23rd Panorama of European Cinema
In Competition



Έντεκα ταινίες συνθέτουν το διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Πανοράματος. Φιλμς από κάθε γωνιά της Γηραιάς Ηπείρου, που έχουν διακριθεί σε διεθνή φεστιβάλ, που ακόμη δεν έχουν πάρει διανομή στη χώρα μας και θα διαγωνιστούν για τα βραβεία του θεσμού, σύμφωνα με την κρίση της Διεθνούς Επιτροπής αλλά και των μελών της FIPRESCI. Βαλκάνια, Ιταλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιρλανδία και βεβαίως η Ελλάδα είναι κάποιες από τις χώρες που τροφοδοτούν το φετινό κονκόρσο της διοργάνωσης. Πιο συγκεκριμένα οι ταινίες που το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει είναι:


Snap (Ιρλανδία)

Δεκαπεντάχρονο αγόρι απαγάγει νήπιο και το κρύβει στο σπίτι του παππού του, δίχως όμως εχθρικές ορέξεις, απλά για να βρει συντροφιά στο παιχνίδι του. Η ιστορία συγκλονίζει την Βρετανία γι αυτό το λόγο συνεργείο της τηλεόρασης, σχεδιάζει την δημιουργία ενός αφιερώματος γύρω από την υπόθεση. Η επίσκεψη στο σπίτι του μικρού και της μητέρας του, θα επιχειρήσει να λύσει τον γρίφο της απαγωγής. Η σκηνοθέτιδα Carmel Winters στο δημιουργικό της ντεμπούτο, με ντοκιμαντερίστικη λογική και λήψεις από κινητό, super 8 και κάμερα στο χέρι, αναλύει σύγχρονους χαρακτήρες, αποσπώντας τα χειροκροτήματα των θεατών της Tribeca, όπου προβλήθηκε για πρώτη φορά.

The Strange Case of Angelica / Η Παράξενη Υπόθεση της Αντζέλικα (Πορτογαλία / Ισπανία)

Νεαρός φωτογράφος ζει το πιο παράξενο όνειρο, όταν η πανέμορφη - πλην νεκρή - γυναίκα που καλείται να φωτογραφίσει, μέσα από τον φακό του, ζωντανεύει μόνο για εκείνον. Από την πρώτη στιγμή που θα την αντικρίσει, η μορφή της θα στοιχειώσει την σκέψη του, νύχτα και μέρα, δίχως διακοπή. Από το Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών, έρχεται η τελευταία ταινία του υπερήλικα (102 ετών παρακαλώ) Πορτογάλου δημιουργού Manoel De Oliveira, που εδώ υπογράφει και το σενάριο. Μια ιστορία αγάπης, πλημμυρισμένη στον μεταφυσικό λυρισμό και την αλληγορία, γεμάτη έντονο προβληματισμό για σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα, όπως την προσφέρει ο γηραιότερος μαέστρος του παγκόσμιου σινεμά.

Les Petits Ruisseaux (Γαλλία)

Για δύο μοναχικούς εβδομηντάρηδες, το ψάρεμα αποτελεί την μοναδική τους διασκέδαση. Μέχρι που ο ένας θα εκμυστηρευτεί στον άλλο, πως πέρα από τις πετονιές, εσχάτως έχει αποκτήσει σχέσεις και μάλιστα ερωτικές με κάποιες νεαρές πανέμορφες γυναίκες. Όταν όμως κοπεί το νήμα της ζωής του, ο έτερος γεράκος θα θελήσει να πάρει την θέση του, σε αυτή την απόλυτη σεξουαλική ονείρωξη. Η πρώτη ταινία του Pascal Rabate, ενός νεαρού Φραντσέζου δημιουργού, παρακολουθεί με όχι ιδιαίτερα διακριτικό τρόπο την ιδιωτική ζωή ενός ηλικιωμένου, που νιώθει πως πρέπει να εκμεταλλευτεί όση ζωή του απομένει, για να εκπληρώσει κάποια όνειρα που ποτέ δεν τόλμησε καν να διανοηθεί. Στον κεντρικό ρόλο πρωταγωνιστεί ο ικανότατος βετεράνος καρατερίστας Daniel Prevost, που οι περισσότεροι θα θυμούνται από την χαρακτηριστική του ερμηνεία στο Le Diner De Cons.

The Ambulance (Σερβία)

Τοποθετημένη σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους είναι η ιστορία της ταινίας του Goran Radovanovic, που σαν κοινό στοιχείο της έχει την παρουσία ενός ασθενοφόρου. Λίγο πριν από την πτώση του τελευταίου κάστρου του υπαρκτού σοσιαλισμού, λίγο μετά το πέρας του εμφυλίου και σήμερα. Μέσα από αυτό το πέρασμα στις τρεις στιγμές των νεότερων χρόνων της Γιουγκοσλαβίας, ο Σέρβος σκηνοθέτης επιχειρεί να σκιαγραφήσει τις κοσμογονικές αλλαγές που συντελέστηκαν στην γειτονική χώρα, που από το απολυταρχικό καθεστώς του Τίτο, έχει φτάσει μόλις ένα βήμα πριν από την ένταξη της στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ποιητικός ρεαλισμός και όνειρα, που συνδέονται από τους δραματικούς χαρακτήρες του σεναρίου, που νιώθουν πως όλα τριγύρω τους αλλάζουν, μα όλα τα ίδια μένουν.

Chantrapas (Γαλλία)

Νεαρός κινηματογραφιστής, γεμάτος όνειρα και φιλοδοξίες, αντιλαμβάνεται πως η στέρηση σημαντικών ελευθεριών στην πατρίδα του την Γεωργία των μέσων της δεκαετίας του 80, δεν πρόκειται να τον αφήσει να εκφραστεί στις ταινίες του με τον τρόπο που ο ίδιος θα επιθυμούσε. Για τον λόγο αυτό θα πάρει τον δρόμο της ξενιτιάς, αυτοεξόριστος στο Παρίσι, την Πόλη του Φωτός και των Τεχνών, όπου θα αντιληφθεί όμως, πως η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική από εκείνη που φανταζόταν. Ο γεννημένος στην Τιφλίδα Οtar Iosseliani, τιμημένος με την Χρυσή Άρκτο του Βερολίνου το 2002 για το Lundi Matin, μέσα από μια ιστορία που διαθέτει πληθώρα αυτοβιογραφικών στοιχείων, ρίχνει μια ειρωνική ματιά σε δύο μακρινές (ιδίως σε ζητήματα παιδείας) κοινωνίες, που δεν εμφανίζουν όμως στην πραγματικότητα, ιδιαίτερες διαφορές στον τρόπο λειτουργίας τους. Ειδική προβολή στο φετινό φεστιβάλ Καννών.

Over Your Cities Grass Will Grow (Γαλλία / Ολλανδία)

Με την προσέγγιση του έργου ενός από τους πιο χαρισματικούς μοντέρνους καλλιτέχνες, του 59χρονου Γερμανού Anselm Kiefer, ασχολείται το ντοκιμαντέρ που ταξιδεύει στον Γαλλικό νότο για να παρακολουθήσει από κοντά τα γιγάντια δημιουργήματα του σε έναν ιδιόκτητο λόφο της περιοχής. Εκεί που ακολουθώντας την ιδιαίτερη μοντέρνα αισθητική του, ο γλύπτης παρεμβαίνει δημιουργώντας ένα αρμονικό σύνολο έργων τέχνης και φυσικής ομορφιάς. Η κάμερα της σκηνοθέτιδας Sophie Fiennes, σκοπό της έχει να παρατηρήσει την ακριβή μέθοδο, που ακολουθεί ο Kiefer στο κτίσιμο των μοντέλων του, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες του τρόπου δράσης του. Ειδική προβολή στο φεστιβάλ Καννών.

L'Uomo Che Verra / Ο άνθρωπος που θα έρθει (Ιταλία)

Εμπνευσμένη από την τραγική ιστορία της σφαγής αμάχου πληθυσμού - περίπου 770 γυναικόπαιδα και γέροι - από τις δυνάμεις των SS κατά την διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, στην περιοχή της Μπολόνια, είναι η δεύτερη δημιουργία του Ιταλού σκηνοθέτη Giorgio Diritti. Η χρονική διάρκεια που εκτυλίσσεται η ιστορία, κρατά ακριβώς εννέα μήνες, όσο ακριβώς διαρκεί η κυοφορία στην κοιλιά της μητέρας, της κεντρικής, ανήλικης ηρωίδας της υπόθεσης. Γυρισμένο εξ ολοκλήρου κάτω από την σκιά των Απεννίνων, το ανεξάρτητης παραγωγής φιλμ χαρακτηρίζεται από έξοχη φωτογραφία, στην προσπάθεια του να αναπαραστήσει όσο το δυνατόν καλύτερα το κλίμα της περιόδου. Η πρώτη προβολή του Ανθρώπου που θα έρθει, πραγματοποιήθηκε στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Ρώμης.

Some Other Stories / Κάποιες άλλες ιστορίες (Σερβία / Κροατία / Σλοβενία / Βοσνία - Ερζεγοβίνη / ΠΓΔΜ)

Η ιδέα του παραγωγού Nenad Dukic, ήταν να στήσει μια σπονδυλωτή ταινία, που να αποτελείται από πέντε κομμάτια, φτιαγμένα από γυναίκες δημιουργούς, που προέρχονται από πέντε πρώην ενωμένες δημοκρατίες της πάλαι ποτέ κυρίαρχης Γιουγκοσλαβίας. Η Κροάτισσα Ivona Juka, η Σέρβα Ana Marija Rossi, η Βόσνια Ines Tanovic, η Σλοβένα Hanna Slak και η Marija Dzidzeva από τα Σκόπια, έχουν σαν κοινό σημείο αναφοράς των ιστοριών τους την μητρότητα και την εγκυμοσύνη, φροντίζοντας με την διεισδυτικότητα της ματιάς τους να απεικονίσουν το οικονομικό, κοινωνικό, πολιτιστικό και θρησκευτικό γίγνεσθαι, που επικρατεί σήμερα στις πατρίδες τους. Δίχως βεβαίως η πρόσφατη εμπόλεμη ρήξη που συμμετείχαν οι πέντε χώρες, να απουσιάζει από τα ρεαλιστικά κάδρα. Συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βαρσοβίας.

Die Fremde (Γερμανία)

Με το ιδιαίτερα λεπτό ζήτημα της υπερφόρτωσης του μεταναστευτικού ρεύματος στα εδάφη της Γερμανίας, ειδικότερα με τους προερχόμενους από την Τουρκία γκασταρμπάιτερς, ασχολείται η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου Feo Aladag. Με τον τίτλο, σε απόλυτη μετάφραση να σημαίνει "Η Ξένη", η ιστορία παρακολουθεί την διαδρομή μιας νεαρής τουρκάλας και του ανήλικου παιδιού της από την Κωνσταντινούπολη προς το Βερολίνο, που ταξιδεύει για να συναντήσει τους γονείς της. Όχι μόνο αναζητώντας να κτίσει μια καινούργια ζωή, αλλά κυρίως για να ζητήσει συγχώρεση - όπως απαιτούν οι παραδόσεις - από τον πατέρα της, για την διάλυση της φαμίλιας της, κάτι για το οποίο δεν είναι όμως η ίδια υπεύθυνη. Το οικογενειακό μελόδραμα, απέσπασε θερμά χειροκροτήματα στο φεστιβάλ της Tribeca, όπου έκανε και την παγκόσμια πρεμιέρα του.

Η Ανταρσία της Κόκκινης Μαρίας (Ελλάδα)

Όπως συζητιέται στους σινεφίλ κύκλους, πρόκειται για την πρώτη πραγματική πολιτική ταινία, μετά από τον Θίασο του Αγγελόπουλου. Βαρύς τίτλος για το τελευταίο πόνημα του Κώστα Ζάπα, μετά από το Last Porn Movie Και τις Μικρές Ελευθερίες, που απέσπασαν σημαντικές διακρίσεις στα διεθνής φεστιβάλ που προβλήθηκαν. Η κάμερα του δημιουργού παρακολουθεί την αμφί περσόνα της Κόκκινης Μαρίας, που στην πραγματικότητα είναι άντρας που αρέσκεται στο γυναικείο ντύσιμο, καλύπτοντας με τον τρόπο αυτό τον πρότερο παράνομο βίο του σαν τρομοκράτης και εξτρεμιστής. Σε ένα περιβάλλον που κυριαρχεί η μοναδική φωνή της Κάλλας, η εκτός νόμου γυναίκα (?) θα στήσει σε έναν παλιό καφενέ μια παράσταση, έχοντας συντροφιά της ένα νεαρό αγόρι, διασκεδάζοντας με τον τρόπο της, τους παραλήδες θαμώνες. Η υπερβατική ελληνική παραγωγή, θα κάνει την πρεμιέρα της στις εκδηλώσεις του Πανοράματος.

L'Uomo Nero (Ιταλία)

Σε μια κωμόπολη κοντά στο λιμάνι του Μπάρι, επιστρέφει ένας δυναμικός άντρας, προκειμένου να πει το τελευταίο αντίο στον ασθενή πατέρα του. Η επίσκεψη στα πατρικά εδάφη, θα του ξυπνήσει νοσταλγικές μνήμες από τα παιδικά του χρόνια, από την ιδιαίτερη σχέση με την μητέρα του και από τον τρόπο που ο γονιός του επιχείρησε να τον κατευθύνει να κατεργαστεί το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό του ταλέντο. Η ταινία του Sergio Rubini, που έρχεται κατευθείαν από το φεστιβάλ του Κάρλοβυ Βάρι, διαθέτει μερικά πολύ σπουδαία ονόματα μεταξύ του καστ της, όπως η μόνιμα εμφανιζόμενη στο Πανόραμα Valeria Golino, ο Riccardo Scamarcio, η εντυπωσιακή Anna Falchi και η ιταλιάνα ντίβα Margherita Buy, που τυγχάνει και πρώην σύζυγος του σκηνοθέτη.

Το 23ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα διεξαχθεί στην Αθήνα, από τις 21 μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010, στις αίθουσες Απόλλων, Τριανόν και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική