Ο Δικτάτορας
του Larry Charles. Με τους Sacha Baron Cohen, Ben Kingsley, Anna Faris, John C. Reilly, Megan Fox


Από τους Marx στους Farrelly μέσω Chaplin
του gaRis (@takisgaris)
Κολυμπώ (πεταλούδα) σε έναν ωκεανό υπερπληθωριστικής, ιλαρής αμετροέπειας όταν πρόκειται να αντιμετωπίσω κριτικά το φαινόμενο Sacha Baron Cohen. Θυμάμαι twitterοδιαλόγους με την Sasha Stone του Awardsdaily όπου επέμενα να γράφω τους Coen Bros ως “Cohen” κι εκείνη να φρίττει αρκούντως ευγενικά. Δικαιολογήθηκα επιπλήττοντας το autocorrect του iPhone. Ελπίζω να με συγχωρήσει, αλλά η πραγματική αιτία είναι ο SBC. Ελπίζω δε ότι τώρα στις Cannes που βρίσκεται – καλή της ώρα – δε θα έχει προλάβει (άσχετο) να μάθει ελληνικά, γιατί δε γλυτώνω το ξεφτυλίκι (και τα δύο με «υ») της αποκάλυψης. Δε θα ξεχάσω επίσης το (μάλλον μέχρι σήμερις αδιάβαστο) email που έστειλα στον Δ. Δανίκα για να διαμαρτυρηθώ σχετικά με το θάψιμο του Borat. Εγώ είχα μείνει κάγκελο με το υπέρτατο αυτό mockumentary, καθρέπτη του σύγχρονου αμερικάνικου ρατσισμού, της καθωσπρεπίστικης άγνοιας και μικροαστικής παράνοιας. Έκτοτε ο SBC έχει θέση ρεζερβέ στην υπόληψή μου.

Όταν δε γνωρίζεις, οι ντελιριακά αντικομφορμιστικοί χαρακτήρες του Ali G και Bruno διαγράφονται ευτελώς γραφικοί έως αντιπαθητικά μικρόνοες. Αυτό ακριβώς είναι το κόλπο με τον ευσεβή Ιουδαίο για χάρη του οποίου η μικροσκοπική, τέσσερα κεφάλια (αυτός είναι ίσαμε 1.91 μέτρα) κοντύτερη Isla Fisher (Wedding Crashers) σπούδασε τα ιερά βιβλία για τρία χρόνια προτού πρόπερσι παντρευτούν κατά τα πατροπαράδοτα έθιμα, με παρανυφάκια τις δύο μικρούλες κόρες τους. Ο Sacha, μετά το αμφιλεγόμενα επιτυχημένο πέρασμά του από το πολυοσκαρικό Hugo, έρχεται με το The Dictator να εγκαταλείψει με πόνο την τριάδα των πασίγνωστων καρικατούρων που κατέλαβαν εξ απήνης τα πλήθη των ανυποψίαστων αμερικανών και να παραδώσει με την ομάδα του την πρώτη αναρχική κωμωδία μυθοπλασίας στην καριέρα του. Μιλάμε για ομάδα που φυσάει, από τον μόνιμο σκηνοθέτη του, μύθο της ανθυποκουλτούρας Larry Charles (Religulous, Masked and Anonymous), μέχρι το συγγραφικό τρίο πίσω από τεράστιες sitcom κωμωδίες όπως τα Seinfeld και Curb your Enthousiasm.

O μακρυκάνης κωμικός υποδύεται εδώ τον δικτάτορα – δυνάστη στρατηγό Haffaz Aladeen της ανύπαρκτης βορειοαφρικανικής χώρας Wadiya, ένα συνονθύλευμα Σαντάμ και Καντάφι, με πασπαλίσματα από τον Κιμ Γιόνγκ – Ιλ (στον οποίο αφιερώνεται η ταινία), κολλητό του ακόμη ζωτανού εννοείται, Μπιν Λάντεν. Ο SBC συνδράμεται από ένα αξιολογότατο cast, καθότι πλαισιωμένος από τον συμπαίκτη του στο  Hugo, Sir Ben Kingsley ως θείος – Ιζνογκούντ- Ταμίρ σε ένα επαγγελματικότατο underacting και την φυσική ξανθιά των Scary Movies Anna Faris στο ρόλο του τριχωτού χόμπιτ, εμμμ, της ακτιβίστριας διοικούσης συνεταιρισμό πώλησης green τροφών που πέφτει στα δίχτυα του αφύσικου έρωτά του, αγνοούσα την πραγματική του ταυτότητα. Γιατί ο Aladeen, προτού μιλήσει στον ΟΗΕ, κατατροπώνοντας όσους έχουν την παραμικρή ελπίδα εγκαθίδρυσης δημοκρατίας στα πλούσια πετρελαϊκά εδάφη του κρατιδίου του, απάγεται από αμερικανούς συνεργάτες του Tamir (εκλεκτός άλλη μια φορά ο John C. Reilly) και αντικαθίσταται από τον έτι ηλιθιότερο σωσία του (στον ρόλο ο ίδιος ο SBC). Ο Aladeen όμως δεν έχει πει την τελευταία του λέξη.

Τα gags πέφτουν βροχή, σε μια ταινία που φέρνει στο νου το Coming to America με τον Eddie Murphy, ακροβατώντας επικίνδυνα μεταξύ πολιτικής σάτιρας επιπέδου Duck Soup και σκατολογικό-κανίλιγκους κανιβαλιστικό χούμορ δαπέδου Farellys. Τα 65 εκατομμύρια του budget δεν αφήνουν περιθώρια για μια ταινία που μόνο στο καταληκτικό, καταλυτικό της λογίδριο ακουμπά απαλά το χέρι του σαρλωτικού και αληθινά Μεγάλου Δικτάτορα. Εμφανείς οι επιρροές από τον Μπάστερ Κήτον μέχρι το απόλυτο ίνδαλμα του SBC, Peter Sellers. Μου έκανε εντύπωση το σχόλιο του Lou Lummenick στη New York Post ο οποίος αν και αναγνωρίζει την τεράστια κωμική φλέβα του Cohen, εντούτοις θεωρεί ότι ο υποψήφιος για Oscar σεναρίου (Borat) έχει πολλά περιθώρια ανάδειξης σε ερμηνευτή πρώτης γραμμής. Δεν το είχα δει έτσι ως τώρα, θα προσθέσω πάντως ότι εκεί βρίσκεται το κλειδί της μετεξέλιξης του Sacha, εξηγούμενος ευθύς αμέσως.

Για πες: Η τακτική «διαμάντια και γουρούνια» μπορεί να είναι το ασφαλές στοίχημα, όμως δεν πάει μακριά από ένα ακόμη θνησιγενές trend στην δύσκολη πλέον στις μέρες μας κωμωδία ως είδος (καθώς τίποτε ιερό και όσιο δεν έχει μείνει όρθιο) όπως γίνεται στα 10s. Χρειάζονται επιπλέον ρίσκα, θα πρότεινα μάλιστα στον κατά τεκμήριο πλέον φορμαρισμένο παγκοσμίως κωμικό περφόρμερ, να δοκιμάσει ένα είδος σάτιρας όπου το κωμικό στοιχείο να ρεύσει υποδόρεια, χωρίς καταφυγή στους εύκολους στόχους, δηλ gay-γυναίκες του τρίτου κόσμου-παρανοϊκά φολκλόρ καρτούνς τύπου Borat και Aladeen. To The Dictator σώζεται από την περιορισμένη του διάρκεια, προτού αναρωτηθούμε φωναχτά για την λεπτή και εύπεπτη σεναριακή του ουσία. Το shock and awe των βαλιστικών πυραύλων του SBC βαδίζει ταινία με την ταινία προς την τυποποίηση, κάτι που εξ’ορισμού αντιμάχεται η ίδια η ανατρεπτική του ρητορική. Εύχομαι λοιπόν στον Aladeen να αναπαυθεί στην Κόλαση παρέα με τους νεκρούς πλέον ήρωές του και στον Sacha έναν σκηνοθέτη που μετά τους Barton (Sweeny Todd) και Scorsese θα χτίσουν μια ταινία πάνω του, θέτοντας αυτό το σπάνιο τάλαντο σε πλέον ουσιαστικότερες κινηματογραφικά ατραπούς.






Στις δικές μας αίθουσες, στις 19 Ιουλίου 2012 από την UIP
Περισσότερα... »

Safe
του Boaz Yakin. Με τους Jason Statham, Catherine Chan, Chris Sarandon, Robert John Burke


Mercury Rising Copycat
του gaRis (@takisgaris)
Βλέπω προχθές στο (κινηματο)θέατρο το trailer των The Expendables 2. Αρχίζει λοιπόν η παρέλαση αστεριών του πάλαι ποτέ σινεματικού κατς. Από δω τα μουγκρητά του Σταλόουν, η κέρινη μάσκα που εννοεί ερμηνεία ο Βαν Ντάμ, η παγωμένη θωριά του ρομποτικού Λού(τ)γκρεν, ο αέρινος εξωφυλλαρούχας Τζετ Λη(ς), ο παπούλης Άρνι να δηλώνει με το ανεπαναλήπτου α(υ)στριακό αξάν «Άι αμ μπάκ!», με επιστέγασμα την οργισμένα αποφασισμένη ή αποφασισμένα οργισμένη (και ταυτόχρονα ολύμπιας ψυχραιμίας) μυθική μορφή του ΤΣΑΚ ΝΟΡΙΣ να κουρελιάζει το πανί. Ξάφνου, να’σου πετιέται αποξαρχής ο πάω-πλέον-με-όλα Μπρους Γουίλις να φτύνει με αηδία δυο παντελώς ανύπαρκτες, χιλιομυριοειπωμένες ατάκες. Το ταξείδι πέρα από τη λογική φτάνει στο τέλος του με το δίδυμο Σταλόουν – Στέιθαμ να ανταλλάσσει δυο αισχρά γλυκερές φιλοφρονήσεις που για όσους δεν έχουν πάρει το ιντερμήντιέιτ στα αγγλικά (όπως πας για το λόουερ, μια στάση πιο πριν) θα μπορούσε να παραφραστεί εύκολα εκ μποτοξφονευθέντος στόματος Σλάι προς τον αγελαδοβλεπούση bad-assέρη Τζέισον: «Ιδού ο υιός μου ο αγαπητός, εν ω ηυδόκησα!»

Ο συμπαθής αξούριστος καράφλας της διλογίας του Guy Richie (….and Stocking Barrels και Snatch), πρωταγωνιστής των Transporters και βιρτουόζος του ξέφρενου καφριλικίου στα Crank(s), βρίσκεται στο χαρακτηριστικό σημείο της καριέρας του όπου οι όχι ανύπαρκτες (λιγουλάκι άκαμπτες μόνο) υποκριτικές του ικανότητες χρειάζεται κατεπειγόντως να αφήσουν το ασφαλές καταφύγιο του ακραιφνούς body count και να δουν λιγάκι ουρανό, πέρα από μπουνίδια, στράντζες / ψαλίδια, πυροβολητά/ποδοβολητά και κάθε λογής τσαμπούκια. Αμ δε! Ο Jason συνεχίζει να το παίζει Safe, αυτή τη φορά μη διστάζοντας ανοιχτά να ντουμπλάρει το story του Mercury Rising, μιας συμπαθητικής περιπέτειας της προηγούμενης χιλιετίας, με ένα boy genius που το κηνυγούσαν θεοί και δαίμονες για να του πάρουν τον κωδικό που ενεργοποιεί το υπερόπλο. Εδώ παίζει κινέζικη μαφία, που χρησιμοποιεί την 11χρονη κινεζούλα Mei με πλήρως α λα human trafficking μεθόδους για να κρατά τα λογιστικά βιβλία της στο…κεφάλι της αλλά και ρώσικη μαφία επίσης, που κυνηγά τον Luke (Statham) μέχρι να πατήσει μαύρο χιόνι γιατί δεν έστησε καλά ένα MMA fight (κέρδισε μωρέ το παλουκάρι, για ένα κούτελο ζούμε στην κενωνία).

Τα ρωσίδια δεν αστειεύονται γιατί του μακέλεψαν γυναίκα και παιδί, τραγωδία που σε συνδυασμό με την ατιμωτική του έξωση από αυτό το πολύ ειδικό τμήμα του NYPD τον έχουν κάνει ανθρώπινο κουρέλι. Μια ματιά της κινεζούλας (αφύσικα ώριμη η Catherine Chan) όμως φτάνει να του αλλάξει τη ζωή για πάντα. Τώρα έχει σκοπό να ζήσει και να αφήσει (τρόπος του λέγειν) τους άλλους να πεθάνουν, με ό,τι βροντερά προβλέψιμο μπορεί να συνεπάγεται αυτό.

Για πες: Ο διεκπεραιωτής Boaz Yakin, του feel good (based on a true story) Remember the Titans και υπεύθυνος για το βιτριολικό teen com Uptown Girls, είπε να το παίξει και σεναριογράφος όπως στο Prince of Persia: the Sands of Time, δυστυχώς όμως, τόσο για μας, όσο πρώτιστα για την καριέρα του σεμνού και τίμιου δουλευτή Jason Statham, το πράμα βρωμάει φορμόλη από μακριά. Το αστραπομοντάζ και η αποσυναισθηματοποιημένη βία δεν κάνουν το Safe πιο hipsterικό. Το κάνουν πιο προσβλητικό, ιδιαίτερα για το μικρό κοριτσάκι όπου στο τέλος παίρνει το όπλο στα χέρια της για να ανταποδώσει τη χάρη στον σωτήρα της. Το σκέφτηκες καλά κοριτσάκι μου; Μήπως να τον καθάριζες να γλυτώναμε και το sequel; Για να μάθει κι αυτός από πρώτο χέρι τη μέγιστη αλήθεια για χειρός (βλ. trailer) του μεγάλου Sly: Everyone Is Expendable…






Στις δικές μας αίθουσες, στις 19 Ιουλίου 2012 από την Village
Περισσότερα... »

Ο Σεφ και ο Σεφ του
του Daniel Cohen. Με τους Jean Reno, Michaël Youn, Raphaëlle Agogué


Τσίγκινος...Σκούφος
του zerVo
Το παλεύω εδώ και καιρό να δώσω μια υποτυπώδη εξήγηση σε αυτό το παροξυσμικό φαινόμενο της εποχής μας, που έχει να κάνει με οτιδήποτε μπορεί να έχει σχέση με το φαγητό και την παρασκευή του. Ένας πραγματικός τσελεμεντένιος βομβαρδισμός που ξεκινά από την νυχθημερόν παρουσία ενός ασπροντυμένου (ενίοτε αν είναι και προχώ, μαυροντυμένου) μάγειρα, στο τηλεοπτικό καντράν να μεταφέρει την ατελείωτη γνώση του στο κοινό, που με τη σειρά του αδημονεί να καταχωρήσει στο μπλοκάκι την συνταγή και καταλήγει στα εκατοντασέλιδα ένθετα που μοιράζουν αφειδώς οι Κυριακάτικες, με πολύχρωμα εξώφυλλα φέροντα άλλοτε την γελαστή μουτσούνα του μυστακιοφόρου μίστερ Βαρούλκο κι άλλοτε την αντιπαθέστατη της τσιριδω-Αργυρώς. Και ποιο είναι το αποτέλεσμα? Δεν έχω γυρίσει ποτέ ψόφιος στο σπίτι και η απάντηση στο ερώτημα "τι φαΐ έχουμε" να είναι "φουά γκρα ω σοκολά με απόσταγμα από φινόκιο"... Κανά φασολάκι, κανά γεμιστό, κανά πουρεδάκι, μέχρις εκεί. Κι ευτυχώς δηλαδή, γιατί από τα μισοάδεια πιάτα που αυτοί οι γκρανμάστερ της κουζίνας θέλουν να μας πείσουν πως αξίζουν της προσοχής μας, εγώ θα ήθελα καμιά ντουζίνα στην καθισιά μου...

Μπορεί ο φιλόδοξος Παριζιάνος Ζακί Μπονό να είναι άριστος γνώστης της μαγειρικής τέχνης και να θεωρεί εαυτόν τον πλέον ταλαντούχο σεφ της πόλης, δεν έχει βρεθεί όμως ακόμη το ρεστοράν εκείνο που θα αναγνωρίσει την αξία του, προσλαμβάνοντας τον. Περιφερόμενος πολυτεχνίτης μερεμετατζής και με την γκρίνια της - εγκυμονούσας - κυράς διαρκώς να του τριβελίζει τα αυτιά, από σύμπτωση θα γνωριστεί με τον θρυλικό Αλεξάντρ Λαγκάρντ, τον πλέον αναγνωρισμένο μάγειρα της Γαλλίας και προσωπικό του ίνδαλμα, μια συνάντηση που θα του δώσει την ευκαιρία να ξεδιπλώσει τις αρετές του στο φημισμένο εστιατόριο που εκείνος επιβλέπει. Ίσως όμως με την ευστροφία του στην κουζίνα, να τον βοηθήσει να ξεπεράσει τα επαγγελματικά ζητήματα, που ο μύθος της γαστρονομίας αντιμετωπίζει τελευταία.

Όπερ σημαίνει το ένα χέρι νίβει το άλλο, ο ανερχόμενος Ρατατούης θα δώσει φρέσκια πνοή στις ήδη μαγικές συνταγές που συνέταξε μια φορά κι έναν καιρό ο (υποτιθέμενα ξεπερασμένος) Μαμαλάκης και από την δική του πλευρά ο δεύτερος θα κάνει ότι περνά από τα χέρια του ο καινούργιος του βοηθός να βρει την θέση που του αξίζει στην λίστα των μαστόρων της γεύσης. Στόχος από την μια μεριά να διατηρηθούν τα τρία αστέρια στην σφραγίδα του αριστοκρατικού μαγαζιού με την (απεχθή φυσικά) μαρκίζα Lagarde και να μην γνωρίσει ο κορυφαίος των κορυφαίων το πρώτο μεγάλο κάζο της πολυετούς του καριέρας, σκοπός από την άλλη, ο φουκαριάρης γκαφατζής αλλά και χαρισματικός  άνεργος μάγειρος να φορέσει τον Σκούφο που πάντοτε ονειρευόταν. Για τον απερχόμενο δηλαδή διατήρηση και για τον ρούκι δημιουργία του Φραντσέζικου Dream, που δεν έχει την παραμικρή απόσταση από το πασίγνωστο American. Φυσικά μετά από ογδόντα σκάρτα λεπτά παλέματος πάνω από τον πάγκο, η τελική έκβαση του ανάλαφρου στόρι είναι λίγο έως πολύ αναμενόμενη, σημασία έχει αν το μενού που μας σερβίρει ο όχι και τόσο έμπειρος οτέρ Daniel Cohen έχει έστω και λίγη νοστιμάδα...

Για πες: Έλα όμως που δεν την έχει. Το παρατραβηγμένο ακόμη και για Γαλλική ταινία σενάριο, στερείται βασικών συστατικών, όπως εξυπνάδας, σπιρτάδας και κυρίως εφόσον μιλάμε για κομεντί, χιούμορ, που πολλές φορές - όπως στην ανεκδιήγητη σεκάνς του Γιαπωνέζικου hi tech μαγέρικου - φτάνει σε γελοιότητες. Σλάπστικ του κακού καιρού, που δεν μου δημιουργεί την παραμικρή έκπληξη που προσωποποιείται στην άνευρη μουτσούνα του Michael Youn, ενός μέτριου κωμικού που δεν ξεχνώ ποτέ, πως κατέστρεψε κάποτε ερμηνευτικά μια από τις πιο αγαπημένες καρτούν φιγούρες των παιδικών μου χρόνων, σαν αυτή του Ιζνογκούντ. Όσο για τον έτερο συμπρωταγωνιστή, ευτυχώς βρήκα τη λύση σε μια συνταγή με βασική πρώτη ύλη τους Λωτούς και θα λησμονήσω σύντομα πως η πιο αγαπημένη μορφή του τρικολόρ σινεμά τα τελευταία είκοσι χρόνια, έστω και για βιοποριστικούς / συνταξιοδοτικούς λόγους, συμμετείχε σε αυτή την μετριότατη μανέστρα.






Στις δικές μας αίθουσες? 
Στις 19 Ιουλίου 2012 από την Village
Περισσότερα... »

17 Κορίτσια
των Delphine Coulin, Muriel Coulin. Με τις φωνές των Louise Grinberg, Juliette Darche, Roxane Duran, Esther Garrel, Yara Pilartz, Solène Rigot, Noémie Lvovsky


Ανευθυνότητος το Ανάγνωσμα
του zerVo
Μα τι να κάνουμε καλέ κύριε εδώ ολομόναχες και βαριεστημένες στην ερημιά της επαρχίας? Το σχολείο τελειώνει, Metro Mall να την βγάζουμε ολημερίς για καφέ δεν έχει, το μπάσκετ το βαρεθήκαμε, τα αγόρια είναι πάρε τον ένα και χτύπα τον άλλο, τουλάχιστον να γίνουμε μητερούλες να βάλουμε και ένα λιθαράκι ενάντια στην υπογεννητικότητα που μαστίζει τον Δυτικό κόσμο! Άδικο έχουμε? Μια μωρουδίστικη συντροφιά ζητάμε κι εμείς οι κακόμοιρες. Μάλιστα... Την ίδια στιγμή που οι ρημαγμένοι έφηβοι στις ευρωζώνες της κρίσης παραδίδουν μαθήματα ωριμότητας, σύνεσης κι ελπίδας, ακόμη και αν ολάκεροι είναι βουτηγμένοι στην μελαγχολική μουντάδα της οικονομικής ανέχειας, υπάρχουν και τέτοιου είδους ειδικές περιπτώσεις, που αποδεικνύουν πως η βλακεία είναι ανίκητη!

Την νηνεμία και την ρουτίνα της καθημερινότητας στο λύκειο της Λοριάν, μιας εργατούπολης στα παράλια της Βρετάνης, θα διαλύσει η πληροφορία πως η όμορφη Καμίλ, η δημοφιλέστερη μαθήτρια του σχολείου, βρίσκεται σε (ανεπιθύμητη) ενδιαφέρουσα. Εκείνη, εκμεταλλευόμενη την δημοτικότητα της στην συνομήλικη συντροφιά, αλλά και την ικανότητα του δυναμικού της χαρακτήρα να παρασύρει την σκέψη των φιλενάδων της, σύντομα το όποιο στίγμα της μελλοντικής ανήλικης μαμάς, θα το μετατρέψει σε αβαντάζ. Κι έτσι ούτε μία, ούτε δύο, αλλά δεκαέξι ακόμη κοπέλιτσες, που καλά καλά δεν έχουν αποχωριστεί ακόμη τα αρκουδάκια τους, επιδεικνύοντας μιμιτικές τάσεις, θα μείνουν κι εκείνες έγκυες, όπως ακριβώς έπραξε το ίνδαλμα τους...

Το - ασυζητητί ενοχλητικό - στόρι, βασίζεται σε μια πραγματική υπόθεση που, μάλλον, συγκλόνισε την αμερικάνικη επαρχία του Γκλούσεστερ στα 2008, όταν 17 κοριτσόπουλα αποφάσισαν την ίδια στιγμή να φέρουν στον κόσμο ένα παιδί. Επιλογή που φυσικά και θα ήταν σεβαστή, εφόσον δικαιολογούταν από τις ίδιες κατά κάποιο τρόπο και μόνο εφόσον είχαν εξασφαλισμένα τα εχέγγυα επιβίωσης, συντήρησης και βεβαίως μεγαλώματος του νεοφερμένου στην ζωή βλασταριού τους. Εδώ δεν ισχύει τίποτα τέτοιο, όπως ακριβώς υποστηρίζει και το ελλιπές σενάριο του φιλμ με τον τίτλο 17 Filles. Είναι στην ουσία ένα κίνημα υποκινούμενο από μιάμιση ντουζίνα ανίδεες, ανεύθυνες, ουσιαστικά ηλίθιες κοπέλες, που για ψύλλου πήδημα παίρνουν το υψηλότατο ρίσκο, να βάλουν σε εφαρμογή το μεγαλύτερο χάρισμα που τους έδωσε η φύση. Παιχνιδάκι δηλαδή, η μητρότητα, όπως είναι τα μήλα, το ξυλίκι και η αμπάριζα... Έστω κι έτσι η οργή μου δεν ξεχείλισε. Περίμενε την στιγμή που οι πασιονάριες του κώλου, θα έκαναν τα πάντα για να ζορίσουν το έμβρυο μέσα τους, καπνίζοντας αρειμανίως, πίνοντας κοκακόλες και οδηγώντας κούρσες περικολοζαμέντε, δυστυχώς όχι δίχως άσχημες συνέπειες στην εξέλιξη της ιστορίας. Μα καλά, μάνες δεν είχαν αυτά τα κορίτσια?

Για πες: Τι περιμένει ο θεατής λοιπόν από ένα έργο που ασχολείται με αυτό το απίστευτο συμβάν? Ένα σχόλιο, μια άποψη. Αντίθετα το ντουέτο των Coulin, προτιμά να παιχνιδίσει με την κάμερα στήνοντας υποτίθεται σωστές προοπτικές λήψης, φωτισμένες και χρωματισμένες όμορφα με την γνώριμη indie συλλογιστική, αντί να πάρει θέση, υπέρ ή κατά της κίνησης των εφήβων. Έστω μιας κριτικής τους, δια μέσου των προσώπων - γονιών, αδελφών, δασκάλων - που τις περιβάλλουν, Τίποτα! Απλό χρονικό της υπόθεσης, ντεμέκ προβληματισμένο από την αδιαφορία του περίγυρου, στείρο και κενό και δαύτο όπως το μυαλό των δεκαεπτάχρονων. Που ευτυχώς σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν κανόνα των δυτικών εφηβικών κοινωνιών, που αν μη τι άλλο είναι κατά πολύ πιο σοβαρές και συνεπείς, σε τόσο σημαντικά ζητήματα ζωής, σαν κι αυτό που αφηγείται η πιο αποτροπιαστική - κι ας μην της φαίνεται - ταινία της χρονιάς.






Στις δικές μας αίθουσες? 
Στις 19 Ιουλίου 2012 από την One From The Heart
Περισσότερα... »

Το είχε πει σε ανύποπτο χρόνο ο Andrew Standon, ένας από τους βασικούς δημιουργικούς πυλώνες του animation θαύματος της Pixar. Αν κάποια στιγμή εντοπίσει την σωστή ιδέα που θα τον ωθήσει στο σίκουελ της τεράστιας εμπορικής και καλλιτεχνικής επιτυχίας του Finding Nemo, θα το κάνει. Όπερ και εγένετο και το τιμημένο με Όσκαρ πίσω στα 2002 κινούμενο σχέδιο, θα αποκτήσει την πολυαναμενόμνενη συνέχεια του. Το πλάνο που για χρόνια - μέχρι να εμφανιστεί το τρίτο επεισόδιο των Toy Story - παρέμενε εκείνο με την καλύτερη απόδοση στα box office και που μάλιστα αναμένεται να βελτιώσει το ρεκόρ του τον ερχόμενο Σεπτέμβρη όταν θα κυκλοφορήσει σε επανέκδοση τρισδιάστατης κοπής, δίνει με το δεύτερο μέρος του στον ικανό σκηνοθέτη μια πρώτης τάξης ευκαιρία για επιστροφή στις επιτυχίες, αφού τον αναλόγου επιπέδου θρίαμβο του Wall-E, ακολούθησε η παταγώδης αποτυχία του (αδικημένου) John Carter. Ακούγεται μάλιστα πως η ίδια η Disney έκοψε τον δρόμο προς μια ακόμη live action δημιουργία στον Standon, επιμένοντας να του αναθέσει το πλάνο, που αναμένεται να συγκλονίσει - ξανά - τα ταμεία, κάπου στα 2016, όταν κι έχει προγραμματιστεί να κάνει την εμφάνιση του στις αίθουσες. ήδη πάντως η χαρισματική Victoria Strouse έχει αναλάβει την συγγραφή του σεναρίου του Finding Nemo 2, όπου τα ταιριαστά - αταίριαστα ψαράκια αναμένεται και πάλι να χάσουν τον δρόμο τους, στον αχανή ωκεανό.

Περισσότερα... »



Ελληνικό Box Office 12 - 15 Ιουλίου 2012 by TOSHIBA


Φιλμ
Διανομή
Wks Αίθουσες
4ήμερο Αθήνας
Σύνολο Αθήνας
4ήμερο Ελλάδας
Σύνολο Ελλάδας
1
The Amazing Spider-Man
Feelgood
1
119


55.878
55.878
2
Ice Age: Continental Drift
Odeon
2
117


33.886
147.373
3
Salmon Fishing In The Yemen
Spentzos
2
6


4.387
17.672
4
Headhunters
Odeon
1
4


4.386
4.386
5
Moonrise Kingdom
Odeon
5
7


2.585
33.841
6
Gentlemen Prefer Blondes
Seven
1
2


2.091
2.091
7
Les Femmes du 6ème Étage
Filmtrade
4
5


2.009
21.412
8
What To Expect When You're Expecting
Audiovisual
4
16


1.620
36.168
9
Prometheus
Odeon
6
12


1.002
92.576
10
The Raven
Odeon
7
6


790
38.102


Περισσότερα... »

Την περασμένη εβδομάδα πλανιόταν σαν φήμη, ειδικά πάνω από το περίπτερο του Lone Ranger στην Comic-Con του Σαν Ντιέγκο, πως ο Johnny Depp - που στο προαναφερόμενο γουέστερν υποδύεται τον ιθαγενή Τόντο - θα έκανε μια στροφή έκπληξη στην καριέρα του, συνεργαζόμενος για πρώτη φορά με τον πολυτάλαντο Wes Anderson. Σήμερα και με κάθε επισημότητα από τα χείλη των υπευθύνων της παραγωγού Paintbrush, κομπανίας που κρύβεται πίσω από την πρόσφατα επιτυχημένη δημιουργία Αμερικάνου σκηνοθέτη, Moonrise Kingdom, ανακοινώθηκε η συνεργασία του baby face με τον δημιουργό φιλμς όπως τα The Royal Tennenbaums, Rushmore και Darjeeling Limited, που θα φέρει και τον ιντριγκαδόρικο τίτλο The Great Budapest Hotel. Περισσότερες λεπτομέρειες για το θέμα του πρότζεκτ, που θα γυριστεί στην Ευρώπη και θα έχει και πάλι αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, δεν έγιναν γνωστές, το βέβαιο όμως είναι πως στο καστ της ταινίας αναμένεται να επιστρέψουν οι μόνιμοι συνεργάτες του Anderson στα προηγούμενα πονήματα του, όπως ο Bill Murray, ο Owen Wilson, o Edward Norton, ο Willem Dafoe. Ταυτόχρονα φήμες αναφέρουν πως ακόμη δύο σημαντικά ονόματα, όπως είναι αυτά του Jude Law και της Angela Landsbury, αναμένεται για πρώτη φορά να συνεργαστούν με τον 43χρονο Τεξανό.

Περισσότερα... »

Πρόκειται για ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα πρότζεκτ που ήδη τρέχουν στον πλανήτη Χόλιγουντ και δεν αφορά θορυβώδες μποκμπάστερ ή διασκευή πολύχρωμου κόμικ. Η περίπτωση μάλιστα του The Disappearance Of Eleanor Rigby, χάρη στην ιδιαιτερότητα πως θα φτιαχτεί και θα προβληθεί από τον σκηνοθέτη Ned Benson, σε δύο ταινίες, από τις σκοπιές κάθε μέλους του προβληματικού ζευγαριού που αποτελεί την θεματική βάση της ιστορίας, Εκείνης (Hers) κι Εκείνου (His), έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον σημαντικών αστέρων που θα συμμετάσχουν στο καστ. Έτσι μετά από την αντικατάσταση του Joel Edgerton που ακουγόταν σαν ο βασικός πρωταγωνιστής του φιλμ, από τον James McAvoy και την παραμονή της Jessica Chastain στην θέση του έτερου ημίσεως του, η Viola Davis, της εκλεκτικής συγγένειας με την προαναφερόμενη από το The Help, θα υποδυθεί έναν από τους πιο σημαντικούς χαρακτήρες της υπόθεσης. Με την προσθήκη της έμπειρης ηθοποιού, συγκροτείται έτσι μια πανίσχυρη διεθνής ερμηνευτική ομάδα, που αποτελούν ο Βρετανός Ciaran Hinds, ο γνώριμος από ανεξάρτητες παραγωγές επιπέδου Teeth, Jess Weixler, ο πάντα αξιόλογος Bill Hader, ο πάλαι ποτέ πανταχού παρόντας William Hurt και η μεγάλη κυρία του γαλλικού σινεμά Isabelle Huppert. 

Περισσότερα... »




H Optoma, η κορυφαία επιλογή στους βιντεοπροβολείς, παρουσιάζει τις νέες ταινίες της εβδομάδας!



Τρεις οι καινούργιες ταινίες που θα κάνουν παρέα στους σινεφίλ, στο μέσον του καυτού Ιούλη. Πρώτη και πιο διαφημισμένη, η μεγάλη επιστροφή του ανθρώπου αράχνη, στο πολυαναμενόμενο ριμπούτ του γνώριμου στόρι, The Amazing Spider-Man από τον Marc Webb με τους Andrew Garfield και Emma Stone, ενώ ακολουθούν δύο μη αγγλόφωνες παραγωγές, που παρότι ενδιαφέρουσες, καθυστέρησαν σημαντικά να φτάσουν στις αίθουσες της χώρας μας. Από την Σκανδιναβία το Headhunters, με θεματική βγαλμένη από την πένα του Jo Nesbo, ένα θρίλερ υψηλών απαιτήσεων, που σύντομα αναμένεται να αποκτήσει και την χολιγουντιανή εκδοχή του, από το Ισραήλ η δεύτερη, με τον τίτλο Footnote, μια κοινωνική σάτιρα, που απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και βραβεία στο περσινό φεστιβάλ των Καννών.

Οι κριτικές των φιλμς από το moviesltd



Περισσότερα... »

The Amazing Spider-Man
του Marc Webb. Με τους Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Denis Leary, Martin Sheen, Sally Field, Irrfan Khan, Campbell Scott, Embeth Davidtz


Caught in the Spiderman’s Webb
του gaRis (@takisgaris)
Αποτελεί επιλογή μου να μην πέσω στη λούμπα της τετριμμένης κριτικής ανάγνωσης ενός ακόμη marvel superhero summer blockbuster, για τον πολύ ιδιαίτερο λόγο ότι ο συνομίληκός μου Marc Webb, μου έχει απλόχερα χαρίσει 500 μέρες καλοκαιριού ((500) Days of Summer - για να *πειράξω* λίγο τον τίτλο), δίνοντάς μου ταυτόχρονα μύριες υπόσχεσες για το παραπέρα του. Εκεί αναγνώρισα το υποκριτικό χάρισμα του μκροσκοπικού J. G. Levitt. Εδώ υποκλίνομαι στην ορθότερη ανάγνωση ήρωα κόμικ που έπαιξε ποτέ στο πανί από τον αγγλοαμερικάνο Andrew Garfield, τον συμπαθέστερο χαρακτήρα που ανέδειξε το ρεσιτάλ μαχμουρλίασης του εγκεφαλοπαθούς Social Network και άλλο τόσο ηδυπαθή όπως τον καδράρισε ο Mark Romanek στο Never Let Me Go. Δε θα χρονοτριβήσω προχωρώντας εξ’αρχής και απευθείας στη λήψη του ζητουμένου: Ο Amazing Spiderman δεν είναι απλά ένα επιτυχημένο reboot, μόλις μια 5ετία από την 3η (και αποτυχημένη) ταινία του Sam Raimi. Στέκεται επάξια λίγω πιο κάτω από το θρόνο της καλύτερης ταινίας του genre (Dark Knight), εφάμιλλη του επικού Spiderman 2.

Τι κι αν τα $215Μ της παραγωγής δε "δείχνουν" ούτε ως set pieces, ούτε τόσο υπερθετικά στην 3η διάσταση της θέασης. Τι κι αν το story τόχουμε ξαναμαναμασήσει και καμπόσοι γραφιάδες βασανίζονται για το κατά πόσο ήταν εντέλει χρειαζούμενο αυτό το reboot. Το ζευγαράκι - το- αμήχανο Tobey Maguire και Kirsten Dunst ωχριά απέναντι στο πλημμυρισμένο σε χημεία ντουέτο Andrew Garfield – Emma Stone. Πραγματικά αυτή η Emma σου ανεβάζει το ζάχαρο στο 16 (το μετράμε διαφορετικά εδώ στα πέρα μέρη), με μια αύρα που λιώνει βαρύ μέταλλο. Δεν είναι τυχαία ζευγάρι και στη ζωή με τον Andrew, κάθε σκηνή μαζί είναι ανώτερη από τόννους ειδικών εφέ γιατί, ναι, εν τοις πράγμασι και πολύ τω όντι άμα λάχει ναούμ,ο Webb έβαλε πάνσοφα, στη θέση της πράσινης και της μπλε οθόνης, ένα indie, νεανικό, σπαρταριστό love story, με πυρήνα έναν 1000% τρωτό, θυμωμένο, πληγωμένο αλλά ουσιαστικά καμωμένο από ανώτερο υλικό Spidey, σε ένα ατέλειωτο κυνηγητό με τα ερωτηματικά της παιδικής του ηλικίας και την διαπραγμάτευση (που σημαίνει ανυπέρβλητες θυσίες) με τον ρόλο που του επιφυλάσσει η τιμημένη αραχνοστολή.

Σε επίπεδο villain, ο Rhys Ifans που εξέπληξε στο Anonymous, μπορεί να μην ρουμπώνει τον Doc Ock του Alfred Molina, μολαταύτα απογυμνώνει τις μανιέρες τέτοιων καρικατουρέ ρόλων, παίζοντας τον κολλητό του πατρός Parker Dr. Connors με υπόγεια σκοτεινιά, ακροβατώντας μεταξύ της καταστροφικής μανίας της The Lizard και αδυναμίας ενός ανθρώπου ταγμένου στην εργαστηριακή μελέτη που οραματίζεται μια ανθρωπότητα χωρίς κουσούρια, όπως το ακρωτηριασμένο χέρι του. Το ζευγάρι των θείων που μεγαλώνουν τον Peter Parker, υποστηρίζεται θαυμαστά από τους Martin Sheen και Sally Field, συμπληρώνοντας ένα cast τόσο αριστοτεχνικά καθοδηγημένο από τον Webb, ο οποίος στα 134 λεπτά της διάρκειας κρατά το ζύγι ανθρωπιάς - CGI σε αγαστή ισορροπία.

Για πες: Τα $75Μ του πρώτου 4ημέρου αποδεικνύουν ότι οι θεατές ξεπέρασαν χωρίς δυσκολία την αμηχανία της κριτικής πλέμπας που προφανώς δεν έχει μάτια πάρα για το The Dark Knight Rises του οπερατικού Chris Nolan. Δε με ενοχλεί, εδώ είμαστε για να τα πούμε πρώτοι σχετικά. O Webb, δε μπορεί να βγει από το μυαλό μου αυτό, έκανε στο Spidey franchise κάτι αντίστοιχο με τον θρίαμβο του Rupert Wyatt στο Rise of the Planet of the Apes: Μπόλιασε νέο αίμα σε μια κουρασμένη ιστορία, δίνοντας μια κατεύθυνση που είναι τόσο ξένη στο genre, ακόμη και στον πομπώδη αρχιμάστορα Nolan: Ο Spiderman είναι ακριβώς ένας νέος της ηλικίας του, χωρίς τη μάσκα του vigilante. Μπορεί να σώζει ζωές και να στέλνει τους κακούς στη φυλακή (μη σηκωθείτε από τη θέση μόλις πέσουν οι τίτλοι τέλους) όμως δε διαφέρει διόλου από όσους έχουν από μικροί βιώσει την απώλεια και τη μοναξιά του ανθρώπου που στερήθηκε την οικογενειακή ευτυχία και γαλήνη. Ο Spiderman είναι ο αγαπημένος μου ήρωας, η ταινία στέκεται αντάξια της ευθύνης του μύθου της και με βεβαιότητα τη θεωρώ κορυφαίο φετινό blockbuster και δεύτερη συνολικά στην ως τα σήμερα φετινή παραγωγή μετά το εκπληκτικό horror-noir Kill List.






Στις δικές μας αίθουσες, στις 12 Ιουλίου 2012 από την Feelgood
Περισσότερα... »

Κυνηγοί Κεφαλών
του Morten Tyldum. Με τους Aksel Hennie, Synnøve Macody Lund, Nikolaj Coster-Waldau, Julie Ølgaard


F for Fame
του zerVo
Είναι αρχές των 80s. Η φραγκάτη και φαντασμένη (όσο και εξαφανισμένη έκτοτε) νονά μου, προκειμένου να με ευχαριστήσει για το δεκάρι στο ενδεικτικό του δημοτικού, με παίρνει από το χεράκι και με τρέχει στην αγορά της Κηφισιάς, για να μου ψωνίσει το δώρο μου. Το μπλουζάκι με το γιακαδάκι ήταν ολόλευκο, λιτό, με ένα κοκκινομπλέ F ραμμένο στο στήθος, μετριότατης ποιότητας, με ύφασμα σαν τσιγαρόχαρτο, τόσο ώστε μου προκάλεσε τεράστια εντύπωση για την δυσανάλογα αυξημένη τιμή του: "Μικρέ, μην μουτρώνεις, αυτή είναι η επίσημη μπλούζα που φοράει ο Μποργκ!" Αυτό ήταν! Μονομιάς το άχρωμο τσίτι, μεταβλήθηκε σε χρυσοστόλιστο ρούχο του βασιλιά. Εκείνο το καλοκαίρι, το υπό άλλες συνθήκες φανελάκι της λαϊκής, δεν το έβγαλα στιγμή από πάνω μου, μέχρι που έλιωσε. Άσε που επειδή δεν γνώριζα από φίρμες, είχα για καιρό την εντύπωση πως το F ήταν το αρχικό της λέξης Fame...

Επισήμως ο επιτυχημένος καριερίστας Ρόγκερ Μπράουν, δηλώνεται επαγγελματικά ως κυνηγός ταλέντων, αφού μισθώνεται από μεγάλες εμπορικές φίρμες, προκειμένου να εντοπίσει τα προικισμένα εκείνα πρόσωπα που θα στελεχώσουν το δυναμικό τους. Στην πραγματικότητα όμως και πίσω από την λαμπερή βιτρίνα που έχει κτίσει, δεν είναι παρά ένας στυγνός κάπηλος πανάκριβων έργων τέχνης, που αφού τα αποσπάσει από τους κατόχους τους, τα μοσχοπουλά στην μαύρη αγορά της Κεντρικής Ευρώπης. Κόλπο που του έχει αποφέρει μια ολόκληρη περιουσία, τόσο ικανή ώστε να του χαρίσει μια υπερπολυτελή ζωή, αλλά και την δυνατότητα να συντηρεί τις απαιτήσεις της δίμετρης, αγγελικής ξανθιάς συζύγου του.

Τη βραδιά των εγκαινίων της γκαλερί της κυράς του, ο παμπόνηρος επιχειρηματίας, θα πετύχει με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια, στο πρόσωπο του χαρισματικού άντρα που θα γνωρίσει. Αρχικά τον κατάλληλο υποψήφιο για την θέση του προέδρου της εταιρίας που έχει αναλάβει τη στελέχωση και κατοπινά το τέλειο θύμα, μιας και στην κατοχή του βρίσκεται ένας συλλεκτικός πίνακας αμύθητης χρηματικής αξίας. Το άσχημο για τον ζουμπαδιάρη λωποδύτη, είναι πως δεν θα αντιληφθεί την τεράστια παγίδα που του έχουν στήσει και θα πέσει ολόκληρος - από την κορφή έως τα νύχια - μέσα. Αυτό είναι και το χάρισμα του σεναριακού σπινθήρα του Headhunters, ότι σου γνωρίζει αποξαρχής, πως πίσω από την ζωγραφιά του Ρούμπενς κρύβεται η καρμανιόλα για το έξυπνο - μέχρι τα τώρα - πουλί, που εύκολα θα πιαστεί από τη μύτη. Το στοιχείο που εντείνει το σασπένς, είναι που δεν γνωρίζει κανείς το ποιος κρύβεται πίσω από το οδυνηρό σετ απ. Η μαντάμ, που το μόνο που ζητά από εκείνον είναι ένα παιδί κι αυτός της το αρνείται πεισματικά, ο Δανός γόητας με την τεράστια τεχνογνωσία αλλά και την προϋπηρεσία στις ειδικές δυνάμεις ή οι διωκτικές αρχές, που έχουν αντιληφθεί τι ακριβώς κρύβει πίσω από το πεντακάθαρο προσωπείο του?

Η φήμη που λέγαμε. Αυτό ακριβώς είναι το πασαπόρτι του σαϊνιού στο να ξεγλιστρά σαν χέλι από την όποια υποψία για το ποιόν του. Όσο την διαθέτει με άνεση ξεπερνά το οποιοδήποτε εμπόδια και απολαμβάνει ζωή χαρισάμενη. Όταν αυτή κάποια στιγμή του την κάνει με ελαφριά πηδηματάκια, ο φουκαράς κακοποιός, που και βέβαια κερδίζει την συμπάθεια του θεατή όσο τα λεπτά κυλούν, θα πρέπει να την αντικαταστήσει με το θάρρος, μπας και βγει ζωντανός από την καταδίωξη. Που σε όχι λίγα σημεία της θυμίζει εκείνη την ανεπανάληπτη του Φυγά και δοσμένη μέσα από την φαντασία του χαρισματικού Νορβηγού γραφιά Jo Nesbo, προσφέρει μουντόχρωμα καταιγιστικές εικόνες ανατριχίλας, που δεν θα ξεχαστούν γρήγορα.

Για πες: Το σίγουρο είναι πως μιας και το πόνημα προέρχεται από την Σκανδιναβία και έχει το ίδιο ακριβώς αστυνομικό ύφος με το Girl With The Dragon Tattoo, οι συγκρίσεις των δύο βόρειων φιλμικών διασκευών από νουβέλα, θα είναι αναπόφευκτες. Και προς μεγάλη έκπληξη, ο ζυγός γέρνει προς την μεριά του παρόντος, εφόσον είναι πολύ λιγότερο δαιδαλώδες από το γειτονικό Σουηδικό, δεν χάνεται στην μετάφραση των αμέτρητων ονομάτων και τοποθεσιών, μα το βασικότερο στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος έχει στημένο έναν θνητό, αδύναμο, φοβιτσάρη και όχι έναν ρεπόρτερ Σούπερμαν. Εννοείται πως το Headhunters αφήνει μικρά κενά και απορίες ανάμεσα στις υπερβολές του, ειδικά αν ο αναγνώστης του κάνει το λάθος και δεν καρφώσει βλέμμα αποκλειστικά και μόνο στο πανί και χάσει κανένα δίλεπτο δράσης, αυτό άλλωστε είναι ιδίωμα κάθε παρατραβηγμένου θρίλερ που σέβεται τον εαυτό του. Με την φήμη που έχουν κτίσει γύρω τους οι Κυνηγοί Κεφαλών, όμως, που έχει ξεπεράσει τον Ατλαντικό, όπερ σημαίνει σύντομο αγγλόφωνο ριμέικ, τέτοιες λεπτομέρειες ξεπερνιούνται με σχετική ευκολία...






Στις δικές μας αίθουσες? 
Στις 12 Ιουλίου 2012 από την Rosebud / Odeon
Περισσότερα... »

Γράψε Λάθος
του Joseph Cedar. Με τους Lior Ashkenazi, Shlomo Bar-Aba, Alma Zack, Albert Iluz


Η Θυσία του...Ισαάκ!
του zerVo
Κάτω από κανονικές συνθήκες, μονάχα ένα συναίσθημα δεν δύναται ποτέ να νιώσει ο οποιοσδήποτε γονιός για το παιδί του. Εκείνο της ζήλιας, που αγγίζει ή ξεπερνά τα όρια του φθόνου για τα επιτεύγματα του, σε τέτοιο βαθμό που να έχουν υποσκελίσει, πιθανόν και ισοπεδώσει τα δικά του. Εκεί υπερισχύει ένα άλλο feeling στην ψυχή του πλάστη, πολύ δυνατότερο αυτό της υπερηφάνειας, που το δημιούργημα του πήγε ένα - τουλάχιστον - βήμα παραπέρα από εκείνον, που πρόκοψε περισσότερο, που έγινε καλύτερος άνθρωπος. Ένα μόνο στοιχείο του χαρακτήρα μπορεί να διαλύσει αυτή την ευλογημένη σχέση και ονομάζεται εγωισμός. Που ειδικά αν έχει μπολιαστεί από το πιθανό μίσος της ουδέποτε αναγνώρισης του γηραιότερου, μπορεί να οδηγήσει την κατάσταση στα άκρα. Θα περίμενε κανείς μάλιστα, όσο λιγότερη είναι η παιδεία των υποκειμένων, τόσο το φαινόμενο θα ήταν ισχυρότερο. Ε, γράψε λάθος!

Μπορεί ο κορυφαίος μελετητής του Ταλμούδ, Ελιέζερ Σκόλνικ να ξόδεψε περισσότερες από τρεις δεκαετίες, για να σπάσει τους κωδικούς των γραφών, ο βασικός ανταγωνιστής του όμως, χάρη σε μια τυχαία ανακάλυψη είναι εκείνος που γεύεται την θέση του προέδρου της Ισραηλινής Ακαδημίας.Το κατώφλι της οποίας ουδέποτε διάβηκε ο γηρασμένος πλέον ερευνητής, που γνωρίζει καλά πως έχοντας μπει στην μαύρη λίστα των μελών της, δεν πρόκειται ποτέ του να αποκατασταθεί. Μέχρι την στιγμή που θα του ανακοινωθεί πως είναι ο μεγάλος νικητής της κορυφαίας τιμής της χρονιάς, του Μεγάλου Βραβείου του Ισραήλ, για την προσφορά του στην επιστήμη. Δικαίωση? Μερική, αφού στην πραγματικότητα, από παρεξήγηση των διοργανωτών, ο πραγματικός Καθηγητής Σκόλνικ που πρέπει να τιμηθεί, είναι ο (ήδη αναγνωρισμένος) υιός και όχι ο πατήρ...

Και τώρα τι γίνεται είναι το ερώτημα? Από την μια μεριά η κυνική και σκληρή προς το πρόσωπο του γερο-Ελιέζερ, δεν συζητά επ ουδενί να τον βραβεύσει, την ίδια στιγμή που ο νεότερος Ουριέλ, καλείται να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά, ανακοινώνοντας στον πατέρα του, με τον οποίο έχουν τις τυπικές των σχέσεων, την πικρή αλήθεια. Ένα μαντάτο που είναι πολύ πιθανό να τον σκοτώσει, πάνω που πίστεψε πως η "δίκαιη" χώρα επιτέλους αναγνώρισε την αξία του. Φευ! Ο γιος που ενδόμυχα γνωρίζει καλά σε ποιον οφείλει την πορεία του όλη, ξέρει απολύτως πως να πράξει. Αν όμως όπως λέει η παροιμία το αλεπουδάκι χτυπήσει το εκατό στην εξυπνάδα, η αλεπού πάντοτε θα έχει το κατιτίς παραπάνω...

Η ιδέα που πάνω της στηρίζεται το σενάριο του Footnote είναι ευφυής! Και ακόμη ευφυέστερη την κάνει η μέθοδος που ακολουθεί ο Εβραιοαμερικάνος Joseph Cedar (του Beaufort) στο στήσιμο του φαρσοεφιάλτη, που κανείς δεν θα ήθελε να βιώσει. Με ένα γλυκόπικρο χιούμορ, που όχι απλά υποβόσκει, αλλά δηλώνει βροντερό παρόν στα καρτουνίστικης αισθητικής πλάνα, καυτηριάζονται εκ πρώτης όψης οι ζορισμένες οικογενειακές σχέσεις, μα στην πραγματικότητα ολόκληρο το οικοδόμημα μιας κοινωνίας, που στον δυτικό κόσμο θεωρείται υπόδειγμα αλάνθαστης λειτουργίας. Ειδικότερα για την απίθανη σεκάνς, στο 2χ3 δωματιάκι του γιγάντιου κτιρίου του Υπουργείου, που λαμβάνει χώρα η σιωπηλή συνωμοσία και μοιάζει να είναι βγαλμένο από την πένα του Woody Allen, του Keaton και του Scorsese μαζί, δικαίως η Υποσημείωση (στην ψυχή) απέσπασε την τιμητικότατη διάκριση της οσκαρικής υποψηφιότητας στα μη Αγγλόφωνα...

Για πες: Την εικόνα που θα κρατήσω στην μνήμη περισσότερο από την παρακολούθηση του Footnote, είναι εκείνη του πατέρα, ενός δύστροπου, λιγομίλητου, σκυθρωπού, μονόχνοτου, αφιλόξενου χαρακτήρα - όπως τον ερμηνεύει o θεατρικός Shlomo Bar-Aba, μια εντέχνως ατημέλητη κόπια του Ben Gazzara - που κατά βάθος όμως έχει βιώσει την αδικία, την απόρριψη και κυρίως την μη πραγματική αναγνώριση, ακόμη κι από τα πιο στενά του πρόσωπα, που προσομοιάζει το πικρό πρόσωπο του περιθωριοποιημένου ως πραγματικού εργάτη, σε αντιδιαστολή με τους πομπώδεις κατέχοντες την ισχύ και κινούντες τα νήματα. Υπογείως όσο και εμφανώς.






Στις δικές μας αίθουσες, στις 12 Ιουλίου 2012 από την Seven
Περισσότερα... »