Το Αυτό Κεφάλαιο 2
Δεν ξέρω πόσοι ενδεχόμενα έχουν ζήσει και θυμούνται, εκείνη την, δύο συνολικά βιντεοκασετών και εξάωρης διάρκειας, πρώτη κυκλοφορία του Αυτού, το 1990. Εννοείται πως σε οποιοδήποτε τομέα, κυρίως στον τεχνικό, τις δύο εκδοχές, την τοτινή τηλεοπτική και την τωρινή φιλμική, ποιοτικά χωρίζουν παρασάγγες, για να πω την μαύρη αλήθεια όμως, σε ένα κομμάτι, προτιμούσα την βερσιόν του (πρωτόγονου, με βάση τα σύγχρονα δεδομένα) μέσου αναπαραγωγής: Με μια ενοικίαση ρεφενέ, σύσσωμη η παρέα, σε ένα Σαββατοβραδάκι το είχε ξεπετάξει το δίπτυχο του τρόμου, ενώ τώρα, αυτά τα δύο έτη κενού μεταξύ της αρχής και του φινάλε, φάνταζαν αιώνας. Όχι από κανά θέμα τεράστιας προσμονής, αλλά το κυριότερο λησμονιάς. Οπωσδήποτε έπρεπε να φρεσκάρω στην μνήμη μου το τι παρακολούθησα στο Chapter 1 δύο Σεπτέμβρηδες πριν, προτού προχωρήσω στο επικό φίνις. Σύμφωνοι μιλούμε για σινεμά, για άλλα μέτρα και σταθμά, μα φρόντισε καλό μου στούντιο να μειώσεις τις χρονικές αποστάσεις των εξόδων, για το καλό όλων μας. Μην ψάχνουμε μετά τους λόγους που οι τηλεοπτικές σειρές, πλέον, σαρώνουν εμπορικά, καθώς μονομιάς δύναται κανείς να παρακολουθήσει όλα τα επεισόδια μιας σεζόν. Έστω κι αν αναφερόμαστε για την πιο προσοδοφόρα στα χρονικά, ταινία του horror genre.
Περισσότερα... »
του Andy Muschietti. Με τους Jessica Chastain, James McAvoy, Bill Hader, Isaiah Mustafa, Jay Ryan, James Ransone, Andy Bean, Bill Skarsgård.
Μυστικά και Αίματα!
του zerVo (@moviesltd)
Δεν ξέρω πόσοι ενδεχόμενα έχουν ζήσει και θυμούνται, εκείνη την, δύο συνολικά βιντεοκασετών και εξάωρης διάρκειας, πρώτη κυκλοφορία του Αυτού, το 1990. Εννοείται πως σε οποιοδήποτε τομέα, κυρίως στον τεχνικό, τις δύο εκδοχές, την τοτινή τηλεοπτική και την τωρινή φιλμική, ποιοτικά χωρίζουν παρασάγγες, για να πω την μαύρη αλήθεια όμως, σε ένα κομμάτι, προτιμούσα την βερσιόν του (πρωτόγονου, με βάση τα σύγχρονα δεδομένα) μέσου αναπαραγωγής: Με μια ενοικίαση ρεφενέ, σύσσωμη η παρέα, σε ένα Σαββατοβραδάκι το είχε ξεπετάξει το δίπτυχο του τρόμου, ενώ τώρα, αυτά τα δύο έτη κενού μεταξύ της αρχής και του φινάλε, φάνταζαν αιώνας. Όχι από κανά θέμα τεράστιας προσμονής, αλλά το κυριότερο λησμονιάς. Οπωσδήποτε έπρεπε να φρεσκάρω στην μνήμη μου το τι παρακολούθησα στο Chapter 1 δύο Σεπτέμβρηδες πριν, προτού προχωρήσω στο επικό φίνις. Σύμφωνοι μιλούμε για σινεμά, για άλλα μέτρα και σταθμά, μα φρόντισε καλό μου στούντιο να μειώσεις τις χρονικές αποστάσεις των εξόδων, για το καλό όλων μας. Μην ψάχνουμε μετά τους λόγους που οι τηλεοπτικές σειρές, πλέον, σαρώνουν εμπορικά, καθώς μονομιάς δύναται κανείς να παρακολουθήσει όλα τα επεισόδια μιας σεζόν. Έστω κι αν αναφερόμαστε για την πιο προσοδοφόρα στα χρονικά, ταινία του horror genre.
27 χρόνια έχουν διαβεί από εκείνη την ημέρα που η φράξια των πιτσιρικάδων Λούζερς, έβγαζε νοκ άουτ το παλιατσόμορφο τέρας, που με λημέρι τους υγρούς και σκοτεινούς υπονόμους, είχε σκορπίσει τον φόβο και τον τρόμο στο επαρχιακό Ντέρι της πολιτείας του Μέιν. και σύμφωνα με τον αστικό μύθο, μόλις έκλεισε η περίοδος της επανεμφάνισης του. Γνωρίζοντας καλά και προετοιμασμένος πως όπου νάναι ο Πέννυγουάιζ θα γυρίσει για να επαναλάβει το φρικιαστικό του έργο, ο μεσήλικας πλέον Μάικ - ο μοναδικός έγχρωμος της νεανικής επτάδας - δεν θα νιώσει την παραμικρή έκπληξη στο άκουσμα του αποτρόπαιου φονικού, δίπλα στις όχθες του ποταμού. Και αυτόματα θα βάλει μπροστά το σχέδιο μάζωξης των παλιών του φίλων, για να πραγματοποιηθεί ο όρκος αίματος που είχαν δώσει, εκείνο το καλοκαίρι της νιότης τους. Και θα τους εντοπίσει όλους έναν προς έναν.
Ο ανασφαλής Μπιλ, πια έχει αποκτήσει οικογένεια και είναι ένας ανερχόμενος συγγραφέας / σεναριογράφος, που όμως δεν διαθέτει καμία αυτοπεποίθηση, καθώς πιστεύει πως τα έργα του, δεν διαθέτουν κατάλληλο φινάλε. Αντιθέτως ο Ρίτσι, δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί, εργάζεται ως σταντ απ κωμικός και πάντα μέσα του ανησυχεί μην τυχόν και αποκαλυφθεί το καλά κρυμμένο του μυστικό. Επιτυχημένος στον τομέα του, ως αρχιτέκτονας, είναι ο πάλαι ποτέ χοντρούλης Μπεν, που κι εκείνος μένει μόνος, μη έχοντας ξεπεράσει την μοναδική νεανική του αγάπη. Όπως χαρισματικός επαγγελματίας είναι και ο χρηματιστής Έντι, που δεν καταφέρνει να βγάλει από το μυαλό του την υπερπροστασία της μητρός του. Γονική καταπίεση που βίωσε στα νιάτα της και η όμορφη Μπεβ, αίσθημα που νιώθει ακόμη και σήμερα, από τον εύπορο, ζηλόφθονο και επιθετικό σύζυγό της. Όλοι τους θα απαντήσουν στην αγωνιώδη κλήση του Μάικ και άμεσα θα επιστρέψουν στην γενέτειρα τους. Όλοι εκτός από τον Στάνλει, τον πιο φοβισμένο και αναστατωμένο ψυχικά της επτάδας, που μπροστά στην επερχόμενη επανάληψη του ολέθρου, θα δώσει πρόωρο τέλος στην ζωή του.
Με μια δόση νοσταλγίας θα πραγματοποιηθεί λοιπόν το αναμενόμενο σμίξιμο των ενήλικων πλέον κομπανιέρων, που φαντάζονται τον λόγο που τους φώναξε πίσω στα πάτρια εδάφη, εκείνος που ουδέποτε τα εγκατέλειψε, αλλά δεν θέλουν καν να τον διανοηθούν. Και αφού είναι ο μόνος που έχει μελετήσει καλά τον τρόπο αντιμετώπισης του σιχαμερού κλόουν, έχει καταλήξει στο ότι ο καθένας τους πρέπει να προσφέρει και από ένα ζωντανό κειμήλιο της παιδικής του ηλικίας, σε μια μυστικιστική τελετή που πιστεύεται πως θα ξορκίσει το Κακό. Θα αποδιώξει όμως ταυτόχρονα και το χάντικαπ που βασανίζει εκ γενετής την ψυχούλα τους, μήπως και βρουν επιτέλους την λύτρωση που ψάχνουν, τόσες δεκαετίες τώρα?
Η πραγματικότητα, για κάθε βιβλίο του King που πέρασε από τις σελίδες στο σελιλόιντ, είναι κομματάκι ιδιότροπη, καθώς τα κείμενα του πιο διαβασμένου συγγραφέα του είδους ποτέ, δεν είναι εύκολο να μετατραπούν σε εικόνες με λίγα λόγια και καλά. Συνεπώς δεν προκαλεί καμία απολύτως έκπληξη το γεγονός πως η συνολική διάρκεια του φιλμ, αγγίζει το τρίωρο, νούμερο υπερδιπλάσιο περίπου, από όσο κρατούν τα κλασικά χόρορ της σειράς. Είναι όμως και το It συνολικά ένα φιλμ που αμιγώς ανήκει σε αυτή την κατηγοριοποίηση? Από την πρώτη φορά του ανανεωτικού Stand By Me, είχε διαφανεί πως δεν είναι, μα ουσιαστικά αποτελεί μελέτη ψυχοσύνθεσης μιας φράξιας ατόμων, που έχουν αποθηκευμένα εντός τους ζόρια ανθρωπινά. Κοινά! Κοινότατα! Που δεν τους καθιστούν ψυχασθενείς, αλλόκοτους, διαφορετικούς, μα ανάλογους με το λοιπό σύνολο. Το οποίο όμως πετυχαίνει να μην αποκαλύπτει τα ας τα πούμε πάθη του, ούτως ώστε να τον πιάνουν στην κοροϊδία οι πάσης ηλικίας μπούληδες.
Ετούτοι εδώ οι αντιηρωικοί Επτά, για να φτάσουν στο σημείο να βάλουν πλάτη τον Πέννυγουάιζ, επιβάλλεται πρωτίστως να καθαρίσουν εντός τους. Όχι διότι πράττουν ή έπραξαν κάτι παραβατικό, που μπορεί να τους έχει μολύνει, αλλά γιατί το περιβάλλον τους έχει καταστήσει Χαμένους, μηδενικούς, τρεκλιάρηδες. Και οι κυριότερες εξομολογήσεις θα πρέπει να γίνουν εντός της παρέας, οι δικές τους μάσκες να πέσουν πρώτες, πριν να προλάβει ο κλοουνίστικος καθρέφτης να τους καταπιεί.
Η απόπειρα του Andy Muschietti να οπτικοποιήσει, το δυσκολότερο γι αυτό τον σκοπό, ίσως, πόνημα του Μετρ, αποξαρχής είχε φανεί πως θα στεφθεί με δάφνες. Πολλών λογιών. Εισπρακτικές, που θα διαδώσουν το όνομα του και θα χαροποιήσουν το στούντιο που τον στηρίζει. Δημιουργικές, που θα αναδείξουν τις ικανότητες του να δομήσει σωστά ένα τσούρμο από ανατριχίλες και να τις μοιράσει μελετημένα στην πλατεία. Καλλιτεχνικές, που θα τονίσουν την αρτιστική του παιδεία και προσπάθεια του να αποτίσει φόρο τιμής σε πρώτους μάστορες όπως ο Carpenter (κυρίως), ο Zemeckis, ο De Palma. Σε όλα τα μποξάκια ο Αργεντίνος παίρνει τικ, δίχως δεύτερη σκέψη, όντας αυτός που βγήκε περισσότερο κερδισμένος από το πρότζεκτ It.
Ένα πλάνο που αν εξαιρέσουμε την (ασούμε δικαιολογημένη) αργοπορία άφιξης του Chapter 2, μοιάζει να έχει οργανωθεί άρτια, προκειμένου να μην αφήσει ούτε έναν φαν των κειμένων του 72χρονου διοπτροφόρου νοβελίστα - τι ωραίο το καμέο του - απογοητευμένο. Το αντίθετο, το μάτι χορταίνει θέαμα μέσα από τις επιμέρους βινιέτες ανάλυσης των προσωπικοτήτων, σε σημείο βαρυστομαχιάς! Με ολόσωστες δόσεις τρόμου, ακρότητας, σασπένς και φυσικά χιούμορ, με σούπερ αστέρια λάμψης μεγέθους McAvoy, Chastain και ιδίως συγκινητικού Hader, που έτρεξαν να προλάβουν να κλείσουν θέση μεταξύ των "Magnificent" Seven, με το ζητούμενο, τέλος, ονειρικό ταξίδεμα και στο δικό μας έφηβο παρελθόν. Εμάς των πιο παλιών, ειδικά, που κοιμόμασταν κάτω από το πόστερ των χιλιοιδωμένων Goonies και αγκαλίτσα με την μισοσκισμένη φωτογραφία της κοκκινότριχης Κουκλίτσας με τα Ροζ. Και στα τρεμάμενα κρυφά από την υπόλοιπη άγρια συμμορία που κέφαρε Motorhead και Dio, ακούγαμε Juice Newton και Angel In The Morning. Αιτία καζούρας το λιγότερο, μέχρι και εμφάνισης κόκκινων μπαλονιών τριγύρω, αν διέρρεε ποτέ της η φλωριά μας...
Ο ανασφαλής Μπιλ, πια έχει αποκτήσει οικογένεια και είναι ένας ανερχόμενος συγγραφέας / σεναριογράφος, που όμως δεν διαθέτει καμία αυτοπεποίθηση, καθώς πιστεύει πως τα έργα του, δεν διαθέτουν κατάλληλο φινάλε. Αντιθέτως ο Ρίτσι, δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί, εργάζεται ως σταντ απ κωμικός και πάντα μέσα του ανησυχεί μην τυχόν και αποκαλυφθεί το καλά κρυμμένο του μυστικό. Επιτυχημένος στον τομέα του, ως αρχιτέκτονας, είναι ο πάλαι ποτέ χοντρούλης Μπεν, που κι εκείνος μένει μόνος, μη έχοντας ξεπεράσει την μοναδική νεανική του αγάπη. Όπως χαρισματικός επαγγελματίας είναι και ο χρηματιστής Έντι, που δεν καταφέρνει να βγάλει από το μυαλό του την υπερπροστασία της μητρός του. Γονική καταπίεση που βίωσε στα νιάτα της και η όμορφη Μπεβ, αίσθημα που νιώθει ακόμη και σήμερα, από τον εύπορο, ζηλόφθονο και επιθετικό σύζυγό της. Όλοι τους θα απαντήσουν στην αγωνιώδη κλήση του Μάικ και άμεσα θα επιστρέψουν στην γενέτειρα τους. Όλοι εκτός από τον Στάνλει, τον πιο φοβισμένο και αναστατωμένο ψυχικά της επτάδας, που μπροστά στην επερχόμενη επανάληψη του ολέθρου, θα δώσει πρόωρο τέλος στην ζωή του.
Με μια δόση νοσταλγίας θα πραγματοποιηθεί λοιπόν το αναμενόμενο σμίξιμο των ενήλικων πλέον κομπανιέρων, που φαντάζονται τον λόγο που τους φώναξε πίσω στα πάτρια εδάφη, εκείνος που ουδέποτε τα εγκατέλειψε, αλλά δεν θέλουν καν να τον διανοηθούν. Και αφού είναι ο μόνος που έχει μελετήσει καλά τον τρόπο αντιμετώπισης του σιχαμερού κλόουν, έχει καταλήξει στο ότι ο καθένας τους πρέπει να προσφέρει και από ένα ζωντανό κειμήλιο της παιδικής του ηλικίας, σε μια μυστικιστική τελετή που πιστεύεται πως θα ξορκίσει το Κακό. Θα αποδιώξει όμως ταυτόχρονα και το χάντικαπ που βασανίζει εκ γενετής την ψυχούλα τους, μήπως και βρουν επιτέλους την λύτρωση που ψάχνουν, τόσες δεκαετίες τώρα?
Η πραγματικότητα, για κάθε βιβλίο του King που πέρασε από τις σελίδες στο σελιλόιντ, είναι κομματάκι ιδιότροπη, καθώς τα κείμενα του πιο διαβασμένου συγγραφέα του είδους ποτέ, δεν είναι εύκολο να μετατραπούν σε εικόνες με λίγα λόγια και καλά. Συνεπώς δεν προκαλεί καμία απολύτως έκπληξη το γεγονός πως η συνολική διάρκεια του φιλμ, αγγίζει το τρίωρο, νούμερο υπερδιπλάσιο περίπου, από όσο κρατούν τα κλασικά χόρορ της σειράς. Είναι όμως και το It συνολικά ένα φιλμ που αμιγώς ανήκει σε αυτή την κατηγοριοποίηση? Από την πρώτη φορά του ανανεωτικού Stand By Me, είχε διαφανεί πως δεν είναι, μα ουσιαστικά αποτελεί μελέτη ψυχοσύνθεσης μιας φράξιας ατόμων, που έχουν αποθηκευμένα εντός τους ζόρια ανθρωπινά. Κοινά! Κοινότατα! Που δεν τους καθιστούν ψυχασθενείς, αλλόκοτους, διαφορετικούς, μα ανάλογους με το λοιπό σύνολο. Το οποίο όμως πετυχαίνει να μην αποκαλύπτει τα ας τα πούμε πάθη του, ούτως ώστε να τον πιάνουν στην κοροϊδία οι πάσης ηλικίας μπούληδες.
Ετούτοι εδώ οι αντιηρωικοί Επτά, για να φτάσουν στο σημείο να βάλουν πλάτη τον Πέννυγουάιζ, επιβάλλεται πρωτίστως να καθαρίσουν εντός τους. Όχι διότι πράττουν ή έπραξαν κάτι παραβατικό, που μπορεί να τους έχει μολύνει, αλλά γιατί το περιβάλλον τους έχει καταστήσει Χαμένους, μηδενικούς, τρεκλιάρηδες. Και οι κυριότερες εξομολογήσεις θα πρέπει να γίνουν εντός της παρέας, οι δικές τους μάσκες να πέσουν πρώτες, πριν να προλάβει ο κλοουνίστικος καθρέφτης να τους καταπιεί.
Η απόπειρα του Andy Muschietti να οπτικοποιήσει, το δυσκολότερο γι αυτό τον σκοπό, ίσως, πόνημα του Μετρ, αποξαρχής είχε φανεί πως θα στεφθεί με δάφνες. Πολλών λογιών. Εισπρακτικές, που θα διαδώσουν το όνομα του και θα χαροποιήσουν το στούντιο που τον στηρίζει. Δημιουργικές, που θα αναδείξουν τις ικανότητες του να δομήσει σωστά ένα τσούρμο από ανατριχίλες και να τις μοιράσει μελετημένα στην πλατεία. Καλλιτεχνικές, που θα τονίσουν την αρτιστική του παιδεία και προσπάθεια του να αποτίσει φόρο τιμής σε πρώτους μάστορες όπως ο Carpenter (κυρίως), ο Zemeckis, ο De Palma. Σε όλα τα μποξάκια ο Αργεντίνος παίρνει τικ, δίχως δεύτερη σκέψη, όντας αυτός που βγήκε περισσότερο κερδισμένος από το πρότζεκτ It.
Ένα πλάνο που αν εξαιρέσουμε την (ασούμε δικαιολογημένη) αργοπορία άφιξης του Chapter 2, μοιάζει να έχει οργανωθεί άρτια, προκειμένου να μην αφήσει ούτε έναν φαν των κειμένων του 72χρονου διοπτροφόρου νοβελίστα - τι ωραίο το καμέο του - απογοητευμένο. Το αντίθετο, το μάτι χορταίνει θέαμα μέσα από τις επιμέρους βινιέτες ανάλυσης των προσωπικοτήτων, σε σημείο βαρυστομαχιάς! Με ολόσωστες δόσεις τρόμου, ακρότητας, σασπένς και φυσικά χιούμορ, με σούπερ αστέρια λάμψης μεγέθους McAvoy, Chastain και ιδίως συγκινητικού Hader, που έτρεξαν να προλάβουν να κλείσουν θέση μεταξύ των "Magnificent" Seven, με το ζητούμενο, τέλος, ονειρικό ταξίδεμα και στο δικό μας έφηβο παρελθόν. Εμάς των πιο παλιών, ειδικά, που κοιμόμασταν κάτω από το πόστερ των χιλιοιδωμένων Goonies και αγκαλίτσα με την μισοσκισμένη φωτογραφία της κοκκινότριχης Κουκλίτσας με τα Ροζ. Και στα τρεμάμενα κρυφά από την υπόλοιπη άγρια συμμορία που κέφαρε Motorhead και Dio, ακούγαμε Juice Newton και Angel In The Morning. Αιτία καζούρας το λιγότερο, μέχρι και εμφάνισης κόκκινων μπαλονιών τριγύρω, αν διέρρεε ποτέ της η φλωριά μας...
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Σεπτεμβρίου 2019 από την Tanweer!