Επιχείρηση Ανθρωποειδές (Anthropoid) PosterΕπιχείρηση Ανθρωποειδές

του Sean Ellis. Με τους Jamie Dornan, Cillian Murphy, Charlotte Le Bon, Anna Geislerová, Toby Jones, Harry Lloyd, Alena Mihulová, Bill Milner, Pavel Reznícek, Jirí Simek, Sam Keeley, Detlef Bothe


Με τη λάμψη στα μάτια
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Ακόμα μια ιστορία από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο...

Είναι κάποιοι σκηνοθέτες, που η κινηματογραφική τους πορεία έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Πάρτε για παράδειγμα τον Sean Ellis. Ο 47χρονος Βρετανός ξεκίνησε την καριέρα του στο χώρο των μεγάλου μήκους ταινιών το 2006 με το εξαιρετικό «Cashback», το οποίο βασίζονταν σε μια δική του ομότιτλη μικρού μήκους ταινία. Αν δεν το έχετε δει, ψάξτε το σας παρακαλώ με επιμονή. Είναι μια ιδιαίτερη ταινία, στην οποία αποτυπώνεται σε πολλές στιγμές το γυναικείο σώμα στο απόλυτο μεγαλείο του! Έχει δυο γυμνές εμφανίσεις μια κοπελιά, που σου κόβεται η ανάσα είτε είσαι άντρας είτε γυναίκα! Γουάου, που θα έλεγε και ο Βαρουφάκης (μα πού είναι αυτή η ψυχή;). Δύο χρόνια μετά γυρίζει το ψυχολογικό θρίλερ «Διχασμένη» (The Broken, 2008), με την Lena Headey (ναι, την Σέρσεϊ Λάνιστερ από το Game of Thrones!) να υποδύεται μια γυναίκα που συναντά τον εαυτό της! Στιλιστικά δυνατό, σεναριακά μπερδεμένο και εντέλει, λίγο. Το 2013 γυρίζει την ταινία «Μοιραία στιγμή» (Metro Manila), τη μοναδική του ταινία που δεν διανεμήθηκε εμπορικά στη χώρα μας (βγήκε κατευθείαν σε dvd). Και τώρα, ήρθε η ώρα να κάνει την απαραίτητη ταινία – αναφορά στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο...

Επιχείρηση Ανθρωποειδές (Anthropoid) Wallpaper
Η ιδέα για το γύρισμα της ταινίας Anthropoid μπήκε στον Sean Ellis πριν από 15 χρόνια περίπου, όταν παρακολούθησε ένα ντοκιμαντέρ σχετικό με τη συγκεκριμένη επιχείρηση. Οπότε, έτσι κι αλλιώς, το τρέιλερ της δικής του ταινίας, λέει ένα... ψεματάκι: αυτή δεν είναι η μοναδική ταινία που γυρίστηκε με αφορμή τη συγκεκριμένη επιχείρηση. Δεν μας αποκαλύπτει «the untold story», όπως λέγεται χαρακτηριστικά. Πολλά βιβλία αλλά και ταινίες ασχολούνται με την υπόθεση. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ταινιών είναι το «Atentát» (1965) και το «Operation: Daybreak» (1975). Πρέπει να επισημάνουμε πως τόσο οι δύο αυτές ταινίες όσο κι εκείνη του Ellis γυρίστηκαν όλες στην Πράγα, και κατά κύριο λόγο στις αυθεντικές τοποθεσίες όπου και έλαβαν χώρα τα γεγονότα.

Η υπόθεση: Τσεχοσλοβακία, 1942. Ο Γιόζεφ Γκάμπτσικ και o Γιαν Κούμπιτς, με τη βοήθεια της βρετανικής αντίστασης, φθάνουν... από αέρος στην κατεχόμενη από τους Ναζί πατρίδα τους. Προορισμός τους είναι η Πράγα όπου έχουν διαταγή να φέρουν εις πέρας την επιχείρηση «Ανθρωποειδές». Συγκεκριμένα, η αποστολή τους είναι να δολοφονήσουν τον αξιωματικό των SS, Ράινχαρντ Χάιντριχ, τον τρίτο κατά σειρά ισχυρότερο αξιωματικό του 3ου Ράιχ μετά τον Χίτλερ και τον Χίμλερ! Ο Χάιντριχ ήταν επίσης επικεφαλής των Ναζί στην Τσεχοσλοβακία, γνωστός ως ο «σφαγέας της Πράγας» κι ένας εκ των εγκεφάλων που σχεδίασαν το Ολοκαύτωμα. Για να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους, οι δύο άντρες θα έρθουν σε επαφή με την τοπική αντίσταση και με πολλές δυσκολίες θα προσπαθήσουν να οργανώσουν την επιχείρησή τους, η οποία ίσως να είναι η τελευταία της ζωής τους.

Η άποψή μας: Ο Jamie Dornan είναι ο μορφονιός για τον οποίο κόβουν φλέβα όσες κυρίες τον έχουν ανακαλύψει στις «Πενήντα αποχρώσεις του γκρι» - την ερχόμενη εβδομάδα μάλιστα, οι... αποχρώσεις θα γίνουν πιο σκοτεινές, μιας που βγαίνει η δεύτερη ταινία της Άρλεκιν σειράς. Ο Cillian Murphy δεν έχει πλασαριστεί ποτέ ως... γκόμενος στις ταινίες που παίζει. Πιο πολύ ως... κακό τον έχουμε δει. Και οι δύο, πάντως, είναι εξαιρετικοί ηθοποιοί, πέρα από τις τυποποιήσεις, και το έχουν δείξει πλειστάκις. Άσχετο: και οι δύο είναι Ιρλανδοί! Και σε τούτη την ταινία υποδύονται τους συντρόφους που έχουν αναλάβει να φέρουν εις πέρας μια – ουσιαστικά – αποστολή αυτοκτονίας.

Ο Sean Ellis δεν ξεφεύγει και πολύ από την πεπατημένη των δραμάτων, που έχουν ως επίκεντρο γεγονότα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ανεξάντλητη πηγή υλικού για φερέλπιδες αλλά και για καταξιωμένους δημιουργούς. Μετά την πτώση με τα αλεξίπτωτα στην αρχή της ταινίας έχουμε μπόλικο build up: να γνωρίσουμε τους χαρακτήρες, να γίνουν τρισδιάστατοι, να καταλάβουμε οι θεατές τι ακριβώς γίνεται, που βρισκόμαστε, ποιος ο στόχος, πώς θα επιτευχθεί. Ενδιαφέρουσα προσέγγιση, στην οποία όμως κάποιοι θα κλοτσήσουν: «τι μας νοιάζουν όλα αυτά;», θα αναρωτηθούν. «Πού είναι η δράση, οι πυροβολισμοί, ο χαμός;». Χμ. Στο δεύτερο από τα τέσσερα ευκρινώς διακριτά μέρη της ταινίας έχουμε την εκτέλεση της επιχείρησης.

Εδώ, υπάρχει αγωνία και σασπένς και ο Ellis μεταχειρίζεται όλα τα κόλπα τόσων χρόνων κινηματογραφικής ιστορίας για να αποδώσει την όλη κατάσταση όσο το δυνατόν καλύτερα. Ακολουθεί η αγωνία όλων των εμπλεκομένων για το αν πήγε καλά η επιχείρηση και πως θα καταφέρουν να ξεφύγουν. Και στο τέταρτο μέρος έχουμε την πολιορκία των αγωνιστών, ταμπουρωμένων μέσα σε μια εκκλησία, από υπέρτερες σε αριθμό και εξοπλισμό δυνάμεις των Ναζί και των ντόπιων συνεργατών τους. Και είναι εδώ, στο τέταρτο μέρος όπου είναι συγκεντρωμένη όλη η δράση. Εδώ βρίσκεται και η καλύτερη σκηνή της ταινίας, εκείνη που θυμίζει λίγο τον Sean Ellis - δημιουργό και δίνει το στίγμα του σε μια ταινία που, κατά τα άλλα, θα μπορούσε να την είχε γυρίσει by the book οποιοσδήποτε τελειόφοιτος μέσης κινηματογραφικής σχολής.

Είναι η σκηνή όπου ο ηρωικά μαχόμενος ήρωας που υποδύεται ο Cillian Murphy «βλέπει» την αγαπημένη του να τον καλεί στην «άλλη πλευρά» μέσα από τρεχούμενα νερά που πέφτουν από ψηλά. Συνολικά, μια ταινία που δεν φτιάχτηκε για να... φρικάρει τον οποιοδήποτε μέσο θεατή με παράξενες σκηνές και ιδιορρυθμίες, από την άλλη δεν διαθέτει κάτι πρωτότυπο που να την κάνει να ξεχωρίσει.

Επιχείρηση Ανθρωποειδές (Anthropoid) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 2 Φεβρουαρίου 2017 από την Spentzos Films

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική