Η Φωλιά
Περισσότερα... »
του Sean Durkin. Με τους Jude Law, Carrie Coon, Charlie Shotwell, Oona Roche, Adeel Akhtar, Anne Reid, Michael Culkin, Wendy Crewson.
Κάθε σπίτι κρύβει λίγη αγάπη στη σιωπή...
του zerVo (@moviesltd)
Είναι φορές που η αληθινή ζωή, αποδεικνύεται πολύ πιο ανατριχιαστική στην εξέλιξη της, από οποιαδήποτε αίσθηση μπορεί να προκαλέσει ο μεταφυσικός, φανταστικός, στενεμένος μέσα στα όρια του φοβισμένου μυαλού, τρόμος. Είναι στιγμές που οι δαίμονες που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, δεν είναι τα καλά κρυμμένα, φαντάσματα στο κελάρι, την ντουλάπα ή τους τοίχους της στοιχειωμένης μας οικίας, αλλά άλλοι, ορατοί, απτοί, υπαρκτά στεκούμενοι ακριβώς δίπλα μας. Εκεί που ζουν και αναπνέουν δυσωδώς για καιρό, μα που οι παρωπίδες που σφαλίζουν τις ματιές μας, δεν μας επιτρέπουν καν να τους αντιληφθούμε. Κι εκείνοι ριζώνουν γερά, μεγεθύνονται, θεριεύουν και κυριαρχούν εντέλει επί των αδύναμων να αντιδράσουν ψυχών, που απροετοίμαστες για να κοντράρουν το δεινό, σηκώνουν τα χέρια ψηλά και παραδίνονται σχεδόν αμαχητί. Ελλείψει αισθημάτων.
Αναζητώντας να πιάσει μια και καλή το λαχείο, που θα του αποφέρει τα χρηματικά κέρδη που πάντοτε επιζητούσε, ο βρετανός μεγαλοχρηματιστής της Ουόλ Στριτ, Ρόρι Ο'Χάρα, θα πάρει την απόφαση ρίσκο, να επιστρέψει στην πατρίδα του, ώστε να εργαστεί στην φίρμα του παλιού αφεντικού και μέντορα του. Τα υποσχόμενα κέρδη πολλαπλάσια από τα ήδη πολλά, που έχουν χαρίσει σε εκείνον και την οικογένεια του, μια άνετη και γεμάτη κομφόρ διαβίωση στις ΗΠΑ. Μια επιλογή προσωπική, που θα παρθεί χωρίς ενημέρωση προς τους άμεσα ενδιαφερόμενους όμως. Που θα σημάνει την τέταρτη, μετακίνηση ολάκερης της φαμίλιας μέσα σε μια δεκαετία.
Βασισμένη πως το ένστικτο νικητή του ανδρός της δεν θα πέσει έξω, χωρίς να συμφωνεί ιδιαίτερα, βολεμένη σε μια απασχόληση που την ικανοποιεί απόλυτα, ως εκπαιδεύτρια ιππασίας, η Άλισον θα αναγκαστεί για ακόμη μια φορά να μαζέψει οικοσκευή και δυο παιδιά στο μεταίχμιο της εφηβείας και να μεταβεί στο Λονδίνο. Εκεί που ο καλός της, με γνώμονα την απόλυτη ευχαρίστηση όλων, έχει φροντίσει να διαμείνουν σε μια τεράστια αρχοντική έπαυλη στα ακριβά προάστια, τα παιδιά να παρακολουθήσουν μαθήματα σε επιλεγμένα σχολεία, ενώ η καλή του θα μπορεί στον απέραντο ελεύθερο (πια) χρόνο της, να απολαμβάνει την ανάβαση στο ολόδικο της καθαρόαιμο άτι.
Βιτρίνα υπέρλαμπρη, σε σημείο που ακόμη και ο πιο μπον βιβέρ κοσμοπολίτης μια ζήλεια να την βγάζει για τον πανάκριβο τρόπο ζωής των Ο'Χάρα, που δείχνουν να μην τους λείπει τίποτα. Την στιγμή που τα εκατομμύρια, όπως πιστεύεται, ρέουν ποταμός στους τραπεζικούς λογαριασμούς, αφού με περισσή πομπή τα πλούτη επιδεικνύονται στον ισοδύναμης ταξικής κατηγορίας περίγυρο: Αυτή είναι η βίλα που έζησαν μια φορά και έναν καιρό οι Λεντ Ζέππελιν! Η απατηλή λάμψη της ματαιοδοξίας στο απόγειο της. Αν τα πράγματα στο χρηματιστηριακό παζάρι δεν διαβούν κατά πως σχεδιάστηκαν αρχικά. Και τα κέρδη δεν συνάδουν με την χλίδα, την σπατάλη, το ιλουστρασιόν.
Λογικά σκεπτόμενος κανείς, εκτιμά πως ένας καλλιτέχνης, με σχεδόν δεκαετές κενό ανάμεσα στην προηγούμενη και την τωρινή του δουλειά, θα δείξει σκουριασμένος και δυσκίνητος. Ειδικά αν το ντεμπούτο φέρει την μαρκίζα Martha Marcy May Marlene, μια από τις ποιοτικότερες φιλμικές στιγμές του 2012 δηλαδή, περιμένεις πως η σόφομορ πράξη δεν θα είναι του ίδιου βεληνεκούς. Συνυπολογιζόμενης και της κορονωιικής αδικίας, που έχει σφαλίσει σινεμάδες και θέατρα, άρα ποιος θα το παρακολουθήσει το εργάκι, με αποτέλεσμα να περάσει στο ντούκου, όπως κομματάκι έχει συμβεί και στα αλήθεια με το άγνωστο The Nest.
Σφάλμα ολοκληρωτικό! Ο Sean Durkin, ενδεχόμενα μπορεί να είχε πέσει σε χειμερία νάρκη οκταετίας, ανήκει σε στόφα όμως ικανή για πολύ σπουδαία κινηματογραφικά πράγματα. Με πατρόν κίνησης ένα σενάριο που τσακίζει κόκαλα, με τέσσερις χαρακτήρες πατέρα, μάνα, τέκνα, αγόρι και κορίτσι, εντελώς διαφορετικούς να κτίζουν το φαμιλιάρικο όλον, ο Καναδέζος ζωγραφίζει μια πανέμορφη ελεγεία ανάδειξης της σημαντικότητας της αγάπης, για το οποιοδήποτε κοινωνικό υποσύνολο. Στην περίπτωση μας το μικρότερο σε μέγεθος, το μοναδικό σπιτικό. Που τα λούσα και τα φράγκα τρέχουν από τα μπατζάκια, όπως μοιάζει, μα σε καμία περίπτωση όλα ετούτα δεν είναι ικανά να πείσουν πως τα θεμέλια και οι δεσμοί ανάμεσα στα μέλη είναι πανίσχυρα και τεκμηριωμένα.
Και τι ιδέα σκηνοθετική, στο φόντο των πάντων να παίζει η στοιχειωμένη βίλα, που βγαλμένη από τα πιο μοντέρνα φοβιστικά παραμύθια του Μίστερ Blum, περιβάλει σαν φυλακή τα όνειρα και τις ανθρώπινες επιθυμίες των εσώκλειστων. Εν έτι 1985, όταν οι αγελάδες, παντού, ήσαν ακόμη παχουλές και τροφαντές. Μόνο που τα στοιχειά και τα ζόμπι δεν είναι τίποτα πεθαμένοι μπαμπούλες. Αλλά οι ίδιοι οι εφιάλτες στις σκοταδιασμένες ψυχές των αντιηρώων, κατά βάση του πάτερ φαμίλια που έχει τυφλωθεί από το πάθος για ακόμη περισσότερα κέρδη και σοσιολογική ανέλιξη. Απίθανος συσχετισμός στην δόμηση του θρίλερ, είδους που Η Φωλιά επ ουδενί ανήκει. Απλά δανείζεται όλα τα δεδομένα του genre για να φέρει στην επιφάνεια τον τρόμο των εσώψυχων, όταν δεν υπάρχει πουθενά το μαξιλαράκι των βασικών ηθικών συστατικών της ομαδικής cineύπαρξης.
Δεν θα πω κουβέντα για το ερμηνευτικό λέβελ του Jude Law, εικοσιπέντε χρόνια τώρα, από την εποχή του μπροστάρικου Gattaca, δεν με έχει απογοητεύσει ποτέ. Η καθολική έκπληξη εδώ όμως έχει ονοματεπώνυμο, που ακούει στο Carry Coon. Εν αντιθέσει με τον εικοσάχρονο μίσχο a star is born της Marlene - Elizabeth Olsen, η ώριμη, θεατρικής παιδείας ηθοποιός, υπό την καθοδήγηση του ντιρέκτορα, σαρώνει τα πάντα στην θωριά της, αντιφατικά ενάντια στην δειλία που ορίζει ο χαρακτήρας που ερμηνεύει. Ούτε που την θυμόμουν, με διαφορετική πλήρως μόστρα, από το Gone Girl, που έπαιξε την κουνιάδα της εξαφανισμένης. Ούτε που πρόκειται να την λησμονήσω ξανά, καθώς με καθήλωσε, ορίζοντας την υποτακτικά άνευρη κυρά, που οι καταστάσεις την εξελίσσουν σε σούπερ κούγκαρ σαραντάρα Diane Lane, με κατάξανθο μαλλί αφράτο και ξώπλατο του θανάτου, να λικνίζεται επαναστατικά στους παλμούς των Bronski Beat. Το αναμφισβήτητο κέρδος, από ένα φιλμ τρομακτικά δυνατότερο, από το ισχνό και πενιχρό προμόσιον του.
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Οκτωβρίου 2020 από την Spentzos Films!