Στην αυλή του σχολείου (Un monde / Playground) Poster ΠόστερΣτην αυλή του σχολείου
της Laura Wandel. Με τους Maya Vanderbeque, Günter Duret, Karim Leklou, Laura Verlinden.


Όταν ξέσπασε η βία
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Από μικροί στα βάσανα

Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθέτησε η γεννημένη στις Βρυξέλλες το 1984 Βελγίδα σκηνοθέτιδα Laura Wandel. Σπούδασε κινηματογραφική παραγωγή στη σχολή IAD. Η σχολική της ταινία «Τοίχοι» (Murs, 2007), επιλέχθηκε σε πολλά κινηματογραφικά φεστιβάλ του κόσμου. Μετά την πρώτη της μικρού μήκους ταινία με τίτλο «Μηδέν αρνητικό» (O Negatif, 2010), σκηνοθέτησε το 2014 το μικρού μήκους «Τα ξένα σώματα» (Les Corps Etrangers), που επιλέχθηκε στο επίσημο διαγωνιστικό του Φεστιβάλ των Καννών

Στην αυλή του σχολείου (Un monde / Playground) Poster Πόστερ Wallpaper
Η μεγάλου μήκους ταινία της, Un Monde, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ των Καννών του 2021, όπου συμμετείχε στο παράλληλο του επίσημου διαγωνιστικού (επίσης διαγωνιστικό) τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα», όπου και κέρδισε το βραβείο της FIPRESCI. Από εκεί και πέρα, πήρε μέρος σε μια σειρά από σημαντικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο κι έκανε την πανελλήνια πρεμιέρα της στο περσινό φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Η ταινία αποτέλεσε την πρόταση του Βελγίου για το ξενόγλωσσο Όσκαρ του 2022 ενώ ήταν υποψήφια για οχτώ βραβεία Magritte (τα βελγικά Όσκαρ), κερδίζοντας τελικά επτά, ανάμεσα στα οποία εκείνα καλύτερης σκηνοθεσίας και πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη.

Η υπόθεση: Κάπου στο σημερινό Βέλγιο, η επτάχρονη Νορά πηγαίνει για πρώτη φορά σχολείο. Μαζί της είναι και ο λίγο μεγαλύτερος αδερφός της, ο Αμπέλ, ο οποίος επιστρέφει στα θρανία για τη νέα σχολική περίοδο. Η Νορά θέλει να είναι συνεχώς μαζί του στα διαλείμματα, μιας που δεν γνωρίζει κανέναν άλλον στο σχολείο. Αυτό, όμως, φέρνει σε δύσκολη θέση τον Αμπέλ. Κι όταν κάποια στιγμή την υπερασπίζεται από τους τραμπούκους του σχολείου, γίνεται ο ίδιος ο στόχος τους. Κι όχι μόνο μια φορά ή στιγμιαία: ο Αμπέλ γίνεται πλέον συστηματικά στόχος bullying. 

Η Νορά θέλει να τον βοηθήσει. Κάθε της προσπάθεια, όμως, φαίνεται να κάνει τα πράγματα χειρότερα για τον Αμπέλ, που της ζητάει να μην ανακατεύεται και να μην αναφέρει τίποτε ούτε στον πατέρα τους, που τους φροντίζει, ούτε σε οποιονδήποτε άλλο ενήλικα, όπως πχ κάποιον δάσκαλο. Αλλά και η ίδια η Νορά φαίνεται να προσπαθεί πολύ σκληρά για να βρει τη δική της θέση ανάμεσα στον κόσμο των παιδιών και στον κόσμο των ενηλίκων.

Η άποψή μας: Παραφράζοντας το αρχαίο πια hit της Pat Benatar (η οποία ειρήσθω εν παρόδω, σχεδόν πατάει πλέον τα 70 της χρόνια!), «Life is a battlefield». Η Laura Wandel στο εξαιρετικό ντεμπούτο της σε μεγάλου μήκους ταινία, παρουσιάζει την αυλή ενός σχολείου ως πεδίο μάχης. Ένα πεδίο μάχης, που ναι μεν έχει τους δικούς του ιδιαίτερους κανόνες, αλλά σαφώς διαθέτει νικητές και ηττημένους, παράπλευρες απώλειες, συμμαχίες και αντιπαλότητες, τους ουδέτερους παρατηρητές και την σκληρότατη «κοινή γνώμη». Και αφήνει σημάδια. Και τραύματα... 

Η σκηνοθέτιδα μας βάζει σε αυτό το ιδιότυπο πεδίο μάχης, επιχειρώντας να το μεταφέρει σε όλους εμάς, τους ενήλικες θεατές της ταινίας, μέσα από τη ματιά των παιδιών. Γι' αυτό, ευφυώς, η κάμερα είναι πάντα στο ύψος των παιδιών. Γι' αυτό, πανέξυπνα, ό,τι δεν υφίσταται στο οπτικό πεδίο της Νορά φαίνεται θολό και out of focus. Γι' αυτό οι ενήλικες βρίσκονται στο φόντο, αόρατοι και φανερώνονται μόνον όταν τους βλέπει η Νορά. Γι' αυτό οι ενήλικες δεν μπορούν να δώσουν «λύση». Πώς μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα το οποίο δεν μπορούν να καταλάβουν; Πώς μπορούν να λύσουν ένα πρόβλημα το οποίο αντικατοπτρίζει την ίδια την κοινωνία, στην ευρύτερή της έννοια; Πώς να αντιμετωπίσουν τη βία στα σχολεία όταν υπάρχει βία και αδικία στην κοινωνία; Πώς μπορείς να λύσεις το πρόβλημα του bullying χωρίς να λύσεις τα ευρύτερα κοινωνικά προβλήματα; 

Στο σχολείο, τα παιδιά για πρώτη φορά στη ζωή τους βγαίνουν από τον προστατευτικό κλοιό της οικογένειας και καλούνται να αντιμετωπίσουν πρωτόγνωρες καταστάσεις. Είναι μια βίαιη αλλαγή στη ζωή τους έτσι κι αλλιώς. Κι εδώ αρχίζει η ανηφόρα. Και η δύσκολη διαδικασία της κοινωνικοποίησης. Πολλά θα εξαρτηθούν από τον παράγοντα τύχη. Τα παιδιά θα πρέπει να είναι τυχερά και να πέσουν σε καλούς δασκάλους – παιδαγωγούς. Θα πρέπει να είναι τυχερά και να κάνουν φιλίες αληθινές. Θα πρέπει να είναι τυχερά και να μην βρεθούν στο διάβα παιδιών ικανών να τα στεναχωρήσουν. Θα πρέπει να είναι τυχερά ώστε να μην χρειαστεί να ζητήσουν βοήθεια επειδή ένα άλλο παιδί (ή μια παρέα άλλων παιδιών) τα μειώνει, τα κοροϊδεύει, τα εξευτελίζει ή ασκεί επάνω τους σωματική βία. 

Γι' αυτό ο Αμπέλ ζητά πεισματικά από τη Νορά να μην ανακατεύεται – κι ας... ανακατεύτηκε ο ίδιος όταν είδε την αδελφή του να απειλείται. Γι' αυτό και λέει ψέματα στον πατέρα του: είναι μια άμυνα, ένα μείγμα αισθήματος ντροπής, φόβου και ανημπόριας αλλά και αυτοπροστασίας. Όταν πλέον γίνεται στόχος ο ίδιος, κανείς δεν μπορεί να τον βοηθήσει. Το πιστεύει βαθιά μέσα του αυτό. Ίσως μόνο η βαρεμάρα των τραμπούκων μπορεί να τον σώσει. Ή το να βρεθεί στο στόχαστρό τους ένα άλλο παιδί. Ή, ακόμα χειρότερα, το να κερδίσει εκ νέου την εύνοιά τους και να γίνει κι ο ίδιος τραμπούκος, βασανίζοντας ένα πιο αδύναμο παιδί. «Δεν μπορείς πάντα να βοηθάς τους άλλους όπως θα ήθελαν να τους βοηθήσεις»: αυτή είναι η φράση – κλειδί της ταινίας. 

Εννοείται πως ο Αμπέλ και ο κάθε Αμπέλ χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια όμως όπως τη θέλει ο ίδιος. Γιατί η άλλη, αυτή που προσπαθεί να του δώσει η μικρή του αδελφή, μπορεί να μην είναι η κατάλληλη. Σε αυτό που επιμένει η ταινία είναι στο να μην κουκουλώνεται το πρόβλημα. Τόσο ο πατέρας της Νορά όσο και η αγαπημένη της δασκάλα, την παροτρύνουν: «αν δεις κάτι, να το πεις». Αν μη τι άλλο, η σιωπή δεν αποτελεί λύση. Ίσως να είναι και συνενοχή. Όμως και το αδιέξοδο είναι ολοφάνερο, ε; 

Η σκηνοθέτιδα μέσω του υπέροχου, λιτού σεναρίου της, πιάνει και μια άλλη παράμετρο όλου αυτού που βιώνει ο Αμπέλ, μιας που πρωταγωνίστρια είναι η Νορά. Η Νορά δέχεται τα απόνερα του bullying που υφίσταται ο αδελφός της. Ακούει εκφράσεις σκληρές, κουβέντες που την πληγώνουν, ενώ βιώνει και αποκλεισμούς. Θέλει απεγνωσμένα να ενταχθεί κι όλα όσα συμβαίνουν στον αδελφό της, δεν της το επιτρέπουν. Γι' αυτό και – κάποια στιγμή – θα στραφεί εναντίον του! Για πόσο; Σε μια εποχή υπέρμετρου μαξιμαλισμού, όπου – λανθασμένα – κάποιοι δημιουργοί έχουν πειστεί πως όσο μεγαλύτερη σε διάρκεια είναι η ταινία τους, τόσο πιο σπουδαία-οι είναι, έρχεται τούτη η ταινία και μέσα σε 72 λεπτά λέει τα πάντα. Λιτή και to the point μας χαρίζει μια κινηματογραφική ταινία, που μπορεί να «αγκαλιάσει» τον θεατή της χωρίς να τον πετάξει έξω με μεγαλοστομίες και δηθενιές. Αντέστε.

Στην αυλή του σχολείου (Un monde / Playground) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 6 Οκτωβρίου 2022 από την Cinobo!
Περισσότερα... »

Χαμογέλα (Smile) Poster ΠόστερΧαμογέλα
του Parker Finn. Με τους Sosie Bacon, Jessie T. Usher, Kyle Gallner, Caitlin Stasey, Kal Penn, Rob Morgan.

Είναι η Κάντιτ Κάμερα!
του zerVo (@moviesltd)

Δεν ήταν δα και κανένα τρομερό ρίσκο για την κραταιά Paramount, η επένδυση πάνω στο φοβιστικό μικρού μήκους Laura Hasn't Slept κάποιου άσημου νεαρού ντιρέκτορα ονόματι Parker Finn, που είχε αφήσει μια χαρά εντυπώσεις στην πρώτη του προβολή στο SXSW. Ο σκοπός ήταν το λονγκ μετράζ πλέον φιλμ με την μαρκίζα Something's Wrong With Rosie, να κυκλοφορήσει στην ψηφιακή πλατφόρμα του στούντιο, στην μικρή οθόνη όπου άλλωστε ανήκει και σαν ποιότητα και σαν τάξη. Κάποιες ειδικές προβολές σε σκοτεινές αίθουσες που ενθουσίασαν (!) το κοινό, έδωσαν στην φίρμα την ιδέα τελικά να ρίξει στην κινηματογραφική διανομή το, μετονομαζόμενο πλέον σε, Smile. Κι αν μη τι άλλο εμπορικά, μια χαρά σκέψη ήταν αυτή από την πρώτη διδάξασα στην διαχείριση του χόρορ από την εποχή του Friday The 13th. Κόστος 17 εκατομμύρια, απόδοση σε μόλις ένα σαββατοκύριακο, τα υπερδιπλάσια στο ταμείο. Τζακ ποτ! Ξανά...

Χαμογέλα (Smile) Quad Poster
Περιθάλποντας την νεαρή ασθενή Λόρα, κατά την διάρκεια της εφημερίας της στην ψυχιατρική κλινική, η Δρ. Ρόουζ Κότερ θα γίνει μάρτυρας ενός πρωτοφανούς φαινομένου. Αφού η τρομαγμένη κοπέλα, συντετριμμένη εσωτερικά θα της εξομολογηθεί πως διαρκώς βλέπει πρόσωπα τριγύρω της να της χαμογελούν επιθετικά, θα θέσει τέλος στην ζωή της, κόβοντας τον λαιμό της με ένα γυαλί. Έχοντας μόνιμα σχηματισμένο στο πρόσωπο της ένα πλατύ χαμόγελο ευτυχίας, μια έκφραση που δεν συνάδει με το τραγικό απονενοημένο διάβημα.

Μια εικόνα που θα σοκάρει κυριολεκτικά την ψυχοθεραπεύτρια, που αυτοστιγμεί θα νιώσει πως τριγύρω της υπάρχει μια μυστηριώδης οντότητα, που επίσης της χαμογελά παγερά, προαναγγέλλοντας και την δική της αυτοκτονία. Ευρισκόμενη στα πρόθυρα της κατάρρευσης, η Ρόουζ, θα αναζητήσει βοήθεια από τον στενό της οικογενειακό κύκλο, τον μνηστήρα της, την αδελφή της, αλλά και τα πρόσωπα εμπιστοσύνης της, τον προϊστάμενο της, αλλά και τον αστυνομικό πρώην αγαπημένο της. Άπαντες θα την αποστραφούν, μην πιστεύοντας κουβέντα από όσα στοιχειωτικά υποστηρίζει, κρίνοντας πως πλέον εκείνη χρήζει ψυχιατρικής υποστήριξης.

Πράγμα που είναι και το απολύτως λογικό, αν σκεφτεί κανείς το τραύμα που θα προκαλέσει στην όχι και ιδιαίτερα έμπειρη επιστήμονα το συμβάν. Η επόμενη πράξη είναι να κλείσεις πόστο στο πλησιέστερο ΨΝΑ, προς έλεγχο, διάγνωση και γιατρειά. Άρα σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν θα είχαμε ταινία τρόμου να δούμε, αφού το στόρι θα ακολουθούσε τον ορθολογισμό και πάπαλα η συνέχεια. Έλα που όμως στο διαταραγμένο μυαλό της Ρόουζ, θα καρφωθεί η ιδέα πως η ασθενής της είχε η ίδια δει τον καθηγητή της να αυτοκτονεί, έχοντας τον ίδιο μορφασμό ικανοποίησης στην φάτσα. Άρα τι? Σκυταλοδρομία. Που έχει ρίζες από παλαιά, με τον καθένα αυτόπτη μάρτυρα να τραβάει την αλυσίδα εσαεί, χωρίς βέβαια ο περίγυρος να μπορεί να δικαιολογήσει τις περίεργες αυτοχειρίες.

Κι έτσι παίρνει μπροστά η έρευνα του τί τρέχει, ενόσω ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα και η σχιζοφρένεια αρχίζει να καταλαμβάνει το ένα μετά το άλλο, τα σκοτεινά δωμάτια του νου της, φιλήσυχης μέχρι τα χτες, γυναίκας. Που ολοένα και περισσότερο βυθίζεται στην σκοτοδίνη, ανήμπορη να δράσει μόνο με τις δικές της δυνάμεις, έχοντας συνάμα να αντιμετωπίσει την χλεύη και την απόρριψη των συγγενών. Η δική μου αλήθεια είναι πως σε αυτό το σημείο, για να γλυτώσω και τον πολύτιμο προσωπικό μου χρόνο, πολύ θα ήθελα να μπορούσα να παρακολουθήσω το short film του κινηματογραφιστή, αφού για να φτάσουμε στο δίωρο, τα πάντα στην ιδέα του, πιστεύω πως ξεχείλωσαν σε υπερθετικό βαθμό.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως η κορύφωση του φόβου, λαμβάνει χώρα προτού καν πέσουν οι τίτλοι έναρξης, χάρη κυρίως και στο αυτοκτονικό χαμόγελο του πρώτου θύματος, που δεν το διαγράφεις εύκολα από την μνήμη. Και μάλλον περνάει ανεκμετάλλευτο ως εικόνα έκτοτε, αφού όλα τα ακόλουθα, ούτε καν πλησιάζουν σε ανατριχίλα την παρανοϊκά ασύμβατη μορφή της ασθενούς μηδέν. Φυσικά οι τρομακτικές σεκάνς συνοδεύονται από κάθε λογής κοινότυπα εμβόλιμο συριστικό ήχο και απότομες, κοφτές μπότες, προκειμένου να κοψοχολιάσει η πλατεία, κάτι που ενδεχόμενα και να πετυχαίνει ο δημιουργός. Χωρίς όμως ποτέ να προχωράει την αφήγηση του λιγάκι παρακάτω, αφού μια, δυο, τρεις, πέντε, όνειρο ήτανε και πάει. Εύκολη λύση, χιλιοπαιγμένη, που τσάκισε εντέλει την ουσία.

Η οποία δεν είναι άλλη από την πρέπουσα ζωγραφιά της ανεπούλωτης γρατζουνιάς στην ψυχή, που δεν μου φάνηκε να επιτυγχάνεται, καθώς η κάμερα πιότερο εστίασε στον εκφοβισμό του κοινού, παρά στην σεναριακή ψυχανάλυση του πρωταγωνιστικού υποκειμένου. Συνεπώς το Smile και η θεωρία του, ξεφούσκωσαν πολύ νωρίς ως θέμα, καθώς επιχείρησε να συνδυάσει στο μίξερ του, άτσαλα, την μεταβατική αλληλεπίδραση του Κακού, από τον ένα στον άλλο, τύπου Fallen, τα φατσικής μετάλλαξης ξαφνιάσματα επιπέδου It και την μεταφυσική ακολουθία του (καταπληκτικού) πασιφανή μπούσουλα It Follows. Σούπερ δηλαδή! Για την τηλεοπτική πλατφόρμα...

Χαμογέλα (Smile) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 29 Σεπτεμβρίου 2022 από την Odeon!
Περισσότερα... »

Η Φλεγόμενη Θάλασσα (Nordsjøen / The Burning Sea) Poster ΠόστερΗ Φλεγόμενη Θάλασσα
του John Andreas Andersen. Με τους Kristine Kujath Thorp, Henrik Bjelland, Rolf Kristian Larsen, Anders Baasmo, Bjørn Floberg, Anneke von der Lippe, Christoffer Staib, Skagemo Ane Skumsvoll, Cengiz Al, Nils Elias Olsen.

Ο Βορράς φλέγεται
του zerVo (@moviesltd)

Παρότι το ποσοστό του 0,3 τοις εκατό της ετήσιας απόθεσης πετρελαίου, ενδεχόμενα μοιάζει μικρό, η Νορβηγία, στην οποία ανήκει, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγάλες δυνάμεις πλέον, που συμμετέχουν στο παιχνίδι της εξόρυξης του μαύρου χρυσού. Με τα κοιτάσματα στην υποθαλάσσια ζώνη της σκανδιναβικής χώρας να έχουν εντοπιστεί μόλις στα τέλη της δεκαετίας του 60, οι Βίκινγκς με συντονισμένες ενέργειες έστησαν τον μηχανισμό εκείνο, που έχει εκτοξεύσει στα ύψη την οικονομία τους, κατατάσσοντας τους 22ους στον κόσμο (και 2ους στην Ευρώπη μετά την αχανή Ρωσία) σε παραγωγή βαρελιών ανά έτος!

Η Φλεγόμενη Θάλασσα (Nordsjøen / The Burning Sea) Quad Poster
Η μερική κατάρρευση μιας εξέδρας άντλησης πετρελαίου στα ανοιχτά της Βόρειας Θάλασσας, με αρκετά θύματα εργαζόμενους σε αυτή, δίχως κάποια προφανή αιτία, θα σημάνει τον κώδωνα του κινδύνου στο Νορβηγικό Υπουργείο Ενεργειακών Πόρων. Τραγικό γεγονός που εντέλει κρύβει ένα τρομακτικό υπόβαθρο πίσω του, καθώς ένα ακραίο γεωλογικό φαινόμενο έχει προκαλέσει μια τεράστια ρωγμή στον θαλάσσιο πυθμένα, με συνέπεια την σταδιακή απελευθέρωση τεράστιων όγκων πετρελαίου στο νερό.

Για την Σοφία, επιστήμονα που εργάζεται στην εταιρία εξόρυξης, με την ιδιότητα της χειρίστριας του υποβρύχιου μη επανδρωμένου σκάφους ερευνών και δεν γνωρίζει την τραγικότητα της κατάστασης, το προφανές ζήτημα, πέρα από την επαγγελματική της ιδιότητα είναι και ανθρώπινο. Καθώς ο αγαπημένος της Στίαν, εργαζόμενος κι αυτός στην πλατφόρμα, αγνοείται μετά από μια νέα κατάρρευση, με τις σωστικές δυνάμεις να μην έχουν την δυνατότητα να τον εντοπίσουν. Είναι μια ώρα δύσκολη για την κυβέρνηση της χώρας που πρέπει να αντιμετωπίσει καίρια την ανείπωτη οικολογική καταστροφή, Αλλά και για την αποφασιστική Σοφία, που θα κληθεί να φέρει εις πέρας μια άκρως επικίνδυνη αποστολή, για να εκμεταλλευτεί όσες ελάχιστες ελπίδες της απομένουν για να σώσει τον καλό της.

Διπλής, ταυτόχρονης πορείας λοιπόν η αφηγηματική εξέλιξη, όπως προστάζει άλλωστε το εγχειρίδιο δημιουργίας μιας, το λιγότερο αξιοπρεπούς, disaster movie. Από την μια μεριά η απειλή είναι κοινή, για ολάκερη την ευρωπαϊκή ζώνη που εκτείνεται στα παράλια της παγωμένης Βορείου Θάλασσας, από την άλλη η ατομική πιθανότητα της βαρύτατης απώλειας, για την συνεσταλμένη, πλην ατρόμητη γεωλόγο, που μπροστά στο κουράγιο της, τύφλα να έχουν όλοι οι Ίθαν Χαντ του κόσμου. Μέσα στον θαρραλέο της παραλογισμό, δίχως επίσημη έγκριση, και το ελικόπτερο διάσωσης θα καβαλήσει και το συρματόσκοινο του πεζοναύτη θα κατέβει και στην υπό κατάρρευση εξέδρα θα προσγειωθεί.

Φυσικά όλα όσα αναφέρονται στο ρυθμικότατο θρίλερ The Burning Sea, μπορεί να μοιάζουν ως περιβαλλοντικό καμπανάκι κινδύνου, δεν ανταποκρίνονται όμως σε καμία πραγματικότητα, παρά μόνο σε μια πιθανή καταστροφολογική σκέψη του τι θα μπορούσε να συμβεί, αν τα κοιτάσματα στο βάθος του ωκεανού, έβρισκαν μονομιάς διέξοδο. Εν αντιθέσει με την περίπτωση του αμερικάνικης κοπής Deepwater Horizon, που στηρίζεται στο συμβάν της μεγαλύτερη πετρελαιοκηλίδας που σχηματίστηκε ποτέ, από όπου το πόνημα του Νόρτζε John Andreas Andersen, αντλεί μπόλικες ιδέες για να κτίσει την μυθοπλασία του. Εκτοξεύοντας όπως είναι πολύ φυσικό, την αδρεναλίνη στα ύψη, όσο πλησιάζουμε στην εκπνοή και στον ορίζοντα το μόνο που διαφαίνεται αντί για επιβίωση, είναι η ατελείωτη φλόγα στην επιφάνεια του νερού, που πλησιάζει με τρομακτική ταχύτητα την αυτόκλητη αποστολή διάσωσης.

Το φιλμ, παρότι όχι καμιάς σπουδαίας ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, δεν φείδεται των αξιοπρεπών εφετζίδικων στιγμών, δεν κάνει κοιλιές αφηγηματικά, μολονότι αγγίζει το δίωρο, ούτε χάνει το ενδιαφέρον του, έστω κι αν οι χαρακτήρες, που τελούν εν κινδύνω, δεν έχουν σκιτσαριστεί άρτια για να προσελκύσουν την συγκίνηση μας. Οι βροντερές κοινοτυπίες και οι πομπώδεις ατάκες, εννοείται σκάζουν τακτικά στο πανί, χωρίς όμως να κουράζουν, αντιθέτως ξυπνούν και πάλι εκείνη την νοσταλγία της ειτίλας, που σκέφτεται το πόσο διαφορετικά θα ήσαν τα πάντα, αν τον πρωταγωνιστικό ρόλο κρατούσε ένας Stallone. Που ούτε με σωσίβιο θα το έσκαγε, ούτε με υποβρύχια λέμβο θα την κοπανούσε, παρά θα έβγαινε μπρατσωμένος θριαμβευτής μέσα από τις φλόγες της κολάσεως, λοξοκοιτάζοντας με υποσχόμενο εκδίκησης μισό μάτι τον υπεύθυνο ασφαλείας της φίρμας πετρελαίου, που φυσικά όπου φύγει φύγει. Μια χαρούλα, περιπετειούλα!

Η Φλεγόμενη Θάλασσα (Nordsjøen / The Burning Sea) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 29 Σεπτεμβρίου 2022 από την Neo Films!
Περισσότερα... »

Broadway Poster ΠόστερBroadway
του Χρήστου Μασσαλά. Με τους Έλσα Λεκάκου, Φοίβο Παπαδόπουλο, Στάθη Αποστόλου, Χρήστο Πολίτη, Ραφάελ Παπάντ, Σαλίμ Ταλμπί.


Το Σινεμά ως καταφύγιο
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

... και φέρνει βόλτες ψάχνοντας τα ρούχα σου η μαϊμού

Ο Χρήστος Μασσαλάς σπούδασε Ιστορία και Θεωρία Κινηματογράφου στο Kingston University και Σκηνοθεσία στο London Film School. Έχει λάβει καλλιτεχνικές υποτροφίες στην Ελλάδα, τη Νορβηγία και τη Σερβία. Οι μικρού μήκους ταινίες του έχουν λάβει μέρος σε πάνω από 200 διεθνή φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων τα φεστιβάλ των Καννών, του Λοκάρνο, το AFI Festival και το φεστιβάλ New Directors/ New Films στην Νέα Υόρκη, κι έχουν τιμηθεί με πολλά βραβεία. Στο 69ο φεστιβάλ του Λοκάρνο επιλέχθηκε ως ένας από τους πιο ελπιδοφόρους νέους σκηνοθέτες στον κόσμο. Η πιο πρόσφατη μικρού μήκους ταινία του, το «Copa-Loca» (2017), έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ των Καννών και διακρίθηκε με το βραβείο καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ενώ ήταν υποψήφια για το βραβείο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Broadway Poster Πόστερ Wallpaper
Το Broadway είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Χρήστου Μασσαλά. Η δημιουργία της υποστηρίχθηκε από το Sundance Institute και το Atelier του φεστιβάλ των Καννών. Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας έγινε στο 51o φεστιβάλ του Ρότερνταμ, τον περασμένο Ιανουάριο, όπου συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα «Big Screen Competition». Λίγες μέρες αργότερα, έγινε η πρεμιέρα της ταινίας στη Γαλλία, στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Premiers Plans της Ανζέρ. Ακολούθησαν συμμετοχές σε διεθνή φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων εκείνα των Βρυξελλών (ταινία έναρξης της «Εβδομάδας Σκηνοθετών»), της Κύπρου (τιμητική διάκριση διεθνούς διαγωνιστικού), του Βουκουρεστίου, του Μιλάνου (ταινία έναρξης, βραβείο κοινού), του Σεράγεβο κ.ά. Η ταινία συνεχίζει την φεστιβαλική της πορεία ανά τον κόσμο, ενώ έχει ήδη διανεμηθεί εμπορικά στις αίθουσες της Γαλλίας, της Τσεχίας, της Σλοβακίας κι αναμένεται η διανομή της στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες μέσα στον επόμενο χρόνο.

Η υπόθεση: Η Νέλλυ δεν είναι ένα κορίτσι όπως όλα τα άλλα. Μεγαλωμένη με ανέσεις και προνόμια, το σκάει από το σπίτι της λόγω κόντρας με τη μητέρα της και γίνεται στρίπερ. Μια νύχτα, την ώρα που δίνει την περφόρμανς της στο μαγαζί όπου εργάζεται, ο Μάρκος θα τη βοηθήσει να ξεφύγει από τα τσιράκια που έχει στείλει η μάνα της για να τη μαζέψουν. Αμέσως θα γίνει το κορίτσι του. Κι εκείνος θα της συστήσει τη μικρή, διαφορετική του «οικογένεια»: τον «Κλειδαρά», τον Ρούντολφ, τον Μοχαμάντ και μια... μαϊμού, που είναι κλεισμένη σε κλουβί και φήμες τη θέλουν λυσσασμένη. Αυτή η παράξενη οικογένεια δομείται από πορτοφολάδες, που έχουν ως βάση τους, οικία τους και καταφύγιό τους, τον παλιό, εγκαταλελειμμένο κινηματογράφο Μπρόντγουαίη, στην Πατησίων, ένα σινεμά με στοά, χειμερινή αίθουσα και ταράτσα που λειτουργούσε ως θερινός κινηματογράφος. 

Η Νέλλυ δεν αργεί να γίνει μέλος της οικογένειας: ενώ η ίδια χορεύει σε πολυσύχναστους δρόμους της Αθήνας, οι άλλοι αρπάζουν τα πορτοφόλια από τους μαγεμένους από το θέαμα περαστικούς. Όλα πάνε καλά έως ότου μπαίνει στην εξίσωση ο άγνωστος χι Γιόνας. Ο Γιόνας αναρρώνει όντας χτυπημένος στα υπόγεια του Broadway. Είναι ένα αγόρι που γνωρίζει πολλά και για αυτό τον κυνηγάει ο ισχυρότερος μαφιόζος του υπόκοσμου της Αθήνας. Όταν πλέον αναρρώσει πλήρως, η Νέλλυ έχει την ιδέα να τον κρύψει σε κοινή θέα, μεταμορφώνοντάς τον σε Μπάρμπαρα και κάνοντας μαζί του ντουέτο στα χορευτικά, που αποσπούν την προσοχή των υποψήφιων θυμάτων των υπολοίπων. Όμως, σε μια παράσταση, η αστυνομία θα συλλάβει τον Μάρκο. Και η Νέλλυ θα έρθει πολύ κοντά με τον Γιόνας και θα γίνουν ερωτικό ζευγάρι. Τι θα συμβεί όταν ο Μάρκος αποφυλακιστεί και μάθει την προδοσία της Νέλλυς;

Η άποψή μας: Αυτό που δεν κρύβεται στην ιδιαίτερη, ενδιαφέρουσα, άνιση και διαφορετική ταινία του Χρήστου Μασσαλά είναι η σκηνοθετική του ωριμότητα. Η κατάκτηση των εκφραστικών του μέσων, η καθαρή κινηματογραφική ματιά του, η ευχέρειά του να στήνει ευρηματικές και κυρίως λειτουργικές σκηνές και η επιτυχία του να προσδώσει ρόλο ενός σημαντικού χαρακτήρα της ταινίας στην ίδια την πόλη. Την Αθήνα της κρίσης, την Αθήνα που συνεχίζει να παλεύει ανάμεσα στο κλέος του παρελθόντος και την παρακμή του παρόντος, χωρίς να παύει να είναι γοητευτική μέσα στην ασχήμια της, αρμονική μέσα στο χάος της και κυρίως ζωντανή. 

Δεν τα πάει τόσο καλά στη διεύθυνση των ηθοποιών του ή καλύτερα στην επιλογή τους (ο Μάρκος και κυρίως ο Γιόνας έχουν την εμφάνιση που απαιτούν οι ρόλοι τους, αλλά ο πρώτος σχεδόν δεν ακούγεται όποτε μιλάει, δείχνοντας εντελώς αμήχανος και ο δεύτερος θαρρείς και είναι άκαμπτος, παρά το εντυπωσιακό – όπως και να το δει κανείς – παρουσιαστικό του). Σαφώς ο «Κλειδαράς» του Πολίτη είναι η ευχάριστη έκπληξη όντας μεστός και λιτός ως ερμηνεία (καμία σχέση με την υπερβολή του Γιάγκου Δράκου) ενώ εκείνη που κλέβει με άνεση την παράσταση είναι η Νέλλυ της Έλσας Λεκάκου. Την εμπιστεύεται τόσο πολύ ο Μασσαλάς, που πέρα από ένα πραγματικά υπέροχο γκρο πλάνο που της χαρίζει προς το φινάλε, της δίνει το προνόμιο να είναι η αφηγήτρια – και μέσω της off αφήγησής της παρέχει έναν καλοδεχούμενο νουάρ τόνο στην ταινία, που μασκάρει – ή προσπαθεί τουλάχιστον να καλύψει – τις σεναριακές αδυναμίες. 

Γιατί, ναι, και πάλι το σενάριο, ενώ είναι γεμάτο ιδέες (ίσως μάλιστα οι ιδέες να είναι περισσότερες από όσες αντέχει η ταινία) αποτελεί την αχίλλειο φτέρνα της, καθώς ποτέ δεν ενώνεται σε ένα ολοκληρωμένο, συμπαγές, συναρπαστικό σύνολο. Κι ας είναι η αρχική ιδέα τόσο μα τόσο έξυπνα στημένη. Το Σινεμά ως καταφύγιο! Ναι ρε μάγκα, γιασάν. Και οι κινηματογραφικές αναφορές, πάμπολλες κι έξυπνες, δηλώνουν βαθιά γνώση και αγάπη και είναι εμφανείς μεν αλλά διακριτικές, να μην βγάζουν μάτι με την κακή έννοια – κι άλλος πόντος για τον Μασσαλά αυτός. Από το... «Εξπρές του μεσονυχτίου» (ω, ναι), μέχρι τον Χίτσκοκ, τον Καράξ, τον Αλμοδόβαρ (δεν θα μπορούσε να λείπει η queer συνιστώσα από την ταινία, αλίμονο) και, θεωρητικά, τον Μπρεσόν (δεν είναι βλάσφημη η αναφορά, «Πορτοφολάς» η περίφημη ταινία του Γάλλου, πορτοφολάδες εν δράσει στην ταινία του Έλληνα) όλα καλώς χωνεμένα, χαρίζουν επιπλέον πόντους. 

Α, και μιας που η ταινία βγήκε στις αίθουσες στη χώρα μας κοντά με την εμφάνιση του «Athena» του υιού Γαβρά στο Netflix, στην ταινία του Μασσαλά η μολότοφ κάνει... καλύτερα τη δουλειά της! Ξεχωριστή μνεία αξίζει για την υπέροχη μουσική του Gabriel Yared που αφήνει το στίγμα της στην ταινία, μουσική που μου θύμισε σε κάποιες στιγμές της την αξεπέραστη, αριστουργηματική μουσική που έγραψε ο Ryuichi Sakamoto για τον Μπερτολούτσι στο «Τσάι στη Σαχάρα». Καλοδεχούμενες οι cameo εμφανίσεις του Λάκη Γαβαλά και της Ελένης Φουρέιρα, αλλά έλεος ρε παιδιά, δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως κράχτες για να μπάσουν τους υποψήφιους θεατές μέσα στην κινηματογραφική αίθουσα. 

Εν κατακλείδι, μια ταινία με ελαττώματα και προτερήματα, που αν μη τι άλλο, δίνει υποσχέσεις για σπουδαία πράγματα από τον σκηνοθέτη της. Αρκεί την επόμενη φορά να είναι πιο τολμηρός στην ουσία και πιο προσηλωμένος σε αυτό που θέλει να πει.

Broadway Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Σεπτεμβρίου 2022 από την Filmtrade!
Περισσότερα... »

Η Συγκάλυψη (Marco Effekten / The Marco Effect) Poster ΠόστερΗ Συγκάλυψη
του Martin Zandvliet. Με τους Ulrich Thomsen, Zaki Youssef, Sofie Torp, Anders Matthesen, Lobus Olàh, Henrik Noél Olesen, Thomas W. Gabrielsson, Lisa Carlehed, Caspar Phillipson, Louise Gammelgaard, Mads Reuther, Zdenek Godla, Julius Oracko.

Είναι πολλά τα λεφτά...
του zerVo (@moviesltd)

Κάτω από τον γενικό τίτλο - ομπρέλα Department Q, τα μέχρι στιγμής εννέα βιβλία που έχουν κυκλοφορήσει από το 2007, κατέστησαν το όνομα του Δανού Jussi Adler-Olsen, ως ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα στον χώρο της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα ώστε τα πέντε πρώτα, χρονικά, εξ αυτών να έχουν αποτελέσει ήδη σενάρια κινηματογραφικής μεταφοράς τους, με μια αξιοσημείωτη επιτυχία στην, γνώριμη ως σινεφίλ, πατρίδα τους, έχοντας σκοράρει περίπου ένα εκατομμύριο εισιτήρια μέσο όρο στην πρώτη τους προβολή. Λογικό κι επόμενο ήταν να εκκινήσει κάποια στιγμή και η διεθνής τους διαδρομή, με απαρχή στην χώρα μας του πιο πρόσφατου εξ αυτών. The Marco Effect...
 
Η Συγκάλυψη (Marco Effekten / The Marco Effect) Quad Poster
Η σύλληψη, κατά την διάρκεια της απόπειρα παράνομης εισόδου στην χώρα, ενός ρουμανικής καταγωγής πιτσιρίκου, θα σημάνει συναγερμό στις διωκτικές αρχές της χώρες, καθώς στα χέρια του θα βρεθεί, εντελώς ανεξήγητα, το διαβατήριο ενός, εξαφανισμένου από τετραετίας, δημόσιου λειτουργού, που έχει κατηγορηθεί για παιδοφιλία. Δίχως να περνά την καλύτερη περίοδο της ζωής του, ταλαιπωρούμενος από κατάθλιψη και αυπνίες, ο επιθεωρητής του τμήματος ανθρωποκτονιών της Κοπεγχάγης, Καρλ Μορκ, θα αναλάβει να εξιχνιάσει την παρατημένη από καιρό υπόθεση. Ξεκινώντας το ξετύλιγμα του κουβαριού από τον κατατρομαγμένο λάθρο Μάρκο. Που δεν δείχνει την παραμικρή διάθεση να δώσει πληροφορίες, για το πως βρέθηκε στα χέρια του το επίσημο έγγραφο και να συνεργαστεί με την αστυνομία, η οποία αντιλαμβάνεται πως βρίσκεται μπροστά σε μια καλά στημένη πολιτική πλεκτάνη...

Που στα δίχτυα της περιπλέκονται οι πάντες. Ζάπλουτοι επιχειρηματίες, διεφθαρμένοι πολιτικοί, φιλόδοξοι αυλικοί, αδίστακτοι βαρόνοι του υποκόσμου, γιατροί δίχως σύνορα, μέχρι ρισκαδόροι τυχοδιώκτες, πιόνια που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα. Και το κουβάρι δεν ξετυλίγεται τίποτα αργά και βραδυφλεγώς, αλλά σε κάθε σεκάνς εισέρχονται ολοένα και περισσότεροι ρολίστες στο τερέν, για να κάνουν την ζωή του μελαγχολικού, αγέλαστου, αλλά και εκκεντρικών μεθόδων ινσπέκτορα, όλο και δυσκολότερη.

Αβαντάζ το τελευταίο όταν κάμεις ανάγνωση της νουβέλας. Σε δυο παραγράφους ο κάθε χαρακτήρας, δεύτερος ή τρίτος, έχει ολοκληρωθεί και δεν τον χάνεις πια. Στο κινηματογραφικό ράλι όμως αυτό δεν είναι και ότι πιο φρόνιμο, όταν παρελαύνουν από το εκράν η μια μετά την άλλη οι περσόνες με καταιγιστικό ρυθμό. Κι εκεί η μεταφορά του βιβλίου του Σκανδιναβού στο πανί, πάσχει, όπως άσχουν άλλωστε όλες σχεδόν οι παρόμοιες της, από την εποχή που το Τατουαζένιο Κορίτσι άνοιξε τον χορό. Απαιτείται η απόλυτη συγκέντρωση για να μην σου ξεφύγει κάποιος από τους ρόλους, κάποιος από τον πανικό, που ενδεχόμενα στο κοντινό μέλλον θα αποτελέσει το πρόσωπο κλειδί.

Σε αυτή την σκυταλοδρομία που εκκίνησαν στο πρόσφατο παρελθόν αναγνωρισμένοι ντιρέκτορες του σύγχρονου Δανέζικου σινεμά, όπως ο Boe, ο H. P. Moland, ο Mikkel Norgaard, συνεχίζει απτόητος ο Martin Zandvliet, φροντίζοντας να ζωγραφίσει με την κάμερα του, τον σκοτεινό και ανήθικο κόσμο, που κρύβεται καλά πίσω από την φωτεινή βιτρίνα της καλοβαλμένης κοινωνίας του ευρωπαϊκού Βορρά. Που εντέλει δεν είναι αυτή η ονειρική, πλούσια και απόμακρη από όλα τα μοντέρνα κοινωνικά ζόρια, όπως φανταζόμαστε. Οι μηχανορραφίες των εχόντων στα χέρια τους την κρατική ισχύ, είναι φαινόμενο παγκόσμιο. Και το χειρότερο όλων είναι που νιώθουν πως κανείς εκπρόσωπος του νόμου δεν πρόκειται να τους ξεσκεπάσει.

Μέγα σφάλμα όταν πρόκειται για τον διαβόητο ντετέκτιβ Μορκ, που ούτε κοιμάται, ούτε τρώει, ούτε συναναστρέφεται σε παρέες, παρά μόνο έχει βάλει σαν μοναδικό του στόχο την πάταξη του εγκλήματος παντί τρόπω. Πιστή του βιβλίου η εδώ απόδοση του χαρακτήρα του σκληροτράχηλου μπάτσου, που δεν έχει πολλά πολλά με τους κομπανιέρους του, δεν καταλαβαίνει από εντολές ανωτέρων, ούτε νιώθει πως απέναντι του έχει ένα 14χρονο τραυματισμένο παιδί στην προσπάθεια να του εκμαιεύσει την αλήθεια.

Μια πραγματικά ταιριαστή διανομή στο πρόσωπο του πιο αγαπημένου μου, από την εποχή του Festen, Βίκινγκ πρωταγωνιστή, Ulrich Thomsen, που εδώ κολλάει άψογα με τον ψυχικά μπερδεμένο ήρωα του, έχοντας άριστο σιγόντο από τον μελαψό Zaki Youssef που αποδίδει με άνεση τον μούσλιμ πάρτνερ. Δίδυμο που δεν ρισκάρω και καμιά περιουσία στην πρόβλεψη μου πως θα ματαδούμε αντάμα, στο επόμενο τσάπτερ αυτού του σίνε σίριαλ αστυνομικής φαντασίας. Που αν μη τι άλλο είναι αξιοπρεπέστατο στην αφήγηση του, συμπαγές και ανατρεπτικό, δίχως υπερβολές και περιττές εξάρσεις, με συνέπεια να στέκεται με τιμιότητα στο πλάι του συγγραφικού ορίτζιναλ μπεστ σέλλερ.

Η Συγκάλυψη (Marco Effekten / The Marco Effect) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Σεπτεμβρίου 2022 από την Odeon!
Περισσότερα... »

Το συνδικάτο (The Enforcer) Poster ΠόστερΤο συνδικάτο
του Richard Hughes. Με τους Antonio Banderas, Kate Bosworth, Mojean Aria, Zolee Griggs, Alexis Ren, 2 Chainz, Μάνο Γαβρά, Κίκα Γεωργίου, Κώστα Σόμμερ, Χρήστο Βασιλόπουλο.


Ξεσσαλονίκη!!!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Καλό το Μαϊάμι αλλά σαν τη Χαλκιδική δεν έχει

Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί ο γεννημένος και μεγαλωμένος στην Αυστραλία Richard Hughes. Πριν από αυτήν έχει να επιδείξει μια αρκετά επιτυχημένη καριέρα σε μικρού μήκους ταινίες, στη διαφήμιση και σε καμπάνιες μόδας. Το 2015 σχεδίασε, σκηνοθέτησε και ήταν συμπαραγωγός σε οχτώ βίντεο με τον τίτλο «The Viral Experiment», όπου αποδείκνυε πόσο εύκολο είναι να χειραγωγήσεις την κοινή γνώμη μέσω κατασκευασμένων βίντεο στις ειδήσεις, σειρά η οποία κατάφερε να έχει 280 εκατομμύρια δολάρια views στο διαδίκτυο!

Το συνδικάτο (The Enforcer) Poster Πόστερ Wallpaper
Τα γυρίσματα τούτης της ταινίας έγιναν ο καλοκαίρι του 2021 στη Θεσσαλονίκη, που για τις ανάγκες της ταινίας «μετατράπηκε» σε Μαϊάμι. Γυρίσματα μεταξύ άλλων έγιναν στην Εθνικής Αντιστάσεως, μπροστά στο ΚΘΒΕ, στη Γερμανική Σχολή της Θεσσαλονίκης, στα βοηθητικά γήπεδα του Ηρακλή στη Μίκρα, στην Πυλαία, στη Νέα Μηχανιώνα και αλλού. Το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο W. Peter Iliff, υπεύθυνος μεταξύ των άλλων για το «Στην κόψη του κύματος» (Point Break, 1991). Τέλος, να σημειώσουμε πως η επόμενη ταινία που θα σκηνοθετήσει ο Richard Hughes, βασίζεται σε σενάριο που έγραψε ο ίδιος, έχει τον τίτλο «Punk» και είναι να πρωταγωνιστήσει σε αυτήν η Cara Delevingne, η οποία όμως, σύμφωνα με δημοσιεύματα του κίτρινου τύπου, δεν διάγει και την καλύτερη περίοδο της ζωής της, εκτός κι αν κάνει ό,τι κάνει ως... research για την ταινία!

Η υπόθεση: Ο Κούντα (εκ του Μπαρακούντα) έχει μόλις βγει από τη φυλακή μετά από πολύχρονη παραμονή σε αυτήν. Δέχτηκε αγόγγυστα να εκτίσει την ποινή που του επιβλήθηκε, προκειμένου να προστατέψει τις βρωμοδουλειές της αφεντικίνας του, της Εστέλ, που είναι η κεφαλή του συνδικάτου του υποκόσμου στο Μαϊάμι. Βγαίνοντας από την στενή, επιστρέφει στις υπηρεσίες της. Μία από τις πρώτες του αποστολές είναι να «προσλάβει» έναν πιτσιρικά, τον «Αδέσποτο», ο οποίος έχει φτιάξει όνομα στον κύκλο των παράνομων αγώνων kick boxing, νικώντας πολύ πιο εύσωμους αντιπάλους. 

Ο Αδέσποτος βλέπει την ευκαιρία να βγάλει εύκολα χρήματα μαθητεύοντας δίπλα στον Κούντα – χρήματα πάντως που σαφώς είναι λερωμένα με αίμα. Εντωμεταξύ, ο Κούντα προσπαθεί να επανασυνδεθεί με την έφηβη κόρη του, χωρίς μεγάλη επιτυχία. Θαρρείς για να εξιλεωθεί, βοηθάει μια νεαρή κοπέλα, συνομήλικη σχεδόν με την κόρη του, την οποία βοηθάει όταν τη βλέπει να κλέβει μικροπράγματα. Της δίνει χρήματα και της εξασφαλίζει ένα μέρος για να μείνει για μια βδομάδα, θεωρώντας πως με αυτόν τον τρόπο θα την αποτρέψει από το να κυλήσει στην παρανομία. Η κοπέλα όμως θα απαχθεί. Και ο Κούντα θα μάθει πως από πίσω βρίσκεται η Εστέλ, η οποία έχει στήσει ένα παράνομο δίκτυο εκμετάλλευσης cybersex, που μανατζάρουν άλλοι...

Η άποψή μας: «I need your loving like the sunshine/ And everybody's got to learn sometime». Τους θυμάστε τους Korgis από τα eighties; Θυμάστε τη μεγάλη τους επιτυχία, το «Everybody's Got To Learn Sometime»; Ε, οι δύο στίχοι του τραγουδιού, που παραθέτω πιο πάνω, είναι δηλωτικοί της... τρικυμίας εν κρανίω που λαμβάνει χώρα σεναριακά σε τούτο το b-movie. «Χρειάζομαι την αγάπη σου σαν ηλιαχτίδα/ Και όλοι πρέπει κάποια στιγμή να μάθουν». Ε; Τι; Ποιος ήρθε; Από την Πόλη έρχομαι και στην κορφή κανέλα! Μουάχαχαχαχαχα. 

Πάντως, αν ξεπεράσουμε τον σκόπελο του σεναρίου (που δεν είναι κακό, ασύνδετο είναι και φορτωμένο με πολλές υποπλοκές, οι οποίες δεν δένουν παρά μόνο με το στανιό), για να λέμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη, τούτο το φιλμ είναι πολύ πιο τίμιο και εντάξει απέναντι στις υποσχέσεις του και το κοινό του, γιατί αν μη τι άλλο, δεν πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Εντάξει, πουλάει Θεσσαλονίκη για Μαϊάμι, κάτι που προφανώς βγάζει πολύ γέλιο. Αλλά και πάλι, αν το καλοσκεφτείς, δεν πουλάει μούρη, δεν καμώνεται πως είναι κάτι παραπάνω ή διαφορετικό από αυτό που είναι, δεν μεγαλοπιάνεται, δεν... αυθαδιάζει. Προσφέρει άδολη διασκέδαση για όσους ψάχνουν ακριβώς αυτό: μιάμιση ώρα, που δεν θα στύψουν το κεφάλι τους για δεύτερα επίπεδα, αλλά θα ευχαριστηθούν πρωτοεπιπεδιά. Κλαμπς, ξέκωλα, νουάρ (εντάξει, όσο γίνεται) ατμόσφαιρα, καθάρματα με καλή καρδιά και καθάρματα – καθάρματα. 

Ο Κούντα, που υποδύεται ο Banderas, είναι ντάλε κουάλε ρόλος από αυτούς που έχουμε αγαπήσει να μισούμε να βλέπουμε από τον Liam Neeson τα τελευταία πολλά χρόνια. Μόνο που αν έπαιζε ο Liam Neeson, η ταινία θα έπρεπε να διαδραματίζεται σε πόλη με ισχυρό ιρλανδέζικο υπόβαθρο, όπως πχ η Βοστόνη. Κι εντάξει, όσο και να χτυπιέσαι, τη Θεσσαλονίκη δεν μπορείς να την κάνεις Βοστόνη. Με μια σειρά από φοίνικες, όμως, μια χαρά μπορείς να την κάνεις Μαϊάμι! 

Εντάξει, στη σκηνή όπου ο Κούντα, μετά από συνάντηση με την πρώην σύζυγό του (την υποδύεται η υπέροχη, ακόμα και σε εμφάνιση λίγων λεπτών, ακόμα και σε τέτοια ταινία, Κίκα Γεωργίου) βγαίνει από την... Fine Art Gallery, που δεν είναι άλλη από το Θέατρο Μακεδονικών Σπουδών, πηγαίνει στο αυτοκίνητό του, που είναι σταθμευμένο στην... Εθνικής Αντιστάσεως (πού βρήκε πάρκινγκ ο κωλόφαρδος, μουάχαχαχαχαχα) με τον κινηματογράφο «Αλέξανδρο», κάτω από τη Λέσχη Αξιωματικών, δεν μπορεί να βάλει μπρος το αυτοκίνητό του, του ρίχνει μια ματιά ο Αδέσποτος, το φτιάχνει κι εμείς βλέπουμε τις υπέροχες, ελληνικότατα γραμμένες πινακίδες, «προς Χαλκιδική» κτλ (ευτυχώς, ο Λευκός Πύργος καμουφλάρεται) λύθηκα στα γέλια. 

Γενικά, για εμάς, που ζούσαμε – ζούμε στη Θεσσαλονίκη, η ταινία έχει επιπλέον fun διάσταση, μιας που προσπαθείς να αναγνωρίσεις – ταυτοποιήσεις τα μέρη στα οποία έχουν γυριστεί οι σκηνές της. Εντάξει, δεν έχουμε το skyline του Μαϊάμι (αυτό εύκολα δημιουργείται ως εφέ, duh) αλλά ναι ρε, η Χαλκιδική είναι η Φλόριντα της Ελλάδας και η Θεσσαλονίκη, το Μαϊάμι της. Και να πω και το άλλο; Ο Banderas μια χαρά το παλεύει με τον ρόλο του. Εντάξει, δεν πάει για Όσκαρ, αλλά τον βλέπεις ότι είναι σοβαρός, πειστικός, και καναλάρει (προσπαθεί) λίγο Al Pacino από το υπέροχο «Carlitto's Way». Οι κινήσεις του, το πως πιάνει τον σβέρκο του, το πως εκφέρει τις ατάκες του, ωραίος. Και η σκηνή στο γκολφ όπου κάνει μια αναλογία του παιχνιδιού με τη ζωή, μια χαρά. 

Ο ουσιαστικός πρωταγωνιστής της ταινίας, ο πιτσιρίκος, ο «Αδέσποτος» είναι λίγο αγγούρι, but it's ok, η σκηνή με τον Γιάννη Ζουμπαντή, που τον λέει κανονικότατα και ελληνικότατα «βλάκα» αγγίζει υψηλά στάνταρ καλτίλας, θεωρώ λάθος επιλογή το ότι η έναρξη ουσιαστικά αποκαλύπτει το φινάλε (όχι ότι έχουμε ανατροπάρες, αλλά και πάλι), ξεκαθαρίζω, για όσους δεν το ξέρουν πως η ταινία δεν έχει καμία σχέση με την ομώνυμη ταινία του 1976, με πρωταγωνιστή τον Clint Eastwood ως Dirty Harry κι εν πάση περιπτώσει, μια χαρά ηλιοβασίλεμα, μια χαρά φινάλε, μια χαρά ταινία για αυτό που αντιπροσωπεύει κι εκπροσωπεί.

Το συνδικάτο (The Enforcer) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Σεπτεμβρίου 2022 από την Spentzos Films!
Περισσότερα... »

Μην Ανησυχείς Αγάπη μου (Don't Worry Darling) Poster ΠόστερΜην Ανησυχείς Αγάπη μου
της Olivia Wilde. Με τους Florence Pugh, Harry Styles, Olivia Wilde, Gemma Chan, KiKi Layne, Nick Kroll, Chris Pine.


Αχ αυτή η Πατριαρχία, κακό που μας βρήκε
του gaRis (@takisgaris)

Με πρήξατε μπρε, να σας γράψω για το ξετσουρδισμένο το Don’t Worry Darling της τεκνοσυμπαθούσης (sic) Olivia Wilde. Η οποία την έπεσε εν αγρία καταστάση στο τεκνίο Harry Styles στα γυρίσματα σε σημείο που να παρατήσει τον φιανσέ Jason Sudeikis με τα δυο τους κουτσούβελα για πάρτη του νεανία εξ - One Direction σταρ της εποχής. Και να σου ο Jason Sudeikis να της κλητεύει custody papers επί τόπου στο Fantastic Fest όπου η Olivia πρωτοπαρουσίασε την ταινία. Ώσπου να κάμει επίσημη πρεμιέρα στη Βενετιά, το παλιόπαιδο ο Shia LaBeuf (που αντικαταστήθηκε από τον Styles πριν ξεκινήσουν γυρίσματα), της είχε ξηγηθεί αλμυρό φιστίκι διαρρέοντας τέξτς και βίντεα που η σκηνοθέτις τον παρακαλούσε να επιστρέψει στο σετ, όταν η επίσημη ανακοίνωση ήταν πως ο αγροίκος Shia έκαμνε κωλοπαιδισμούς που δεν κατέστη δυνατό να γίνουν αποδεκτοί για χάρη της ομάδας. 

Μην Ανησυχείς Αγάπη μου (Don't Worry Darling) Quad Poster
(Μη βιαζού έχει και cineχεια) Η Olivia εμφανίζεται να του λέει πως χρειάζεται ένα μαθηματάκι η “Miss Flo” αναφερόμενη στη Florence Pugh βεβαίως - βεβαίως η οποία έβγαλε από τη μέση καθώς φαίνεται τον Shia, για να το πλερώσει όμως με την άφιξη του Styles, το οποίο αγόρι περισσότερο στα καμαρίνια ίδρωνε με την Olivia παρά εμφανιζόταν στο σετ. Λίγο πριν την ολοκλήρωση του πρότζεκτ μπαφιάζει η Flo και σηκώνεται να τα βροντήξει. Πέσανε τα τσακάλια της Warner Bros να την καλμάρουν. Τεσπά την τυλίγουν άρον - άρον την ταινία και την πάνε στη Βενετιά για standing ovations και τα ρέστα. 

Η Olivia έχει πει πως η Flo δε θα έρθει λόγω γυρισμάτων του Dune 2. Αμ δε! Σκάει το προσωπάκι της σταρούμπας φάτσα - φόρα χωρίς όμως να φωτογραφίζεται δίπλα στην Olivia ή να εμφανίζεται στη συνέντευξη τύπου. Κατά τα λοιπά, να σκάει αυτή η οχιά η διμούτσουνη μπρε η πατριαρχία καλέ, αχ κακό που μας βρήκε, και τα μυαλά στα σιδηρά κιγκλιδώματα ναούμ. Ωχού, έρχομαι στο προκείμενο οκ. Το 3ήμερο που μας πέρασε - ήθελα να το τσεκάρω δαύτο προτού μαρτυρήσω περί της ταμπακιέρας βλέπεις - οι πρόβλεψες ήταν για παντού, από φλόπα μέχρι ταβάνι τα $20μύρια (τουλάχιστον $35Μ τα κόστη να σημειωθεί παρακαλώ) κι εντέλει και στο φινάλε - φινάλε $19Μ τάπιασε οπότε ο κόσμος δε μάσησε από το ξεκατίνιασμα και επένδυσε το εισιτηριάκι του σε ένα τύπου ριμέικ του ορίτζιναλ The Stepford Wives (1975) το οποίο είχε ατυχήσει στην εκδοχή του 2004, με πρωταγωνίστρια τη Nicole Kidman. 

Το στόρι γράφεται σε χαρτοπετσέτα: Η Pugh και ο Styles είναι ένα νεαρό ζευγάρι, φρεσκοπαντρεμένο στα 50s, το οποίο αρπάζει τη μοναδική ευκαιρία να μετοικήσει σε μια Καλιφορνέζικη έρημο παρέα με άλλα παρόμοια ανδρόγυνα, σε μια υποθετικά ειδυλλιακή ζωή, με τον άνδρα να εξαφανίζεται όλη μέρα σε «δουλειές» και τη γυναίκα να το παίζει δούλα - και - κυρά στο σπιτικό, αδημονώντας για τη στιγμή που το αρσενικό θα έρθει πίσω για να του προσφέρει γκουρμέ φαγητό και αχαλίνωτο σεξ. Η Flo δε θα αργήσει να παρατηρήσει πως ο ενορχηστρωτής αυτής της ιστορίας Chris Pine (σε ρόλο επηρεασμένο από την περσόνα του anti-woke ψυχολόγου Dr. Jordan Petersen που δεσπόζει στους άρρενες φανς του YouTube) έχει βαλθεί να...σιγά μη δεν το σακουλεύτηκες ήδη! 

Η ίδια η Wilde παραδέχθηκε πως οι επιρροές της κείνται μεταξύ Truman Show και Inception αυτό όμως δε σημαίνει και πολλά. Το Don’t Worry Darling έχει ένα πρώτο μισό με ωραίο build up και αισθησιακή χρήση κοστουμιών και προντάξιον ντηζάιν και πάρτυ μουσικούλες να γουστάρεις με κόκταιηλς και καναπεδάκια. Όσο πλησιάζουμε στην τελική έκβαση, η σεναριακή ατραπός εκτροχιάζεται βαρύγδουπα και πρόχειρα, με το στυλ να πατάει στο κεφάλι τα εμφανή κηρύγματα περί πατριαρχίας, σε μια εποχή που τα πιο φοβισμένα πλάσματα είναι τα λευκά στρέητ αρσενικά. Κάνε να ανοίξεις το στόμα σου και αυτοεχρίσθης μισογύνης, ομοφοβικός, πατριαρχικός, φαλλοκρατικό γουρούνι και το κακό συναπάντημα. Και η Wilde ονειρεύεται Stepford Wives το σωτήριον έτος 2022. Άβυσσος. 

Το Don’t Worry Darling είναι θελκτικό στο μάτι και τρικυμία στο κρανίο. Διαθέτει Florence Pugh σε πειστικότατο star turn που καταπίνει τον Harry Styles ο οποίος βρίσκεται σε φάση «ε, θα μάθει το παιδί, θέλει κι αυτό το χρόνο του» υποκριτικά. Η Wilde, που κρατά κι ένα συμπρωταγωνιστικό ρόλο για την ίδια, έδωσε επιτυχημένες εξετάσεις με το συνετό Booksmart (2019) και κάπου την έπιασε μεγαλοϊδεατισμός εδωνά. Να της περάσει γρήγορα τούτο γιατί ικανή για κάτι καλύτερο σαφέστατα είναι.

Μην Ανησυχείς Αγάπη μου (Don't Worry Darling) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Σεπτεμβρίου 2022 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

2022 Toronto Film Festival Poster
Άλλο ένα ΤΙΦΦ (47ο ) μας αποχαιρέτησε, ένα ιδιαίτερο φεστιβάλ που στην εκκίνηση μου προξένησε γκρίνια για τις οργανωτικές του αβελτηρίες, κατοπινά με συγκίνησε με τρεις-τέσσερις σημαντικές ταινίες (The Whale, The Fabelmans, Louis Armstrong’s Black and Blues, Moonage Daydream) και εντέλει σημαδεύτηκε από έντονα προσωπικές στιγμές, όπως η μύηση της κοράκλας Katherine (Tina) Garis σε παγκόσμιες πρεμιέρες (The Policeman,The Wonder) όπου εννοείται πως διαφωνήσαμε αφού τις βρήκε αμφότερες εξαίσιες, ενώ εγώ το μόνο που διέσωσα ήταν η υπερτάλαντη Florence Pugh. To έτερο σημαδιακό στο αφήνω για το τέλος.

Από τις 8 μέχρι τις 18 Σεπτέμβρη η ντόπια άκρως σινεφιλική κοινωνία μας εδώ στο βορρά απήλαυσε περί τα 250 φιλμς από κάθε γωνιά του πλανήτη. Υπήρξαν ξεκάθαρα δημοφιλείς επιλογές που θα οδηγήσουν κατά το μάλλον ή ήττον τη φετινή οσκαρική κούρσα, (συμπληρώνοντας το παραδοσιακό φεστιβαλικό τετράγωνο Cannes - Venice - Telluride - Toronto) και ο λόγος για τα People’s Choice Awards, όπου αναμενόμενα επικράτησαν κατά σειρά κατάταξης τα The Fabelmans, Women Talking και Glass Onion: A Knives Out Mystery.


Η νικήτρια ταινία του Τορόντο συνήθως δεν ταυτίζεται με εκείνη στα Όσκαρ όμως πρέπει να θεωρηθεί δεδομένη η συμμετοχή-νίκη σε άλλες κατηγορίες. Απομένει να διαπιστώσουμε στο εγγύς μέλλον εάν θα έχουμε μια χρονιά όπως εκείνη το 2019 όταν και οι τρεις πρώτες στην προτίμηση φεστιβαλικού κοινού ταινίες (JoJo Rabbit, Marriage Story, Parasite) κέρδισαν - τουλάχιστον - υποψηφιότητα Καλύτερης Ταινίας.

Ακολουθεί αναλυτική λίστα βραβεύσεων:  


• IMDbPro Short Cuts Award for Best Film: Snow in September, dir. Lkhagvadulam (Dulmaa) Purev -Ochir. Honourable mention for the IMDbPro Short Cuts Award for Best Short Film to Airhostess - 737 by director Thanasis Neofotistos (αμέ!) 
• NETPAC Jury has selected Sweet As, dir. Jub Clerc 
• FIPRESCI winner: Basil Khalil’s A Gaza Weekend 
• Amplify Voices Award for Best Canadian Feature Film: To Kill A Tiger, dir. Nisha Pahuja 
• Special Mention for Best Canadian Feature Film: Viking, dir. Stéphane Lafleur 
• Amplify Voices Award: Leonor Will Never Die, dir. Martika Ramirez Escobar 
• Amplify Voices Award: While We Watched, dir. Vinay Shukla 
• Special Mention for Best Feature from an Emerging BIPOC Filmmaker: Buffy Sainte-Marie: Carry It On, dir. Madison Thomas 
• Changemaker Award is presented to Luis De Filippis’ Something You Said Last Night 
• The 2022 Platform Prize — Riceboy Sleeps, written and directed by Anthony Shim The TIFF 2022 People’s Choice Midnight Madness Award winner is 
• Weird: The Al Yankovic Story dir. Eric Appel 
• The first runner-up is Pearl dir. Ti West.
• The second runner-up is The Blackening dir. Tim Story The TIFF 2022 People’s Choice Documentary Award winner is 
• Black Ice dir. Hubert Davis 
• The second runner-up is Maya and the Wave dir. Stephanie Johnes 
• The second runner-up is 752 is not a Number dir. Babak Payami. The TIFF 2022 People’s Choice Award winner is 
• The Fabelmans dir. Steven Spielberg 
• The first runner-up is Women Talking dir. Sarah Polley 
• The second runner-up is Glass Onion: A Knives Out Mystery dir. Rian Johnson 

Φτάσαμε ξανά στο τέλος ενός ακόμη TIFF, το 11ο, όσα και τα έτη μου στον Κάναδα – πως πέρασε έτσι ο καιρός! Η επικά καταστροφική χρονιά σε προσωπικό επίπεδο, πέρα από τον ορυμαγδό αγγελιών θανάτου δημοφιλών καλλιτεχνών του ελληνικού σινεμά, με έφερε αντιμέτωπο, ανήμερα του Σταυρού, με την είδηση απώλειας (με τραγικά στενάχωρο τρόπο) του πατέρα μου, Στέλιου. Τι κι αν είχαμε να βρεθούμε από το μιλένιουμ, η πληγή δεν έκλεισε ποτέ, πόσο μάλλον μετά από τέτοιο αναπάντεχο (?) γεγονός. Ευχαριστώ, συγνώμες, πόνοι και ενοχές - ένα βάρος στο στήθος και μια τρύπα στην καρδιά. Οι δυσκολότεροι αποχαιρετισμοί είναι εκείνοι που δε γίνονται ποτέ.

gaRis

Toronto Film Festival 2022
Περισσότερα... »