Μπενεντέτα (Benedetta) Poster ΠόστερΜπενεντέτα
του Paul Verhoeven. Με τους Virginie Efira, Lambert Wilson, Daphne Patakia, Olivier Rabourdin, Clotilde Courau, Charlotte Rampling, Hervé Pierre.

Το ισχυρό φύλο
του zerVo (@moviesltd)

Είναι όμως ο μπαγάσας και πρώτος προβοκάτορας. Δώστου την λεφτεριά να φιλμάρει με τον φακό του ότι εκείνος κρίνει σκόπιμο - κι ας πρόκειται για την πλέον ανώφελη σεκάνς, που δεν προσδίδει το παραμικρό στην υπόθεση - κι εκείνος θα φροντίσει να σου ανταποδώσει την χάρη, γυρνώντας σου πίσω το πλάνο που ποτέ σου δεν θα καρτερούσες. Έχει συμβεί με την 83χρονη  πλέον  πάρτη του, μυριάδες φορές στο παρελθόν, δεν θα τον πείραζε πόντο άλλη μια, ώστε να κάνει γης μαδιάμ ολάκερες τις Κάννες, με τις ενοχλητικές προς οποιαδήποτε κατεύθυνση φιλμικές του αντιλήψεις. Σε τελική ανάλυση μου έχει φανεί πως ο Ολλανδέζος την πλάκα του κάνει, το κέφι του και ας σείεται η πλατεία από τους φανατικούς δυσανασχετιστές. Θα μου πεις από την άλλη, Verhoeven είναι αυτός...

Μπενεντέτα (Benedetta) Quad Poster
15ος αιώνας. Από τα μικράτα της η Μπενεντέτα, διαβιώνει πίσω από τους βαριούς τοίχους του Μοναστηριού της Πέσια, ως μια ενάρετη και χαμηλών τόνων μοναχή. Τα ελαφριά οράματα της παιδικής της ηλικίας, εκεί που όπου συμπρωταγωνιστούσε μαζί με τον Ιησού, σε ιστορίες που δεν θεωρούσε σημαντικές, εσχάτως θα εξελιχθούν σε πολύ πιο άγρια και ολοζώντανα, αφήνοντας μάλιστα πάνω στο κορμί της στίγματα και σύμβολα άμεσα παραπέμποντα στην θυσία του Θεανθρώπου, σε τέτοιο βαθμό ώστε να ξεσηκώσουν το ενδιαφέρον της κεντρικής εκκλησίας.

Αλλά και να πείσουν την μικρή κοινωνία της κωμόπολης της Τοσκάνης, πως η χαμηλοβλεπούσα καλογριά είναι θεόσταλτη, ως επιλεγμένη από τον ύψιστο για μεταφέρει το μήνυμα του. Μια κατάσταση που θα οδηγηθεί στα άκρα, με την άφιξη στην Μονή της όμορφης αλλά και προκλητικής Μπαρτολομέα, μιας νεαρής γυναίκας που έχει υποστεί κακοποίηση από τον ίδιο της τον πατέρα, που θα ζητήσει την βοήθεια της Ηγουμένης. Από τις πρώτες κοινές τους στιγμές, οι δυο γυναίκες θα αναπτύξουν έναν ιδιαίτερο δεσμό, που σύντομα θα διαφύγει από εκείνον της στενής φιλίας. Και που τάχιστα θα ανατρέψει τόσο τους συσχετισμούς μεταξύ των μελών της μικρής κοινωνίας, όπως και την επαφή με την ανώτερη εκκλησιαστική Αρχή.

Είναι αλήθεια πως από μόνη της δημιουργεί μια τάση σκυψίματος προς την κλειδαρότρυπα, η απορία του τι τρέχει πίσω από τις σφαλιστές πόρτες ενός κελιού, όπου συνυπάρχουν δυο θήλεα στην ηλικία του ερωτικού τους φόρτε. Ο μαστρο Paul δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να ανοίξει ακόμη πιο διάπλατα την οπή για να ταξιδέψει το περίεργο μάτι στο πέτρινο και γεμάτο υγρασία δωμάτιο, επιχειρώντας, τουλάχιστον οπτικά, να μεταφέρει το στόρι της Αντέλ, πίσω στις εκπνοές του Μεσαίωνα, με πρωταγωνίστριες δυο γυναίκες που το αίμα τους βράζει. Και που με αγαστή συνεργασία, πέρα του θριάμβου της λίμπιντο, θα καταφέρουν με σταθερές και προσεχτικές κινήσεις, να πάρουν το πάνω χέρι παντού. Στο μοναστήρι, στην ιεραρχία, σε ολάκερη την κοινωνία. Σημαιοφόρα η Σάντα Μπενεντέτα! ή μήπως η Αγία Αθανασία του Αιγάλεω?

Το θρησκευτικό υπόβαθρο, ορίζει απλά την λαβή ανάπτυξης της υπόθεσης από τον Verhoeven και δεν μπορεί κανείς να το εκλάβει ούτε ως ύβρι, ούτε ως ασέβεια προς τα Θεία, ακόμη κι αν υπάρχουν υπερβολικά ακραίες επιλογές, όπως ο πρόχειρα σχηματισμένος δονητής, από το αγαλματίδιο της Παρθένου. Θα μου ήταν και παράξενο μάλιστα, αν ο Ολλανδός, με όλα αυτά τα μαζοχιστικά τρικ που μας έχει σερβίρει στο παρελθόν του, δεν έκανε πράξη στο εκράν, τις, στα ξεπερασμένο όρια του σοφτ πορνό, ιδέες του. Δεν με συντάραξε, ούτε με κλόνισε, ούτε φυσικά με σόκαρε, σε βαθμό να αντιδράσω σφόδρα, παρότι έκδηλα θρησκευόμενος. Διότι το ζουμί της πλοκής βρίσκεται κάπου αλλού, πολύ πίσω και μακριά από το προφανές, του plaque au moon των ρασοφόρων μοναχών...

Σε αυτό τον σφόδρα φαλλοκρατούμενο κόσμο, που τα πάντα δείχνουν να ακολουθούν τις προσταγές των αφεντικών σερνικών (οι βίαιοι ληστές, οι ανήλεοι πατεράδες, οι ματάκηδες καρδινάλιοι) σε βαθμό που να έχουν οδηγήσει την κοινωνία στον εκφυλισμό (υπέροχη η παρομοίωση της πανώλης, που μαστίζει την κεντρική Ιταλία) η ευφυία ενός θηλυκού είναι αρκετή για να υπερκεράσει, όλους όσους νομίζουν πως κατέχουν το πάνω χέρι. Με προφανείς αδυναμίες η Μπενεντέτα - μια και πάλι σπουδαία εμφάνιση της ραγδαία ανερχόμενης στην φραντσέζα φιλμική σκηνή, πανέμορφης Virginie Efira - ειδικά όταν αγγίζεται στο σημείο που καίγεται πολύ από την, δίχως μισό ηθικό φραγμό σύντροφο Daphne Patakia, που συνεχίζει την αξιοπρεπή διεθνή της πορεία. Αλλά και με αφάνταστες ικανότητες, που αποδεικνύουν έμπρακτα πως "πολλάς αν εύροις μηχανάς, γυνή γαρ εί"...

Ερωτικό, αμαρτωλό, βίαιο, παράλογο ενίοτε, ηδονοβλεπτικό, εννοείται διαστροφικό, σαδιστικό όσο μπορεί, ειρωνικό, σε όχι λίγα του σημεία σατιρικό και με δεδομένες τις φεμινιστικές του τάσεις, το πρόσφατο πόνημα του γερο Verhoeven, δύσκολα θα αφήσει κάποιον ασυγκίνητο, είτε ανοίγοντας του μονοπάτια σκέψης και προβληματισμού, είτε ρίχνοντας του συνεχή μπουνίδια στο μαλακό υπογάστριο, λίγο πιο κάτω από το "Άγιος Ισχυρός". Καμία βλαστήμια, κανένας ξεσηκωμός! Πλάκα κάνει, πάνω στην σοβαρή προσέγγιση μιας σοκαριστικής αλήθειας, ο Flying Dutchman κι όποιος τσιμπήσει έχει χάσει το παιχνίδι.

Μπενεντέτα (Benedetta) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 18 Νοεμβρίου 2021 από την Cinobo!
Περισσότερα... »

Η Εξουσία του Σκύλου (The Power Of The Dog) PosterΗ Εξουσία του Σκύλου
της Jane Campion. Με τους Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jesse Plemons, Kodi Smit-McPhee, Thomasin McKenzie, Genevieve Lemon, Keith Carradine, Frances Conroy.


Psalm 22:20: "Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog."
του gaRis (@takisgaris)

Κοντεύουν 30 χρόνια όταν η (πλέον με κλεισμένα τα 67 έτη) Νεοζηλανδή Jane Campion συνετάραξε τα μισόγυνα χολυγουντιανά ήθη με το θρυλικό The Piano (1993). Το να προταθεί για όσκαρ σκηνοθεσίας (με συνολικά 8 υποψηφιότητες, η Jane “βολεύτηκε” με το βραβείο Πρωτότυπου Σεναρίου, χρονιά της Λίστας του Σίντλερ γαρ) τα χρόνια εκείνα ήταν, πέρα από ιστορικής αξίας κατόρθωμα, μια πρώτης τάξεως ανορθογραφία (απόδειξη ότι έπρεπε να φτάσουμε στο περσινό Nomadland για να δρέψει η Zhao τους καρπούς από τα σπόρια της Campion), καθότι τα Μαθήματα Πιάνου εισήγαγαν με τόλμη και αυθεντικότητα αυτό που ονομάζεται «γυναικεία ματιά» στα μεγάλα σαλόνια της μέηνστρημ κινηματογραφίας. Δεν κομίζω γλαύκα ες Αθήνας, απλά υπενθυμίζω στη νεότερη γενιά το τι έχει προηγηθεί ώστε να φτάσουμε κατουσίαν στη μεγάλη επιστροφή της δημιουργού στην επικαιρότητα μετά τα σχεδόν αφανή In the Cut (2003) και Bright Star (2009).

Η Εξουσία του Σκύλου (The Power Of The Dog) Quad Poster
O σινεμάς της Campion είναι στιλπνός, με ορθάνοιχτα μάτια, περιγραφικός της ανδρικής ροπής προς τη νοσηρότητα ως αποτέλεσμα επιβολής του καπιταλισμού σε μια διαχρονικά πατριαρχική κοινωνία. Μολαταύτα, ξεκάθαρα φεμινίστρια δε τη λες κιόλα. Όσο για τις ηρωίδες της, περιφέρονται μεταξύ θυμάτων βίας και πάλης με ψυχική ανισορροπία, αποκυήματα του υποβαθμισμένου τους ρόλου σε μια βαθιά ταξική όσο και έμφυλη διαπάλη. Τότενες, στα του Πιάνου χρόνια, θα σκεφτόσουν αυτόματα με αποστροφή πως η όλη κατάστα όζει κλισέ και πόζα, έλα όμως που πλέον το προτσές μας πάει τρενάκι στα #MeToo,στη γυναικοκτονία και στην ακραιφνή επίθεση ενάντια αυτού που τόσο αδόκιμα έχει προσδιοριστεί ως «τοξικό αρσενικό». 

Εδώ είμαστε λοιπόν. Η Campion διαλέγει να προσαρμόσει για τη μεγάλη οθόνη την επιτυχημένη νουβέλα του Thomas Savage, The Power of the Dog (1967), προσδιορισμένη χρονικά σε ένα ράντσο στη Μοντάνα του 1925 που ανήκει σε δυο εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους αδέρφια: Τον (Α’ Male ή Top...Dog αμερικανιστί) Phil (Benedict Cumberbatch) και τον George (Jesse Plemmons), τον πράο και συγκαταβατικό αδελφό, που φέρνει στο σπίτι τη χήρα Rose (Kirsten Dunst, η οποία στην αληθινή ζωή μοιράζεται δυο γιούς με τον Plemmons) με τον κανακάρη της Peter (Kodi Smit-McPhee), ένα ελαφρώς θηλυπρεπές αγόρι, που αμέσως ξεσηκώνει τα πειράγματα του Phil και των μάτσο καμπόηδων, συλλειτουργούντων στο οικογενειακό ράντσο. 

Ο χειροδύναμος βρωμίδης αλλά και ιδιαίτερα καλλιεργημένος Cumberbatch έχει μια πλευρά που επιμελώς φροντίζει να κρύβει, σε αντίθεση με την απέχθειά του προς τη Dunst, που από το στρες το (ξανα)ρίχνει στο ποτό, καθώς βλέπει τον αντίπαλό της να καραδοκεί, έτοιμο να προσεγγίσει τον Kodi με διαθέσεις πεινασμένου αρπαχτικού. Εάν η ταινία εξελισσόταν έως την κατάληξή της στον ίδιο ρυθμό όπως στο πρώτο ημιχρόνιο, θα μετρούσαμε κάποιες αναμφίβολες αρετές (έντονη η επιμονή της Campion να αποκαλύψει τα μύχια των χαρακτήρων της μέσα από σχεδόν αδιόρατες αλλά λίαν ουσιαστικές λεπτομέρειες, η ζωντανή, χρυσοποίκιλτη φωτογραφία του Ari Wegner (Lady Macbeth, 2016), το χαρακτηριστικά αδόκητο score του Radiohead Johnny Greenwood (There Will Be Blood), η λεπτοδουλεμένη καλλιτεχνική διεύθυνση, αλλά και μια στατικότητα που με μαθηματική ακρίβεια θα οδηγούσε σε άλλη μια ακόμη άποψη για το γουέστερν, όταν αφαιρείς τα πιστολίδια και το μπρουτάλ της εποχής. 

Η Campion όμως δεν κάνει γουέστερν. Κάνει μια ατόφια ομοερωτική ταινία σε αντίστιξη με το τοξικό άρρεν στοιχείο που κατά τρανή παράδοση φολιάζει στο genre. Το πάω και παραπέρα: Το The Power of the Dog είναι ο κόμβος που τέμνονται τα There Will Be Blood (έντονη η αίσθηση εκλεκτικής συγγένειας μεταξύ των Phil - Daniel Plainview στο παίξιμο - ερμηνεία καριέρας του Cumberbatch, όπως και στη μουσική του Greenwood) με το απαγορευμένο ειδύλλιο του Brokeback Mountain και το εγκληματικό μυστήριο στα α λα Agatha Christie πρότυπα. Η ταινία λειτουργεί υπόγεια ώρες - ημέρες μετά την πρώτη θέαση, για να εκτιμηθεί αρκούντως η μαστοριά της δημιουργού, που ειρήσθω κέρδισε επάξια τον Αργυρό Λέοντα (Σκηνοθεσία) στη φετινή Βενετιά και αποτελεί το βαρύ πυροβολικό της Netflix στην επικείμενη οσκαρική κούρσα, όπου προόρισται να πρωταγωνιστήσει. 

Αυτό είναι δευτερεύον όμως. Η ουσία παραμένει ότι η Jane Campion δείχνει ακόμη και στο λυκόφως της πορείας της, αλύγιστη και με το άσβεστο πάθος να καταδείξει με απαράμιλλη φυσικότητα μια ταμπού θεματολογία που δεν έχει να κάνει με καλούς και κακούς παρά κυρίαρχα με την εσωτερική πάλη που ελλοχεύει και ταλανίζει τον καθένα μας από εμάς ξεχωριστά.

Η Εξουσία του Σκύλου (The Power Of The Dog) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 18 Νοεμβρίου 2021 από την Odeon!
Περισσότερα... »



Ελληνικό Box Office 11 - 14 Νοεμβρίου 2021 by OPTOMA


Φιλμ
Διανομή
Wks Αίθουσες
4ήμερο Ελλάδας
Σύνολο Ελλάδας
1
Καλάβρυτα 1943
Tanweer
1
112
24.410
24.410
2
Eternals
Feelgood Ent.
2
66
13.059
54.725
3
The Boss Baby: Family Business
Tulip Ent.
1
80
8.150
8.150
4
The Addams Family 2
Tulip Ent.
3
66
5.228
25.483
5
No Time To Die
Tulip Ent.
7
26
4.700
298.489
6
Dune
Tanweer
5
28
4.364
102.348
7
Madres Paralelas
Odeon
3
25
4.120
25.577
8
Venom: Let There Be Carnage
Feelgood Ent.
4
20
3.022
82.086
9
Antlers
Feelgood Ent.
1
44
2.975
2.975
10
Peter Rabbit 2: The Runaway
Feelgood Ent.
2
45
1.447
5.138


Προηγούμενο ΤΟΠ - Επόμενο ΤΟΠ
Περισσότερα... »

Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου 2021Η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου έδωσε στην δημοσιότητα τις υποψηφιότητες για την 34η απονομή των ετήσιων Βραβείων της. Η απονομή πρόκειται να πραγματοποιηθεί στο Βερολίνο στις 11 του προσεχούς Δεκέμβρη. Ανάμεσα στις ταινίες που απέσπασαν τις περισσότερες nods βρίσκονται ο Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ των Καννών Titane της Julia Ducournau, το δράμα του Florian Zeller, The Father, που ήδη έχει αποσπάσει δύο Όσκαρ, αλλά και η συγκλονιστική Quo Vadis Aida? της Jasmila Zbanic, που έφτασε μια ανάσα από τον τίτλο του Οσκαρικού Ιντερνάσιοναλ. Όλα τα προαναφερόμενα φιλμς έχουν τρεις υποψηφιότητες στις επιμέρους κατηγορίες του θεσμού. 

 Οι Υποψήφιοι ανά κατηγορία είναι οι εξής:

Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου 2021

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ 2021 
COMPARTMENT NO. 6, Juho Kuosmanen 
QUO VADIS, AIDA?, Jasmila Žbanić 
THE FATHER, Florian Zeller 
THE HAND OF GOD, Paolo Sorrentino 
TITANE, Julia Ducournau 

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΚΟΜΕΝΤΙ 2021 
NINJABABY, Yngvild Sve Flikke 
THE MORNING AFTER, Méliane Marcaggi 
THE PEOPLE UPSTAIRS, Cesc Gay 

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ 2021 
BABI YAR. CONTEXT, Sergei Loznitsa 
FLEE, Jonas Poher Rasmussen 
MR BACHMANN AND HIS CLASS, Maria Speth 
TAMING THE GARDEN, Salomé Jashi 
THE MOST BEAUTIFUL BOY IN THE WORLD, Kristina Lindström & Kristian Petri 

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ANIMATION 2021 
EVEN MICE BELONG IN HEAVEN, Denisa Grimmová & Jan Bubeníček 
FLEE, Jonas Poher Rasmussen 
THE APE STAR, Linda Hambäck 
WHERE IS ANNE FRANK, Ari Folman 
WOLFWALKERS, Tomm Moore & Ross Stewart 

ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ 2021 
Julia Ducornau - TITANE 
Paolo Sorrentino - THE HAND OF GOD 
Jasmila Žbanić - QUO VADIS, AIDA? 
Florian Zeller - THE FATHER 

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΗΘΟΠΟΙΟΣ 2021 
Jasna Đuričić - QUO VADIS, AIDA? 
Seidi Haarla - COMPARTMENT NO. 6 
Carey Mulligan - PROMISING YOUNG WOMAN 
Renate Reinsve - THE WORST PERSON IN THE WORLD 
Agathe Rousselle - TITANE 

ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ 2021 
Yuriy Borisov - COMPARTMENT NO. 6 
Anthony Hopkins - THE FATHER 
Vincent Lindon - TITANE 
Tahar Rahim - THE MAURITANIAN 
Franz Rogowski - GREAT FREEDOM 

ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ 2021 
Paolo Sorrentino - THE HAND OF GOD 
Joachim Trier & Eskil Vogt - THE WORST PERSON IN THE WORLD 
Jasmila Žbanić - QUO VADIS, AIDA? 
Florian Zeller & Christopher Hampton - THE FATHER
Περισσότερα... »

Karditsa Forever PosterΜπορεί να ευδοκιμήσει τελικά ο αληθινός έρωτας στην Καρδίτσα? Μεγάλες ίντριγκες, επενδύσεις δολαρίων, απάτες μέσα σε σκάνδαλα, κρυφά πάθη, θαυματουργά προϊόντα και πολλά ακόμη ξέφρενα μπερδέματα, δίνουν και παίρνουν στη νέα σπαρταριστή οικογενειακή κωμωδία που βλέπεται με κομμένη την ανάσα (από τα γέλια!). Δέκα χρόνια μετά την αξέχαστη εμπορική επιτυχία I Love Karditsa, ο σκηνοθέτης Στράτος Μαρκίδης («Λάρισα Εμπιστευτικό») επιστρέφει στο… χωριό του εγκλήματος με την ταινία Karditsa Forever! Βρισκόμαστε σε ένα όμορφο χωριό της Καρδίτσας, την «Κάτω Μαγούλα», όπου και βρίσκουμε τον Τάσο που δουλεύει στο καφενείο του πατέρα του, του Παπαλάμπρου. Ο κολλητός του φίλος Σάκης πουλάει μέσω «τηλεμάρκετινγκ» προϊόντα όπως την «θαυματουργή» κρέμα Veracream. Ο Τάσος είναι από φύση του «χαλαρός», χομπίστας και αμετανόητος καρδιοκατακτητής, ενώ συμπληρώνει τα έσοδά του μετατρέποντας το καφενείο του “παπά” σε τζογαδόρικη λέσχη. Ο Σάκης προωθεί την κρέμας του μέσα απ’ το Karditsa Chanel, κάνοντας τον οπερατέρ, τον τηλεφωνητή, τον παρουσιαστή ενώ μεταμφιέζεται σε κάθε λογής περσόνα (από Κρητικό και Ινδό μέχρι Αμερικάνο) ώστε να πουλήσει. Το πετυχαίνει και με τη βοήθεια καλλίγραμμων κοριτσιών της Καρδίτσας, στις οποίες δίνει κούφιες υποσχέσεις ότι θα γίνουν σταρ. Τις θαυματουργές κρέμες, τις παρασκευάζει ο θείος του Τάσου, ο Αλέξανδρος. Οι δυο φίλοι θα προσπαθήσουν να πιάσουν την καλή και να κάνουν τα χατίρια της καρδιάς τους, καθότι είναι αμφότεροι ερωτευμένοι με τα εκλεκτά κορίτσια τους. Ο Σάκης ποθεί τη δυναμική και ακτιβίστρια αγρότισσα Μαρία. Ο Τάσος είναι ερωτευμένος με την κόρη του αστυνόμου Μπαλαούρα, την πανέμορφη Αλίκη. Στην Αλίκη αρέσει ο Τάσος, αλλά δεν ανταποκρίνεται θετικά επειδή έχει βουίξει το χωριό με τα ερωτικά του «κατορθώματα» και την κρυφή σχέση του με την Μπουμπού, τη σύζυγο του βουλευτή Καρδίτσας Κλαπανάρα με την οποία ερωτοτροπεί κρυφά στο χωριό Φραγκοσυκιά. Τα πράγματα όμως στο χωριό περιπλέκονται και οι ξέφρενες καταστάσεις δεν έχουν τελειωμό! Τα… «Καρδιτσιώτικα» ευτράπελα αρχίζουν όταν ο δήμαρχος της Φραγκοσυκιάς ένας πονηρός γόης που στήνει τις δικές του κομπίνες, χρησιμοποιεί τον βουλευτή Κλαπανάρα για να πείσει τον πολυεκατομμυριούχο ομογενή Αγαμέμνων Πατρικαρέα ο οποίος βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, να μπει στο κόλπο με τα πετρέλαια στη γενέτειρά του. Το τέχνασμα για την κομπίνα είναι ένας «μαϊμού πετρελαιάς», ένας τύπος που υποδύεται τον σεΐχη Άραβα για να φέρει μια ώρα γρηγορότερα στη Φραγκοσυκιά τον Πατρικαρέα, μαζί με την εντυπωσιακή ανιψιά του Πένυ που τον βοηθάει στις δουλειές. Οι κάτοικοι του χωριού υποδέχονται τον Ελληνοαμερικάνο ως σωτήρα, ελπίζοντας σε οικονομικά οφέλη. Όμως τότε εμφανίζεται η ακτιβίστρια Μαρία για να διαμαρτυρηθεί για την οικολογική ζημιά, παρέα με την Αλίκη και λίγους αγρότες που εναντιώνονται στην εξόρυξη πετρελαίου. Τα κρυφά συμφέροντα του Βουλευτή, ο αδέκαστος νόμος του Μπαλαούρα, οι δημόσιες σχέσεις του δημάρχου που κυκλοφορεί με την κουστωδία του, τα πολυπόθητα αμερικάνικα λεφτά του επενδυτή, ο αδέξια ερωτύλος Τάσος, ο σφόδρα ερωτοχτυπημένος Σάκης και οι πάντα μάχιμες αγαπημένες τους, θα μπλέξουν ακόμα περισσότερο με την έλευση μιας αδίστακτης Τουρκάλας, της Deniz η οποία μαζί με τον γιο της Κερέμ θα διεκδικήσει βίαια τα χωράφια με το φημολογούμενο πετρέλαιο, τα οποία έχουν ήδη διπλοπουληθεί!

Karditsa Forever Movie

Πρωταγωνιστούν οι Θανάσης Βισκαδουράκης, Λευτέρης Ελευθερίου, Τάνια Τρύπη, Τάσος Κωστής, Μαρία Πολυχρονίδη, Κωνσταντίνος Καζάκος, Δανάη Παππά, Τάσος Παλατζίδης, Ευτυχία Φαναριώτη, Σοφία Παυλίδου, Ελίνα Μάλαμα, Μάκης Πατέλης, Στράτος Κανιαμός, Γιώργος Γιαννόπουλος, Jerome Kaluta.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 18 Νοεμβρίου 2021 από την Tulip Ent.!

Περισσότερα... »

Red Notice Poster ΠόστερRed Notice
του Rawson Marshall Thurber. Με τους Gal Gadot, Ryan Reynolds, Dwayne Johnson.

Not! Not! Notorious!
του zerVo (@moviesltd)

Η έννοια του Red Notice, υποδηλώνει σε ακριβή μετάφραση το Κόκκινο Ένταλμα, εκείνο που εκδίδουν δηλαδή οι διεθνείς αστυνομικές αρχές, η Ιντερπόλ δηλαδή, προκειμένου να συλλάβουν τους πλέον καταζητούμενους εγκληματίες, που δρουν ανά την υφήλιο. Στην παρούσα περίπτωση μας, κατά κάποιο τρόπο, την τριάδα των απατεώνων που ορίζουν την πρωταγωνιστική βάση μιας υπόθεσης, που καταφέρνει μεταξύ άλλων να αποσπάσει ένα χρυσούν φιλμικό μετάλλιο: Αυτό της υπερβολικής σεναριακής αφέλειας!

Εξόριστος (Exil / Exile) Quad Poster
Ο θρύλος λέει, πως ελάχιστες στιγμές πριν οδηγηθούν στο απονενοημένο διάβημα, ο δυναμικός αξιωματικός του στρατού των Ρωμαίων, Αντώνιος και η ακριβοθώρητη βασίλισσα της Αιγύπτου, Κλεοπάτρα, εκείνος της δώρισε ως ενθύμιο αιώνιας αγάπης, τρία χρυσοποίκιλτα σκαλιστά αβγά. Κειμήλια που για αιώνες έμειναν θαμμένα κάτω από την άμμο της ερήμου, ωσότου τα φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη και κατοπινά εξαφανιστούν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Μέχρι που σήμερα, ζάπλουτος επιχειρηματίας από τη γη των Φαραώ, θα θελήσει να μαζέψει την αμύθητης αξίας τριάδα, σαν γαμήλιο δώρο προς την λατρεμένη του θυγατέρα, έναντι αδρότατης αμοιβής.

Δεν χρειαζόταν κανένα μεγαλύτερο κίνητρο για να βάλει μπρος τις λωποδυτικές του ορέξεις, ο διαβόητος διαρρήκτης και καταζητούμενος από όλες τις αστυνομίες του κόσμου, Νόλαν Μπουθ, που θα εκκινήσει την περισυλλογή των πρωτόγονων "φαμπερζέ" από το εύκολο, εκείνο που εκτίθεται ως έργο τέχνης, στο πολύβουο Καστέλο Σαντ Άντζελο της Αιώνιας Πόλης. Μόνο που στο διάβα του θα βρεθεί ολόκληρη η Ρομάνα Πολιτσία, συνοδεία του απεσταλμένου από το FBI, Πράκτορα Τζον Χάρτλει. Αλλά και η εξίσου φημισμένη κλέφτρα, Σάρα Μπλακ, που κάτω από το ψευδώνυμο Μπίσοπ, έχει βάλει κι εκείνη στο μάτι το πανάκριβο τρίπτυχο.

Με αφετηρία τον πανικό που θα προκληθεί στην Ιταλιάνικη πρωτεύουσα και θα δημιουργήσει μια αναπάντεχη παρεξήγηση, ο αρχικλέφτης και ο διώκτης του, θα βρεθούν αλυσοδεμένοι στα μπουντρούμια σιχαμένης φυλακής της...Σιβηρίας, ενόσω η Αξιωματικ΄ςο πανηγυρίζει που ήδη έχει στα χέρια της το ένα από τα τρία μέρη του θριάμβου. Μόνο που υπολογίζει δίχως την ανταπάντηση των αντιπάλων της, που όχι μόνο σχεδιάζουν απόδραση από το κάτεργο, αλλά κανονίζουν το πως θα σουφρώσουν το δεύτερο, που προς το παρόν εδρεύει στην Βαλένθια, στο θησαυροφυλάκιο ανατολικοευρωπαίου αρχιμαφιόζου!

Θα μπορούσα να γράφω παραγράφους με την σύνοψη για ημέρες, αφού ως θεατή μου κάνει πραγματικό κέφι, οι περιπέτειες δράσης, ειδικά οι πανάκριβες, να διασχίζουν για χάρη του εντυπωσιασμού την υδρόγειο, από την μια στιγμή στην άλλη με τόσο χαρακτηριστική άνεση. Τρικ που πρώτοι σκαρφίστηκαν οι προ 25ετίας 007, όταν στην παρακολούθηση τους σηκώναμε κασκόλ και δεν βαλαντώναμε στο κλάμα, για να το συνεχίσουν όλα τα παρόμοια αεικίνητα σε παλμό παρακλάδια τους. Έτσι ακριβώς συμβαίνει κι εδώ, αφού η κάμερα βολτάρει μονομιάς σε όλες τις ηπείρους - άλλοτε πραγματικά, άλλοτε με την χρήση CGI - ώστε να ορίσει το ψάξιμο των αβγουλακίων της Κλεό, ως διεθνές.

Ταξίδεμα που κάνει το δίωρο της διάρκειας να τρέχει νεράκι, στοιχείο που δίχως άλλο θα ενθουσιάσει όλους τους φανς του ιδιόμορφου genre, που μιξάρει την δράση με το μπόλικο χιούμορ. Μόνο που να. Δεν ήταν και τόσο ανάγκη η υπερβολή να ξεπεράσει ακόμη και τις πλέον ακραίες απιστευτότητες των Brosnanικών Μποντ, σε σημείο που να γελάς πολύ περισσότερο για τα ανεκδιήγητα συμβάντα στο εκράν, από όσα ανέκδοτα πέφτουν στο τραπέζι, σε στιγμές μάλιστα που η ένταση κορυφώνεται και οι ήρωες μας δείχνουν απόλυτα χαλαροί.

Η πραγματικότητα είναι πως ουδείς οπαδός της καταιγιστικής, εφετζίδικης περιπέτειας, θα επιζητούσε ιδανικότερη τριάδα στα σταρς από αυτή εδώ του Red Notice. Αφού συνδυάζεται η δεδομένη αντρεία και μπρατσαροσύνη, μαζί με όσα φαιδρά συνεπάγεται του Fast And Furious The Rock, με την αγέρωχη μαχητική κορμοστασιά της Ισραηλινής γαζέλας Gal Wonder Woman Gadot και φυσικά με τις κοφτερές σαρκαστικές ατάκες / εξυπνάδες οι πιο πολλές του Ryan Deadpool Reynolds

Ουδείς τους κουράζεται, μάλλον το αντίθετο, να υποδυθεί μια περσόνα που έχει ξαναπαίξει με άνεση στο πρόσφατο παρελθόν, άρα δεν λείπει τίποτα από το σύνολο για να επιτύχει. Ληστείες σωρηδόν, σκιτσαρισμένες σε χρόνους dt, ανατροπές του δευτερολέπτου, αδιέξοδα αγωνιώδη σαν βγαλμένα από τον Indy, χορογραφίες αέρινες σε σεκάνς κοφτερού σαν λεπίδι μοντάζ. Ένα πόνημα που ο δίαυλος του Netflix θριαμβολογεί ως το ακριβότερο του ποτέ. Ε, ας έδινε δυο παράδες παραπάνω για να διαλέξει κι έναν κινηματογραφιστή της προκοπής, από δαύτον τον Thurber, που κάνει ότι περνά από το χέρι του για να πάρουμε το σερβίρισμα του στην πλάκα και το κουτουρού. Δεν συμφωνώ με την αυτο-υποβάθμιση, με όλα αυτά τα πρώτης τάξης συστατικά, το φιλμάκι άξιζε προσεκτικότερης σχεδίασης, οργάνωσης και εκτέλεσης.

Εξόριστος (Exil / Exile) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 4 Νοεμβρίου 2021 από την Odeon!
Περισσότερα... »

Αρχηγός από Κούνια 2: Οικογενειακή Υπόθεση (The Boss Baby: Family Business) Poster ΠόστερΑρχηγός από Κούνια 2: Οικογενειακή Υπόθεση
του Tom McGrath. Με τις φωνές των Alec Baldwin, James Marsden, Amy Sedaris, Ariana Greenblatt, Jeff Goldblum, Eva Longoria, Jimmy Kimmel, Lisa Kudrow.

Νάτα τα παιδάκια με τα κουστουμάκια...
του zerVo (@moviesltd)

Πρόκειται για την 41η στην λίστα δημιουργιών της Dreamworks Animation, φίρμας που μας συστήθηκε ως παρακλάδι της μητρικής, ακριβώς είκοσι τρία έτη πριν, με το ιστορικό Antz. Βεβαίως στην πάροδο των δεκαετιών, που έχουμε φτάσει στην μία κυκλοφορία κινουμένων σκίτσων ανά εβδομάδα, αυτά τα νούμερα των καταλόγων πληθαίνουν ραγδαία, με συνέπεια την καθοδική πορεία τόσο των προϋπολογισμών, όσο όμως των ποιοτήτων των εκτός Disney / Pixar φκιασιδωμάτων. Ο δεύτερος Boss Baby, μια τετραετία κατοπινός της πρώτης επιτυχίας, κόστισε στην παραγωγό λίγο παραπάνω από 80 εκατομμύρια δολάρια, το μισό μπάτζετ δηλαδή του ορίτζιναλ. Διόλου τυχαία συνεπώς, δεν κατάφερε το σίκουελ, ούτε το ένα πέμπτο του μισού δις που είχε για σκορ ο εισαγωγικός Αρχηγός από Κούνια στα ταμεία, λογικό άλλωστε μιας και δεν έχει να προσφέρει κάτι το καινούργιο, το καινοτόμο.

Αρχηγός από Κούνια 2: Οικογενειακή Υπόθεση (The Boss Baby: Family Business) Quad Poster
Τρεις δεκαετίες έχουν διαβεί από τον καιρό που ο μικρούλης Τιμ Τέμπλετον, πάλευε να μαζέψει τον βρέφος αδελφό του, Τεντ, από το να υποδύεται το μεγάλο αφεντικό και πλέον η κατάσταση έχει κάπως μαζευτεί. Καθώς πλέον, διεκδικεί με αξιώσεις αλλά και μπόλικη ματαιοδοξία τον τίτλο του καλύτερου μπαμπά του κόσμου, όπως θα του τον αποδώσουν οι δυο θυγατέρες του, η επτάχρονη Ταμπίθα και το νεογνό ζιζάνιο Τίνα. Το γονίδιο καθώς φαίνεται όμως, παραμένει ζωντανό στην φαμίλια, αφού η μικρή κόρη διακατέχεται από την ίδια μεγαλομανία με τον θείο της, τωρινό CEO σε επιχειρηματικό κολοσσό και φυσικά δισεκατομμυριούχο, καθώς θα αναζητήσει την βοήθεια του για ένα ζήτημα που εξελίσσεται σε φλέγον. Κι αφού με μαγικό τρόπο επαναφέρει τόσο εκείνον, όσο και τον μπαμπά της στην μονοψήφια ηλικία, θα τους πείσει να ψάξουν την πραγματικότητα που κρύβεται πίσω από την δράση του, τάχαμου καλοσυνάτου, διευθυντή της Baby Corp, Δόκτορα Έρβιν Άρμστρονγκ.

Σε αυτό το σημείο οφείλω να ξεκαθαρίσω πως το αρχικό Boss Baby, αντιθέτως με όσα περίμενα από το θέμα του, αποδείχθηκε με θετικότατη έκπληξη, αφού ακολουθώντας πιστά τις προσταγές της πετυχημένης συνταγής των Toy Story, επιχειρούσε με νοσταλγική μέθοδο να αναδείξει τις ιδιομορφίες μιας περίεργης περιόδου της ζωής, αυτής της ενηλικίωσης. θα περίμενα λοιπόν από το σίκουελ να πάρει το ίδιο μονοπάτι, όπως συνηθίζεται, ακόμη κι αν μας πρόσφερε ένα τύπου αντίγραφο του πρωτότυπου. Ατυχώς από εκείνο, το Family Business, δανείζεται κάποια συστατικά, όχι όμως και την ψυχή του, πετώντας στο καλάθι των αχρήστων την συγκινησιακή φόρτιση που πρόβαλε το αληθινό νόημα της υπόθεσης.

Συνέπεια τούτου, μπροστά μας έχουμε την πιο άνιση, λέγε με και χειρότερη, συνέχεια - από τις όχι και λίγες που προέκυψαν φέτος - καρτούν της χρονιάς, αφού με κανέναν τρόπο το φιλμ δεν μπορεί να σταθεί ούτε κοντινά του προκατόχου του. Η πλοκή, υπερβολικά θορυβώδης στα εξωφρενικά σλάπστικ ανέκδοτα της, ενίοτε και ακαταλαβίστικη στην πορεία της με αποκορύφωμα τον πανζουρλισμό του φινάλε, το πιθανότερο είναι να εξηγηθεί μόνο από τα νηπιακά σινεφίλ μυαλουδάκια, που δεν ψάχνουν για ορθολογισμούς και συνέχειες στο πανί. Σαφώς η ατυχέστερη στιγμή, θεματικά, στην μακρά διαδρομή του Μίστερ Μαδαγασκάρη Tom McGrath, που εδώ χάνει το μέτρο του χιούμορ, στηρίζεται στους εντυπωσιακούς στην ματιά, ιλιγγιώδεις εφέδες και όχι στο συναίσθημα, άρα το πόνημα του ούτε διασκεδαστικό μοιάζει, ούτε ιδιαίτερα ελκυστικό. Και εντέλει καταλήγει πάρα, μα πάρα πολύ μακρινό από τον λοιπό ανταγωνισμό.

Αρχηγός από Κούνια 2: Οικογενειακή Υπόθεση (The Boss Baby: Family Business) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 11 Νοεμβρίου 2021 από την Tulip Ent.!
Περισσότερα... »

Καλάβρυτα 1943 (Echoes Of The Past) Poster ΠόστερΚαλάβρυτα 1943
του Νικόλα Δημητρόπουλου. Με τους Max Von Sydow, Astrid Roos, Δανάη Σκιάδη, Νικόλα Παπαγιάννη, Martin Laer, Alice Krige, Tomas Arana, Γιώργο Βογιατζή, Μάξιμο Λιβιεράτο, Τάσο Καρλή, Προμηθέα Αλειφερόπουλο, Μαρία Αλιφέρη.


Γιατί;
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Σήκω να (μην) πάμε στα Καλάβρυτα

Ο Νικόλας Δημητρόπουλος είναι σκηνοθέτης που εργάζεται τόσο στο Λονδίνο όσο και στην Ελλάδα. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976, αλλά έζησε τα περισσότερα χρόνια του στο Λονδίνο. Σπούδασε οικονομικά στο UCL, όμως γρήγορα αφοσιώθηκε στη σκηνοθεσία. Έχει σκηνοθετήσει πολλές διαφημίσεις, τρεις ταινίες μεγάλου μήκους και πολλές τηλεοπτικές σειρές. Οι προηγούμενες δύο μεγάλου μήκους ταινίες του είναι το «Alter Ego» (2007) με τους Σάκη Ρουβά και Δανάη Σκιάδη και το «180 μοίρες», με τους Παναγιώτα Βλαντή, Μιχάλη Μαρίνο και Βλαδίμηρο Κυριακίδη.

Καλάβρυτα 1943 (Echoes Of The Past) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φετινό φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, λίγες μόλις ημέρες πριν από την έξοδό της στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είναι η τελευταία ταινία στην οποία εμφανίστηκε ο Max von Sydow, καθώς πέθανε σε ηλικία 90 ετών στις 8 Μαρτίου του 2020. Πρόκειται για μια από τις πιο ακριβές παραγωγές που γυρίστηκαν ποτέ στη χώρα μας. Πάνω από 600 κομπάρσοι συμμετείχαν στα γυρίσματα. Για τις ανάγκες του φιλμ χτίστηκε μια ακριβής ρέπλικα του σχολείου που κάηκε στα Καλάβρυτα, στους χώρους του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού. Και στα οπτικά εφέ της ταινίας δούλεψαν άνθρωποι, που στο βιογραφικό τους έχουν συμμετοχές σε ταινίες Χάρι Πότερ και στο Inception!

Η υπόθεση: Προκειμένου να αντιμετωπίσει το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για πολεμικές αποζημιώσεις που έχουν να κάνουν με την περίοδο της ναζιστικής κατοχής, η γερμανική κυβέρνηση αναθέτει την υπόθεση στην πετυχημένη δικηγόρο Καρολάιν Μάρτιν. Αν δικαιωθεί η ελληνική κυβέρνηση, θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου, και όλοι οι λαοί που τράβηξαν τα πάνδεινα από τους Γερμανούς και τους συμμάχους τους, θα ζητήσουν αποζημιώσεις, όπερ σημαίνει μεγάλο ξόδεμα χρημάτων για τους Γερμανούς. Κάτι που, εννοείται, οι Γερμανοί δεν θέλουν με τίποτε να συμβεί. Οπότε, επιλέγουν την καταλληλότερη για την υπόθεση. 

Για να έχει καλύτερη αντίληψη των πραγμάτων, η δικηγόρος αποφασίζει να επισκεφτεί την Ελλάδα. Ψάχνει για κάποιον επιζήσαντα από τη Σφαγή των Καλαβρύτων, η οποία έλαβε χώρα στις 13 Δεκεμβρίου του 1943. Και με τα πολλά, σχεδόν τυχαία, βρίσκει. Τον Νικόλα Ανδρέου. Πόσο θα την επηρεάσει αυτή η συνάντηση;

Η άποψή μας: Τούτη εδώ η ταινία είναι εκείνη που προκάλεσε τον μεγαλύτερο θόρυβο από όλες όσες παίχθηκαν στο 62ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Θόρυβο, που ξεκίνησε πριν καν αρχίσει να προβάλλεται! Ένα άρθρο στο Variety, η αντίδραση ανθρώπων της Ένωσης Θυμάτων Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος και η ύπαρξη στην ταινία ενός Αυστριακού στρατιώτη, ενός ναζί, που είναι... καλόκαρδος και σπάζει την αλυσίδα από το σχολείο που καίγονταν, απελευθερώνοντας με αυτόν τον τρόπο τα εκατοντάδες γυναικόπαιδα που υπήρχαν μέσα σε αυτό, προκάλεσαν το σχετικό σούσουρο. Για να επιμείνουμε λίγο παραπάνω σε αυτό. 

Αναφέρει η σύνοψη στο δελτίο τύπου της εταιρίας που διανέμει την ταινία: «Όσο ο Νικόλας εξιστορεί τα γεγονότα του παρελθόντος, οι δυο τους (σημείωση: εννοεί την δικηγόρο) θα αντιπαρατεθούν με τις προσωπικές τους προκαταλήψεις και πεποιθήσεις σε μια επίπονη αναμέτρηση που θα τους φέρει πιο κοντά. Το καθαρτήριο αυτό ταξίδι μέσα από ένα σκοτεινό κεφάλαιο της ιστορίας θα καταλήξει στην αναγνώριση μιας αμοιβαίας ανάγκης: την αναζήτηση της ελπίδας». «θα αντιπαρατεθούν με τις προσωπικές τους προκαταλήψεις»;;;; WTF!!! 

Στην μιας πρότασης σύνοψη της ταινίας, στο Cinando, την πλατφόρμα μέσω της οποίας όλοι οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι του εξωτερικού (μεταξύ των οποίων κι εγώ) είδαμε την ταινία, αναφέρεται: «Humanity can raise hope even in the darkest chapters of history». Οι δημιουργοί τονίζουν πως είναι μια ταινία μυθοπλασίας, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. Μια χαρά και εύγε και ζήτω. Εννοείται πως ο καθένας μπορεί να γυρίσει ό,τι ταινία γουστάρει. Από τη στιγμή που βρει παραγωγούς – ιδιώτες ή κρατικούς φορείς – οι οποίοι θα πειστούν, πραγματικά, ο κάθε ένας μπορεί να γυρίσει ό,τι κατεβάσει η γκλάβα του. 

Πάμε τώρα στις περιπτώσεις των ταινιών, που βασίζονται σε ιστορικά γεγονότα: και πάλι πλήρης ελευθερία. Μπορεί ο σκηνοθέτης να χειριστεί την ίδια την Ιστορία όπως γουστάρει. Μπορεί να της αλλάξει τα φώτα: διάολε, ο Tarantino έβαλε τον Χίτλερ να δολοφονείται στο Παρίσι, στο «Άδωξοι Μπάσταρδη». Από τη στιγμή που επιλέγει τη μυθοπλασία κι όχι το ντοκιμαντέρ, είναι πραγματικά ελεύθερος να γυρίσει ό,τι θέλει! Το εμπεδώσαμε αυτό, έτσι; Πάμε στο παρασύνθημα. Ως κριτικός, ως θεατής, ως και τα δύο, επιτρέπεται, βλέποντας μια ταινία μυθοπλασίας, που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, να αναρωτηθείς αν αυτή υποκύπτει σε ηθικό ολίσθημα; 

Πολύ συχνά χρησιμοποιούμε τον όρο «αυτή η ταινία είναι τίμια». Επιτρέπεται να κρίνουμε αν μια ταινία είναι τίμια; Οπωσδήποτε! Όχι απλά επιτρέπεται, επιβάλλεται. Όπως ο κάθε δημιουργός έχει την ελευθερία να γυρίσει ό,τι του καπνίσει, έτσι και ο κριτικός έχει την ελευθερία να την κρίνει σε πάνω από ένα επίπεδα. Κι εδώ τίθεται θέμα ηθικής τάξης. Το διακύβευμα νομίζω πως είναι πολύ σημαντικό. Και είναι η απάντηση στην ερώτηση: γιατί; Γιατί σε αυτήν την συγκεκριμένη ταινία, που καταπιάνεται με μια κατάμαυρη σελίδα της παγκόσμιας ιστορίας, να υπάρχει ο ναζί που απελευθερώνει τα γυναικόπαιδα; Ντε και καλά να μετατραπούμε σε Δήμοι Σταρένιοι; Οι Γερμανοί (έστω, οι Αυστριακοί) είναι φίλοι μας; 

Η συγκεκριμένη επιλογή λοιπόν δεν είναι καθόλου αθώα. Ούτε αφελής. Έγινε επί τούτου. Ελπίζω, όχι για ξέπλυμα των ναζί, σε μια πολύ ευαίσθητη περίοδο, με την ακροδεξιά να κηρύττει παντού μηνύματα μίσους. Όχι. Μάλλον τα κίνητρα είναι πιο... ταπεινά... Άλλο λοιπόν να παίρνεις να κάνεις ταινία τους «300» για την Μάχη των Θερμοπυλών και να βάζεις, ποιητική ή μυθοπλαστική αδεία, τα πάντα στο μπλέντερ για να κάνεις το όλον πιο... εντυπωσιακό κι άλλο να φτιάχνεις μια ταινία για ένα ιστορικό γεγονός από το οποίο έχουν περάσει μόλις 78 χρόνια και να παίρνεις μια παράξενη πρωτοβουλία για να δείξεις ότι υπήρχαν και καλοί ναζί. Προφανώς, μέσα στα εκατομμύρια των φαντάρων, που υπηρετούσαν το Τρίτο Ράιχ, των χαμηλόβαθμων ή των υψηλόβαθμων αξιωματικών, θα υπήρχαν και κάμποσοι, ίσως και πάρα πολλοί, που όχι μόνον δεν ασπάζονταν τη ναζιστική ιδεολογία, αλλά όντως προσπαθούσαν να βοηθήσουν τους κατά συνθήκη εχθρούς τους. 

O Claus von Stauffenberg οργάνωσε μαζί με άλλους την Επιχείρηση Βαλκυρία, για τη δολοφονία του Χίτλερ, και δυστυχώς απέτυχε. Ήθελαν οι δημιουργοί τούτης της ταινίας να δείξουν έναν καλόψυχο ναζί; Μπορούσαν να το κάνουν με άλλους τρόπους. Όχι όμως με κάτι τόσο κρίσιμο, τόσο σημαντικό, τόσο καίριο. Δηλαδή, τι, για να έχει μεγαλύτερο ρόλο ο Αλειφερόπουλος; Δηλαδή, πω, πω, κακή η Χούντα αλλά να, έκανε δρόμους ή να, κοιμόμασταν με τις πόρτες ανοιχτές; Ήμαρτον και φάουλ λοιπόν αυτή η κρίσιμη απόφαση. Δυστυχώς, για τον Δημητρόπουλο, το «σκάνδαλο» είναι το μικρότερο από τα προβλήματα της ταινίας του. Ευτυχώς για τον ίδιο, ο κόσμος θα πάει να δει την ταινία. Ό,τι και να γραφτεί για αυτήν. Το «σκάνδαλο» μια χαρά την έκανε τη δουλειά του. 

Κάτι τελευταίο για αυτό το θέμα: έτσι κι αλλιώς, η ταινία θα προκαλέσει συζητήσεις. Τα περί μηνύσεων, απαγορεύσεων και τα τοιαύτα, μακριά από εμάς: είναι απλώς απαράδεκτα. Αλλά, όπως σημείωσε κι ένας φίλος στο fb: «Ο συμβολισμός όμως; Αλήθεια τώρα, μέσα στη φρίκη του πολέμου ένα παράθυρο ανθρωπιάς; Αυτό θα πει ο υπεύθυνος πωλήσεων της ταινίας όταν θα προσπαθήσει να την πουλήσει στους Γερμανούς και Αυστριακούς διανομείς;». 

Πάμε τώρα στα της ίδιας της ταινίας ως ταινίας. Θαρρείς και ο σκηνοθέτης φοβήθηκε πως αν δραματοποιούσε περισσότερο τα πράγματα, θα τον κατηγορούσαν πως γύρισε μελόδραμα. Εδώ, υπάρχουν μεγάλα κομμάτια της ταινίας, όπου απλά αδιαφορείς. Όχι απλά δεν συγκινείσαι: αδιαφορείς. Η χρήση άλλοτε αγγλικών κι άλλοτε γερμανικών από τους Γερμανούς, είναι προβληματική. Τα εξόφθαλμα... φάουλ του σεναρίου, μπόλικα: τα τζάμια στο σχολείο που καίγεται, δεν... σπάνε. Γεμάτο τζάμια λέμε το σχολείο, τα έσπαγαν οι γυναίκες και κανένας ναζί δεν θα χρειαζόταν να σπάσει τις αλυσίδες για να τις απελευθερώσει. Στοιχισμένοι κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης οι άνδρες, ωραιότατα κατανεμημένοι στην πλαγιά μετά το πέρας της. 90 χρονών ο Νικόλας Ανδρέου του Max von Sydow στο φιλμικό παρόν, που έζησε τα γεγονότα ως πιτσιρικάς, νεότατη η σύζυγος του Αυστριακού, που όταν ο άνδρας της έσπαζε τις αλυσίδες, πρέπει να περνούσε τον μικρό Νικόλα καμιά 15αριά χρόνια! 

Αλλά ας τα αφήσουμε κι αυτά τα φάουλ. Πού είναι οι χαρακτήρες; Πού είναι η δραματουργία; Πού είναι το σενάριο; Καθώς η ταινία εξελίσσεται σε δύο χρόνους ούτε το κομμάτι που λαμβάνει χώρα στο σήμερα αλλά, δυστυχώς, ούτε το κομμάτι που λαμβάνει χώρα στο 1943, πείθει, συγκινεί, σε κάνει να ενδιαφέρεσαι. Θαρρείς και οι δημιουργοί πίστεψαν πως από μόνη της η ιστορία είναι τόσο δυνατή, που δεν χρειάζεται να πασχίσουν για κάτι που θα έχει κινηματογραφικό ενδιαφέρον. Και ναι, εκεί που όσοι βρίσκονται πίσω από την παραγωγή, βροντοφωνάζουν με όλο τους το είναι, πως μιλάμε για ταινία μυθοπλασίας, ο Δημητρόπουλος γυρίζει κάτι που παραπέμπει σε βιβλίο Ιστορίας! Παραχαραγμένης. Χα! Και συνεχίζουμε. 

Από την αρχή αντιλαμβάνεσαι πως η δικηγόρος στο τέλος θα αλλάξει στάση. Αλήθεια, Ιστορία δεν διάβασε ποτέ της;;;;;;; Δεν γνώριζε τίποτε για τις θηριωδίες των ναζί; Αμ ο Γερμανός αξιωματικός, που αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας τα αποτρόπαια αντίποινα; Εδώ, το πρόβλημα έχει να κάνει με την υποκριτική. Με τον ίδιο τρόπο που θα διάβαζε έναν τηλεφωνικό κατάλογο (οι μικρότεροι σε ηλικία, ψαχτείτε) με το ίδιο μπλαζέ ύφος διατάσσει την εκτέλεση. Κι ας κάνουμε μια μικρή (ιερόσυλη) σύγκριση: τι σχέση έχει η σκηνή της εκτέλεσης εδώ, με τη σκηνή της εκτέλεσης στο «Τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη; Αδιαφορία εδώ, τίποτα λιγότερο από το να νιώθεις συγκλονισμένος στο δεύτερο. Και καλά, εδώ, ο σκηνοθέτης επιτείνει την αγωνία με την χαριστική βολή που έρχεται... Αμ το άλλο; Αντάρτες σκότωσαν 77 ναζί κι έτσι, για αντίποινα, εκτελέστηκαν 677 άμαχοι, οι 499 από τα Καλάβρυτα. Βλέπουμε πουθενά τη δράση των ανταρτών; Όχι. Μόνο στο μιλητό. Είναι δυνατόν;;;;;;;;;; 

Αν ψάξουμε για θετικά, θα βρούμε: η ταινία είναι σαφέστατα καλογυρισμένη (μείον τα φάουλ), ο Max von Sydow είναι επιβλητικός ακόμα και στα ολοφάνερα τελευταία του (αλλά δεν έχει ρόλο – λειτουργεί ως στωικό σύμβολο), υπάρχουν σκηνές πραγματικά εντυπωσιακές (το δέντρο που καίγεται στην αρχή αλά Ταρκόφσκι, το άλογο που τρέχει με τη ράχη του στις φλόγες αλά Σπίλμπεργκ – εντάξει, συρματόπλεγμα είχε ο Αμερικάνος, αλλά και πάλι), αλλά ως εκεί. Πολλαπλό το κρίμα, γιατί μια μεγάλη ευκαιρία χάθηκε. Και για να προκύψει μια σπουδαία ταινία και για να μην προκαλέσει συζητήσεις για όλους τους λάθος λόγους. Το πιστεύω πραγματικά. Κρίμα. Ελπίζω η κυβερνησάρα μας να μην την επιλέξει ως την υποψηφιότητά μας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ του χρόνου! Ευτυχώς, φέτος έχουμε το «Digger»...

Καλάβρυτα 1943 (Echoes Of The Past) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 11 Νοεμβρίου 2021 από την Tanweer!
Περισσότερα... »