Όλα τα Λεφτά του Κόσμου (All the Money in the World) Poster ΠόστερΌλα τα Λεφτά του Κόσμου

του Ridley Scott. Με τους Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Romain Duris, Timothy Hutton


Διπλή διαπραγμάτευση...
του zerVo (@moviesltd)

Ένας από τους πιο έξυπνους και δαιμόνια ελισσόμενους επιχειρηματίες που γνώρισε ποτέ το Αμερικάνικο τραστ. Αυτός ήταν ο Πολ Γκέτυ, ο Ιρλανδικής καταγωγής επιχειρηματίας, που στήνοντας εκ του μηδενός την ολοδική του φίρμα πετρελαιοειδών, έφτασε το 1966 να αναδειχθεί από τους σχετικούς οικονομικούς φορείς, ως ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο. Αναμφίβολα ένα τεράστιο κατόρθωμα αναρρίχησης στην κορυφή της καπιταλιστικής ιεραρχίας, που ουδέποτε για τον διαβόητο μπίζνεσμαν, που η παρουσία του ορίζει την σεναριακή βάση της ταινίας Όλα τα Λεφτά του Κόσμου (All The Money In The World), συμβάδισε με την προσωπική ευτυχία και γαλήνη. Διότι όπως πολύ πετυχημένα είχε υποστηρίξει κάποιος μοντέρνος φιλόσοφος, είναι εντελώς διαφορετικό το να έχεις λεφτά, από το να είσαι πραγματικά πλούσιος.

Όλα τα Λεφτά του Κόσμου (All the Money in the World) Quad Poster Πόστερ
Καλοκαίρι του 1973 ήταν, όταν η Γκέιλ Χάρις, διαζευγμένη, πρώην σύζυγος του γιου του δισεκατομμυριούχου Αμερικάνου βιομήχανου Τζον Πολ Γκέτυ, θα ενημερωθεί για την απαγωγή του λατρεμένου 16χρονου γιου της, Τζον, από σπείρα νοτιοιταλιάνων κακοποιών, με την απειλή πως δεν πρόκειται να τον απελευθερώσουν, αν δεν λάβουν το υπέρογκο ποσό των 17 εκατομμυρίων δολαρίων, ως λύτρα. Απογοητευμένη από την τροπή που έχει πάρει η προσωπική της ζωή, καθώς ο καλομαθημένος στις ανέσεις άντρας της θα την εγκαταλείψει για να αποδράσει στην Μέση Ανατολή, αναζητώντας τον παράδεισο στις ναρκωτικές ουσίες και τα κοινόβια, θα βρεθεί μπροστά στο φάσμα της απόγνωσης, γνωρίζοντας πολύ καλά πως για τον αδίστακτο (ex) πεθερό της, πλέον, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια ξένη.

Μια κατάσταση που θα οδηγηθεί ακόμη πιο πολύ στα άκρα, καθώς ο μεγιστάνας, μονομιάς θα αρνηθεί να αποδώσει το ποσό που ζητούν οι απαγωγείς, αφήνοντας έρμαιο στις εγκληματικές τους ορέξεις, τον (υποτίθεται) λατρεμένο του εγγονό. Εκτιμώντας πως πίσω από το σκηνικό της αρπαγής, ενδεχόμενα να κρύβονται και πρόσωπα του στενού οικογενειακού του περιβάλλοντος, ο Γκέτυ ο γηραιότερος, θα ορίσει πεπειραμένο διαπραγματευτή στο πλευρό της νύφης του, τον άριστο γνώστη δύσκολων περιστάσεων από την εποχή που εργαζόταν στην CIA, Φλέτσερ Τσέις, προκειμένου να ερευνήσει τι ακριβώς υπάρχει πίσω από την μυστηριώδη απαγωγή του μικρού, γεγονός που θα εξοργίσει ακόμη περισσότερο την καταβεβλημένη μητέρα του. Με τον καιρό να περνάει και τους κακοποιούς να εμφανίζονται ολοένα και πιο απειλητικοί, όλες οι ενδείξεις δείχνουν πως ο Γκέτυ ο νεότερος, δεν πρόκειται να επιστρέψει σώος και αρτιμελής πίσω στην φαμίλια του.

Πρόκειται για μια από τις υποθέσεις που συγκλόνισαν την κοινή γνώμη, κάπου εκεί στα μέσα της περίεργης και αποσταθεροποιημένης πολιτικά δεκαετίας του 70, όχι τόσο για την βαναυσότητα του εγκλήματος εις βάρος ενός (πλούσιου μεν, αριστοκρατικής παιδείας, μα άγουρου) νέου, μα κυρίως για την κυνικότητα που έδειξε καθόλη την διάρκεια της εξάμηνης κράτησης του στα μπουντρούμια της Καλαβρέζικης υπαίθρου. Άλλωστε από την πρώτη στιγμή της διαρροής του ανατριχιαστικού μαντάτου, ο άτεγκτος Μίδας, ουδέποτε επέδειξε ευαισθησία στο να βοηθήσει το αιχμάλωτο αίμα του, αντιθέτως, στωικά, αντιμετώπισε το συμβάν σαν ένα ακόμη πρόβλημα της καθημερινότητας στην φάμπρικά του, που με σωστές και μεθοδικές κινήσεις θα λυθεί χωρίς να χρειαστεί καν η δική του μεσολάβηση. Και φυσικά η αποπληρωμή του ποσού, που στα σημερινά δεδομένα, με τον πληθωριστικό υπολογισμό, ξεπερνά σε νούμερο τα ενενήντα εκατομμύρια! Στην κοινή ματιά περιουσία ολόκληρη, σε αυτή του βασιλιά του πετρελαίου όμως, μοιάζει με ένα και μόνο μεροκάματο. Που ούτε καν σκέφτηκε να το αποδώσει για να γλυτώσει το εγγόνι του από τα χέρια των απρόβλεπτων Σικελών...

Περιέργως αυτό το συγκλονιστικό συμβάν, μέχρι τις μέρες μας δεν είχε αποτελέσει την βάση ενός κινηματογραφικού σεναρίου, που γύρω του θα χτιζόταν το γεμάτο σασπένς θρίλερ. Απόφαση που πήρε για να το διεκπεραιώσει, σε ένα διάλειμμα της πορείας του από τα διαστημικής υφής πεπραγμένα του, ο μίστερ Ridley Scott, στηριγμένο στο σκριπτ του μάγου David Scarpa, που από την μεριά του άντλησε τις πληροφορίες από το σύγγραμμα Painfully Rich, του John Peason. Ο βετεράνος δημιουργός, προσεγγίζει το συμβάν με ιδιαίτερη προσοχή και ακρίβεια σε όλων των ειδών τις λεπτομέρειες. Αρχικά εκείνες που αναπαραγάγουν το κλίμα της εποχής, μέσα από το άριστοτεχνικά στημένο Φελινικό production design, που ζωγραφίζει τα 70s σαν να μην έχει περάσει ούτε ένα μισάωρο έκτοτε. Ακρίβεια στον σκηνογραφικό και ενδυματολογικό σχεδιασμό που αγγίζει το άρτιο, φωτισμός μαγικός των πλάνων για να σκιτσαριστεί το σέπια νοσταλγικό ύφος, μουσική επένδυση έξοχα επιλεγμένη και ταιριαστή σύμφωνα με τις προσταγές των τσαρτς της εποχής.

Το περισσότερο βάρος του ο Scott το ρίχνει στην μελέτη των βασικών χαρακτήρων της υπόθεσης, δίνοντας απρόβλεπτα πολύ περισσότερο σκηνικό χρόνο από ότι θα περίμενε κανείς στην ξεχωριστής ιδιοσυγκρασία μάνα του απαχθέντος. Πρόσωπο που και βέβαια στέκει στο μέσον των φώτων, όπως όμως βρίσκεται και καταμεσίς των ηθικής αξίας επιλογών, που σε όχι και λίγα σημεία της πλοκής δεν είναι και τόσο εύκολο να ακολουθήσει κάποιος που έχει τόσο άμεση σχέση με το χρήμα. Συγγενούς, όχι δικό του, αλλά αυτό που λέμε πρώτου βαθμού! με την μορφή της κορυφαίας σύγχρονης αμερικανίδας ερμηνεύτριας, Michelle Williams, η Γκέιλ της ιστορίας αποδίδεται σαν μια μοντέρνα ηρωίδα, σαν μια Ζαν Ντ Αρκ τιγκάτη σε αλληλέγγυας σοσιολογικής ανάλυσης πιστεύω, που σε περισσότερες των τριών (μέτρησα) στιγμών μέσα στο κινηματογραφικό δίωρο, στέλνει τον τερατώδη father in law, αδιάβαστο, απαιτώντας του ουσιαστικά να βάλει τους παράδες του εκεί που ξέρει! Και όχι στο θησαυροφυλάκιο ή την σκοτεινή αποθήκη που κρύβει μακρυά από τα κοινά βλέμματα τα ανυπολόγιστης αξίας έργα τέχνης - που κατόπιν του θανάτου, βέβαια, όπως θα συμβεί με όλους μας δεν πήρε στον άλλο κόσμο!

Η καταλυτική Οσκαρική εμφάνιση της πιο ριγμένης από την Ακαδημία ηθοποιού, των τελευταίων δέκα ετών, έχει αλλού την βάση της, το θεμέλιο της, την προστασία της, όπως προέκυψε μάλλον τυχαία και συμπτωματικά στο πρότζεκτ, από την στιγμή της αποπομπής του ταλαντούχου Κυρίου Spacey, από το καστ, ένεκα των ανήθικων πράξεων για τις οποίες κατηγορείται. Η αλλαγή της σκυτάλης, που περνά στα χέρια του πλέον σεβάσμιου σταρ στον τωρινό πλανήτη Χόλιγουντ, Christopher Plummer - κι ενώ τα γυρίσματα σημειωτέον είχα ολοκληρωθεί - φαντάζει με ευλογία για το έργο, καθώς ο σιμά ενενηντάχρονος πολυβραβευμένος ρολίστας, δίνει οντότητα στον Γκέτυ πατέρα, δίνοντας σου την εντύπωση πως ο αμείλικτος παραλής, ξαναζωντάνεψε στο εκράν με την μορφή του!

Με το δραματικό και κατά περιόδους ιδιαίτερα αγωνιώδες θρίλερ απαγωγής του, All The Money In The World, ο Scott δείχνει πως βρίσκεται και πάλι σε φόρμα, ικανός να παίξει και σε ταμπλό που δεν σχετίζονται με το σικουελικά αλιενικό σίριαλ της καριέρας του. Η περίοδος που διάλεξε για να αναπαραστήσει το συμβάν, μοιάζει η ιδανική, εν μέσω της βαθύτατης κρίσης που περνά η Υπερδύναμη και έχει κλονίσει την περηφάνια του κυρίαρχου οικοδομήματος της, έχοντας οδηγήσει με την σειρά της στον ολοκληρωτικό κατακερματισμό των ιδεωδών της ανθρωπιάς και της συντροφικότητας στην κοινωνία της. Πορτρέτο ρεαλιστικό των όσων ισχύουν σήμερα στην διαστρωμάτωση της Αστερόεσσας, με τους τωρινούς κατέχοντες τα λεφτά, να μπαίνουν με άνεση στο κοστούμι του μεγαλομανή Αυτοκράτορα Ανδριανού - Γκέτυ, άσχετα αν τα φώτα της δημοσιότητας, δεν αποκαλύπτουν, όπως θα έπρεπε, στον κοσμάκη, το καλά φοδραρισμένο, μοχθηρό πρόσωπο του φονικού Φαταούλα!

Όλα τα Λεφτά του Κόσμου (All the Money in the World) Rating

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 21 Δεκεμβρίου 2017 από την Odeon!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική