Ο Σύντροφος Βολκονόγκοφ Απέδρασε (Kapitan Volkonogov Bezhal / Captain Volkonogov Escaped) Poster ΠόστερΟ Σύντροφος Βολκονόγκοφ Απέδρασε
των Natasha Merkulova, Aleksey Chupov. Με τους Yuriy Borisov, Timofey Tribuntsev, Aleksandr Yatsenko, Nikita Kukushkin, Vladimir Epifantsev, Anastasiya Ukolova, Natalya Kudryashova.


Κατάφερε να αποδράσει; Κατάφερε να συγχωρεθεί;
γράφει ο Θόδωρος Γιαχουστίδης(@PAOK1969)

Atrocity Exhibition

Αυτή είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία που συνσκηνοθετεί και συνυπογράφει σεναριακά το δημιουργικό δίδυμο των γεννημένων στη ΕΣΣΔ (ναι, υπήρχε ακόμα όταν γεννήθηκαν) Natasha Merkulova και Aleksey Chupov, που είναι ζευγάρι και στη ζωή. Η πρώτη τους μεγάλου μήκους ταινία ήταν το «Intimnye mesta» (Intimate Parts, 2013), ταινία που έλαβε πάνω από 30 βραβεία και υποψηφιότητες σε κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο, όπως το Κάρλοβι Βάρι, το Fort Lauderdale και το Black Nights στο Ταλίν. Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία τους ήταν το «Chelovek, kotoryy udivil vsekh» (The Man Who Surprised Everyone, 2018), ταινία που επιλέχθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα «Orizzonti», του φεστιβάλ Βενετίας, όπου τιμήθηκε με το βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου. Το 2020 έγραψαν και σκηνοθέτησαν την τηλεοπτική σειρά «Koll-tsentr» (Call-Center), η οποία κέρδισε το βραβείο καλύτερου σεναρίου στο Pilot FF.

Ο Σύντροφος Βολκονόγκοφ Απέδρασε (Kapitan Volkonogov Bezhal / Captain Volkonogov Escaped) Poster Πόστερ Wallpaper
Τούτη τους η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ Βενετίας του 2021, όπου συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα. Την πανελλήνια πρεμιέρα της η ταινία την πραγματοποίησε στο περασμένο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου προβλήθηκε με ελληνικό τίτλο «Εχθρός εκ των έσω» στο πλαίσιο του Κυρίως Προγράμματος των Ανοιχτών Οριζόντων. Αυτήν τη στιγμή συνσκηνοθετούν το «Anna K», μια σύγχρονη απόδοση του εμβληματικού μυθιστορήματος «Άννα Καρένινα» του Λέοντος Τολστόι, για μια παραγωγή του Netflix.

Η υπόθεση: Λένινγκραντ, 1938. Ο λοχαγός Φίοντορ Βολκονόγκοφ, ένα σεβάσμιο και πειθήνιο όργανο του νόμου της Σοβιετικής Ένωσης, γίνεται μάρτυρας κάποιων ύποπτων ανακρίσεων από τις οποίες περνούν οι συνάδελφοί του στο πλαίσιο «επαναξιολόγησης». Καθώς νιώθει πως πλησιάζει και η δική του σειρά, δραπετεύει και σύντομα τρέπεται σε φυγή, κυνηγημένος από τους πρώην συντρόφους του. Ευάλωτος κι απελπισμένος, συνειδητοποιεί τις φρικαλεότητες που έχει διαπράξει και ο ίδιος και νιώθει ότι η εξιλέωση είναι ο μόνος τρόπος να γλιτώσει την αιώνια Κόλαση. Όμως, ο χρόνος του τελειώνει και ο κλοιός όλων όσων τον κυνηγούν, κλείνει ασφυκτικά. Θα βρει κάποιον συγγενή ή φίλο κάποιου από τα θύματά του για να πάρει τη συγχώρεση που τόσο επιθυμεί;

Η άποψή μας: Δεν έχω διαβάσει αρκετά, δεν γνωρίζω και δηλώνω αναρμόδιος να μεταφέρω την ιστορική αλήθεια σχετικά με την περίοδο του «Μεγάλου Τρόμου» ή «Μεγάλης Εκκαθάρισης» όπως είναι γνωστή, όλων όσων συνέβησαν δηλαδή ανάμεσα στο 1936 και το 1938 στη Σοβιετική Ένωση. Σύμφωνα με την ταινία και τους δημιουργούς της, ο Στάλιν, αλλά όχι μόνον αυτός, ενορχήστρωσαν κι έδωσαν την πολιτική εντολή για τις «εκκαθαρίσεις» χιλιάδων πολιτών της Σοβιετικής Ένωσης, με την κατηγορία πως ήταν εχθροί του κράτους και αντεπαναστάτες. Ή όπως το λέει χαρακτηριστικά ένας ανώτερος αξιωματικός του βασικού πρωταγωνιστή: «ναι, είναι αθώοι τώρα, αλλά σίγουρα θα είναι ένοχοι αργότερα». 

Και για να δικαιολογήσουν τις εν ψυχρώ εκτελέσεις εντέλει, προέβαιναν σε «ειδικές μεθόδους» ανακρίσεων, στη διάρκεια των οποίων οι – άδικα ( ; ) – κατηγορούμενοι, ομολογούσαν. Χρειάζεται πλήρης γνώση των συνθηκών και των ιστορικών δεδομένων για να αποφανθείς σχετικά με το τι πραγματικά συνέβη τότε, πόσοι εκτελέστηκαν (κάποιοι μιλάνε για 600 χιλιάδες ανθρώπους) κι αν όντως όλο αυτό που συνέβη τότε μπορεί να δικαιολογηθεί ως προσπάθεια εδραίωσης του καθεστώτος απέναντι στους αντεπαναστάτες αστούς και τον φασισμό που άρχιζε να φουντώνει στην Ευρώπη με γοργούς ρυθμούς. 

Κι εδώ είναι το επικίνδυνο ιδεολογικά πρόσημο που κουβαλάει τούτη η ταινία. Στην απέλπιδα προσπάθεια του Βολκονόγκοφ να ζητήσει και να πάρει συγχώρεση από κάποιο μέλος της οικογένειας κάποιων από τα θύματά του, συναντά ένα παιδί (προς το φινάλε της αναζήτησής του). Το οποίο λέει κάτι του στυλ «ο πατέρας μου άντεξε στα βασανιστήρια των Ισπανών φασιστών (σημείωση: πήγε στην Ισπανία για να πολεμήσει εναντίον του Φράνκο) και με εσάς ομολόγησε: βασανίζετε καλύτερα από τους φασίστες;». Με απλά ελληνικά, νεράκι στον μύλο του νεοφιλελέ και των οπαδών της «εξίσωσης των δύο άκρων» είναι όλο αυτό. 

Ταινία, πάντως, που γυρίστηκε με τις ευλογίες της κυβέρνησης Πούτιν (εναντίον της οποίας εντέλει στρέφεται, εννοείται, καθώς οι αναλογίες με το σήμερα που θέλουν να δώσουν οι δημιουργοί είναι φανερές), που έλαβε μέρος σε διεθνή φεστιβάλ αλλά και φεστιβάλ της Ρωσίας, που τιμήθηκε από Ρώσους κριτικούς. Μετά από την απαραίτητη διευκρίνηση, λοιπόν, έχουμε να πούμε πως η ταινία, ως κατασκευή, είναι άψογη. Έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή σε ότι αφορά την καλλιτεχνική διεύθυνση, η φωτογραφία είναι άψογη, τα κοστούμια ζηλευτά και η σκηνοθεσία άριστη. Και για τις ερμηνείες, τι να πει κανείς; 

Οι Ρώσοι έχουν παράδοση στην υποκριτική και ο γνωστός μας από το Βαγόνι Νο 6, Yuriy Borisov, είναι εξαιρετικός στον κεντρικό ρόλο, του Βολκονόγκοφ. Αλλά όσο κι αν επιστρατεύεται ακόμα και το μαύρο χιούμορ σε κάποιες σκηνές (όπως σε εκείνη της εκπαίδευσης, όπου ο δήμιος εξηγεί έμπρακτα στους νεοσύλλεκτους πώς να εκτελούν με μία μόνο σφαίρα, για να μην ξοδεύονται πυρομαχικά!!!) το όλον σε κάνει και «κλωτσάς». Πέρα όλων των άλλων, είναι... κάπως ο θεατής να συμπαθεί (!!!) τον βασικό ήρωα, που (σύμφωνα με όσα βλέπουμε στην ταινία) δεν αρνείται να δολοφονήσει εν ψυχρώ συνανθρώπους του ή να βασανίσει χωρίς να ιδρώσει άλλους, απλά επειδή ψάχνει να εξιλεωθεί, να ζητήσει και να πάρει συγχώρεση και να πάει στον... Παράδεισο! Ok, whatever. 

Εγώ θα σταθώ στις απίθανες σκηνές χορού και στο ότι εκείνο το τραγούδι, που τραγουδάνε με πάθος οι νεαροί σύντροφοι, με οδήγησε να ακούσω ξανά και ξανά και ξανά το αγαπημένο «Red Army Blues» των Waterboys...

Ο Σύντροφος Βολκονόγκοφ Απέδρασε (Kapitan Volkonogov Bezhal / Captain Volkonogov Escaped) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5Ιανουαρίου 2023 από την Cinobo!
Περισσότερα... »

Η Φάλαινα (The Whale) Poster ΠόστερΗ Φάλαινα
του Darren Aronofsky. Με τους Brendan Fraser, Sadie Sink, Hong Chau, Ty Simpkins, Samantha Morton.

In the Name of the Daughter
γράφει ο  gaRis (@takisgaris)

Νομίζω ότι ξερόμαστε πλέον καλά – είναι 21 χρόνια πια (Καλή μας Χρονιά κι Eυλογημένη) που γράφω ιντερνετικά. Εξαπανέκεθεν υπήρξα αυτοαναφορικός, ναι, το παραδέχομαι. Και μπορείς να διαφωνήσεις σε πολλά, γούστα ειναυτά, όπως μάλιστα cineθίζω να λέω, περί ορέξεως κολοκυθότουρτα. Ένα πράμα όμως θα σου ξαναματαπώ, κοιτάζοντάς σε κατάματα: πέρα από την όποια γνώση, σου παραδίδω ψυχή. Με τον τρόπο μου. Σου μεταφέρω εμπειρία, αίσθηση και πάντοτε την αλήθεια μου. Όπως το βίωσα, κάθε φορά αντιμέτωπος με την κρισάρα της cineπους μομφής και ακυρολεξίας. Ανάθεμα κι αν κατάλαβες τι μόλις έγραψα (και για ποιό λόγο άλλωστε). Δεν θα το εξηγήσω, όπως τα σημαντικότερα, τα όντως ουσιοδέστερα σε τούτη τη ζήση δεν χωρούν ιδιαιτέρων αναλύσεων. Μόνο νοιώθονται μεταξύ φυλλοκαρδίου και στομάχου, αν με μια αγιασμένα παιδιάστικη αφέλεια εμφιλοχωρίσουμε στην παραδοχή ότι κατακεί εμφωλεύει η ανθρώπινη ψυχή.

Η Φάλαινα (The Whale) Quad Poster
Γιατί οι αγαπημένες μου ταινίες είναι Τα Πάθη του Χριστού και η Έκτη Αίσθηση; Γιατί το απαύγασμα της κωμωδίας είναι η κορυφογραμμή που ενώνει το Πάρτυ για Εργένηδες και τους Γαμο-μπελάδες; Είναι εμπεριστατωμένη άποψη κριτικού (OFCS Member) δαύτη; Φυσικά ΟΧΙ. Υπάρχει σαφέστατα η επάρκεια να διακρίνω τα τεχνικά σφάλματα, τις σεναριακές αδυναμίες, την υπερβολή και το μανιπουλάρισμα των αισθήσεων. Παραταύτα, δρασκελώντας τα πρώτα μου -ήντα, έχω πάρει το ασανσέρ του Χάρυ Έιντζελ (Δαιμονισμένος Άγγελος) και κατεβαίνω σούμπιτος μονολογώντας, «ξέρω ποιός είμαι». Δεν χρωστώ (πλην Θεού) τίποτε σε κανένα, παρά μοναχά Αγάπη. Παρακολουθώ με θρησκευτική (δεν υπάρχει καλύτερη λέξη να το περιγράψει αυτό) ευλάβεια ό,τι σημαντικότερο έχει να παρουσιάσει το πανί, περιμένοντας καρτερικά, μονομανιακώς, να σκάσει μια ταινία που θα μου σκίσει τα σύμπαντα. Να με κάνει χάλια ρε παιδί μου. Να αρνηθεί πεισματικά να εγκαταλείψει το ψυχικό μου καύκαλο. Έτσι απλά. 

Αντιλαβού οφ κορς πως μεγαλώνοντας τέτοια θαύματα επισυμβαίνουν όλο και σπανιότερα. Εφέτο λοιπόν με βρήκε αυτό το «κακό» δις. Μάλιστα κύριε. Τη μια με εκείνη την «ασημαντότητα» το Aftersun, μια σχεδόν μη-ταινία, μια άσκηση επιλήσμονης αναδρομής στην παιδική ηλικία, με πυρήνα το μαγικό δίπολο πατέρας-κόρη. Διακοπές σε παραθαλάσσιο θέρετρο, καναδυό περιγράφονται, δεκάδες αποσιωπώνται, χιλιάδες υπονοούνται. Ε, δεν έχει υπάρξει μια μέρα που να μην έχω κλάψει με αυτό το μικρό αριστούργημα. Γιατί η ίδια μου η ζωή έχει πέσει ανάμεσα στις γραμμές των διαλόγων και τις συμπληγάδες των εικόνων και αδυνατεί να ξεκολλήσει. Η ζωή μου είναι ένας διαρκής αποχωρισμός που αρνείται να συμβιβαστεί με το αναπόφευκτο. Έτσι απλά. 

Μολαταύτα φίλη μου, δεν είναι το Aftersun η ταινία της χρονιάς που μόλις χαιρέτησε. Ευλογήθηκα με τη συνταρακτική εμπειρία να κοινωνήσω τη Φάλαινα αυτουνού του τόσο παρεξηγημένου γίγαντα Darren Aronofsky. Που έφαγε το κράξιμο της άρκτου για το Mother! (λίγοι έπιασαν το μακάβριο αστείο του τέλους), ένας σκηνοθεταράς που από τα Pi - Requiem For a Dream έδειξε πως βάζει ψηλά τη μπάρα και είτε θριαμβεύει (The Swan) είτε θριαμβευτικά πανολεθριάζεται (Noah, The Fountain). Όσοι υπήρξαν τυχεροί να έχουν δει το The Wrestler και την συνταρακτική ερμηνεία του Mickey Rourke, μεγαλύτερου υποκριτικού ζώου μετά τον Brando στα κιτάπια μου, διέβλεψαν μια ασκαρδαμυκτί λιτή, πέτσα-και-κόκκαλα καταβύθιση στον ψυχισμό ενός καταδικασμένου σε θάνατο/αυτοκτονία άνδρα, πατέρα, κατακαμένου εραστή. Μείνε εδώ, σε αυτά τα χωρικά ύδατα βρισκόμαστε τώρα. Η Φάλαινα, ο Μoby Dick του Mellvile, οι 600 λίβρες του Charlie και οι 300 δικές μου, οι σκάρτα 5-6 ημέρες ζωής που του μένουν και το δικό μου φορτίο των 12 χαπιών την ημέρα για να σταθώ όρθιος, μη με ρωτάς που είναι ο παράδεισος, η κόλαση πάντως σίγουρα είναι εδώ. 

Ο Αρονόφσκυ το παίδευε από τα 2012 (οπότε γράφτηκε το ομώνυμο θεατρικό του Samuel D. Hunter) για να καστάρει τον Charlie ώσπου κατέληξε στον Brendan Frazer, τον άλλοτε μορφονιό του Mummy, χαμένο χρόνια από τους προβολείς της δημοσιότητας και τη συλλογική μνήμη. Είμαστε κάπου στα 2016. Ο Charlie παραδίδει ονλάιν μαθήματα δημιουργικής γραφής χωρίς να παρουσιάζεται ως φιγούρα στους μαθητές του. Έχει αφήσει γυναίκα (Samantha Morton) και κόρη (Sadie Sink) προ 15ετίας για τα μάτια τελειόφοιτου στο σχολείο που δίδασκε. Σύντομα ο σύντροφός του θα πεθάνει και εκείνος θα παραδοθεί στην κατάθλιψη και την αυτοχειριαστική παχυσαρκία. Με απολύτως περιορισμένη κινητικότητα στο μικρό του διαμέρισμα, δέχεται την φροντίδα της αυτόκλητης νοσοκόμας του Λιζ (Hong Chau) και τα αφελή κηρύγματα του νεανία «ιεραπόστολου» Τόμας (Ty Simpkins) που τυχαία εμφανίζεται σε μια από τις καθημερινές του μάχες με το θάνατο εισβάλλοντας από την ξεκλείδωτη πόρτα. 

Η ουσία δεν είναι πως ο Charlie θα πεθάνει. Το επιδιώκει. Η ουσία όμως σίγουρα είναι το πως ο Charlie θα κατορθώσει (?) να εξιλεωθεί. Έναντι των αρχών του ως δάσκαλος / συγγραφέας. Της κόρης του ως αποτυχημένος πατέρας. Της συζύγου του ως ανάξιος σύζυγος. Της νοσοκόμας του ως προς τον πόνο που της προξένησε (ένα από τα κλειδιά του σεναρίου). Έναντι του Θεού γιατί τόλμησε να αγαπήσει παράφορα κι απαγορευμένα. Με τίμημα τον αφανισμό του. Με τα πελώρια μάτια – μπλε ωκεανό και τη μειλίχια λαλιά που δικαιολογεί κάθε κακία, ζητώντας συνεχώς συγνώμη, ακόμη κι αν βιώνει τον πόνο, τον χλευασμό, την ακύρωση από ό,τι έχει ιερότερο. Την Ellie, τη δύστροπη, μανιακή, μα συνάμα τόσο «τέλεια», όπως μόνο η αγάπη του Πατέρα, στην πιο Βιβλική της έκφανση (Ο Ιουδαϊσμός μόνιμη εμμονή του σκηνοθέτη, στην πιο επιπληκτική της μορφή) μπορεί να την πλάσει. 

Δες μας, σε ικετεύω, εμένα και τον Charlie, να ορθώνουμε ανάστημα και βίωσε μαζί μας το εξαγνιστικό μας μαρτύριο, παρέα με την κόρη σου αν γίνεται. Είμαστε η Φάλαινα. Γεμάτοι όγκο, σθένος, πνιγμένοι από τα βαρίδια των ενοχών, της παραίτησης, της χλεύης αλλά και της Αποδοχής. Δείξε ένα δράμι ανθρωπιά, μια σταγόνα οίκτο. Κι αν πραγματικά πιστεύεις πως αξίζει τον κόπο προσευχήσου λιγάκι. Συγχώρησε. Συμφιλιώσου. Είναι τόσο μικρή η Ζωή. Γιατί τώρα πια είμαι πεπεισμένος πως έμαθα. Ναι, τώρα ξέρω ποιός είμαι. Ξέρω πολύ καλά ποιός είμαι.

Η Φάλαινα (The Whale) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Ιανουαρίου 2023 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody Poster ΠόστερWhitney Houston: I Wanna Dance with Somebody
της Kasi Lemmons. Με τους Naomi Ackie, Stanley Tucci, Ashton Sanders, Tamara Tunie, Nafessa Williams, Clarke Peters.

...is happening to me!
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Έρχονται στιγμές που σκέφτομαι πως μπορεί μια τεράστια, ισοπεδωτική στην κυριολεξία επιτυχία, να αποδειχθεί τόσο γρουσούζικη για εκείνους που την απόλαυσαν. Και πάντοτε κατά νου μου έρχεται η περίπτωση του καταραμένου The Bodyguard, μιας σούπερ μπλοκμπάστερ ταινίας, που λες και γύρισε τον διακόπτη της ανοδικής διαδρομής για τους πρωταγωνιστές της, έκτοτε γνώρισαν ένα ανείπωτο μακροβούτι στην καριέρα τους. Ο Kevin Costner από την μια μεριά, είναι ο απόλυτος σούπερ σταρ, αφού για μια σερί πενταετία, ανακηρύσσεται ως ο νούμερο ένα ηθοποιός στο Χόλιγουντ. Με το που υποδύθηκε τον Σωματοφύλακα, έπεσε σε γκρεμό, αφού τις τρεις δεκαετίες που ακολούθησαν, δεν πλησίασε στο ελάχιστο τα συνεχόμενα τζακ ποτ του χθες. Για την παρτενέρ του, που στο υποκριτικό της ντεμπούτο, έφτασε στο ζενίθ της καλλιτεχνικής της πορείας, ας μείνω σιωπηλός. Τίποτα από όσα διαδέχθηκαν τον, με κάποιες δόσεις προσωπικών εμπειριών, ρόλο της Ρέιτσελ Μάρον, δεν ήσαν πια ίδια για την μοναδική και αξεπέραστη Whitney Houston...

Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody Quad Poster
Θυγατέρα της Σίσι Χιούστον, μιας από τις πλέον θρυλικές μορφές της soul και πρώτη εξαδέλφη της Ντιον Γουόργουικ, που μεσουρανεί στα μουσικά δρώμενα των Ηνωμένων Πολιτειών, η νεαρή Γουίτνει, μεγαλωμένη με τις θεμελιώδεις καλλιτεχνικές αρχές του γκόσπελ στις εκκλησίες του Τζέρζι, δεν θα αργήσει να ξεδιπλώσει το σπουδαίο φωνητικό της ταλέντο. Ικανότητα που πολύ σύντομα θα πέσει στην αντίληψη του φημισμένου παραγωγού Κλάιβ Ντέιβις, που θα την αναλάβει εκ του μηδενός για να την μετατρέψει σε μια από τις πιο επιτυχημένες και επιδραστικές τραγουδίστριες στην ιστορία του πενταγράμμου.

Την φέρνω στον νου πολύ καλά εκείνη την περίοδο των μέσων 80s, που έκανε τα πρώτα της βήματα η Χιούστον, κυκλοφορώντας τον πρώτο της, ομώνυμο, δίσκο, με τα συνεχή νούμερο ένα, όλα με την λέξη Love στην μαρκίζα, που εκτόξευσε την φήμη της στα ουράνια. Οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί εννοείται ανέφεραν πρώτα και πάνω από όλα τις εκλεκτικές της συγγένειες, που εμείς ως έφηβοι ούτε καν γνωρίζαμε, μα μας ήταν υπέρ αρκετή η ομορφάδα, το λίκνισμα και η τσαχπινιά της Whitney, για να ενταχθεί μονομιάς στην λίστα των αγαπημένων μας. Για την φωνή, δε, τι να πει κανείς? Βγαλμένη από τον Παράδεισο, σε τέτοιο βαθμό ώστε κάθε επόμενη δισκογραφική δουλειά της, να αναμένεται από τους φανατικούς με τέτοιο πάθος, ώστε να χτυπάει την κορυφή του πίνακα επιτυχιών του Billboard, ακόμη και πριν κυκλοφορήσει. Για τέτοιο υπέρλαμπρο αστέρι μιλάμε, για τέτοιο απαράμιλλο αρτίστικο είδωλο.

Συνεπώς ανέμενα με την ίδια αγωνία και το κινηματογραφικό της biopic, που με φανφάρα και τυμπανοκρουσία είχε προαναγγείλει η Sony, υποσχόμενη πως θα ξεδίπλωνε στο εκράν ολάκερο τον βίο της τόσο πρόωρα χαμένης, μόλις στα 48 της χρόνια, ερμηνεύτριας. Η αλήθεια είναι πως δεν ενθουσιάστηκα και τόσο στο άκουσμα του ονόματος εκείνης που θα είχε το γενικό πρόσταγμα, καθώς το αγνοούσα πλήρως - όπως και ακόμη δεν μου λέει κάτι το Kasi Lemmons - το μεγαλύτερο ζόρι μου υπήρξε το ότι στο σενάριο θα βρίσκαμε τον υπερεκτιμημένο Anthony McCarten, που είχε συγγράψει προηγούμενα την βιογραφική αναφορά στον Φρέντι Μέρκιουρυ, Bohemian Rhapsody. Προβληματισμός που εντέλει αποδείχθηκε αληθής από το ξεκίνημα κιόλας της παρακολούθησης του I Wanna Dance With Somebody...

Αφού όπως συνέβη και στην περίπτωση των Queen, έτσι ακριβώς συμπεριφέρεται το σκριπτ και στην παρούσα, αναλαμβάνοντας να παρουσιάσει την ζωή της Γούιτνευ σε μια γραμμή, σαν ένα ποιηματάκι, με τα πάνω της και τα κάτω της, ίσαμε να φτάσουμε στο γνώριμο, πικρό φινάλε του 2012. Ευτυχώς για όλες τις λοιπές περιπτώσεις που έχουν διακριθεί και ξεχωρίσει, το συγκεκριμένο είδος έχει εξελιχθεί και δεν έχει διατηρηθεί στάσιμο στις προσταγές της επίπεδης αφήγησης. Ατυχώς για το τρέχων bio-δραμα, η παραγωγή είχε την εντύπωση πως οπτικοποιώντας κάποιες από τις πιο διάσημες στιγμές της ζωής της The Voice, που τις γνωρίζουν ακόμη και οι πέτρες, θα έπιανε υψηλά στάνταρντς απόδοσης. Φευ! Τα ίδια επακριβώς σφάλματα του μετριότατου Μποχίμιαν, επαναλήφθηκαν κι εδώ, δίχως μάλιστα να υπάρχει σθεναρός αντίλογος από την φλατ, αφανή και άχρωμη σκηνοθεσία, μπας και τα συνεφέρει.

Άρα τι? Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα κοριτσάκι η Γουίτνευ Χιούστον, που είχε ωραία φωνή και με την βοήθεια του ικανού ατζέντη τραγούδησε δυο ντουζίνες σούπερ χιτς, μέχρι να γνωρίσει τον Μπόμπι Μπράουν και να το ρίξει στα ναρκωτικά και τις ουσίες, που την κατέστρεψαν. Μα είναι σύγχρονο σινεμά αυτό? Και τα δυσμενή δεν τελειώνουν εδώ. Προσφάτως ένα πάρα πολύ όμορφα δομημένο ντοκιμαντέρ για την καλλιτέχνιδα, με τον λογικό τίτλο Whitney υπογραφής του πανάξιου Kevin McDonald, παρουσίασε μέσα από την τεκμηρίωση, το αυθεντικό φούτατζ και τις συνεντεύξεις, ολάκερη την διαδρομή της, από παιδάκι στις χορωδίες, ίσαμε την μοιραία βραδιά στο ξενοδοχείο Χίλτον του Μπέβερλι Χιλς. Συγκινώντας ακόμη και τον πιο αδαή για τα κατορθώματα της Χιούστον, δίχως να κρυφοκοιτάξει στιγμή μέσα από χαραμάδες και κλειδαρότρυπες...

Σε αντίθεση με εδώ πέρα, που το πρώτο πράγμα που μαθαίνουμε στα τρία λεπτά ταινίας, είναι το τζιβιτζιλίκι με την βοηθό της Ρόμπιν Κρόφορντ. Που ούτε τότε, στις ημέρες του θριάμβου της είχε νοιάξει κανέναν, ούτε στην καλλιτεχνική της εξέλιξη έδινε κανείς δεκάρα, αν παίζει τέτοιος δεσμός. Για ποιον ακριβώς λόγο να μας ενδιαφέρει, λοιπόν, τώρα και μάλιστα δοσμένο και υπερτονισμένο σε τέτοιο εύρος, ώστε να ορίσει το biopic ως τάχαμου γκέι φρέντλι. Δεν είναι αυτό το πράμα δημιουργική προοδευτικότητα, ούτε σημαιοφορία του ουράνιου τόξου. Κουτσομπολιό είναι πιότερο και μάλιστα κακής ποιότητας, μη αντάξιο της γυναίκας που πάνω στο έργο της οφείλουν την καριέρα τους σήμερα, εκατοντάδες, μην πω χιλιάδες, ερμηνεύτριες. 

Έργο που δεν είδαμε να ξετυλίγεται και με καμία σπουδαία έμπνευση, καθώς τα σουξέ παίζονται μισαδάκια, χωρίς πάθος και φορτσάρισμα, απόρροια πιθανόν και της όχι και τόσο ευρηματικής επιλογής πρωταγωνίστριας. Μιας και η Naomi Ackie, μπορεί να δίνει όλο της το είναι, για να ενσαρκώσει την Γουίτνει, ούτε ως σωματότυπο, ούτε ως έκφραση, ούτε κυρίως ως εικόνα μας την θυμίζει. Πιο κοντινή στην αγριωπή μόστρα της Angela Bassett, που είχε υποδυθεί κάποτε την Tina Turner, φέρνει, παρά στην χαρωπή, γλυκύτατη, μοντελική, ελκυστική υπέρ το δέον, μινιμάλ κοψιά της Χιούστον. Το IS δηλαδή στην προωθητική αφίσα, δεν ανταποκρίνεται πόντο στις προσδοκίες, άρα σε συνδυασμό με το μπαγιατεμένα κατευθυντικής φόρμας σενάριο, το βιογράφημα μιας από τις πλέον λατρεμένες ποπ μορφές της γενιάς μας, λογικότατα, απογοήτευσε.

Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 29 Δεκεμβρίου 2022 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »

Ο Παπουτσωμένος Γάτος: Η Τελευταία Επιθυμία (Puss in Boots: The Last Wish) Poster ΠόστερΟ Παπουτσωμένος Γάτος: Η Τελευταία Επιθυμία
του Joel Crawford. Με τους Antonio Banderas, Salma Hayek, Harvey Guillén, Florence Pugh, Olivia Colman, Ray Winstone, Samson Kayo, John Mulaney, Wagner Moura, Da'Vine Joy Randolph.

The Cat O Nine Lives...
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Ένα τέταρτο του αιώνα, μετά το ντεμπούτο του Antz, που την καταχώρησε επάξια στην λίστα των ικανότερων δημιουργικών μπραντών στον χώρο του κινηματογραφικού animation, η Dreamworks επιστρέφει με την 43η ταινία στον μακροσκελή πλέον κατάλογό της, για να αποδείξει και πάλι πως αξίζει και με το παραπάνω να επενδύει στο συγκεκριμένο είδος. Αυτή την φορά το φιλμ Puss In Boots: The Last Wish, συνεχίζει με τον ίδιο παλμό το franchise του Shrek, καθώς πρόκειται για το έκτο φιλμικό βήμα της πολυβραβευμένης σειράς, αλλά και το δεύτερο του σχετικού σπιν οφ, μετά την πρεμιέρα, έντεκα χρόνια πριν, της αυτόνομης ιστορίας του φοβερού και τρομερού Puss In Boots!

Ο Παπουτσωμένος Γάτος: Η Τελευταία Επιθυμία (Puss in Boots: The Last Wish) Quad Poster
Υπερφίαλος, πολυλογάς, αλλά και απίστευτα δημοφιλής, ο Παπουτσωμένος Γάτος, δεν χάνει την ευκαιρία όπου σταθεί κι όπου βρεθεί, να διατυμπανίζει τα θρυλικά του κατορθώματα, τους θριάμβους, αλλά και την απίστευτη ικανότητα του με το ξίφος, κερδίζοντας ολοένα και περισσότερους οπαδούς παρότι επικηρυγμένος από τον Νόμο. Έχοντας θέσει ως ορκισμένο εχθρό του, οποιονδήποτε φέρει αρχοντικές τιμές, το αήττητο αιλουροειδές, χαίρει της εκτίμηση του λαουτζίκου, που τον θεωρεί είδωλο του, ζητωκραυγάζοντας υπέρ του σε κάθε ευκαιρία. Μόνο που η πιο πρόσφατη τραγουδιστική αφήγηση του Γατιού στο υπό κατάληψη (του) παλάτι του ντόπιου ολιγάρχη, θα έχει πολύ άσχημες συνέπειες για εκείνον, αφού στην μονομαχία του με τον θηριώδη Γίγαντα του Δάσους, θα χάσει αναπάντεχα την ζωή του!

Ε και τι με αυτό? Καλά να είναι οι εννιά ψυχές που έχει χαρίσει ο Θεός σε κάθε γατί, να του δίνουν αβάντζο κάθε φορά που πέφτει τέζα στο πεδίο της μάχης. Μόνο που καταμετρώντας όσες έχει απωλέσει μέχρι ώρας, ο δεινός ξιφομάχος, θα αντιληφθεί πως του έχει απομείνει μόνο μία και μοναδική στο σακούλι. Κι αν αυτή χαθεί, πάπαλα. Ενόσω καραδοκεί για να του την αφαιρέσει ο σκιώδης πανίσχυρος Λύκος, ο μέχρι πρότινος άφοβος και ατρόμητος τυχοδιώκτης, θα αναγκαστεί να θάψει μια για πάντα την στολή του Σωματοφύλακα και να μεταλλαχθεί σε ήρεμο και φιλήσυχο κατοικίδιο, επιζητώντας την ασφάλεια, μακριά από τον οποιονδήποτε κίνδυνο!

Ναι, σιγά και που θα αντέξει αυτή την ρηχή και αναιμική ζωή, ετούτος ο κανάγιας. Αφού πολύ σύντομα θα καταλάβει πως δεν γίνεται να κρυφτεί πίσω από τους τέσσερις προστατευτικούς τοίχους. Και γνωρίζοντας πως πέρα στην μακρινή Μαγική Γη, μπορεί να εντοπίσει το φυλαχτό Αστέρι που θα του χαρίσει την δυνατότητα να πραγματοποιήσει την Τελευταία, αλλά και σωτήρια, Ευχή, θα εκκινήσει εκστρατεία για να το πάρει στην κατοχή του, Μονάχα που δεν είναι ο μοναδικός που το αναζητά, καθώς μπόλικοι εχθροί θα ριχτούν στο κατόπι του, αναγκάζοντας τον να ενώσει δυνάμεις με την προαιώνια εχθρό του, αλλά και ερωτικό αντικείμενο του πόθου του, Κίτι Ελαφροπατούσα, αλλά και έναν όχι ιδιαίτερα έξυπνο, αγαθό, πλην καλοσυνάτο σκυλάκο τον Πέρο.

Κι έτσι ξετυλίγεται στην μεγάλη οθόνη μια καταπληκτική περιπέτεια δράσης, με φόντο τα άλλοτε πολύχρωμα, παραδεισένια και φιλόξενα λιβάδια και άλλοτε τις σκοτεινές Μορντόρ, που στήνουν κάθε λογής κινδύνους στους απρόσμενους επισκέπτες. Που πέραν του "φιλικού" τριγώνου ορίζουν οι επίσης αποφασισμένοι να πάρουν στην κατοχή τους το Άστρο των Ευχών, σαν την κυκλοθυμική Γκόλντι με τους Αρκούδους σωματοφύλακες, ή τον ασούμπαλης σωματοδομής Τζακ Χόρνερ, που συλλέγει, αιχμαλωτίζοντας το, κάθε λογής ανθρωπάκι ή ζωάκι έχει πρωταγωνιστήσει σε οποιοδήποτε διάσημο παραμύθι.

Σαν κι αυτό δηλαδή το τόσο πιασάρικα ενδιαφέρον που μας σερβίρει ο μετρ του ανιμέησον, Joel Crawford, που ανέδειξε το ταλέντο του μέσα από το σίριαλ των Croods, ανακατεύοντας σε ένα εκρηκτικό κοκτέιλ κινουμένων σχεδίων, την κάθε ιδέα που έχουν σκεφτεί και καταγράψει σε νεανικό σύγγραμμα οι αδελφοί Γκριμ. Φανταστικές ανατροπές, θυελλώδους ταχύτητας σκηνές έντασης, εξαιρετική δουλειά στο σχέδιο και τις λεπτομέρειες του, συνεπώς μια ακόμη εργασία της Dreamworks πιάνει υψηλά στάνταρντς απόδοσης, ώστε να ορίσει το καρτούν πόνημα που θα ενθουσιάσει τόσο τους μικρούς, όσο όμως και τους μεγαλύτερους, σινεφίλ.

Εννοείται πως καταλύτης της οποιασδήποτε θετικές εξέλιξης του πρότζεκ Puss In Boots, έχει το όνομα Antonio Banderas. Ο Σπανιόλος σούπερ σταρ, ορίζει φωνητικά ολόκληρη την μεγαλοπρέπεια που χαρακτηρίζει τον Παπουτσωμένο Γάτο, κτίζοντας λέξη με την λέξη, την τεράστια προσωπικότητα που τον διακρίνει, την αυθάδεια, την αλαζονεία, αλλά βεβαίως και το αίσθημα της δικαιοσύνης που οφείλει να ξεχωρίζει έναν τέτοιο δυναμικό Ρομπέν των Δασών. Προβάλλοντας μέσα από την περιπέτεια του για την αναζήτηση του ελιξίριου της ζωής, την προσοχή και την εκτίμηση που οφείλει κανείς να δίνει στην μία και μοναδική που κατέχει, ξέροντας πως αν την απολέσει, δεν υπάρχει πια καινούργιο "κανονάκι" για να την αναπληρώσει. Σκοτεινό ανά περιόδους, φαντασμαγορικό στο μεγαλύτερο του μέρος, το The Last Wish, δίχως καμία αμφιβολία ανήκει στα κορυφαία Μίκι Μάους της χρονιάς που μας αποχαιρετά!

Ο Παπουτσωμένος Γάτος: Η Τελευταία Επιθυμία (Puss in Boots: The Last Wish) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Δεκεμβρίου 2022 από την Tulip Ent.!
Περισσότερα... »

Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο (Pinocchio) Poster ΠόστερΠινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο
των Guillermo del Toro, Mark Gustafson. Με τις φωνές των Ewan McGregor, David Bradley, Gregory Mann, Burn Gorman, Ron Perlman, John Turturro, Finn Wolfhard, Cate Blanchett, Tim Blake Nelson, Christoph Waltz, Tilda Swinton.

Master of the Puppets
γράφει ο  gaRis (@takisgaris)

Υπάρχει ένα λέβελ κινηματογραφικών δημιουργών που δεν έχει τίποτε πλέον να αποδείξει. Νάναι 5-10 (μεγάλα) κεφάλια δαύτα. Δεν βρίσκω καμιά αντίρρηση μέσα μου για το όνομα Guillermo Del Toro ως προς την συμπερίληψή του εκεί ψηλά. Με έχει ήδη κερδισμένο από τα αριστουργηματικά The Devil’s Backbone (2001) και Pan’s Labyrinth (2006), πριχού τον αρπάξει κάπου εκεί ανάμεσα το Hollywood, σπαταλώντας το τερατογενές ταλέντο του σε σαχλαμαρίτσες τύπου Hellboy (2004) και Pacific Rim (2013). Είναι δε ευτυχές το γεγονός στροφής της καριέρας του μετά την περηφανή οσκαρική νίκη του The Shape of Water (2017) και το πειραγμένο νουάρ Nightmare Alley (2021). Εδώ έχουμε έναν οραματιστή σκηνοθέτη, μια καλλιτεχνική ιδιοφυία με λατρεία για το απόκοσμο και καρποφόρες δημιουργικές εμμονές.

Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο (Pinocchio) Quad Poster
Ο Guillermo ονειρεύτηκε εδώ και μια 10ετία να γυρίσει τον κλασικό Πινόκιο, με τον δικό του ευρηματικό τρόπο. Το 2017 το πρότζεκτ αναβίωσε και βρήκε συμπορευτή τον ειδικό στο stop-motion Mark Gustafson (Emmy για το Claymation Easter, 1992) για να δοκιμάσει ένα πέρασμα στο animation, όπου ο Πινόκιο (1883) του ιταλού Carlo Collodi, τόσο ταλαιπωρημένος από τις κάργα αποτυχημένες μεταφορές του την τελευταία 20ετία (Begnigni, 2002 και Zemeckis εφέτος τα τρανά παραδείγματα, με φωτεινή εξαίρεση την εκδοχή του Garrone, 2019, με Begnini (...) ως Gepetto) βρίσκει την καλλιτεχνική του εξιλέωση που μοναχά με τον αθάνατο ξύλινο κούκλο του Disney (1940) δύναται να συγκριθεί. Όλα ξεκινούν από το ότι στον Guillermo αρέσουν τα δύσκολα. 

Στη λογική του «πάμε καταπάνω τους», η συγκεκριμένη διασκευή εμπλουτίζει το backstory με τον πατρικό καημό του γερο-Τζεπέτο που χάνει τον μονάκριβο γιό του Κάρλο και πιάνει το σκαρπέλο, βάζοντας ολάκερη την καρδούλα του στην υπηρεσία της ξυλογλυπτικής. Το θαύμα γίνεται και ο Τζεπέτο ξανακερδίζει τη ζωή του. Έλα όμως που ο μικρός Πινόκιο έχει ακράδαντα πιστέψει ότι είναι άνθρωπος; Με όλους εναντίον, είναι ο παρίας που θα πεθάνει τρεις και τέσσερις φορές ώσπου να πιάσουν στεριά τα θαλασοπνιγμένα του όνειρα, θα βρεθεί αθώο θύμα βορά στους εκμεταλλευτές, από περιπλανώμενους τσιρκολάνους μέχρι τα φασιστικά στρατά του Μουσολίνι - γιατί είμαστε στην Iταλία των 1930s. Τολμηρό εγχείρημα, με μιούζικαλ αποχρώσεις που δεν είναι το υπερατού της δράσης, αν και το μουσικό σκορ του Alexandre Desplat καραμελώνει το δράμα με περισσή χάρη. 

Αυτή δεν είναι μια ταινία για πολύ μικρούς φίλους ίσως ούτε τόσο κατάλληλη για θρησκόληπτους. Ο ουμανισμός ωστόσο έκδηλος, όσο και η δουλειά στα βίζουαλς σκέτη μαγεία. Ο Del Toro έχει φκιάσει ομάδα με πλούσιο ταλέντο ώστε να υποστηρίξει φωνητικά τους ρόλους (Ewan McGregor, Ron Perlman, John Torturo, Cate Blanchett, Christoph Waltz, Tilda Swinton πλαισιώνουν τους David Bradley / Τζεπέτο και Gregory Mann / Πινόκιο) καθώς το χαρακτηριστικό του ιδίωμα (γοτθικό στυλ, αγαθότητα αναμεμιγμένη με τρόμο) αφήνει στίγμα σε κάθε κάδρο. 

O Guillermo Del Toro’s Pinocchio αφότου κερδίσει με υπερβολική ευκολία το Best Animated Feature όσκαρ εφέτο, θαρρώ ότι θα καταφέρει να στελεχώσει μια μόνιμη, άφθαρτη από τον χρόνο, θέση στη συλλογική μας ψυχή, καθότι επανασυστήνει τον θρύλο μιας ξύλινης κούκλας που μαρτύρησε στην προσπάθειά της να αποδείξει την ανθρωπινή της αξία, ακόμη κι αν αυτό σημάνει την απώλεια της αιωνιότητας. Δεν είναι διόλου μικρό πράμα αυτό.

Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο (Pinocchio) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 24 Νοεμβρίου 2022 από την Odeon!
Περισσότερα... »

Army Baby Poster ΠόστερArmy Baby
του Γιώργου Κορδέλλα. Με τους Ίαν Στρατή, Μαρία Κωνσταντάκη, Γεράσιμο Γεννατά, Δημήτρη Μακαλιά, Μαριέλλα Σαββίδου, Λουκά Κυριαζή, Τάσο Παλαντζίδη, Γιώργο Γιαννόπουλο.

Ο Μπόμπιρας Στρατεύτηκε!
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Σε γενικές γραμμές αυτό το πρότζεκτ, με τον τίτλο Army Baby, δεν είχε και όλη την τύχη με το μέρος του, κατά την παραγωγική του διαδικασία. Με τα γυρίσματα να διακόπτονται κατά την διάρκεια του λοκ ντάουν, για να ολοκληρωθούν μήνες μετά, σε περιόδους δύσκολες για όλο τον κόσμο, την ημερομηνία της επίσημης κυκλοφορίας να καθυστερεί για δυο ολόκληρα χρόνια και τον διανομέα, εντέλει, να είναι διαφορετικός από εκείνον που μας είχε συστηθεί αρχικά, ε, δεν είναι και παράλογο που η ταινία στο σύνολο της, δεν ξεπερνά - ούτε καν πλησιάζει - την μετριότητα. Πόσο μάλλον που μας συστήνεται και ως κωμωδία και μάλιστα Χριστουγεννιάτικη, συνεπώς το καλάθι που κρατούμε είναι και το μικρότερο δυνατό.

Army Baby Quad Poster
Δεν είναι και ο πιο υπεύθυνος στρατεύσιμος του Λόχου του, στο μεθοριακό στρατόπεδο του Έβρου όπου υπηρετεί, ο στρατιώτης πεζικού Γιάννης Κοντογιάννης. Τόσο οι διαρκείς γκάφες του εν ώρα υπηρεσίας, όσο και οι συνεχείς άδειες από την σημαία, που τον βγάζουν αδικαιολογήτως απόντα, έχουν οδηγήσει τον φωνακλά Διοικητή Δεμέστιχα, να του ρίχνει την μία καμπάνα μετά την άλλη. Μετρώντας μόλις τρεις μήνες για να απολυθεί, συν έναν της φυλακής τέσσερις, ελάχιστες ημέρες πριν σημάνουν Χριστούγεννα, θα λάβει το πιο αναπάντεχο μαντάτο. Καθώς στην πύλη θα εμφανιστεί σαλονικιώτικο ταξί, για να του παραδώσει ένα μωρό, ούτε καν ενός έτους, καρπό του πρόσκαιρου έρωτα του με Σκοπιανή καλλονή!

Μια άφιξη απρόσμενη, που θα σημάνει συναγερμό στον ουλαμό, με άπαντες τους συναδέλφους του, από την μια στιγμή στην άλλη, μπαμπά, να βάζουν πλάτη προκειμένου τόσο να προστατέψουν το βρέφος, όσο και να κρατήσουν μυστική την παρουσία του από τα περίεργα μάτια. Πάνες, γάλατα, μπιμπερό, μωρουδιακά και από τον μπόμπιρα δεν θα λείψει τίποτα. Τουλάχιστον για όσο καιρό θα κάνει ο πατέρας του να απολυθεί και να βάλει τα πράγματα σε μια τάξη, έτσι αβάσταχτη που του έσκασε η κεραμίδα της πατρότητας.

Θα ήθελα έστω την ιδέα να την αποκαλέσω πιασάρικη. Δεν μου βγαίνει, αφού τέτοιες ακρότητες δεν συνέβαιναν ούτε σε εκείνες της τερατώδεις αμερικάνικες, νεανικές κομεντί των μέσων 80s. Να την πω πρωτότυπη? Από που και ως που? Εφόσον το παραμύθι λαμβάνει χώρα στα στενά όρια του στρατοπέδου Ξηροπηγής και όλοι μα όλοι οι συμμετέχοντες σε αυτό είναι βγαλμένοι από την εισαγωγική Λούφα και Παραλλαγή. Και ο Εραστής και ο Μαγκάιβερ και ο Καψιμιτζής και ο Γραφίστας και ο Γκέι και ο Ρουφιάνος και ο Κρητίκαρος και ο βλαχοΛοχίας με τον αγριωπό Ταγματάρχη, όλοι οι τύποι Περρακηκού ένστολου συνυπάρχουν εδώ πέρα, σε μια μπόλικα πιο καρικατουρέ έκφανσή τους. Άρα τι μας απομένει?

Μια ανομοιογενής ανακατωσούρα, που περιπλέκει την γιορτινή ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων με το Daddy Day Care και την όποια αντιπαλότητα με τους απέναντι οχθίτες του Έβρου με το Baby's Day Out. Κι η αλήθεια είναι πως μετά το σχετικά καταστροφικό και κακογυρισμένο ίντρο, το κέφι για να χαμογελάσει έστω κανείς με τις περιπέτειες των κληρωτών που αναλαμβάνουν να νταντέψουν ένα μωράκι, σχεδόν έχει αγγίξει το μηδέν. Δεν χρειάζεται δε, καν να αναφερθώ στο ανάξιο λόγου και ξενερωτικό εύρημα του φινάλε, που σε όσες (δεκάδες) ταινίες έχε ματασυμβεί, προκαλεί στον θεατή εκνευρισμό, καθώς νιώθει πως ο έχοντας το γενικό πρόσταγμα και οι συν αυτώ, δεν τον σέβονται καν.

Φυσικά και ο ντιρέκτορ Κορδέλλας, που το προηγούμενο πόνημα του, Η Ρόζα της Σμύρνης, ήταν κάπως συμπαθητικό, έχει τις δικαιολογίες που προανέφερα στην εισαγωγή, για το χαμηλού επιπέδου πιάτο που μας πρόσφερε. Όχι πετυχημένη η πρώτη πρωταγωνιστική απόπειρα του, τραγουδιστή κατά βάση, Ίαν Στρατή, ο οποίος ενδεχόμενα στα θεατρικά μιούζικαλ, χάριν ευφωνίας να είναι αξιοπρεπής, εδώ καταφέρνει μια από μαντάρα, συμπαρασύροντας και ολάκερο τον παρείστικο χακί περίγυρο στο ναυάγιο. Πείθοντας με για ακόμη μια φορά, πως το αληθινό στρατιωτικό, που οι περισσότεροι μας βιώσαμε φορώντας επί διετίας άρβυλο και τζόκει, είχε μυριάδες φορές περισσότερη πλάκα, από όλες τις πρόσφατης κοπής, ελληνικής παραγωγής, κομεντί φανταρικού περιεχομένου μαζεμένες...

Army Baby Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Δεκεμβρίου 2022 από την Spentzos Films!
Περισσότερα... »

Η Συνωμοσία του Καΐρου (Walad Min Al Janna) Poster ΠόστερΗ Συνωμοσία του Καΐρου
του Tarik Saleh. Με τους Tawfeek Barhom, Fares Fares, Mohammad Bakri, Makram Khoury, Mehdi Dehbi, Moe Ayoub, Sherwan Haji.

Σαλάχ vs Ινσαλλάχ
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Ο μύθος της ταινίας Walad Min Al Janna, που στην πιο ευρωπαϊκή της μαρκίζα μεταφράζεται σε Boy From Heaven, ξεκινάει πολύ πριν την πρώτη της προβολή, στα πλαίσια του πιο πρόσφατου κινηματογραφικού φεστιβάλ των Καννών. Καθώς η, προφανώς αυταρχική και όχι ιδιαίτερα δημοκρατικών μεθόδων, κυβέρνηση της Αιγύπτου, προβληματισμένη από την κριτική που της άσκησε η προηγούμενη δημιουργία του σκηνοθέτη Tarik Saleh, The Nile Hilton Incident, απαγόρευσε όχι μόνον τα γυρίσματα εντός της χώρας, αλλά και την συμμετοχή σε αυτή ντόπιων ηθοποιών, που πιθανόν θα επιθυμούσαν να πάρουν μέρος. Εννοείται απειλώντας τους με βαρύτατες συνέπειες, αν καταστρατηγούσαν την δίχως περιττές συζητήσεις απόφαση της. Συνέπεια τούτου ήταν, φυσικά να αναλάβει την παραγωγή της μια τρίτη χώρα, στην περίπτωση μας η Σουηδία, που έχει στενούς δεσμούς με τον δημιουργό, στήνοντας το σετ στην πιο φιλόξενη - περίεργο - Τουρκία και επιλέγοντας μη Αιγύπτιους ερμηνευτές. Αλλά και να ξεσηκωθεί, συνάμα, η διεθνής κοινότητα υπέρ της ελευθερίας του λόγου, επιλέγοντας το φιλμ για συμμετοχή στην επίσημη κούρσα για τον βαρύτιμο Χρυσό Φοίνικα, ως πρώτο αντίμετρο στην ανελεύθερη αντιμετώπιση του από την βορειοαφρικάνικη χώρα...

Η Συνωμοσία του Καΐρου (Walad Min Al Janna) Quad Poster
Γιος φτωχού ψαρά, από τα επαρχιακά παράλια της Αιγύπτου, ο νεαρός Ανταμ, με ενθουσιασμό θα δεχτεί το μαντάτο της αποδοχής του να φοιτήσει στο Πανεπιστήμιο Αλ Αζάρ, την πλέον σημαντική ιερατική σχολή του Καΐρου, αλλά και συμβόλου μάθησης του Σουνίτικου Ισλάμ. Από τις πρώτες κιόλας στιγμές του, εσώκλειστος στην εστία, ο ιδεαλιστής νέος, θα αντιληφθεί όμως, πως η κατάσταση δεν είναι ακριβώς εκείνη η διαφανής και αθώα που ονειρευόταν. Μπέρδεμα που θα γίνει ακόμη πιο περίπλοκο, όταν εντελώς αναπάντεχα θα αποβιώσει ο ηλικιωμένος και σεβάσμιος Μεγάλος Ιμάμης, γεγονός που θα προκαλέσει αναστάτωση στο ίδρυμα, μπροστά στα ερωτηματικά που θα προκύψουν για την αντικατάσταση του.

Όταν μάλιστα θα γίνει αυτόπτης μάρτυρας της εν ψυχρώ δολοφονίας ενός συμμαθητή του, με τον οποίο έχει δημιουργήσει σχέση φιλίας, ο Ανταμ θα κατανοήσει πως δεν είναι λίγες οι μηχανορραφίες που λαμβάνουν χώρα πίσω από την άψογη βιτρίνα της σχολής. Φόβος που θα επιβεβαιωθεί, όταν θα τον προσεγγίσει ο υπεύθυνος της κρατικής ασφάλειας και επιφορτισμένος αξιωματούχος να εξιχνιάσει το φονικό, Ιμπραήμ, προκειμένου να τον στρατολογήσει ως πληροφοριοδότη του. Στην ουσία όμως, θα θελήσει να τον καταστήσει πιόνι του, ώστε να κάνει πράξη την απαίτηση του Προέδρου της χώρας, να επιλέξει εκείνος καινούργιο Ιμάμη της αρεσκείας του.

Κι έτσι ο άμαθος και άπειρος από τέτοιου είδους υποχθόνιες διαδικασίες, "Σαρδέλας", θα βρεθεί στο μέσον μιας διαμάχης που ούτε καν είχε φανταστεί, μαζεύοντας τον μπόγο από το πατρικό του, για να μετακομίσει στην πρωτεύουσα και τον μαθησιακό παράδεισο. Από την μια μεριά οι θρησκευτικοί και από την απέναντι οι πολιτικοί ηγέτες, να διασταυρώνουν τα ξίφη τους στην αναζήτηση του απόλυτου της εξουσίας, μη διστάζοντας να χρησιμοποιήσουν σύμβολα και θεσμούς για την σοβαρή λειτουργεία του κράτους, ώστε να επιτύχουν τον σκοπό τους. Και το κυριότερο, να διακυβεύσουν την σωματική ακεραιότητα αθώων πολιτών, που έχουν πραγματική και άτεγκτη πίστη στα λεγόμενα των γραφών τους.

Δεν δυσκολεύτηκα πραγματικά να εντοπίσω το ποιος κρύβεται πίσω από το στήσιμο, την οργάνωση και εντέλει την εκτέλεση αυτού του φιλμικού πονήματος, έχοντας γνώση από την προηγούμενη δουλειά του, αφού δεν ήσαν λίγα τα κοινά στοιχεία μεταξύ των δύο ταινιών. Αμφότερα άλλωστε προσεγγίζουν με διάθεση θρίλερ την ιδιαίτερα ανησυχητική διαφθορά που χαρακτηρίζει, σε κάθε κοινωνία, οποιοδήποτε οργανωμένο σώμα που τα συμφέροντα του, διασταυρώνονται με την τοποθέτηση του κατάλληλου προσώπου στην θέση κλειδί. Συνεπώς εδώ δεν μιλούμε για μια ευθεία επίθεση του Saleh στα κακώς κείμενα της όποιας θρησκείας - επί της παρούσης των Σουνιτών - όπου μπορεί τα ευαγγέλια της να είναι σοφά και μελετημένα γραμμένα, εκείνοι που οφείλουν να τα αποκωδικοποιήσουν το πράττουν με μεθόδους που είναι επικίνδυνες για την γενικότερη ασφάλεια.

Είναι προφανές, πως τον περισσότερο χρόνο της προετοιμασίας του, ο κινηματογραφιστής τον ξόδεψε στην σύνταξη του σεναρίου, που είναι έξοχα γραμμένο στα χνάρια των εξαίρετων φραντσέζικων σκριπτ, παρόμοιας θρίλερ υφής. Τα ζόρια ξεκινούν από την στιγμή που με δεμένα χέρια, δεν έχει την δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ούτε τα πρωτότυπα σκηνικά της αιγυπτιακής μεγαλούπολης, ούτε όμως και τους ηθοποιούς, που ζώντας πέριξ του Νείλου βιώνουν στην καθημερινότητα τους αυτού τους είδους τις φασιστικές απαγορεύσεις. Κι αυτό μειώνει σημαντικά την ζητούμενη ένταση στις εκφράσεις των ερμηνευτών του, ακόμη κι αν μοιάζουν να προσπαθούν πολύ περισσότερο από τις ικανότητες τους, να φέρουν εις πέρας τους ρόλους τους.

Πρόβλημα που διαφαίνεται πιότερο στην μόστρα του Παλαιστίνιου Tafweek Barhom, που υποδύεται χωρίς δραματικές εξάρσεις, τον αθώας συλλογιστικής, πανέτοιμο να αρπάξει την ευκαιρία ζωής από τα μαλλιά δόκιμο, ελάχιστα πριν δει το όραμα του να γκρεμοτσακίζεται από την πλεονεξία των αντιμαχόμενων που τον περιβάλλουν. Η υποστηρικτική παρουσία του σαφώς εμπειρότερου και ικανότερου Fares Fares, είναι εκείνη που βοηθά στα μέγιστα να μην χαθούν τα γκέμια, κρατώντας τις ισορροπίες ικανά, ωσότου φτάσουμε στο φινάλε, που ούτε εκπλήσσει, ούτε ανατρέπει. Μιας και όλα όσα υπολογίζαμε να συμβούν, με ακρίβεια εκατοστού γίνονται πράξη, δίχως ένα τουίστ κορύφωσης που θα οδηγούσε τους ρυθμούς στα άκρα. Πιθανότατα διότι ο Saleh, ότι είχε κατά νου να καταφέρει, καταγγέλλοντας την ανηθικότητα των αρχών του τόπου του, κρατικών τε και θρησκευτικών, το επέτυχε πολύ πριν διανεμηθεί το δημιούργημα του στις διεθνείς αγορές. Εξού και το τιμητικότατο Βραβείο Σεναρίου στις Κάννες, όπως και η προώθηση της ελλιπούς σε συγκινήσεις Συνομωσίας στην οσκαρική κούρσα, από κοτζάμ Σκανδιναβία...

Η Συνωμοσία του Καΐρου (Walad Min Al Janna) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Δεκεμβρίου 2022 από την Cinobo!
Περισσότερα... »

Aftersun Poster ΠόστερAftersun
της Charlotte Wells. Με τους Paul Mescal, Frankie Corio, Celia Rowlson-Hall.

That was just dream, just a dream...
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Με το που έπεσαν οι πρώτες νότες του "Time Of My Life" δεν άντεξα άλλο και γύρισα αποφασιστικά προς το μέρος της: - Έλα, σήκω, πάμε να χορέψουμε! Με τόσες πολλές προστακτικές μαζεμένες σε μια μόνο φράση, δεν είχε ιδιαίτερα περιθώρια αντίδρασης. Εγώ ήδη όρθιος, ως ιδανικός καβαλιέρος, της τραβώ το κάθισμα καθώς σηκώνεται, για να βαδίσει προς την πίστα. Αέρινη, εκθαμβωτική, αστραφτερή μέσα στο κροκί της φόρεμα, με τις υφαντές δαντέλες, να ανεμίζει την νιότη της, με ύφος σοβαρό Φοντέιν, στο τέμπο ενός τραγουδιού, που μπορεί να και να άκουγε για πρώτη της φορά. Την ώρα που εγώ, άβολα βαλμένος σε εκείνα τα φαρδιά κοστούμια που διαλέγουν οι γυναίκες για τους συζύγους τους, αν είναι να παραστούν στον γάμο του εξαδέλφου, χοροπηδώ άτεχνα σε κάθε μπιτ, σαν αρλεκίνος, λες και δεν υπάρχει αύριο. Η θυγατέρα μου εκείνο το βράδυ, θα ήταν δεν θα ήταν δώδεκα χρονώ. Κι εγώ σαραντατρίω. Μαζεμένες πολαρόιντ, δεκαετίας και βάλε, που μου πέρασαν από τον νου προ ολίγου, προβληματίζοντας με, τι να σκεφτόταν άραγες το καμάρι μου, εκείνη την ώρα, που συνόδευε αυτόν τον παλαβιάρη για γονιό...

Aftersun Quad Poster
Λίγες ημέρες ξενοιασιάς και ηρεμίας μακριά από τα ζόρια της καθημερινότητας, επιθυμούν να περάσουν μαζί ο Κάλουμ και η εντεκάχρονη κορούλα του, Σόφι, σε τουριστικό θέρετρο των ανατολικών ακτών του Αιγαίου. Άλλωστε μετά τον χωρισμό από την μητέρα της, εκείνος αποτραβήχτηκε χιλιάδες μίλια μακριά από το σπιτικό τους κι αυτές οι καλοκαιρινές διακοπές, μόνοι τους πλάι στην θάλασσα, ορίζουν μια πρώτης τάξης ευκαιρία για να ανταμώσουν μετά από καιρό. Κι ίσως και να γνωριστούν καλύτερα, αφού δεν έχουν και πολλές κοινές στιγμές να μοιραστούν μέχρι τώρα.

Η επανασύσταση θα συμβεί στο ταξίδι με το πούλμαν, ενώ ο πάγος θα σπάσει κομμάτια στην θωριά του, όχι ιδιαίτερων ανέσεων, ολ ινκλούσιβ ριζόρτ και του ελάχιστων τετραγωνικών μέτρων δωματίου, που πάντως διαθέτει πανέμορφη θέα στην θάλασσα. Ερχόμενη σε επαφή με έναν άγνωστο, στην ουσία, η πιτσιρίκα θα επιχειρήσει, μέσα από τις ώρες αυτής της θερινής κοινής συμβίωσης, να αποκωδικοποιήσει τον χαρακτήρα του. Δίχως όμως στην πραγματικότητα, να πετυχαίνει και πολύ εύκολα τον σκοπό της.

Διότι είναι προφανές πως η μικρή δεν τον ήθελε να ζει χωριστά, μα μέσα από το παιδιάστικό βλέμμα της, όπως είναι λογικό, θα έδινε τα πάντα οι δικοί της να ήσαν διαρκώς δίπλα της κι αγαπημένοι, μονοιασμένοι και ευτυχισμένοι. Προσδοκία που κόπηκε μονομιάς και με το καλημέρα από τον μπαμπά, που επίσης από την μεριά του, μολονότι παλεύει να δείξει τρυφερός, δεν έχει την παραμικρή γνώση του πως να συμπεριφερθεί σε ένα κοριτσάκι, που ναι μεν είναι κόρη του, αλλά μπόλικοι κρίκοι στον δεσμό τους μαζί της έχουν τσακίσει. Είναι άραγε δυνατόν η αλυσίδα αυτή να ενώσει ξανά, μέσα στα πολύ λίγα εικοσιτετράωρα που έχουν εμπρός τους? Πιθανόν καταλυτικό ρόλο να παίξει το γεγονός πως ο Κάλουμ, στην πορεία της εκδρομής, έχει γενέθλια, κλείνει τα τριάντα ένα. Ημέρα γιορτής, σκέφτεται η κοπελιά, εκεί θα νιώσουν ένα ξανά, το κορίτσι κι ο πατήρ, εκεί θα δείξουν όλη τους την αγάπη και την λατρεία.

Κι έτσι κινούνται με αργό τέμπο οι στιγμές στην αυγουστιάτικη ραστώνη, δίπλα στην αμμουδιά της πανέμορφης Μάκρης της Μικράς Ασίας, με φαγητό, κολύμπι, παιχνίδι, αραλίκι στην ξαπλώστρα, βαριεστημένα βαριετέ στο αμφιθέατρο του ξενοδοχείου. Τυπικά πράγματα. Αλλά και ζόρικα ενίοτε. Καθώς εκείνος, στα μέσα του παλεύει με δαίμονες και εχθρούς για να αποδείξει στον εαυτό του πρώτα από όλα, πως μπορεί να λειτουργήσει σαν ικανοποιητικός πατέρας. Που δύναται να παράσχει στο βλαστάρι όλα όσα εκείνο απαιτήσει, όσο κι αν κοστίσουν. Κι ας μην έχει τους παράδες να τα πληρώσει κι ας μην μπορεί να ανταπεξέλθει σε όσα του ζητήσει. Πόσο λάθος σκεπτική, δημιουργεί, είδες, η απόσταση, το κενό, η εντέλει απώλεια κάποιου, ακόμη κι αίματος σου, που δεν τον ζεις στο κάθε μέρα του.

Στην πραγματικότητα το Aftersun δεν είναι παρά ένα επίμονο ξεφύλλισμα του φωτογραφικού άλμπουμ εκείνων των διακοπών, των αρχών των 90s, στην ράχη της Μεσογείου, που η δημιουργός Charlotte Wells, στο ρούκι πόνημα της, επιχειρεί να μοιραστεί με όλους όσους θεατές, δείξουν ενδιαφέρον να μάθουν την ιστορία της. Για να το πούμε ορθότερα, είναι ένα πάτημα του record και του play της βίντεο κάμερας, που νοιάζεται να καταγράψει όλες εκείνες τις κοινές στιγμές του ντουέτου, που δεν έχει δέσει κόμπο άλυτο τα συναισθήματα του, όπως συμβαίνει στις συντριπτικές περιπτώσεις σχέσης πατέρα - κόρης. Κι η Σοφί, μολονότι πανέξυπνη, σπίρτο, διάνοια τήνε λες, δυσκολεύεται τρομακτικά να καταλάβει τα χούγια του καλού της μπαμπά. Γιατί πέφτει σε μελαγχολία, γιατί πίσω από το χλωμό χαμόγελο κρύβεται μια αδιόρατη πικρία, γιατί βυθίζεται συνεχώς σε σκέψεις, γιατί δεν την μαλώνει έστω, αν δεν πράξει το σωστό.

Στην παρούσα περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με μια απλοϊκή περίπτωση ανάκατης και μπερδεμένης προεφηβίας, ενός κοριτσόπουλου που δείχνει και φέρεται σαφώς πιο ώριμα, ακόμη και από τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά που επίσης παραθερίζουν στο ίδιο μέρος. Αλλά για έναν συνδυασμό αυτή της δύσκολης, για κάθε παιδί εποχής, με την γνώση του ενήλικα δίπλα της, πως ποτέ του δεν υπήρξε εκείνος ο υπεύθυνος, αρμόζων, υπαρκτός το λιγότερο, κηδεμόνας που της έπρεπε. Κι αυτό τον έλκει τον όχι ώριμης λογικής άντρα όλο και πιο πολύ στον πάτο, μακριά από το οξυγόνο, τον αέρα, την ανάσα, συντρίβοντας και πνίγοντας τον. Σφάλμα να δηλώσει απών από την ζωή της. Οδυνηρό! Ατυχώς γι αυτόν, ούτε λύνεται, ούτε συγχωρείται.

Η επιλογή της δημιουργού να ακολουθήσει μεθόδους αφαιρετικές, λιτότατες στην αφήγηση της, δοσμένες μέσα από πρίσματα, είδωλα, τζάμια, καθρέφτες, ακόμη και τηλεοπτικές οθόνες, είναι πολύ ενδιαφέρουσα καθώς με μόλις δυο τρεις κουβέντες, εκτοξεύει την δραματουργία και την συγκίνηση στα ύψη. Διαφωνώ κάθετα μαζί της, αλλά δεν θα της το χρεώσω το ατόπημα, σε ένα τέτοιας περιοριστικής οικονομίας εξιστόρημα, να παρεμβάλλει ασύνδετα με την λοιπή συνάφεια, την σεκάνς του "Happy Birthday Sophie", προβάλλοντας ως άχρηστη πληροφορία, μια ιδιαιτερότητα που δεν έχει ουδεμιά σχέση με το υπόλοιπο σύνολο. Φάουλ χωρίς κίτρινη κάρτα, εξαιτίας του λυρισμού και της συνέπειας στην σωστή ανάδειξη του δίπολου φίλινγκ που επέδειξε η βρετανίδα σε ολόκληρο το υπόλοιπο χρονικό εύρος του Aftersun, που δρα σαν την ενυδατική λοσιόν για μετά τον ήλιο, απαλύνοντας τον καημό και δροσίζοντας το τραύμα, ένα πράγμα.

Και με την συνταρακτική έξοδο του, ένα "σ'αγαπώ", ένα νεύμα, ένα χαμόγελο κι ένα pause, μούλιασε με ένα πνιγμένο δάκρυ την ματιά, όποιου γνωρίζει καλά τι σημαίνει η ανάγκη της ύπαρξης της ανθρώπινης, φυσικής συνέχειας του, σιμά του, στο πλευρό του. Απίθανη η μπέμπα Frankie Corrio, με την σπινθηροβόλα έκφραση, αναμφίβολο Όσκαρ ανήλικης ερμηνείας για την χρονιά που κλείνει, μοιράζει με πάθος τις αγωνίες, τις αμφιβολίες, τις ανασφάλειες, τα ερωτήματα και κυρίως τις απορίες που τόσο λογικά γεμίζουν το άμαθο και άπειρο μυαλουδάκι όλων των παιδιών αυτής της τρυφερής ηλικίας. Και που στην adult έκφανση τους, καιρό μετά, νιώθουν, εκτιμούν και αποκωδικοποιούν τα πάντα αλλιώς. Σαν την δική μου θυγατέρα, που την ρώτησα, μεγαλωμένη πια, αν μνημονεύει τον ξέφρενο χορό μας, σε εκείνες τις παντρειές του θείου: "Φυσικά και το θυμάμαι, δεν νομίζω να σε έχω ξαναδεί ποτέ, τόσο πολύ ευτυχισμένο..."

Aftersun Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 22 Δεκεμβρίου 2022 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »