Εξόριστος (Exil / Exile) Poster ΠόστερΕξόριστος
του Visar Morina. Με τους Mišel Matičević, Sandra Hüller, Rainer Bock, Thomas Mraz.

Όπου γης και πατρίς! #not
του zerVo (@moviesltd)

Η αλήθεια είναι πως από τις τόσες χιλιάδες αφηγήσεις, που έχουμε κατά καιρούς ακούσει, από τους συμπατριώτες μας που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα πάτρια εδάφη, για να αναζητήσουν μια καλύτερη τύχη, στον τόπο που έχει γεννήσει την πιο άφιλη φυλή από καταβολής του σύμπαντος, δεν έχουμε αντιληφθεί κάτι το πολύ ακραίο να έχει διαμειφθεί, σε ρατσιστική συμπεριφορά. Πιθανότατα για τον λόγο πως το συντριπτικό ποσοστό των μεταναστών, μισό και βάλε αιώνα πριν, δεν διεκδίκησε τίποτα σοβαρά πόστα από τους ντόπιους, παρά μόνο επιδόθηκε σε εργασίες χειρωνακτικές, όχι πρωταγωνιστικές ή υψηλόβαθμες, ώστε να τσιγκλήσει τον εγωισμό των Γερμαναράδων. Σε αντίθεση με το σήμερα, δηλαδή, που οι αγορές έχουν ανοίξει και παίζει το ενδεχόμενο κανείς να ψάξει κι ένα πιο σοβαρό επάγγελμα από λαντζέρης ή ντελίβερης, οπότε είναι πάρα πολύ πιθανό να σκοντάψει πάνω σε ένα Ράους. Μια για στάσου, για να μην μιλάμε μόνο για τα αφεντικά της Γιουρόπ, κάτι παρόμοιο δεν παίζει, λίγο πολύ και στα δικά μας μέρη?

Εξόριστος (Exil / Exile) Quad Poster
Ψάχνοντας μια καλύτερη ποιότητα ζωής, ο σπουδαγμένος Τζάφερ, θα αφήσει από μικρός πίσω του την πατρίδα του το Κόσοβο, για να αρπάξει όποια ευκαιρία του δοθεί στην υποτιθέμενα αξιοκρατική εργασιακή αγορά της Γερμανίας. Σήμερα, παντρεμένος με Γερμανίδα, την Νόρα, που μαζί της έχει αποκτήσει τρία παιδιά, ζει μια τυπική, μικροαστική καθημερινότητα στα περίχωρα της μεγαλούπολης, ξοδεύοντας το μεγαλύτερο κομμάτι του 24ωρου του στην εργασία του. Στην φαρμακευτική εταιρία που έχει προσληφθεί εδώ και δύο έτη ως μελετητής των βιοχημικών ερευνών των εργαστηρίων της.

Εσχάτως, όμως, παράξενα φαινόμενα θα ανατρέψουν την μέχρι πρότινος, ευχάριστη διάθεση του Κοσοβάρου. Αρχικά ο πεταμένος νεκρός αρουραίος στο κατώφλι της οικίας του, θα τον πείσει πως κάποιος, είτε από την γειτονιά, είτε από τη δουλειά, τον θεωρεί σφόδρα ανεπιθύμητο. Μια υπόνοια που στον νου του θα εξελιχθεί σε βεβαιότητα, όταν καταλάβει πως οι συνάδελφοι του, ειδικά εκείνος ο αγέλαστος Ουρς, τον μποϊκοτάρουν και επιδιώκουν να τον οδηγήσουν σε λάθη, ώστε ο Πρόεδρος της φίρμας, να δείξει δυσαρεστημένος με το πρόσωπο του.

Αλήθεια λες? ή τα πάντα είναι αποκύημα της φαντασίας, ενός μεσήλικα που νιώθει ολοκληρωτικά ξένος, σε ένα περιβάλλον, που ουδέποτε έχει δείξει φιλικό προς αυτόν? Το ρητό του φιλόσοφου είναι σαφές: Το ότι εσύ ενδεχόμενα πάσχεις από σχιζοφρένεια, δεν σημαίνει κατ ανάγκη πως όλοι αυτοί δεν σε κυνηγούν. Και πάνω σε αυτή την ρήση πατά ο σταδιακά ωθούμενος στον τρόμο, άντρας, για να εξαπλώσει την καταδιωκτική του μανία. Δεν με θέλει πια η γυναίκα μου, αφού η μάνα της τής βάζει λόγια συνεχώς, πιθανότατα έχει και εραστή και με περιπαίζει, ούτε τα παιδιά μου με αγαπούν, κανείς στο εργασιακό περιβάλλον δεν με γουστάρει, όλοι με περνάνε για παρακατιανό, άσε που υπάρχει το ενδεχόμενο η Αλβανή καθαρίστρια που ξενοπηδάω, κάνοντας της μεταφραστικές χαρούλες, να καρφώσει οπουδήποτε την σχέση μας. Ε, με τόσα κατάμαυρα πλοκάμια ανασφάλειας, να έχουν απλωθεί στον νου του φουκαρά, που καθώς φαίνεται έσπασε η μία τρίχα συγκράτησης της λογικής του, είναι απόλυτα σίγουρο πως οσονούπω θα πέσει στον βούρκο της μανιοκατάθλιψης.

Η αφήγηση δεν έχει κάποιο σκοπό να ρίξει φως στην υπόθεση, αποκαλύπτοντας είτε το ένα ενδεχόμενο, της ξενοφοβικής συμπεριφοράς του περίγυρου (ο τόπος είναι αόριστος, η γερμανική γλώσσα μόνο προδίδει την έδρα δράσης, αλλά είναι προφανές πως το ζήτημα είναι γενικότερο) είτε το έτερο, του ψυχικού κατακερματισμού του Τζάφερ. Πιθανότατα τόσο το σενάριο, που επαναλαμβάνει περιοδικά τις σιχαμένες πράξεις με τα νεκρά τρωκτικά, όσο και οι επίμονες λήψεις του σκηνοθέτη πάνω στο ιδρωμένο πρόσωπο του "κυνηγημένου", ενόσω τριγύρω του συμβαίνουν άφιλες και υποτιμητικές για την πάρτη του δράσεις, να επιθυμεί να δείξει πως έχουν εκκινήσει αμφότεροι οι μηχανισμοί. Και ο ατομικός, με τις φοβίες, τις νευρώσεις, τις παράνοιες, αλλά και ο κοινωνικός, που κινείται εχθρικά προς το τσακισμένο εσωτερικά υποκείμενο και κυριολεκτικά το ισοπεδώνει.

Το θρίλερ που υπογράφει ο προερχόμενος από αυτή την φτωχική και βασανισμένη γωνιά της πρώην Γιουγκοσλαβίας και αξιόλογος ντιρέκτορας Visar Morina, ανεβάζει παλμούς και εντάσεις στην εξέλιξη του. Βοηθούμενο υπερβολικά από το κλειστοφοβικό περιβάλλον, των πολύχρωμης υφής γραφείων και της μουντής, γκρίζας και κενής μεζονέτας, αλλά και από τους ανατριχιαστικούς τόνους της μουσικής επένδυσης, που ομοιάζουν με εκείνες τις εμβοές στο μυαλό, που προκαλούν ασφυξία, αγωνία, παράλυση. Αλλά και απώλεια της ορθολογικής συνείδησης, που θα οδηγήσει τον, παντί τρόπω, εσωτερικό ή εξωτερικό, διωκόμενο, στο να πάρει τις σωστές αποφάσεις και όχι να δράσει επιπόλαια, σκάβοντας ακόμη περισσότερο, ον ίδιο του τον λάκκο. Οι ανατροπές στην πορεία, μπορεί και να άνοιγαν ένα μικρό χωράκι, για να το σκάσει ο Τζάφερ από το αδιέξοδο. Φευ! Έχει πλέον τροχιοδρομήσει, δεν εμπιστεύεται πια κανέναν, ούτε τον ίδιο του τον εαυτό.

Η σωστή και προσεγμένη χρήση των προοπτικών στο στήσιμο της κάμερας, ορίζει και το μεγαλύτερο χάρισμα του δημιουργού, στην απόπειρα του να φτιάξει ένα περιβάλλον όχι απλά εχθρικό, αλλά μανιασμένα ενάντιο - έστω και κατά φαντασίαν - πετώντας στο μέσον του, σαν σε παστέλ αρένα, τον μελλοθάνατο ποντικό. Έξοχη η απόδοση του Εξόριστου μονομάχου από έναν πολύ ποιοτικό πρωταγωνιστή, όπως ο Mišel Matičević, που εδώ αφήνει στην άκρη, την, γνώριμη από την φιλμογραφία του, μόστρα του Βαλκάνιου αγριεμένου μετανάστη, που οδηγείται στην παραβατικότητα ώστε να επιβιώσει στη ζούγκλα, για να ερμηνεύσει με πειθώ, το φοβισμένο θύμα μιας συνεχούς καταπιεστικής επίθεσης, που τον έφτασε μέχρι το χείλος της σχιζοφρένειας. Δεν θέλει και πολύ...

Εξόριστος (Exil / Exile) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 11 Νοεμβρίου 2021 από την Strada Films!
Περισσότερα... »

Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας (Wheel of Fortune and Fantasy) Poster ΠόστερΙστορίες της Τύχης και της Φαντασίας
του Ryûsuke Hamaguchi. Με τους Kotone Furukawa, Ayumu Nakajima, Hyunri, Kiyohiko Shibukawa, Katsuki Mori, Shouma Kai, Fusako Urabe, Aoba Kawai.

Όποιος γυρίζει, κερδίζει!
του zerVo (@moviesltd)

Λατρεύω τα ταξίδια. Και ποιος δεν γουστάρει να γυρίζει τον κόσμο ολάκερο, ως ξένοιαστος τουρίστας, θα μου πεις. Φυσικά και έχω θέσει τις προτεραιότητες μου για το που θα βρεθώ στις επόμενες βόλτες μου ανά την υφήλιο, όπως έχω θέσει και τους αποκλεισμούς μου. Στην δεύτερη κατηγορία, των απορριπτέων, το Χρυσό Μετάλλιο απονέμεται, εύκολα, στην Χώρα του Ανατέλλοντος Ήλιου, που στην σκέψη της και μόνο, το χασμουρητό δίνει και παίρνει. Πες με προκατειλημμένο, άδικο, προπέτη, από την αχανή ανία της Τζαπάν, μονάχα το MKII μου να είναι καλά και κατά τα άλλα μακριά και αγαπημένοι. Συγκίνηση καμιά δεν νιώθω, ούτε έχω ακούσει και κανέναν να σκίζει ρούχα εδώ που τα λέμε. Όσο για τον μοντέρνο σινεμά των Γιαμαμότο, μια από τα ίδια, ειδικά όταν πολεμάνε, δίχως το ίδιο μπρίο και φινέτσα, να κοπιάρουν τους Φραντσέζους.

Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας (Wheel of Fortune and Fantasy) Quad Poster
Τόκιο και περίχωρα. 

Δυο καλές φίλες που συνυπάρχουν επαγγελματικά σε επιδείξεις μόδας, εξομολογούνται η μία στην άλλη τις πρόσφατες ερωτικές τους εμπειρίες. Όσα εξιστορεί όμως η Τσουγκούμι, μοιάζουν τόσο κοντινά στην ακρόαση της Μέικο. Και δεν έχει άδικο, αφού το αντικείμενο του πόθου της φιλενάδας, δεν είναι άλλος από τον πρώην της, Καζουάκι, μια σχέση που τσακίστηκε προσφάτως, μάλλον με δική της ευθύνη. Και τώρα πως συμπεριφέρονται σε αμφοτέρους?

Βαριεστημένη από έναν γάμο που την έχει περιορίσει σε καθήκοντα νοικοκυράς, η Νάο, θα αποφασίσει έστω και σε προχωρημένη ηλικία να σπουδάσει στο τοπικό πανεπιστήμιο. Εκεί που θα γνωρίσει τον ατίθασο νεαρό Σασάκι, συνάπτοντας μαζί του περιστασιακή, ελεύθερη ερωτική σχέση. Η αποπομπή του νεαρού από την σχολή, θα τον οδηγήσει να σκεφτεί την εκδίκηση, στέλνοντας την ερωμένη του να αποπλανήσει τον άτεγκτο και βραβευμένο για το συγγραφικό του έργο, καθηγητή Σεγκάβα. Ποιος θα σαγηνεύσει όμως ποιον?

Επανένωση συμμαθητριών, είκοσι χρόνια κατόπιν της αποφοίτησης. Κανένα ενδιαφέρον για την ιδιότροπη Νατσούκο, που βαριεστημένη θα αποχωρήσει νωρίς από την σύναξη. Στην επιστροφή της στο σπίτι, θα συναντήσει τυχαία, μια συνομήλικη της, θεωρώντας σίγουρο πως μαζί έχουν συνυπάρξει στην ίδια τάξη. Και όχι μόνο. Κατά την διάρκεια της κουβέντας τους, θα έρθουν στην επιφάνεια μυστικά και αποκαλύψεις, που καμιά από τις δυο δεν θα είναι προετοιμασμένη να ακούσει.

Σπονδυλωτό λοιπόν το ύφος του φιλμ, χωρισμένο σε τρεις επιμέρους αυτοτελείς ιστορίες, που όλες λαμβάνουν χώρα στην αχανή, μα όχι επί της παρούσης χαμένη στην μετάφραση πρωτεύουσα. Ή μήπως όχι, αυτό ακριβώς το lost in translation είναι το πραγματικό δεδομένο στο μομέντουμ της κάθε βινιέτας, καθώς βασικό στοιχείο της εξέλιξης τους ορίζει μια στιγμιαία παρεξήγηση, μια σύμπτωση, ένα στιγμιαίο σφάλμα. Κάπως έτσι λοιπόν, ένα τυπικό cheap chat ανάμεσα σε δυο συναδέλφους, θα δημιουργήσει αναπάντεχα ένα ακραίο ερωτικό τρίγωνο, ένα αφελές σφάλμα, θα καταφέρει τον στόχο που με εντελώς άλλη μέθοδο εκκίνησε, ένα μπέρδεμα ταυτότητας, θα δημιουργήσει την λύτρωση που επί εικοσαετίας ήταν στο ψάξιμο.

Δυναμικό χαρακτηριστικό της τριπλής αφήγησης του αγαπημένου των διεθνών φεστιβάλς, εξού και οι συνεχείς τιμητικές βραβεύσεις Ryûsuke Hamaguchi, δεν είναι τόσο οι προσωπικότητες, που στην συντριπτική τους πλειοψηφία, ούτε ξεχωριστές είναι, ούτε άξιες αναφοράς, απλές, καθημερινές, διπλανές τις λες. Αλλά οι διάλογοι, που μπορεί να μοιάζουν μακρόσυρτοι και ενίοτε με επαναλήψεις, από τα λόγια αυτά όμως πηγάζει η ουσία, το ζουμί της πλοκής. Σύμφωνοι, η πρώτη πράξη περνάει ολοσχερώς μπάι, αφού πέραν ενός πανέμορφα άτσαλου σκηνοθετικού τρικ, δεν προσφέρει και πολλά στην συζήτηση της ταινίας. Στην δεύτερη, όμως, που το πιπεράτο καρίκευμα πέφτει μπόλικο στο μπολ, ενόσω ο μάστερ και η wanabe Σαλώμη παίζουν μια υπέροχη παρτίδα σκάκι, μπροστά σε πόρτες ορθάνοιχτες, το πράγμα βελτιώνεται, βοηθά σε αυτό άλλωστε και το ευφυές τουίστ του τέλους. Η τρίτη ιστορία, πάντως, είναι εκείνη που καταφέρνει να αποσπάσει και το περισσότερο χειροκρότημα, αναδεικνύοντας μέσα και από τις ζεστές ερμηνείες, το μέγεθος της ανάγκης του οποιουδήποτε, ακόμη και του πλέον αγνώστου συνανθρώπου, για επικοινωνία, για αλληλεγγύη, για ένα φιλικό απάγκιο να ακουμπήσει τα εσώψυχα, να αποδράσει. Μελαγχολικός, όσο όμως και αισιόδοξος ο επίλογος.

Θα περίμενα από τις Ιστορίες της Τύχης, με κάποιο μαγικό τρόπο κάπου να ένωναν τις δυνάμεις τους κάποια στιγμή, μια κοινή συνισταμένη που εντέλει δεν εμφανίζεται ποτέ, τουλάχιστον στα φανερά. Στην Φαντασία, που είναι και το δεύτερο σκέλος της μαρκίζας, ο θεατής μπορεί να σκεφτεί αμέτρητα κοινά και ενωτικά, αρκεί να διαθέτει πάμπολλη θέληση για επεξηγήσεις, αν δεν την έχουν εξασθενίσει, εννοείται, οι δύο ώρες από το ατέρμονο κουβεντολόι. Το πνεύμα του Rohmer μοιάζει να σκεπάζει την κάθε ενότητα με στοργή, πάνω στην μελέτη ζητημάτων που προφανώς απασχολούν την σύγχρονη γιαπωνέζικη κοινωνία. Μισό όμως αιώνα, κατοπινά από την δυτική δική μας, που εκτιμώ πως, αυτά τα ζόρικα τωρινά για τους Τζαπανίζ, εμείς τα έχουμε μι-λύσει κι αφήσει πίσω, δυο και βάλε γενιές πίσω... 

Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας (Wheel of Fortune and Fantasy) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 11 Νοεμβρίου 2021 από την Strada Films!
Περισσότερα... »

Antlers Poster ΠόστερAntlers
του Scott Cooper. Με τους Keri Russell, Jesse Plemons, Jeremy T. Thomas, Graham Greene, Scott Haze, Rory Cochrane, Amy Madigan.


Κερατούκληδες από τη Βαρεμάρα
του gaRis (@takisgaris)

Έγραφα προψές για το (προ)τελευταίο Halloween(y) και τον τίμιο τρόπο με τον οποίο σερβίρει την πραμάτεια του: Σλασεριά και τέζα ο καμπούρης. Ξεκάθαρα, αδίστακτα, Only Fans κατάστα κι όποιος αντέξει. Έτσι είναι το πρεπώς. Έλα σου όμως που τα δεδόμενα έχουν αλλαξοπιστήσει εσχάτως, με horror φιλμικές καταθέσεις που φιλόδοξα μοχθούν να δρασκελίσουν εσκαμμένα, με λαϊκό έρεισμα και κριτική αποδοχή; Βλέπεις The Babadook, Get Out, Hereditary και αντιλαβού μιαν ολιά. Η μόδα αρχικά φαντάζει από ευπρόσδεκτη έως συναρπαστική, τι συμβαίνει όμως όταν το πράμα μπερδουκλώνεται και εντέλει γκρεμοτσακίζεται υπό το βάρος των υψηλών αξιώσεων να σερβίρουν μια μερίδα τρόμο πλάι σε ένα ζμπάρο κοινωνικοπολιτικά μηνύματα; Τσεκάρω την περίπτωση Antlers για του λόγου το αληθές και ορμώ κατά του πα(τ)σά.

Antlers Quad Poster
Βρισκόμαστε στο Όρεγκον. Μεταλλωρυχεία, ρύπανση, τίγκα στο ναρκωτικό κι αυτά είναι μόνο η αρχή. Από τη μια, ένα εφηβάκι, ο Lucas (τρομερή φατσούλα ο Jeremy T. Thomas) τραβά του λιναριού τα πάθη, από ορφάνια, bullying, φτώχεια και μια ιδιαίτερη επαφή με ένα μυθολογικό τέρας, ονόματι Wendingo, βγαλμένο από την παράδοση των αυτοχθόνων ιθαγενών της βορείου Αμερικής (στα δω τα μέρη δε λέμε ποτέ «ινδιάνοι» πλέον). Και να οι δυσοίωνες ζωγραφιές που προβληματίζουν την αλκοόλα δασκάλα του Julia (Keri Russell), φορτωμένη κι αυτή με τα οικογενειακά τραύματά της, επιστρέψασα μετά από 20ετία στα πατρογονεϊκά και τον αδερφό της, σερίφη Paul (Jesse Plemons). Και μετά, καταλαβαίνεις, δώστου ο Wendigoς να κανιβαλίζει τον κοσμάκη, νάσου και η Julia που θέλει να σώσει τον Lucas, καθώς ο Paul αρνείται να πιστέψει ότι ζει ένα τέτοιο πράμα, όπου ο κερατάς ο Wendigoς θεριεύει και τον κόσμο κυριεύει. 

Ο Scott Cooper στην 5η ταινία του (Crazy Heart, Out of the Furnace, Black Mass, Hostiles) διασκευάζει τη μικρή ιστοριούλα (Α Quiet Boy) του Nick Antosca. Στις αναφέρω όλες διότι ο εκ Βιργινίας, USA ορμώμενος έχει γραφή, μιαν ανδρίλα, ένα μπρουτάλ, με την καλή έννοια. Εδωνά όμως βρίσκεται εντελώς εκτός χωρικών υδάτων, αναμετρώμενος με ένα είδος που κατέχει πράμα. Έρχεται - και - καπακώνει από πάνω η βαριά υπογραφή του μάγου Guillermo Del Toro στην παραγωγή και κάπου κει δέσαμε. Πραγματικά, ό,τι αξίζει στο Άντλερς είναι το τέρας του, πρόδειλο δείγμα γραφής της μεξικανής ιδιοφυίας. Δυστυχώς ο Cooper γυρίζει μια άλλη ταινία, δίχως ποτέ να πάρει αποφάσεις προς τα που να γείρει: Είναι μια κατάμαυρη, αχιούμορη ιστορία τερατοτρόμου; Είναι μια έμμεση καταδίκη της καταπάτησης ιερής γης των γηγενών φυλών από την απληστία των λευκών; Μήπως η τέμνουσα πορεία χαρακτήρων, μικρών - μεγάλων οι οποίοι αναμετρώνται με τα σαρωτικά τους ψυχικά τραύματα; 

Από την μουντάδα του εχθρικού τοπίου μέχρι την αλλοκοτιά μιας υπόθεσης που καμώνεται περισσότερα από την φτωχή προβλέψιμότητά της, το Antlers, παρά τις φιλότιμες ερμηνείες, είναι μια τετριμμένη ιστορία, σερνόμενη για τουλάχιστον 40 λεπτά από τα μόλις 90 της συνολικής της διάρκειας. Παρά το ύφος και την πόζα, όχι μόνο δεν κερδίζει μια αξιομνημόνευτη θέση στο παλμαρέ του φιλμικού τρόμου αλλά κατορθώνει να σου φυτρώσει κέρατα από τη βαρεμάρα. Προσπέρασέ την αδιάφορα, σε προειδοποιάω.

Antlers Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 11 Νοεμβρίου 2021 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »

Το Εργοστάσιο (The Factory) PosterΣύγχρονοι σκλάβοι! Ένα σκοτεινό, δραματικό θρίλερ για τον ανορθόδοξο αγώνα των εργατών μιας χαλυβουργίας στη Ρωσία να μη χάσουν τα δεδουλευμένα τους όταν κλείνει η επιχείρηση. Το Εργοστάσιο του Yuri Bykov είναι μια σκληρή ταινία που σκιαγραφεί παραστατικά τις ωμές εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στη σύγχρονη Ρωσία, με τους αδίστακτους ολιγάρχες να εφαρμόζουν ανεξέλεγκτοι έναν τελείως απάνθρωπο καπιταλισμό, και μάλιστα στη χώρα όπου γεννήθηκε ο Κομουνισμός... Ο Bykov, ένας από τους δημοφιλέστερους νέους Ρώσους σκηνοθέτες, μετά την εξαιρετική ταινία Ο Ηλίθιος, μια καφκική κοινωνική αλληγορία της μετακομουνιστικής Ρωσίας, επιστρέφει και πάλι με μια ταινία κοινωνικής κριτικής που συνδυάζει δυναμικά τη δράση με το δράμα σε μια ατμόσφαιρα διαρκούς σασπένς. Πιστός στο ιδιαίτερο, προσωπικό ύφος του, δημιουργεί άλλη μια ταινία με ήρωες εγκλωβισμένους σε ένα κλειστοφοβικό περιβάλλον, που έρχονται αντιμέτωποι με την διαφθορά, σε μια κοινωνία όπου επικρατεί το «ο θάνατός σου, η ζωή μου». Ένας από τους σύγχρονους ολιγάρχες της Ρωσίας, που έγιναν μεγάλοι και τρανοί όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση αγοράζοντας για ένα κομμάτι ψωμί τις πρώην κρατικές βιομηχανικές υποδομές, αποφασίζει να κλείσει τη χαλυβουργία του, ανακοινώνοντας την πτώχευσή της. Βέβαια, το κλείσιμο του εργοστασίου μπορεί να συμφέρει τον ίδιο, αλλά όχι τους μεροκαματιάρηδες που αγωνίζονται να επιβιώσουν με το γλίσχρο μισθό τους. Όταν ναυαγούν οι προσπάθειές τους να εισπράξουν από τον επιχειρηματία τα δεδουλευμένα τους, οι εργάτες αποφασίζουν να αντιδράσουν δυναμικά, σχεδιάζοντας την απαγωγή του εργοδότη τους για να πάρουν τα λεφτά τους. Όμως, στο δυστοπικό εργασιακό περιβάλλον της σημερινής Ρωσίας, η διαφθορά των Αρχών, που διαπλέκονται με το ιδιωτικό Κεφάλαιο, είναι εκτεταμένη, κι έτσι οι απεργοί αντιμετωπίζουν τα οργισμένα όργανα της τάξης, που συντάσσονται, φυσικά, στο πλευρό του βιομήχανου.

Το Εργοστάσιο (The Factory) Movie

Πρωταγωνιστούν οι Denis Shvedov, Andrey Smolyakov, Vladislav Abashin, Ivan Yankovsky, Aleksandr Bukharov.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 11 Νοεμβρίου 2021 από την Weird Wave!

Περισσότερα... »

Λούγκερ (Luger) PosterΣτην ζωή όλα είναι απρόβλεπτα! Τα γεγονότα της ταινίας Λούγκερ αφορούν μια εποχή στην οποία η Ελλάδα έψαχνε τις ισορροπίες της. Μόλις λίγα χρόνια μετά τον Εμφύλιο πόλεμο η χώρα μας προσπαθεί να βρει το βηματισμό της μέσα σε ένα κόσμο που αναπτύσσεται φιλελεύθερα. Η εποχή τότε, όπως και κάθε εποχή έπειτα από μεγάλες αναταράξεις, ευνοούσε, τους «τολμηρούς» ανθρώπους που διαβλέπουν τις ευκαιρίες για ένα καλύτερο μέλλον. Ορεινή Κρήτη, 1958. Η οικογένεια Αγγελιδάκη, μια συνηθισμένη φτωχή εργατική οικογένεια της εποχής, προσπαθεί να ανέλθει κοινωνικά. Η ενασχόλησή της με το εμπόριο πετρελαίου θα αποτελέσει το εφαλτήριό της για την απόκτηση τεράστιου πλούτου και υπέρμετρης κοινωνικής ανόδου. Ο απότομος πλουτισμός όμως θα επηρεάσει καταλυτικά τα μέλη της οικογένειας. Ακολουθώντας την οικογένεια Αγγελιδάκη σε βάθος 25 χρόνων, θα ξετυλιχθεί ένα κουβάρι περίπλοκων σχέσεων και λεπτών ισορροπιών, με τη σταδιακή αποξένωσή τους να τους στιγματίζει βαθιά. Πώς αλήθεια επηρεάζει ο πλούτος τους ανθρώπους; Μπορούν όλα να αλλάξουν από τη μια στιγμή στην άλλη;

Λούγκερ (Luger) Movie

Ο Τάσος Νούσιας, ο Γιωργής Τσουρής (βραβευμένος με το βραβείο Χορν 2020), η Στεφανία Γουλιώτη και ο Ερρίκος Λίτσης, πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία του Κώστα Χαραλάμπους («Δεμένη Κόκκινη Κλωστή»), σε ένα σπαρακτικό δράμα εποχής που μας μεταφέρει στην ελληνική πραγματικότητα της περιόδου μετά την κατοχή. Έντονο κοινωνικό-πολιτικό παρασκήνιο, οικογενειακές διαμάχες και ανθρώπινες σχέσεις αντιμέτωπες με την αστείρευτη δύναμη του πλούτου.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 25 Νοεμβρίου 2021 από την Odeon!

Περισσότερα... »

Οι Άγιοι της Μαφίας (The Many Saints Of Newark) PosterΗ ευλογημένη παρθένα! Η πολυαναμενόμενη νέα ταινία του Paul Verhoeven (Εκείνη, Βασικό Ένστικτο), Μπενεντέτα (Benedetta), για την ερωτική σχέση ανάμεσα σε δύο καλόγριες τον 17ο αιώνα, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. Μια ιστορία για τον ερωτισμό, την εμμονή και τη θρησκεία, που θα προκαλέσει και θα διχάσει. Στα τέλη του 17ου αιώνα, με την πανούκλα να θερίζει τη χώρα, η Μπενεντέτα Καρλίνι μπαίνει στο μοναστήρι της Πέσκια, στην Τοσκάνη. Ικανή από νεαρή ηλικία να κάνει θαύματα, βλέπει την επίδραση που έχει στη ζωή της κοινότητας να εξελίσσεται άμεσα και συγκλονιστικά. Όταν η Μπενεντέτα παίρνει στο μοναστήρι της μια νεαρή γυναίκα για να τη σώσει από την κακοποιητική της οικογένεια, οι δυο γυναίκες θα συνάψουν μια παθιασμένη ερωτική σχέση με απρόβλεπτες συνέπειες. Βασισμένο σε αληθινή ιστορία, όπως καταγράφηκε στο βιβλίο της Judith C. Brown.

Οι Άγιοι της Μαφίας (The Many Saints Of Newark) Movie

Πρωταγωνιστούν οι Virginie Efira, Δάφνη Πατακιά, Charlotte Rampling, Lambert Wilson, Olivier Rabourdin.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 18 Νοεμβρίου 2021 από την Cinobo!

Περισσότερα... »

Οι Άγιοι της Μαφίας (The Many Saints Of Newark) PosterΠοιος δημιούργησε τον Τόνι Σοπράνο! Κατά κοινή ομολογία, οι πολυβραβευμένοι Sopranos του HBO ανέβασαν τον πήχη της τηλεόρασης εκεί που κινούνται οι μεγαλειώδεις κινηματογραφικές αφηγήσεις. Ό ευφυής δημιουργός David Chase στόλισε έναν καμβά με αξέχαστους χαρακτήρες σε κρίση και εξασφάλισε κορυφαίες ερμηνείες από τους ηθοποιούς της σειράς. Χρόνια μετά το πολυσυζητημένο τέλος των Sopranos, ο Chase επιστρέφει στην αρχή της επικής αυτής ιστορίας με το πολυαναμενόμενο πρίκουελ, Οι Άγιοι της Μαφίας (The Many Saints Of Newark), μία αιρετική «αγιογραφία» των πρωταγωνιστών της παραδειγματικής αυτής αφήγησης. Με φόντο «το καυτό καλοκαίρι» της μαύρης εξέγερσης της Αμερικής, οι Άγιοι της Μαφίας πιάνουν την αρχή το νήματος στο Νιούαρκ του 1967, που καίγεται από διαφυλετικές εντάσεις. Με αυτή την αφετηρία, παρακολουθούμε τον Τόνι Σοπράνο να ωριμάζει, μέσα στα χρόνια, κοντά στον θείο και μέντορα του Ντίκι και πολλούς ακόμα αγαπημένους χαρακτήρες της σειράς. Ό νεαρός Τόνι Σοπράνο μεγαλώνει σε μία από τις πιο ταραχώδεις περιόδους στην ιστορία του Νιούαρκ και ανδρώνεται, καθώς αντίπαλες συμμορίες ανελίσσονται και διεκδικούν την εξουσία από την πανίσχυρη εγκληματική οργάνωση των Ντι Μέο, που κυριαρχεί στη διχασμένη από τον ρατσισμό πόλη. Εγκλωβισμένος σε μία εποχή που αλλάζει ραγδαία είναι ο θείος που θαυμάζει, ο Ντίκι Μολτισάντι, ο οποίος παλεύει να ανταποκριθεί στις επαγγελματικές και προσωπικές του υποχρεώσεις. Η επιρροή που ασκεί στον ανιψιό είναι τέτοια που ο θείος θα πλάσει τον εύπιστο έφηβο και θα τον μεταμορφώσει στον πανίσχυρο αρχιμαφιόζο, τον Τόνι Σοπράνο.

Οι Άγιοι της Μαφίας (The Many Saints Of Newark) Movie

Η ταινία σταχυολογεί το καστ και - ομολογουμένως δαιμόνια - δίνει την ευκαιρία στον Michael Gandolfini, γιο του κορυφαίου James, να υποδυθεί τη νεαρή εκδοχή του Τόνι Σοπράνο. Ό νεαρός ηθοποιός παραδίδει μία ανατριχιαστικά άρτια ερμηνεία στα χνάρια του πατέρα του δίπλα στους Alessandro Nivola (Disobedience), Leslie Odom Jr (Murder on the Orient Express), John Bernthal (The Wolf of Wall Street), Corey Stahl (First Man), Billy Magnusen (Game Night), Michel De Rossi (Boys Cry), John Magaro (The Finest Hours), Ray Liotta (Goodfellas) και Vera Farmiga (The Conjuring).

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 18 Νοεμβρίου 2021 από την Tanweer!

Περισσότερα... »

Πίτερ Ράμπιτ: Ο λαγός το ΄σκασε (Peter Rabbit 2: The Runaway) Poster ΠόστερΠίτερ Ράμπιτ: Ο λαγός το ΄σκασε
του Will Gluck. Με τους Rose Byrne, Domhnall Gleeson, David Oyelowo και τις φωνές των James Corden, Margot Robbie, Elizabeth Debicki, Aimee Horne, Colin Moody, Lennie James.

Σπάστα Πίτερ!
του zerVo (@moviesltd)

Αναμφίβολα την λες και σημαντική εμπορική επιτυχία, την μετατροπή των 50 εκατομμυρίων του κόστους, σε 350 στα ταμεία. Σκορ που κατάφερε στην πρώτη του κινηματογραφική βόλτα, ο παιδικός ήρωας που ξεπήδησε από την έμπνευση της συγγραφέως οαιδικών βιβλίων Beatrix Potter, Peter Rabbit. Γεγονός που δεν πέρασε βέβαια απαρατήρητο από το animation τμήμα της Sony, που έχοντας την εμπειρία πλέον στο κτίσιμο φιλμς που συνδυάζουν το κομπιουτερίστικο κινούμενο σκίτσο με τους αληθινούς χαρακτήρες (βλέπε και The Smurfs) αποφάσισε χωρίς πολύ ρίσκο να επανέλθει στον τίτλο, με ένα αναλόγου περιπετειώδους, όσο και διασκεδαστικού για την πιτσιρικαρία, ύφους, σίκουελ.

Πίτερ Ράμπιτ: Ο λαγός το ΄σκασε (Peter Rabbit 2: The Runaway) Quad Poster
Η όμορφη Μπέα και ο συνεσταλμένος Πίτερ, έχουν πλέον ενώσει τις ζωές τους εις σάρκα μία και διαβιώνουν αρμονικά στο ευρύχωρο σπιτάκι τους στα Λονδρέζικα προάστεια, μαζί με την πεντάδα των χαριτωμένων κούνελων, της οποίας ηγείται ο σκανταλιάρης Πίτερ. Και τα χαρμόσυνα μαντάτα για το αγαπημένο ζευγάρι δεν σταματούν εδώ, καθώς μια από τις μεγαλύτερες εκδοτικές φίρμες του Ηνωμένου Βασιλείου, μοιάζει διατεθειμένη να κυκλοφορήσει ακόμη περισσότερες, εικονογραφημένες περιπέτειες της ταλαντούχου συγγραφέως, με μια όμως προϋπόθεση. Ο Πίτερ Ράμπιτ δεν είναι πάντοτε ο καλός χαρακτήρας των έργων, αλλά θα δείχνει σε όχι και λίγες περιπτώσεις, κάπως διαβολάκος...

Γεγονός που θα αναστατώσει μονομιάς την φασαριόζα, μα καλοσυνάτη ψυχή του νεαρού τετράποδου, που στενοχωρημένος θα αποστασιοποιηθεί από την υπόλοιπη ομάδα. και θα αναζητήσει την τύχη του στους πολύχρωμους δρόμους του Νόττινγκ Χιλ. Εκεί που θα γνωρίσει τον πολυλογά μικροκλέφτη Μπαρνάμπας, αποδεχόμενος να γίνει κι εκείνος μέλος της συμμορίας του, που διαρκώς καταφέρνει να ξαφρίζει την πραμάτεια των λαχανικών, όσων φουκαράδων παραγωγών η μανάβηδων βρεθούν στο διάβα τους.

Οπότε τι? Έφτασε η στιγμή για έναν από τους πιο διάσημους και αναγνωρισμένους ήρωες παιδικών βιβλίων, να επιδείξει την παραβατική συμπεριφορά που ενδεχόμενα έκρυβε καλά μέσα του και πλέον αναδεικνύεται, τώρα που οι καλογραμμένες από την Μπέα σελίδες, θα τον δείξουν έτσι κι αλλιώς αλητάκο? Κάπως έτσι στο περίπου, με την δεδομένη όμως ανατροπή του δεύτερου μέρους, εκεί που τα ηθικά διδάγματα προς τους ανήλικους, κατά βάση, θεατές του ανιμέισον, σχηματοποιούνται πεντακάθαρα. Ορίζοντας το σύνθημα, πως ο καθένας μπορεί κάποια στιγμή να παραστρατήσει, έχει όμως το δικαίωμα να μετανοήσει, να ζητήσει συγχώρεση και να ακολουθήσει ξανά το μονοπάτι της αρετής και ουχί της κακίας.

Εννοείται πως οι αποχρώσεις στα φόντα, είτε της εξοχής είτε της πρωτεύουσας, είναι πάντοτε λαμπερές και ηλιόλουστες, προκειμένου να τσιγκλήσουν την ματιά των μικρούληδων σινεφίλ, που λίγο έως πολύ γνωρίζουν τι πρόκειται να παρακολουθήσουν, σε συνέχεια του ορίτζιναλ. Μια σλάπστικ, ιδιαίτερα θορυβώδη, ξέφρενου τέμπο, όχι όμως τόσο φροντισμένη στο χιούμορ της κωμωδία, που στο επίκεντρο της διαθέτει έναν συμπαθέστατο - έστω και ανακατωσούρη κανάγια - στο κοινό ήρωα. Κι αυτό γιατί αποξαρχής είναι αντιληπτός στην νεανική λογική, το ποιος είναι ο κακός του στόρι (ο Oyelowo, που φορτώνει όλη του την εκκεντρική γοητεία, πείθοντας ως ο ιλουστρασιόν villain) που επιδιώκει να καταστρέψει την οικογενειακή γαλήνη και θαλπωρή, που τόσο υπέροχα έχουν στήσει ο αγαθός και καλοσυνάτος Gleeson με την εύστροφη και πανέξυπνη Byrne. Αξιοπρεπές live action, μελετημένο το σχέδιο, όχι κάτι το πολύ ξεχωριστό, όμως, που θα θυμόνται οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, πιτσιρίκοι, για πολύ καιρό.

Πίτερ Ράμπιτ: Ο λαγός το ΄σκασε (Peter Rabbit 2: The Runaway) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 4 Νοεμβρίου 2021 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »



Ελληνικό Box Office 4 - 7 Νοεμβρίου 2021 by OPTOMA


Φιλμ
Διανομή
Wks Αίθουσες
4ήμερο Ελλάδας
Σύνολο Ελλάδας
1
Eternals
Feelgood Ent.
1
120
27.144
27.144
2
The Addams Family 2
Tulip Ent.
2
76
6.714
19.794
3
Dune
Tanweer
4
40
6.371
94.416
4
No Time To Die
Tulip Ent.
6
37
6.367
291.141
5
Madres Paralelas
Odeon
2
34
5.252
18.871
6
Venom: Let There Be Carnage
Feelgood Ent.
3
34
5.228
76.087
7
Peter Rabbit 2: The Runaway
Feelgood Ent.
1
74
3.192
3.192
8
Last Night In Soho
Tulip Ent.
1
24
2.715
2.715
9
Halloween Kills
Tulip Ent.
2
19
2.211
15.969
10
Ron's Gone Wrong
Feelgood Ent.
3
42
1.572
16.334


Προηγούμενο ΤΟΠ - Επόμενο ΤΟΠ
Περισσότερα... »

Eternals Poster ΠόστερEternals
της Chloe Zhao. Με τους Angelina Jolie, Kumail Nanjiani, Lauren Ridloff, Brian Tyree Henry, Salma Hayek, Lia McHugh, Don Lee, Gemma Chan, Kit Harington, Barry Keoghan.

Fantastic Ten
του zerVo (@moviesltd)

Απερίσπαστα συνεχίζεται, χωρίς καν να νοιάζεται για το πως πηγαίνουν τα πέρα δώθε διάσπαρτα πρότζεκτ της, το νέο σαρωτικό κύμα της Marvel. Αφού ούτε καν ένα δεκαπενθήμερο, μετά την αναμενόμενη φλόπα του καινούργιου, δεύτερου Venom, από τις μεγάλες οθόνες έρχεται να παρελάσει μια ακόμη ιστορία ομαδικής δράσης, βγαλμένης από τα πολύχρωμα σύμπαντα των κόμικ της δημοφιλούς φίρμας. Που για πρώτη φορά εμφάνισε στο χαρτί ο κορυφαίος Jack Kirby στα 1976, παίρνοντας την ιδέα από τους απέθαντους ημίθεους της ελληνικής μυθολογίας, που θα ζουν, μαχόμενοι, εσαεί, εξόν και τους βρει στο αδύνατο σημείο το φονικό λεπτίδι. Ενδιαφέρουσα σκέψη, με εντυπωσιακές δυνατότητες, η εκτέλεση όφειλε να είναι πολύ πιο προσεγμένη από εκείνη που μας σέρβιρε το πιο θορυβώδες, σκηνοθετικό όνομα της χρονιάς που σε δυο μήνες ρίχνει αυλαία.

Eternals Quad Poster
Επιλεγμένοι ένας προς έναν από την κυρίαρχη μορφή της ουράνιας Αρισεμ, οι δέκα υπερφυσικών δυνατοτήτων μαχητές από τον πλανήτη Ολυμπια, πέντε χιλιάδες χρόνια πριν την έλευση του Χριστού, θα αποσταλούν στην Γη προκειμένου να προστατέψουν την ανθρωπότητα από την οργή των ανελέητων Ντίβιαντς. Καταφέρνοντας να κατατροπώσουν την απειλή, οι άτρωτοι Αιώνιοι, λαμβάνοντας την εντολή να μην παρέμβουν ποτέ, οτιδήποτε κι αν συμβεί στην ιστορική εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, θα διασκορπιστούν στα πέρατα του κόσμου, αναμένοντας την καινούργια απόφαση του εντολέα.

Που θα καταφτάσει επτά χιλιετίες κατοπινά, ενόσω οι πανίσχυροι άλιενς θα κάνουν ξανά την εμφάνιση τους, απειλώντας να αφανίσουν κάθε έννοια ζωής. Αφήνοντας πίσω τους τον κοινό τρόπο ζωής και την ανωνυμία τους, που εξαφανίζει τις ικανότητες τους μέσα στο πλήθος, οι Eternals οφείλουν ξανά να ενώσουν δυνάμεις, ενώπιον του κοινού εχθρού. Η πιθανότητα της απώλειας όμως παραμονεύει, όπως και η πιθανότατη φιλοδοξία του καθενός να κερδίσει την εύνοια των Celestials, ώστε να οριστεί ως ο φύσει και θέση ηγέτης της ετερόκλητης φράξιας.

Που για να αναδείξει την πολυσυλλεκτικότητα της, την απαρτίζουν πρόσωπα προερχόμενα από όλες τις επιμέρους φυλές του κόσμου. Όπως η απωαναλίτισσα Σέρσι, η ορθολογικότερη της συντροφιάς, που κάποτε υπήρξε ταίρι με τον αέρινο, φλογοβόλας ματιάς Ίκαρις, πριν τους χωρίσει για αιώνες η μοίρα. Όπως η Σπράιτ, που ονειρεύεται να αφήσει την διαρκή έφηβη μόστρα της και να γίνει επιτέλους γυναίκα, η αστραπιαίας δράσης, μα με εμφανή προβλήματα ακοής Μακάρι, ο χαρισματικός σε ότι αφορά την τεχνολογία έγχρωμος Φάστος, η άχαστη πολεμίστρια, με τα έκδηλα ψυχικά ζόρια Θίνα, ο πανίσχυρος και θηριώδης Γκίλγκαμες, ο βεντέτος ως αστέρας του Μπόλιγουντ, αλλά και αήττητος στην μάχη Κίνγκο, ο μοναχικός Ντρούιγκ που καταφέρνει να ελέγχει τις σκέψεις του περίγυρου του και τέλος η Άγιακ, η για τόσο καιρό αρχηγός της σκόρπιας ομήγυρης και μοναδική που έρχεται σε άμεση επικοινωνία με την Αρχή.

Συνεπώς όπως συμβαίνει σχεδόν πάντοτε σε τέτοιες περιπτώσεις, μετά από την εισαγωγή της γνωριμίας του κοινού με τους σούπερ ήρωες, θα εκκινήσει η διπλή διαδικασία της δράσης. Που από την μια μεριά θα οδηγήσει στην τελική και οριστική αναμέτρηση με τα φονικά όντα, από την άλλη θα φροντίσει να ενώσει τα παζλάκια με τα προηγούμενα τεύχη (καθώς οι Eternals έχουν αναφερθεί σε ουκ ολίγες ιστορίες του χθες στο MCU) χωρίς να αφήνονται κενά, για το τι ακριβώς έχει διαμειφθεί στην πορεία. Κακά τα ψέματα όμως, αν κανείς δεν ανήκει στην κατηγορία εκείνη των θεατών, που ζουν και αναπνέουν για το κάθε καινούργιο βήμα της Marvel, που θα επεκτείνει ακόμη περισσότερο την δαιδαλώδη συνύπαρξη όλων ετούτων των superheroes, υπάρχει σημαντικό ενδεχόμενο είτε να χαθεί μέσα στον δεδομένο πανζουρλισμό, είτε να απωλέσει το ενδιαφέρον του για το τι τρέχει, εφόσον η χρονική διάρκεια το παρατραβά.

Η παραγωγή από την μεριά της, φτάνει την φανφάρα ίσαμε εκεί που δεν παίρνει, τιγκάροντας το σάουντρακ με ότι πιο ακριβό κυκλοφορεί στην γειτονιά - ασούμε ολόκληρο κομμάτι Pink Floyd, στο απόγειο της επιδειξιομανίας - και προτάσσοντας εικοσάλεπτες σεκάνς γιομάτες CGI για να χορτάσει ακόμη και το πιο πεινασμένο μάτι. Ενδιάμεσα του πανικού η κάμερα, σε πιο ήρεμη κατάσταση, ταξιδεύει σε ασύμμετρες εποχές της ιστορίας και σε διάφορους πολιτισμούς, προκειμένου να κάνει γνωστές τις κρυφές πτυχές που μυστικά υπάρχουν πίσω από την βιτρίνα των αλώβητων και αλληλέγγυων, προς το παρόν, Αιώνιων. Ίσως ετούτες να είναι και οι πιο προσεγμένες στιγμές της αφήγησης, που οποιοσδήποτε ντιρέκτορας από το γνώριμο φασαριόζικο παρεάκι, μάλλον θα τις έστηνε ποιοτικότερα, από την Chloe Zhao, που δεν έπιασα, τουλάχιστον στην πρώτη θέαση, το νόημα της επιλογής της να καθίσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη.

Ίσως για να μπορέσει να τονίσει ακόμη περισσότερο, κάτι που εξ ορισμού είναι σαφές και ευδιάκριτο και αφορά στην μάζωξη κάθε λογής ράτσας και φύλου, από λευκούς, μελαψούς, μαύρους, άντρες, γυναίκες, παιδιά, γκέι (στην πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στο συγκεκριμένο Universe) αλλά και παντοδύναμους με χάντικαπ, σε σώμα Ένα. Όπως έχει συμβεί δηλαδή πόσες ακόμη φορές στο παρελθόν της Marvel, με πιο ισορροπημένες περσόνες, άλλοτε στους Avengers, άλλοτε στους F4, άλλοτε στους συγκλονιστικούς πρώτους και εκτός του συμπαντικού κύκλου X-Men, που ουδέποτε προβλέπω στο μέλλον θα καταφέρει άλλο παρεάκι να τους ξεπεράσει. Εντυπωσιακό, ξανά, υπερθέαμα, φαντασμαγορία όμως χωρίς όριο και σκοπό, που δεν μας έκανε ούτε σοφότερους, ούτε φανατικότερους του είδους.

Eternals Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 4 Νοεμβρίου 2021 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »

Το Ταξίδι (Charter) Poster ΠόστερΤο Ταξίδι
της Amanda Kernell. Με τους Ane Dahl Torp, Sverrir Gudnason, Troy Lundkvist.


Ταυτότητα: Γυναίκα
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Όλα για τα παιδιά της;

Η Amanda Kernell γεννήθηκε το 1986 στην πόλη Umeå στη βόρεια Σουηδία, από πατέρα Σάμι και μητέρα Σουηδή. Σπούδασε στη σχολή σκηνοθεσίας της Εθνικής Κινηματογραφικής Σχολής της Δανίας και αποφοίτησε από εκεί το 2013. Από το 2006 και μετά, η Amanda έχει σκηνοθετήσει πολλές βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες, μεταξύ των οποίων και το «Stoerre Vaerie», μια ταινία ουσιαστικά που αποτέλεσε τον πιλότο για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, το περίφημο «Η καταγωγή των Σάμι» (Sameblod / Sami Blood, 2016). Το «Η καταγωγή των Σάμι» έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο φεστιβάλ Βενετίας, όπου συμμετείχε στο τμήμα «Venice Days», στο οποίο και τιμήθηκε με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη. Από εκεί και πέρα συμμετείχε σε πάμπολλα φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων αναφέρουμε τα φεστιβάλ του: Τορόντο, Τόκιο, Σάντανς, Σίδνεϊ, Εδιμβούργου και Ρέικιαβικ. Στη Θεσσαλονίκη πήρε μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ το 2016, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες». Και γενικώς, μάζεψε ό,τι βραβείο βρήκε μπροστά της

Το Ταξίδι (Charter) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία Το ταξίδι (Charter) έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ του Σάντανς του 2020, τον προπερασμένο Ιανουάριο. Μέσα στο 2020 προβλήθηκε σε δεκάδες φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων και στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου προβλήθηκε στο κυρίως τμήμα των «Ανοιχτών Οριζόντων». Η ταινία αποτελεί την επίσημη πρόταση της Σουηδίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Η υπόθεση: Η Άλις είναι μια 40something γυναίκα, που μετακομίζει στη Στοκχόλμη για επαγγελματικούς λόγους, αλλά και για να ξεφύγει από έναν γάμο στον οποίο δεν περνούσε καλά. Η απόφασή της αυτή οδηγεί σε διαζύγιο. Στην τοξική δικαστική διαμάχη για την κηδεμονία των δύο ανήλικων παιδιών της που ακολουθεί, η Άλις σκιαγραφείται ως ακατάλληλη και αναξιόπιστη μητέρα. Έτσι, ο πρώην σύζυγός της κρατάει τα παιδιά τους μακριά της, στoν βορρά της Σουηδίας, όσο αναμένεται η τελική δικαστική απόφαση για την κηδεμονία τους. Ο 8χρονος γιος της φαίνεται να αποζητά τη μητέρα του, ενώ η 14χρονη κόρη της μοιάζει να θέλει να την κάνει πέρα. Όταν, όμως, ο γιος της τής τηλεφωνεί μες στη νύχτα κλαίγοντας γοερά, η Άλις δε μπορεί να περιμένει άλλο. 

Σε μια τελευταία, απέλπιδα προσπάθεια, η Άλις καταφτάνει στον σουηδικό βορρά, χωρίς σχέδιο βασικά: το μόνο που θέλει είναι να επανασυνδεθεί με τα παιδιά της. Κι ενώ νομικά δεν το δικαιούται (αλλά και χωρίς να σκεφτεί τις συνέπειες των πράξεών της), η Άλις παίρνει τα, κάπως απρόθυμα, παιδιά της και βρίσκει καταφύγιο σε ένα θέρετρο στις Κανάριες Νήσους. Κατά μία έννοια τα απαγάγει, για μια βδομάδα διακοπές στην Τενερίφη. Ενώ η αντίστροφη μέτρηση για εκείνη έχει αρχίσει, η Άλις κάνει ό,τι μπορεί για να αναθερμάνει την αγάπη και την εμπιστοσύνη των παιδιών της, ενώ ξέρει ότι αν την ανακαλύψουν, κινδυνεύει να τα χάσει για πάντα. Όμως, κάνει ό,τι κάνει για εκείνη ή για τα παιδιά της; Είναι το μητρικό ένστικτο που μιλάει ή απλώς αισθάνεται ότι πρέπει να δείξει ότι νοιάζεται;

Η άποψή μας: Λοιπόν, αυτό που κάνει εδώ η απολύτως ταλαντούχα νεαρή δημιουργός είναι εξόχως τολμηρό. Σε μια εποχή όπου τα πάντα έχουν πολωθεί σε άσπρο και μαύρο, σε μια εποχή όπου δεν υπάρχει χώρος για γκρίζες περιοχές, σε μια εποχή όπου η γυναίκα – μητέρα έχει σχεδόν θεοποιηθεί, αποφασίζει να σκιαγραφήσει το πορτρέτο μιας γυναίκας, χωρίς να στρογγυλεύει ή να αμβλύνει γωνίες επί τούτου. Η Άλις δεν είναι αγία. Δεν είναι όμως και δαίμονας. Και δεν επιδιώκει να είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Να αυτοπροσδιοριστεί επιδιώκει, χωρίς να ακολουθεί κοινωνικές νόρμες, οικογενειακές συμβάσεις, χωρίς να δεχτεί να παίξει τον ρόλο που της έχει δοθεί, χωρίς να τον έχει επιλέξει. 

Η (τυφλή – και σωβινιστική) δικαιοσύνη έχει πάρει την απόφασή της. Κι έχει αφήσει το στίγμα της πάνω σε αυτήν τη γυναίκα. Αφού εγκατέλειψε τα παιδιά της, δεν έχει το δικαίωμα να τα δει, να τα μεγαλώσει, να τα αγαπήσει, να τους δείξει πως ενδιαφέρεται γι' αυτά. Και υπάρχει και ο σκοτεινός ρόλος του πρώην συζύγου. Που προσπαθεί με κάθε τρόπο να την παγιδεύσει και να την ξαναβάλει πίσω στη φυλακή που ήταν ο γάμος της: γύρνα πίσω σε μένα και όλα θα πάνε καλά. Δεν θα είσαι απόκληρη της κοινωνίας. Θα είσαι ξανά μια αξιοσέβαστη, μητέρα, γυναίκα, ευυπόληπτη και με καθαρό... κούτελο. Μη χέσω. Όλα τα παραπάνω δεδομένα την έχουν στριμώξει. Κι όταν ακούει τον γιο της στο τηλέφωνο, σπάει. Το γιατί κλαίει ο πιτσιρίκος, ποτέ δεν αποσαφηνίζεται. 

Γενικώς, η Kernell αποφεύγει τις πολλές πολλές επεξηγήσεις, αποφεύγει το μελό, αποφεύγει τους συναισθηματικούς εκβιασμούς, ακριβώς για να πάρουμε τη γυναίκα αυτή, την Άλις, έτσι όπως είναι, χωρίς υποκρισίες και δεύτερες σκέψεις. Το κρίσιμο για την Άλις δεν είναι να επιστρέψει σε μια κατάσταση στην οποία ήταν δυστυχισμένη, παρά το κόστος που επωμίζεται, μιας που η κοινωνία την έχει πλέον σταμπάρει ως «ακατάλληλη» για μητέρα. Όχι. Το κρίσιμο για την Άλις είναι να κάνει τα παιδιά της να την εμπιστευτούν ξανά. Δύσκολο. Ισχύει ότι για να απελευθερωθεί η ίδια, τα άφησε ξοπίσω. Έπαψε να τα αγαπάει; Ποτέ. Θέλει την αγάπη τους; Όσο τίποτε άλλο στον κόσμο. Γι' αυτό πασχίζει τόσο πολύ, ιδίως με την κόρη της, που είναι πολύ πιο επιφυλακτική από τον πιτσιρικά. Ναι, τόσο η απόφασή της να φύγει από τη συζυγική στέγη όσο και η απόφασή της να «απαγάγει» τα παιδιά της, έχουν κόστος. Και κάθε φορά που την απορρίπτει η κόρη της, πέφτει σε απόγνωση. Και κάθε φορά που την αγκαλιάζει ο γιος της, αγωνιά... 

Η σκηνοθέτιδα και σεναριογράφος κάνει εξαιρετική δουλειά και στους δύο τομείς ευθύνης της. Είναι όμως και πολύ τυχερή, καθώς διαθέτει στον πρωταγωνιστικό ρόλο την Νορβηγή Ane Dahl Torp, που πραγματικά κεντάει. Το ακόμα πιο θαυμαστό είναι πως τραβάει τα πράγματα στα βάθη της αβύσσου. Και παρά το μη happy end, υπάρχει φως! Απίστευτο. Το φινάλε της ταινίας είναι εξαιρετικό. Η κόρη τηλεφωνεί στη μητέρα της μέσα στη νύχτα: «Τι κάνεις;» τη ρωτάει. «Κολυμπάω» απαντάει εκείνη. «Στη θάλασσα; Δεν είναι πίσσα σκοτάδι;» ρωτάει εκ νέου η κόρη. «Ναι, είναι πίσσα σκοτάδι» απαντάει η μητέρα της. Με φωνή που τρέμει. Αλλά και με τη σιγουριά του ανθρώπου που δεν φοβάται κανένα σκοτάδι – ιδίως εκείνο που προσπαθεί με κάθε τρόπο να την καθηλώσει. Πολύ δυνατή ταινία.

Το Ταξίδι (Charter) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 4 Νοεμβρίου 2021 από την Rosebud.21!
Περισσότερα... »

200 μέτρα (200 meters) Poster Πόστερ200 μέτρα
του Ameen Nayfeh. Με τους Ali Suliman, Lana Zreik, Samia Bakri, Tawfeeq Nayfeh, Maryam Nayfeh, Ghassan Abbas, Nabil Al Raai, Ghassan Ashqar, Mahmoud Abu Eita, Anna Unterberger, Motaz Malhees.


"Σε πόση ώρα διανύονται 200 μέτρα στη Λωρίδα της Γάζας;"
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Κάγκελα - και πανύψηλα τείχη - παντού...

Ο Ameen Nayfeh γεννήθηκε στην πόλη Τουλκάρμ, στη Δυτική Όχθη, στην Παλαιστίνη, το 1988. Το 2012 αποφοίτησε με Master από το Ινστιτούτο Κινηματογραφικών Τεχνών Ερυθράς Θάλασσας της Ιορδανίας, με σκοπό να διηγηθεί αυθεντικές ιστορίες του τόπου του. Είναι σεναριογράφος, παραγωγός και σκηνοθέτης βραβευμένων ταινιών μικρού μήκους, ενώ τα τελευταία έξι χρόνια εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στην παραγωγή ταινιών για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Το «200 μέτρα» είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, στην οποία εκτός από τη σκηνοθεσία, υπογράφει και το σενάριο.

200 μέτρα (200 meters) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περσινό φεστιβάλ Βενετίας, όπου συμμετείχε στο τμήμα «Venice Days - Giornate degli Autori» κερδίζοντας εκεί το βραβείο κοινού. Από εκεί και πέρα η ταινία προβλήθηκε σε πάμπολλα διεθνή φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων κι εκείνο της Θεσσαλονίκης. Προβλήθηκε στο (διαγωνιστικό) τμήμα «Meet the Neighbors» όπου τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης ταινίας και με το ειδικό βραβείο σκηνοθεσίας. Η ταινία αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ιορδανίας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Η υπόθεση: Ο Μουσταφά είναι οικοδόμος, σύζυγος, πατέρας τριών ανήλικων παιδιών κι ένας άνθρωπος με αρχές. Η γυναίκα του, η Σαλγουά, ζει με τα παιδιά τους σε ένα διαμέρισμα από την άλλη πλευρά του Τείχους, που χωρίζει το Ισραήλ από τα Κατεχόμενα Εδάφη της Παλαιστίνης, ενώ ο Μουσταφά ζει με τη μητέρα του σε διαμέρισμα στα Κατεχόμενα, που βρίσκεται σε απόσταση 200 μέτρων από το σπίτι της γυναίκας του. Τα δύο σπίτια έχουν οπτική επαφή μεταξύ τους και συχνά τα βράδια οι μεν με τους δε επικοινωνούν με πρωτότυπους τρόπους. Ο Μουσταφά θα μπορούσε να βγάλει ένα πιστοποιητικό, που θα του επέτρεπε να ζει στο Ισραήλ, με την οικογένειά του. Αντ' αυτού, προτιμά να χρησιμοποιεί άδεια εργασίας, γιατί θεωρεί πως η εναλλακτική που του προσφέρεται είναι παράνομη. Το γεγονός προκαλεί εκνευρισμό στη γυναίκα του, καθώς αναγκάζεται σε διαρκή πέρα δώθε, ο Μουσταφά όμως δεν αλλάζει γνώμη. 

Μια μέρα, περιμένοντας μαζί με εκατοντάδες Παλαιστινίους, να περάσει στο Ισραήλ για να εργαστεί, ο Μουσταφά πληροφορείται πως δεν του επιτρέπεται η είσοδος στη χώρα, λόγω μιας ασήμαντης λεπτομέρειας. Την ίδια μέρα, η γυναίκα του τον ενημερώνει πως ο γιος τους βρίσκεται στο νοσοκομείο, λόγω ατυχήματος. Μια απόσταση 200 μέτρων γίνεται μια οδύσσεια 200 χιλιομέτρων, καθώς ο Μουσταφά, μην έχοντας καμία επιλογή πια, θα προσπαθήσει να περάσει λαθραία στην άλλη πλευρά του Τείχους, προκειμένου να επισκεφτεί τον γιο του στο νοσοκομείο. Και σε αυτό το ταξίδι θα αντιμετωπίσει διάφορες παράξενες καταστάσεις. Θα καταφέρει να περάσει απέναντι τελικά;

Η άποψή μας: Εντάξει, κλαιγόμαστε κι εμείς για τις ζωές μας, αλλά ισχύει πάντα το λαϊκό γνωμικό «υπάρχουν και χειρότερα». Πχ, να είσαι Παλαιστίνιος. Να ζεις σε μια χώρα, που είναι μεν δική σου αλλά τελικά δεν είναι, δίπλα στους κατακτητές σου, οι οποίοι καθημερινά σου επιβάλλουν δοκιμασίες, πολλές από τις οποίες είναι εξευτελιστικές. Δεν ζεις ελεύθερος. Αυτό. Σαν να βρίσκεσαι σε ένα μόνιμο lockdown ένα πράμα. Να αγωνίζεσαι να εργαστείς, να στοιβάζεσαι παρέα με εκατοντάδες άλλους συμπατριώτες σου σε δεκάδες check points, να μην μπορείς να βρεις το δίκιο σου με τίποτα, να δέχεσαι καθημερινά εξευτελισμούς από προκλητικούς εποίκους και τις ισραηλινές αρχές. Κι όμως, αυτός ο λαός, αντέχει. Και προσαρμόζεται. Δεν γίνεται διαφορετικά. 

Άλλο λαϊκό γνωμικό: ο άνθρωπος μπορεί να αντέξει το οτιδήποτε. Σαν ελατήριο, πιέζεται, πιέζεται, πιέζεται και βρίσκεται σε αυτήν την κατάσταση, της πίεσης, στριμωγμένος και περιορισμένος. Όταν όμως η πίεση γίνει υπερβολική, δύο τινά μπορούν να συμβούν: ή που θα σπάσει το ελατήριο ή που θα πάρει τη φυσική του κατάσταση, επιστρέφοντας μονομιάς τη συσσωρευμένη ενέργεια. Και... γαία πυρί μιχθήτω! Όποιον πάρει ο χάρος. Ο Nayfeh αφηγείται έξυπνα την ιστορία του. Δεν χάνει την ώρα του για πολλές επεξηγήσεις. Πχ, λογικό είναι να μας φαίνεται εμάς (που δεν γνωρίζουμε επακριβώς την κατάσταση και τις συνθήκες) κάπως παράξενο το γεγονός ότι η οικογένεια του Μουσταφά μοιράζει τη ζωή της σε δύο νοικοκυριά. Κατά πως φαίνεται, όμως, αυτή είναι μια πρακτική που εφαρμόζουν πολλές οικογένειες Παλαιστινίων. 

Η ταινία είναι δραματική και road movie ταυτόχρονα, χωρίς να λείπουν από αυτήν στοιχεία ηθογραφίας, ακόμα και θρίλερ. Βλέπουμε τον Μουσταφά στις οικογενειακές του στιγμές: ένας άνθρωπος που αγαπάει τη γυναίκα του, τη μητέρα του, τα παιδιά του. Ένας άνθρωπος, που θα έκανε τα πάντα για αυτούς που αγαπάει. Ένας άνθρωπος, που έχει προσαρμοστεί στις συνθήκες, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν έχει βάλει τα όριά του, τα οποία επ’ ουδενί δεν θέλει να περάσει. Όταν πχ η σύζυγός του, του προτείνει να γραφτεί ο ταλαντούχος στο ποδόσφαιρο γιος τους σε μια γνωστή ισραηλινή ομάδα, κάτι που σίγουρα θα έχει θετικές προοπτικές για το μέλλον του, ο Μουσταφά αρνείται κι αντ’ αυτού, προτείνει να τον γράψουν σε μια παλαιστινιακή ομάδα, κάτι που σημαίνει πολύωρη οδήγηση πριν και μετά την προπόνηση. 

Σε καμιά στιγμή δεν νιώθεις πως ο Μουσταφά μισεί τους κατακτητές της πατρίδας του – αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως τους αποδέχεται. Βλέπουμε την καθημερινότητά του, τη ρουτίνα του, όλα. Και μετά, έρχεται η στιγμή για το παράνομο πέρασμα στην άλλη πλευρά – και άμεσα. Εδώ είναι που η ταινία γίνεται road movie. Ο Μουσταφά μοιράζεται το αυτοκίνητο που θα τους πάει ως τα σύνορα με έναν πιτσιρίκο, που ψάχνει για δουλειά, τον Ράμι, έναν ακτιβιστή, τον Κίφα, που κατεβάζει ισραηλινές σημαίες κατά τη διαδρομή και μια γερμανίδα ντοκιμαντερίστρια, την Άνε, η οποία δεν είναι ακριβώς αυτή που λέει. Κι ενώ όλοι οι υπόλοιποι επιβάτες δεν έχουν πρόβλημα με τον χρόνο που κυλά, ο Μουσταφά βιάζεται. Και νευριάζει. Και ξεσπάει. 

Ο παραλληλισμός με το πρόβλημα της Παλαιστίνης, που απαιτεί άμεση λύση, είναι ολοφάνερος και πετυχημένος. Στη διαδρομή, πολλά θα συμβούν. Οι «λαθρεπιβάτες» κάποια στγμή, θα στοιβαχτούν στο πορτ μπαγκάζ, για να περάσουν απαρατήρητοι τα «σύνορα». Αυτή είναι μια από τις καλύτερες σκηνές της ταινίας. Χωρίς επαφή με τον έξω κόσμο, χωρίς πολύ αέρα, σε συνθήκες στριμώγματος και αποπροσανατολισμού, με την δυνατή μουσική μέσα από το αμάξι να χειροτερεύει τα πράγματα, θα τους δεις πώς περνάνε από την ελπίδα στην απελπισία. 

Ο σκηνοθέτης, όμως, δεν θέλει να είναι in your face καταγγελτικός. Θέλει με ήπιο τρόπο για το κοινό που δεν γνωρίζει, να παρουσιάσει μια κατάσταση, που απέχει πολύ από το χαρακτηριστεί όχι απλά ιδανική αλλά έστω και βιώσιμη. Και να δείξει, με μια νότα αισιοδοξίας, πως η ζωή τελικά πάντα βρίσκει τον τρόπο να προχωρήσει. Και να δώσει μέχρι και χαρούμενες στιγμές μέσα στον ζόφο. Και διαθέτει κι έναν εξαιρετικό Ali Suliman στον κεντρικό ρόλο, να κάνει τα πράγματα πιο ανθρώπινα κι όχι να λειτουργούν απλώς ως σύμβολα.

200 μέτρα (200 meters) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 4 Νοεμβρίου 2021 από την Cinobo!
Περισσότερα... »