2022 Toronto Film Festival Poster
Σαββάτο πρωί ανεβαίνω γοργά τα σκαλιά του Scotia bank Theater για να πιάσω τη δημοσιογραφική του Women Talking, υπεραναμενόμενη επιστροφή της Καναδέζας Sarah Polley μετά από 10ετή+ απουσία. Διασκευή θεατρικών διαλόγων σε ένα φανταστικό χωριό όπου οι βιασθείσες γυναίκες συνομιλούν για να αποφασίσουν τη φυγή ή τη μάχη μέχρις εσχάτων για να σώσουν αυτές και τα παιδιά τους από τους άνδρες και τη θρησκοληψία. Στην αρχή θυμώνεις, συμπονάς, ντρέπεσαι ως ανήρ και κοντά στο 20λεπτο αρχίζει να σε τρώει η υποψία. Βρε μπας και; Ναι-ναι, μιλάμε για womans plaining χωρίς έλεος και υποβιβασμό του ανδρικού φύλου σε κάτι μεταξύ κατά φύσιν δηλητηριώδους και επικινδύνου τέρατος. Ειδικά δε εκείνος ο καρακαημένος Ben Whishaw (που κρατά ως μόνος αποδεκτός άνδρας τα πρακτικά του γυναικοσυμβουλίου) να ζητά συγνώμη και που απλά αναπνέει είναι ενδεικτικό της απολυτότητας μιας προσέγγισης που δε μας είχε συνηθίσει η δημιουργός πρωθύστερα. Ξεχωρίζουν από το πολυπληθές καστ οι Claire Foy - Rooney Mara.


Με νεύρα τσιτωμένα και έντονη μίρλα για μια ακόμη ημέρα δίχως την ταινία που να ξεχωρίζει, χτύπησα ένα ποτ-πουρί διεθνούς σινεμά με μια συμπαθητική τριάδα που καταπιάνεται με τον ιρλανδέζικο γεοροντοέρωτα της δεύτερης ευκαιρίας (My Sailor, My Love), την παλαιστινιακή μαθητειώσα νεολαία που κατεβάζει ισραηλίτικη σημαία με τις αναμενόμενες συνέπειες (Alam) και την ουκρανική προσφυγιά στην Τσεχία που μπλέκει περιστατικό δήθεν ρατσιστικής βίας που φορτώνεται στους συνήθεις Ρομά (Victim). Η αυγούλα της Κυριακής με βρήκε να ξεκινώ οδοιπορικό για να είμαι νταν επτάμιση το πρωί στο TIFF Lightbox για την παγκόσμια πρώτη του νέου Spielberg (The Fabelmans) - για πρώτη φορά στην καριέρα του δαύτη η φεστιβαλική επιλογή, ώστε να τονισθεί πιότερο εμφατικά ο προσωπικός τόνος και οι χαρακτήρες που δεν είναι άλλοι από την ίδια την οικογένεια του ιδιοφυούς Μούσια. Με εξαίρεση την τελική σεκάνς που είναι ανθολογίας, η αφήγηση κυλά στρωτά, νοσταλγικά, πονοψυχιάρικα, καθώς συναισθανόμαστε την ανάγκη του μαέστρο να ξεκαθαρίσει με τα φαντάσματα-τραύματα της παιδικής του ζήσης. Χιούμορ και κατασκευαστική αρτιότητα, κι ένα κάστ στιβαρό, με προεξάρχοντες τους γονείς Fabelman / Spielberg, Michelle Williams και Paul Dano. Στην πρες κόνφερανς που ακολούθησε περάσαμε χάρμα, βοήθησε και το πλήρες μπρέκφαστ με καφέ + φρούτα + croissants βλέπεις.

Το παιχνίδι από εδώ και πέρα αρχίζει να ανατρέπεται και να μορφοποιείται λίαν θετικά. Χτυπάω στο καπάκι το My Policeman σετ (στην ίδια αίθουσα, ξανά με πρες των συντελεστών αμέσως μετά) κι ενώ η ταινία που παρά την πρόθεση να φωτίσει ένα κατ’ανάγκη ερωτικό τρίγωνο - φερετζέ ενός παρανόμου στα 50ς ομοφυλοφιλικού έρωτα, έπασχε φανερά αφηγηματικά/σκηνοθετικά, μπορείς να υποστηρίξεις πως κάτι βλέπει η κόρη μου σε αυτόν τον χαμαιλέοντα Harry Styles που αντιστοιχεί σε υποκριτικό ταλέντο και τολμηρές επιλογές. Οπόταν και δίχως χρονοτριβές, κάνω ένα 3ωρο διάλειμμα για να πάρω την Τίνα από το σπίτι και πίσω στην παγκόσμια πρεμιέρα στο Princess of Wales Theater. Το παιδί ενθουσιάστηκε, λάτρεψε (εννοείται) την ταινία χώρια που ο Harry σχεδόν τη χαιρέτισε από σκηνής κατά την παρουσίαση (της φάνηκε). Χεσμεντέν από υπερηφάνεια ο πατήρ (εγώ). Άιντε με το καλό να το καλύπτουμε μαζί το ΤΙΦΦ στο εγγύς μέλλον και τι στον κόσμο Παναγίτσα μου! 

Η Δευτέρα ήρθε ορμητικά με δεύτερο πέναλτι μετά τους Fabelmans ώστε να ολοκληρωθεί η ολική ανατροπή και να κλείσω ένα φεστιβάλ ψιλοαδιάφορο και με οργανωτικά προβλήματα με έναν απρόβλεπτα συγκινητικό τρόπο. Το The Whale του σκηνοθεταρά Darren Aronofsky ο οποίος δικαιολογημένα σόκαρε με το Mother! είναι η σπαραχτική ακροτελεύτια πνοή του Charlie, ετοιμοθάνατου λόγω παχυσαρκίας (κοντά 300 κιλά) κατ’οίκον έγκλειστου ονλάιν καθηγητή δημιουργικής γραφής. Ο Brendan Fraser, όπως ο Mickey Rourke στο The Wrestler ξανά του Aronofsky, έχει αυτοτραφεί μέχρι θανάτου, για να ξεπεράσει τα πάθη του/τα λάθη του. Με καλοσύνη, θετική έκφραση, παρά τα επανειλημμένα χτυπήματα από την πρώην οικογένειά του. Τα δάκρυα βρυσούλες και η ένταση να σε στοιχειώνει ώρες μετά την προβολή. Αυτά είναι χαρακτηριστικά μεγάλου δημιουργού κι ο Darren το διαπράττει ξανά, με φοβερό ρίσκο και άδολη αγάπη έναντι του αντι-ήρωά του.


Συμπαθής και άξιο παλικάρι ο Rian Johnson όμως θα σταθώ αντίθετα στο hype που φέρνει το τοποθετημένο δραματουργικά σε ελληνικό νησί Glass Onion (Knives Out 2)στις κορυφαίες στιγμές του TIFF22. Εμφανώς κατώτερο του Knives Out, το πολυπληθές κάστ από το οποίο ξεχώρισα το κέφι του Ντάνιελ Κραίγκ και την τσαχπινιά της Ζανέλ Μονέ υπηρετεί μια μέτα, γελαδερή εκδοχή που παραγεμίζει με ενοχλητική αναληθοφάνεια μια παραγωγή λουσάτη, κατασκευασμένη από χέρια ικανά για πολύ πιο ουσιώδη κινηματογραφικά πρότζεκτ. Η κυρίως ιδέα του αγωνιώδους μυστηρίου, εδώ ήταν περίπου απούσα. 

Άλλη μια παγκόσμια Α’ Προβολή, δια χειρός Sam Mendes ο οποίος μας τίμησε με την επί σκηνής παρουσία του παρουσιάζοντας το καστ λίγο πριν την έναρξη, έμελλε να κλείσει την καλύτερη ημέρα μου στο φετινό φεστιβάλ. Το Empire of Light, χωρίς κυνισμό και με ικανές δόσεις ανθρωπισμού, αναφέρεται στην Αγγλία των απαρχών του 80’, με κεντρικό άξονα τον κινηματογράφο Empire και τους εργαζομένους του. Η Olivia Colman, ταξιθέτρια και μόνη στην κρίση μέσης ηλικίας της, τα φτιάχνει με νεαρό μαύρο (Micheal Ward), νιόφερτο στη δουλειά. Η μαγεία του σινεμά μέσα από την απλότητα της τρυφεράδας των ανθρώπινων σχέσεων, αποδίδεται τόσο μπανάλ όσο ακούγεται, παρά την ερμηνευτική εγγύηση της Colman και τις καρατσεκαρισμένρες σκηνοθετικές αρετές του Mendes. Απέλιπεν η ένταση που θα έδινε ένα λιγότερο σχηματικό σενάριο. 

Κυριακή τα People’s Choice Awards μετην παγκοσμίως γνωστή επιρροή στην οσκαρική κούρσα κάθε χρονιά. Σου οφείλω ένα αποχαιρετιστήριο μαζί με τις τελικές βραβεύσεις. Fabelmans και Glass Onion παίζουν αρκετά, όπως και το Weird: The Al Yankovic Story, μια βιογραφική καρακαλτιά για τη ζωή και το έργο του σατυρικού καλλιτέχνη που ξεπούλησε εισιτήρια στο φεστιβάλ και διόλου απίθανο να αποβεί κάτι σαν το φετινό The Disaster Artist.

gaRis

Toronto Film Festival 2022
Περισσότερα... »

Εισιτήριο για τον Παράδεισο (Ticket to Paradise) Poster ΠόστερΕισιτήριο για τον Παράδεισο
του Ol Parker. Με τους George Clooney, Julia Roberts, Kaitlyn Dever, Maxime Bouttier, Billie Lourd, Lucas Bravo.

Θάλασσα γυαλί, στα μέρη του Μπαλί...
του zerVo (@moviesltd)

Ή πρώτη, διπλή, κοινή τους συνύπαρξη, σημειώθηκε μερικές δεκαετίες πριν, φέροντας την υπογραφή ενός πολύ σημαντικού κινηματογραφιστή όπως ο Soderbergh, στο ρυθμικό, ανατρεπτικό και διασκεδαστικό πανηγύρι των Eleven και Twelve. Έξι χρόνια πριν, ξανασυναντήθηκαν στο ίδιο πλατό, στην καυστικού κοινωνικού περιεχομένου φλόπα της Jodie Foster, Money Monster, μην καταφέρνοντας να περισώσουν την κατάσταση με την αστερόσκονη τους. Απουσιάζοντας από πριν τον καιρό του κορώνα από τα εκράν, επανέρχονται στην δράση σε μια ταινία που στήθηκε και εκτελέστηκε, μόνο και μόνο για να τους δείχνει αντάμα. Κι αυτό μου φαίνεται θα τον έχει τον εμπορικό του αντίκτυπο, αφού δεν είναι και λίγο πιασάρικη η παρέα της Pretty Woman και του Danny Ocean...

Εισιτήριο για τον Παράδεισο (Ticket to Paradise) Quad Poster
Γνωρίστηκαν πριν από 25 χρόνια, ερωτεύτηκαν, ενώθηκαν με τα δεσμά του γάμου, απέκτησαν και μια όμορφη θυγατέρα και τότε επήλθε ο χωρισμός. Μεσήλικες πλέον η Τζόρτζα και ο Ντέιβιντ, δεν επιθυμούν ούτε να ακούσουν το παραμικρό μαντάτο ο ένας για τον άλλον, φροντίζοντας να παραμένουν μακριά και διόλου αγαπημένοι. Ατυχώς για εκείνους, η συγκυρία των θερινών διακοπών στης κορούλας τους στον μαγευτικό παράδεισο του Μπαλί, αναγκαστικά θα τους φέρει και πάλι σιμά. Αφού η πεταχτούλα Λίλι, θα ερωτοκτυπηθεί στις θάλασσες του Ινδικού για τα μάτια του ντόπιου μορφονιού Γκέντε, με αποτέλεσμα να τους ανακοινώσει ούτε λίγο ούτε πολύ, πως σύντομα θα τον παντρευτεί και θα ζήσει το υπόλοιπο της ζωής της, δίπλα στα σμαραγδένια νερά της Ινδονησίας.

Μπροστά στον επερχόμενο τεράστιο κίνδυνο να μην έχουν κοντά τους το βλαστάρι τους, που τόσο πολύ έχει παιδευτεί, ο καθένας από την δική του πλευρά, για να το μεγαλώσει, θα ενώσουν προσωρινά της δυνάμεις τους, προκειμένου να αποτρέψουν αυτή την ανήκουστη παντρειά. Και θα εκδράμουν οσονούπω στην Ανατολική Ασία, με σκοπό να σκορπίσουν ένθεν κακείθεν εμπόδια, που κατά πως πιστεύουν θα οδηγήσουν τους δύο ερωτευμένους νέους στον χωρισμό. 

Εξόν και το εξωτικό περιβάλλον, οι φοίνικες, οι αλμύρες και οι αμμουδιές, αλλάξουν κατάτι την νοοτροπία των (το λιγότερο) εύπορων, όσο και φαντασμένων γονιών, που αλλιώς είχαν οραματιστεί την τύχη του παιδιού τους. Δίπλα σε έναν επιτυχημένο και πλούσιο επαγγελματία, να κάνει μια φαντεζί και άνετη ζωή και όχι να καταλήξει ολημερίς ξυπόλητη κυρά ενός Άδωνι μεν, αλλά ψαρά κι αγρότη στο επάγγελμα Μπαλινέζου. Που ούτε η κουλτούρα του, ούτε φυσικά η ταπεινή προέλευση του, συνάδει με την αριστοκρατική και μπονβιβερίσια τάξη τους. Και σιγά που τα ερωτευμένα παιδιά, θα ζητήσουν και την άδεια των δυο μέχρι πρότινος θανάσιμων εχθρών με την μπαγιατεμένη λογική, που προβλέπουν πως το κορίτσι τους, αργά ή γρήγορα θα ξεθυμάνει το πάθος του και θα χωρίσει τον μελαψό Ασιάτη.

Μια υπόθεση Συμπέθερων από...την Τζακάρτα, είναι λοιπόν η περίπτωση του Ticket To Paradise, που δεν είμαι και απόλυτα βέβαιος πως θα προσέγγιζε και μάλιστα με ιδιαίτερες εισπρακτικές βλέψεις τις αίθουσες, αν δεν διέθετε αυτό το πανύψηλα σταρικό δίδυμο στην σύνθεση του. Μια ιστορία απλής, απλούστατης ιδέας, που δεν θα έδινε την ώθηση ούτε σε ένα δεύτερης διαλογής rom com, αλλά που εν προκειμένοις σπρώχνεται με τα χίλια, από την λαμπάδα του ντουέτου, ενόσω η περίεργη μοίρα προσπαθεί με όλες της τις δυνάμεις, να τους καθίσει σε διπλανά καθίσματα ξανά, όπως παλιά: Στην αποφοίτηση της πιτσιρίκας (ως φωνακλάδικα ρεντίκολα...), στην πρώτη θέση, φυσικά, της πτήσης προς Μπαλί (ως νευρωσικοί κλόουν...), στην πλώρη του σκαριού που ανοίγεται στο καταγάλανο πέλαγος (ως σαμποτέρ ζευγαροχωρίστρες...).

Είναι πόλος έλξης, για να λέμε την αλήθεια, η συμβίωση στο πανί του Clooney και της Roberts. Εκείνος, μόνιμα απορημένος και έντεχνα ατημέλητος, μα πάντα χωστός, είτε φορώντας βερμούδες, είτε σμόκιν, εκείνη, με αυτή την γνώριμη αχαροσύνη στο βήμα, μα ελκυστική σαν πανίσχυρος μαγνήτης, μέσα στα πανάκριβα της σύνολα. Ούτε το απόλυτα προβλέψιμο σενάριο, με τις αναμενόμενες κλισέ συγκρίσεις της κραταιάς Δύσης και της πάμφτωχης Τριτοκοσμίας, ούτε η ρηχή σκηνοθεσία του Ol Parker, που εδώ δεν αβαντάρεται από τις πενιές των Abba όπως στο Mamma Mia 2, κάνουν την διαφορά. Αυτή ορίζεται, υπάρχει και συντηρείται μέχρι τέλους, μόνο από τον George και την Julia. 

Που και βέβαια μεγάλωσαν ηλικιακά (61 και 54 αντίστοιχα) αλλά αυτό δεν φαίνεται να νοιάζει και κανέναν κυριευμένο από χολιγουντιανή νοσταλγία θεατή, από όσους συμβάδισαν μαζί τους εδώ και τρεις δεκαετίες. Οι νεότεροι σινεφίλ πιθανότατα θα στρίψουν κεφαλή. Δεν θα τους πει πολλά ο ξέφρενος χορός δύο ημιγεροντακίων κάτω από τους ρυθμούς του Jump Around. Εγώ πάλι είμαι μαζί τους σε αυτή την παραδεισένιου φόντου ξανανιότη. Jump Up, Jump Up and Get Down. Όπως τότε...

Εισιτήριο για τον Παράδεισο (Ticket to Paradise) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 8 Σεπτεμβρίου 2022 από την Tulip Ent.!
Περισσότερα... »

Όλα πήγαν καλά (Tout s'est bien passé) Poster ΠόστερΌλα πήγαν καλά
του François Ozon. Με τους Sophie Marceau, André Dussollier, Géraldine Pailhas, Charlotte Rampling, Éric Caravaca, Grégory Gadebois, Hanna Schygulla.

Θα κάνω ότι μου αρέσει, τελικά!
του zerVo (@moviesltd)

Εν αρχή, θα εκφράσω την προσωπική μου γνώμη πάνω στο φλέγων ζήτημα. Δεν τάσσομαι ούτε με την πλευρά των φανατικών οπαδών της ευθανασίας, ειδικά εκείνων που βρίσκονται εκτός χορούς, συνεπώς δεν έχουν και κανέναν λόγο να το κουβεντιάζουν, ούτε με την αυστηρή πλευρά της ηθικής, που είναι κάθετα ενάντια και αποτρεπτική. Είμαι με την πλευρά του ασθενή, μάλιστα του βαρύτατα ασθενή, του μη αναστρέψιμης βλάβης ασθενή, που και βέβαια έχει το δικαίωμα να αποφασίσει να αναχωρήσει με όση αξιοπρέπεια του απομένει. Προσοχή όμως! Δίχως να εντάσσει κανέναν απολύτως, φίλο, γνωστό ή τυχαίο, στο πλάνο του, ως βοηθό στο εγχείρημα του. Δεν ξέρω, ούτε υποδεικνύω πως και με ποιον τρόπο θα το πράξει. Η απόφαση, όπως και η εκτέλεση της πράξης είναι αποκλειστικά προσωπική υπόθεση. 

Όλα πήγαν καλά (Tout s'est bien passé) Quad Poster
Ένα βαρύ εγκεφαλικό, αιμορραγικό επεισόδιο, θα γίνει η αιτία ο 85χρονος Αντρέ Μπερνχάιμ, ένας εύπορος Παριζιάνος συλλέκτης έργων τέχνης, να καταλήξει παραπληγικός στο κρεββάτι του πόνου, υποχρεωμένος να ζητά βοήθεια, ακόμη και για την ελάχιστη ανάγκη του. Μαθημένος να λειτουργεί ανεξάρτητα κι έχοντας έντονη δίψα για μια ζωή που την έχει φάει ήδη με το κουτάκι, ο ηλικιωμένος άντρας θα ζητήσει από τις θυγατέρες του, την μεγαλύτερη, συγγραφέα, Εμανουέλ και την νεότερη, Πασκάλ, να του βρουν τον πιο ανώδυνο τρόπο για να οδηγηθεί στην ευθανασία.

Παρόλες τις αρχικές τους αντιδράσεις οι δύο αδελφές, γνωρίζοντας πως η Γαλλική νομοθεσία απαγορεύει αυστηρά κάθε τέτοιου είδους ανώδυνες "αυτοκτονίες", θα αναζητήσουν λύση στο κοντινό εξωτερικό και την Ελβετία, που προσφέρει στους βαριά ασθενείς, κατόπιν όχι και λίγης γραφειοκρατικής δουλειάς, αυτή την δυνατότητα. Κι αφού ο ιδιότροπος και απαιτητικός γονιός τους είναι πλέον αποφασισμένος για να προβεί στο, με βοήθειες, απονενοημένο διάβημα, θα κάνουν ότι περνά από το χέρι τους για να ικανοποιήσουν αυτή του, την ύστατη επιθυμία.

Οι αναποδιές στην διαδρομή τους αμέτρητες, όπως όμως και οι προσωπικές τους αμφιβολίες. Πόσο εύκολο είναι άραγε, να σκηνοθετήσεις τον θάνατο του πατρός σου? Ακόμη κι αυτού του δεσποτικού και κακότροπου, που ευθύνεται με την αυταρχική νοοτροπία του στο μεγάλωμα σου, ακόμη και για το παραμικρό σου σύμπλεγμα ή που υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να φταίει για την καταθλιπτική κατάσταση που έχει περιέλθει η μητέρα / πρώην σύζυγός του, από πάντα. Το αίμα που λένε νερό δεν γίνεται, συνεπώς δεν είναι και τόσο αναίμακτο ψυχικά να στήσεις ευθανασιακό θέατρο. Άσε που το μακρύ χέρι του Νόμου καραδοκεί, ειδικά από την στιγμή που η κληρονομιά του ωσονούπω μακαρίτη, δεν είναι ευκαταφρόνητη.

Υπό κανονικές συνθήκες το αφήγημα θα έπρεπε να είναι στενόχωρο, θλιβερό, ίσως και δακρύβρεχτο. Εδώ όμως λαμβάνει χώρα μια ιδιόμορφη ντιρεκτορική ανατροπή από έναν εκ των κορυφαίων μετρ του σύγχρονου φραντσέζικου σινεμά, αφού ο Ozon προσεγγίζει την ιστορία του με όσο το δυνατόν πιότερη γλαφυρότητα, κυνισμό και καυστικό χιούμορ μπορεί να του επιτρέψει η επερχόμενη δυσάρεστη απώλεια. Προβάλλοντας ένα ταχύτατο πινγκ πονγκ ευθύβολων περιστάσεων, που ορίζεται από την μια μεριά από τα ανακατεμένα συναισθήματα της μεγαλοθυγαγέρας και από την άλλη από τις μπριόζικες ατάκες του φαντασμένου μπον βιβέρ, που πλέον τα κάνει πάνω του, ακινητοποιημένος στο ράντζο της (μάλλον δημόσιας) κλινικής.

Σε συνέχεια των όσων μιλήσαμε στον πρόλογο, πάντως, ο Γάλλος ασθενής δεν μπορώ να πω πως μου δικαιολογεί απόλυτα την στάση του προς την μη ζωή. Δεν βρίσκεται σε κανένα ύστατο στάδιο κάποιας ανίατης κατάρας, ούτε δείχνει ανίκανος να απολαύσει εξόδους για διασκέδαση σε ένα ρεστοράν ή σε ένα κονσέρτο. Συν τοις άλλοις, με τα φράγκα να ρέουν ποταμός από την τσέπη του, θα μπορούσε κάλλιστα να διαθέτει ολοήμερη αποκλειστική να τον φροντίζει, αλλά κι έναν...Omar Sy να τον πηγαινοφέρνει όπου κάνει κέφι. Άρα εκ προοιμίου δεν τον συμμερίζομαι στην απόφαση του, αφού στην τελική ανάλυση στα κοντά 90 του τον βρήκε το εγκεφαλικό, τι στην ευχή θα ήταν εκείνο το συγκλονιστικό που θα βίωνε, στον όποιο χρόνο του επέμενε φυσιολογικά. Είπαμε στεκόμαστε στο πλευρό της αυτοδιάθεσης, αλλά δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες.

Το θέμα πάντως βασίζεται σε αληθινά περιστατικά, που τα κατέγραψε σε βιβλίο ως απομνημονεύματα η διάσημη γραφιάς Emmanuèle Bernheim, γνωστή από τις συνεργασίες της με τον Ozon, 5x2, Sous Le Sable και Ricky. Το σενάριο, που εδώ δεν υπογράφεται από εκείνη, καθώς έφυγε από την ζωή προ πενταετίας, ισορροπεί μεταξύ του δεδομένου δράματος στο φόντο και της απρόβλεπτης χιουμοριστικής ατάκας, προβάλλοντας μόνιμα τα εμπόδια που προκύπτουν στον οποιονδήποτε επιθυμεί να σχεδιάσει και να εκτελέσει την "αυτοκτονία" του. Μου φαίνεται πως οι περιστάσεις θα είχαν πολύ λιγότερη δυναμική και ένταση, αν η διανομή των ρόλων δεν είχε πιάσει το άριστα με τόνο.

Αφού έχοντας συνεργαστεί με άπασες τις μεγάλες ντίβες του τρικολόρ σινεμά ο Francois, ολοκληρώνει τοι άλμπουμ του προσθέτοντας την μοναδική που απουσίαζε από αυτό. Την Sophie Marceau, που και πάλι, εκτός από κούκλα και θεά, είναι πειστικότατη στις απαιτήσεις που την θέλουν να ταλαντεύεται στις άκριες της ανεξάρτητης θηλυκής αγριάδας και της διαρκούς θυγατερίσιας υποταγής. Παρόντος ενός συγκλονιστικού καρατερίστα, όπως ο Andre Dussolier, που ρεστάρει στον ρόλο του εκκεντρικού, ορισμού του παρτάκια, πατρός, κερδίζοντας με την άνεση που του δίνει η πείρα και τα πρόσθετα προσώπου, όλο το χειροκρότημα της πλατείας. Ανσάμπλ, αντάμα με την Pailhas και την Rampling, που εκτοξεύουν την ποιότητα ενός φιλμ, που υπό άλλες συνθήκες, δίχως αυτές τις ερμηνευτικές μορφές, ενδεχόμενα να μην του δίναμε και μεγάλη σημασία. Αντιθέτως τώρα τις κουβεντιάζουμε τις κεντρικές του ιδέες, εκθέτοντας απόψεις καίριες, ίσως και ανακατωσούρικες. Όπως ότι - αυτόν - τον μπαμπά, εγώ δεν θα τον βοηθούσα δράμι στο πλάνο του, όπως έκανε η Λα Μπουμ. Δικαίωμα του να ζητά, δικαίωμα μου να αρνηθώ...

Όλα πήγαν καλά (Tout s'est bien passé) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 8 Σεπτεμβρίου 2022 από την Filmtrade!
Περισσότερα... »

2022 Toronto Film Festival Poster
Αν έχεις τύχη διάβαινε και ριζικό περπάτα. Μετά το σύστριγγλο της κατοχύρωσης εισιτηρίων ηλεκτρονικά για μη-δημοσιογραφικές προβολές και μια χλιαρή απολογία ΤΙΦΦ τύπου «αυτά έχει η τεχνολογία», ενσκήπτει και η αποδημία της Ελίζαμπεθ Iεις Κύριον, ε, δε θέλει και πολύ ακόμη, κοινοπολιτεία είμαστε δα! Μπα, χαμπάρ τσουνί, ουδεμία αντίδραση (αν και τα Μέσα εδώ, λογικό, το παίζουν μονοθεματικό). Σε τα μας τώρα, μετά από την προβλέψιμη κοντά στο δίωρο μετακίνηση από Μισισάγκα με το κάρο μου, παραλαμβάνω το πάσο μου από το Χάγιατ, σιμά στο ΤΙΦΦ Λάιτμποξ. 

Περιμένω γκούντιμπαφκ, λούτμπαγκ, το κέρασμα ρε φίλος, κοιτάω τις ευγενέστατες βολοντήαρς στα μάτια, νιξ. Ποιώ την κορόιδα και εφορμώ στις δημοσιογραφικές. Με σταματούν στην είσοδο του Σκόσιαμπανκ θήαταρ, για το που τόβαλα λέει. Που να ξέρω, δεν υπάρχει πουθενά πρόγραμμα, μόνο ονλάιν, μπερδεγουέη εντελώς κατάστα. Με τα πολλά, να ευχαριστήσω το κορμί μου που καταστριμώχθηκε στα μπροστινά, άντεξε κατουρηματικώς και την έβγαλε με δυο ψευτοτούνα σαντουιτσάκια όλη μέρα. Για πάρτη σας ρε! Επτά (7) τεμάχια, γιατί είμαι Θρύλος, όχι του Κορμπεράν, μα του παλιού, του ορίτζιναλ.


Ξεκινώ ανάποδα, με το κλείσιμο της ημέρας, λόγω ημερών πένθους ασούμε. Παγκόσμια πρεμιέρα στο Royal Alexandra Theater με το The Lost King υπογραφής Stephen Frears και σεναρίστες το δίδυμο Steve Coogan - Jeff Pope. Το δημιουργικό τρίο εμφανίστηκε στη σκηνή να προλογίσει την ταινία και παρά το σεβάσμιο του Frears η αμηχανία (ιδίως του Coogan) έδειξε ό,τι ακριβώς και η ταινία, μια χαμένη ευκαιρία να αποκαταστήσει την τρωθείσα φήμη του Richard III, καμπούρη μονάρχη (“my kingdom for a horse”) τον οποίο γλέντησε ο Shakespeare και περιγέλασε η Ιστορία για τη δυσμορφία του. Η δόλια η Sally Hawkins σηκώνει το εγχείρημα στην πλάτη της, χωρίς να διασώζει μια τονικά χλιαρή και ανώδυνη προσέγγιση που υποθετικά τραβά παραλλήλους με τη χειραφέτηση της μεσόκοπης διαζευγμένης μητέρας που γυρεύει δικαίωση όπως ο Richard III. Σε αυτή τη φάση εύλογα αισθάνομαι ότι είμαστε απλά ευγνώμονες που ο Frears συνεχίζει να κάνει ταινίες, έστω κι αν παραπάτησε αυτή τη φορά. Α, κι αν νομίζεις ότι οι μουσικές του Hans Zimmer είναι πομπώδεις, τσέκαρε τον Alexander Desplat εδωνά. Έπος (παντελώς τσουγκράει όμως), λολζ.

To Moving On του Paul Weitz (Amerivan Pie, About a Boy) επιδεικνύει το δοκιμασμένο ντουέτο Jane FondaLilly Tomlin (Grac e& Frankie, 2016 - 2022) και - μάντεψε! - ναι, όλη αυτή η αδάμαστη ενέργεια των ογδοήκοντα, με αλύπητες δόσεις κυνισμού και αδιάντροπα ουάν-λάινερς. Ως κακός ξανά ο Malcolm McDowell, με θεματολογία μητού και σλάπστικ γκαγκς που το υποσκάπτουν μόλις πας να το πάρεις πιο σοβαρά. 

Το The Origin of Evil (Sebastien Marnier) είναι ένα διασκεδαστικό γιούρο θρίλερ που παίζει με το ζμπάρο Κρίστι-Χάισμιθ-Σαμπρόλ, κλείνοντας ηδονοβλεπτικά το μάτι στον De Palma. Η κύρια ευχαρίστηση εκπορεύεται από το συνεπές καστ, ηγουμένου υπό τη χαριτωμενέστατη Laure Calamy ως εκτός γάμου κόρη που γνωρίζει τον πλούσιο γυναικά πατέρα της στα στερνά του (σιτεμένο, ανήμπορο με εγκεφαλικό) και έχει να αντιμετωπίσει την οικογένειά του που είναι εθισμένη στη δύναμη του πλούτου. 

Το War Sailor (Gunnar Vikene) είναι η εξιστόρηση μιας άρρηκτης ανδρικής φιλίας μεταξύ των Freddy και Kvalen που τη σμιλεύει ο ορυμαγδός της γερμανικής εισβολής στη Νορβηγία στα 1940. Έντονες καταστάσεις ακρότητας, λίγο παρωχημένος σεντιμενταλισμός, αναμφίβολα κρατά το ενδιαφέρον, ειδικά στις σκηνές δράσης.


Στο The Prisoner’s Daughter όπου με έκρουσε η αμερικανίλα κατακέφαλα, στην ταινία της βετεράνας Catherine Hardwicke με τη χωρισμένη μάνα - σερβιτόρα στο Βέγκας (Kate Beckinsale, λίγα πράματα ερμηνευτικά αλλά μια χαρά καλοστεκούμενη) που προσεγγίζεται από τον προ 12ετίας απόντα φυλακόβιο πατέρα της να τον φιλοξενήσει για το τελευταίο τρίμηνο της ζωής του. Πες ό,τι θες αλλά ο Brian Cox είναι επιβλητικός, στωικός, και εντελώς υποχρησιμοποιούμενος ως κάρακτερ άκτορ. Μόνος διασωθείς. 

Το The Inspection είναι η αληθινή ιστορία του σκηνοθέτη Elegance Bratton ως gay μαύρου που κατατάσσεται στα βατράχια και έχει να αντιμετώπισει ένα εχθρικό προς την ταυτότητά του σύστημα, ώσπου να αποδειχθεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα εξαρχής ήταν η μη αποδοχή από τη μητέρα του. Ο Jeremy Pope παραδίδει μια δυναμική αλλά και μετρημένη στον πόντο ερμηνεία, ενώ ο νιόβγαλτος σκηνοθέτης, πέρα από το προσωπικό βίωμα παρουσιάζεται ελπιδοφόρος για μια μέηνστρημ χολυγουντιανή καριέρα στο ντράμα. 

Τέλος, το Louis Armstrong’s Black & Blues του Sacha Jenkins παίζει ισοσταθμικά με τον θρύλο της τζαζ, με ακυκλοφόρητο φούτατζ και ωραιότατη μαγκιά του μέγα καλλιτέχνη που αδίκως ο κόσμος ταύτισε με τον μπαρμπά-Θωμά του Hello Dolly! Πάρε φουντίτσες και Civil Right Movement - μια χαρισματική φωνή, τρομπέτα και κοσμοαντίληψη. Το καταφχαριστήθηκα, να το ιδώ και στα όσκαρς τούφχομαι. 

Είπα να στηθώ για κανα 10λεπτο εκειδανά που βγάνουν τα σελέμπριτιζ για φωτο-όπα. Αυτό έγινε 45λεπτο (κάτι ακουγόταν για Taylor Swift ή - νωρίτερα - για Viola Davis) όταν ξάφνου χτύπησε ο zerVo στο messenger και με αποτελείωσε. Τέλος ημέρας. Αιωνία η μνήμη των αγαπημένων μας (από βασίλισσα μέχρι κοινούς θνητούς, ίδια η μοίρα) και ζωή σε μας να τους μνημονεύουμε.

gaRis

Toronto Film Festival 2022
Περισσότερα... »

Ο τυφλός που δεν ήθελε να δει τον Τιτανικό (Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia / The Blind Man Who Did Not Want to See Titanic) Poster ΠόστερΟ τυφλός που δεν ήθελε να δει τον Τιτανικό
του Teemu Nikki. Με τους Petri Poikolainen, Marjaana Maijala, Samuli Jaskio, Hannamaija Nikander, Matti Onnismaa.


Freedom!!!!!!!!!!!!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Έρως ανίκατε μάχαν!

Ο Teemu Nikki είναι ένας παραγωγικότατος και αυτοδίδακτος διακεκριμένος σκηνοθέτης, αλλά και γιος ενός χοιροτρόφου, που γεννήθηκε το 1975 στη μικρή πόλη Σίσμα της Φινλανδίας. Το «Ο τυφλός που δεν ήθελε να δει τον Τιτανικό» είναι η πέμπτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί. Έχει επίσης σκηνοθετήσει περισσότερες από 20 ταινίες μικρού μήκους, οι οποίες έχουν διακριθεί σε φεστιβάλ κινηματογράφου παγκοσμίως, και τρεις δημοφιλείς στη χώρα του τηλεοπτικές σειρές. Σε συνεργασία με τον Jani Pösö, διευθύνει την It’s Alive Films, μια από τις πιο ενεργές εταιρείες παραγωγής στη Φινλανδία.

Ο τυφλός που δεν ήθελε να δει τον Τιτανικό (Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia/ The Blind Man Who Did Not Want to See Titanic) Poster Πόστερ Wallpaper
Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας έλαβε χώρα στο περσινό φεστιβάλ Βενετίας, όπου συμμετείχε στο παράλληλο του επίσημου διαγωνιστικού, πρόγραμμα Orizzonti, κερδίζοντας το βραβείο κοινού. Από εκεί και πέρα προβλήθηκε σε δεκάδες κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον πλανήτη. Την πανελλήνια πρεμιέρα της η ταινία την πραγματοποίησε τον περασμένο Νοέμβρη στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου προβλήθηκε στο τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες. Είναι η πρώτη ταινία του σκηνοθέτη που προβάλλεται εμπορικά στην Ελλάδα. Πάντως, ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του, ο περίφημος «Ευ-θανατωτής» (Euthanizer) προβλήθηκε στο 58ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2017, στο τμήμα Round Midnight!

Η υπόθεση: Ο Γιάκο είναι τυφλός και ανάπηρος από τη μέση και κάτω, προσκολλημένος στο αμαξίδιό του. Πάσχει από επιθετική μορφή σκλήρυνσης κατά πλάκας. Κι έχει και την πετριά του φανατικού σινεφίλ. Έχει γνωρίσει online την Σίρπα, με την οποία έχει καθημερινή επικοινωνία, μέσω του ειδικά προσαρμοσμένου για τις ανάγκες του κινητού του. Η Σίρπα πάσχει επίσης από ασθένεια, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να αποβεί μοιραία για τη ζωή της: πάσχει από αγγειίτιδα. Η καθημερινότητά τους είναι δύσκολη και η επικοινωνία τους είναι ζωτικής σημασίας και για τους δύο. Ναι: είναι ερωτευμένοι κι ας μην έχουν δει ποτέ ο ένας τον άλλο κι ας μην έχουν βρεθεί ποτέ από κοντά. Κι όχι μόνον αυτό: ζουν και σε δύο τελείως απομακρυσμένα μεταξύ τους μέρη της Φινλανδίας. Όταν η Σίρπα μαθαίνει πως το αυτοάνοσό της δεν ανταποκρίνεται στη θεραπεία, όπως ήλπιζε, σοκάρεται και τρομοκρατείται. Μόλις το μαθαίνει ο Γιάκο, αποφασίζει να πάει να τη βρει, παρά την κατάστασή του. Ωστόσο, θα χρειαστεί βοήθεια από πέντε αγνώστους σε πέντε διαφορετικά σημεία: από το σπίτι στο ταξί, από το ταξί στον σταθμό, από τον σταθμό στο τρένο, από το τρένο στο ταξί και, τέλος, από το ταξί σε εκείνη. Θα τα καταφέρει να... βρεθούνε;

Η άποψή μας: Δεν υπάρχει κάτι που να μην αγαπήσεις σε τούτη την ταινία. Μια ταινία απίστευτα αστεία, απίστευτα συγκινητική κι απίστευτα σινεφίλ – έστω, με εκατοντάδες κινηματογραφοφιλικές αναφορές. Ταινία, που έχει σημασία να διαμοιράσεις τις μπόλικες πληροφορίες που την αφορούν. Κάποιοι, θα θεωρήσουν τα παρακάτω σπόιλερ. Εντάξει, όντως είναι! Αυτό που θα διαβάσετε – αν δεν βαριέστε – δεν είναι κριτική, σε καμία περίπτωση. Είναι η προσπάθεια ενός φάνμποϊ να μεταδώσει τη λατρεία του για την ταινία αυτή σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο. Είναι σαν να με βλέπετε στο δρόμο έξω, να πιάνουμε κουβέντα κι εγώ να πυροβολώ, αναφέροντας όλους τους λόγους, με κάθε λεπτομέρεια, για τους οποίους κόβω φλέβα για την ταινία. 

Όπως και να έχει, σας εκλιπαρώ: δείτε την ταινία και αφού τη δείτε, επιστρέψτε αν θέλετε σε αυτό το κείμενο. Αλλά δείτε την ταινία. Θα κάνετε ένα μεγάλο δώρο στον εαυτό σας. Πάμε λοιπόν. Οι εκπλήξεις ξεκινούν με το καλημέρα: τα ζενερίκ, οι τίτλοι της έναρξης δηλαδή, είναι γραμμένοι με γραφή Μπράιγ, ενώ εκφωνητής ανακοινώνει όλα τα ονόματα όλων όσοι συμμετέχουν στην ταινία! Ψάχνοντας περισσότερα για την ταινία, μάθαμε πως ο πρωταγωνιστής της, ο καταπληκτικός Petri Poikolainen, φίλος του σκηνοθέτη από τον στρατό, πάσχει όντως από MS, είναι όντως τυφλός, και πως η παραγωγή έπρεπε να μην χάσει λεπτό στην πραγματοποίηση της ταινίας, καθώς ανά πάση στιγμή ο φίλος μας μπορούσε να αποδημήσει εις Κύριον. 

Η εικόνα που βλέπουμε είναι επίσης ιδιαίτερη: είναι φλουταρισμένη στο φόντο, δίνοντας μια αίσθηση παρόμοια (όχι ίδια) με αυτήν που έχει ένας τυφλός άνθρωπος. Όλη η ταινία είναι γυρισμένη με κοντινά πλάνα, άλλη μια συνειδητή κι επιτυχημένη αισθητική επιλογή του σκηνοθέτη. Και πάμε στην απαρίθμηση όσων σινεφίλ αναφορών κατάφερα προσωπικά να πιάσω. Αρχικά, πάλι διευκρίνηση: στη σκλήρυνση κατά πλάκας, η κατάσταση μπορεί να ελέγχεται ικανοποιητικά, μπορεί να επιδεινωθεί δραματικά, μπορεί ανά πάσα στιγμή να πεθάνεις. Είναι από τα πιο δύσκολα αυτοάνοσα νοσήματα. Ο φίλος μας λοιπόν έβλεπε και λειτουργούσε κανονικά πριν προσβληθεί από τη νόσο – αυτό συμβαίνει και στην ταινία αλλά και στην πραγματική ζωή. 

Γι' αυτό (στην ταινία) κι έχει δει εκατοντάδες ταινίες – όσο ήταν υγιής. Γι' αυτό και μπορεί και ονειρεύεται με εικόνες: ονειρεύεται ότι τρέχει! Πάμε λοιπόν στην πιο αστεία ατάκα της ταινίας. Φανατικός οπαδός της φιλμογραφίας του John Carpenter, όταν τον ρωτάει η Σίρπα πότε σταμάτησε να βλέπει ταινίες, της απαντάει: «Όταν δεν μπορούσα πια να διακρίνω τον Kurt Russell από τα χάσκι!!!». Ευθεία αναφορά στο λατρεμένο «The Thing». Carpenter και Russell: μεγάλος έρωτας, καθώς αναφέρει και τον Snake Plissken ως αγαπημένο του ήρωα ever. Εξηγεί γιατί αρνήθηκε να δει τον «Τιτανικό» (σημείωση: κατά δήλωση του σκηνοθέτη, ούτε ο ίδιος τον έχει δει!!!) αλλά δεν απορρίπτει τον James Cameron: ίσα ίσα σημειώνει πως το «Aliens» είναι η καλύτερη περιπέτεια που έχει γυριστεί ποτέ, η καλύτερη όλων των εποχών! 

Άλλο κόλλημα: η Ripley της Sigourney Weaver. Αγαπημένη του ηρωίδα, έτσι φαντάζεται ότι μοιάζει η Σίρπα! Την νοσοκόμα, που στέλνει το κράτος να τον βοηθάει κάποιες μέρες την εβδομάδα στο σπίτι όπου μένει, την ονομάζει Annie Wilkes – η νοσοκόμα από το «Misery» - και μετά, nurse Ratchet, από τη «Φωλιά του κούκου»! Τον ταξιτζή που έρχεται να τον παραλάβει, τον λέει... Travis Bickle! Όταν συναντά τους δύο τύπους, που θέλουν να τον ληστέψουν, τους λέει πως του θυμίζουν το «Fargo» και πως ο ένας από τους δύο θα τον βάλει μέσα στο μηχάνημα που κάνει πριονίδια! 

Μετά, έχουν μια διαφωνία σχετικά με το πως προφέρεται ο Peter Stormare και από ποια χώρα είναι! Σε συζήτηση για τα «Φιλαράκια» αναφέρεται πως ο μόνος που άξιζε από το σίριαλ ήταν ο Τσάντλερ. Αλλά και η μουσική κάνει την εμφάνισή της: υπάρχει ένα συνεχόμενο γκαγκ σχετικά με τους Scorpions! Τέλος, όταν καταφέρνει να απαλλαγεί από τους ληστές, φωνάζει «freedom» αλά Mel Gibson στο «Braveheart». Και μάλλον ξέχασα ή έχασα κι άλλες, μπόλικες κινηματογραφικές αναφορές. Πέρα από τις αναφορές τώρα. Η ταινία είναι πραγματικά σπουδαία ακριβώς επειδή βρίσκει τον τρόπο να βγάλει χιούμορ από μια εντελώς δύσκολη κατάσταση, χωρίς ποτέ να κάνει τον Γιάκο σάκο του μποξ. Δεν τον εκμεταλλεύεται, δεν τον χρησιμοποιεί ούτε για να γελάσουμε μαζί του ούτε για να τον λυπηθούμε. 

Το σπουδαίο που καταφέρνει η ταινία είναι πως μας παρουσιάζει τον Γιάκο ως άνθρωπο, σαν εσένα, σαν εμένα, που απλά πάσχει από σκλήρυνση κατά πλάκας. Έχει ανάγκες και μανίες, παίζει τυχερά παίγνια (έτσι κερδίζει τα λεφτά για το παιχνίδι – πανέξυπνη η χρήση του παράγοντα «τύχη»), βαριέται, απελπίζεται, έχει και τα... τυχερά του (χα!) μιας που είναι – όπως λέει – από τους λίγους ανθρώπους στη Φινλανδία, που του επιτρέπεται να καπνίζει φαρμακευτική κάνναβη! Όλα... νορμάλ. Απλά πιέζεται από τον χρόνο. Κάθε μέρα μπορεί να είναι η τελευταία του. Είναι χαρακτηριστική η ατάκα που του λέει η Σίρπα: «Θα καταφέρουμε να βρεθούμε πριν ένας από τους δυο μας πεθάνει;». Υπάρχει αυτή η αίσθηση του επείγοντος αλλά καμία σχέση με μελόδραμα - και καμία σχέση με χοντροκομμένη κωμωδία. 

Οι ρυθμοί της ταινίας είναι εξαιρετικοί, η παραγωγή είναι προσεγμένη, όλα λειτουργούν στην εντέλεια. Με δύο μικρές ενστάσεις. Η πρώτη είναι όλο το σκηνικό με τον ένα ληστή, που στη συνέχεια εμφανίζεται συνεργός του και γίνονται δύο. Εδώ ο σκηνοθέτης παίρνει ένα ρίσκο. Προφανώς, θέλει τον ήρωά μας να αναμετρηθεί με τη σκληρή πραγματικότητα ενός κόσμου, που κάθε άλλο παρά αγγελικά πλασμένος είναι. Θέλει να τον βάλει να κινείται μέσα σε ένα εντελώς ρεαλιστικό πλαίσιο. Οι κακοποιοί δεν μπορεί να είναι κακομοίρηδες, γιατί τότε η αντιπαράθεση μαζί τους δεν θα έχει νόημα. Από την άλλη, δεν τους κάνει να τραβήξουν τα πράγματα στα άκρα: θα μπορούσαν κάλλιστα να τον σκοτώσουν, έτσι; 

Εντέλει, τον βρίσκει τον τρόπο να ξεφύγει από την παγίδα ο σκηνοθέτης, τσίμα τσίμα. Από την άλλη, το φινάλε, δεν μπορεί παρά να είναι κανονικότατο happy end. Θέλω να πω, δεν γίνεται να μην βρεθούν τελικά ο Γιάκο με την Σίρπα. Θα βρεθούν. Ένα μικρό βήμα για τον Γιάκο, ένα άλμα για την ανθρωπότητα. Θα λυγίσει και ο πλέον κυνικός. Και θα γελάσει το χειλάκι του πιο απελπισμένου. Μια μικρή ταινία με τεράστια καρδιά. Η αγαπημένη μου ταινία από το περσινό φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και μια από τις πιο αγαπημένες μου της τρέχουσας κινηματογραφικής σεζόν.

Ο τυφλός που δεν ήθελε να δει τον Τιτανικό (Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia/ The Blind Man Who Did Not Want to See Titanic) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 8 Σεπτεμβρίου 2022 από την Cinobo!
Περισσότερα... »

Εγκλήματα του μέλλοντος (Crimes Of The Future) Poster ΠόστερΕγκλήματα του μέλλοντος
του David Cronenberg. Με τους Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Don McKellar, Scott Speedman, Welket Bungué, Lihi Kornowski, Tanaya Beatty, Γιώργο Καραμίχο, Γιώργο Πυρπασόπουλο, Nadia Litz.


Στην Ελευσίνα Μια Φορά
του gaRis (@takisgaris)

Τίτλοι αρχής. Ελληνοκαναδική παραγωγή. Η Serendipity Point του κολλητού Robert Lantos, με τους Argonauts του Πάνου Παπαχατζή, την ΕΡΤ και το ΕΚΚ. Δέσαμε! Εγώ μετανάστευσα Καναδά ώστε να μοιράζομαι τον ίδιο αέρα με τον Κρόνυ (τρου στόρυ) και δαύτος γυρνά την από 8ετίας (Maps to the Stars) επιστροφή του στο πανί καταμεσίς στο κέντρο της Αθήνας, ξαφνικά πέρσι τον Αύγουστο. Έχω χτυπήσει πρώτη - πρώτη προβολή για το κοινό εψές, κάτι - σα παγκόσμια πρώτη, εξαιρουμένων των Κανώνε όπου ούτε θύματα θρηνήσαμε παρεμπί (οι πομφόλυγες του δικού μου που ξώμεινε στα κατορθώματα του Crash, πίσω στα 1996), ούτε μαζικές αποχώρησες από την πρεμιέρα ζήσαμε, παρά μια νοστιμούτσικη 6λεπτη standing O. Κάθομαι το λοιπό με πεντεδέκα νοματαίους όλοι-κι-όλοι, έτοιμος για τις γνωστές αποθεωτικές διαδικασίες καθότι David Cronenberg είναι γλιέπς, σωματικός τρόμος και μέγιστος χειρουργός και μάγιστρος και το φιδάκι ο διαμαντής φάση δικέ μου.

Εγκλήματα του μέλλοντος (Crimes Of The Future) Quad Poster
Πρώτο πλάνο. Μικρούλης με μπανιερό παίζει στο νερό με φόντο ένα σάπιο ναυάγιο στην Ελευσίνα μια φορά (ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ). «Εδώ είσαι δικέ μου» λέω, «πάρτους τα σκαλπ ναούμ, κάντα όλα λίμπα ρε παιδάκι μου» καγχάζω (πάντα από μέσα μου γιατί εσωτερικός ο οίστρος μου - μη καρφωθούμε κιόλας), και αναμένω δράση. Εντωμεταξύ έχω ήδη αφηνιάσει με το Titane της Ζουλιά-ρας Ντικουρνό πούσκασε αρπάζοντας Φοινίκι πέρσι, εμφανιζόμενο ως κάτι σα το εγγονάκι του Crash και λέω «εδώ είμαστε μεγάλε, μη μασάς, εσύ είσαι ο ορίτζιναλ, δείξτους τα, κάντους τα, έγια μόλα έγια λέσα ρε παιδάκι μου, δώσε νοήματα στον κοσμάκη ναούμ» και λοιπές stan μεγαλοπρέπειες. 

Έλα που στο πρώτο 2λεπτο ήθελα να φύγω κιόλας; Έλα που το child εξπλοϊτέισον και η προσχηματικότητα έρευσαν ακατάσχετα με το καλημέρα σας; Αυτό δηλαδή είναι το Crimes of the Future, η ίδια εναλλακτική ονομασία του Existenz (1999) αλλά και η ακριβώς ταυτόσημα τιτλοφορούμενη (με άλλη θεματολογία) πρώτη ταινία του μάγου προ αμνημονεύτων; Μια έμπειρη και ψαγμένη στο αρτχάουζ τριπλέτα (ο μούσος του σκηνοθέτη Viggo Mortensen, η θανάσιμα ερωτική Léa Seydoux με το Kristenάκι τη Stewart και τη φόρα της των όσκαρς), πλαισιωμένη με έναν θίασο - χορό(ρ) που μοιάζει να παίζει σε μια άλλη, πιο «κανονική» ταινία. Μεταξύ τους και οι δικοί μας Πυρπασόπουλος και Καραμίχος (σε μικρότερο ρόλο), όλοι μαζί ακκίζονται στον ιοβόλο στροβιλισμό μιας πλήρους αυτοαναφορικότητας σειράς υποφερτών εφφέδων δια χειρός Αφών Αλαχούζων. 

Νοσηρή η φαντασία εξαποπαιδιόθεν του μάστορη Cronenberg, έρχεται να μας την εξεμμέσει ωσάν χωνεμένο χυλό πλαστικού μέσα από πειραγμένα (από χτύπημα ταττού) έντερα. Η «εγχείρηση είναι το νέο σεξ» και τα μυαλά στα κάγκελα μιας λάιβ περφόμανς σιχαμερών βλεπάκηδων και πρεζονιών του πόνου μέχρι εξουδενώσεως. Νέσκε τζωγούλα μου, αυτή τη δουλειά κάμνουσι οι Mortensen – Seydoux, με κοκάλινα χειρουργικά όργανα και κάμερες βαθιά στα ξεκοιλιασμένα, ντεμέκ νέου τύπου εξελιγμένα σώματα. Δυο ώρες βαρετές, με σπόρια ενόχλησης, ποτέ όμως τρόμος, παρά μόνο για την κατάσταση του αρχιτέκτονα Καναδού, πούφκιασε ένα γλιστερό, σκοτεινό και ποζεράτα χυδαίο επιτύμβιο στα γκρέητεστ χιτς των ενδόξων του 80s, αισθητικής δαπέδου χιτάκια ελληνάκια. Κρατώ μοναχά τις ερμηνείες της τριπλέττας, ειδικά της KStew που αφελώς γοητεύει ως νέρντ ποντικομαμή που ρετάρει προς σωματοδομικές ατασθαλίες. 

Δεύτερη παραγωγή μετά το πρόσφατο Beckett που μας κάνει κάργα ντρεπουά για το ελληνικό λοκέισον. Κι έτσι αργόσυρτα, με αέναους expository διαλόγους, θωρείς μια τρανή καριέρα να κηλιδώνεται και το κινηματογραφικό σύμπαν να υποκλίνει το γόνυ στη θωριά του τσίτσιδου, του σε λάιβ ταρίχευση βασιλιά διότι οι ιερές αγελάδες τυγχάνουν κριτικής ασυλίας, υποτίθεται. Κι εντέλει ρε παιδιά ποιός ήρθε; Μα είναι απλό, ο «Νέος» Ελληνικός Κινηματογράφος που ξαναζεί δια χειρός Cronenberg, ή καλύτερα έγινε ζόμπι και χύμηξε να μας βγάλει τα συκώτια, στο όνομα της γκροτέσκας της Τέχνης ναούμ. Έι Κρόνυ, που είσαι Κρόνυ, ρε Κρόνυ με ακούς; Δυο λέξεις μόνο...Όξω ρε!

Εγκλήματα του μέλλοντος (Crimes Of The Future) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 14 Σεπτεμβρίου 2022 από την Spentzos Films!
Περισσότερα... »

2022 Toronto Film Festival Poster
Κοίτα, προσπαθώ να μην το κάνω (αμ δε που δεν) θέμα αλλά είχα μια πολύ δύσκολη χρονιά από τον περασμένο Σεπτέμβρη και δώθε. Δεν εννοώ καν τον κορώνα και τα τριπλοβαξινιάσματα, ούτε την πάνω βόλτα (στα κιλά) που με ήφερε στην κάτω βόλτα (καραδιαβήτης) της ανάσας από την ενέσιμη ινσουλίνη. Την επικείμενη διάλυση του σπιτικού μου στο κατώφλι των πρώτων -ήντα. Την εφηβεία της κοράκλας μου που ο κρύος ίδρωτας σε κόβει κουβάδες ναούμ. Χώρια την πανωλεθρία των τελευταίων μηνών, την οποία θα χαρακτήριζα σχεδόν ιοβόλου μορφής συγγραφική απραξία στο συμπούρμπουλο MoviesLtd.gr – ε, δεν τα λες ολίγα κι ασήμαντα όλα δαύτα, μην τρελαθούμε (κιάλλο;) κιόλας.

Το λοιπό είχαμε Labour Day στο Τρόνοου τη Δευτέρα, όπερ έστι μεθερμηνευόμενον δυο πολύ συγκεκριμένα τινά: Είναι back to school εβδομάς όσο και (μαλακωσιά στο φέρνω το πράμα) η στάνταρ λιμιταπιαστική περίοδος της σινεφιλικής ζήσης μου: Ώρα για το 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τρόνοου. Ενδεκάτη αισίως συμμετοχή μου στο κατεμέ χορταστικότερο φιλμικό πανηγύρι της υφηλίου, με την κυρίαρχη αίσθηση πως αν υπάρχει ελπίδα να ξεχαστώ, έστω δι’ολίγον από τα ως ανωτέρω πάθια (λέγεται και σ(υ)-κα-τά) είναι το TIFF - εικοσιδυό.


Αμ δε! Πως το θες αυτό; Δεν ήταν το γραφτό μου να εκκινήσω με θετικό τρόπο τη φετινή μου περιδίνηση στον θαυμαστό κόσμο του Φεστιβάλ (8 με 18 Σεπτέμβρη). Προτού (μα επιτέλους πχια) βγω από τον αυλόγυρο και πηδήσω στο θέμα να ξηγηθώ εξαρχής. Το Κατινάκι (η 15χρονη κοράκλα μου ντε) εξέφρασε πόθο διακαή να συμμετάσχει για πρώτη φορά στην αποστολή μου ντάου-τάου, μπας και τσουγκρίσει με τίποτις σταρούμπες και βγάλει και μια σέλφι (εάν και εφόσον) μαζίτωνε. Μα την αλήθεια ήταν και πολύ συγκεκριμένη στη διατύπωση του αιτήματός της. Μια Taylor Swift, στην παγκόσμια πρώτη μιας 10λεπτης ταινίας - δημιουργίας τηςAll Too Well, στα πλαίσια του καθιερωμένου in Conversation With, όπου γίνεται προβολή μετά παρουσίασης-συνέντευξης, εδώ με τον Artistic Director / CEO του TIFF, Cameron Bailey.

Έναν Harry Styles μπρε παιδίμ, πούχει ξεπατ(ικ)ώσει τον Bowie με τη διαφορά πως - όπως με ορμήνεψε το Κατινάκι - ο τυπάς πρόκειται για περίπτωση στεγνού queer - baiting. Το Don’t Worry Darling από τη μια της μαιτρέσσας του Olivia Wilde και το My Policeman από την άλλη, πολύ δε θέλει, η έφηβη, κι εγώ ο τάλας (επιτέλους φθάνω στον προκείμενο ήχο πλάγιο β’) μπαίνω στην πλατφόρμα του Ticketmaster να κλείσω εισιτήρια μπας και. Δυο ώρες αργότερα, μετά από τρεις (3) αποτυχεσμένες προσπάθειες να κλείσω είκοσι (20) φιλμς ένα - προς - ένα έμεινα κάγκελο, παρά τις εναγώνιες εκκλήσεις σε υπευθύνους κουτουλουπού. Αποτέλεσμα; Μια τετραδούλα, που συμπεριέχει την παγκόσμια πρεμιέρα The Fabelmans του Μούσια και το το Φαρελλικό (μετά τον θρίαμβο του Greenbook) The Greatest Beer Run Ever. Δηλαδή και τι να πεις (για το βρακί της αλληνής); Κάποτες έπαιρνες το 0 όταν η τηλεφωνική κλήση έβγανε πρόβλημα. Τώρα που η ζήση μετακόμισε ονλάιν, κάνεις μόκο και προχωράς παρακάτω, αφού τολάχιστο παραμένεις ζωντανός στο μέητριξ.


Απολογούμαι στο Κατινάκι, αλλά κάτι θα κάνομε, θα τη βρω την άκρια φορσόρ. Διότι, τι κι άν το Telluride πάντα κλέβει κεραυνό από τα μάς, ιδίως στο οσκαρικό πεδίο, το TIFF 22 μπορεί να επαίρεται για άλλη μια βολά αναφορικά με τη δυναμική των νέων τίτλων του: Ο εξακοσίων λιβρών Brendan Fraser βάζει πλώρη για κάμπακ α-λα-Ρούρκ στο The Whale του Darren Aronofsky. Το μαγικά τριπάτο David Bowie documentary με υπογραφή Brett “Moonage Daydream”. H Jennifer Lawrence στο δραματικό Causeway. Η μετά από 11-ετία επιστροφή της ντόπιας Sarah Polley (Women Talking), Το σήκουελ του The Father του Florian Zeller (“The Son”) με Laura Dern - Hugh Jackman. Ο Sam Mendes με το σινεματικό Empire of Light και την Olivia Colman. To A Jazzman's Blues (Tyler Perry) αλλά και ντόκους περί Sidney Poitier και Luis Armstrong. Μη παραλείψω επίσης το Νετφλιξάτο Glass Onion (Rian Johnson), σήκουελ του Knives Out και το Woman Κing με Viola Davis την οποία σε κάποια εντελώς αρχική φάση είχα βρει εισιτήριο να δω όπως και τους Damien Chazelle - Hilary Clinton στα αντίστοιχα In Conversation With αλλά έμεινα με το πληκτρολόγιο στο χέρι. 

Ψυχραιμία και επαγρύπνηση φίλος. Παραδοσιακά αφήνω τα λιμά της πρώτης ημέρας και εφορμώ Παρασκευή 9 Σεπτέμβρη. Με καταπονημένο ούτως ή αλλιώς προστάτη θα σκέφτομαι τον Θήο (Γιαχουστίδη) και άμα λάχει θα χτυπήσω και καμιά σταρούμπικη φωτό για να τη βγω στο έτερο καρντάσι του MoviesLtd, ZerVo, προσδοκώντας τη στιγμή που όλοι μαζί - βρε λες του χρόνου μήπως;- θα κάνουμε τριολέ συγκάλυψη του τρελού Φεστιβαλιού. It’s Showtime, folks!

gaRis

Toronto Film Festival 2022
Περισσότερα... »

Εκκόλαψη (Pahanhautoja / Hatching) Poster ΠόστερΕκκόλαψη
της Hanna Bergholm. Με τους Siiri Solalinna, Sophia Heikkilä, Jani Volanen, Reino Nordin, Saija Lentonen.

Lovely everyday life
του zerVo (@moviesltd)

Να πας σχολείο, να διαβάζεις ασταμάτητα, να λες μάθημα ροδάνι καθημερινά, για να βγεις πρώτος, απουσιολόγος, ο καλύτερος της τάξης. Να πας στο ποδόσφαιρο, να κάνεις προπόνηση διπλή, να αποκτήσεις αντοχή και επιδεξιότητες, να βγεις πρώτος, αρχηγός, ο σπουδαιότερος της ομάδας. Να πας στο ωδείο για να μάθεις πιάνο, να εξασκείσαι ώρες επί ωρών, να γίνουν τα δάκτυλα σου αέρινα, για να βγεις πρώτος, ο κορυφαίος σολίστας, ο σημαντικότερος όλων. Φτάνει! Έγκωσα! Δεν θέλω να είμαι ούτε πρώτος, ούτε τελευταίος. Ούτε να πραγματοποιώ όσα ματαιόδοξα μου λες. Αλλιώς...

Εκκόλαψη (Pahanhautoja / Hatching) Quad Poster
Παραδεισένια μοιάζει η καθημερινότητα της τετραμελούς φαμίλιας των ευπόρων προαστείων. Σε τέτοιο βαθμό ώστε η Μητέρα, να βιντεοσκοπεί διαρκώς με το κινητό της, όλες τις οικογενειακές στιγμές, μοιράζοντας τις στο επιτυχημένο και δημοφιλές προσωπικό της βλογκ. Η πραγματικότητα είναι σημαντικά διαφορετική, όμως, αφού ο Πατέρας δεν βρίσκει το παραμικρό ενδιαφέρον για τις ιδιότροπες ασχολίες της κυράς του, ο γιος είναι διαρκώς χαμένος και απόμακρος, ενώ το μεγαλύτερο ζόρι τραβά η 12χρονη Τίνια, που είναι υποχρεωμένη να ανέχεται τις διαρκείς νευρώσεις της μητέρας της.

Με αποκορύφωμα την εμμονή της να εξελιχθεί στην κορυφαία αθλήτρια γυμναστικής ολόκληρης της πόλης, συμμετέχοντας στην ομάδα προεπιλογής που θα συμμετάσχει στους αγώνες της περιφέρειας. Μόνο που η μικρή δεν φαίνεται να διαθέτει ιδιαίτερο ζήλο για το δίζυγο, προκαλώντας τις βροντερές εκρήξεις θυμού της μαμάς της. Αντιδρώντας στις γονικές προσταγές η απείθαρχη πιτσιρίκα, αφού εντοπίσει στο δάσος ένα μυστηριώδες αβγό, θα το πάρει στο δωμάτιο της, αποφασισμένη να το εκκολάψει, μέχρι εκείνο να σκάσει, γεννώντας μια καινούργια ζωή. Μόνο που δεν θα είναι προετοιμασμένη, για το τερατόμορφο ον που με βία θα ξεπεταχτεί μέσα από τεράστιο τσόφλι...

Και που αρχικά θα πάρει το ρίσκο, μυστικά από τους υπολοίπους στο σπίτι, να το φροντίσει και να το αναθρέψει. Μα σταδιακά, θα αντιληφθεί πως το πολυμορφικό κτήνος, που εν αρχή έμοιαζε με πτηνό, μα στην εξέλιξη του θα φέρνει σε άνθρωπο, διαθέτει φονικά ένστικτα, που τα εκδηλώνει με την πρώτη ευκαιρία, σε κάθε πρόσωπο του κοντινού περίγυρου. Θα είναι δυνατόν να μπορέσει η παιδούλα να καθησυχάσει τις περίεργες και εμμονικές ορέξεις του παράξενου και μοχθηρού συγκάτοικου? Ή μήπως το βδελυρό μίασμα κινείται βάσει εντολών, που τηλεπαθητικά του δίνει η φοβισμένη, όσο και μπερδεμένη Τίνια?

Στην κατηγορία του Horror φυσικά κατατάσσεται το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Hanna Bergholm, που χρησιμοποιεί τον υπαρκτό τρόμο για να καυτηριάσει, σχολιάσει και αναδείξει πάμπολλα προβλήματα που μαστίζουν τις δυτικές κοινωνίες. Βασικής αρχής γενομένης από την καθίζηση των όποιων οικογενειακών αξιών χαρακτηρίζουν τις μοντέρνες, αστικές εστίες. Και σε κάθε μία τέτοια στην περίπτωση μας, ο μοχλός καταστροφής ορίζεται από το πρόσωπο που υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να κρατά τα γκέμια, να καθοδηγεί και να επιλύει: Την μάνα. Και σύμφωνοι για χάρη της τσουλήθρας του έργου, μπορώ να αποδεχτώ την σχιζοφρένεια του μητρικού διαβόλου με το αγγελικό πρόσωπο, προκειμένου η θυγατέρα της να αναδειχθεί κορυφαία, πρωταθλήτρια στο σπορ της. Άντε και τις υστερίες της και τις φασιστικές της συμπεριφορές. Όταν η αφήγηση περνά σε δεύτερες φάσεις στο ξεδιάντροπο κεράτωμα του συζύγου, στην άσκηση ψυχολογικής βίας και στην πλήρη έλλειψη γονικής επίγνωσης, τότε το ζήτημα εκτροχιάζεται. Το παρακάνει...

Η αλήθεια είναι πως τελικά δεν μπόρεσα να εντοπίσω μέσα στην fuzzy λογική της Σκανδιναβής δημιουργού, το ποιον στ' αλήθεια αφορά αυτό το στόρι. Το προφανές θύμα, που είναι η μικρούλα ή το άψογα ελεεινό σούργελο, που αποκαλείται και μητέρα. Κι αυτό γιατί με την εισβολή στο στόρι του θεριού, τα ζύγια χαλαρώνουν και χάνονται οι ισορροπίες, με τις πρόδηλα χειριστικές αλληγορίες να σκάζουν διαρκώς κι αγχωτικά, ανακατεύοντας τον ζωμό, που εντέλει καταλήγει άγευστη σούπα, αντί για ένα νόστιμο κατά πως θα περίμεναν οι προσδοκίες μου πιάτο. Σύμφωνοι το καταπιεσμένο κορίτσι ξεσπά, βουβά όμως? Το σταδιακά εξελισσόμενο από πανάσχημό Ντόμπι, σε όχι ευκρινή κόπια του, ανέμενα να λειτουργήσει σαν εκτελεστικό χέρι που θα εκδικηθεί για όλα τα δεινά που έχει υποστεί στα μικράτα του. Άλλο τι θες, πες κι άλλο τι έχει κατά νου ο ποιητής.

Που τελικά καταφέρνει να φτιάξει μεν, ένα στιλιζαρισμένο αφήγημα που βουλιάζει, δε, στην ματαιοδοξία της φανφαρόνικης αφηγηματικής μεταφοράς. Σε καμία περίπτωση δεν θα έκρινα το Hatching ως πλαγιαριστικό, της Carrie ας πούμε, αν το κοπελουδάκι τα έκανε όλα λίμπα γύρω της, σκάζοντας από την αιχμαλωσία που την έχουν θέσει οι πάντες. Οι άνισες σεκάνς, με τους βασικούς ήρωες - καρικατούρες να κάνουν σατιρικά σημαία την ολική εξαθλίωση που οδηγεί η καπιτάλα, δεν μου λένε πολλά ούτε ως ιδέα ούτε, κυρίως, ως εκτέλεση. Και όχι, όλες οι ψυχικές μας αρρώστιες, δεν έχουν σαν μαγιά, το μεγάλωμα από τις μανάδες μας. Αυτό το ανεκδιήγητα βλακώδες αίτημα, πέρα από εκνευριστικό, είναι και σιχαμερό, για να τονίζεται με τόσο στόμφο. Σιχαμερότερο κι από το τέρας που κρύβεται κάτω από το κρεβάτι.

Εκκόλαψη (Pahanhautoja / Hatching) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Την 1η Σεπτεμβρίου 2022 από την Cinobo!
Περισσότερα... »