Ο Άγνωστος (The Stranger) Poster ΠόστερΟ Άγνωστος

του Thomas M. Wright. Με τους Joel Edgerton, Sean Harris, Jada Alberts, Cormac Wright, Steve Mouzakis, Matthew Sunderland, Fletcher Humphrys, Graham Ikin, Alan Dukes.

Cluedo με έναν ύποπτο
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Στα αστυνομικά χρονικά της Αυστραλίας, η υπόθεση της εξαφάνισης του 13χρονου Ντάνιελ Μόρκομπ, καταγράφεται ως η πλέον μυστηριώδης και συγκλονιστική που απασχόλησε την περιοχή του Κουίνσλαντ, του βορειοανατολικού άκρου της νησιωτικής χώρας. Το νεαρό αγόρι, παραμονές Χριστουγέννων του 2003, θα ξεκινήσει ολομόναχο για τα γιορτινά του ψώνια, προς το τοπικό μολ της παραλιακής κωμόπολης που διαμένει και στην διαδρομή τα ίχνη του θα εξαφανιστούν. Οι μαρτυρίες των περαστικών θα είναι θολές, συγκεχυμένες και ελάχιστα βοηθητικές για τις Αρχές που θα αναζητήσουν την άκρη του νήματος, ενώ και η μη εξεύρεση πτώματος θα κάνει την δουλειά τους ακόμη πιο δύσκολη στο να εντοπίσουν το τι ακριβώς συνέβη εκείνο το μοιραίο απόγευμα. Κι έτσι θα περάσουν άκαρπες και χωρίς την ελάχιστη πρόοδο οι έρευνες της αστυνομίας, για τα επόμενα οκτώ χρόνια. Μέχρι το 2011...

Ο Άγνωστος (The Stranger) Quad Poster
Σε ένα βραδινό δρομολόγιο λεωφορείου, δύο άντρες, άγνωστοι μέχρι πρότινος μεταξύ τους, θα ανοίξουν διάλογο, αποκαλύπτοντας ο ένας στον άλλο, μπόλικα από τα εσώψυχα τους. Κι αν ο ένας, ο σαφώς πιο λιγομίλητος Χένρι Τίγκ, μοιάζει να κρατάει τα περισσότερα κρυμμένα μέσα του, ο εξίσου μοναχικός, μα διαχυτικότερος Τζο, θα ρίξει στην κουβέντα μια ιδέα που θα κεντρίσει μονομιάς το ενδιαφέρον του συνομιλητή του. Η αναφορά του σε μια μυστική οργάνωση, μια φιλική εταιρία, που με υπόγεια δράση καταφέρνει να σβήσει το όποιο ανήθικο έως και παράνομο παρελθόν των μελών της, θα ριζώσει για τα καλά μέσα στο μυαλό του Χένρι, που είναι προφανές πως κάτι παράξενο τον βασανίζει. 

Οφείλει λοιπόν να είναι ειλικρινής και αποκαλυπτικός για το ποιόν του, αν επιθυμεί να γίνει μέλος αυτής της ιδιαίτερης σέχτας, που λειτουργεί ως καθαρτήριο για τον οποιοδήποτε παραβατικό χαρακτήρα την προσεγγίσει. Και να προετοιμαστεί κατάλληλα για την συνάντηση με τα ανώτερα κλιμάκια της κλίκας, από τον σύνδεσμο που θα τοποθετηθεί δίπλα του για να τον κοουτσάρει, τον Μαρκ, που επίσης λυτρώθηκε κάποτε από τις ενέργειες της κλίκας, που του έσβησε από κάθε αρχείο, την οποιαδήποτε σχέση του με το έγκλημα. Η σχέση που θα αναπτυχθεί ανάμεσα στο εκπαιδευόμενο μέλος και τον αρχαιότερο, πρέπει να στηριχθεί στην εμπιστοσύνη. Κι ας μην περνά καν από του νου του Χένρι, πως ο καινούργιος φίλος του, δεν είναι παρά ένας ντέντεκτιβ σε μυστική αποστολή, που σκοπό του έχει να τον παγιδεύσει, θεωρώντας τον ως τον βασικό ύποπτο για την απαγωγή και την πιθανή δολοφονία ενός μικρού αγοριού, πριν από ακριβώς οκτώ έτη!

Κι έτσι αρχίζει να ταιριάζει κομματάκι με το κομματάκι η αφήγηση της ταινίας με την ανατριχιαστική υπόθεση Μόρκομπ που συντάραξε την κοινή γνώμη των Αντιπόδων κατά την πρώτη δεκαετία του τρέχοντος αιώνα. τα στοιχεία που χρησιμοποιεί το σενάριο είναι όλα παρμένα από την έρευνα της ρεπόρτερ Kate Kyriacou, όπως την κατέγραψε στο βιβλίο της The Sting: The Undercover Operation That Caught Daniel Morecomb's Killer, με δύο σημαντικές διαφορές. Πουθενά δεν γίνεται αναφορά στην δράση της οικογένειας του ανήλικου εξαφανισθέντα, η οποία υπήρξε συγκλονιστική σε όλη την περίοδο της αναζήτησης της αλήθειας - έως και εξειδικευμένο ίδρυμα δημιούργησαν οι γονείς του, δίνοντας συνάμα πανύψηλη αμοιβή σε όποιον έδινε στοιχεία που θα οδηγούσαν στην ταυτότητα του δράστη - συνεπώς, με την φαμίλια να μην εγκρίνει στο φιλμ, τα ονόματα που χρησιμοποιούνται δεν είναι τα πραγματικά. Μικρή σημασία έχει πάντως, αφού το φιλμ, δεν ακολουθεί σε κανένα του σημείο την γνώριμη δομή ενός κλασικού αστυνομικού θρίλερ.

Γι αυτό και πρόκειται για μια από τις ελάχιστες φορές, που ο υποψήφιος θεατής, απαιτεί την βοήθεια της ανάγνωσης του πλοτ (προσωπικά πάντα την απορρίπτω, όπως κι εδώ, κάτι που δεν με βοήθησε στην παρακολούθηση να παραδεχτώ) αφού για ένα σημαντικό κομμάτι του πρώτου μέρους, τα δεδομένα πετιούνται άτσαλα και ασύνταχτα ένθεν κακείθεν, με την αφελή ματιά να μην καταφέρνει να τα ενώσει σε σώμα ένα. Η ουσία είναι όμως πως ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Thomas Wright, πριν σερβίρει το ορντέβρ στο κοινό, το έχει αφήσει να σιγοβράσει σε χαμηλόφωτη, χαμηλότονη και χαμηλόρυθμη φωτιά, εξαντλώντας κατάτι τις πεινασμένες αντοχές του. 

Με το που εκκινούν οι αποκαλύψεις δε, για το ποιος μπορεί να είναι ποιος, το θέμα δεν μπαίνει στην κλισέ ράγα που μέσω του ρυθμικού θα μας οδηγήσει στην λύτρωση, παρά κατεβάζει ακόμη πιότερο ταχύτητες για να εισχωρήσει στα ενδότερα των δύο αντρών. Του φερόμενου ως δράστη, που δεν σου γεμίζει καν το μάτι έστω για ύποπτος και του αντεκάβερ κοπ, που καταβάλλεται από μπόλικα ψυχικά σύνδρομα, ερχόμενος σε άμεση επαφή με έναν πιθανό βιαστή και δολοφόνο ενός μικρού αγοριού. Συνομήλικου με τον δικό του γιο, για να ανεβάσουμε, ακόμη περισσότερο, τον εσωτερικό τρόμο του αστυνομικού στα ύψη.

Προσωπικά? Επιμένοντας απρόσκοπτα να μαντέψω τι μπορεί να κρύβει αυτό το υποχθόνιο παιχνιδάκι μεταξύ μουσάτων αγνώστων στην αυστραλιανή ύπαιθρο, εξαντλήθηκα. Έως και γονάτισα την υπομονή μου, μη καταφέρνοντας να κολλήσω το παραμικρό τουβλάκι σε συνέχεια του προηγούμενου. Η επιμονή μου όμως πήρε αυτό που της άξιζε με το που το αφήγημα άλλαξε ρότα και μπήκε στα λημέρια του Cluedo. Με έναν και μοναδικό σάσπεκτ, που για να μαρτυρήσει όμως τις πράξεις του, πρέπει οι κινήσεις των κυνηγών του να είναι χορογραφημένες τόσο τέλεια, για να μην του κινήσουν την περιέργεια και απομακρυνθεί. Κι όσο ανοίγεται φιλικά ο δράστης τόσο ξαλαφρώνει, σε αναντιστοιχία με τον νέο κομπανιέρο του, που λεπτό με το λεπτό, πέφτει στην δίνη του ψυχολογικού εφιάλτη.

Γενικά το έχουν αυτό το στοιχείο οι καλές αυστραλιανές παραγωγές, να μην τηρούν τα πρωτόκολλα, παρόλα αυτά να αφήνουν στο φινάλε την πιο όμορφη γεύση για το κινηματογραφικό μάθημα που παρέδωσαν στον αναγνώστη τους. Το The Stranger, που δεν παίζει στιγμή στο πεδίο της πομπώδους χολιγουντιανής crime drama, τσακίζει μεν την ανυπόμονη ματιά, αλλά συνάμα την επουλώνει με την περιορισμένη σε διαλόγους και περιθωριακή μέθοδο τύπου Animal Kingdom, που επιλέγει να πει το ποίημα. Στηρίζοντας την δομή της στις έως και συγκλονιστικές παρουσίες του κεντρικού υποκριτικού ντουέτου, που ορίζουν ο Όσι Joel Edgerton και ο Βρετανός Sean Harris, ως μπάτσος και φονιάς αντίστοιχα, που παλεύουν με τους δαίμονες, για να καταφέρουν να αποκαλύψουν τι συνέβη στον πιτσιρικά εκείνη την άτυχη ημέρα. Ο πρώτος επαγγελματικά κι ανθρώπινα, ο δεύτερος, μάλλον, εξομολογητικά και λυτρωτικά. Το αληθές της συνύπαρξης τους, στο επίκεντρο ενός φονικού πρωτοφανούς βιαιότητας για το χαμηλής εγκληματικότητας Down Under, λειτουργεί ακόμη καθηλωτικότερα στην συνείδηση της πλατείας. Αδάμας, προερχόμενος κι αυτός από το φετινό Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών...

Ο Άγνωστος (The Stranger) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 27 Οκτωβρίου 2022 από την Odeon!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική