2023 Toronto Film Festival Poster
Το 12 είναι ο τυχερός μου αριθμός. Έχω γεννηθεί 12/12, ανήμερα του Αγ. Σπυριδώνου. Είναι γνωστός και ως ο αριθμός της τελειότητας (από εμέ αυτό πέρασε και διόλου δεν ακούμπησε). Και κάπου εδωνά, το τέρμα του δρόμου, το κλείσιμο του κύκλου, το τέλος εποχής μου στον Κάναδα. Που συμπέφτει μένα TIFF23, χαμηλών πτήσεων, σεμνό και ταπεινό, εξαπανάγκης. Βλέπεις, τα αμερικανικά Σωματεία Ηθοποιών (SAG) και Σεναριογράφων (WGA), μπαίνοντας αδιαπραγμάτευτα στον πέμπτο μήνα των απεργιακών τους κινητοποιήσεων, έχουν πλήξει το Τορόντο πιότερο απόλα τα χινοπωρινά φεστιβάλια (Βενετία, Telluride, NYFF), εξαπόψεως αδυναμίας προσέλευσης ταλέντου που μεταφράζεται σε σημαντικά πεσμένη σημοσιότητα. Διόλου τυχαίο, ο τηλεπικοινωνιακός κολοσσός Bell (στρατηγικός σπόνσορας από τα 1995, με μερίδιο συνεισφοράς στα έσοδα του TIFF περί το 28% του κορβανά) ανακοίνωσε ήδη τη διακοπή cineργασίας, προμηνύοντας περίοδο ισχνών αγελάδων για το πλέον πολυσχιδές φεστιβάλι του πλανήτη.


Τα 6 θρυλικά βένιουζ (TIFF Bell Lightbox, Roy Thomson Hall, the Visa Screening Room at the Princess of Wales Theatre, Cineplex's Scotiabank Theatre Toronto, Glenn Gould Studio at the Canadian Broadcast Centre, the Royal Alexandra Theatre) παραμένουν ζωντανά, έτοιμα, συνεπικουρία εκατοντάδων εθελοντών να υποδεχθούν κοινό, τύπο και εκπροσώπους της κινηματογραφικής βιομηχανίας από τις τέσσαρες γωνιές της υφηλίου. Η απριόρι εξήγα είναι πως τα βαριά οσκαρικά χαρτιά είτε βγήκανε κατακαλόκαιρο (Barbenheimer), είτε Κάννες (Killers of the Flower Moon, Zone of Interest), ή Βενετιά (Poor Things, Maestro), οπόταν ο ενθουσιασμός προβλέπεται περιορισμένος. Εκτός του δημοσιογραφικού πάσο(υ) δικαιάμαι και 10 δημόσιες προβολές, έτσι λοιπόν φρόντισα να βάνω το σούπερ Κατινάκι, αίμα και βλαστάρι μου να κάμει την επιλογή (κι ο νοών νοείτω). Καθημερινό ροβολητό που αναμένω να ρίξω με ένταση και έμφαση το πρώτο 4ήμερο του TIFF23, Mississauga-TIFF Lightbox στην 350 King Street West και τα γνώριμα στέκια εκεί στα πέριξ. 

Ο Κάναδας που γνώρισα προ 12ετίας λίγη σχέση έχει φευ με τη σημερινή προβληματική κατάστα. Παγκόσμια ύφεση αισθητή κιαπεδώ, πυρκαγιές πρωτοφανείς, τρελός (πραγματικός) τιμάριθμος, στεγαστική κρίση, αθρόα εισέλευση νομίμων μεταναστών χωρίς μελέτη αποκατάστασης δίνουν μια αίσθηση έντονης αβεβαιότητας και προσωπίκαλι, απογοήτευσης. Με συγκίνηση και ένα σφίξιμο αποχαιρετώ φέτος το Θεσμό που εξυπαρχής απετέλεσε αιτία και κάλεσμά μου σε τούτη την ευλογημένη χώρα. Με διαβάζεις πάντα στο Moviesltd.gr. Τιτιβίζω στο @TakisGaris. Αν έχεις ερωτήματα και παραγγελιές για συγκεκριμένα φιλμς, στα παραθέτω αμέσως. Το πατροπαράδοτο opening την 7η Σεπτέμβρη θα τελεστεί με το μετα-κύκνειο άσμα του Μιγιαζάκι (The Boy and the Heron ) ενώ έως τις 17 θα παρελάσουν πλατφόρμες και κινηματογραφικές προτάσεις για να κάνουμε γούστα ως ακολούθως (πηγή το Vulture):


Gala Presentations 2023 
A Normal Family, directed by Hur Jin-ho 
Concrete Utopia, directed by Um Tae-Hwa 
Dumb Money, directed by Craig Gillespie 
Fair Play, directed by Chloe Domont 
Finest kind, directed by Brian Helgeland 
Flora and Son, directed by John Carney 
Hate to Love: Nickelback, directed by Leigh Brooks 
Lee, directed by Ellen Kuras 
Lil Nas X: Long Live Montero, directed by Carlos López Estrada and Zac Manuel 
Next Goal Wins, directed by Taika Waititi 
NYAD, directed by Elizabeth Chai Vasarhelyi and Jimmy Chin 
Sly, directed by Thom Zimny 
Smugglers, directed by Ryoo Seung-wan 
Solo, directed by Sophie Dupuis 
Swan Song, directed by Chelsea McMullan 
Thank You For Coming, directed by Karan Boolani 
The Boy and the Heron, directed by Hayao Miyazaki 
The End We Start From, directed by Mahalia Belo 
The Movie Emperor, directed by Ning Hao 
The New Boy, directed by Warwick Thornton 
The Royal Hotel, directed by Kitty Green 

Special Presentations 2023 
A Difficult Year, directed by Éric Toledano and Olivier Nakache 
A Normal Family, directed by Hur Jin-ho 
American Fiction, directed by Cord Jefferson 
Anatomy of a Fall, directed by Justine Triet 
Close to You, directed by Dominic Savage 
Daddio, directed by Christy Hall 
Days of Happiness, directed by Chloé Robichaud 
El Sabor de la Navidad, directed by Alejandro Lorano 
El Rapto, directed by Daniela Goggi 
Evil Does Not Exist, directed by Ryûsuke Hamaguchi 
Ezra, directed by Tony Goldwyn 
Fingernails, directed by Christos Nikou 
Four Daughters, directed by Kaouther Ben Hania 
His Three Daughters, directed by Azazel Jacobs 
Hit Man, directed by Richard Linklater 
In Restless Dreams: The Music of Paul Simon, directed by Alex Gibney 
Kidnapped, directed by Marco Bellocchio 
Knox Goes Away, directed by Michael Keaton 
La Chimera, directed by Alice Rohrwacher 
Last Summer, directed by Catherine Breillat 
Les Indésirables, directed by Ladj Ly 
Memory, directed by Michel Franco 
Monster, directed by Kore-eda Hirokazu 
Mother Couch, directed by Niclas Larsson 
Next Goal Wins, directed by Taika Waititi 
North Star, directed by Kristin Scott Thomas 
One Life, directed by James Hawes 
Pain Hustlers, directed by David Yates 
Poolman, directed by Chris Pine 
Quiz Lady, directed by Jessica Yu 
Ru, directed by Charles-Olivier Michaud 
Reptile, directed by Grant Singer 
Rustin, directed by George C. Wolfe 
Seven Veils, directed by Atom Egoyan 
Shoshana, directed by Michael Winterbottom 
Sing Sing, directed by Greg Kwedar 
Smugglers, directed by Ryoo Seung-wan 
Stop Making Sense, directed by Jonathan Demme 
Swan Song, directed by Chelsea McMullan 
The Beast, directed by Bertrand Bonello 
The Burial, directed by Maggie Betts 
The Convert, directed by Lee Tamahori 
The Critic, directed by Anand Tucker 
The Dead Don’t Hurt, directed by Viggo Mortensen 
The Holdovers, directed by Alexander Payne 
The Movie Teller, directed by Lone Scherfig 
The Peasants, directed by DK Welchman and Hugh Welchman 
The Promised Land, directed by Nikolaj Arcel 
The Zone of Interest, directed by Jonathan Glazer 
Together 99, directed by Lukas Moodysson 
Unicorns, directed by Sally El Hosaini and James Krishna Floyd 
Uproar, directed by Paul Middleditch and Hamish Bennett 
Wicked Little Letters, directed by Thea Sharrock 
Wildcat, directed by Ethan Hawke 
Woman of the Hour, directed by Anna Kendrick 

Midnight Madness 2023 
AGGRO DR1FT, directed by Harmony Korine 
Boy Kills World, directed by Moritz Mohr 
Dicks: The Musical, directed by Larry Charles 
Hell of a Summer, directed by Finn Wolfhard, Billy Bryk 
KILL, directed by Nikhil Nagesh Bhat 
NAGA, directed by Meshal Aljaser 
Riddle of Fire, directed by Weston Razooli 
Sleep, directed by Jason Yu 
When Evil Lurks, directed by Demián Rugna 
Working Class Goes to Hell, directed by Mladen Đorđević 

Discovery 2023 
Achilles, directed by Farhad Delaram 
After the fire, directed by Mehdi Fikri 
A Match (Sthal), directed by Jayant Digambar Somalkar 
Andragogy, directed by Wregas Bhanuteja 
An Endless Sunday, directed by Alain Parroni 
Arthur & Diana, directed by Sara Summa 
Backspot, directed by D.W. Waterson 
Frybread Face and Me, directed by Billy Luther 
Gonzo Girl, directed by Patricia Arquette 
Hajjan, directed by Abu Bakr Shawky 
How to Have Sex, directed by Molly Manning Walker 
I Don’t Know Who You Are, directed by M. H. Murray 
La Suprema, directed by Felipe Holguín Caro 
Mandoob, directed by Ali Kalthami 
Mimang, directed by Kim Taeyang 
Seagrass, directed by Meredith Hama-Brown 
Solitude, directed by Ninna Pálmadóttir 
Tautuktavuk (What We See), directed by Carol Kunnuk, Lucy Tulugarjuk 
The Teacher, directed by Farah Nabulsi 
The Tundra Within Me (Eallugierdi), directed by Sara Margrethe Oskal 
The Queen of My Dreams, directed by Fawzia Mirza 
Valentina or the Serenity (Valentina o la serenidad), directed by Ángeles Cruz 
Widow Clicquot, directed by Thomas Napper 
Wild Woman, directed by Alán González 
Without Air, directed by Katalin Moldovai 
Yellow Bus, directed by Wendy Bednarz 

Wavelength Features 2023 
Do Not Expect Too Much from the End of the World, directed by Radu Jude 
Here, directed by Bas Devos 
The Human Surge 3, directed by Eduardo Williams 
Inside the Yellow Cocoon Shell, directed by Phạm Thiên n 
Mademoiselle Kenopsia, directed by Denis Côté 
Mambar Pierrette, directed by Rosine Mbakam 
Music, directed by Angela Schanelec 
Nowhere Near, directed by Miko Revereza 
Orlando, My Political Biography, directed by Paul B. Preciado 
Pictures of Ghosts, directed by Kleber Mendonça Filho 
Youth (Spring), directed by Wang Bing!

gaRis

Toronto Film Festival 2023
Περισσότερα... »

Οπενχάιμερ (Oppenheimer) Poster ΠόστερΟπενχάιμερ
του Christopher Nolan. Με τους Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey Jr., Florence Pugh, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh.

American Prometheus
γράφει ο  gaRis (@takisgaris)

Πρέπει νάμανε εφηβαίος δεκατριάρης. Κοντεψιά Χριστούγεννα 1985. Ακούω Πετρίδη από τις 4 στις 5. Το μίξτέηπ έτοιμο πάντα για μαγνητοφώνηση. Στα πικάπ ο Sting (από το ντέμπουτο σόλο άλμπουμ του The Dream of the Blue Turtles) να ψέλνει ελεγειακά τους στίχοι «How can I save my little boy from Oppenheimer's deadly toy?». Είναι το ανατριχιαστικό Russians (ή «Ρούσιανς» όπως το πρόφερε ο ανεπανάληπτος μέντορας Γιάννης, που τόκοψε πριν το τέλος οδηγώντας με να πατήσω εσπευσμένα το κόκκινο κουμπί του stop). Πριχού το Τσερνομπίλ, την κατάρρευση του Τείχους του Βερολίνου, τη διάλυση της ΕΣΣΔ και το τέλος του Ψυχρού Πολέμου.

Οπενχάιμερ (Oppenheimer) Quad Poster
Το Oppenheimer, ένα ακόμη ιδιοσυγκρασιακό Nolanικό έπος, εικονογραφεί με φουλ ένταση και αρκετή συμπόνοια, το ταξίδι του Julius Robert Oppenheimer (1904-1967), καθηγηταρά πανεπιστημιακού φυσικού και πατέρα της ατομικής βόμβας που έπληξε Χιροσίμα (06/08/1945) και Ναγκασάκι (09/08/1945) στην Ιαπωνία, κατ ουσίαν τερματίζοντας με τον πλέον φρικώδη τρόπο τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ταινία εκκινείται υπενθυμίζοντας τον μύθο του Προμηθέα (εξού και ο παραλληλισμός με το βραβευμένο με Pulitzer βιβλίο όπου βασίστηκε, το American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer), επιθυμώντας να εναγκαλιστεί το ιδεώδες της θυσίας, τάχαμου, του Oppie, να διοχετεύσει την ιδιοφυία του σε ένα όπλο ανεπανάληπτης μαζικής καταστροφής. 

Και μπορώ άνετα να πάω σοροπιαστά το πράμα, καθότι και οι πέτρες γιγνώσκουν πως ο Chris Nolan είναι παιχταράς και τοτέμ για μια πλειάδα σινεφίλων που λάτρεψαν τον Batman εξαιτίας του και βαρέσανε μπιέλα με τα δαιδαλώδη Inception, Interstellar και την τελευταία μπαρούφα το Tenet. Γνωστά τοις άπασι επίσης τα τρικάκια με τις μπομπάστικ μουσικές υποκρούσεις (Zimmer εγγύηση), την κατακερματισμένη δράση και την κούρσα προς την τελική ενοποίηση χωροχρόνου για μέγιστο εφφέ. Όντως, τόσο η (δίχως κρουστά) εφιαλτική μουσική του οσκαροστεφανωμένου Ludwig Göransson (Black Panther, 2019) όσο και η στιλπνά σκονισμένη φωτογραφία του Hoyte Van Hoytema (υποψήφιος για την καλύτερη δουλειά ως σήμερα του Νόλαν, Dunkirk, 2017) cineπικουρούν μια IMAX 70mm εμπειρία υπό την υπερσίγουρη μπαγκέτα του δημιουργού ενός αδιανόητα φιλόδοξου σκεπτόμενου μπλοκμπάστερ, ζουμαρισμένου προκλητικά σε αδηφάγες συνομιλίες λάιβ ιστορικής αξίας. 

Τρεις ακριβώς ώρες, η τελευταία μάλλον αχρείαστη, με παγκοσμίου κλάσης επιχρίσματα υπόκωφων, βαθιά ενοχικών εκρήξεων που καταλήγουν σε μια σχεδόν απενοχοποίηση δυο εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητος καθώς το επίκεντρο είναι ο JR ενώ τουναντίον τα άνω των 200.000 αθώα θύματα δεν υπάρχουν πουθενά. Κατά τα λοιπά, άλλο ένα αφάν γκατέ της υποκριτικής με καθηγούμενο τον Cillian Murphy σε ερμηνεία καριέρας, όχι μακράν της Peaky Blinders στρατόσφαιρας, με αμέσως ακόλουθο τον επιτέλους ηθοποιό ξανά Robert Downey Jr (νέμεσις για όσκαρ) και μια παρέλαση από Kenneth Branagh, Gary Oldman, Casey Affleck, Rami Malek για να παραλείψω ακόμη τους άλλους μισούς. Ως είθισται, μέτρια γραμμένοι γυναικείοι ρόλοι, τόσο της συζύγου Oppie (υπερθετική η Emily Blunt) όσο και της ερωμένης (ξοδεμένη σα γυμνό μοντέλο η υπερτάλαντη Florence Pugh). 

Το άρτιστρι του Oppenheimer είναι καθηλωτικό και κραυγάζει σπουδαιότητα που δε δένει οργανικά ούτε ως αίσθηση αμύητου θεατή ούτε πιότερο ταιριάζει με τα ιστορικά κίνητρα που φωτοσκιάζουν τον Οπενχάιμερ καμουφλάροντας την εγκληματική αλήθεια του. Η Universal τα έβγαλε τα ξόδια στο πολύ άνετο ($700M και ακόμη τρέχει παγκοσμίως), μολαταύτα εξακολουθώ να πιστεύω ότι ο Nolan έχει ένα αριστούργημα κάπου μέσα του που ακόμη ψάχνει έξοδο μέσα στο δαίδαλο της ανοικονόμητης αισθησιαρχίας του.

Οπενχάιμερ (Oppenheimer) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 24 Αυγούστου 2023 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

Barbie Poster ΠόστερBarbie
της Greta Gerwig. Με τους Margot Robbie, Ryan Gosling, America Ferrera, Kate McKinnon, Issa Rae, Rhea Perlman, Will Ferrell, Helen Mirren.

Πλατυποδία. Υπαρξιακή Κρίση. Κατά της Πατριαρχίας.
γράφει ο  gaRis (@takisgaris)

Η Ελλάδα καίγεται από το φονικό 45άρι του καύσωνα και οι βορειοαμερικάνοι (διατελώ πάντοτε γκονταρικός, ο ορθόδοξος) ξεσαλώνουν με… Barbenheimer (Barbie + Oppenheimer) τουτέστιν η στο καπάκι παρακολούθηση των δύο εκ της μπλοκμπαστερικής τριπλέτας του φετινού καλοκαιριού (μαζί με το MI7 του Tom Cruise). Και νάσου σέλφιζ οι Greta Gerwig – Margot Robbie (Team Barbie) με τικέτα του νέου έπους δια χειρός Chris Nolan, από σιμά κι ο πιστός στη μαγεία του σινεμά (αλλά ψιλο-αρνητής της πρόσφατης απεργίας της SAG-AFTRA) Tom με τις μεγαλοσακούλες τα ποπκόρν να στηρίζει big studios. 

Barbie Quad Poster
Με βλέπεις πως σε γυροφέρνω; Υπάρχει λόγος σοβαρός που νοιώθω ολίγον χλιαρός για το όλο εγχείρημα. Τη σήμερον ημέρα ναούμ, όπου (σχεδόν) τίποτα δε μένει κρυφό υπό του νεφελώματος των σόσιαλ, όπου κυρίως δικάζονται οι προθέσεις, καλλιτεχνικές, εμπορικές κι ότι άλλο θες βάνε, έρχεται η Barbie, η δισεκατομμυρίων αντιτύπων κούκλα της Mattel, γεννηθείσα στα 1959, να αναβαπτισθεί στην κολυμβήθρα του χιπστερικού Σιλωάμ, με τη γραφίδα του power (indie;) couple, Greta Gerwig - Noah Baumbach.

Δεν είναι η πρώτη βολά που ένα τιτανομεγιστοτεράστιο παιγνιδομπράντ επιχειρεί τουτονί το κόλπο γκρόσο. Δες το αξιολογότατο The Lego Movie (2014) όπου το πολυφορεμένο κοστουμάκι «κρίση-ταυτότητας» ήταν το κεντρικό θέμα. Τοιουτοτρόπως, η στερεοτυπική μας Μπάρμπι (η επίσης συμπαραγωγός Margot Robbie), αγαπημένο σύμβολο των μυριάδων παραλλαγών της ιδίας και λατρεμένη από μια στρατιά άλλων τόσων Ken (με πρωτεργάτη τον Ryan Gosling), ξυπνά ένα πρωί στο κουκλόσπιτό της με πλατυποδία, υποψία κυτταρίτιδας και σκέψεις περί θανάτου. Ωιμέ! 

Εγκαταλείπει τσάτρα-πάτρα την Barbieland με παρέα τον εντελώς βήτα Ryan και οδεύει προς το LA προς τα κεντρικά της Mattel αφού πρώτα γνωριστεί με την κατά κόσμο ιδιοκτήτριά της (America Ferrara) για να αναμετρηθεί με τον άπληστο CEO της εταιρείας (Will Ferrell) και το εντελώς πατριαρχικά δομημένο δέλτα σίγμα του. Εντωμεταξύτονε ο Ken αφού σακκουλεφτεί πως οι άντριδοι κυριαρχούν στον πραγματικό κόσμο, ροβολά μονάχος πίσω στην Barbieland και φέρνει το γυναικοκρατούμενο σύστημα τα πάνω - κάτω. Η Barbie όμως δεν θα το αφήσει αυτό να περάσει χωρίς μάχη. 

Η Greta και ξύπνια είναι, σαφώς φεμινίστρια και αποδεδειγμένου κύρους (Ladybird, Little Women) κινηματογραφίστρια είναι. Έχει βγει, προς τιμήν της, δηλώνοντας πως θέλει να υπηρετήσει το μπλοκμπάστερ. Κακό δεν το λες. Εμφανής η προσπάθεια να πατήσει σε δυο βάρκες σε όλα τα επίπεδα. Λάιτ αστεία, ξύπνια αυτο-παρωδία αλλά και φουλ woke κηρύγματα με το ανδρικό φύλο να γίνεται σάκκος του μποξ. Girl Power και Spice Up Your Life άμα λάχει ναούμ. 

Από την άλλη το πρότζεκτ ζέχνει Mattel-ίλας και πως αλλιώς άλλωστε. Ίσως η παλιότερη ιδέα να μπλεχτεί στο πρότζεκτ η προκομμένη η Amy Schumer να είχε κοφτερότερα δόντια. Όσο για τα production values, τεσσαρο - πεντάστερα. Σκηνικά - Κοστούμια - Μέηκαπ βγάνουν μάτι. Ο χιτάκιας Mark Ronson τσαχπινεύεται μουσικά, παρέα με υπερδυναμικές ποπ θεότητες: Dua Lipa, Nicki Minaj και Ice Spice δίνουν ρυθμό ενώ η αρχιταλεντάρα Billie Eilish βάζει πλώρη για δεύτερο όσκαρ (What Was I Made For?). Φωνάρα και το πατριωτάκι ο Ryan Gosling, μακράν η ερμηνεία που επισκιάζει άπαντες, ακολουθούμενος από Ferrara, και (έκπληξη) τoν επίσης Καναδό Michael Cera (Alan). H κούκλα Margot κουβαλά την ταινία άνετα, δίχως στρε(τ)ς. 

Αυτή η Barbie που θα έχει να πει περισσότερα στη δεύτερη (και προσεκτικότερη) θέαση, είναι η καλολαδωμένη με αιθέρια έλαια μηχανή της Mattel, που προσφέρει μια θεμιτή απόδραση και άτσαλα σπατουλαρίσματα κοινωνικής κριτικής, συνδυάζοντας απενοχοποιημένο fun με τις εγνωσμένες ευαισθησίες της Gerwig. Στην αναμέτρηση δε με τον καλοκαιρινό της εισπρακτικό ανταγωνισμό, συνεπικουρούμενη από το πολυπληθές, εξόχως κοριτσίστικο (σικ και λολ) κοινό, θαρρώ πως θα τη μεθύσουμε την πατριαρχία, σίγουρα ναι!

Barbie Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 20 Ιουλίου 2023 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

Η Ρίζα του Κακού (L' Origine du Mal) Poster ΠόστερΗ Ρίζα του Κακού
του Sébastien Marnier. Με τους Laure Calamy, Dominique Blanc, Jacques Weber, Doria Tillier, Suzanne Clément, Céleste Brunnquell.


Κάποιος δεν λέει την αλήθεια...
γράφει ο Θόδωρος Γιαχουστίδης(@PAOK1969)

Κι αν ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ ήταν... κυρία;

Αυτή είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί (υπογράφοντας και το σενάριο) ο γεννημένος στις 22 Σεπτεμβρίου του 1977 στη μικρή πόλη Λιλάς της Γαλλίας, Sébastien Marnier. Οι προηγούμενες δύο ταινίες του είναι οι εξής: Irréprochable (Faultless, 2016, χωρίς διανομή στην Ελλάδα) και «Το τελευταίο μάθημα» (L'heure de la sortie, 2018, στην Ελλάδα η ταινία βγήκε στους κινηματογράφους στις 19 Σεπτεμβρίου του 2019).

Η Ρίζα του Κακού (L' Origine du Mal) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περσινό φεστιβάλ Βενετίας, συμμετέχοντας στο επίσημο πρόγραμμα Orizonti Extra, ήταν όμως υποψήφια για βραβείο κοινού στο τμήμα, ενώ διεκδίκησε και το βραβείο Queer Lion. Την πανελλαδική της πρεμιέρα η ταινία την πραγματοποίησε στο πλαίσιο του φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου τον περασμένο Μάρτιο. Στη Γαλλία, όπου η ταινία βγήκε εμπορικά στις αίθουσες τον περασμένο Οκτώβριο, έκοψε περί τις 140 χιλιάδες εισιτήρια.

Η υπόθεση: Η Στεφάν είναι μια γυναίκα, που δουλεύει σε κονσερβοποιείο αντζούγιας, έχει διάφορες... ερωτικές σχέσεις (μια από τις οποίες με μια γυναίκα, που βρίσκεται στη φυλακή) και τα βγάζει δύσκολα πέρα οικονομικά. Όταν θα βρεθεί κυριολεκτικά στο δρόμο, θα επιδιώξει να γνωρίσει τον πατέρα της, τον Σερζ, ο οποίος παράτησε τη μητέρα της όταν η Στεφάν ήταν μωρό. Ο Σερζ ζει σε μια πολυτελή παραθαλάσσια βίλα, και ήταν ο εύπορος μεγιστάνας εστίασης και ξενοδοχείων στην περιοχή, έως ότου ένα εγκεφαλικό του άφησε σωματικό κουσούρι, και τον δρόμο ανοιχτό για τη φιλόδοξη κόρη του, την Ζορζ, να τον παραμερίσει και να αναλάβει τα ηνία της επιχείρησης. 

Ο Σερζ θα πιστέψει ότι στο πρόσωπο της Στεφάν βρίσκει έναν έμπιστο σύμμαχο, που θα τον βοηθήσει να παραμείνει ο ηγέτης που συνεχίζει να πιστεύει πως είναι. Θα την καλέσει λοιπόν στη βίλα, όπου η Στεφάν θα γνωρίσει την ετεροθαλή αδελφή της, Ζορζ, τη γυναίκα του Σερζ, τη Λουίζ, η οποία επιδίδεται σε απίστευτες σπατάλες ψωνίζοντας από τηλεμάρκετινγκ, την έφηβη κόρη της Ζορζ, τη Ζαν, που τραβάει φωτογραφίες συνεχώς και την απειλητική υπηρέτρια Ανιές. Όμως, κάποιος λέει ψέματα. Γιατί; Το μυστήριο καλύπτει τα πάντα και το κακό εξαπλώνεται...

Η άποψή μας: Ο Sébastien Marnier φαίνεται ενδιαφέρουσα περίπτωση δημιουργού. Τέσσερα χρόνια πριν, η προηγούμενη ταινία του «Το τελευταίο μάθημα» (για την οποία τα λέει πολύ ωραία ο zerVo) είχε δημιουργήσει αίσθηση, προκαλώντας συζητήσεις και αντιπαραθέσεις, κινούμενη σε ατραπούς που πατούσαν στα βήματα του «Twilight Zone» και του «Black Mirror», ένας καφκικός εφιάλτης με Haneke αισθητική, μια τρομακτική, αποκαλυπτική, εσχατολογική, απαισιόδοξη, τολμηρή αλλά και άνιση ταινία. Εκείνη η ταινία ήταν πολύ πιο φιλόδοξη, ένιωθες όμως πως κάτι της έλειπε, πως έχανε τον στόχο στις λεπτομέρειες, πως με λίγη διαφορετική διαχείριση ίσως να προέκυπτε αριστούργημα. Στην τελευταία του ταινία ο Marnier επιχειρεί κάτι πιο προσιτό, πιο βατό, πιο απτό. 

Και πάλι όμως οι λεπτομέρειες, ίσως η βιασύνη, ίσως η διαρκής (εν)αλλαγή τονικότητας, ρυθμού και το διαρκές μπες – βγες σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, χωρίς την απαραίτητη φροντίδα και προσοχή, στοιχίζουν στο να μην πιάσει το φιλμ πολύ μεγάλες επιδόσεις. Αυτό, όμως, δεν αφαιρεί καθόλου σε απόλαυση. Αυτή είναι μια ταινία, που μπορείς να δεις με μεγάλη ευχαρίστηση σε θερινό σινεμά, αφήνοντάς σε ικανοποιημένο και γεμάτο. Το κόλπο είναι να μπεις στο σινεμά μη έχοντας μεγάλες προσδοκίες και να παρακολουθήσεις την ταινία ως ένα δείγμα ψυχολογικού θρίλερ με αμοραλιστικές πινελιές και τόνους μαύρης σάτιρας και αποσύνθεσης της κρυφής γοητείας της μπουρζουαζίας (χα, το πιάσατε το υπονοούμενο, έτσι; ). Κι εδώ οι αναφορές είναι πάμπολλες κι όρεξη να έχεις (και παρατηρητικότητα) για να τις «πιάσεις» όλες. 

Έχουμε λοιπόν και Patricia Highsmith και Claude Chabrol και Brian De Palma και François Ozon και... Γιάννη Οικονομίδη (δεν μου το βγάζετε από το μυαλό πως το μασάζ στα πόδια του πατέρα είναι μια σκηνή που ξεπατίκωσε ο Marnier αφού προηγουμένως είχε ενθουσιαστεί παρακολουθώντας το «Η ψυχή στο στόμα»). H Laure Calamy δεν μου κάνει για καμιά σπουδαία ηθοποιός, έχει ψιλοτυποποιηθεί ως comedienne (μόλις την προηγούμενη βδομάδα βγήκε στους θερινούς η αμέσως προηγούμενη ταινία της Δυο εισιτήρια για Κυκλάδες) και παραδόξως, για μένα η καλύτερη ερμηνεία της είναι στο δραματικό «Full Time» που είδαμε πέρσι στην Ελλάδα. Εδώ, σε ένα ρόλο που θα μπορούσε εύκολα να ξεπέσει στην καρικατούρα, κρατάει τα μπόσικα κι είναι αν μη τι άλλο καλή. 

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το ίδιο το σπίτι, η περίφημη βίλα, ένα νεκροταφείο θα έλεγε κανείς κιτς τέχνης, πακεταρισμένων αποδείξεων άχρηστης ευπορίας και μανιακού ξοδέματος, βαλσαμωμένων ζώων, βαλσαμωμένων ζωών. Οι ανατροπές από ένα σημείο και μετά είναι συνεχείς, οι ρόλοι θύτη – θύματος εναλλάσσονται διαρκώς, η τοξικότητα κυριαρχεί, η βία γίνεται ολοένα πιο έντονη, ολοένα και πιο in-your-face (pun intended) και το φινάλε θα μπορούσε να είναι πιο... «Match Point» αλλά το ρημάδι το κινητό έκανε χαλάστρα, κυριολεκτικά το τελευταίο λεπτό. Μια χαρά, αν και ο τίτλος η αλήθεια είναι πως φορτώνει την ταινία με αχρείαστο βάρος, καθώς δεν βλέπουμε τη ρίζα του κακού. Μόνο το κακό, γενικώς...

Η Ρίζα του Κακού (L' Origine du Mal) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 20 Ιουλίου 2023 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »

Δύο Εισιτήρια για Κυκλάδες (Les Cyclades) Poster ΠόστερΔύο Εισιτήρια για Κυκλάδες
του Marc Fitoussi. Με τους Laure Calamy, Olivia Côte, Kristin Scott Thomas, Alexandre Desrousseaux, Nicolas Bridet, Pános Korónis.

Αμοργιανό μου Πείραμα...
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Ελάχιστο καιρό πριν εκπνεύσουν τα ανεπανάληπτα 80s στις αίθουσες της γης έκανε την εμφάνιση της μια κινηματογραφική δημιουργία, που έμελλε να προμοτάρει την Ελλάδα μας σε όλο τον κόσμο, όσο καμία άλλη στα φιλμικά χρονικά. Το υπέροχο σε κάθε του παραγωγικό τομέα Le Grand Bleu, μια συγκινητικά νοσταλγική ιστορία φιλίας με φόντο τα καταγάλανα νερά του Αιγαίου, θα είναι η τέταρτη μεγάλου μήκους απόπειρα ενός σκηνοθέτη που στο εξής θα καταχωρηθεί στα κιτάπια ως ο πιο σημαντικός της χερσαίας Γηραιάς Ηπείρου, πανεύκολα και με απόσταση χάους από τον δεύτερο, στον πρόσφατο μισό αιώνα ιστορίας του σινεμά. Κι εκείνο το έργο που εκτόξευσε στα ουράνια το όνομα του τεράστιου Besson, να αποτελεί ακόμη και στις ημέρες μας έμπνευση για νεότερα, μοντέρνα κλωνάρια, φιλμαρισμένα στο ίδιο ακριβώς σκηνικό.

Δύο Εισιτήρια για Κυκλάδες (Les Cyclades) Quad Poster
Κολλητές αχώριστες στα μικράτα τους, η Μπλαντίν και η Μαγκαλί, στην δωδεκάχρονη λογική τους, θα δώσουν όρκο αιώνιας φιλίας, που θα σφραγιστεί με το ταξίδι των ονείρων τους, στην υπέροχη Αμοργό, ακολουθώντας τα βήματα των ηρώων της λατρεμένης τους ταινίας, Απέραντο Γαλάζιο. Όπως συμβαίνει συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, τα δυο κορίτσια στην πορεία θα ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους, για να συναντηθούν και πάλι σήμερα, εντελώς τυχαία, τρεις και πλέον δεκαετίες κατοπινά. 

Μόνο που τα πάντα τώρα, είναι εντελώς διαφορετικά από εκείνη την ανέμελη εποχή του γυμνασίου. Αφού η σοβαρή και άτεγκτη Μπλαντίν, εργαζόμενη σκληρά σε ιατρικό διαγνωστικό κέντρο, βρίσκεται ένα στάδιο πριν την κατάθλιψη, έχοντας να αντιμετωπίσει την εγκατάλειψη του συζύγου της, για μια πολύ νεότερη της κοπέλα, την ίδια ώρα που η ανέμελη και όπου φυσάει ο άνεμος Μαγκαλί, δεν λέει να ωριμάσει και έχει παραμείνει για τα καλά ριζωμένη στην εποχή της εφηβείας.

Άρα το ερώτημα που τίθεται αποξαρχής είναι αν θα μπορούσαν αυτές οι δύο εκ διαμέτρου αντίθετης λογικής, φιλοσοφίας και συμπεριφοράς γυναίκες να ταιριάξουν χνώτα, έστω και για λίγες, ελάχιστες ημέρες διακοπών στις πανέμορφες Κυκλάδες, έχοντας σαν κοινό παρονομαστή να τις δένει, κάτι φίλιο που συνέβη πολλά πολλά χρόνια πριν, ίσαμε 35! Αδύνατον, έστω κι αν καθεμιά από την πλευρά της αναγκαστεί να υποχωρήσει, έστω και προσωρινά, των βασικών της αρχών. Τουλάχιστον στα φανερά, αφού στα κρυφά καμία μεγαλοκοπέλα από όλες, δεν δείχνει την τάση να δείξει πως κάνει βήμα πίσω στα πιστεύω της.

Κωμικό είναι φυσικά το περιβάλλον που κινείται το ντουέτο, που μετά από μπόλικες επαναλήψεις των ίδιων και των ίδιων αστείων, μετατρέπεται σε τρίο, με την εισαγωγή στο στόρι της χίπισας Μπιζού, που έχει ξεμείνει κάπου στην Μύκονο ως συμβία ντόπιου καλλιτέχνη, αναπολώντας κι εκείνη τον παλιό καλό καιρό της χαμένης νιότης. Νομίζω πως η γοητευτική Scott Thomas, πρώτη φορά στα μάτια μου δείχνει τόσο επηρεασμένη από τον πανδαμάτορα χρόνο, μέρος ίσως κι αυτό μιας πιο δραματική έκφανσης της περσόνας της σε σχέση με το λοιπό χιουμοριστικό ύφος του Les Cyclades.

Που βασικό του γνώρισμα είναι οι έντονες υπερβολές και φυσικά ανάλογες ανακρίβειες - μα διακόσια νησιά και νησάκια, αυτό το νήσος Κέρινος που το βρήκε ο συγγραφέας? - που πέφτει στην απόπειρα του να δείξει πιο χαλαρό και ταξιδιάρικο. Με την συντριπτική τους πλειοψηφία να βαρύνουν τον χαρακτήρα της ζουμπουρλούς Laure Calamy, ιδίωμα άλλωστε της κωμικής κατά βάση ηθοποιού, σε όποια κομεντί κι αν έχει εμφανιστεί. Ο ορισμός της συμπεριφοράς κουκουρούκου, που εύκολα κάνει κλικ στον περίγυρο, με αρκετές πιθανότητες όμως να εκραγεί στην πορεία, γκρεμίζοντας ολοσχερώς κάθε έννοια συμπάθειας στο πρόσωπο της. Από την άλλη, η εννοείται πιο μετρημένη, αγέλαστη, ατσαλάκωτη και μεθοδική κουμπαρομπεμπέκα της Olivia Cote, είναι πολύ πιο ρεαλιστική ως πενηντάρα, δεν παύει όμως να θέτει τα θεμέλια της προβλεψιμότητας στο Big Blue ομάς πόνημα του Marc Fitoussi - πόσο ονειρικό είναι το αειθαλές μουσικό θέμα του Eric Serra - που ναι, ευχάριστα βλέπεται, εξίσου όμως άνετα λησμονιέται.

Δύο Εισιτήρια για Κυκλάδες (Les Cyclades) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 13 Ιουλίου 2023 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »

Ο Τέταρτος Επιβάτης (El Cuarto Pasajero) Poster ΠόστερΟ Τέταρτος Επιβάτης
του Álex de la Iglesia. Με τους Blanca Suárez, Alberto San Juan, Ernesto Alterio, Rubén Cortada, Carlos Areces.

Φόβος και παράνοια στην (πορεία για) Μαδρίτη...
γράφει ο zerVo (@moviesltd)

Δεν είναι κακό για κάποιον καλλιτέχνη να παραμένει ανυποχώρητος στις βασικές του δημιουργικές ιδέες, σε βάθος μάλιστα πολύ χρόνου, αρκεί αυτό να τον ευχαριστεί, να τον ικανοποιεί, να ευφραίνει την ψυχή του που λένε. Ο καθρέφτης των πάντων άλλωστε, όταν μιλάμε για σινεμά, είναι μόνο το εκράν και πως αυτό αντανακλά πάνω στις ματιές των θεατών της πλατείας, που αν βγάλουν και ένα κάποιο συμπέρασμα για όσα θαρρούν στο πανί, ε, τότες όλοι θα είναι ευτυχισμένοι. Κάτι που στην περίπτωση ετούτου του ιδιαίτερου Βάσκου ρετζίστα, ποτέ δεν ίσχυσε, ποτέ δεν θα ισχύσει. Εκείνος μια χαρά θα νιώθει με την ανάκατο που σερβίρει, μα όλοι οι υπόλοιποι θα κοιτάζονται απορημένοι, για το τι ακριβώς επιθυμεί να πει ο ποιητής.

Ο Τέταρτος Επιβάτης (El Cuarto Pasajero) Quad Poster
Μεσήλικας που μόλις έχει πάρει διαζύγιο από την σύζυγό του, έχοντας συνάμα μπόλικα ζόρια να αντιμετωπίσει στην εργασία του είναι ο Χουλιάν. Ευρισκόμενος μάλιστα σε δεινή οικονομική θέση, παίρνει το ρίσκο να συνταξιδεύει στις μακρινές επαγγελματικές διαδρομές, με αγνώστους επιβάτες, προκειμένου να μοιραστεί το υψηλό κόστος για βενζίνες και διόδια. Ετούτη την φορά η πορεία θα είναι από Βορρά προς Νότο, από το όμορφο Μπιλμπάο, ίσαμε την πρωτεύουσα Μαδρίτη και ο πάντα ορθολογιστής ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου, έχει κάνει πολύ προσεχτικά τις επιλογές του.

Ξεκινώντας από την όμορφη, όσο και πολύ νεότερη του Λορένα, με την οποία έχει ξανά ταξιδέψει στο παρελθόν πολλές φορές, γεγονός που έχει ξυπνήσει μέσα του μια έντονη ερωτική επιθυμία και που όπως πιστεύει πρέπει να προετοιμαστεί κατάλληλα για να της την εκφράσει. Ατυχώς για εκείνον όμως, θα αποδειχτεί υπερβολικά ατζαμής στο διάλεγμα των άλλων δύο αγνώστων. Αφού τόσο ο πρώτος, ο εκκεντρικός Χουάν Κάρλος, από την πρώτη στιγμή θα βγάλει ένα προβληματικό και οξύ χαρακτήρα, ενώ ο δεύτερος, ο μορφονιός Σέρχιο, μάλλον θα καταφέρει να του χαλάσει το φλερτ με την φλογερή Μαδριλένα.

Κι έτσι δρόμο θα πάρουν, δρόμο θα αφήσουν οι τέσσερις συνοδοιπόροι, από την Μπασκόνια με τελικό προορισμό την Καστίγια, τετρακόσια χιλιόμετρα συγχρωτισμού, έχοντας θεσπίσει από νωρίς στο διάβα τους, τις κόκκινες και τις πράσινες γραμμές του. Ο κοτσονάτος ντράιβερ, θα παρακαλούσε να χάνονταν από προσώπου γης οι άλλοι δυο που του χαλούν το κονέ με την κούκλα, η οποία από την μεριά της έχει πέσει στην σαγηνευτική παγίδα του Αδώνιδος στο πίσω κάθισμα, αλλά και το αντίστροφο, αδιαφορώντας πλήρως για το τι τρέχει με τους υπολοίπους. Εξοστρακισμένος και αδιάφορος, ο πιο προκλητικός, εκνευριστικός και εκκεντρικός του κουαρτέτου, ένας αλλεργικός εγωπαθής προβοκάτορας, που θαρρεί πως τα πάντα, σε κάθε κόσμο, αληθινό ή βίρτσουαλ, περιστρέφονται γύρω από εκείνον.

Τα κυρίως θέματα μου με ετούτο το ακραίων, σε βαθμό κακουργήματος, καταστάσεων, φιλμ, έχουν να κάνουν με την θεματική αρχή. Σιγά το κόστος για να μπει κανείς σε διαδικασία γυφτιάς, να ζητιανεύει από ξένους πενήντα ευρώ καύσιμο και να τους κουβαλάει πάνω στην καμπούρα του για την μισή Ισπανία. Κι από την άλλη δοθήκαν ευκαιρίες μια, δυο τρις, πέντε, στον σοφέρ να την κάνει με αλαφρά και να τους παρατήσει σύξυλους τους...Αρμένηδες στην μέση του δρόμου. Θα μου πεις έτσι δεν θα είχαμε καν ταινία, που τα 4/5 της λαμβάνουν χώρα εντός ενός αμαξιού, ούτε ο συγκεκριμένος ντιρέκτορας θα μας σέρβιρε μια ακόμη εξτρεμαδούρα του.

Την πιο άνιση και ανολοκλήρωτη θα έλεγα στην καριέρα του υπερεκτιμημένου de la Iglesia, που αν κατάλαβα καλά εδώ στην ουσία παλεύει να πλασάρει μια ρομαντική φρενήρη κομεντί, με περιτύλιγμα road movie, μπας και αναλυθούν περσόνες ή καυτηριαστούν οι συνθήκες των μοντέρνων κοινωνικών σχέσεων. Σιγά! Κάθε απόπειρα σοβαρής προσέγγισης του τάχαμου προχώ El Cuarto Pasajero τσακίζεται είτε σε καταστάσεις απελπισμένου σουρεάλ, όπως η ολοκληρωτικά ανάρμοστη βινιέτα του ξενοδοχείου ή βραχυκυκλώνει σε μποτιλιάρισμα ματαιοδοξίας, σαν το ακίνητο ποτάμι ΙΧ που πέφτεις αναπάντεχα, έχοντας εισβάλλει με τα χίλια στην "σωτήρια" Αττική Οδό, Κυριακή απόγευμα. Ώρα που βρωμούν καμένη πάστα τα μασημένα τακάκια από το απότομο γκέμι, με τίποτα και κανέναν να μην είναι ικανός να σώσει έστω τα προσχήματα. Ούτε καν τα, ξανά μανά σπινθηροβόλα, μάτια της Blancaς, που λάμπουν αλλά δεν φτάνουν...

Ο Τέταρτος Επιβάτης (El Cuarto Pasajero) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 6 Ιουλίου 2023 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »

Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιμη Εκδίκηση Μέρος Πρώτο (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One) Poster ΠόστερΕπικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιμη Εκδίκηση Μέρος Πρώτο
του Christopher McQuarrie. Με τους Tom Cruise, Hayley Atwell, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Vanessa Kirby, Esai Morales, Pom Klementieff, Henry Czerny, Shea Whigham, Cary Elwes, Indira Varma.


He'll be back!
γράφει ο Θόδωρος Γιαχουστίδης(@PAOK1969)

Η Ημέρα της Κρίσης ολοένα και πλησιάζει!

Αυτή είναι η έβδομη μεγάλου μήκους ταινία της σειράς Mission: Impossible, η οποία βασίζεται στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά του CBS, που «έτρεξε» από τον Σεπτέμβριο του 1966 έως και τον Μάρτιο του 1973, ενώ συνεχίστηκε στο ABC για δύο σεζόν, το 1988 και το 1989. Οι προηγούμενες έξι ταινίες της σειράς ήταν οι εξής: «Mission: Impossible» (1996) σε σκηνοθεσία Brian DePalma (παγκόσμιες εισπράξεις: 458 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible II» (2000) σε σκηνοθεσία John Woo (παγκόσμιες εισπράξεις: 546 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible III» (2006) σε σκηνοθεσία J.J. Abrams (παγκόσμιες εισπράξεις: 398 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible – Ghost Protocol» (2011) σε σκηνοθεσία Brad Bird (παγκόσμιες εισπράξεις: 695 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible – Rogue Nation» (2015) σε σκηνοθεσία Christopher McQuarrie (παγκόσμιες εισπράξεις: 683 εκατομμύρια δολάρια!!!) και «Mission: Impossible – Fallout» (2018) σε σκηνοθεσία Christopher McQuarrie (παγκόσμιες εισπράξεις: 792 εκατομμύρια δολάρια!!!). Η όγδοη – και τελευταία σύμφωνα με τον σχεδιασμό – ταινία της σειράς, το «Mission: Impossible - Dead Reckoning Part Two», σκηνοθετημένη και πάλι από τον McQuarrie (που στο τέλος θα έχει σκηνοθετήσει τις 4 από τις 8 ταινίες) είναι προγραμματισμένη να βγει στους κινηματογράφους στις 28 Ιουνίου του 2024.

Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιμη Εκδίκηση Μέρος Πρώτο (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One) Poster Πόστερ Wallpaper
Οι προγραμματισμοί σε σχέση με την ταινία έγιναν άνω κάτω εξαιτίας της πανδημίας του Covid. Αρχικά, στις 14 Ιανουαρίου του 2019, ο Tom Cruise ανακοίνωσε πως η έβδομη και η όγδοη ταινία της σειράς θα γυριζόταν back to back με ημερομηνίες εξόδου τις 23 Ιουλίου του 2021 για την έβδομη και τις 25 Αυγούστου του 2022 για την όγδοη. Τα γυρίσματα ήταν να ξεκινήσουν στις 20 Φεβρουαρίου του 2020 στη Βενετία, αλλά η πανδημία είχε κυριεύσει τα πάντα και τα διαδοχικά lockdown έκαναν την κατάσταση πολύ δύσκολη. Εντέλει, τα γυρίσματα ξεκίνησαν στις 6 Σεπτεμβρίου του 2020. Για τα γυρίσματα χρησιμοποιήθηκαν κάμερες Sony CineAlta Venice, σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που ταινία της σειράς γυριζόταν ψηφιακά κι όχι με τη χρήση σελιλόιντ. Τον Δεκέμβριο του 2020 κι ενώ τα γυρίσματα της ταινίας λάμβαναν χώρα στο Λονδίνο, ο Tom Cruise τα πήρε στο κρανίο και ούρλιαξε σε μέλη του συνεργείου που δεν τηρούσαν τα μέτρα του social distancing, βάζοντας σε κίνδυνο την παραγωγή, με περισσότερες καθυστερήσεις κι άρα περισσότερα έξοδα (και ο Tom Cruise είναι ένας από τους βασικούς παραγωγούς της ταινίας, οπότε έχανε χρήματα). Εντέλει, τα γυρίσματα της ταινίας ολοκληρώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2021!!! Και εννοείται πως λόγω των καθυστερήσεων και του Covid, η ταινία άλλαξε μπόλικες ημερομηνίες εξόδου: από τις 23 Ιουλίου του 2021 πήγε στις 19 Νοεμβρίου του 2021, μετά στις 27 Μαΐου του 2022 και στις 30 Σεπτεμβρίου του 2022, ενώ το συνολικό της κόστος εκτινάχθηκε στα 290 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας την, την πιο ακριβή ταινία της σειράς. Τελικά, η παγκόσμια πρεμιέρα της έλαβε χώρα στις 19 Ιουνίου του 2023 στη Ρώμη (όπου γυρίστηκε ένα πολύ μεγάλο μέρος της) ενώ από τις πρώτες χώρες στις οποίες άρχισε να προβάλλεται εμπορικά η ταινία ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (είχε μεταμεσονύχτιες προβολές το βράδυ της 9ης προς τη 10η του Ιούλη). Στη συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου, η ταινία θα αρχίσει να προβάλλεται από τις 12 Ιουλίου.

Η υπόθεση: Η Οντότητα είναι ένα πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης, που διαθέτει αυτογνωσία, πρόσβαση σε πληροφορίες που της δίνουν απίστευτες δυνατότητες και την ικανότητα να «χακάρει»... τα πάντα, από συστήματα αναγνώρισης προσώπων έως και τον κεντρικό υπολογιστή ενός πυρηνικού υποβρυχίου, προς ίδιον όφελος και εξυπηρετώντας σκοτεινά κίνητρα. Η δύναμη της Οντότητας ολοένα και μεγαλώνει, καθιστώντας την το πιο ποθητό απόκτημα για μεγαλομανείς με τη δική τους ατζέντα αλλά και χώρες, που προσβλέπουν στην παγκόσμια κυριαρχία. Γιατί πιστεύουν πως μπορούν να ελέγξουν την Οντότητα. Ο πράκτορας του IMF, Ίθαν Χαντ, όμως, ξέρει πως μια τέτοια δύναμη δεν μπορεί να ελεγχθεί, πως η Οντότητα αποτελεί εντέλει τον νούμερο ένα εχθρό ολάκερης της ανθρωπότητας και πως το μοναδικό συνετό που οφείλει να πράξει, είναι να την καταστρέψει. Για να το πετύχει αυτό θα πρέπει να βρει τα δύο μισά ενός κλειδιού με μορφή σταυρού κι αφού τα βρει, να μάθει τι ακριβώς ξεκλειδώνει το κλειδί και πώς αυτό μπορεί εντέλει να καταστρέψει την Οντότητα. 

Ο μόνος που κατά πως φαίνεται γνωρίζει το τι ξεκλειδώνει το κλειδί είναι ο Γκάμπριελ, ένας μοχθηρός, ψυχρός τύπος, που κατά μία έννοια «δουλεύει» για την Οντότητα. Και είναι ο τύπος εξαιτίας του οποίου ο Ίθαν έγινε τελικά πράκτορας του IMF στο παρελθόν. Με τη βοήθεια των πιστών του συνεργατών, του Μπέντζι και του Λούθερ, αλλά και της επικηρυγμένης πρώην πράκτορα της MI6, Ίλσα, ο Ίθαν θα προσπαθήσει να βρει τα δύο κομμάτια του κλειδιού, πριν τον προλάβει ο Γκάμπριελ και οι μπόλικοι άλλοι ενδιαφερόμενοι. Αυτό που του χαλάει τα σχέδια μεταξύ των άλλων, είναι η Γκρέις, μια ταλαντούχα κακοποιός, που έχει προσληφθεί για να βρει επίσης τα δύο κομμάτια του κλειδιού. Οι ισορροπίες είναι λεπτές, τα φαινόμενα απατούν, οι μάσκες είναι πολλές, η αλήθεια αλλάζει πρόσωπο και ο κόσμος κινδυνεύει.

Η άποψή μας: Αρχικά, να επιβεβαιώσουμε για ακόμα μια φορά το προφανές: το παιδί είναι «του γιατρού». Ποιο παιδί δηλαδή, 61 χρονών έγινε πριν λίγες μέρες (στις 3 Ιουλίου συγκεκριμένα) ο Θωμάκος ο Κρουαζιέρας. Αυτό, βεβαίως, δεν τον εμποδίζει να κάνει ολοένα και πιο παλαβά σταντ, λες και σε κάθε ταινία της σειράς ο μοναδικός του στόχος είναι να ξεπεράσει ό,τι απίθανο έχει κάνει στην προηγούμενη! Αυτός είναι ικανός να κλείσει τις μεταγραφές του ΠΑΟΚ εγκαίρως (εντάξει, ξεφεύγω λίγο, έχουν και τα απίθανα κατορθώματα τα όριά τους!). Αυτό που κάνει πχ στη σκηνή με τη μοτοσικλέτα (δεν είναι σπόιλερ, υπάρχει και στο τρέιλερ της ταινίας) δεν το χωράει ανθρώπου νους! Και για να προετοιμάσει αυτήν τη σκηνή των ολίγων δευτερολέπτων, χρειάστηκαν απίστευτες ώρες προεργασίας, προπόνησης και τεράστιος πακτωλός χρημάτων. Αλλά αυτός είναι ο Tom Cruise, δεν θα τον μάθουμε τώρα δα και θα ήταν άδικο να τον κρίνουμε απλά ως έναν glorified κασκαντέρ. 

Ο άνθρωπος βάλθηκε μόνος του να γίνει ο Σωτήρας του Σινεμά! Του σινεμά ως διασκέδαση στην κινηματογραφική αίθουσα, έτσι; Το πέτυχε με το δεύτερο «Top Gun», θα το πετύχει ξανά με τούτο εδώ το φιλμ. Κι ας μην φτάνει αυτό τα επίπεδα του «Fallout», του κορυφαίου κατ' εμέ φιλμ της σειράς. Αλλά, ναι, το παλεύει. Προσπαθεί να κινητοποιήσει τον κόσμο, να βγει από το καβούκι του κι από το σπίτι του, να σπάσει την κυριαρχία των αλγορίθμων, του binge-watching και των τηλεοπτικών πλατφορμών. Να πάει σινεμά, όχι για να δει απλά μια ταινία, αλλά για να βιώσει την ηδονή της συλλογικής εμπειρίας στον Ναό της 7ης Τέχνης (που είναι η κινηματογραφική αίθουσα) κι όχι από την απομόνωση και τη χαλαρουίτα του καναπέ. 

Σε αυτήν την προσπάθεια, εννοείται, προκύπτουν και κάποιες... αστοχίες. Πχ, τούτη η ταινία είναι η τέταρτη μέσα σε έναν χρόνο, που... δεν ολοκληρώνεται, παρά το γεγονός ότι έχει πολύ μεγάλη διάρκεια, μένει στη μέση και συνεχίζεται με δεύτερο μέρος... προσεχώς. Προηγήθηκαν το «Dune», το «Fast X» και το «Spider-Man: Across the Spider-Verse». Όπερ σημαίνει, αυτές οι ταινίες ακολουθούν τη λογική του... binge-watching. Δεν το λες και ό,τι καλύτερο. Είχαμε συνηθίσει στα ριμέικ, τα σίκουελ, τα πρίκουελ, τα ριμπούτ, τώρα έχουμε να αντιμετωπίσουμε κι αυτό το φαινόμενο. Oh well… Και μετά από αυτήν την εντελώς εκτεταμένη εισαγωγή, ας περάσουμε στο παρασύνθημα. 

Το Dead Reckoning Part One, πιστό στο μονοπάτι που είχε χαράξει η σειρά ήδη από την πρώτη της ταινία, προσφέρει αυτό που υπόσχεται απλόχερα. Μεγάλο θέαμα, διαφυγή, ψυχαγωγία και διασκέδαση. Υπάρχει πετυχημένη ισορροπία ανάμεσα στη δράση, το σασπένς, το χιούμορ και την... ανθρωπιά. Ω, ναι, εδώ ο αντίπαλος ολάκερης της ανθρωπότητας είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη: ένας παγκόσμιος HAL ονόματι... The Entity (και δεν μου το βγάζετε από το μυαλό πως ο McQuarrie κλείνει το μάτι στην ομώνυμη ταινία του Sidney Furie με πρωταγωνίστρια την Barbara Hershey: η Τεχνητή Νοημοσύνη θα μας βιάζει και δεν θα μπορούμε να καταλαβαίνουμε πώς αφήσαμε να συμβεί κάτι τέτοιο, και δεν θα μπορούμε και να το αντιμετωπίσουμε, μιας που ο εχθρός θα είναι... αόρατος). Εννοείται πως ο μόνος που μπορεί να σταματήσει την Οντότητα είναι ο Ίθαν Χαντ κι ένα Κλειδί σε σχήμα Σταυρού. Λεπτομέρεια θα με πεις, αλλά τίποτα δεν είναι τυχαίο. 

O γνωστός Σαϊντελόγος Tom Cruise, «πάσχοντας» από κάτι σαν Savior Complex, αλλιώς γνωστό ως... Messiah Complex, χρησιμοποιεί σεναριακά το κατ' εξοχήν σύμβολο του χριστιανισμού ως μέσο σωτηρίας - ή αφανισμού – θα φανεί στο χειροκρότημα. Είναι από αυτά τα μικρά πράγματα που δείχνουν πόση πολύ φροντίδα έχει δοθεί στην κάθε λεπτομέρεια. Θα μου πεις, η όλη ιστορία με το κλειδί είναι λίγο μπούρδα: μα κλειδί που μπορεί να ελέγξει ή/ και να καταστρέψει την, με δυνάμεις Θεού, ψηφιακή Οντότητα; Τίποτα άλλο από ένα κλασικό, χιτσκοκικό McGuffin λοιπόν. Και το «κλασικό» ως έννοια εδώ παίζει βασικότατο ρόλο. 

Τα κλεισίματα του ματιού είναι συνεχή και οι κινηματογραφοφιλικές αναφορές είναι μπόλικες, από την επιστροφή του Henry Czerny ως Eugene Kittridge και τη μάχη στην κορυφή του Όριον Εξπρές (στην πρώτη ταινία της σειράς) έως αναφορές από τον «Στρατηγό» του Buster Keaton έως το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» του Sergei Eisenstein. Και είναι και η σκηνή μέσα στο βαγόνι στον γκρεμό, που δεν μπορώ να θυμηθώ ακριβώς σε ποια ταινία την έχω δει ντάλε κουάλε γυρισμένη με εντελώς παρόμοιο τρόπο: να ήταν στο «Skyscrapper», στο «The Dark Knight Rises», στο «Inception» ή στο πρόσφατο «The Flash»; Δεν μπορώ να θυμηθώ με τίποτε. 

Κλασική, όμως, είναι και η όλη προσέγγιση στο θέαμα. Τα γυρίσματα έχουν γίνει με τη χρήση όσο το δυνατόν λιγότερου CGI, που σημαίνει πως τα περισσότερα από όσα βλέπουμε έχουν γυριστεί έτσι όπως τα βλέπουμε! Αναφανδόν υπέρ του σινεμά λοιπόν και κατά της τηλεόρασης και των άψυχων ψηφιακών κατασκευασμάτων. Υπάρχουν πέντε, έξι σκηνές που κόβουν την ανάσα. Υπάρχουν δραματικές κορυφώσεις. Υπάρχουν απώλειες. Υπάρχουν ηθικά διλήμματα που οι θεατές καλούνται να αντιμετωπίσουν παρέα με τους ήρωες. Υπάρχει περισσότερο από ποτέ παρούσα η έννοια της κατ' εξοχήν χριστιανικής αρχής της ελεύθερης βούλησης: «Your mission, should you CHOOSE to accept it...». Και υπάρχει και μπόλικο χιούμορ, από την κατάληξη της περίφημης πτώσης με τη μοτοσικλέτα και το συνεχιζόμενο γκαγκ περί του τσεκαρίσματος για το αν κάποιος φοράει μάσκα, μέχρι την αλά Mr. Bean καταδίωξη στους δρόμους της Ρώμης με το κίτρινο Φιατάκι. 

Να σημειώσουμε εδώ πως ίσως αυτή είναι η πιο έντονα διαλογική ταινία της σειράς. Και καταναλώνεται πολύτιμος φιλμικός χρόνος για να δοθούν οι απαραίτητες πληροφορίες στους θεατές, με μορφή ερωταποκρίσεων, που κάποιες φορές (όπως πχ στην αρχική σκηνή, εκείνη που ακολουθεί την εισαγωγική, του υποβρυχίου) γίνεται κουραστικό και... βαρετό. Να τα λέμε κι αυτά. Πάντως, το σίγουρο είναι πως δύσκολα κάποιος θα δει την ταινία και θα φύγει μετά το πέρας της απογοητευμένος. 

Ο Ving Rhames (ο μόνος πέρα από τον Cruise που έχει παίξει σε όλες τις ταινίες της σειράς) και ο Simon Pegg προσφέρουν την απαραίτητη αίσθηση της οικειότητας αλλά και της παθιασμένης ομάδας, η Hayley Atwell είναι εξαιρετική σε παραπάνω από ένα επίπεδα, ο τωρινός Cruise είναι σαφώς πολύ καλύτερος ερμηνευτικά από εκείνον 27 χρόνια πριν στην ταινία του DePalma και το μόνο που περιμένουμε πλέον είναι αν η σειρά θα κλείσει αλά James Bond ή αν ο Cruise έχει τα κουράγια να τρέχει και να κάνει κάθε είδους απιθανότητες στα 65 του χρόνια. Μέχρι τότε, στην Σεβαστούπολη αδελφές μου, στη Σεβαστούπολη! Ή, στο Σεβαστούπολη καλύτερα...

Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιμη Εκδίκηση Μέρος Πρώτο (Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 13 Ιουλίου 2023 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »

Ο Γιος (The Son) Poster ΠόστερΟ Γιος
του Florian Zeller. Με τους Hugh Jackman, Laura Dern, Vanessa Kirby, Zen McGrath, Anthony Hopkins.

Αμαρτίαι Πατέρων Παιδεύουσι Υιούς
γράφει ο  gaRis (@takisgaris)

Αυτή η ρημάδα η εγχώρια κινηματογραφική διανομή είναι ολίγον αλλοπρόσαλλη, να την πω; Έχεις 43 βαθ(ι)μοί λιοπύρι και για κάποιον λόγο σούρχεται, έτσι, πάνω στην αποτέτοια σου ναούμ, ναπαναδείς το απόλυτο ντάουνερ, τη ναυαρχίδα του άπερκλας μίζερι πορν της χρονιάς; The Son, του Florian Zeller προερχόμενο από το θεατρικό σανίδι, μέρος της τριλογίας (The Father-The Son- The Mother), στο κατόπι της προ 3ετίας κινηματογραφικής επιτυχίας του The Father, με οσκαροστεφανωμένους Sir Tony Hopkins στον ομώνυμο ρόλο καθώς και το συγγραφικό ντουέτο της διασκευής Christopher Hampton -Zeller αυτού του ιδίου. Από τα Παρίσια στο Μανχάταν η πλοκή, με τον φρεσκοπενηντάρη Hugh Jackman να διαπρέπει ως μεγαλοδικηγόρος, απολαμβάνοντας τη θαλπωρή της δεύτερης συζύγου του Vanessa Kirby που είναι έγκυος στο πρώτο παιδί τους.

Ο Γιος (The Son) Quad Poster
Ο Hugh έχει έναν 17χρονο γιο με την πρώην σύζυγό του Laura Dern, τον Zen McGrath o οποίος παρουσιάζει έντονα συμπτώματα κατάθλιψης και τάσεις αυτοκτονίας. Ο Zen μένει με τη Laura και φαίνεται ξεκάθαρα πως κανείς εκ των δύο δεν έχει ξεπεράσει τον οδυνηρό χωρισμό της οικογένειας. Όταν αυτή χτυπάει την πόρτα του Hugh ζητώντας απεγνωσμένα βοήθεια, εκείνος, με τη συναίνεση της Βανέσσα, αποδέχεται, παρότι το αλκοολίκι της εργασιακής φιλοδοξίας του cineχίζεται και στον δεύτερο γάμο του. Ο Zen αρχικά αισθάνεται αποδοχή και κάνει μια ισχνή προσπάθεια να επανακάμψει στο σχολείο, όμως γρήγορα το ψυχικό του φορτίο και τα αναπάντητα «γιατί» θα τον καταβάλλουν ξανά με σφοδρότητα. Ο Hugh, μεγαλωμένος από έναν παρτάκια, αυταρχικό και άκρως ανταγωνιστικό πατέρα (τσα! Anthony Hopkins ξανά), έχει ορκιστεί να επιτύχει στο ρόλο του και να μην παραμελήσει (άλλο) τον Zen. Μην είναι λίγο αργά; 

O Florian Zeller, με αποδεδειγμένη τη συγγραφική δεινότητα, τούτη τη φορά παραδίδει μια καραμπινάτη, τραχιά και εντέλει αδικαιολόγητα ωμή εκδοχή ενός προβληματικού διαζυγίου, πράττοντας επίσης το στρατηγικό λάθος να εξηγήσει το δράμα μέσα από τη ματιά του πατέρα, προσωποποιώντας το πρόβλημα στον «χαλασμένο» γιο. Επειδή οι συγκρίσεις με το The Father είναι αναπόφευκτες και δυσθεώρητες δυστυχώς, το όλο τέχνασμα με την παρουσίαση της ντεμένσια κυριολεκτικά μέσα από τα μάτια του Χόπκινς, συνεπικουρούμενου από το πανούργο λεπίδι του μοντέρ Γιώργου Λαμπρινού (η μισή ταινία αυτός) κέρδισε το στοίχημα της cineσθηματικής περιπλοκότητας των χαρακτήρων. Εδώ αντιθέτως, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του καστ, προεξαρχούσης της Dern, οι διάλογοι πάσχουν από μια πνιγηρή ευκολία, μίρλα και συχώριο που καθίσται ενοχλητική με αποκορύφωμα το φαταλιστικό τρικάκι του τέλους, εντελώς Zeller στάιλ, που γειώνει αδικαιολόγητα φθηνά το συνολικό εγχείρημα. 

Αμαρτίαι πατεράδων παιδεύουσι υιούς το παρασύνθημα, με τη μόνη σκηνή που ξεχωρίζει το τετ-α-τετ Hopkins και Jackman, καθότι εμφανώς ο σκηνοθέτης συνδέει τους πρωταγωνιστές των δύο έργων του με κοινό παρονομαστή των πρώτο (αντίθετα με το θεατρικό πρωτότυπο) για να δώσει έμφαση στα πατρογονικά λάθη που στοιχειώνουν γενεές οικογενειακού ιστού, με αυτοκαταστροφικές cineπειες, πρωτίστως και για τους ίδιους τους πατερφαμιλιάδες-θύτες. Και καλά, από Zellerιές χορτάσαμε, την αλήθεια όμως χάσαμε!

Ο Γιος (The Son) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 6 Ιουλίου 2023 από την Spentzos Films!
Περισσότερα... »