22 Ιουλίου (Utøya 22. Juli) Poster Πόστερ22 Ιουλίου
του Erik Poppe. Με τους Andrea Berntzen, Aleksander Holmen, Elli Rhiannon Müller Osborne , Jenny Svennevig, Holmen, Ingeborg Enes Kjevik, Sorosh Sadat.


Δεν θα περάσει ο φασισμός!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Δεν ήταν τρελός, ήταν ακροδεξιός

Αυτή είναι η έκτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθετεί ο γεννημένος στις 24 Ιουνίου του 1960, στο Όσλο, Νορβηγός Erik Poppe. Έχουν προηγηθεί οι ταινίες: «Schpaaa» (1998 – προβλήθηκε στο φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» στην Αθήνα το 1999), «Χαβάη, Όσλο» (Hawaii, Oslo, 2004 – προβλήθηκε στο φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» στην Αθήνα το 2005, αλλά πήρε και κανονική διανομή στη χώρα μας τον Μάρτιο του 2006), «Άγρια νερά» (De Usynlige, 2008), Χίλιες φορές καληνύχτα (Tusen ganger god natt, 2013 – στην Ελλάδα η ταινία βγήκε στους κινηματογράφους τον Μάρτιο του 2015) και Kongens Nei (2016). Τούτη η ταινία του έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ Βερολίνου του 2018, όπου έλαβε μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα – κατά πως φαίνεται, οι ταινίες του Poppe, που τελικά κατορθώνουν να πάρουν διανομή στην Ελλάδα, προβάλλονται στη χώρα μας με καθυστέρηση δύο χρόνων! Ήταν υποψήφια για επτά βραβεία Amanda (τα νορβηγικά Όσκαρ) κερδίζοντας τελικά δύο: α' γυναικείου και β' γυναικείου ρόλου. Να πούμε εδώ πως πέρα από τούτη την ταινία μυθοπλασίας, την ίδια χρονιά με βάση το ίδιο γεγονός, γυρίστηκε άλλη μία, το «22 July», σε σκηνοθεσία Paul Greengrass, για το Netflix. Επίσης, έχουν γυριστεί αρκετά ντοκιμαντέρ που ασχολούνται με διάφορες πτυχές της απάνθρωπης αυτής επίθεσης.

22 Ιουλίου (Utøya 22. Juli) Poster Πόστερ Wallpaper
Σε ότι αφορά τα γεγονότα αυτά καθαυτά, αντιγράφουμε από την ελληνική Βικιπαίδεια: «Η διπλή τρομοκρατική επίθεση στη Νορβηγία, στις 22 Ιουλίου του 2011, υπήρξε η φονικότερη επίθεση στη χώρα από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Συνολικά 77 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, οχτώ από την έκρηξη παγιδευμένου αυτοκινήτου στο κέντρο της πρωτεύουσας, Όσλο, και 69 ακόμα, κυρίως έφηβοι, δύο ώρες αργότερα, από τις σφαίρες ενός άντρα ντυμένου αστυνομικού στην κατασκήνωση της νεολαίας του Εργατικού Κόμματος στο νησί Ουτόγια, 40 χιλιόμετρα βορειοδυτικά της νορβηγικής πρωτεύουσας. Υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση των δύο επιθέσεων ήταν ο ακροδεξιός Άντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ.

Η υπόθεση: 22 Ιουλίου του 2011. Η Κάγια είναι ένα 18χρονο κορίτσι, που μαζί με περίπου 500 άλλους νέους ανθρώπους – κυρίως συνομηλίκους της – βρίσκεται στην κατασκήνωση του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος στο νησί Ουτόγια, όχι σε μεγάλη απόσταση από το Όσλο. Μιλάει στο κινητό με τη μητέρα της: μια έκρηξη σε κυβερνητικά κτίρια στην πρωτεύουσα, έχει προκαλέσει αναστάτωση. Και σύγχυση: κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς έχει συμβεί. Η Κάγια την διαβεβαιώνει πως είναι καλά και πως δεν πρέπει να ανησυχεί άδικα: ούτε η ίδια ούτε η μικρότερη αδελφή της, η Εμιλί, με την οποία είναι μαζί στην κατασκήνωση, δεν πρόκειται να πάθουν τίποτε. Τι να πάθουν εξάλλου σε ένα νησί; Κι ενώ τρώει τη βάφλα της και συνομιλεί με τους φίλους της, ακούγονται πυροβολισμοί. Πανικός! Τι συμβαίνει; Κανείς δεν ξέρει. Μήπως είναι άσκηση; Ποιος ή ποιοι μπορεί να πυροβολούν; Και γιατί; Η Κάγια θα προσπαθήσει να βρει την αδελφή της. Και θα προσπαθήσει να επιβιώσει. Λεπτό προς λεπτό.

Η άποψή μας: Έχω καταλήξει στο συμπέρασμα πως όταν μια ταινία μυθοπλασίας προσπαθεί να μεταφέρει επί της μεγάλης οθόνης ένα πρόσφατο βίαιο γεγονός, το οποίο η ανθρωπότητα παρακολούθησε σοκαρισμένη κυρίως από τη μικρή οθόνη, φαίνεται σαν κάτι να της λείπει. Για να δώσω ένα παράδειγμα: τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 με την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους στη Νέα Υόρκη, τα είδαμε οι πιο πολλοί σε live μετάδοση. Εικόνες που καρφώθηκαν στη μνήμη όλων μας. Ακόμα και τώρα αν τυχαία πετύχεις την εικόνα της σύγκρουσης του αεροπλάνου πάνω στον Πύργο, σοκάρεσαι. Αυτό που έγινε ήταν τρομερό, ανήκουστο, πρωτόφαντο. Πέντε χρόνια μετά, ο Oliver Stone γύρισε το «World Trade Center» επικεντρωμένος κυρίως στην πραγματική ιστορία δύο αστυνομικών, οι οποίοι θέλοντας να βοηθήσουν την κατάσταση μετά τον πανικό που προκλήθηκε από την επίθεση, βρέθηκαν εγκλωβισμένοι κάτω από τα ερείπια των Πύργων. Μια χαρά ταινία, εξαιρετικοί ηθοποιοί, κι όμως καταλάβαινες, ένιωθες πως – αν επέλεγες να δεις την ταινία, γιατί υπήρξε και μπόλικη άρνηση – κάτι δεν πήγαινε καλά.

Απλοϊκά, προσπαθώντας να το ερμηνεύσω, θεωρώ πως το τραύμα δεν είχε ακόμα επουλωθεί. Και είτε ήσουν σε μια κατάσταση άρνησης να βρεθείς – ξανά! – μάρτυρας αυτού του σοκαριστικού γεγονότος, που θα αναπαράγονταν μπροστά στα μάτια σου μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα είτε, όταν τελικά έπειθες τον εαυτό σου πως αξίζει τον κόπο να δεις κάτι τέτοιο, το έβλεπες και το αντιμετώπιζες... παράξενα. Σαν κάτι να έλειπε. Δεν έλειπε τίποτα: το αληθινό γεγονός ήταν τόσο έντονο, τόσο συγκλονιστικό, που δεν αφήνει χώρο για αναπαραστάσεις. Είναι νωρίς. Όπως πχ θα είναι νωρίς να γυριστεί τώρα μια ταινία για την πανδημία. Ή για το πώς κάηκε η Παναγία των Παρισίων. Ίσως για αυτό δεν έχουν επιτυχία ταινίες που προσπαθούν να αποτυπώσουν το προσφυγικό πρόβλημα και το θάνατο χιλιάδων μεταναστών στις θάλασσες – ιδίως τη Μεσόγειο. Εδώ, μπαίνει νομίζω κι ένα αίσθημα ντροπής...

Έτσι και σε τούτη την ταινία. Ο Poppe και ιδίως ο διευθυντής φωτογραφίας του και ο χειριστής της steady cam, κάνουν φανταστική δουλειά. Αν αφαιρέσεις την εισαγωγή και τους τίτλους τέλους, από τη στιγμή που ακούγεται ο πρώτος πυροβολισμός μέχρι το φινάλε της ταινίας, ο θεατής παρακολουθεί ένα μονοπλάνο 72 λεπτών: τόση ήταν και η διάρκεια της επίθεσης του Μπρέιβικ. Ο Poppe γύρισε το ίδιο μονοπλάνο σε πέντε διαφορετικές ημέρες. Εντέλει, στη μεγάλη οθόνη τα κατάφερε να φτάσει το μονοπλάνο της τέταρτης ημέρας. Μιλάμε για κανονικό μονοπλάνο, όχι «ψευδομονοπλάνο» όπως στο 1917. Και κάντε τώρα τη σύγκριση ανάμεσα σε αυτές τις δύο ταινίες.

Το 1917 αναφέρεται σε μια πραγματική ιστορία του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια από τις χιλιάδες τούτου του αιματοβαμμένου πολέμου. Επειδή, όμως, δεν έχουμε οπτική μνήμη από το γεγονός, αυτό που βλέπουμε είναι αν μη τι άλλο συναρπαστικό. Και στην ταινία του Poppe δεν έχουμε οπτική μνήμη. Δεν ήταν κάποιος στην επίθεση πχ ο οποίος αποφάσισε να την αποτυπώσει. Και μόνο όμως η αναφορά «69 νέοι άνθρωποι δολοφονήθηκαν εν ψυχρώ σε κατασκήνωση στην Νορβηγία» τόσο λίγα χρόνια πριν, αρκεί για να σε κάνει να παγώσεις. Κι οτιδήποτε κι αν δεις πάνω σε αυτό, δεν... Είναι το μέγεθος της επίθεσης, είναι ο αριθμός των νεκρών, είναι η απανθρωπιά του δράστη, που σε αδρανοποιεί. Είναι – επιμένω – κυρίως η χρονική εγγύτητα.

Πάμε τώρα σε κάτι που, ενώ διαφοροποιείται, ενισχύει την άποψή μου περί τραύματος και άρνησης παρακολούθησης μιας ταινίας που ο εν δυνάμει θεατής πιστεύει πως δεν θα τον αφήσει να το επουλώσει. Το 2009 ο Denis Villeneuve γυρίζει το «Polytechnique», μια ταινία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. Στις 6 Δεκεμβρίου του 1989 (ήτοι, 20 χρόνια πριν η ταινία βγει στις αίθουσες – έχει σημασία), ο 25χρονος μισογύνης Marc Lépine, οπλισμένος με μια καραμπίνα και ένα μαχαίρι κυνηγιού, πυροβόλησε 28 άτομα, σκοτώνοντας 14 γυναίκες, πριν ο ίδιος αυτοκτονήσει. Οι ειδήσεις περιέγραψαν το γεγονός ως «Η σφαγή στο πολυτεχνείο του Μοντρεάλ». Κι εδώ μιλάμε για ένα σοκαριστικό γεγονός. Όμως, από τη μία δεν θυμάμαι στα 20 μου χρόνια (τόσο ήμουν το 1989...) να ακούω στις ειδήσεις, να διαβάζω στις εφημερίδες, να ασχολείται ο κόσμος – τουλάχιστον στην Ελλάδα – με αυτό το γεγονός. Από την άλλη, η ταινία γυρίστηκε 20 χρόνια μετά το γεγονός. Και by the way, είναι τρομερή και φοβερή – να τη δείτε!

Επιστρέφω στην ταινία του Poppe. Αυτό που βλέπουμε στη μεγάλη οθόνη είναι η αλήθεια. Τα ονόματα έχουν αλλαχθεί για να αποφευχθεί η κατηγορία για εκμετάλλευση των θυμάτων. Το σενάριο, όμως, προέκυψε από την επιλογή μαρτυριών από δεκάδες επιζώντες. Και στην ταινία τα βλέπεις όλα. Τη σύγχυση, τον πανικό, τον αποπροσανατολισμό, το πάγωμα, την αδυναμία αντίδρασης, την κυριαρχία του ενστίκτου της επιβίωσης, τον φόβο, την αλληλεγγύη, όλα. Ο Poppe τα γυρίζει όλα σε πραγματικό χρόνο και είναι πραγματικά επίτευγμα τεχνικό αυτό που πετυχαίνει. Δεν υπάρχει μουσική υπόκρουση για να μεγεθύνει τα συναισθήματα (εντάξει, η πρωταγωνίστρια τραγουδάει κάποια στιγμή το υπέροχο «True colors» που έκανε γνωστό η Cyndi Lauper), δεν υπάρχει μοντάζ να χειραγωγήσει τα πάθη. Τα πάντα σε πραγματικό χρόνο. Που εδώ, όμως, δεν βοηθάει δραματουργικά. Γιατί αναγκαστικά, ο χρόνος «κρεμάει».

Το πραγματικό ερώτημα, όμως, είναι αυτό που θέτει η κριτικός του Observer, Simran Hans: «does a tragedy have to be turned into cinema for people to engage with it?». Εγώ, προσωπικά, απαντάω καταφατικά. Βάζοντας έναν αστερίσκο: να υπάρχει ικανή χρονική απόσταση από τα γεγονότα μέχρι την αποτύπωσή τους. Και με κάποιον τρόπο, χωρίς να πέφτει ο δημιουργός στην παγίδα του διδακτισμού, να υπάρχει και το απαιτούμενο ηθικό δίδαγμα. Το πολιτικό μήνυμα. Διότι διαφορετικά, δεν έχει νόημα. Μόνο εκμετάλλευση.

22 Ιουλίου (Utøya 22. Juli) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Ιουλίου 2020 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »

Οδός Μαλασάνια 32 (Malasaña 32) PosterΟδός Μαλασάνια 32
του Albert Pintó. Με τους Begoña Vargas, Iván Marcos, Beatriz Segura, Sergio Castellanos, José Luis de Madariaga, Iván Renedo.

Malasaña Salerosa
του zerVo (@moviesltd)

Η αλήθεια είναι πως η περιέργεια με έσπρωξε να αναζητήσω την πραγματική διεύθυνση στην σπανιόλικη πρωτεύουσα, μέσω της δυνατότητας που δίνει η τεχνολογία των google maps. Τζίφος! Ούτε καν περίπτωση μαϊμού, τύπου Στουρνάρα 288 ή Εγνατία 406 δεν εντοπίστηκε στους κανονικούς χάρτες. Η μοναδική πληροφόρηση που πήραμε, εμείς που έχουμε γυρίσει πάνω κάτω την Βαρκελώνη χίλιες φορές, αλλά την Καστίγια ούτε καν την πλησιάζουμε, από την ονλάιν εγκυκλοπαίδεια, είναι πως η Μαλασάνια, είναι μια θορυβώδης γειτονιά του κέντρου, με αναρίθμητα καφέ και μπαράκια, που συχνάζουν κατά κύριο λόγο οι σπουδαστές του τοπικού Πανεπιστημίου. Κι εγώ που καρτερούσα να είναι κτίριο, που στεγάζεται το Centro de Experiencias Paranormales...

Οδός Μαλασάνια 32 (Malasaña 32) Quad Poster
Μαδρίτη, 1978. Αφού πούλησε όλα της τα υπάρχοντα στην επαρχία και δανείστηκε, με όχι και τόσο προνομιούχους όρους από την τράπεζα, ένα ποσό ικανό να την βοηθήσει στο καινούργιο της ξεκίνημα, η φαμίλια Ολμέδο θα επενδύσει σε ένα παλιό μεν, αρκετά ευρύχωρο δε, διαμέρισμα στον δεύτερο όροφο του κτιρίου της οδού Μανουέλα Μαλασάνια, αριθμός 32. Δευτεροπαντρεμένοι οι γονείς, ο εργατικός Μανόλο που θα πιάσει δουλειά σε εργοτάξιο και η συνεσταλμένη Καντέλα που θα προσληφθεί σε πολυκατάστημα, έχουν υποσχεθεί να κάνουν τα πάντα για τα τρία, συνολικά, ανήλικα παιδιά τους. Την μεγάλη, 17χρονη Αμπάρο που εγκατέλειψε ακούσια τον έρωτα της ζωής της, τον μεσαίο, με εμφανή δυσλεκτικά ζόρια, Πέπε και τον πολύ μικρούλη Ράφα.

Μαζί τους θα βρεθεί στην πρωτεύουσα και ο υπερήλικας παππούς Φερμίν, με τα αμέτρητα προβλήματα υγείας, ο οποίος ποτέ του δεν ξεμύτισε από το χωριό και από την πρώτη στιγμή έχει δείξει την έντονη αντίδραση του στην οικογενειακή μετακόμιση. Όπως και όλοι άλλωστε, εκτός των δύο γονιών, που φιλοδοξούν στην μεγαλούπολη να πραγματοποιήσουν όσα όνειρα δεν θα κατάφερναν ποτέ τους στην περιφέρεια. Μόνο που από την πρώτη κιόλας νύχτα στο νέο τους σπιτικό, θα αντιληφθούν πως κάτι μυστηριώδες κρύβεται πίσω από τους βαριά επιπλωμένους τοίχους του.

Την ιστορία που περιγράφει η σύνοψη, μπορεί και να την έχω ματαγράψει με μικροδιαφορές ίσα με πενήντα φορές. Όσες, δηλαδή, έχω κληθεί να σχολιάσω ταινία τρόμου που αφορά σε σπίτι που έχει κυριευτεί από στοιχειά και δαιμόνια. Στην προκειμένη περίπτωση, υπάρχει όμως μια σημαντική διαφοροποίηση. Παρότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία εκείνοι που την κάνουν, αφήνουν πίσω τους την αβάσταχτη βουή του άστεως για την παρθένα καθημερινότητα της εξοχής, εδώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Η στενοχώρια της μικρής κοινωνίας και οι μηδενικές δυνατότητες ανάπτυξης που δίνει στους κατοίκους της, είναι τα στοιχεία που θα ωθήσουν τους καταχρεωμένους στην μπάνκα Ολμέδο, να μεταπηδήσουν στην Χάλα Μαδρίδ.

Η χρονική περίοδος εξέλιξης του στόρι είναι σημαδιακή. Η 36ετής χούντα του Φράνκο μόλις έχει τερματιστεί και η χώρα βρίσκεται σε φάση αναδιάρθρωσης και εκδημοκρατισμού. Περίοδος που όλοι πιστεύουν πως το αύριο θα βρεθεί αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους της πρωτευούσης, δίχως να προβλέπουν πως αυτή ακριβώς η αδηφάγα μητρόπολη, πρόκειται σταδιακά να τους κατασπαράξει. Ετούτη είναι η βασική προσπάθεια που κάνει ο όχι και τόσο πεπειραμένος ντιρέκτορας Albert Pintó, στο να αναδείξει μέσα από τα πλάνα του το εχθρικό και αφιλόξενο πρόσωπο της αχανούς ρετζόνας. Της Μαδρίτης εν προκειμένω, που θα κάνει τα πάντα για να πνίξει τις προσδοκίες των αφελών και αγαθών χωριατών της ιστορίας.

Μέσα από την ιδιαίτερη χρήση απλούστατων συστατικών (ένα τηλεοπτικό καρτούν, μια ζβούρα, μια γκαζά, ένα χαλασμένο τηλέφωνο, ένας φωσφορίζων σταυρός, το σύρμα του απλώματος) που καταφέρνουν την ικανή αναπαράσταση της περιόδου, το προαναφερόμενο κοινωνικό δράμα στήνεται μεθοδικά από τον προσεχτικό σε αυτό το κομμάτι Ισπανό. Όπως και δημιουργείται το απαιτούμενο κλίμα, για να δομηθεί το σχετικό horror. Αμ, δε όμως! Δεν υπάρχει ούτε μισό κλισέ που να μην εισβάλλει στις εικόνες του φιλμ, από όλες τις αντίστοιχες αμερικάνικης κοπής δημιουργίες της Blum και της στενής της συνεργάτιδας Warner Bros. Που διόλου συμπτωματικά αποτελεί τον βασικό χρηματοδότη του παρόντος.

Κι αν υποθέσουμε πως χάρη στο αξιοπρεπές production design και τις αξιόλογες παρουσίες των πρωταγωνιστών, ιδιαίτερα της συμπαθεστάτης κι εκφραστικής πιτσιρίκας Begoña Vargas, με το λαμπρό προβλέπω μέλλον, ο τρόμος σιγοβράζει, έστω και στην μαρμίτα με τις κοινοτυπίες, η μπερδεμένα κοπιαριστή poltergeist έξοδος, τσακίζει την οποιαδήποτε θετική αντίδραση μέχρι εκείνη την ώρα. Ούτε αλληγορίες μετράνε πια, ούτε μεταφορές, ούτε αναγωγές στην σύγχρονη ή χθεσινή κοινωνική πραγματικότητα. Με συνέπεια η Σπανιόλα Malasana, παρόλες τις υψηλές προσδοκίες μου, να πάρει κι αυτή την θέση που της αναλογεί, στο γεμάτο όμοια εργάκια πανέρι, όχι της απόρριψης, αλλά της μετριότητας.

Οδός Μαλασάνια 32 (Malasaña 32) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Ιουλίου 2020 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »

Ένα ντιβάνι στην Τυνησία (Un Divan à Tunis) PosterΈνα ντιβάνι στην Τυνησία
της Manele Labidi. Με τους Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Hichem Yacoubi, Ramla Ayari, Najoua Zouhair, Jamel Sassi, Aïsha Ben Miled.

Ξαπλώστε παρακαλώ!
του zerVo (@moviesltd)

Εκτός ότι είναι η μικρότερη σε έκταση, από όλες τις χώρες του αραβικού βορειοαφρικάνικου τόξου, η Τυνησία είναι ίσως και εκείνη με τις λιγότερες πολιτικοκοινωνικές ανακατωσούρες, στο σύνολο της (ιδιαίτερα) θορυβώδους γειτονιάς της. Ούτε τις τόσο αιματηρές ανατροπές των κυβερνήσεων της Αιγύπτου έχει ας πούμε, ούτε έναν διπρόσωπο Καντάφι διέθετε επί χρόνια στην ηγεσία της σαν την Λιβύη, ούτε τους αμέτρητους πολέμους της Αλγερίας γνώρισε, ούτε την χρυσαφένια βασιλική πομπή του Μαρόκου έχει να επιδείξει. Μπορεί σε συντριπτικό ποσοστό να είναι κυριευμένη θρησκευτικά από το Ισλάμ, αλλά από την Σαχαρένια πεντάδα, σιμά στην οροσειρά του Άτλαντα, φαντάζει η πιο εξευρωπαισμένη. Εκείνη που στην εικόνα της μοστράρει τις λιγότερες μπούργκες και μαντίλες δηλαδή, αλλά και τις μικρότερες αποστάσεις στα δικαιώματα μεταξύ των δύο φύλων. Δίχως αυτό να σημαίνει πως τα φαινόμενα διαφθοράς στην περίεργη σοσιολογική της διαστρωμάτωση, δεν είναι υπαρκτά και δεδομένα.

Ένα ντιβάνι στην Τυνησία (Un Divan à Tunis) Quad Poster
Έχοντας κουραστεί τον άνισο, για μετανάστες όπως εκείνη, τρόπο ζωής της Πόλης του Φωτός, η νεαρή και όμορφη ψυχαναλυτής Σέλμα Ντερβίς, θα πάρει την δύσκολη απόφαση να επιστρέψει στα πάτρια Τυνήσια εδάφη, προκειμένου εξασκήσει στον δικό της τόπο το λειτούργημα της. Στήνοντας ένα πρόχειρο κέντρο υποδοχής ασθενών στην ταράτσα της πατρικής της μονοκατοικίας, δεν θα φανταζόταν ποτέ το πόση πελατεία θα είχε από την πρώτη κιόλας ημέρα λειτουργίας του. Ψυχικά ζορισμένοι όλων των λογιών, που μέσα από το ημίωρο κουβεντολόι με την δυτικής συμπεριφοράς "γιατρέσσα" θα παλέψουν να γειάνουν τα μέσα τους.

Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα. Η Σέλμα δεν διαθέτει άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος. Που κανονικά με ένα μικρό λάδωμα στους εφοδεύοντες μπάτσους θα περνούσε μπάι και αναίμακτα. Έλα όμως που η κοπελιά θα πέσει πάνω στον μυστήριο Ναίμ, τον μοναδικό ίσως σε ολάκερη την Τύνιδα αστυνομικό, που ούτε καν δέχεται να πάρει έστω και μισό δηνάριο κάτω από το τραπέζι, για να κάνει τα στραβά μάτια. Και όσο οι μηδενικής ταχύτητας δημόσιες υπηρεσίες δεν προχωρούν το αίτημα της ψυχολόγου, άλλο τόσο τα λειτουργικά ζητήματα της πολλαπλασιάζονται.

Με φόντο λοιπόν μια πατρίδα που μάχεται να ανακάμψει από την κυβερνητική αστάθεια των πρόσφατων δεκαετιών, δίχως να έχει χάσει πόντο από την γνώριμη αραβική φασαριόζα μπουνταλοσύνη της, η Γαλλοτραφής, με τις σωστές αρχές και τις στέρεες επιστημονικές βάσεις, θα προσπαθήσει να πετύχει κάτι το ξεχωριστό. Μα τι διαφορετικό μπορεί να είναι ετούτο το χωρίς καν κλιματισμό δωμάτιο, με τον ένα καναπέ και το αντικριστό ντιβάνι στην απέναντι γωνία, από το κομμωτήριο της γειτονιάς, ας πούμε, που όλες οι κυρές οποιασδήποτε ηλικίας, ξοδεύουν την ημέρα τους στην αλεγκρία του κουτσομπολιού?

Κι όμως ακόμη και αν το Ισλαμικό στοιχείο είναι έντονο πάνω από τον ηλιόλουστο ουρανό της πάμφτωχης πρωτεύουσας, η τάση του ανατολίτη κόσμου είναι να ξεφύγει από τα συντηρητικά τετριμμένα και να κάμει το προοδευτικό βήμα προς τα εμπρός. Κι έτσι η ουρά για να συνομιλήσει κανείς με την - τιμή της και καμάρι της μουσουλμάνα, που και καπνίζει και τζιν φορά και τατουάζ έχει κάμει στο σβέρκο - δόκτορα φτάνει μέχρι την απέναντι γωνιά και το αρτοποιείο του πιο δεδηλωμένου γκέι και παρενδυσία, έστω κι αν ο ίδιος δεν το έχει κατανοήσει, φούρναρη σε ολόκληρη την Μαύρη Ήπειρο.

Γλαφυρό το αφηγηματικό ύφος που ακολουθεί η πρωτάρα στην σκηνοθετική καρέκλα Manele Labidi, με την προφανή αδυναμία να κοντράρει τα σεναριακά δύσκολα, όταν εκείνα κάνουν την εμφάνιση τους. Για να καταλήξει, όπως συμβαίνει πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις στην λύση της ποίησης και του από μηχανής Θεού (σιγά που δεν θα είχε εδώ την μόστρα του πανταχού παρόντα Φρόιντ) που θα βάλει κάπως τα πράγματα σε τάξη, πριν φτάσουμε στο αναμενόμενο χάπι εντ. Υπάρχουν έξυπνα στοιχεία στο σκριπτ - διασκεδαστικά δεν τα αποκαλείς, αλλά μια ευθυμία παράγουν στον θεατή τους - μα η περιορισμένη έμπνευση δεν επιτρέπει στο Un Divan A Tunis, να εξελιχθεί σε κάτι περισσότερο από μια χαλαρή ηθογραφία της τρέχουσας κατάστασης, σε μια γωνιά του πλανήτη που αναζητά ταυτότητα.

Όπως είναι πολύ φυσικό τα πάντα στο φιλμ περιβάλλονται από τον μπόλικο φρέσκο αέρα, χάρη στην διεθνή καριέρα που την έχει στήσει δίπλα σε αστέρια μεγέθους Depp, Bale και Bardem, της εξ Ανατολής Πέρσικης ομορφάδας Golshifteh Farahani. Που εντέχνως ατημέλητη σε στυλ νουβέλ βαγκ Παριζιάνικο, φτιάχνει ένα γοητευτικά ενδιαφέρον κοντράστ, πλάι στις πολύχρωμα μπογιατισμένες και αστραφτοφορούσες συμπατριώτισσες της. Ορίζοντας την φιλελεύθερη προσωπικότητα, που με σεβασμό αλλά όχι και απαραίτητα τήρηση της παράδοσης, απεικονίζει το μοντέρνο θέλω, μιας κοινωνίας που χορεύει ακόμη στον παλμό του ινσαλλάχ.

Ένα ντιβάνι στην Τυνησία (Un Divan à Tunis) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Ιουλίου 2020 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »

Έλα Όπως Είσαι (Come As You Are) PosterΈλα Όπως Είσαι
του Richard Wong. Με τους Grant Rosenmeyer, Hayden Szeto, Ravi Patel, Gabourey Sidibe.


Το Πιο Ανθρώπινο Δικαίωμα
του gaRis (@takisgaris)

Υπάρχει το σινεμά των μαγεμένων εικόνων, της στυλιστικής γραφής, του καλλιτεχνικού ύφους. Αξιοσέβαστο, δεν αντιρριέμαι να το παραδεχθώ. Διπλανά όμως υφίσταται και το έτερο, κείνο που το νόημα, η κεντρική ιδέα, η όλη ουσία εμπεριέχεται στο μήνυμα. Ξεκάθαρα λόγια. Εκεί λοιπόν δύσκολα δε σπας τη μέση, δεν υποκλίνεσαι. Το Έλα Όπως Είσαι του Richard Wong (επί το πλείστον, μικρομηκά, διευθυντή φωτογραφίας και τα συναφή) είναι μια τέτοια περίπτωση. Μια ελευθεριάζουσα παραλλαγή του βελγικού πρωτοτύπου Hasta La Vista (2011), με λίγο στρογγυλεμένες γωνίες και σαφείς επιλογές σε diverse casting, αν και κανείς ευλόγως θα διερωτάτο, γιατί ουδείς από την πρωταγωνιστική τριάδα δεν είναι άτομο με ειδικές ανάγκες (και ουχί δεξιότητες). Και μιας που το ζήτημα εδώ είναι η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα των ανθρώπων με αναπηρία, πες μου τώρα εσύ πως το ταινιάκι δεν σκοράρει ήδη από τα αποδυτήρια.

Έλα Όπως Είσαι (Come As You Are) Quad Poster
Δυο ανάπηροι σε καροτσάκι και ένας τυφλός με μπαστούνι γνωρίζονται στο μέρος που περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους όταν δεν απολαμβάνουν την καταπιεστική φροντίδα των οικογενειών τους. Λεπτομέρεια: Οι νταγλαράδες Scotty (Grant Rosenmeyer), Matt (Hayden Szeto) και Mo (Ravi Patel), δεν τον έχουν ανθιστεί τον κρίνο, παρά το προκεχωρημένο της νιότης. Από σπόντα μαθεύεται πως υπάρχει ένα Σατό ντε Παραντί στο Μοντριάλ (σταπεδωταμέρη) όπως πας όπως είσαι (εξού), που σημαίνει με όποιο κουσούρι και ξαλαφρώνεις σεξουαλικώς από τις ιέρειες του έρωτα.

Κοινωνικό λειτούργημα, όπως το λες. Κι επειδή οι γονείς δεν υιοθετούν τέτοιες πρακτικές, τα φιλαράκια- τα- καλά ξεκινούν ρόουντ τριπ μέσα από 8 αμερικανικές πολιτείες για να κάνουν την γκάβλα τους (με το συμπάθιο). Οδηγός του ειδικά διαμορφωμένου πουλμανακίου, η διαβητική, πρώην νοσοκόμα Sam (η Γκαμπούρι Σίντιμπε, αξέχαστη φιγούρα στο Precious, 2009) που στην πορεία τακιμιάζει με την παρέα σε βαθμό διαφόρων πλημμελημάτων.

Εκεί είναι που το Hangover συναντά το American Pie σε μια σαφώς μη R εκδοχή, κι αυτό είναι από τα ατού. Στρωτή αφήγηση από τον Erik Linthorst και αγαστή χημεία μεταξύ των ηθοποιών, με προεξάρχουσα την Gabourey Sidibe, που παίζει αξιοθαύμαστα κεφαλαιοποιώντας την ξεχωριστή φυσική της παρουσία, κι αυτό το τονίζω δίχως δράμι πλακίτσας ή ειρωνείας.

Το Come As You Are μπορεί να μην είναι δραματουργικά ή ερμηνευτικά στα ύψη του The Sessions (2012) αλλά περνά το τρισμέγιστο μαντάτο ότι το δικαίωμα στην ερωτική ζωή είναι ιερά παναθρώπινο. Σε μια εποχή που το σεξ έχει καπελώσει κάθε πτυχή της ιδεοληπτικώς καθοδηγουμένης καθημερινότητάς μας, ξεχνάμε ότι αναμεσό μας υπάρχουν και εκείνοι που αντιμετωπίζουν ζήτημα υπαρξιακού ετεροπροσδιορισμού και σεξουαλικής μη-αυτοδιάθεσης.

Το ταπεινό αλλά ειλικρινώς ουμανιστικό Έλα Όπως Είσαι τσιγκλάει όμορφα και χαϊδεύει την καλύτερη πλευρά του θεατή, έστω και υπό το πρίσμα των αρτιμελών παρά εκείνο των κοινωνικά αποκλεισμένων λόγω αναπηρίας. Για να μην υποστηρίξω εντέλει ότι περισσότερο λειτουργεί σαν «οικογενειακή» ταινία παρά ως κωμωδία.

Έλα Όπως Είσαι (Come As You Are) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Ιουλίου 2020 από την Cinobo!
Περισσότερα... »

Gael Garcia Bernal, ShyamalanΌπως συνέβη με όλα τα μεγάλα διεθνή κινηματογραφικά ραντεβού φέτος, έτσι και το Φεστιβάλ του Τορόντο, θα είναι διαφοροποιημένο σε σχέση με όσα συνέβαιναν τα προηγούμενα χρόνια. Αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα προκρίματα για την Οσκαρική κούρσα της σεζόν (σχεδόν όλες οι ταινίες που κέρδισαν το People's Choice Award την τελευταία δεκαετία, πήραν υποψηφιότητα για Best Film) είναι απόλυτα βέβαιο, μετά από τις προσταγές των οργανισμών υγείας, πως φέτος οφείλει να αλλάξει προσωπικότητα. Ανάμεσα στις εναλλακτικές κινήσεις του θεσμού για το ιδιαίτερο 2020 ανήκει και η ανακοίνωση της ταινίας που τιμητικά θα ανοίξει το (όποιο, αφού δεν θα υπάρξουν κανονικές προβολές) πρόγραμμα της διοργάνωσης στις 10 του ερχόμενου Σεπτέμβρη. Κι αυτή θα είναι η κινηματογραφική μεταφορά της παράστασης του Μπρόντγουέι American Utopia, δια χειρός του ανεβασμένου εσχάτως Spike Lee. Το σόου του φρόντμαν των Talking Heads, David Byrne, δηλαδή, όπως το έδωσε για αμέτρητες σολντ άουτ βραδιές, έχοντας στο πλευρό του έντεκα ακόμη σπουδαίους μουσικούς από όλο τον κόσμο.

Gael Garcia Bernal, Shyamalan

Μια θεατρική παράσταση που από τις σκηνές της αφήνει να διαρρεύσουν πάμπολλα πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα, που βάλλουν ευθεία κατά της μόνιμα ανάρμοστης στάσης της Υπερδύναμης. Αυτή η πρώτη ανακοίνωση ανοίγει τον δρόμο και για τις υπόλοιπες που θα ακολουθήσουν και θα αφορούν στα φιλμς που θα παρουσιαστούν μέσα από ειδική πλατφόρμα, όπως πληροφόρησαν με δελτία τύπου οι Καναδοί. Το πρόγραμμα ολοκληρωμένο να δοθεί σε λίγες εβδομάδες από σήμερα.
Περισσότερα... »

Gael Garcia Bernal, ShyamalanΗ ερμηνευτική ομάδα του καινούργιου μυστηριώδους φιλμ του M. Night Shyamalan για την Universal μόλις απέκτησε τον κύριο πρωταγωνιστή της. Και αυτός δεν θα είναι άλλος από τον λατίνο Gael Garcia Bernal που έρχεται να προσυεθεί στα ήδη γνωστά ονόματα των υπόλοιπων συμμετεχόντων Ken Leung, Nikki-Amuka Bird, Vicky Krieps, Eliza Scanlen, Thomasin McKenzie, Aaron Pierre και Abbey Lee. Αυτή θα είναι και η πρώτη φορά που ένας αστέρας προερχόμενος από ισπανόφωνη χώρα, θα ηγηθεί του καστ ταινίας του δημιουργού των The 6th Sense, Split και Glass. Κι αυτό για τον πολυσυλλεκτικό στους ρόλους του Μεξικάνο, δημιουργεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον, το να συμμετάσχει από θέση βασικού, σε ένα από τα ιδιαίτερα εγχειρήματα του Ινδοαμερικάνου. Ο ρόλος που θα υποδυθεί πάντως, όπως και ολόκληρο το πρότζεκτ του Shyammy κρατιέται ως επτασφράγιστο μυστικό από την παραγωγή.

Gael Garcia Bernal, Shyamalan

Το στούντιο μέσα από περίεργες διαρροές έχει αφήσει να εννοηθεί πως θεματικά η ταινία θα συσχετίζεται κατά κάποιον τρόπο με την πρότερη και πιο πρόσφατη δουλειά του σκηνοθέτη. ως ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες έχει ορίσει πάντως την 23η Ιουλίου του 2021.
Περισσότερα... »

Leave The World Behind, Denzel Washington, Julia RobertsΤριάντα κοντά χρόνια μετά την τελευταία τους συνύπαρξη στο πανί, στο θρίλερ The Pelican Brief, η Julia Roberts και ο Denzel Washington θα βρεθούν και πάλι μαζί στην καινούργια παραγωγή του Netflix, Leave The World Behind. Επανασύνδεση για την όμορφη κοκκινομάλλα σταρ διπλής όψης, καθώς εκεί θα συναντήσει τον σκηνοθέτη του Homecoming, Sam Esmail, ο οποίος έχει αναλάβει το γενικό πρόσταγμα. Το φιλμ αποτελεί μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Rumaan Alam, που ακόμη δεν έχει κυκλοφορήσει στις προθήκες και παρακολουθεί από κοντά την ζωή δύο εύπορων οικογενειών, μιας μαύρης και μιας λευκής. Οι δυο φαμίλιες θα βρεθούν αποκλεισμένες στο απομακρυσμένο εξοχικό σπίτι της μιας, κατά την διάρκεια γενικού μπλακ άουτ σε όλη την πολιτεία, που έχει προκαλέσει ολοκληρωτική καταστροφή στις επικοινωνίες, το διαδίκτυο, τα μέσα ενημέρωσης. Καθώς το φαινόμενο δεν φαίνεται να επιλύεται γρήγορα, με συνέπεια να λαμβάνουν χώρα παράξενα φυσικά φαινόμενα, η ψυχική κατάσταση όλων θα αρχίσει να κλονίζεται, μιας και δεν μοιάζει να υπάρχει σύντομο φως ελπίδας στον ορίζοντα.

Leave The World Behind, Denzel Washington, Julia Roberts

Το τηλεοπτικό δίκτυο κέρδισε κατά κράτος την κούρσα της διεκδίκησης των δικαιωμάτων του έργου, από τους ανταγωνιστές Apple και MGM. Γι αυτό άλλωστε επεδίωξε να κλείσει νωρίς και δύο τόσο σπουδαία χολιγουντιανά αστέρια για τους βασικούς ρόλους, από τα λίγα άλλωστε που δεν είχαν ενδώσει στις προτάσεις της πλατφόρμας για συνεργασία. Το βιβλίο πάντως, που περιγράφει μια περίπτωση σαν βγαλμένη από τα πλάνα του Twilight Zone, αναμένεται να εκδοθεί και επίσημα στα καταστήματα, το προσεχές φθινόπωρο.
Περισσότερα... »



Ελληνικό Box Office 16 - 19 Ιουλίου 2020 by OPTOMA


Φιλμ
Διανομή
Wks Αίθουσες
4ήμερο Ελλάδας
Σύνολο Ελλάδας
1
El Robo Del Siglo
Feelgood Ent.
2
36
8.957
22.579
2
Captain Sabertooth
Tanweer
2
43
4.917
17.200
3
To Catch A Thief
Odeon
1
7
4.458
4.458
4
Made In Italy
Odeon
2
32
2.429
12.567
5
The Personal History Of David Copperfield
Tanweer
1
19
2.281
2.281
6
Gli anni più belli
Tanweer
1
23
2.151
2.151
7
12 Angry Men
Summer Classics
1
8
2.057
2.057
8
Chinatown
Odeon
3
18
1.481
11.739
9
Beaux-Parents
Weird Wave
1
7
1.135
1.135
10
A Beautiful Day In The Neighborhood
Feelgood Ent.
3
10
845
16.676


Περισσότερα... »

Miss Απειθαρχία (Misbehaviour) PosterΗ αρχή της επανάστασης! Η ταινία Miss Απειθαρχία (Misbehaviour) της Philippa Lowthorpe διηγείται τη συναρπαστική, αληθινή ιστορία της διακοπής των διεθνών καλλιστείων από το Κίνημα για τη Γυναικεία Χειραφέτηση, ένα γεγονός που ήταν στα πρωτοσέλιδα παγκοσμίως. Εν μέσω μιας από τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές αναμεταδόσεις στον κόσμο, με 100 εκατομμύρια θεατές, οι διαδηλώτριες διέκοψαν θεαματικά τη ζωντανή εκπομπή, ενώ το αποτέλεσμα του διαγωνισμού ανέτρεψε όλα τα στερεότυπα της εποχής. 1970. Τα καλλιστεία για την ανάδειξη της «Μις Κόσμος» πραγματοποιούνται στο Λονδίνο με παρουσιαστή τον θρυλικό Αμερικανό κωμικό, Μπομπ Χόουπ. Πρόκειται για τον διαγωνισμό με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση σε όλο τον κόσμο, με περισσότερους από 100 εκατομμύρια τηλεθεατές.Με το επιχείρημα ότι οι διαγωνισμοί ομορφιάς ταπεινώνουν τις γυναίκες, το ανερχόμενο Κίνημα για τη Γυναικεία Χειραφέτηση κέρδισε εν μία νυκτί τα φώτα της δημοσιότητας, εισβάλλοντας στη σκηνή και διακόπτοντας τη ζωντανή αναμετάδοση. Όταν ο διαγωνισμός συνεχίστηκε, το αναπάντεχο αποτέλεσμά προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Μέσα σε λίγες ώρες, το παγκόσμιο κοινό είδε την πατριαρχία να χάνει έδαφος και το δυτικό πρότυπο ομορφιάς να καταρρέει.

Miss Απειθαρχία (Misbehaviour) Movie

Μια ιστορία γυναικείας χειραφέτησης, ειπωμένη από διαφορετικές πλευρές, ταξιδεύοντας το κοινό στην ταραχώδη δεκαετία του ’70 με όχημα τους αγώνες, τα όνειρα και την πραγματικότητα διαφορετικών γυναικών εκείνης της εποχής. Στην ταινία πρωταγωνιστεί η δύο φορές υποψήφια για Όσκαρ Keira Knightley (Το Παιχνίδι της Μίμησης, Περηφάνια και Προκατάληψη) μαζί με την Jessie Buckley (Wild Rose), την Gugu Mbatha-Raw (Belle) και τον Greg Kinnear (Καλύτερα Δε Γίνεται).

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 30 Ιουλίου 2020 από την Tanweer!

Περισσότερα... »

Μια Νύχτα Μαγική (Chambre 212) PosterΈρωτας με την πρώτη ματιά! Ο σπουδαίος Christophe Honoré στην νέα του ταινία Μια Νύχτα Μαγική (Chambre 212) υπογράφει ένα ονειρικό, κινηματογραφικά απρόβλεπτο, άλλοτε ξεκαρδιστικά κωμικό και άλλοτε βαθιά ρομαντικό απολογισμό ενός έρωτα, ενός ζευγαριού, μιας ολόκληρης ζωής, γεμάτο συγκινητικά κλεισίματα του ματιού στο ίδιο το σινεμά και με ένα αληθινά αξέχαστο soundtrack που θα σας κάνει να βγείτε από την αίθουσα τραγουδώντας. Μετά από 20 χρόνια γάμου, η Μαρία αποφασίζει να αφήσει τη συζυγική στέγη. Μια νύχτα πηγαίνει στο δωμάτιο 212, στο ξενοδοχείο απέναντι από το σπίτι της. Από εκεί, η Μαρία έχει πανοραμική θέα του διαμερίσματος της, του συζύγου της, του γάμου της. Αναρωτιέται αν πήρε τη σωστή απόφαση. Πολλοί από τους ανθρώπους της ζωής της έχουν άποψη για αυτό το θέμα και σχεδιάζουν να της την πουν.

Μια Νύχτα Μαγική (Chambre 212) Movie

Η ταινία προβλήθηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών στο επίσημο τμήμα Un Certain Regard όπου η πρωταγωνίστρια Chiara Mastroianni κέρδισε το Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας. Ήταν επίσης υποψήφια για το Βραβείο César Γυναικείας Ερμηνείας. Μαζί της συναντάμε στο ρόλο του συζύγου τον χαρισματικό Benjamin Biolay (που στο παρελθόν υπήρξε και στην πραγματικότητα σύζυγός της!), έναν από τους πιο δημοφιλείς Γάλλους τραγουδοποιούς που πρόσφατα απολαύαμε σε έναν ρόλο κλειδί στη σειρά The Eddy. Την πρωταγωνιστική τετράδα συμπληρώνουν ο σταθερά ανερχόμενος Vincent Lacoste και η Camille Cottin.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 30 Ιουλίου 2020 από την One From The Heart!

Περισσότερα... »

Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι #9 Σαν Παλιό Σινεμά ΠόστερΚάτω από την αιγίδα του freecinema.gr, που εμπνεύστηκε την ύπαρξη του εννιά χρόνια πριν, δείχνοντας απέραντη αγάπη για το κλασικό ρεπερτόριο, επιστρέφει και φέτος ένας από τους πλέον δημοφιλείς καλοκαιρινούς κινηματογραφικούς θεσμούς της πόλης. Το 9ο Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι, που για την χρονιά του 20' φέρει τον υπότιτλο Σαν Παλιό Σινεμά, ξαναγυρίζει στον τόπο του εγκλήματος, από τις 23 έως τις 29 Ιουλίου στην φιλόξενη Ριβιέρα της οδού Βαλτετσίου. Με ένα πρόγραμμα αποτελούμενο από δεκατρείς πολύ μεγάλες, εμπνευσμένες, ποιοτικές, μα το κυριότερο διαχρονικές δημιουργίες του παγκόσμιου σινεμά. Που στους παλιότερους θα ξυπνήσουν έντονες μνήμες, πρώτης, δεύτερης ή θερινής προβολής και στους πιο νέους θα ανοίξουν μονοπάτια υπεροχής και θαυμασμού, για κάποια ξεχωριστά διαμάντια της Έβδομης Τέχνης.

Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι #9 Σαν Παλιό Σινεμά Πόστερ

Ο πλήρης κατάλογος της καυτής Ιουλιάτικης εβδομάδας, με συντελεστές, πόστερς, ωράριο. Και να μην λησμονούμε και την Βίκος Cola που αποτελεί τον κύριο χορηγό της διοργάνωσης και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος που υποστηρίζει έμπρακτα τις εκδηλώσεις.

Paris Blues Αγαπηθήκαμε Στο Παρίσι Poster
Paris Blues
Αγαπηθήκαμε Στο Παρίσι
ΗΠΑ, 1961 A/M, 98'
Σκηνοθεσία: Martin Ritt
Πρωταγωνιστούν: Paul Newman, Joanne Woodward, Sidney Poitier, Louis Armstrong, Diahann Carroll
Δύο εκπατρισμένοι Αμερικανοί μουσικοί της jazz που πλέον ζουν στο Παρίσι, συναντούν δύο τουρίστριες συμπατριώτισσές τους και… ο έρωτας δεν αργεί να τους ρίξει τα βέλη του. Ένα από τα πρώτα φιλμ του Martin Ritt, καταγράφει με αυθεντικότητα το μποέμικο στυλ της ζωής στην Πόλη του Φωτός των αρχών του ’60, πλημμυρισμένο από το original score του Ντιουκ Έλινγκτον, το οποίο προτάθηκε για Όσκαρ μουσικής. Ο Paul Newman και η Joanne Woodward ήταν ήδη παντρεμένοι και τρελά ερωτευμένοι…
Που και πότε? Πέμπτη 23 Ιουλίου στις 21.00 στην Ριβιέρα



The Lavender Hill Mob Η Συμμορία των Εντιμότατων Poster
The Lavender Hill Mob
Η Συμμορία των Εντιμότατων
ΗΠΑ, 1951 A/M, 81'
Σκηνοθεσία: Charles Crichton
Πρωταγωνιστούν: Alec Guinness, Stanley Holloway
Τραπεζικός υπάλληλος σκαρφίζεται την τέλεια ληστεία ράβδων χρυσού και ολοκληρώνει το σχέδιό του με το παμπόνηρο κόλπο να μετατραπεί η λεία σε… σουβενίρ πύργων του Άιφελ για τουρίστες, ώστε να τα εξαγάγουν εκ του ασφαλούς στη Γαλλία! Φυσικά, θα υπάρξουν ανατροπές. Ο Alec Guinness πρωταγωνιστεί σε μία από τις κλασικότερες κωμωδίες των Ealing Studios, με πέρασμα – έκπληξη από τη νεότατη Audrey Hepburn. Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου.
Που και πότε? Πέμπτη 23 Ιουλίου στις 23.00 στην Ριβιέρα



To Be Or Not To Be Να Ζει Κανείς Ή Να Μη Ζει? Poster
To Be Or Not To Be
Να Ζει Κανείς Ή Να Μη Ζει?
Μεγ. Βρετανία, 1942 A/M, 99'
Σκηνοθεσία: Ernst Lubitsch
Πρωταγωνιστούν: Carole Lombard, Jack Benny, Robert Stack, Felix Bressart, Sig Ruman
Στην υπό γερμανική κατοχή Βαρσοβία του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ένας φημισμένος θεατρικός θίασος χρησιμοποιείται από τους αντιστασιακούς για να εντοπίσει έναν Γερμανό κατάσκοπο. Το πρωταγωνιστικό ζεύγος, που βρίσκεται διαρκώς… στα μαχαίρια, θα καταφέρει να ερμηνεύσει αλάνθαστα τους ρόλους του και να ξεγελάσει τους Ναζί; Ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα που μας έδωσε ποτέ το είδος της κινηματογραφικής κωμωδίας, με αγέραστο και σπάνια πνευματώδες χιούμορ.
Που και πότε? Παρασκευή 24 Ιουλίου στις 21.00 στην Ριβιέρα



The Producers Αυτοί οι Τρελοί Τρελοί Παραγωγοί Poster
The Producers
Αυτοί οι Τρελοί Τρελοί Παραγωγοί
ΗΠΑ, 1967 Εγχ, 88'
Σκηνοθεσία: Mel Brooks
Πρωταγωνιστούν: Zero Mostel, Gene Wilder, Kenneth Mars, Dick Shawn
Ένας ξεπεσμένος παραγωγός του Broadway κι ένας δειλός λογιστής σκαρφίζονται τη θεατρική κομπίνα του αιώνα, ανεβάζοντας ένα έργο το οποίο ελπίζουν ν’ αποτύχει τόσο θριαμβευτικά που θα «κατεβεί» αμέσως μετά την πρεμιέρα του! Έτσι, ανακαλύπτουν το μιούζικαλ… «Springtime for Hitler»! Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Mel Brooks που τιμήθηκε με το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και, σχεδόν ειρωνικά, το 2001 μετατράπηκε σε ένα… απίστευτα επιτυχημένο μιούζικαλ του Broadway!
Που και πότε? Παρασκευή 24 Ιουλίου στις 23.00 στην Ριβιέρα



The Train Το Τρένο Poster
The Train
Το Τρένο
ΗΠΑ, Γαλλία 1964 A/M, 133'
Σκηνοθεσία: John Frankenheimer, Arthur Penn
Πρωταγωνιστούν: Burt Lancaster, Paul Scofield, Jeanne Moreau, Michel Simon
Στα 1944, ένας Γερμανός Συνταγματάρχης δίνει την εντολή να συγκεντρωθούν αμέτρητα έργα Τέχνης που είχαν κλαπεί από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές και να φορτωθούν σ’ ένα τρένο το οποίο θα τα μεταφέρει στη Γερμανία. Η γαλλική αντίσταση αναλαμβάνει να σαμποτάρει την επιχείρηση, χωρίς όμως να ρισκάρει την καταστροφή του πολύτιμου φορτίου. Burt Lancaster, Paul Scofield και Jeanne Moreau προσθέτουν δυνατές ερμηνευτικές συγκινήσεις σε μία περιπέτεια με ρεαλιστικές σκηνές δράσης που άφησαν εποχή.
Που και πότε? Σάββατο 25 Ιουλίου στις 21.15 στην Ριβιέρα



Les Yeux Sans Visage Μάτια Χωρίς Πρόσωπο Poster
Les Yeux Sans Visage
Μάτια Χωρίς Πρόσωπο
Γαλλία, Ιταλία 1960 A/M, 90'
Σκηνοθεσία: Georges Franju
Πρωταγωνιστούν: Pierre Brasseur, Édith Scob, Alida Valli, Juliette Mayniel
Πλαστικός χειρουργός απάγει, σκοτώνει και αφαιρεί το δέρμα από το πρόσωπο των νεαρών θυμάτων του, με την ελπίδα να δώσει ξανά αυτό που λείπει από την κόρη του, την οποία κρατά αιχμάλωτη και μακριά από άλλους ανθρώπους στην εξοχή. Η δίχως ίχνος χαρακτηριστικών λευκή μάσκα που φορά καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ η Édith Scob, ανήκει στην cult μυθολογία του σινεμά τρόμου παγκοσμίως, ενώ το φινάλε είναι ό,τι πιο λυρικό έχει παρουσιάσει ποτέ το είδος. (Σε συνεργασία με το Midnight Express)
Που και πότε? Σάββατο 25 Ιουλίου στις 00.10 στην Ριβιέρα



Designing Woman Η Γυναίκα Μου, Εγώ Κι Ο Πειρασμός Poster
Designing Woman
Η Γυναίκα Μου, Εγώ Κι Ο Πειρασμός
ΗΠΑ 1957 Εγχ, 118'
Σκηνοθεσία: Vincente Minnelli
Πρωταγωνιστούν: Gregory Peck, Lauren Bacall, Dolores Gray
Αθλητικογράφος και φανατικός παίκτης του πόκερ ερωτεύεται κεραυνοβόλα ενδυματολόγο με ισχυρούς δεσμούς στον καλλιτεχνικό κόσμο της Νέας Υόρκης. Θα παντρευτούν βιαστικά και τότε… ξεκινούν οι μπελάδες της συγκατοίκησης, των διαφορετικών γούστων και των προτεραιοτήτων του… lifestyle! Υπόδειγμα ρομαντικής κωμωδίας με θαυμάσιο ζευγάρι τους Gregory Peck και Lauren Bacall (η οποία «έφαγε» τον ρόλο από την Grace Kelly!). Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου.
Που και πότε? Κυριακή 26 Ιουλίου στις 21.00 στην Ριβιέρα



Le Notti Di Cabiria Οι Νύχτες Της Καμπίρια Poster
Le Notti Di Cabiria
Οι Νύχτες Της Καμπίρια
Ιταλία, Γαλλία 1957 A/M, 110'
Σκηνοθεσία: Federico Fellini
Πρωταγωνιστούν: Giulietta Masina, François Périer, Franca Marzi, Dorian Gray, Amedeo Nazzari
Η γλυκούλα και αφελής Καμπίρια εμπορεύεται το κορμί της σε σοκάκια της Ρώμης και αναζητά το ρομάντζο στη ζωή, αλλά πέφτει πάντοτε πάνω στους λάθος άνδρες που θα θελήσουν μονάχα να την εκμεταλλευτούν. Όσο δεν υπάρχουν λόγια για τη λυτρωτικά συναισθηματική εμπειρία που πλάθει ο Fellini, ακόμη και μέσα από την ασχήμια και τη δυστυχία, άλλο τόσο ξεπερνά τον σχολιασμό η ερμηνεία της Giulietta Masina (βραβείο ερμηνείας στις Κάννες). Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Που και πότε? Κυριακή 26 Ιουλίου στις 23.15 στην Ριβιέρα



The Fountainhead Χαλύβδινες Ψυχές Poster
The Fountainhead
Χαλύβδινες Ψυχές
ΗΠΑ 1949 A/M, 114'
Σκηνοθεσία: King Vidor
Πρωταγωνιστούν: Gary Cooper, Patricia Neal, Raymond Massey, Kent Smith, Robert Douglas
Ένας ασυμβίβαστος, οραματιστής αρχιτέκτονας αγωνίζεται να διατηρήσει την ακεραιότητα και τον ατομικισμό του παρά τις προσωπικές, επαγγελματικές και οικονομικές πιέσεις που του ασκεί ο κοινωνικός περίγυρος. Η σπουδαία κινηματογραφική μεταφορά του bestseller της Ayn Rand «The Fountainhead» παραγνωρίστηκε στην εποχή της, μα σήμερα αναθεωρείται από κριτικούς και… φιλοσόφους όπως ο Slavoj Žižek, ο οποίος λατρεύει το φιλμ! Μνημειώδες έργο μηνυμάτων περί ηθικής, αν ρωτάς κι εμένα.
Που και πότε? Δευτέρα 27 Ιουλίου στις 21.00 στην Ριβιέρα



Room At The Top Στον Ανεμοστρόβιλο Των Παθών Poster
Room At The Top
Στον Ανεμοστρόβιλο Των Παθών
Μεγ. Βρετανία 1959 A/M, 115'
Σκηνοθεσία: Jack Clayton
Πρωταγωνιστούν: Laurence Harvey, Simone Signoret, Heather Sears, Donald Wolfit, Hermione Baddeley
Γοητευτικός αριβίστας δίχως κάποιο κοινωνικό background ρίχνει τα δίχτυα του για να κατακτήσει και να νυμφευθεί κόρη βιομηχάνου, αλλά ερωτεύεται μια παντρεμένη γυναίκα που τον περνά στα χρόνια. Διάσημο βρετανικό μελόδραμα με πιο ρεαλιστική προσέγγιση από τα χολιγουντιανά φιλμ του είδους, το οποίο ξάφνιασε παγκοσμίως. Από τις 6 υποψηφιότητες που είχε σε σημαντικές κατηγορίες, κατάφερε να τιμηθεί με τα Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου (Simone Signoret) και διασκευασμένου σεναρίου.
Που και πότε? Δευτέρα 27 Ιουλίου στις 23.15 στην Ριβιέρα



Out Of The Past Αμάρτημα Του Παρελθόντος Poster
Out Of The Past
Αμάρτημα Του Παρελθόντος
ΗΠΑ 1947 A/M, 97'
Σκηνοθεσία: Jacques Tourneur
Πρωταγωνιστούν: Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas, Rhonda Fleming
Ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ πιστεύει πως έχει καταφέρει να δραπετεύσει από το παρελθόν του, αφήνοντας τα πάντα πίσω και ανοίγοντας ένα βενζινάδικο σε μια μικρή πόλη, όμως το χθες του τον ακολουθεί και τον αναγκάζει να επιστρέψει σ’ έναν κόσμο διαφθοράς, προδοσίας και διπρόσωπων γυναικών. Ένα από τα κορυφαία φιλμ νουάρ που είδαμε στο σινεμά, με «στοιχειωμένη» μαυρόασπρη φωτογραφία και την επική μορφή του Robert Mitchum. Σε αυτό βασίστηκε το μέγα σουξέ των ‘80s «Against All Odds»!
Που και πότε? Τρίτη 28 Ιουλίου στις 21.00 στην Ριβιέρα



À Bout De Souffle Με Κομμένη Την Ανάσα Poster
À Bout De Souffle
Με Κομμένη Την Ανάσα
Γαλλία 1960 A/M, 90'
Σκηνοθεσία: Jean-Luc Godard
Πρωταγωνιστούν: Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg
Ένας περιπλανώμενος εγκληματίας και μία Αμερικανίδα σπουδάστρια δημοσιογραφίας αλωνίζουν τους δρόμους του Παρισιού, ενώ εκείνος καταζητείται από τις Αρχές και προσπαθεί να την πείσει να διαφύγουν παράνομα στην Ιταλία. Το περίφημο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Godard, ένα από τα θεμελιώδη έργα του κινηματογραφικού ρεύματος της nouvelle vague και το φιλμ που μετέτρεψε σε πρωταγωνιστή τον Jean-Paul Belmondo. Τα υπόλοιπα ανήκουν στην ιστορία της pop κουλτούρας.
Που και πότε? Τρίτη 28 Ιουλίου στις 23.00 στην Ριβιέρα



The Misfits Οι Αταίριαστοι Poster
The Misfits
Οι Αταίριαστοι
ΗΠΑ 1961 A/M, 125'
Σκηνοθεσία: John Huston
Πρωταγωνιστούν: Clark Gable, Marilyn Monroe, Montgomery Clift, Thelma Ritter, Eli Wallach
Μία πρόσφατα χωρισμένη γυναίκα μπλέκει συναισθηματικά μ’ έναν γερασμένο καουμπόη που κυνηγάει άγρια άλογα στην έρημο της Νεβάδας. Ένα απόλυτα ελεγειακό δράμα σχέσεων, σε πρωτότυπο σενάριο του Arthur Miller, που το κοινό δεν ήταν έτοιμο να δεχτεί στις αρχές του ’60. Σήμερα αντιμετωπίζεται ως μία από τις σημαντικότερες δουλειές του John Huston, η οποία κουβαλάει ένα τεράστιο βάρος πένθους, καθώς εδώ κάνουν την τελευταία τους εμφάνιση στο σινεμά οι Clark Gable και Marilyn Monroe.
Που και πότε? Τετάρτη 29 Ιουλίου στις 21.15 στην Ριβιέρα



Προσοχή στις ώρες έναρξης (διαφοροποιούνται ανάλογα με τις διάρκειες των φιλμ)
Γενική τιμή εισόδου: 6 ευρώ

Περισσότερα... »