Μυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη (OSS 117: Alerte Rouge en Afrique Noire) Poster ΠόστερΜυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη

του Nicolas Bedos. Με τους Jean Dujardin, Pierre Niney, Fatou N'Diaye, Natacha Lindinger, Wladimir Yordanoff, Gilles Cohen, Habib Dembélé.

Τέρμα OSS εδώ!
του zerVo (@moviesltd)

Η Γαλλική Αποικιακή Αυτοκρατορία, γνώρισε δύο πολύ σημαντικές περιόδους άνθισης, την Πρώτη στα μέσα του 16ου αιώνα και την Δεύτερη, ακόμη μεγαλύτερη σε έκταση, που έφτασε στην κορύφωση της, την περίοδο του Μεσοπολέμου. Είναι χαρακτηριστικό πως τα εδάφη που ανήκαν ως αποικίες στην Γαλλία, λίγο πριν το ξέσπασμα του WWII, ξεπερνούσαν τα 13 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα, περίπου το ένα δέκατο του χερσαίου συνόλου της Γης. Εκτεινόμενη μάλιστα και στις πέντε ηπείρους, αποτελούμενη από τις σημαντικού πλούτου νήσους της Καραϊβικής (Μαρτινίκα, Γουαδελούπη), ολόκληρη την ράχη της Ασιατικής Ινδοκίνας, την Πολυνησία και την Καληδονία στους αντίποδες, αλλά και το σύνολο σχεδόν της Βόρειας και Κεντροδυτικής Αφρικής, από την Αλγερία και την Τυνησία, ίσαμε το Σουδάν, το Μάλι, την Γκαμπόν και την μεγαλόνησο της Μαδαγασκάρης!

Μυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη (OSS 117: Alerte Rouge en Afrique Noire) Quad Poster
Αρχή της δεκαετίας του 80, περίοδος κορύφωσης του ψυχρού πολέμου, ενόσω οι Σοβιετικοί έχουν εισβάλλει στο Αφγανιστάν. Αποφασισμένη να προβεί σε μια κίνηση ανανέωσης του έμψυχου δυναμικού της, η Γαλλική Υπηρεσία Πληροφοριών, θα ρίξει νέο κατασκοπικό αίμα στην πιάτσα, υποβαθμίζοντας κατά κάποιο τρόπο την μαχιμότητα των πιο σιτεμένων ηλικιακά στελεχών της. Κάπως έτσι θα πάρει την άγουσα για το υπαλληλίκι γραφείου, ο θρυλικός Ιμπέρ Μπονισέρ Ντε Λα Μπαθ, που με τον υπηρεσιακό κωδικό OSS 117, μόλις επέστρεψε από την πιο πρόσφατη, γεμάτη ρίσκο αποστολή του στην Μέση Ανατολή.

Η κατάσταση όμως στις πρώην αποικίες της Μαύρης Ηπείρου έχει αγριέψει. Και η ανάγκη της SDECE για πεπειραμένους στο πεδίο της δράσης πράκτορες, θα επαναφέρει τον 117 στο προσκήνιο. Προκειμένου να ταξιδέψει στα φλεγόμενα εδάφη της Αφρικής, εκεί που ο, φίλιος της Γαλλικής Κυβέρνησης, Πρόεδρος Κούτζο Μπάμπα, κινδυνεύει να χάσει την πρωτοκαθεδρία, χάρη στην λαϊκή εξέγερση των Παρτιζάνων, που υποστηρίζονται μυστικά από τους Κομμουνιστές. Υπόθεση που μοιάζει παιχνιδάκι για τον υπερφίαλο Μπαθ, αν και γνωρίζει καλά πως οι αντιξοότητες που τον περιμένουν δεν θα είναι εύκολα ξεπεράσιμες.

Ένα ταξίδι (σε χώρα που λογικά δεν αναφέρεται ποτέ με το όνομα της) βγαλμένο από τον παλιό καλό καιρό για τον παροπλισμένο στα υπόγεια, πίσω από ένα βαρύ PC, πρώην υπερκατάσκοπο. Που οφείλει να ζυγίσει την κατάσταση σωστά και να δράσει με την γνωστή του αφελή, αγαθή, μα και γκαφαδόρα λογική, συνεργαζόμενος με τον κατά πολλά έτη νεότερο του agent OSS 1001. Που και περισσότερες αντοχές διαθέτει και πιο σωστά εκπαιδευμένος είναι, μα διαθέτει και στην φαρέτρα του, πολύ πιο εξελιγμένα και σύγχρονα όπλα, από εκείνα τα προϊστορικά που φέρει ο μπαγιατεμένος...

Παρότι είχαμε εκτιμήσει πως το κινηματογραφικό πρότζεκτ του OSS έχει περάσει στην ιστορία, καθώς η πρώτη ταινία της σειράς κυκλοφόρησε στα 2006 και η δεύτερη στα 2008, εντούτοις η παραγωγή φρόντισε να μας διαψεύσει επιστρέφοντας με καινούργιο επεισόδιο 14 ολάκερα χρόνια μετά το πιο πρόσφατο. Φροντίζοντας όχι μόνο να διατηρήσει αναλλοίωτο το ύφος του κεντρικού ήρωα, προσομοιασμένο όσο περισσότερο γίνεται στην μόστρα του πρώτου και κλασικού Τζέιμς Μποντ, αλλά να το διανθίσει με ακόμη παραπάνω πολιτικά ανορθόδοξες παρεμβολές καθιστώντας τον στα μάτια του κοινού θεατή, όχι απλά ασυμπαθή, αλλά σχεδόν αχώνευτο!

Άρα πλέον ο 117 δεν περιφέρεται απλώς ένθεν κακείθεν για χάρη γούστου και σάτιρας, που και βέβαια έχει όρια, πιάνοντας όποιον στημένο κώλο βρεθεί στο διάβα του ή εκτοξεύοντας αστειάκια σεξιστικά και ρατσιστικά δέλτα κατηγορίας, με ύφος χιλίων Κονκισταδόρων Δον Ζουάν. Αλλά υπερτονίζεται και ο συντηρητικός του κομπασμός, μια Γκολική - Ντ'Εστενική κληρονομιά, ελάχιστες ώρες πριν ορίσει η Αλλαγή Μιτεράν, σε έναν συσχετισμό διεθνώς πολιτικο-οικονομικό, που έχει γραφεί για πλάκα, δίχως όμως να το αντιλαμβάνεται κανείς το αστείο. Η αλήθεια είναι πως τσιμπήθηκα όχι λίγες φορές στην παρακολούθηση του χαλαρότατης διάθεσης spy parody, για να καταλάβω αν όλα όσα βλέπω συμβαίνουν στ' αλήθεια. Μα γίνεται ανέκδοτο που μέσα του να περιλαμβάνει την έκφραση #metoo? Όσο κι αν πολλάκις μπόλικες καταγγέλλουσες έχουν ξεπεράσει τα όρια της ακραίας υπερβολής, ενάντια σε εκείνους που τις πρόσβαλλαν. Φαουλάρα!

Και να πεις πως ήταν η μοναδική φλόπα, σε ένα σενάριο κραυγαλέα γραμμένο στο γόνατο, που δεν κατανοείς πότε κάνει καλαμπούρι, πότε ειρωνεύεται και πότε παίζει το παιχνίδι των αντιθέσεων, προφανώς για να περάσει με εσφαλμένο τρόπο τα κοινωνικά του μηνύματα. Στο διαρκές πινγκ πονγκ ανάμεσα στον σινιαρισμένο πράκτορα και όσους τον περιβάλλουν, δεν γίνεται ποτέ σαφής ο λόγος που ο 117 επέστρεψε στο πανί. Δια χειρός μάλιστα ενός αξιοπρεπούς ντιρέκτορα, όπως ο Bedos, που πήρε το ρίσκο κι έχασε παταγωδώς, να προχωρήσει την μορφή του χωρατατζή Μποντ / Τζόνη Ίνγκλις, μερικά βήματα παραπέρα, από εκεί που τα άφησε ο εμπνευστής του, μα διακριτά, ελάχιστος τιμητής του, Hazanavicius. Θαυμάζεις ή περιγελάς? Εκτιμάς ή αποστρέφεσαι? Σοφός ή μπούρδας, τελικά?

Δεν χρειάζεται να το κουράσουμε παραπάνω, η απάντηση κάνει μπαμ από το τα πρώτα δευτερόλεπτα του Brocolliκού intro, των τίτλων έναρξης και της εισόδου του OSS στα γραφεία της υπηρεσίας, για να συναντήσει τον Μ, την Μάνιπένι και τον διάδοχο του (Pierre Niney). Τραγωδία που βαρύνει ολοσχερώς την καριέρα ενός τιμημένου με την υπέρτατη φιλμική διάκριση ερμηνευτή και έχει αποδώσει μπόλικες αξιόλογες ερμηνείες, ακόμη κι αν δεν κατάφερε ποτέ να ξεφύγει από τα (όχι και τόσο) στενά όρια της πατρίδας του. Ο Αρτίστας Dujardin μόλις πάτησε τα πενήντα, ουχί τα συντάξιμα ογδόντα, για να τσαλαπατά την λάμψη ενός ολάκερου Όσκαρ, με τέτοιου είδους αδιανόητες και δυσνόητες σαχλαμάρες...

Μυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη (OSS 117: Alerte Rouge en Afrique Noire) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 28 Ιουλίου 2022 από την Odeon!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική