2023 Toronto Film Festival Poster
Όπως τόσο στεγνά με έχει καταδώσει ο τίτλος, είναι τετελεσμένο. Είκοσι ταινίες μετά, έπιασα το τζάκποτ και μάλιστα δυο φορές. Το ωραιότερο δε, εκεί που το περίμενα λιγότερο. Ούτε "κουλτούρα να φύγουμε", μήτε "σινεμά του δημιουργού". Ξύπνια, καθαρά, στο ψαχνό, χωρίς αμετροέπεια. Να ψυχαγωγηθεί ο θεατής με θέματα που τον αφορούν άμεσα, με τόλμη και χιούμορ. Πρώτο δείγμα ο Craig Gillespie του άχαστου τρίπτυχου (Lars & The Real Girl, I, Tonya και Cruella). Εκεί που ο Fincher το φέρνει γύρω-γύρω βάζοντας τους χαρακτήρες του στο μικροσκόπιο, ο Gillespie προτάσσει το Anti-Social Network. Κείπου ο Adam McKay βαρά το σφυρί κατακέφαλα, ξυπνητζίδικα και νιχιλιστικά, ο Craig παίρνει τη μέση οδό, τη σωστή, την πρόστυχη ναούμ. 

Το Dumb Money είναι πουλέν της Blackberry, της Pinball σχολής. Κατεβαίνει στην πλέμπα, πιάνει το ζάιγκάιστ από το λαρύγγι και ξεβρακώνει κονγκρέσα, γουώλστρητ και το 1% μέχρι υφαλοτρυπίδος. Υπερθετικός ο Paul Dano κατά τα ειωθότα, αν τέτοιες παραγωγές είχαν βραβευτική τύχη, θα μιλούσαμε για ένα καλύτερο αύριο. 


Στο ίδιο ουρανομήκες από πλευράς ικανοποίησης οπτικοακουστικό κύμα βρίσκεται το Dream Scenario του παγκοσμίως αγνώστου Kristoffer Borgli. Δώσε βάση στην πενιά όμως, διότι ως παραγωγός φιγουράρει ο πολύς (όποιος ξεύρει-ξεύρει) Ari Aster. Ο πιο βαρετός, μεσήλικας, καράφλας, λουζερούμπας καθηγητής εντελώς απροσδόκητα αρχίζει κι εμφανίζεται ολοένα και συχνότερα στα όνειρα οικείων, φοιτητών, του κόσμου ολάκερου! Η ασύλληπτη διασημότητα οδηγεί σε διασυρμό και cancel culture. Καστάρησε τώρα τον συγκλονιστικό Nic Cage στο ρόλο και κλέψε την παράστα-μη σε πω το TIFF23 ολόκληρο. Μιλάμε για Καουφμανικές κατάστασες στο πιο νορμάλ του. 

Μετά τανωτέρω εγώ νετάρησα. Χορτάτος. Έχω πειστεί μέχρι το φυλλοκάρδι πως ο νικηταράς στα Όσκαρς δε θα προέλθει ούτε από People's Choice Award αποδωναταμέρη, μήτε καν ότι έτεροι βασικοί διεκδηκηταί θα προκύψουν μετά τη Βενετιά. Ως τα τώρα το καντράν έδειχνε Openheimmer εναντίον The Killers of the Flower Moon. Nolan Vs Scorsese. Αμ δε! Νάσου πετιέται ο Yorgos με τον Χρυσό Λέοντα ανά χείρας και το Poor Things θρονιάζεται ως το μέγα φαβορί στις μεγάλες κατηγορίες (η Emma Stone εννοείται άχαστη). 

Τα γράφω αυτά ως προαύλιο του Αλέκου Παπαδόπουλου εκ Καλαμάτας ορμώμενου και το πολυαναμενόμενο The Holdovers που μου μούδιασε το γοφάδι στην ουρά για να πιάσω στασίδι -και δεν το μετάνοιωσα. Η ρετρό ιστοριούλα του λόξα δασκάλου και του ρέμπελου μαθητή κάπου στα Χριστούγεννα των έρλι σέβεντις είναι διανθισμένη με τσιτάτα αρχαίας ελληνικής γραμματείας, βόμβες ειλικρίνειας που αποπνέουν απογοήτευση και μοναξιά αντιπαλευόμενες από ένα γενναίο παράστημα αξιοπρέπειας και ψυχούλας που λίγα ψίχουλα αγάπης σου γυρεύει. Όχι Sideways αλλά ο Giamatti θα δει το όνομά του την ημέρα της Απονομής στην 5άδα φορσόρ. 

Το American Fiction του πρωτάρη στη μεγάλη οθόνη Cord Jefferson διαθέτει ένα σπιρτόζικο, ατακαδόρικο, ξυραφένιο σενάριο (του ιδίου) και Jeffrey Wright επιτέλους σε πρωταγωνιστικό ρόλο μαύρου συγγραφέα που γίνεται ευρέως γνωστός με ψευδώνυμο κι ένα βιβλίο υπονόματι f**k. Η ώρα περνά νεράκι, σάτιρα της δήθεν βιβλιοδιαννόησης στο μίξερ, όμως στον τερματισμό τα χαλά με τρία-τέσσερα εναλλακτικά τέλη (σικ), σε μια έκδηλη αμηχανία πρωτάρη. Στόρυ και Wright λοξοκοιτούν βραβεύσεις. 

Τον Viggo Mortensen τον παρακολουθώ προσεκτικά απτά πρώτα του σκηνοθετικά βήματα και ομολογημένα το The Dead Don't Hurt είναι απόδειξη ότι ο τυπάς προοδεύει εντυπωσιακά στη δεύτερη ταινία του. Γράφει, συνθέτει, παίζει απέναντι στη διαόλου κάλτσα Vicky Krieps που με το παιδιάστικο χαμόγελό της καλύπτει μια φλογερά δυναμική, ανημέρωτη θηλυκότητα που δένει ιδανικά με τον Viggo. Κοστουμάτο, χορταστικά φωτογραφημένο, μια μοντέρνα εκδοχή λατρεμένων ουέστερν της εποχής John Ford - Howard Hawks. 

To Sing Sing είναι το πρότζεκτ αγάπης του συμπαραγωγού και σταρ Colman Domingo (που θα τον δούμε στο πολυδιαφημισμένο μιούζικαλ The Color Purple σύντομα) όπου μια ομάδα κρατούμενων στο Σινγκ-Σινγκ διασκευάζει Άμλετ με ανακατωμένο τον ερχόμενο για να ποιήσει Τέχνη μέσα στο πλέον αφιλόξενο μέρος. Αληθινή ιστορία, σχεδόν ολόκληρο το καστ νυν και πρώην τρόφιμοι, ευγενής ο σκοπός και συγκινητικός ο Ντομίνγκο.  


Σε πάω μαλακωσιά από τα δυνατά χαρτιά στο ψιλοκαμμένα κι εκεί στο μεταίχμιο βρίσκεται το Next Goal Wins του τα-κάνω-όλα-και-συμφέρω Taika Watiti (Jojo Rabbit, Thor: Ragnarok). Η πραγματική ιστορία της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Αμερικανικής Σαμόα, το παγκοσμίως τοπ δηλαδή ρεζίλι του αθλήματος και οι προσπάθειες του κόουτς Michael Fassbender να σκοράρει το πρώτο της γκολ ενάντια στην Τόνγκα. Η κορνίλα, κραουντπληζιά και το ιδιοσυνγκρασιακό χούμορ του Taika καπελώνουν τους ηρωικούς αθλητάς με αποτέλεσμα ούτε ο στωικός Fassy, μηδέ το αυθεντικά ανταποκρινόμενο ανσάμπλ να δώσουν νικηφόρο αποτέλεσμα, μάλλον προς ισοπαλία το πήγαμε αυτό.

Ωχού παίρνω το φτυάρι και καθόλου δε με ελκύει αυτό. The End We Start From της πρωτάρας Mahalia Belo περιγράφει τον αγώνα επιβίωσης της Jodie Comer με το μωράκι της μετά από κατακλυσμό και φυσικά με την καμία δεν είμαστε για τέτοια θεματολογία σε τούτες τις τραγικές μέρες που ζει η Θεσσαλία. Το πέντιγκρι της σεναριογράφου Alice Birch (Lady McBeth, The Wonder) δεν προδιαθέτει για μια τόσο αφηρημένα γενικόλογη ιστορία, για μητρικό ένστικτο βασανισμένο στη δίνη οικολογικής καταστροφής με πολύ σλό-μό και ηλεκτρονική μουσική να αποσπά από την δίχως άλλο εμφανή αναληθοφάνεια της πλοκής. Ναι, η Κόμερ αξίζει, η ταινία όμως δε σώζεται. 

Ανήκω στην κατηγορία όσων πιστεύουν πως ο Michael Keaton είναι ο καλύτερος Batman (sorry Robert) και συνυπογράφω πως αδίκως έχασε το όσκαρ για τον Birdman. Έτερον-εκάτουρον όμως διότι η πρώτη του σκηνοθετική υπογραφή, το Knox Goes Away, για έναν γερόλυκο επαγγελματία δολοφόνο με καλπάζουσα άνοια, είναι ένα παλιακό μετα-νουάρ από εκείνα της δεκαετίας (με επιείκεια) του 90 που ζέχνουν στυλάκι και μαγκιά χωρίς να προσθέτουν απολύτως τίποτα στο πολυφορεμένο είδος. Η όρεξη του James Mardsen και ο πάντα ευπρόσδεκτος Πατσίνο δίνουν εσάνς ζωντάνιας σε μια DOA προβλέψιμη ιστοριούλα που ο Keaton προτιμότερα να την υπηρετούσε μόνο ως πρωταγωνιστής. 

Τόχω ματαξαναπεί ότι ο καναδοαρμένης Atom Egoyan, για το Εξότικα και (όχι) μόνο μαζί με τον Κρονεμβέργιο μου δημιούργησαν εφηβόθεν την εικόνα του ότι εδωδά ο σινεμάς ζει και βασιλεύει παντοτινά. Προσφάτως αποκαθήλωσα τον δεύτερο για το τελευταίο του κακούργημα (Crimes of the Future), τώρα θα διαιρέσω τον Άτομ(ο). Στο παντελώς αδόκιμο και φοβερά επιτηδευμένο Seven Veils, η δόλια Amanda Seyfried υπερβάλλει εαυτόν ως φέρελπις σκηνοθέτις που αναλαμβάνει την όπερα Σαλώμη του μέντορά της την οποία μεταβάλλει σε προσωπικό πεδίο υποβολής έως διευθέτησης των προσωπικών της τραυμάτων, επανατοποθετώντας τη δυναμική των χαρακτήρων υπό μια καθαρά φεμινιστική οπτική. Φέξε μου και γλίστρησα δηλαδής και τάχανες. Φτουξελευθερία με γοργά βηματάκια κι αδιαφορώ για το αν ανήκω στη μειονότητα εδώ. 

Στο τέλος, στην ουρά καλύτερα, το ντοκιμαντέρ που γιαταμέ ανήκει στην κατηγορία δολοφονίας χαρακτήρα. Πρόκειται για το Sorry / Not Sorry των Caroline Suh - Cara Mones που για μιάμιση ώρα ξαναστήνει στο εδώλιο τον μέχρι πρότινος δημοφιλέστερο σταντάπ κωμικό στον πλανήτη Louis CK για το γνωστό σκάνδαλο αυνανισμού μπροστά σε απροσδιόριστο αριθμό συναδέλφων του γυναικών την τελευταία 20ετία, άλλοτε με ή χωρίς την ξεκάθαρη συναίνεσή τους. Ο CK εν τω μεταξύ έχει επιστρέψει στα σόουζ με σχετική επιτυχία οπότε οι κανσελάδες εφορμούν να του πάρουν (ξανά) το κεφάλι. Πολλές μαρτυρίες, χωρίς ουσιαστικό συμπέρασμα, τέτοιες δουλίτσες προς άγραν νεο-λιμπεράδων γίνονται με ευκολία μπούμερανγκ, διότι πρόβλημα σεξισμού στον συγκεκριμένο χώρο και σεξουαλικές βρωμιές σαφώς υπάρχουν, καταδικαστέες είναι και φυσικά υπάρχει Δικαιοσύνη για τον κάθε Λούη. Αλλά το να βγαίνεις να πεις ότι ο άλλος μου αυνανίστηκε στο τηλέφωνο και εγώ το είπα στον πλανήτη και το κράξιμο που έφαγα θα με ακολουθεί μέχρι τον τάφο μου και βγαίνω τώρα να το ξανακράξω μπας και δικαιωθώ είναι κλάουτ χόρινγκ και ξεφτιλέ ιστορία δεκαπέντε λεπτών δημοσιότητας. ΜΗΝΥΣΕ ΤΟΝ κυρία μου! 

Χόρτασες κιόλας; Έχω τελευταίο επεισόδιο-επιδόρπιο με πρόβλεψες και τελικές βραβεύσεις, Κυριακή Κοντογιορτή!

gaRis

Toronto Film Festival 2023
Περισσότερα... »

Η Καλόγρια ΙΙ (The Nun II) Poster ΠόστερΗ Καλόγρια ΙΙ
του Michael Chaves. Με τους Taissa Farmiga, Jonas Bloquet, Storm Reid, Anna Popplewell, Bonnie Aarons.

Μάτια παντού!
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Νάσουτο λοιπόν το ακόμη ένα τσαπτεράκι που ξεπηδά από το μπουκέτο του The Conjuring, το ένατο αριθμητικά στην λίστα του συγκεκριμένου Universe που εκκίνησε την δράση του ακριβώς μια δεκαετία πριν, με τις ευλογίες του Μίδα James Wan και την χρηματοδότηση της Warner. Διόλου τυχαία και άδικα, αφού κάθε απόπειρα της συγκεκριμένης παραγωγής μια χαρά τα πηγαίνει στα παγκόσμια box office, φτάσαμε σήμερα ένα βήμα πριν την δεκάδα, κατόπιν τριών μερών Καλεσμάτων, αντίστοιχων Annabelle, μιανής χαμένης στην μετάφραση La Llorona και της πρώτης The Nun, που η αλήθεια είναι μας είχε προκύψει ιδιαίτερα απογοητευτική, σε βαθμό πεταματού, στην αρχική της βόλτα στα 2018, δια χειρός Corin Hardy. Γι αυτό είμαστε εδώ, πες, για να διορθωνόμαστε και να βελτιωνόμαστε, γεγονός αναμφισβήτητο, στην θέαση του πρώτου σίκουελ του κλωναριού, που δεδομένα σε σύγκριση με τον προκάτοχο του, τουλάχιστον βλέπεται...

Η Καλόγρια ΙΙ (The Nun II) Quad Poster
Τα παράξενα μεταφυσικά και ιδιαίτερα αιματηρά περιστατικά που θα λάβουν χώρα στην Καθολική Μονή του Ταρασκόν, θα ταξιδέψουν σαν άσχημα μαντάτα σε ολόκληρη την Ευρώπη, φτάνοντας και στην αντίληψη της νεαρής Αδελφής Ιρέν, που έχοντας ήδη πρότερη εμπειρία μάχης με τα δαιμόνια, έχει εγκατασταθεί μόνιμα σε μοναστήρι της Ιταλίας. Αντιλαμβανόμενη πως και πάλι κάτι κρύβεται πίσω από τα παράξενα φονικά, θα λάβει την εντολή της Εκκλησίας, για να μεταβεί στο νότιο άκρο της Γαλλικής επικράτειας, προκειμένου να δει με τα μάτια της τι ακριβώς συμβαίνει. 

Συνοδευόμενη, παρά τη θέληση της, από την ατίθαση και ιδιότροπη, νεότερη της, μαθητευόμενη μοναχή Ντέμπρα, η γεμάτη βαθιά Πίστη, Καλόγρια Ιρέν, τόσο έχοντας γνώση από το πρόσφατο παρελθόν που αντιμετώπισε τα σατανικά πνεύματα, όσο και ακολουθώντας το ένστικτο της, θα νιώσει βέβαιη πως το θρησκευτικό κοινόβιο έχει κυριευτεί από τις δυνάμεις του Σκότους. Και πιο συγκεκριμένα από την απέθαντη διαβολική ρασοφόρα Βαλακ, που επιθυμεί να μετατρέψει έναν τόπο λατρείας του Θεού σε πύρινη Κόλαση.

Το ημερολόγιο σημαδεύει το 1956, συνεπώς η ιστορία μας χρονικά ακολουθεί το εισαγωγικό επεισόδιο, δίχως να ξεφεύγει από την αβάσταχτη περίοδο που η Γηραιά Ήπειρος πάλευε να ορθοποδήσει από τα δεινά του Μεγάλου Πολέμου. Δεύτερο κλειδί της υπόθεσης, πέρα από την εκ νέου παρουσία της μπερδεμένης, αλλά και αποφασιστικής Σίστερ Ιρέν, εκείνη του δυναμικού και άριστου μάστορα Μορίς, που πλέον έχει βολευτεί στην Ταρασκόν, φροντίζοντας να καλύπτει τις ανάγκες συντήρησης του αυστηρών αρχών οικοτροφείου θηλέων, που συστεγάζεται στην Μονή. Ακόμη ένας λόγος για να πειστεί κανείς πως το τριβόλι, έχει διαβεί τα Τρανσιλβανικά όρη, για να φωλιάσει για τα καλά στις όχθες του Ροδανού, βάζοντας σημάδι την ευαίσθητη ψυχή του θηριώδη, κατά τα άλλα, φρέντσι χάντσμαν...

Σύμφωνοι, δεν είναι δυνατόν να μιλήσουμε για ένα στόρι που ξεχειλίζει από πρωτοτυπίες και εκπλήξεις. Ακολουθώντας όμως πιστά τις σεναριακές δομές των πιο καλών στιγμών του Conjuring σύμπαντος, το φιλμ φροντίζει να σιγοκαίει το σασπένς ίσαμε που θα φτάσει η Καλόγρια στον τόπο που αναμένεται να δοθεί η υπέρτατη ρήξη, κινούμενο σε δύο παράλληλες αφηγηματικές τροχιές: Από την μία στο μακρύ ταξίδι της Ιρέν, που σταδιακά την μετατρέπει από απρόθυμη να ριχτεί σε μια ακόμη μάχη με το θηρίο, σε πανίσχυρο όπλο τιγκάτο πάθος για το πως θα κοντράρει το Βελζεβούλ, απόρροια και του προστιθέμενου μοχλού πίεσης της νεαρής συνοδού. Και από την άλλη στο πως εξελίσσει την φονική της παρουσία η Βαλακ, κινούμενη στα ημιφωτισμένα κατώγια με πονηρές μεθόδους για να επιτύχει το δαιμονικό παρανάλωμα.

Αναμφίβολο όπλο στις κοφτές τρομαξιές που σκαρφίστηκε ο αξιοπρεπής και δοκιμασμένος στο είδος ντιρέκτορας Michael Chaves, η απόλυτα φοβιστική μορφή της διαβολικής καλογραίας (Bonnie Aarons, ξανά). Τα ειδικά εφέ, δίχως να κυριαρχούν, στήνουν την απαιτούμενη ατμόσφαιρα ανατριχίλας, με πιο όμορφη ιδέα ψευδαίσθησης εκείνη της άτακτης φυλλομέτρησης των περιοδικών στον τοίχο, που θα αναδείξουν στην ματιά της Ιρέν την μορφή του εχθρού που αποξαρχής υποπτευόταν. Πειστική εμφάνιση, πολύ ποιοτικότερη της προηγούμενης στον ίδιο ρόλο, για την Taissa Farmiga, που δεν αποφεύγει κάποιες ερμηνευτικές υπερβολές, παρασυρόμενη ίσως και από την φιλοδοξία του σκριπτ να παρουσιάσει κάτι πιο κοινωνικά προβληματισμένο, από ένα απλά θρησκευτικού περιεχομένου χόρορ.

Που όμως δεν πρόκειται για μια επανάληψη χαμένου χρόνου, όπως είχε συμβεί στον ανεκδιήγητων εκφάνσεων πιλότο, που είχε πιάσει το εμπορικό τζακ ποτ, δεκαπενταπλασιάζοντας σε κέρδη το κόστος των 20 εκατομμυρίων δολαρίων του αρχικού του μπάτζετ. Κάτι που αναμένω να συμβεί και στην περίπτωση της συνέχειας The Nun II, ανοίγοντας περαιτέρω την όρεξη και για ένα ή περισσότερα τσάπτερς στο μέλλον, αν και πιστεύω πως καλό θα ήταν για την υστεροφημία του πιο επιτυχημένου franchise στα χρονικά του genre, να έπεφταν οι τίτλοι τέλους για τις περιπέτειες της Καλόγριας κάπου εδώ. Δεν το νομίζω να συμβεί... 

Η Καλόγρια ΙΙ (The Nun II) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 7 Σεπτεμβρίου 2023 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

2023 Toronto Film Festival Poster
Εκκίνηση με την επίσημη πρεμιέρα του Φεστιβάλ είχα χρόνια να κάμω - τόσα που δε θυμάμαι. Δικαιολογημένη πρωτιά στα χρονικά να προκριθεί animated μυθοπλασία, βέβαια για να είμαστε ειλικρινείς ο Hayao Miyazaki είναι ζωντανός θρύλος όσο και τα Gibli studios. Πως μπορώ να ξεχάσω κείνη την αβάντα στο Βίλατζ Πάρκ Ρέντη του οσκαροδοξασμένου Spirited Away που φισκάραμε δυο αίθουσες προ 20ετίας! Ωραία χρόνια. 

Ο χρόνος γοργά πέρασε αλλά ελάχιστα έφθειρε την αστείρευτη φαντασία του μάστερ, απόδειξη τούτο το The Boy And The Huron το οποίο αναπόφευκτα αναμοχλεύει μνήμες Kurosawa's Dreams (1990), κοντά στο λυκόφως του έτερου γιαπωνέζου τιτάνα της παγκοσμίου κινηματογραφίας. Ημι-αυτοβιογραφικό, ύμνος στην παιδικότητα, ελεγεία στον κόσμο του επέκεινα, βαθιά οικολογικό. Εικόνες μαγικές, λυρικές που φέρνουν δάκρυα ικανοποίησης και ευγνωμοσύνης έναντι του 75χρονου πια Μιγιαζάκι. Μεγάλο ναι.


Αφότου γέμωσα μπαταρία προχωρώ σε δυο επιλογές της θυγατρός μου. Το Κατινάκι ξεχώρισε αφενός το North Star, με σκηνοθετική υπογραφή της σαγηνεύτρας Kristin Scott Thomas (Άγγλος Ασθενής) και παραλλαγή των 3 Αδελφών του Άντον Τσέχοφ. Scarlet Johanson και Sienna Miller βαυκαλίζονται με ένα ανσάμπλ που πολύ θα ήθελε να παίξει σε κάτι σαν Ρίτσαρντ Κέρτις χαριτωμενιές άλλων εποχών όμως, παρά την καταγεγραμμένη αφοσίωση της Σκαρλετίτσας, το όλον βγαίνει λίγο φλατ και προβλέψιμο. 

Αντίθετα, η άλλη επιλογή της Τίνας, Finest Kind, ελέω της αγαπημένης νέας σκρημ κουήν Jenny Ortega, ψαρεύει στα φουρτουνιασμένα νερά του προλεταριάτου ιχθυόσκαλας και τις διαταραγμένες οικογενειακές ισορροπίες των ψαράδων. Ακκίζεται περισσότερα απόσα σταλήθεια καταφέρνει, ενώ ο Tommy Lee Jones σε προκεχωρημένο γήρας με έφερε, δε θα το κρύψω, μια μελαγχολία στην ψυχή. 

Πιστός στη μεγάλη μου αγάπη για το ντοκυμαντέρ, τιμήθηκα από το COPA 71, σε παραγωγή-σπικάζ Serena Williams περικαλώ. Ποιός ξεύρει δια την ύπαρξιν κείνου του δραπετεύσαντος της συλλογικής μνήμης, αφορισμένου από τη FIFA Μουντιάλ Ποδοσφαίρου Γυναικών στο Μέχικο, ένα χρόνο μετά αυτό των ανδρών; Με φούτατζ και μαρτυρίες των παικτριών (σικ), το αποτέλεσμα είναι cineκινητικό, cineρπαστικό και πιθανότατα οσκαρικότατο. 

Στο καπάκι (δε θέλω να σε αγχώσω αλλά για αρχή παλεύω με μέσο όρο έξι ταινίες ημερησίως) ανοίγω ορίζοντες σε ευρωπαϊκό τεραίν που τόσο χαροποιούμαι κάθε χρόνο να βλέπω τους αυτόχθονες (που λέει ο λόγος) να "διαβάζουν υπότιτλους" μαζί μου σα νάναι ανδραγάθημα. Χαχα. To Solitude της Ισλανδής Ninna Palmadottir είναι μια συμπαθεστάτη ιστορία από το ανθολόγιο του λήμματος Παππούς μόνος συναντά παιδάκι από δυσλειτουργική οικογένεια που του νικάει τη μοναξιά (βλέπε χολυγουντιανές αντίστοιχες με Hanks ή Murray). Αυτό που με ακούμπησε στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν ο νατουραλισμός και η υπομονετική ματιά της δημιουργού.


Πάμε Μάλτα τώρα μέσω του Σουηδού Axel Petersen και της τρίτης του απόπειρας Shame On Dry Land που εξιστορεί τα πάθια απατεωνίσκου σε αναζήτηση εξιλέωσης (φάτσα για νουάρ ο Joel Spira), χαμένος ανάμεσα στους εμιγκρέδες ομοεθνείς του και τις αμαρτωλές επιδιώξεις των. Γουλάρησα μουσική, με έφκιασε η ολοένα αυξανόμενη ένταση της πλοκής. 

Ανεβαίνουμε βόρειο-ανατολικά προς Πολωνία μεριά, για να συναντήσουμε The Peasants των φοβερών Welchmans, τούτο το καλλιτεχναράδικο ζευγάρι πίσω από το μοναδικό προ 5ετίας Finding Vincent που έφθασε μέχρι τα ανημέητεντ όσκαρς. Για άλλη μια φορά (στην κυριολεξία) ζαλίζουν με τη ζωγραφική τους χειροτεχνία μέχρις εξαντλήσεως, διασκευάζοντας ένα βραβευμένο με νόμπελ έργο με φόντο τας πολωνικάς εξοχάς, σε μια α λα Dogville (α)ηθογραφία όπου η πεντάμορφη Kamila Urzedowska μαρτυρά στα χέρια των αγροίκων μουζίκων που δεν την αποδέχονται ως κυρά του αφέντη γαιοκτήμονα. 

Πισωγύρισμα στη μεσόγειο, κατά Ισραήλ μεριά, το δράμα φυλακών ανηλίκων Bad Boy του Hagar Ben - Asher και παλιόπαιδο τον ταλαντούχο έφηβο Guy Menaster. Για τους σειράκηδες της αμερικανικής τηλεόρασης η γραφίδα εδώ ανήκει στο μυαλό που έγραψε τη σειρά όπου αργότερα βασίστηκε το υπερ-επιτυχεσιάρικο Euphoria (HBO). Ron Leshem λοιπόν ο οποίος σε σκάρτα 74 λεπτά σε κερνάει σφρίγος, μυρωδιά αιματηρή εγκλεισμού και βάιμπς Breaking Bad, όπως απήντησα σε σχετική ερώτηση PR-τζούς κατά τη βιαστική έξοδό μου εκ της αιθούσης. 

Άιντε άλλη μια (η ενάτη) για να κλείσομε επεισόδιο μάτια μο. Έκπληξη η Anna Kendrick που οδεύει πίσω από την κάμερα στο Woman of the Hour στην αναπαράσταση της δράσης ενός διεστραμμένου σήριαλ κίλερ, του Rodney Alcala που διέπραξε πάνω από μια εκατοντάδα εγκλήματα κατά κυρίως νεαρών γυναικών μέχρι στην τελική του σύλληψη. Φόντο εδωνά το τηλεοπτικό Dating Game στο κατώφλι των 70s όπου μια κοπελιά επιλέγει ανάμεσα σε τρεις μπάτσελορ τον συνταξιδιώτη σε μέρη εξωτικά σε στυλ ραντεβού στα τυφλά. Στο ρόλο η ίδια η Αννούλα που είναι σαφέστατα καλύτερη μπροστά στο φακό, όμως το κίνητρο είναι αγαθό και η προσπάθεια διόλου κακή. Εδώ κρατάμε τον killer Daniel Zovatto (The Pope's Excorcist) ο οποίος αναδεικνύεται πολλά υποσχόμενος. 

Όσο ακριβώς προμηνύεται και η cineχεια, με το 2ο Επεισόδιο από το Τορόντο να σερρίρεται οσονούπω καυτό. Κάτσε φρόνιμα, επιστρέφω αμέσως.

gaRis

Toronto Film Festival 2023
Περισσότερα... »

2023 Toronto Film Festival Poster
Το 12 είναι ο τυχερός μου αριθμός. Έχω γεννηθεί 12/12, ανήμερα του Αγ. Σπυριδώνου. Είναι γνωστός και ως ο αριθμός της τελειότητας (από εμέ αυτό πέρασε και διόλου δεν ακούμπησε). Και κάπου εδωνά, το τέρμα του δρόμου, το κλείσιμο του κύκλου, το τέλος εποχής μου στον Κάναδα. Που συμπέφτει μένα TIFF23, χαμηλών πτήσεων, σεμνό και ταπεινό, εξαπανάγκης. Βλέπεις, τα αμερικανικά Σωματεία Ηθοποιών (SAG) και Σεναριογράφων (WGA), μπαίνοντας αδιαπραγμάτευτα στον πέμπτο μήνα των απεργιακών τους κινητοποιήσεων, έχουν πλήξει το Τορόντο πιότερο απόλα τα χινοπωρινά φεστιβάλια (Βενετία, Telluride, NYFF), εξαπόψεως αδυναμίας προσέλευσης ταλέντου που μεταφράζεται σε σημαντικά πεσμένη σημοσιότητα. Διόλου τυχαίο, ο τηλεπικοινωνιακός κολοσσός Bell (στρατηγικός σπόνσορας από τα 1995, με μερίδιο συνεισφοράς στα έσοδα του TIFF περί το 28% του κορβανά) ανακοίνωσε ήδη τη διακοπή cineργασίας, προμηνύοντας περίοδο ισχνών αγελάδων για το πλέον πολυσχιδές φεστιβάλι του πλανήτη.


Τα 6 θρυλικά βένιουζ (TIFF Bell Lightbox, Roy Thomson Hall, the Visa Screening Room at the Princess of Wales Theatre, Cineplex's Scotiabank Theatre Toronto, Glenn Gould Studio at the Canadian Broadcast Centre, the Royal Alexandra Theatre) παραμένουν ζωντανά, έτοιμα, συνεπικουρία εκατοντάδων εθελοντών να υποδεχθούν κοινό, τύπο και εκπροσώπους της κινηματογραφικής βιομηχανίας από τις τέσσαρες γωνιές της υφηλίου. Η απριόρι εξήγα είναι πως τα βαριά οσκαρικά χαρτιά είτε βγήκανε κατακαλόκαιρο (Barbenheimer), είτε Κάννες (Killers of the Flower Moon, Zone of Interest), ή Βενετιά (Poor Things, Maestro), οπόταν ο ενθουσιασμός προβλέπεται περιορισμένος. Εκτός του δημοσιογραφικού πάσο(υ) δικαιάμαι και 10 δημόσιες προβολές, έτσι λοιπόν φρόντισα να βάνω το σούπερ Κατινάκι, αίμα και βλαστάρι μου να κάμει την επιλογή (κι ο νοών νοείτω). Καθημερινό ροβολητό που αναμένω να ρίξω με ένταση και έμφαση το πρώτο 4ήμερο του TIFF23, Mississauga-TIFF Lightbox στην 350 King Street West και τα γνώριμα στέκια εκεί στα πέριξ. 

Ο Κάναδας που γνώρισα προ 12ετίας λίγη σχέση έχει φευ με τη σημερινή προβληματική κατάστα. Παγκόσμια ύφεση αισθητή κιαπεδώ, πυρκαγιές πρωτοφανείς, τρελός (πραγματικός) τιμάριθμος, στεγαστική κρίση, αθρόα εισέλευση νομίμων μεταναστών χωρίς μελέτη αποκατάστασης δίνουν μια αίσθηση έντονης αβεβαιότητας και προσωπίκαλι, απογοήτευσης. Με συγκίνηση και ένα σφίξιμο αποχαιρετώ φέτος το Θεσμό που εξυπαρχής απετέλεσε αιτία και κάλεσμά μου σε τούτη την ευλογημένη χώρα. Με διαβάζεις πάντα στο Moviesltd.gr. Τιτιβίζω στο @TakisGaris. Αν έχεις ερωτήματα και παραγγελιές για συγκεκριμένα φιλμς, στα παραθέτω αμέσως. Το πατροπαράδοτο opening την 7η Σεπτέμβρη θα τελεστεί με το μετα-κύκνειο άσμα του Μιγιαζάκι (The Boy and the Heron ) ενώ έως τις 17 θα παρελάσουν πλατφόρμες και κινηματογραφικές προτάσεις για να κάνουμε γούστα ως ακολούθως (πηγή το Vulture):


Gala Presentations 2023 
A Normal Family, directed by Hur Jin-ho 
Concrete Utopia, directed by Um Tae-Hwa 
Dumb Money, directed by Craig Gillespie 
Fair Play, directed by Chloe Domont 
Finest kind, directed by Brian Helgeland 
Flora and Son, directed by John Carney 
Hate to Love: Nickelback, directed by Leigh Brooks 
Lee, directed by Ellen Kuras 
Lil Nas X: Long Live Montero, directed by Carlos López Estrada and Zac Manuel 
Next Goal Wins, directed by Taika Waititi 
NYAD, directed by Elizabeth Chai Vasarhelyi and Jimmy Chin 
Sly, directed by Thom Zimny 
Smugglers, directed by Ryoo Seung-wan 
Solo, directed by Sophie Dupuis 
Swan Song, directed by Chelsea McMullan 
Thank You For Coming, directed by Karan Boolani 
The Boy and the Heron, directed by Hayao Miyazaki 
The End We Start From, directed by Mahalia Belo 
The Movie Emperor, directed by Ning Hao 
The New Boy, directed by Warwick Thornton 
The Royal Hotel, directed by Kitty Green 

Special Presentations 2023 
A Difficult Year, directed by Éric Toledano and Olivier Nakache 
A Normal Family, directed by Hur Jin-ho 
American Fiction, directed by Cord Jefferson 
Anatomy of a Fall, directed by Justine Triet 
Close to You, directed by Dominic Savage 
Daddio, directed by Christy Hall 
Days of Happiness, directed by Chloé Robichaud 
El Sabor de la Navidad, directed by Alejandro Lorano 
El Rapto, directed by Daniela Goggi 
Evil Does Not Exist, directed by Ryûsuke Hamaguchi 
Ezra, directed by Tony Goldwyn 
Fingernails, directed by Christos Nikou 
Four Daughters, directed by Kaouther Ben Hania 
His Three Daughters, directed by Azazel Jacobs 
Hit Man, directed by Richard Linklater 
In Restless Dreams: The Music of Paul Simon, directed by Alex Gibney 
Kidnapped, directed by Marco Bellocchio 
Knox Goes Away, directed by Michael Keaton 
La Chimera, directed by Alice Rohrwacher 
Last Summer, directed by Catherine Breillat 
Les Indésirables, directed by Ladj Ly 
Memory, directed by Michel Franco 
Monster, directed by Kore-eda Hirokazu 
Mother Couch, directed by Niclas Larsson 
Next Goal Wins, directed by Taika Waititi 
North Star, directed by Kristin Scott Thomas 
One Life, directed by James Hawes 
Pain Hustlers, directed by David Yates 
Poolman, directed by Chris Pine 
Quiz Lady, directed by Jessica Yu 
Ru, directed by Charles-Olivier Michaud 
Reptile, directed by Grant Singer 
Rustin, directed by George C. Wolfe 
Seven Veils, directed by Atom Egoyan 
Shoshana, directed by Michael Winterbottom 
Sing Sing, directed by Greg Kwedar 
Smugglers, directed by Ryoo Seung-wan 
Stop Making Sense, directed by Jonathan Demme 
Swan Song, directed by Chelsea McMullan 
The Beast, directed by Bertrand Bonello 
The Burial, directed by Maggie Betts 
The Convert, directed by Lee Tamahori 
The Critic, directed by Anand Tucker 
The Dead Don’t Hurt, directed by Viggo Mortensen 
The Holdovers, directed by Alexander Payne 
The Movie Teller, directed by Lone Scherfig 
The Peasants, directed by DK Welchman and Hugh Welchman 
The Promised Land, directed by Nikolaj Arcel 
The Zone of Interest, directed by Jonathan Glazer 
Together 99, directed by Lukas Moodysson 
Unicorns, directed by Sally El Hosaini and James Krishna Floyd 
Uproar, directed by Paul Middleditch and Hamish Bennett 
Wicked Little Letters, directed by Thea Sharrock 
Wildcat, directed by Ethan Hawke 
Woman of the Hour, directed by Anna Kendrick 

Midnight Madness 2023 
AGGRO DR1FT, directed by Harmony Korine 
Boy Kills World, directed by Moritz Mohr 
Dicks: The Musical, directed by Larry Charles 
Hell of a Summer, directed by Finn Wolfhard, Billy Bryk 
KILL, directed by Nikhil Nagesh Bhat 
NAGA, directed by Meshal Aljaser 
Riddle of Fire, directed by Weston Razooli 
Sleep, directed by Jason Yu 
When Evil Lurks, directed by Demián Rugna 
Working Class Goes to Hell, directed by Mladen Đorđević 

Discovery 2023 
Achilles, directed by Farhad Delaram 
After the fire, directed by Mehdi Fikri 
A Match (Sthal), directed by Jayant Digambar Somalkar 
Andragogy, directed by Wregas Bhanuteja 
An Endless Sunday, directed by Alain Parroni 
Arthur & Diana, directed by Sara Summa 
Backspot, directed by D.W. Waterson 
Frybread Face and Me, directed by Billy Luther 
Gonzo Girl, directed by Patricia Arquette 
Hajjan, directed by Abu Bakr Shawky 
How to Have Sex, directed by Molly Manning Walker 
I Don’t Know Who You Are, directed by M. H. Murray 
La Suprema, directed by Felipe Holguín Caro 
Mandoob, directed by Ali Kalthami 
Mimang, directed by Kim Taeyang 
Seagrass, directed by Meredith Hama-Brown 
Solitude, directed by Ninna Pálmadóttir 
Tautuktavuk (What We See), directed by Carol Kunnuk, Lucy Tulugarjuk 
The Teacher, directed by Farah Nabulsi 
The Tundra Within Me (Eallugierdi), directed by Sara Margrethe Oskal 
The Queen of My Dreams, directed by Fawzia Mirza 
Valentina or the Serenity (Valentina o la serenidad), directed by Ángeles Cruz 
Widow Clicquot, directed by Thomas Napper 
Wild Woman, directed by Alán González 
Without Air, directed by Katalin Moldovai 
Yellow Bus, directed by Wendy Bednarz 

Wavelength Features 2023 
Do Not Expect Too Much from the End of the World, directed by Radu Jude 
Here, directed by Bas Devos 
The Human Surge 3, directed by Eduardo Williams 
Inside the Yellow Cocoon Shell, directed by Phạm Thiên n 
Mademoiselle Kenopsia, directed by Denis Côté 
Mambar Pierrette, directed by Rosine Mbakam 
Music, directed by Angela Schanelec 
Nowhere Near, directed by Miko Revereza 
Orlando, My Political Biography, directed by Paul B. Preciado 
Pictures of Ghosts, directed by Kleber Mendonça Filho 
Youth (Spring), directed by Wang Bing!

gaRis

Toronto Film Festival 2023
Περισσότερα... »

Οπενχάιμερ (Oppenheimer) Poster ΠόστερΟπενχάιμερ
του Christopher Nolan. Με τους Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey Jr., Florence Pugh, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh.

American Prometheus
γράφει ο  gaRis (@takisgaris)

Πρέπει νάμανε εφηβαίος δεκατριάρης. Κοντεψιά Χριστούγεννα 1985. Ακούω Πετρίδη από τις 4 στις 5. Το μίξτέηπ έτοιμο πάντα για μαγνητοφώνηση. Στα πικάπ ο Sting (από το ντέμπουτο σόλο άλμπουμ του The Dream of the Blue Turtles) να ψέλνει ελεγειακά τους στίχοι «How can I save my little boy from Oppenheimer's deadly toy?». Είναι το ανατριχιαστικό Russians (ή «Ρούσιανς» όπως το πρόφερε ο ανεπανάληπτος μέντορας Γιάννης, που τόκοψε πριν το τέλος οδηγώντας με να πατήσω εσπευσμένα το κόκκινο κουμπί του stop). Πριχού το Τσερνομπίλ, την κατάρρευση του Τείχους του Βερολίνου, τη διάλυση της ΕΣΣΔ και το τέλος του Ψυχρού Πολέμου.

Οπενχάιμερ (Oppenheimer) Quad Poster
Το Oppenheimer, ένα ακόμη ιδιοσυγκρασιακό Nolanικό έπος, εικονογραφεί με φουλ ένταση και αρκετή συμπόνοια, το ταξίδι του Julius Robert Oppenheimer (1904-1967), καθηγηταρά πανεπιστημιακού φυσικού και πατέρα της ατομικής βόμβας που έπληξε Χιροσίμα (06/08/1945) και Ναγκασάκι (09/08/1945) στην Ιαπωνία, κατ ουσίαν τερματίζοντας με τον πλέον φρικώδη τρόπο τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ταινία εκκινείται υπενθυμίζοντας τον μύθο του Προμηθέα (εξού και ο παραλληλισμός με το βραβευμένο με Pulitzer βιβλίο όπου βασίστηκε, το American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer), επιθυμώντας να εναγκαλιστεί το ιδεώδες της θυσίας, τάχαμου, του Oppie, να διοχετεύσει την ιδιοφυία του σε ένα όπλο ανεπανάληπτης μαζικής καταστροφής. 

Και μπορώ άνετα να πάω σοροπιαστά το πράμα, καθότι και οι πέτρες γιγνώσκουν πως ο Chris Nolan είναι παιχταράς και τοτέμ για μια πλειάδα σινεφίλων που λάτρεψαν τον Batman εξαιτίας του και βαρέσανε μπιέλα με τα δαιδαλώδη Inception, Interstellar και την τελευταία μπαρούφα το Tenet. Γνωστά τοις άπασι επίσης τα τρικάκια με τις μπομπάστικ μουσικές υποκρούσεις (Zimmer εγγύηση), την κατακερματισμένη δράση και την κούρσα προς την τελική ενοποίηση χωροχρόνου για μέγιστο εφφέ. Όντως, τόσο η (δίχως κρουστά) εφιαλτική μουσική του οσκαροστεφανωμένου Ludwig Göransson (Black Panther, 2019) όσο και η στιλπνά σκονισμένη φωτογραφία του Hoyte Van Hoytema (υποψήφιος για την καλύτερη δουλειά ως σήμερα του Νόλαν, Dunkirk, 2017) cineπικουρούν μια IMAX 70mm εμπειρία υπό την υπερσίγουρη μπαγκέτα του δημιουργού ενός αδιανόητα φιλόδοξου σκεπτόμενου μπλοκμπάστερ, ζουμαρισμένου προκλητικά σε αδηφάγες συνομιλίες λάιβ ιστορικής αξίας. 

Τρεις ακριβώς ώρες, η τελευταία μάλλον αχρείαστη, με παγκοσμίου κλάσης επιχρίσματα υπόκωφων, βαθιά ενοχικών εκρήξεων που καταλήγουν σε μια σχεδόν απενοχοποίηση δυο εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητος καθώς το επίκεντρο είναι ο JR ενώ τουναντίον τα άνω των 200.000 αθώα θύματα δεν υπάρχουν πουθενά. Κατά τα λοιπά, άλλο ένα αφάν γκατέ της υποκριτικής με καθηγούμενο τον Cillian Murphy σε ερμηνεία καριέρας, όχι μακράν της Peaky Blinders στρατόσφαιρας, με αμέσως ακόλουθο τον επιτέλους ηθοποιό ξανά Robert Downey Jr (νέμεσις για όσκαρ) και μια παρέλαση από Kenneth Branagh, Gary Oldman, Casey Affleck, Rami Malek για να παραλείψω ακόμη τους άλλους μισούς. Ως είθισται, μέτρια γραμμένοι γυναικείοι ρόλοι, τόσο της συζύγου Oppie (υπερθετική η Emily Blunt) όσο και της ερωμένης (ξοδεμένη σα γυμνό μοντέλο η υπερτάλαντη Florence Pugh). 

Το άρτιστρι του Oppenheimer είναι καθηλωτικό και κραυγάζει σπουδαιότητα που δε δένει οργανικά ούτε ως αίσθηση αμύητου θεατή ούτε πιότερο ταιριάζει με τα ιστορικά κίνητρα που φωτοσκιάζουν τον Οπενχάιμερ καμουφλάροντας την εγκληματική αλήθεια του. Η Universal τα έβγαλε τα ξόδια στο πολύ άνετο ($700M και ακόμη τρέχει παγκοσμίως), μολαταύτα εξακολουθώ να πιστεύω ότι ο Nolan έχει ένα αριστούργημα κάπου μέσα του που ακόμη ψάχνει έξοδο μέσα στο δαίδαλο της ανοικονόμητης αισθησιαρχίας του.

Οπενχάιμερ (Oppenheimer) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 24 Αυγούστου 2023 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

Barbie Poster ΠόστερBarbie
της Greta Gerwig. Με τους Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Issa Rae, Rhea Perlman, Will Ferrell, Helen Mirren.

Πλατυποδία. Υπαρξιακή Κρίση. Κατά της Πατριαρχίας.
γράφει ο  gaRis (@takisgaris)

Η Ελλάδα καίγεται από το φονικό 45άρι του καύσωνα και οι βορειοαμερικάνοι (διατελώ πάντοτε γκονταρικός, ο ορθόδοξος) ξεσαλώνουν με… Barbenheimer (Barbie + Oppenheimer) τουτέστιν η στο καπάκι παρακολούθηση των δύο εκ της μπλοκμπαστερικής τριπλέτας του φετινού καλοκαιριού (μαζί με το MI7 του Tom Cruise). Και νάσου σέλφιζ οι Greta Gerwig – Margot Robbie (Team Barbie) με τικέτα του νέου έπους δια χειρός Chris Nolan, από σιμά κι ο πιστός στη μαγεία του σινεμά (αλλά ψιλο-αρνητής της πρόσφατης απεργίας της SAG-AFTRA) Tom με τις μεγαλοσακούλες τα ποπκόρν να στηρίζει big studios. 

Barbie Quad Poster
Με βλέπεις πως σε γυροφέρνω; Υπάρχει λόγος σοβαρός που νοιώθω ολίγον χλιαρός για το όλο εγχείρημα. Τη σήμερον ημέρα ναούμ, όπου (σχεδόν) τίποτα δε μένει κρυφό υπό του νεφελώματος των σόσιαλ, όπου κυρίως δικάζονται οι προθέσεις, καλλιτεχνικές, εμπορικές κι ότι άλλο θες βάνε, έρχεται η Barbie, η δισεκατομμυρίων αντιτύπων κούκλα της Mattel, γεννηθείσα στα 1959, να αναβαπτισθεί στην κολυμβήθρα του χιπστερικού Σιλωάμ, με τη γραφίδα του power (indie;) couple, Greta Gerwig - Noah Baumbach.

Δεν είναι η πρώτη βολά που ένα τιτανομεγιστοτεράστιο παιγνιδομπράντ επιχειρεί τουτονί το κόλπο γκρόσο. Δες το αξιολογότατο The Lego Movie (2014) όπου το πολυφορεμένο κοστουμάκι «κρίση-ταυτότητας» ήταν το κεντρικό θέμα. Τοιουτοτρόπως, η στερεοτυπική μας Μπάρμπι (η επίσης συμπαραγωγός Margot Robbie), αγαπημένο σύμβολο των μυριάδων παραλλαγών της ιδίας και λατρεμένη από μια στρατιά άλλων τόσων Ken (με πρωτεργάτη τον Ryan Gosling), ξυπνά ένα πρωί στο κουκλόσπιτό της με πλατυποδία, υποψία κυτταρίτιδας και σκέψεις περί θανάτου. Ωιμέ! 

Εγκαταλείπει τσάτρα-πάτρα την Barbieland με παρέα τον εντελώς βήτα Ryan και οδεύει προς το LA προς τα κεντρικά της Mattel αφού πρώτα γνωριστεί με την κατά κόσμο ιδιοκτήτριά της (America Ferrara) για να αναμετρηθεί με τον άπληστο CEO της εταιρείας (Will Ferrell) και το εντελώς πατριαρχικά δομημένο δέλτα σίγμα του. Εντωμεταξύτονε ο Ken αφού σακκουλεφτεί πως οι άντριδοι κυριαρχούν στον πραγματικό κόσμο, ροβολά μονάχος πίσω στην Barbieland και φέρνει το γυναικοκρατούμενο σύστημα τα πάνω - κάτω. Η Barbie όμως δεν θα το αφήσει αυτό να περάσει χωρίς μάχη. 

Η Greta και ξύπνια είναι, σαφώς φεμινίστρια και αποδεδειγμένου κύρους (Ladybird, Little Women) κινηματογραφίστρια είναι. Έχει βγει, προς τιμήν της, δηλώνοντας πως θέλει να υπηρετήσει το μπλοκμπάστερ. Κακό δεν το λες. Εμφανής η προσπάθεια να πατήσει σε δυο βάρκες σε όλα τα επίπεδα. Λάιτ αστεία, ξύπνια αυτο-παρωδία αλλά και φουλ woke κηρύγματα με το ανδρικό φύλο να γίνεται σάκκος του μποξ. Girl Power και Spice Up Your Life άμα λάχει ναούμ. 

Από την άλλη το πρότζεκτ ζέχνει Mattel-ίλας και πως αλλιώς άλλωστε. Ίσως η παλιότερη ιδέα να μπλεχτεί στο πρότζεκτ η προκομμένη η Amy Schumer να είχε κοφτερότερα δόντια. Όσο για τα production values, τεσσαρο - πεντάστερα. Σκηνικά - Κοστούμια - Μέηκαπ βγάνουν μάτι. Ο χιτάκιας Mark Ronson τσαχπινεύεται μουσικά, παρέα με υπερδυναμικές ποπ θεότητες: Dua Lipa, Nicki Minaj και Ice Spice δίνουν ρυθμό ενώ η αρχιταλεντάρα Billie Eilish βάζει πλώρη για δεύτερο όσκαρ (What Was I Made For?). Φωνάρα και το πατριωτάκι ο Ryan Gosling, μακράν η ερμηνεία που επισκιάζει άπαντες, ακολουθούμενος από Ferrara, και (έκπληξη) τoν επίσης Καναδό Michael Cera (Alan). H κούκλα Margot κουβαλά την ταινία άνετα, δίχως στρε(τ)ς. 

Αυτή η Barbie που θα έχει να πει περισσότερα στη δεύτερη (και προσεκτικότερη) θέαση, είναι η καλολαδωμένη με αιθέρια έλαια μηχανή της Mattel, που προσφέρει μια θεμιτή απόδραση και άτσαλα σπατουλαρίσματα κοινωνικής κριτικής, συνδυάζοντας απενοχοποιημένο fun με τις εγνωσμένες ευαισθησίες της Gerwig. Στην αναμέτρηση δε με τον καλοκαιρινό της εισπρακτικό ανταγωνισμό, συνεπικουρούμενη από το πολυπληθές, εξόχως κοριτσίστικο (σικ και λολ) κοινό, θαρρώ πως θα τη μεθύσουμε την πατριαρχία, σίγουρα ναι!

Barbie Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 20 Ιουλίου 2023 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

Η Ρίζα του Κακού (L' Origine du Mal) Poster ΠόστερΗ Ρίζα του Κακού
του Sébastien Marnier. Με τους Laure Calamy, Dominique Blanc, Jacques Weber, Doria Tillier, Suzanne Clément, Céleste Brunnquell.


Κάποιος δεν λέει την αλήθεια...
γράφει ο Θόδωρος Γιαχουστίδης(@PAOK1969)

Κι αν ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ ήταν... κυρία;

Αυτή είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί (υπογράφοντας και το σενάριο) ο γεννημένος στις 22 Σεπτεμβρίου του 1977 στη μικρή πόλη Λιλάς της Γαλλίας, Sébastien Marnier. Οι προηγούμενες δύο ταινίες του είναι οι εξής: Irréprochable (Faultless, 2016, χωρίς διανομή στην Ελλάδα) και «Το τελευταίο μάθημα» (L'heure de la sortie, 2018, στην Ελλάδα η ταινία βγήκε στους κινηματογράφους στις 19 Σεπτεμβρίου του 2019).

Η Ρίζα του Κακού (L' Origine du Mal) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περσινό φεστιβάλ Βενετίας, συμμετέχοντας στο επίσημο πρόγραμμα Orizonti Extra, ήταν όμως υποψήφια για βραβείο κοινού στο τμήμα, ενώ διεκδίκησε και το βραβείο Queer Lion. Την πανελλαδική της πρεμιέρα η ταινία την πραγματοποίησε στο πλαίσιο του φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου τον περασμένο Μάρτιο. Στη Γαλλία, όπου η ταινία βγήκε εμπορικά στις αίθουσες τον περασμένο Οκτώβριο, έκοψε περί τις 140 χιλιάδες εισιτήρια.

Η υπόθεση: Η Στεφάν είναι μια γυναίκα, που δουλεύει σε κονσερβοποιείο αντζούγιας, έχει διάφορες... ερωτικές σχέσεις (μια από τις οποίες με μια γυναίκα, που βρίσκεται στη φυλακή) και τα βγάζει δύσκολα πέρα οικονομικά. Όταν θα βρεθεί κυριολεκτικά στο δρόμο, θα επιδιώξει να γνωρίσει τον πατέρα της, τον Σερζ, ο οποίος παράτησε τη μητέρα της όταν η Στεφάν ήταν μωρό. Ο Σερζ ζει σε μια πολυτελή παραθαλάσσια βίλα, και ήταν ο εύπορος μεγιστάνας εστίασης και ξενοδοχείων στην περιοχή, έως ότου ένα εγκεφαλικό του άφησε σωματικό κουσούρι, και τον δρόμο ανοιχτό για τη φιλόδοξη κόρη του, την Ζορζ, να τον παραμερίσει και να αναλάβει τα ηνία της επιχείρησης. 

Ο Σερζ θα πιστέψει ότι στο πρόσωπο της Στεφάν βρίσκει έναν έμπιστο σύμμαχο, που θα τον βοηθήσει να παραμείνει ο ηγέτης που συνεχίζει να πιστεύει πως είναι. Θα την καλέσει λοιπόν στη βίλα, όπου η Στεφάν θα γνωρίσει την ετεροθαλή αδελφή της, Ζορζ, τη γυναίκα του Σερζ, τη Λουίζ, η οποία επιδίδεται σε απίστευτες σπατάλες ψωνίζοντας από τηλεμάρκετινγκ, την έφηβη κόρη της Ζορζ, τη Ζαν, που τραβάει φωτογραφίες συνεχώς και την απειλητική υπηρέτρια Ανιές. Όμως, κάποιος λέει ψέματα. Γιατί; Το μυστήριο καλύπτει τα πάντα και το κακό εξαπλώνεται...

Η άποψή μας: Ο Sébastien Marnier φαίνεται ενδιαφέρουσα περίπτωση δημιουργού. Τέσσερα χρόνια πριν, η προηγούμενη ταινία του «Το τελευταίο μάθημα» (για την οποία τα λέει πολύ ωραία ο zerVo) είχε δημιουργήσει αίσθηση, προκαλώντας συζητήσεις και αντιπαραθέσεις, κινούμενη σε ατραπούς που πατούσαν στα βήματα του «Twilight Zone» και του «Black Mirror», ένας καφκικός εφιάλτης με Haneke αισθητική, μια τρομακτική, αποκαλυπτική, εσχατολογική, απαισιόδοξη, τολμηρή αλλά και άνιση ταινία. Εκείνη η ταινία ήταν πολύ πιο φιλόδοξη, ένιωθες όμως πως κάτι της έλειπε, πως έχανε τον στόχο στις λεπτομέρειες, πως με λίγη διαφορετική διαχείριση ίσως να προέκυπτε αριστούργημα. Στην τελευταία του ταινία ο Marnier επιχειρεί κάτι πιο προσιτό, πιο βατό, πιο απτό. 

Και πάλι όμως οι λεπτομέρειες, ίσως η βιασύνη, ίσως η διαρκής (εν)αλλαγή τονικότητας, ρυθμού και το διαρκές μπες – βγες σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, χωρίς την απαραίτητη φροντίδα και προσοχή, στοιχίζουν στο να μην πιάσει το φιλμ πολύ μεγάλες επιδόσεις. Αυτό, όμως, δεν αφαιρεί καθόλου σε απόλαυση. Αυτή είναι μια ταινία, που μπορείς να δεις με μεγάλη ευχαρίστηση σε θερινό σινεμά, αφήνοντάς σε ικανοποιημένο και γεμάτο. Το κόλπο είναι να μπεις στο σινεμά μη έχοντας μεγάλες προσδοκίες και να παρακολουθήσεις την ταινία ως ένα δείγμα ψυχολογικού θρίλερ με αμοραλιστικές πινελιές και τόνους μαύρης σάτιρας και αποσύνθεσης της κρυφής γοητείας της μπουρζουαζίας (χα, το πιάσατε το υπονοούμενο, έτσι; ). Κι εδώ οι αναφορές είναι πάμπολλες κι όρεξη να έχεις (και παρατηρητικότητα) για να τις «πιάσεις» όλες. 

Έχουμε λοιπόν και Patricia Highsmith και Claude Chabrol και Brian De Palma και François Ozon και... Γιάννη Οικονομίδη (δεν μου το βγάζετε από το μυαλό πως το μασάζ στα πόδια του πατέρα είναι μια σκηνή που ξεπατίκωσε ο Marnier αφού προηγουμένως είχε ενθουσιαστεί παρακολουθώντας το «Η ψυχή στο στόμα»). H Laure Calamy δεν μου κάνει για καμιά σπουδαία ηθοποιός, έχει ψιλοτυποποιηθεί ως comedienne (μόλις την προηγούμενη βδομάδα βγήκε στους θερινούς η αμέσως προηγούμενη ταινία της Δυο εισιτήρια για Κυκλάδες) και παραδόξως, για μένα η καλύτερη ερμηνεία της είναι στο δραματικό «Full Time» που είδαμε πέρσι στην Ελλάδα. Εδώ, σε ένα ρόλο που θα μπορούσε εύκολα να ξεπέσει στην καρικατούρα, κρατάει τα μπόσικα κι είναι αν μη τι άλλο καλή. 

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ίδιο το σπίτι, η περίφημη βίλα, ένα νεκροταφείο θα έλεγε κανείς κιτς τέχνης, πακεταρισμένων αποδείξεων άχρηστης ευπορίας και μανιακού ξοδέματος, βαλσαμωμένων ζώων, βαλσαμωμένων ζωών. Οι ανατροπές από ένα σημείο και μετά είναι συνεχείς, οι ρόλοι θύτη – θύματος εναλλάσσονται διαρκώς, η τοξικότητα κυριαρχεί, η βία γίνεται ολοένα πιο έντονη, ολοένα και πιο in-your-face (pun intended) και το φινάλε θα μπορούσε να είναι πιο... «Match Point» αλλά το ρημάδι το κινητό έκανε χαλάστρα, κυριολεκτικά το τελευταίο λεπτό. Μια χαρά, αν και ο τίτλος η αλήθεια είναι πως φορτώνει την ταινία με αχρείαστο βάρος, καθώς δεν βλέπουμε τη ρίζα του κακού. Μόνο το κακό, γενικώς...

Η Ρίζα του Κακού (L' Origine du Mal) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 20 Ιουλίου 2023 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »

Δύο Εισιτήρια για Κυκλάδες (Les Cyclades) Poster ΠόστερΔύο Εισιτήρια για Κυκλάδες
του Marc Fitoussi. Με τους Laure Calamy, Olivia Côte, Kristin Scott Thomas, Alexandre Desrousseaux, Nicolas Bridet, Pános Korónis.

Αμοργιανό μου Πείραμα...
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Ελάχιστο καιρό πριν εκπνεύσουν τα ανεπανάληπτα 80s στις αίθουσες της γης έκανε την εμφάνιση της μια κινηματογραφική δημιουργία, που έμελλε να προμοτάρει την Ελλάδα μας σε όλο τον κόσμο, όσο καμία άλλη στα φιλμικά χρονικά. Το υπέροχο σε κάθε του παραγωγικό τομέα Le Grand Bleu, μια συγκινητικά νοσταλγική ιστορία φιλίας με φόντο τα καταγάλανα νερά του Αιγαίου, θα είναι η τέταρτη μεγάλου μήκους απόπειρα ενός σκηνοθέτη που στο εξής θα καταχωρηθεί στα κιτάπια ως ο πιο σημαντικός της χερσαίας Γηραιάς Ηπείρου, πανεύκολα και με απόσταση χάους από τον δεύτερο, στον πρόσφατο μισό αιώνα ιστορίας του σινεμά. Κι εκείνο το έργο που εκτόξευσε στα ουράνια το όνομα του τεράστιου Besson, να αποτελεί ακόμη και στις ημέρες μας έμπνευση για νεότερα, μοντέρνα κλωνάρια, φιλμαρισμένα στο ίδιο ακριβώς σκηνικό.

Δύο Εισιτήρια για Κυκλάδες (Les Cyclades) Quad Poster
Κολλητές αχώριστες στα μικράτα τους, η Μπλαντίν και η Μαγκαλί, στην δωδεκάχρονη λογική τους, θα δώσουν όρκο αιώνιας φιλίας, που θα σφραγιστεί με το ταξίδι των ονείρων τους, στην υπέροχη Αμοργό, ακολουθώντας τα βήματα των ηρώων της λατρεμένης τους ταινίας, Απέραντο Γαλάζιο. Όπως συμβαίνει συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, τα δυο κορίτσια στην πορεία θα ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους, για να συναντηθούν και πάλι σήμερα, εντελώς τυχαία, τρεις και πλέον δεκαετίες κατοπινά. 

Μόνο που τα πάντα τώρα, είναι εντελώς διαφορετικά από εκείνη την ανέμελη εποχή του γυμνασίου. Αφού η σοβαρή και άτεγκτη Μπλαντίν, εργαζόμενη σκληρά σε ιατρικό διαγνωστικό κέντρο, βρίσκεται ένα στάδιο πριν την κατάθλιψη, έχοντας να αντιμετωπίσει την εγκατάλειψη του συζύγου της, για μια πολύ νεότερη της κοπέλα, την ίδια ώρα που η ανέμελη και όπου φυσάει ο άνεμος Μαγκαλί, δεν λέει να ωριμάσει και έχει παραμείνει για τα καλά ριζωμένη στην εποχή της εφηβείας.

Άρα το ερώτημα που τίθεται αποξαρχής είναι αν θα μπορούσαν αυτές οι δύο εκ διαμέτρου αντίθετης λογικής, φιλοσοφίας και συμπεριφοράς γυναίκες να ταιριάξουν χνώτα, έστω και για λίγες, ελάχιστες ημέρες διακοπών στις πανέμορφες Κυκλάδες, έχοντας σαν κοινό παρονομαστή να τις δένει, κάτι φίλιο που συνέβη πολλά πολλά χρόνια πριν, ίσαμε 35! Αδύνατον, έστω κι αν καθεμιά από την πλευρά της αναγκαστεί να υποχωρήσει, έστω και προσωρινά, των βασικών της αρχών. Τουλάχιστον στα φανερά, αφού στα κρυφά καμία μεγαλοκοπέλα από όλες, δεν δείχνει την τάση να δείξει πως κάνει βήμα πίσω στα πιστεύω της.

Κωμικό είναι φυσικά το περιβάλλον που κινείται το ντουέτο, που μετά από μπόλικες επαναλήψεις των ίδιων και των ίδιων αστείων, μετατρέπεται σε τρίο, με την εισαγωγή στο στόρι της χίπισας Μπιζού, που έχει ξεμείνει κάπου στην Μύκονο ως συμβία ντόπιου καλλιτέχνη, αναπολώντας κι εκείνη τον παλιό καλό καιρό της χαμένης νιότης. Νομίζω πως η γοητευτική Scott Thomas, πρώτη φορά στα μάτια μου δείχνει τόσο επηρεασμένη από τον πανδαμάτορα χρόνο, μέρος ίσως κι αυτό μιας πιο δραματική έκφανσης της περσόνας της σε σχέση με το λοιπό χιουμοριστικό ύφος του Les Cyclades.

Που βασικό του γνώρισμα είναι οι έντονες υπερβολές και φυσικά ανάλογες ανακρίβειες - μα διακόσια νησιά και νησάκια, αυτό το νήσος Κέρινος που το βρήκε ο συγγραφέας? - που πέφτει στην απόπειρα του να δείξει πιο χαλαρό και ταξιδιάρικο. Με την συντριπτική τους πλειοψηφία να βαρύνουν τον χαρακτήρα της ζουμπουρλούς Laure Calamy, ιδίωμα άλλωστε της κωμικής κατά βάση ηθοποιού, σε όποια κομεντί κι αν έχει εμφανιστεί. Ο ορισμός της συμπεριφοράς κουκουρούκου, που εύκολα κάνει κλικ στον περίγυρο, με αρκετές πιθανότητες όμως να εκραγεί στην πορεία, γκρεμίζοντας ολοσχερώς κάθε έννοια συμπάθειας στο πρόσωπο της. Από την άλλη, η εννοείται πιο μετρημένη, αγέλαστη, ατσαλάκωτη και μεθοδική κουμπαρομπεμπέκα της Olivia Cote, είναι πολύ πιο ρεαλιστική ως πενηντάρα, δεν παύει όμως να θέτει τα θεμέλια της προβλεψιμότητας στο Big Blue ομάς πόνημα του Marc Fitoussi - πόσο ονειρικό είναι το αειθαλές μουσικό θέμα του Eric Serra - που ναι, ευχάριστα βλέπεται, εξίσου όμως άνετα λησμονιέται.

Δύο Εισιτήρια για Κυκλάδες (Les Cyclades) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 13 Ιουλίου 2023 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »