Το μυστικό των Μάρομποουν (Marrowbone) Poster ΠόστερΤο μυστικό των Μάρομποουν
του Sergio G. Sánchez. Με τους George MacKay, Anya Taylor-Joy, Charlie Heaton, Mia Goth, Matthew Stagg, Kyle Soller, Nicola Harrison, Tom Fisher


Να με θυμάσαι και να μ'αγαπάς
του zerVo (@moviesltd)

Κοντεύει να εικοσαρίσει, το κίνημα εκείνο του Σπανιόλικου σινεμά, που ασχολήθηκε ξεχωριστά και με μέθοδο εμπνευσμένη, με ένα κινηματογραφικό είδος που διαθέτει αμέτρητους φανατικούς οπαδούς, το μεταφυσικό horror, έχοντας βάλει φαρδιά πλατιά την σφραγίδα του στο genre. Λογικό άλλωστε μιας και εδραιώθηκε από μορφές, πλέον, της παγκόσμιας δημιουργικής σκηνής, σαν τους Del Toro και Amenabar, δίνοντας έναν διαφορετικό, μοντέρνο αέρα στο φοβιστικό σασπένς, με συνέπεια οι Ίβηρες να κτίσουν την ολόδικη τους σχολή, με πολύ ενδιαφέρουσες ταινίες, που υπογράφουν φρέσκα, καινούργια ονόματα. Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και η (αγγλόφωνη) πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Sergio G. Sanchez, Το Μυστικό των Μαρομπόουν (Marrowbone) γνωστού μέχρι τα τώρα από τις εξαιρετικές σεναριακές του στιγμές στα εξαιρετικής σύλληψης και εκτέλεσης The Orphanage και The Impossible.

Το μυστικό των Μάρομποουν (Marrowbone) Quad Poster Πόστερ
Προκειμένου να θάψουν μια για πάντα το μυστικό, που όχι μόνο είχε ατιμάσει το όνομα τους, αλλά διακύβευε και την ακεραιότητα τους, η μεσήλικας Ρόουζ μαζί με τα τέσσερα παιδιά της, θα επιχειρήσουν ένα καινούργιο ξεκίνημα, εγκαταλείποντας μια για πάντα την Αγγλία, προκειμένου να εγκατασταθούν στο εγκαταλελειμμένο πατρικό της κτήμα, στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού. Ταξίδι που θα επιβαρύνει υπερβολικά την υγεία της, με συνέπεια μετά από σύντομη ασθένεια να εγκαταλείψει τα εγκόσμια, δίνοντας την ευχή της στα τέκνα της, να παλέψουν όσο μπορούν περισσότερο για να ορθοποδήσουν.

Μολονότι οι συνθήκες δεν θα είναι και οι ιδανικές για τον 21χρονο Τζακ, που θα πάρει πλέον την κατάσταση στα χέρια του και τα μικρότερα αδέλφια του, την σχεδόν συνομήλικη του Τζουν, τον έφηβο Μπίλυ και τον πιτσιρίκο Σαμ, οι τέσσερις τους λειτουργώντας δεμένοι σαν ομάδα, θα προσπαθήσουν να τις υπερκεράσουν, δίχως να έχουν υπολογίσει πως το παρελθόν θα ξυπνήσει και θα τους καταδιώξει. Αποκρύπτοντας επιμελώς τον θάνατο της μητέρας τους από την λοιπή, μικρή κοινωνία, σύντομα θα αντιληφθούν πως μια απειλή κρύβεται μέσα στο καινούργιο τους σπιτικό, που δεν θα αργήσει να πάρει διαστάσεις τρομακτικές και απειλητικές για την σωματική ακεραιότητα των παιδιών.

Οπότε αυτό που συλλογάσαι θεατή μου είναι πως έχουμε μπροστά μας μια ακόμη περίπτωση ανατριχιαστικού θρίλερ, όπου τα πάντα λαμβάνουν χώρα μέσα σε ένα στοιχειωμένο ξύλινο κακοσυντηρημένο πολύπατο, αποτραβηγμένο από τον πολιτισμό, στο πλάι των απόκρημνων αμερικάνικων ακτών, κάπου στις αρχές του περασμένου αιώνα. Και δεν είναι άδικη μια τέτοια προσέγγιση, μιας και στην εξέλιξη της ενδιαφέρουσας ιστορίας, εμφανίζονται όλων των λογιών τα scary κλισέ και οι τρεμάμενες σκιές στο φόντο και οι παράξενες μελανιές υγρασίας στα ταβάνια, όπως βεβαίως και όλοι εκείνοι οι μυστηριώδεις θόρυβοι που έρχονται ανεξήγητα από το πουθενά. και καλυμμένους καθρέφτες έχει το μενού, αν αυτό λέει κάτι στο θυμητικό των πιο εκπαιδευμένων σινεφίλων...

Περιέργως πάντως το φιλμ, που δραστικά μετά από ένα άξαφνο καταμαύρισμα της οθόνης, παίρνει μια εντελώς άλλη αφηγηματική τροπή, χρονικά ασύμμετρης διαδρομής, όπου οι πρωθύστερες εικόνες μπλέκονται με το παρόν, στο οποίο έχει εισβάλλει πλέον το κορίτσι / ερωτικό ενδιαφέρον του πρωτότοκου των Μάρομποουν, αλλά κι ένας χαρτογιακάς, εντεταλμένος της τράπεζας που ερευνά τα έγγραφα ιδιοκτησίας της γης της χωρίς (εμφανή) γονιό φαμίλιας. Απορίες που εννοείται δεν μένουν αναπάντητες στην ύστατη πράξη του έργου, όπου το paranormal όπως συνηθίζουν οι Σπανιόλοι κινηματογραφιστές, αποχωρεί από το κάδρο και την θέση του παίρνει ο ορθολογισμός και η κυνικά δραματική πραγματικότητα, μέσα από την πολυαναμενόμενη ανατροπή - έκπληξη. Που για τους πιο γυμνασμένους και εύστροφους στο να προβλέπουν το μέλλον της ιστορίας που παρακολουθούν, μάλλον δεν θα τους αφήσει, αυτό που λέμε, κόκκαλο στο κάθισμα. Καλώς ή κακώς στο σινεμά, αυτά τα καθηλωτικά τουίστ μια φορά συνέβησαν και δύσκολα επαναλαμβάνονται στον ίδιο βαθμό, που να ακινητοποιήσουν τον θεατή, στην έκρηξη τους.

Συνεπώς αυτό που καλούμαστε να ελέγξουμε είναι αν πραγματικά το κτίσιμο της πλοκής, μέχρι την μεγάλη αποκάλυψη διαθέτει συνάφεια και δεν δημιουργεί τεράστιες τρύπες στο σενάριο, πράγμα που συμβαίνει ορθά, ξετυλίγοντας νοερά πλέον το κουβάρι προς τα πίσω, μελετώντας τις φοβιστικές σεκάνς που μας σερβίρει ο αξιότιμος Δον Sergio G. Sanchez. Κι εκεί πραγματικά ο Αστούριος, με το ικανότατο συγγραφικό παρελθόν, έχει κάνει πολύ καλή δουλειά, μιας και δεν παίζει ασυνέπεια, στον έλεγχο των παγίδων που ενδεχόμενα θα έπεφτε ο ίδιος μέσα, βλέποντας το πόνημα του ανάποδα. Όπως φυσικά εξαιρετικά τα πηγαίνει και στο κτίσιμο της ατμόσφαιρας, ιδίωμα φυσικά της σχολής που εκπροσωπεί, μιας και το κλειστοφοβικό κλίμα, η εσωστρεφής ιδιοσυγκρασία και το συναίσθημα της ανατριχίλας για το άγνωστο που κρύβουν οι τοίχοι του haunted house, δίνονται καθώς πρέπει. Οι αδυναμίες στο ναρέισον, έχουν να κάνουν πιο πολύ με το αργότατο τέμπο που ακολουθεί το Marrowbone, που στοχεύοντας να σιγοβράσει την ίντριγκα του, πετυχαίνει ακριβώς το αντίθετο. Να μακροσύρει το στόρι κοντά σχεδόν στο δίωρο, χωρίς ιδιαίτερο λόγο, ξοδεύοντας αναίτια σκηνές σχεδόν σε ριπίτ, μη επιδεικνύοντας ικανότητες φειδούς και οικονομίας.

Ατού του αξιοπρεπούς, δίχως άλλο, ντεμπούτο, ορίζουν οι ερμηνείες και των τεσσάρων παιδιών που σαν ένα καλούνται να στηρίξουν την ακεραιότητα του σπιτικού τους, προεξάρχοντος βεβαίως του χαρισματικού Λονδρέζου George MacKay, που ηγείται του κουαρτέτου, αποτελούμενου από την λιτή μα τόσο εκφραστική Mia Goth, τον αβανταρισμένο μορφονιό των Stranger Things, Charlie Heaton και τον μπόμπιρα Matthew Stagg, που αναμφίβολα κρατά τον πιο δραματικό ρόλο, από όλα τα αδελφάκια. Μισή βαθμίδα πάνω από όλους υποκριτικά, στέκεται πάντως η Anya Taylor-Joy, ως ο χαρακτήρας καταλύτης της επαρχιώτισσας βιβλιοθηκάριου, που οδηγεί την ταινία στην αποκάλυψη. Στο ξεσκέπασμα των ειδώλων, που εννοείται τον απροετοίμαστο θα τον ταράξουν, χμ, ίσως όχι όμως τον πιο ψυλλιασμένο, που μαντεύει από πολύ νωρίς, τι ακριβώς κρύβουν πίσω από το ραγισμένο τους τζάμι.

Το μυστικό των Μάρομποουν (Marrowbone) Rating

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Odeon!
Περισσότερα... »



Ελληνικό Box Office 23 - 26 Νοεμβρίου 2017 by OPTOMA


Φιλμ
Διανομή
Wks Αίθουσες
4ήμερο Ελλάδας
Σύνολο Ελλάδας
1
Καζαντζάκης
Odeon
1
117
58.080
58.080
2
Murder On The Orient Express
Odeon
3
84
32.271
233.042
3
Justice League
Tanweer
2
82
20.997
113.015
4
Happy Family
Tanweer
3
66
5.655
27.910
5
Το τελευταίο σημείωμα
Tanweer
5
39
5.029
186.074
6
Gnome Alone
Odeon
4
48
3.415
26.298
7
Happy End
Rosebud 21
2
9
3.258
11.939
8
Thor: Ragnarok
Feelgood Ent.
4
14
2.869
158.377
9
The Killing of a Sacred Deer
Feelgood Ent.
4
21
2.811
35.972
10
Marrowbone
Odeon
1
20
2.649
2.649


Περισσότερα... »

Good Time Poster ΠόστερGood Time
των Benny Safdie & Josh Safdie. Με τους Robert Pattinson, Benny Safdie, Buddy Duress, Taliah Webster, Jennifer Jason Leigh, Peter Verby, Barkhad Abdi, Gladys Mathon


Run Connie, Run!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Και οι Θεοί τρελάθηκαν!!!

Αυτή είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθέτησαν τα αδέλφια Safdie. Προηγήθηκαν οι ταινίες «Φέρτε και λίγο δενδρολίβανο» (Daddy Longlegs, 2009) και «Heaven Knows What» (2014). Πριν από αυτές, ο Josh είχε γυρίσει μόνος του την ταινία «The Pleasure of Being Robbed» (2008). Στην Ελλάδα τους ανακαλύψαμε μέσω του Λευτέρη Αδαμίδη, όταν ηγούνταν του τμήματος «Ημέρες Ανεξαρτησίας» στο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, και τους είχε καλέσει μάλιστα στη Θεσσαλονίκη. Γενικώς, τα αδέλφια τα πάνε πολύ καλά με την Ελλάδα. Πίσω από τη συγκεκριμένη ταινία βρίσκεται το Hercules Film Fund, ένα fund ειδικού σκοπού που διευθύνεται από τον Πάρι Κασιδόκωστα - Λάτση. Γι' αυτό ίσως και ο πρωταγωνιστής της ταινίας υποτίθεται ότι είναι ελληνικής καταγωγής. Και ο Robert Pattinson, που τον υποδύεται, ήρθε στην Ελλάδα πριν λίγες μέρες, για να προωθήσει την ταινία!

Good Time Poster Πόστερ
Η ταινία έλαβε μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα του περασμένου φεστιβάλ των Καννών. Σ' αυτήν ο Josh Safdie είναι και συνσεναριογράφος και ο ένας από τους δύο μοντέρ (μαζί με τον Ronald Bronstein, με τον οποίο συνέγραψαν το σενάριο) ενώ ο αδελφός του, ο Benny είναι ο ένας εκ των πρωταγωνιστών. Να σημειώσουμε πως ο ρόλος του Connie Nikas γράφτηκε αποκλειστικά για τον Robert Pattinson και πως η επόμενη ταινία των δύο αδελφών θα έχει τον τίτλο «Uncut Gems» και θα πρωταγωνιστεί σε αυτήν ο Jonah Hill. Τέλος, στους τίτλους... τέλους ακούγεται ένα τραγούδι που έγραψε και τραγούδησε, εμπνευσμένος από την ταινία, ο θρύλος της μουσικής, Iggy Pop.

Η υπόθεση: Ο Κόνι (εκ του Κωνσταντίνος) Νίκας είναι ένας ελληνικής καταγωγής νεαρός, που έτυχε να ανήκει στους φτωχούς αυτού του κόσμου. Είναι απίστευτα προστατευτικός απέναντι στον μικρότερο αδελφό του, τον Νικ (εκ του Νικόλαος) Νίκας (σ.σ.: μουάχαχαχαχαχα), ο οποίος πάσχει από πνευματική υστέρηση. Θα τον... αρπάξει από μια συνεδρία με έναν ψυχίατρο, ελευθερώνοντάς τον, και μαζί θα προχωρήσουν σε μια ληστεία τράπεζας! Όλα βαίνουν καλώς, αλλά τελικά, όχι, όλα πάνε σκατά! Η αστυνομία τους στριμώχνει, τα χρήματα μαρκάρονται από κόκκινη μπογιά που σκάει και ο Νικ συλλαμβάνεται αφού τραυματίζεται.

Προφυλακισμένος, τρώει άγριο ξύλο και τον μεταφέρουν στο νοσοκομείο όπου φυλάσσεται από την αστυνομία, τυλιγμένος με γάζες σε όλο του το κεφάλι. Ο Κόνι γλυτώνει. Προσπαθεί να μαζέψει χρήματα για να βγάλει τον αδελφό του με εγγύηση. Δεν τα καταφέρνει. Και μετά αποφασίζει να... απαγάγει τον αδελφό του από το νοσοκομείο. Το τι θα ακολουθήσει θα είναι μια από τις πιο παράξενες νύχτες που έχει ζήσει ποτέ κάποιος στη Νέα Υόρκη!

Η άποψή μας: Σαν να συνάντησε το «Μετά τα μεσάνυχτα» (After Hours, 1985) του Martin Scorsese το «Εκτός ορίων» (Crank, 2006) των Neveldine – Taylor είναι ετούτη η σπιντάτη κατάδυση στις φτωχογειτονιές της Νέας Υόρκης. Ναι, είναι μια περιπέτεια η ταινία, με μπόλικη βία κι ακόμα περισσότερο διεστραμμένο χιούμορ, αλλά δεν είναι περιπέτεια από αυτές που κυριαρχούν στα μούλτιπλεξ. Κι αυτό γιατί αν ξύσει κανείς λίγο την επιφάνεια θα βρει από κάτω μια εξαιρετική, πικρή, κριτική ματιά στο σύγχρονο αστικό τοπίο των άσχημων μεγαλουπόλεων, των γεμάτων αποξενωμένων ανθρώπων, όπου ο παραλογισμός είναι το στοιχείο που κυριαρχεί.

O Robert Pattinson μπορεί να δίνει και την καλύτερη ερμηνεία της έως τώρα καριέρας του, όντας ένας άνθρωπος που μεγάλωσε χωρίς αγάπη και φροντίδα, έχει τις καλύτερες προθέσεις, αγαπά και προστατεύει τον αδελφό του, αλλά δεν μπορεί παρά να κάνει το ένα λάθος μετά το άλλο σε κρίσιμες καταστάσεις. Και να διαλέγει πάντα τον λάθος δρόμο, την λάθος κίνηση, τη λάθος έκφραση. Η σχέση του με τον απαχθέντα (δεν σας λέω περισσότερα γιατί θα σας χαλάσω μια από τις πιο διασκεδαστικές σκηνές της ταινίας) βγάζει πολύ γέλιο, η σχέση του με την πιτσιρίκα αφροαμερικάνα, που μπαίνει στην περιπέτεια από καθαρή βαρεμάρα, λέει πολλά για την αμερικάνικη κοινωνία (ακόμα και η επιλογή των αδελφών να κλέψουν την τράπεζα φορώντας μάσκες αφροαμερικάνων δηλώνει πολλά περισσότερα από οποιαδήποτε ταινία καταγγελίας), η ηχητική μπάντα είναι σπουδαία, τα δάνεια από την αισθητική των seventies είναι καλοδεχούμενα, γενικώς απορώ γιατί μερικοί συνάδελφοι ξίνισαν απέναντι σε τούτη την ταινία μετά την προβολή της στις Κάννες.

Εντάξει, δεν μας δείχνει κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί – έτσι κι αλλιώς αυτό είναι ένα από τα ζητούμενα για τον σύγχρονο κινηματογράφο, mainstream και μη. Αλλά, ρε παιδί μου, αυτή η κάθοδος στην κόλαση, στον Άδη, του Κόνι, για να σώσει τον αδελφό του και εντέλει να σώσει τον εαυτό του, μπορεί να μην είναι απολύτως πρωτότυπη, είναι όμως απολύτως κινηματογραφική. Φυλακές, ψυχιατρεία, εργοστάσια, νεκροταφεία, που έλεγε και ο Πανούσης. Ένα αστικό τοπίο από το οποίο δεν μπορείς να ξεφύγεις, ένας λαβύρινθος χωρίς κανέναν Μίτο της Αριάδνης για να σε βγάλει στο φως, μια ζωή που πατάει και λιώνει τους μη προνομιούχους του κόσμου ετούτου. Κι ένα πλαστικό μπουκάλι Sprite γεμάτο... acid, γεμάτο παραισθησιογόνο, μια πιθανή διέξοδος, ένα εισιτήριο για ένα καλύτερο μέλλον. Ή η είσοδος για τον Αχέροντα! Όπως το γυάλινο μπουκάλι Coca Cola που πέφτει από τον ουρανό στην τρομερή κωμωδία από τη Νότια Αφρική που μνημονεύουμε στον υπότιτλο αυτού του κειμένου.

Ωραιότατη ήταν αυτή η ταινία και άφησε υποσχέσεις για ένα ακόμα καλύτερο μέλλον. Κάτι μας λέει πως αυτά τα αδέλφια δεν θα μας διαψεύσουν.

Good Time Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Feelgood Ent.
Περισσότερα... »

Καζαντζάκης Poster ΠόστερΚαζαντζάκης
του Γιάννη Σμαραγδή. Με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Μαρίνα Καλογήρου, Αλέξανδρο Καμπαξή, Στέφανο Ληναίο, Αργύρη Ξάφη, Μαρία Σκουλά, Νίκο Καρδώνη, Αμαλία Αρσένη, Γιούλικα Σκαφιδά, Αλέξανδρο Κολλάτο, Ζέτα Δούκα, Adrian Frieling, Anthoula Katsimatides, Νίκο Μαρινάκο, Όλγα Δαμάνη, Έρση Μαλικένζου, Πάνο Σκουρολιάκο, Τάκης Παπαματθαίου, Θοδωρή Αθερίδη, Στάθη Ψάλτη


Η πέτρα, το σίδερο, το ατσάλι δεν αντέχουν. Ο...θεατής αντέχει!
του zerVo (@moviesltd)

Τεράστια προσωπικότητα. Ένας γιγάντιος Έλληνας. Ο πιο διαβασμένος ίσαμε τα πέρατα του κόσμου γαλανόλευκος λογοτέχνης, ο πλέον αναγνωρισμένος από όλους, εγχώριους και διεθνείς αναγνώστες, ποιητής και πεζογράφος. Το έργο που άφησε κληρονομιά στον τόπο ανεκτίμητο. Και κυρίως ύψιστης διαχρονικής αξίας. Γεμάτο στοχασμούς και σοφές παραινέσεις που θα έπρεπε όλοι μας, σε έναν κόσμο βασικής έστω παιδείας, να γνωρίζαμε απέξω κι ανακατωτά. Ένα διαρκές και ατέρμονο λυσσάρι που στην τωρινή, ξεπεσμένη, ρημαγμένη, μηδενισμένη μετεξέλιξη της κοιτίδας του πολιτισμού, θα έπρεπε να λειτουργεί ως φάρος γνώσης και ελπίδας. Ένας υπεράνθρωπος που ακόμη και εβδομήντα ολόκληρα χρόνια μετά το πέρασμα του στην αιωνιότητα, παραμένει ολοζώντανος ανάμεσα μας με τις λέξεις του, συμβουλάτορας, πατέρας, αδελφός, ένα Θεού δώρο όπως τον θαρρώ. Δεν γίνεται να οριστεί ο Καζαντζάκης. Κανείς δεν μπόρεσε ποτέ του έστω να τον σχηματίσει, να τον μορφοποιήσει. Φαντάσου λοιπόν, να τον σκιτσάρει και να τον καδράρει προσφέροντας τον πακέτο στο σινεμασκόπ καρέ.

Καζαντζάκης Quad Poster Πόστερ
1957, Φράιμπουργκ. Σε κλινική της Δυτικογερμανικής πόλης, στις παρυφές των Άλπεων, ο κορυφαίος Κρητικός λογοτέχνης Νίκος Καζαντζάκης, διανύει βαρύτατα ασθενής, τις τελευταίες ημέρες της ζωής του. Στο πλευρό του πάντοτε πιστή, η λατρεμένη σύντροφος του, Ελένη, αποσπά τα ύστατα λόγια του, τις αναμνήσεις εκείνες που θα ολοκληρώσουν το κύκνειο άσμα του, την αυτοβιογραφική μυθιστορία Αναφορά στον Γκρέκο. Κουβάρι με τις θύμησες που θα ξετυλιχτεί αποξαρχής, από τα μικράτα του στην Λεβεντογέννα, όταν δεκάχρονος βίωνε ως ραγιάς την καταπίεση της Οθωμανικής Κατοχής, μα ακόμα πιότερο τους χτύπους της κληματόβεργας στην πλάτη, ως τιμωρία για τον ανάστατο χαρακτήρα του, από τον κυκλοθυμικό, βάναυσο πατέρα του, τον φημισμένο από άκρου εις άκρο του Ψηλορείτη, βρακοφόρο Καπετάν Μιχάλη.

Ενήλικος πια και γεμάτος όνειρα και καλλιτεχνικές ανησυχίες, ο Νίκος, θα αποδράσει από το απάνθρωπο κελί που είχε κτίσει γύρω του ο γονιός του και θα βρει απάγκιο στην πρωτεύουσα, εκεί που φοιτώντας στην Νομική Σχολή, θα βρει με ευκολία θέση στους λογοτεχνικούς κύκλους του αναγνωρισμένου ποιητή Άγγελου Σικελιανού. Οι φίλιες παραινέσεις του οποίου θα τον οδηγήσουν πολύ σύντομα στο να ανοίξει τα φτερά του για νέους κόσμους, να ψάξει άλλους δρόμους αναζήτησης της Αλήθειας, της Πίστης, της Ζωής. Από τα ασκητικά κελιά του Όρους Σινά στην προοδευτική, μοντέρνα σοσιετέ της Αυστρίας και από την φρεσκοεπαναστατημένη Μόσχα στα λαμπερά σαλόνια των Παρισίων, ο Καζαντζάκης θα γεμίσει τον απύθμενο νου του με σοφία και γνώση, που επεξεργασμένη πλέον θα την διοχετεύσει στο συγγραφικό του έργο.

Αυτές οι δέκα σειρές στην ουσία αποτελούν την βάση πάνω στην οποία κτίζεται το φιλμικό βιογράφημα του μοναδικού Καντιώτη, την μητρική πλακέτα που πάνω του μπαίνουν το ένα μετά το άλλο τα παζλάκια, που αναμένεται στο φινάλε να ορίσουν το σφαιρικό αφιέρωμα στην ζωή και το έργο του. Σαν πλάνο αφηγηματικό σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε πως είναι ατυχές. Αν είναι να αναφερθούμε σε ένα πρόσωπο ιστορικό που για χάρη του γράφηκαν χιλιάδες σελίδες πράξεων αποφασιστικών, μοιραίων, ηρωικών ενδεχόμενα. Η αξία της δραματουργίας τους είναι εκείνη που και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της (για χάρη του σεναρίου) αληθοπλασίας, αλλά θα ανεβάσει και τις εντάσεις που ζητάει ένα κινηματογραφικό έργο και μάλιστα ρετροσπεκτιβικό, για να διατηρήσει ζωντανό και το ενδιαφέρον της πλατείας ίσαμε το φινάλε. Οπότε το πατρόν που επιλέγει ο μάστορας για να βάλει σε τάξη τις ιδέες του, χιλιοχρησιμοποιημένο αλλού και με επιτυχία, εδώ δεν δύναται να λειτουργήσει. Διότι ο βίος του Καζαντζάκη, δεν χρωματίστηκε από στιγμιότυπα, αλλά από, βγαλμένα από μια θεάνθρωπη ψυχή, οράματα. Κι αυτά ουδείς, μπορεί να τα συλλάβει στο σελιλόιντ, στο ντίτζιταλ τέιπ ή σε όποιο στην ευχή μέσον επιθυμεί να τα καταγράψει.

Με αυτό το βασικό σφάλμα επί της αρχής, είναι λογικό κι επόμενο η διαδικασία να μην προχωρά ποτέ, να τελματώνει, ακόμη κι αν από το σκριπτ επιχειρούνται θεόρατα χρονικά άλματα, προκειμένου να μην βαρύνει (και) η χρονική διάρκεια με ένα προϊόν μεγαλύτερο του δίωρου. Στα αρπαχτά λοιπόν και κατόπιν της επιδερμικότατης προσέγγισης στην σύναψη του ψυχισμού του Καζαντζάκη, μέσα από όσα επανέρχονται στον γεροντικό του νου στο κρεββάτι του πόνου, ταξιδεύουμε πλάι του σε δεκάλεπτες ρουμπρίκες, που καθεμιά αναφέρεται και σε κάποιο από τα πιο διάσημα γραπτά του. Μια επικεφαλίδα και δυο πλανάκια τσίμα τσίμα, για την γνωριμία με τον πιο αδαή θεατή δηλαδή. Κάπου στο φόντο ακούγεται μια βολά το όνομα του Οδυσσέα, μια χούφτα εικόνες γύρω από ένα τραπέζι πάνω στο κύμα, σιμά σε ένα σαντούρι είναι το σκιτσάρισμα του Ζορμπά, δυο κουβέντες σε λουσάτο σαλόνι της Πόλεως του Φωτός, παρουσία του Τζούλη και της Μελίνας, είναι όλο το ζουμί του Χριστού που Ξανασταυρώθηκε. Και ενδιάμεσα ένα ακατάπαυστο κουβεντολόι, πινγκ πονγκ Καζαντζάκη και Ελένης, που νόημα μπορεί να βγάλει μόνο εκείνος που το σκαρφίστηκε. Ουδείς άλλος. Τα αποφθέγματα βλέπεις χρειάζονται και το παράδειγμα τους, την φιλμική τους παραβολή για να γίνουν ευρύτερα αντιληπτά. Αν τα πετάς πομπωδώς ένθεν κακείθεν, έτσι για το Θεαθήναι, μάλλον το αντίστροφο από το πραγματικό τους νόημα θα μοιράσουν στο κοινό.

Ο λάθος γιαλός που παίρνει με την (πιο απότομη δεν γίνεται, σχεδόν νόμισα πως ήταν ένα καινούργιο τρέιλερ) εισαγωγή του το φιλμ, δεν γίνεται με τίποτα να ισιώσει στην πορεία, ελλείψει των εντυπωσιακών, ακόμη και φανφαρόνικων αν το θέλεις, στιγμών της επί γης διαδρομής του συγγραφέα. Αξίζει να αναφερθεί πως το πιο αγωνιώδες - πέστο κι έτσι - στοιχείο του όλου, έχει να κάμει με το αν ο Καζαντζάκης θα αποσπούσε την "πολυπόθητη" για εκείνον - ναι, σιγά που αυτός ο semi-God, θα νοιαζόταν για τέτοια χρυσάφια - υποψηφιότητα για το Βραβείο Νόμπελ. Και εντάξει φίλτατε ντιρέκτορα, πετάς στο τραπέζι την κρατική δολιοφθορά που υπέστη το nomination της Σκανδιναβικής Ακαδημίας, για ποιον λόγο ακριβώς δεν αναφέρεσαι και σε ονόματα, ώστε να δείξεις ολοκληρωμένος? Λόγια, λόγια, λόγια. Και αντάμα με το τιμώμενο πρόσωπο, μονίμως προβλεπόμενα εμβόλιμος, παρατάσσεται ο Κεφαλλονίτης φίλος, μέντορας και αιώνιος σύντροφος στους λόγιους αγώνες, που όπως τον μοστράρει ο δημιουργός, νιώθεις πως είναι φτιαγμένος από το πιο μασίφ υλικό του κόσμου. Ξύλινος και μεταλλικός μαζί, δεν απαγγέλλει κελαηδώντας, μα παιανίζοντας. Πάλι καλά που είχε και δέκα ανθρώπους τριγύρω - εννοείται αποκλειστικά κατά μήκος της Αρεοπαγίτου, άλλες τοποθεσίες κλασικές δεν διαθέτει η Αθήνα - υπό κανονικές συνθήκες, δεν θα έπρεπε να υπάρχει ουδείς. Πόσο άστοχη η παρέμβαση αυτού του Σικελιανού?

Επανερχόμενος στην μελέτη της περσόνας του Καζαντζάκη, ο σκηνοθέτης ανακατεύοντας σταθερά τον χρόνο σε μια ένδειξη απάρνησης της γραμμικότητας, παλεύει να γεμίσει το πουγκί του με όσο το δυνατόν περισσότερες από τις ευφυείς του ρήσεις, την ίδια στιγμή που ανθρώπινα περιστατικά, σημασίας ύψιστης μόνο για τον ίδιο και για κανέναν άλλο (ο πρώτος σαρκκός έρως, ο θάνατος του πατρός, η επαφή με τους ιερομόναχους, φερειπείν) βγάζουν στο πρόσωπο του Καζαντζάκη μια έκδηλη παράνοια, που ουδέποτε αιτιολογείται από το σκριπτ. Ενδιαμέσως όλων αυτών των μικρών, μικρών τεμαχίων, τύποις κεφαλαίων, ως γέφυρες περάσματος του χρόνου, σκάνε σαν από το πουθενά CGI πλανάκια, που δεν τα λες και καλογραμμένα, δίνοντας την εντύπωση πως το biopic ετούτο λειτουργεί ως συγκοινωνούν δοχείο με την Weird Wave μόδα του νέου ελληνικού σινεμά. Ονείρατα και παροράματα, σκέψεις και φιλοδοξίες, αλληγορίες και εφέ, αχταρμάζουν σε σώμα ένα, από όπου δεν βγαίνει και μπόλικο νόημα. Και θα αφήσω κατά μέρος του ετερόκλητου αυτού μίξερ, τις παντελώς ανούσιες σκηνές, που συμβατικά ο ντιρεκτέρ, πρέπει να ανταποδώσει την χρηματοδοτική χάρη στους χορηγούς και βγάζουν μάτι. Εξόν από γέλωτα!

Όπως αστείες μοιάζουν στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι ερμηνείες, όλων όσων επελέγησαν για να αποδώσουν τους ρόλους των πραγματικών προσώπων της ζωής του Καζαντζάκη. Όλοι τους μεζεδάκια, που καδράρονται για λίγο, για ελάχιστο, εμφανισούλες πεντάλεπτες που ούτε καν καρατερίστικες τις λες. Χάρη στην κινηματογραφική πείρα του διασώζεται ο Αργύρης Ξάφης / Καπετάν Μιχάλης, λόγω της επικοινωνιακής του χάρης δεν βουλιάζει ο Αθερίδης / Ζορμπάς. Έτερον ουδέν. Ανεκδοτική η αόρατη γλάστρα, αν είναι δυνατόν, Μερκούρη / Ζέτα Δούκα, μηδενική εντελώς η Μητέρα / Μαρία Σκουλά, άνευ συναισθήματος η μπολσεβίκα ερωμένη / Γιούλικα Σκαφιδά. Όσο για το έτερον ήμισυ του λογοτέχνη, για ακόμη μια φορά δεν πιάνει την βάση η Μαρίνα Καλογήρου, που εμφανώς είναι πλασμένη μόνο για πιο χαλαρής πλοκής ρομάντζα. Όσο για το γεγονός πως στην ηλικιωμένη εκδοχή του ζεύγους, Εκείνη παραμένει η ίδια ηθοποιός, προφανώς μακιγιαρισμένη και Εκείνος έχει αλλάξει (ο σημαντικός καλλιτέχνης και αγωνιστής Στέφανος Ληναίος) με ξεπερνά. Καμία δικαιολογία, καμία εξήγηση!

Και μάλιστα όταν στο σύνολο ενός μπερδεμένου πονήματος, ο βασικός αστέρας του Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, δεν τα έχει πάει άσχημα ως Καζαντζάκης, χρησιμοποιώντας ολόκληρο το εύρος των αρκετών εκφράσεων που έχει στην υποκριτική του φαρέτρα για να αποδώσει κατά πως θα έπρεπε τις εναλλαγές κλίματος στην ψυχή του ήρωα του. Από τα 17 του χρόνια, μέχρι και τα 60 του, δεν το λες και λίγο. Δεν τολμώ να σκεφτώ δίχως αυτόν, που θα είχε τσακιστεί ακόμη πιο κάτω το ναυάγιο, βάζοντας δίπλα του συμπαραστάτη ικανό, την μουσική επένδυση, που τουλάχιστον δια χειρός Μίνωα Μάτσα νεότερου, διαθέτει το λυρικό εκείνο στοιχείο που αποζητά ένα μια βιογραφία, αυτού του βεληνεκούς.

Καθόλη την διάρκεια της παρακολούθησης του Καζαντζάκη, ένα συναίσθημα με συντρόφευε, βγαλμένο μέσα από το εκράν. Η έκδηλη αγωνία του εμπνευστή και εκτελεστή του, Γιάννη Σμαραγδή, να θέλει να αποδείξει κάτι, σαν να επιθυμούσε με κάψα να μας πει πως εκτός από το παρελθόν και το παρόν του εγχώριου σινεμά, ο ίδιος είναι και το φωτεινό του μέλλον, η νουβέλ βαγκ. Ο παράξενης μοδάτης αισθητικής εκείνος σκηνοθέτης δηλαδή, που ναι μεν (στα 70 plus του...) νοιάζεται για τις ακαδημαϊκές θεωρίες, την ίδια στιγμή που πηγαίνει πολλά βήματα παραπέρα, κάνοντας πράξη το - δεδομένα blacklisted πρακτικά - αφιέρωμα σε έναν Σπουδαίο Έλληνα. Αποτυχία αγαπητέ! Ούτε καν φανερά νοήματα, ούτε έστω μισιακές κεντρικές ιδέες, ούτε το κυριότερο, άμεσος συσχετισμός της φιλοσοφίας του Λεύτερου - ως όφειλες, αυτή είναι δουλειά σου, όχι να βάλεις μουστάκι στον πρωταγωνιστή - με το ζοφερό πολιτικό, θρησκευτικό και κοινωνικό σήμερα του τόπου. Στο ντούκου όλα, δεν πήραμε το Νόμπελ και μεγάλη μας σκασίλα. Κρίμα, δεν είναι αυτή η ταινία που θα άξιζε σε έναν τόσο μεγάλο άντρα.

Καζαντζάκης Rating

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Odeon!
Περισσότερα... »

Η τελευταία οικογένεια (Ostatnia rodzina) Poster ΠόστερΗ τελευταία οικογένεια
του Jan P. Matuszynski. Με τους Andrzej Seweryn, Dawid Ogrodnik, Aleksandra Konieczna, Andrzej Chyra


«Πώς σου ήρθε η ιδέα ότι η τελειότητα υπάρχει;»
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Το πορτρέτο μιας φυσιολογικής (;) οικογένειας...

Ο Zdzisław Beksiński γεννήθηκε στις 24 Φεβρουαρίου του 1929 στη μικρή πόλη Σάνοκ της Πολωνίας. Όταν έφτασε στα 18 του έφυγε για την Βαρσοβία, για να σπουδάσει πολιτικός μηχανικός και να κάνει το μάστερ του στις τεχνικές επιστήμες. Μέχρι το 1955 εργαζόταν σε μια εταιρεία κατασκευής λεωφορείων, όπου έκανε τα σχέδια. Σε εκείνο το σημείο αναπτύχθηκε μια ροπή προς το καλλιτεχνικό κομμάτι. Τα πρώτα τρία χρόνια ασχολήθηκε πολύ με τη φωτογραφία. Το ενδιαφέρον του δεν θα μπορούσε να κρατήσει για πολύ. Εν τούτοις η φωτογραφία αποτέλεσε το πρώτο του σκαλοπάτι. Και μετά τον κέρδισε η ζωγραφική. Χωρίς να έχει κάνει κάποια άσκηση ή σπουδές, πήρε τον καμβά και άρχισε να φτιάχνει ελαιογραφίες. Τα πρώτα χρόνια ήταν ένας πειραματισμός με εμφανή στοιχεία για το που μπορεί να οδηγηθεί. Και γύρω στο 1960 τον κέρδισε εξολοκλήρου η ζωγραφική σε ότι αφορά την καλλιτεχνική δημιουργία. Δεν σταμάτησε ποτέ να φωτογραφίζει τα πάντα, να βιντεοσκοπεί τα πάντα, να ηχογραφεί τα πάντα. Μαυρίλα, αποσύνθεση, θάνατος, ερημιά, μορφές αλλόκοτες και πρωτόφαντες γέμισαν τους πίνακες του Ντζίζλαβ. Όπως δήλωσε ο ίδιος «Μου αρέσει να ζωγραφίζω με τέτοιο τρόπο, σαν να φωτογραφίζω όνειρα». Κι έτσι πορέφθηκε εικαστικά. Αποτυπώνοντας στους πίνακές του εφιάλτες και δυστοπίες. Δεν του άρεζαν καθόλου οι εκθέσεις ζωγραφικής και οι προσπάθειες να ερμηνευτούν τα έργα του. Και αγαπούσε πολύ την οικογένειά του. Πέθανε στις 21 Φεβρουαρίου του 2005 στο διαμέρισμά του, στη Βαρσοβία, δολοφονημένος από 17 μαχαιριές, με δράστη τον γιο του επιστάτη της πολυκατοικίας του, στον οποίο αρνήθηκε να δανείσει χρήματα...

(σημείωση: στοιχεία για τη ζωή και το έργο του Μπεκσίνσκι δανειστήκαμε από το κείμενο του Στέργιου Πουλερέ στο MensHouse – το πλήρες κείμενό του μπορείτε να το δείτε εδώ: http://menshouse.gr/istories/34228/ntzizlav-beksinski-o-anthropos-pou-zografize-efialtes-ke-pethane-apo-aftous)

Η τελευταία οικογένεια (Ostatnia rodzina) Poster Πόστερ
Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του 33χρονου Jan P. Matuszynski. Στη φιλμογραφία του υπάρχουν αρκετές μικρού μήκους ταινίες όπως και το ντοκιμαντέρ «Deep Love» (2013). Η ταινία του έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περσινό φεστιβάλ του Λοκάρνο, όπου έλαβε μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα και όπου τιμήθηκε με το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας για τον πρωταγωνιστή Andrzej Seweryn. Προβλήθηκε και στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης πέρσι, στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες». Γενικά, είχε μεγάλη φεστιβαλική προβολή.

Η υπόθεση: Ο Τζβίζλαβ Μπεκσίνσκι είναι ένα ευγενικός και ήρεμος άνθρωπος, ο οποίος υποφέρει από αραχνοφοβία. Παράλληλα, έχει σκληρές ερωτικές φαντασιώσεις και του αρέσει να ζωγραφίζει δυσάρεστα και δυστοπικά έργα. Ο Μπεκσίνσκι είναι ένας οικογενειάρχης, ο οποίος θέλει μόνο το καλύτερο για την αγαπημένη του σύζυγο Ζοφία, τον νευρωτικό του γιο Τόμας, την ηλικιωμένη μητέρα του και την πεθερά του. Μαζί με τις γυναίκες ζει στο ίδιο διαμέρισμα, ενώ ο Τόμας ζει σε ένα διαμέρισμα πολύ κοντά, στην απέναντι πολυκατοικία. Η καθημερινή ενασχόληση του Τζβίζλαβ με τη ζωγραφική, τελικά αποδίδει καρπούς και καταφέρνει να γίνει δημοφιλής στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης. Η Ζοφία κάνει τα πάντα για να κρατήσει την οικογένειά της ενωμένη, αλλά ο ταραγμένος γιος τους Τόμας, το κάνει όλο και πιο δύσκολο, με τις βίαιες εκρήξεις του και τις απειλές να δώσει τέλος στη ζωή του.

Η ανησυχία των γονιών παραμένει, ακόμα και όταν θα πιάσει δουλειά ως ραδιοφωνικός παραγωγός ή όταν θα αρχίσει να βγαίνει ραντεβού. Έτσι κι αλλιώς, ο Μπεκσίνσκι δεν πίστεψε ποτέ ότι η οικογενειακή ζωή είναι μια εύκολη υπόθεση. Καθώς καταγράφει τα πάντα με την αγαπημένη του βιντεοκάμερα, αλλά και με κασέτες στο κασετόφωνο, η οδύσσεια των Μπεκσίνσκι από το 1977 έως το 2005, ξεδιπλώνεται μέσα από πίνακες, εμπειρίες στα πρόθυρα του θανάτου και τάσεις χορευτικής μουσικής...

Η άποψή μας: Κανείς δεν μπορεί να το αρνηθεί αυτό: τούτη είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ταινία. Με τρεις σημαντικές ιδιαιτερότητες: Δεν ασχολείται σχεδόν καθόλου με την καλλιτεχνική δημιουργία του κατά μία έννοια βασικού βιογραφούμενου προσώπου. Δεν ασχολείται καθόλου με τα συγκλονιστικά πολιτικά γεγονότα τα οποία βίωνε η Πολωνία τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που αποτυπώνει. Και μας παρουσιάζει την ιδιάζουσα εμμονή του ζωγράφου να καταγράφει τα πάντα, προσπαθώντας – μάταια – να κρατήσει τη στιγμή. Και νά φωτογραφίες, και δώστου ηχογραφημένες κασέτες και πάρε και βιντεοσκοπημένα στιγμιότυπα, ακόμα και από κηδείες προσφιλών του προσώπων! Ο νεαρός σκηνοθέτης δεν θέλει να κάνει ένα... ντοκιμαντέρ για τον διάσημο συμπατριώτη του ζωγράφο. Υπό αυτήν την έννοια, ο θεατής δεν μαθαίνει και πολλά πράγματα για το καλλιτεχνικό του έργο! Ότι θέλετε να μάθετε πριν ή μετά τη θέαση της ταινίας για τον ζωγράφο Beksiński θα πρέπει να το κάνετε μετά από δική σας έρευνα – εκτός κι αν είστε από τους (ελάχιστους φαντάζομαι) που ήδη τον γνωρίζετε, όντας φοιτητής της σχολής Καλών Τεχνών ξέρω 'γω.

Να, πχ, κι εγώ που εννοείται ότι δεν τον γνώριζα, έμαθα μετά από ψάξιμο πως πολλοί πίνακές του γίνονται εξώφυλλα χέβι μέταλ συγκροτημάτων! Και ένιωσα και μια... συγγένεια με το artwork του εξώφυλλου για την ταινία (και τον δίσκο) «The Wall» των Pink Floyd! Ο σκηνοθέτης ενδιαφέρεται περισσότερο να εστιάσει στον άνθρωπο Beksiński. Στις εμμονές του, στις φαντασιώσεις του, στη λογική του, στις ήσυχες κι όχι τόσο ήσυχες οικογενειακές στιγμές του, στα άγχη του για τον γιο του, στα άγχη του για το θάνατο. Και η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν στιγμές που μέσα από το απλό και το προφανές βγαίνουν ανατριχιαστικά πράγματα. Πχ, υπάρχει μια απλή, απλούστατη σκηνή όπου ο ζωγράφος τρώει κινέζικο μαζί με τον γιο του. Είναι ολοφάνερο πως δεν πολυενδιαφέρονται και οι δύο για τη γεύση αυτού που τρώνε. Βιάζονται! Γιατί; Μα γιατί κάνουν... αγώνα, ποιος θα τελειώσει το φαγητό του πιο γρήγορα – αυτός θα είναι και ο νικητής! Ναι, αυτό το κάνουν πολλά παιδιά με τους γονείς τους και τούμπαλιν, αλλά μόνο όταν τα παιδιά είναι... παιδάκια κι όχι ενήλικες! Οι ποπ αναφορές στην ταινία είναι μπόλικες, ιδίως οι σινεφίλ! Υπάρχει αφίσα του «Frantic» ενός άλλου σπουδαίου Πολωνού καλλιτέχνη, του Polanski, στο διαμέρισμα των Beksiński, ο υιός Τόμεκ υποτιτλίζει στα πολωνικά Monty Python και... James Bond.

Η αναφορά στην Alicia Silverstone που γίνεται τόσο στην αρχή όσο και προς το φινάλε της ταινίας (μιας που έχει κατά μία έννοια, κυκλική δομή) ίσως να μπορεί να βγάλει και γέλιο! Οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών είναι σπουδαίες, όλες ακολουθούν το όραμα του σκηνοθέτη να δείξει μια οικογένεια που μέσα στην παραδοξότητά της, εντέλει είναι όπως όλες οι άλλες. Ήτοι, μια ακόμα παράξενη οικογένεια, όπου πολλά και θαυμαστά και περίεργα συμβαίνουν. Σιγά – σιγά όμως ο θάνατος κάνει την παρουσία του ολοένα και πιο συχνή κι έτσι ο σκηνοθέτης κάνει κι ένα σχόλιο για τη ματαιότητα του βίου γενικότερα. Όλα αυτά όμως παρουσιάζονται με περισσή αποστασιοποίηση και ο μη γυμνασμένος θεατής σίγουρα θα τσινίσει! Ακόμα και η μουσική, που είναι ένας απλός τρόπος για να προκαλέσεις συναισθηματική εμπλοκή του θεατή, εδώ χρησιμοποιείται αφαιρετικά και απογυμνωμένα. Πχ, σε μια δύσκολη στιγμή για τον Τόμεκ, τον βλέπουμε να βάζει να ακούσει το «Nights in White Satin» των Moody Blues, ένα από τα πιο διάσημα, μελαγχολικά κομμάτια όλων των εποχών. Το να τον δούμε να ξεσπάει σε δάκρυα θα ήταν ότι πιο φυσιολογικό τη δεδομένη στιγμή.

Όχι όμως σε αυτήν την ταινία. Ο Τόμεκ τραβάει τη βελόνα από το πικάπ και ο σκηνοθέτης δεν αφήνει να ολοκληρωθεί η εμπλοκή του θεατή. Και το κάνει συνέχεια αυτό, κόβοντας σκηνές, μη ακολουθώντας απαραίτητα μια «λογική» συνέχεια σκηνών, διαλόγων, ανάπτυξης χαρακτήρων. Δύσκολη ταινία, αλλά αξίζει τον κόπο. Κι ας μένεις με τη... θλίψη (κι άλλα συναισθήματα!) στο χέρι!

Η τελευταία οικογένεια (Ostatnia rodzina) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Strada Films
Περισσότερα... »

Lucky Poster ΠόστερLucky
του John Carroll Lynch. Με τους Harry Dean Stanton, David Lynch, Ron Livingston, Ed Begley Jr., Tom Skerritt, Beth Grant, James Darren, Barry Shabaka Henley, Yvonne Huff Lee, Hugo Armstrong, Bertila Damas


Κύκνειο άσμα και μια χελώνα – αναχωρητής!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Είμαστε, τι είμαστε, τίποτα δεν είμαστε βρε!

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας Harry Dean Stanton, πέθανε στις 15 Σεπτεμβρίου, πριν τρεις περίπου μήνες δηλαδή, σε ηλικία 91ος ετών! Στην καριέρα του εμφανίστηκε σε πάνω από 100 ταινίες και σε 50 τηλεοπτικά επεισόδια! Ο πασίγνωστος κριτικός κινηματογράφου, Roger Ebert είχε θεσπίσει το λεγόμενο «Stanton-Walsh Rule», σύμφωνα με τον οποίο «καμία ταινία στην οποία συμμετέχουν είτε ο Harry Dean Stanton είτε ο M. Emmet Walsh σε δεύτερους ρόλους, δεν μπορεί να είναι κακή ταινία»! Το σκοτσέζικο συγκρότημα Travis πήρε το όνομά του από το όνομα του χαρακτήρα που υποδύονταν ο Stanton στην καλύτερη ταινία στην οποία συμμετείχε: στο «Παρίσι – Τέξας» του Wim Wenders!

Lucky Poster Πόστερ
Σε ότι αφορά τον σκηνοθέτη John Carroll Lynch αρχικά να πούμε πως δεν έχει καμία συγγένεια με τον... David Lynch, που έχει έναν πολύ παράξενο (τι περίεργο!) ρόλο στην ταινία! Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί. Είναι γνωστός, καρατερίστας ηθοποιός, τον οποίο έχουμε δει σε δεύτερους ρόλους σε διάφορες ταινίες. Πιο σπουδαίοι ρόλοι του ήταν αυτοί στις ταινίες «Zodiac» (2007) του David Fincher και «Fargo» (1996) των αδελφών Coen. Ο Lynch τον περασμένο Νοέμβριο ήταν στη Θεσσαλονίκη καθώς η ταινία του συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ μας. Η ταινία γυρίστηκε μέσα σε 18 ημέρες και έμελλε να είναι η τελευταία στην οποία έπαιξε ο Harry Dean Stanton. Και δυστυχώς, δεν ήταν και τόσο... τυχερός, καθώς δεν μπόρεσε να δει την ταινία, η οποία έκανε την επίσημη πρεμιέρα της στις ΗΠΑ στις 29 Σεπτεμβρίου.

Η υπόθεση: Ο Λάκι είναι ένας μοναχικός, άθεος γέρος που... κρατιέται καλά, παρά το γεγονός ότι δεν έχει σταματήσει ποτέ να καπνίζει στη ζωή του! Ζει σε μια μικρή πόλη του αμερικάνικου Νότου, με έντονη την παρουσία των ισπανόφωνων κατοίκων της. Κάθε μέρα ο Λάκι ακολουθεί την ίδια ρουτίνα. Ξυπνάει, κάνει μερικές ασκήσεις γιόγκα (με τα εσώρουχά του και τις καουμπόικες μπότες του!!!), πηγαίνει για καφέ στην τοπική καφετέρια, όπου πειράζει τον ιδιοκτήτη και λύνει το σταυρόλεξό του στην εφημερίδα, βλέπει ανελλιπώς το τηλεοπτικό σόου που αγαπάει και το βραδάκι πηγαίνει στο μπαράκι όπου πίνει το ποτάκι του, συνδιαλέγεται με την ιδιοκτήτρια και τον μπάρμαν και τα λέει και με τον φίλο του, τον Χάουαρντ, ο οποίος τελευταία είναι στεναχωρημένος, καθώς το κατοικίδιό του, η χελώνα με το όνομα «Θόδωρος Ρούζβελτ», το έχει σκάσει! Η ρουτίνα του Λάκι θα διασαλευθεί όταν μια μέρα θα ζαλιστεί και θα πέσει ξερός στη μέση της κουζίνας του. Για πρώτη φορά έρχεται χειροπιαστά αντιμέτωπος με την έννοια της θνητότητας...

Η άποψή μας: Τούτη η ταινία είναι ένα παράδοξο one man show. Είναι μια ταινία στηριγμένη πάνω στην ιδιαίτερη περσόνα του πρωταγωνιστή της. Είναι μια ταινία – αφιέρωμα στον Harry Dean Stanton. Ο ήρωάς μας είναι από το Κεντάκι – το ίδιο και ο Stanton. Ο ήρωάς μας ήταν μάγειρας σε πολεμικό πλοίο κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου (γι' αυτό και ονομάζεται Lucky στην ταινία), το ίδιο και ο Stanton! Ο ήρωάς μας καπνίζει – το ίδιο και ο Stanton. Και κανά «μαυράκι» το φουμάρει – το ίδιο και ο Stanton. Βέβαια, ταινία με την κλασική έννοια της λέξης δεν θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε τούτο το δημιούργημα. Είναι μια συρραφή επεισοδίων από τη ζωή του ήρωα. Δεν υπάρχει δομημένο σενάριο ή αυτό που οι Αμερικάνοι ονοματίζουν plot. Ο ρυθμός της ταινίας είναι αργός. Κι έχουμε ένα μοτίβο στάνταρ πάνω στο οποίο κινείται.

Από τη μια η επαναλαμβανόμενη ρουτίνα, από την άλλη οι βαθυστόχαστες κουβέντες, από την άλλη οι παράλληλοι μονόλογοι, το όλο πράγμα δείχνει κατακερματισμένο και μη έχων συνάφεια και συνέχεια. Έχει όμως σαφέστατα κρυφό άσο στο μανίκι. Ποιος είναι αυτός; Μα ο ίδιος ο Harry Dean Stanton στον κεντρικό ρόλο. Ο θεούλης ήταν 91 ετών όταν γύριζε την ταινία και το Χόλιγουντ τρελαίνεται να βραβεύει (ακόμα και με Όσκαρ!) θρύλους του, κι ας έχουν πάρει το δρόμο της μη επιστροφής, το ταξίδι στον Αχέροντα. Ο Stanton στο ρόλο του Lucky είναι πάρα πολύ καλός – ίσως επειδή ουσιαστικά δεν «υποδύεται» έναν χαρακτήρα αλλά επειδή παίζει τον εαυτό του. Ένα από τα πράγματα που πιάνει ολόσωστα η ταινία στο πλαίσιο του σεναρίου της, είναι η αντίστιξη μεταξύ Lucky και της χελώνας που χάνει ο David Lynch! Άλλη καλτιά αυτή, που ελκύει τον κόσμο: ο τρελαμένος σκηνοθέτης σε έναν ρόλο που του πάει πάρα πολύ! Η σκηνή στο ισπανικό πάρτι είναι πολύ καλή, η σκηνή με το άσυλο των ζώων επίσης, το ότι ο Lucky κοιτάζει την κάμερα, δηλαδή εμάς, λίγο πριν το φινάλε, μας κάνει «συνενόχους» στην απόφασή του να «δραπετεύσει» - έχει πραγματάκια η ταινία.

Αν ήμουν ο Harry Dean Stanton δεν θα είχα διανοηθεί πιο όμορφο αποχαιρετισμό. Η ταινία έχει ατέλειες αλλά τι στην ευχή. Το ίδιο συμβαίνει και με τη ζωή, έτσι;

Lucky Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Filmtrade
Περισσότερα... »

Το Μυστικό των Μάρομποουν (Marrowbone) PosterΚανείς, ποτέ, τίποτα δεν θα μας χωρίσει! Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του γεννημένου στην Ισπανία 45χρονου δημιουργού Sergio G. Sánchez, διάσημου κυρίως, για τα σενάρια που ο ίδιος επιμελήθηκε, των Το Ορφανοτροφείο και The Impossible, είναι ένα πολυεπίπεδο ψυχολογικό θρίλερ, με ένα αποθεωτικό καστ. Το Μυστικό των Μάρομποουν (Marrowbone) είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ, που διηγείται την ιστορία τεσσάρων αδελφών που προσπαθούν να επιβιώσουν στην έπαυλη που ζούσαν με την πολυαγαπημένη τους μητέρα. Ο εικοσάχρονος Τζακ Μάρομποουν, η μικρότερη αδελφή του και τα δύο μικρότερα αδέλφια του, έχουν καταφέρει να φτιάξουν μία ασφαλή καθημερινότητα στο λαβυρινθώδες σπίτι τους, μετά τον θάνατο της μητέρας τους. Σιγά σιγά όμως πείθονται ότι στη σοφίτα του σπιτιού τους κατοικεί ένα διαβολικό πνεύμα και προσπαθούν ενωμένοι να το καταστρέψουν.

Το Μυστικό των Μάρομποουν (Marrowbone) Movie

Νεανικό κατά βάση το καστ της ταινίας που συνθέτουν οι George MacKay, Mia Goth, Charlie Heaton, Matthew Stagg, Anya Taylor-Joy.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 16 Νοεμβρίου 2017 από την Odeon!


Περισσότερα... »

Good Time PosterΥπόγεια Οδύσσεια! Μετά το πολλά υποσχόμενο Heaven Knows What, το ανερχόμενο δίδυμο της ανεξάρτητης αμερικάνικης κινηματογραφικής σκηνής, Josh και Benny Safdie επιστρέφουν στους κακόφημους δρόμους της Νέας Υόρκης με το Good Time, μία αγωνιώδη περιπέτεια που καθηλώνει, καθώς παρακολουθεί την ανεξέλεγκτη πορεία δύο αδελφών προς άγνωστη κατεύθυνση. Ένα καταιγιστικό και ξέφρενα απολαυστικό θρίλερ, όπου οι αντιήρωες που κατοικούν σ’ αυτό τον εφιαλτικό μικρόκοσμο είναι γενναίοι και πιστοί σε έναν καθαρά προσωπικό κώδικα τιμής κεντημένο με καλές προθέσεις και λάθος χειρισμούς. Στους τίτλους τέλους ακούγεται ένα τραγούδι που έγραψε και τραγούδησε, εμπνευσμένος από την ταινία, ο θρύλος της μουσικής Iggy Pop. Μετά από μία πρόχειρα στημένη ληστεία που πάει στραβά, ο απεγνωσμένος και έτοιμος για όλα Connie, έχει ελάχιστο χρόνο για να σώσει τον αδελφό του Nick από τη φυλακή. Μέσα μία νύχτα ποτισμένη με αδρεναλίνη, ο παράτολμός Connie κατρακυλά χωρίς τέλος σε πράξεις βίας και πανικού με φόντο τις φτωχογειτονιές της Νέας Υόρκης. Ο χρόνος μετράει σε βάρος του αδελφού του, αλλά και του ίδιου, καθώς οι ζωές τους κρέμονται από μία κλωστή.


Good Time Movie

Πρωταγωνιστεί ο Robert Pattinson (The Twilight Saga, Cosmopolis, Maps to the Stars, The Lost City of Z), με μία ερμηνεία ορόσημο για την καριέρα του καθώς υπηρετεί έναν κόντρα ρόλο σε μία μεθυστική, ηλεκτρισμένη ταινία που θα μείνει αξέχαστη. Μαζί του και οι Benny Safdie, Jennifer Jason Leigh, Barkhad Abdi, Buddy Duress, Taliah Webster, Peter Verby, Gladys Mathon, Necro.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Feelgood Ent.!


Περισσότερα... »

Η Τελευταία Οικογένεια (The Last Family) PosterΗ οικογενειακή ζωή δεν είναι πάντα μια εύκολη υπόθεση! Βασισμένη στην πραγματική παράξενη ιστορία του Πολωνού ζωγράφου Ντζιζλαβ Μπεκσίνσκι είναι η πρώτη μεγάλου μήκους μυθοπλασίας από τον σκηνοθέτη του βραβευμένου ντοκιμαντέρ DEEPLOVE, Jan Matuszynski με τον τίτλο The Last Family. Ο Μπεκσίνσκι είναι ένα ευγενικός και ήρεμος άνθρωπος, ο οποίος υποφέρει από αραχνοφοβία. Παράλληλα,έχει σκληρές ερωτικές φαντασιώσεις και του αρέσει να ζωγραφίζει δυσάρεστα και δυστοπικά έργα. Ο Μπεκσίνσκι είναι ένας οικογενειάρχης, ο οποίος θέλει μόνο το καλύτερο για την αγαπημένη του σύζυγο Ζοφία, τον νευρωτικό του γιο Τόμας, την ηλικιωμένη μητέρα του και την πεθερά του. Η καθημερινή του ενασχόληση με τη ζωγραφική, τελικά αποδίδει καρπούς και καταφέρνει να γίνει δημοφιλής στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης. Η Ζοφία κάνει τα πάντα για να κρατήσει την οικογένεια της ενωμένη, αλλά ο ταραγμένος γιος τους Τόμας το κάνει όλο και πιο δύσκολο, με τις βίαιες εκρήξεις του και τις απειλές να δώσει τέλος στη ζωή του. Η ανησυχία των γονιών παραμένει,ακόμα και όταν θα πιάσει δουλειά ως ραδιοφωνικός παραγωγός ή όταν θα αρχίσει να βγαίνει ραντεβού. Έτσι κι αλλιώς, ο Μπεκσίνσκι δεν πίστεψε ποτέ ότι η οικογενειακή ζωή είναι μια εύκολη υπόθεση. Καθώς καταγράφει τα πάντα με την αγαπημένη του βινετοκάμερα, η 28χρονη οδύσσεια των Μπεκσίνσκι ξεδιπλώνεται μέσα από πίνακες, εμπειρίες στα πρόθυρα του θανάτου και τάσεις χορευτικής μουσικής.

Η Τελευταία Οικογένεια (The Last Family) Movie

Βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας στο περασμένο φεστιβάλ του Λοκάρνο 2016 για τον αξιόλογο Πολωνό ηθοποιό Andrzej Seweryn. Το καστ συμπληρώνουν και οι Dawid Ogrodnik, Aleksandra Konieczna.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Strada Films!


Περισσότερα... »

Lucky PosterΌλα μαύρα. Κενό! Ο Lucky είναι ένας 90χρονος άθεος που υπερασπίζεται παθιασμένα την ανεξαρτησία του και σε σύγκριση με τους συνομήλικούς του, έχει ζήσει μια πραγματικά «γεμάτη» ζωή. Καθώς νιώθει ότι πλησιάζει προς το τέλος, o Lucky ξεκινά ένα ταξίδι αυτοαναζήτησης. H ταινία Lucky ακολουθεί το πνευματικό ταξίδι του και τους εκκεντρικούς χαρακτήρες που κατοικούν στην μικρή πόλη του, στη μέση του πουθενά, κάπου στην Αμερικανική έρημο. Το φιλμ προβλήθηκε σε σωρεία διεθνών φεστιβάλ από όπου απέσπασε σημαντικές διακρίσεις όπως το 1ο Βραβείο της Επιτροπής στο Λοκάρνο, το Βραβείο κοινού δραματικής ταινίας στο πρόσφατο ραντεβού της Θεσσαλονίκης, καθώς και την πρώτη ειδική μνεία που δίνεται από τον θεσμό, για την προσφορά του πρωταγωνιστή του στην έβδομη τέχνη, αλλά και για το χαμόγελο του στο φινάλε του έργου.

Lucky Movie

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του διακεκριμένου ηθοποιού John Carroll Lynch, Lucky είναι μια επιστολή γεμάτη αγάπη για τη ζωή και την καριέρα του Harry Dean Stanton και την ίδια στιγμή ένας διαλογισμός για τη μοναξιά, την πνευματικότητα, τη ζωή και τις ανθρώπινες σχέσεις. Στην ταινία εμφανίζεται και ο σκηνοθέτης David Lynch, ο οποίος υποδύεται τον φίλο του Lucky.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Filmtrade!


Περισσότερα... »

Collide PosterΜέχρι που θα έφτανες για εκείνη που αγαπάς?! Ως περιπέτεια δράσης πολλών οκτανίων μας συστήνεται η περίπτωση του Collide, που μια φορά κι έναν καιρό είχε τον αρχικό τίτλο Autobahn και που η ύπαρξη είχε χαθεί στην άγνοια, από την στιγμή που κατέρρευσε οριστικά το αξιόλογο στούντιο της Relativity Media. Το πόνημα του Eran Creevy (Welcome To The Punch), που έχει βάλει το χεράκι του και στο σενάριο, μάλλον μπήκε στο καλάθι κάποιων διεθνών αγορών κι έτσι θα δει το σκοτάδι της αίθουσας, τους πρώτους μήνες του 2016. Η υπόθεση του φιλμ είναι απλούστατη και στο επίκεντρο της βρίσκεται ο νεαρός Κέισι Στάιν, που μόλις είχε πάρει σε μια καλά οργανωμένη ληστεία, που τα πάντα πήγαν λάθος και πλέον βρίσκεται κυνηγημένος από τον αρχιγκάνγκστερ Χάγκεν. Έχοντας στα χέρια του το σημαντικό φορτίο που εκλάπη ο άφοβος νέος, θα ζητήσει την βοήθεια του παλιού του φίλου και συνεργάτη Γκέραν, προκειμένου να προστατέψει την μονάκριβη αγαπημένη του Τζούλιετ από τις ορέξεις του Νονού. Γυρισμένο στους ταχύτατους Γερμανικούς αυτοκινητόδρομους, το όχι και τόσο ευρηματικής πλοκής έργο, υπόσχεται διαρκείς εκρήξεις αδρεναλίνης, όπως αποκαλύπτει και το επίπεδο, μα γεμάτο ειδικά εφέ τρέιλερ, που προφανώς προορίζεται για το γιαπωνέζικο μάρκετ.

Collide Movie

Ο Nicholas Hoult είναι μαι από τις πιο γνώριμες πρωταγωνιστικές περσόνες των Young adult περιπετειών κι εδώ κρατά τον βασικό ρόλο ελπίζοντας να γίνει ακόμη πιο διάσημος στο κοινό, έχοντας στην αγκαλιά του την κατάξανθη εδώ Felicity Jones, αλλά και τους έμπειρους και όπου νάναι εμφανιζόμενους Anthony Hopkins και Ben Kingsley.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Spentzos Film!

Περισσότερα... »

Καζαντζάκης PosterΣτο σκοτάδι απαντάς με φως. Με την βιογραφική ταινία Καζαντζάκης επιχειρεί την μεγάλη του επιστροφή ο πολυβραβευμένος Έλληνας σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής, μετά τα διακεκριμένα biopcs El Greco και Ο Θεός αγαπάει το Χαβιάρι, έχοντας μια σταδιοδρομία γεμάτη δημιουργικότητα και πολλές εμπορικές και καλλιτεχνικές επιτυχίες στον κινηματογράφο αλλά και την τηλεόραση. Η ταινία στοχεύει να αναδείξει τη συναρπαστική προσωπικότητα του Νίκου Καζαντζάκη, καθώς και το μαγευτικό τοπίο της Ελλάδας μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε. Ο μεγάλος Κρητικός συγγραφέας έλεγε πως η ζωή του ορίζεται από τα ταξίδια του και τα όνειρά του. Αυτό είναι ακριβώς και ότι ο σκηνοθέτης σκοπεύει να επιτύχει με αυτήν την ταινία. Παρουσιάζει τα ταξίδια του στη Γερμανία, την Αυστρία, τη Ρωσία, τη Γαλλία και το όρος Σίνα και μέσα από αυτές τις εμπειρίες, να αναδείξει επίσης, τις φιλοσοφικές και μεταφυσικές αναζητήσεις του.

Καζαντζάκης Movie

Τον βασικό πρωταγωνιστικό ρόλο του μεγάλο Έλληνα λογοτέχνη κρατά ο ταλαντούχος Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος έχοντας δίπλα του ενα διακεκριμένο καστ ερμηνευτών αποτελούμενο από τους Αλέξανδρο Καμπαξή, Στέφανο Ληναίο, Αργύρη Ξάφη, Θοδωρή Αθερίδη, Μαρία Σκουλά, Νίκο Καρδώνη, Αμαλία Αρσένη, Γιούλικα Σκαφίδα, Ζέτα Δούκα, Αλέξανδρο Κολλάτο, Στάθη Ψάλτη και την Μαρίνα Καλογήρου που υποδύεται την σύντροφο της ζωής του Ελένη.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Νοεμβρίου 2017 από την Odeon!


Περισσότερα... »