Τέλος Διαδρομής (The End of the Tour) PosterΤέλος Διαδρομής
του James Ponsoldt. Με τους Jason Segel, Jesse Eisenberg, Ron Livingston, Anna Chlumsky, Joan Cusack, Mickey Sumner, Mamie Gummer, Becky Ann Baker


Μασημένη μαγνητοταινία
του zerVo (@moviesltd)

Μπορεί σε ένα χρονικό διάστημα 25 ετών, να έγραψε μόλις δύο - συν μία ανολοκλήρωτη, που όμως εκδόθηκε μετά τον θάνατο του - δουλειές, εντούτοις το όνομα του Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας συγκαταλέγεται ανάμεσα στα κορυφαία των διανοούμενων που σημάδεψαν το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα. Έγινε ευρέως γνωστός για το πόνημα του Infinite Jest, που εξεδόθη το 1996 και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά αναγνωστών, σε σημείο που το περιοδικό Time να το ανακηρύξει ένα εκ των κορυφαίων αγγλόφωνων έργων των τελευταίων 100 ετών. Στο φιλμ The End Of The Tour, επιχειρείται μια τύποις οπτικοποίηση των ιδεών και των αντιλήψεων του συγγραφέα, όπως σκόρπιες παρατίθενται μέσα από την απομαγνητοφώνηση ενός πενθήμερου διαλόγου μαζί του.

Τέλος Διαδρομής (The End of the Tour) Wallpaper
Αναζητώντας το τέλειο θέμα, που θα κάνει τους προϊσταμένους του στο έντυπο Rolling Stone, να τον υπολογίσουν σαν ρεπόρτερ της προκοπής, ο νεαρός δημοσιογράφος Ντείβιντ Λίπσκι, θα πείσει την αρχισυνταξία του, να του αναθέσει μια συνέντευξη με τον καθηγητή φιλολογίας και υπερ επιτυχημένο νοβελίστα Ν. Φ. Γουάλας, που το πιο πρόσφατο του έργο φιγουράρει στην κορυφή της λίστας των μπεστ σέλλερς. Ταξιδεύοντας στο παγωμένο Ιλλινόι, για να συναντήσει τον μοναχικό και ιδιόμορφο συγγραφέα, ο Λίπσκι θα αντιληφθεί πως απέναντι του έχει έναν ιδιοφυή καλλιτέχνη, ικανό να μεταφέρει σε λέξεις ακόμη και το πιο ισχυρό μανιφέστο, κλεισμένο όμως στον εαυτό του σε τέτοιο βαθμό, που όλη του αυτή η αστείρευτη ικανότητα, να μετατραπεί σε μανία.

Πέντε ημέρες ταξιδιού, σε διάφορα σημεία που ο Γουάλας θα κληθεί να δώσει το παρόν, καλύπτοντας τις συμβατικές υποχρεώσεις του, στο πανεπιστήμιο, σε μια παρουσίαση του βιβλίου του στην Μινεάπολη, σε ραδιοφωνικές συνεντεύξεις, θα καταγραφούν από τον φιλόδοξο εφημεριδά, σαν να έχει απέναντι του το απόλυτο είδωλο, τον άνθρωπο εκείνο που πάντοτε στην ζωή του θαύμαζε. Φυσικά σε αυτή τους την κοινή πορεία των λιγοστών, μα τόσο σημαντικών 24ώρων και για τους δύο, μέσα από ιδιαίτερες στιγμές που το επίπεδο της κουβέντας δεν υπήρξε πάντα φιλικό, ένεκα της απίστευτα κυκλοθυμικής διάθεσης του συγγραφέα, θα απογυμνωθεί πλήρως ο χαρακτήρας του, άλλοτε αποκαλύπτοντας έναν απλοϊκό άνθρωπο που διασκεδάζει με τις κενές περιεχομένου περιπέτειες του John Woo, φλερτάρει, αστειεύεται, εκδηλώνει τα συναισθήματα του, άλλοτε όμως μοιάζει τόσο απόμακρος και καταπιεσμένος σε μια σχιζοειδή σκέψη, που ενδεχόμενα κάποια στιγμή να τον ωθήσει σε μοιραίες επιλογές.

Η αφήγηση στο έργο του James Ponsoldt, ενός αξιόλογου νέου Αμερικάνου indie συλλογιστικής σκηνοθέτη (The Spectacular Now) έχει παρελθοντικό ύφος και ξεκινά από την στιγμή που γίνεται γνωστή η αυτοκτονία του θεματικού του ήρωα. Μέσα από μια όμορφη έμπνευση, εκείνης του ξετυλίγματος της κασέτας, που τα πάντα μια φορά και έναν καιρό είχαν καταγραφεί, μα ουδέποτε δημοσιοποιηθεί, μιας και δεν θεωρήθηκαν σπουδαία αναφοράς από την ηγεσία της φημισμένης μουσικής επιθεώρησης. Ουσιαστικά την συντριπτική πλειοψηφία της παρουσίας στο εκράν, μοιράζονται οι δύο βασικοί πόλοι του στόρι, που ο καθένας τους από αυτούς τους ατέρμονους διάλογους, έχει κάτι να κερδίσει. Ο Λίπσκι σίγουρα κάτι παραπάνω, αφού το βιβλίο με το ίντερβιου που εξέδωσε, έγινε κι αυτό με την σειρά του διεθνές χιτ.

Για πες: Τονισμός του όμορφα δομημένου σεναρίου, οι δύο ερμηνείες των τόσο ταλαντούχων πρωταγωνιστών, που ο καθένας από την μεριά του έχει να επιδείξει ένα το λιγότερο αξιοπρεπές παρελθόν υποκριτικά. Δεν κατάφερα να διακρίνω ποιος ίσως να δικαιούται το περισσότερο χειροκρότημα, από τον Jason Segel ως αυτοκαταστροφικό συγγραφέα και τον Jesse Eisenberg ως επίμονο ρεπόρτερ, εκτιμώ πως ο πρώτος έφερε εις πέρας δυσκολότερο έργο από τον δεύτερο, που κατάτι έχει τυποποιηθεί σε τέτοιου είδους ρόλους. Ένα φιλμ ειδικού (ίσως και φανατικού του τιμώμενου προσώπου) κοινού, που θα πρέπει διαρκώς να σημειώνει είτε σε νου, είτε μπλοκάκι καλύτερα, τις φιλοσοφημένες ευθύβολες ατάκες του Γουάλας, ώστε να κερδίσει ακόμη περισσότερα από το Τέλος Διαδρομής.

Τέλος Διαδρομής (The End of the Tour) Rating




Στις δικές μας αίθουσες? Στις 19 Νοεμβρίου 2015 από την Tanweer
Περισσότερα... »

Dheepan: Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα (Dheepan) PosterDheepan: Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα
του Jacques Audiard. Με τους Antonythasan Jesuthasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby, Vincent Rottiers, Marc Zinga


Από πόλεμο σε πόλεμο
του zerVo (@moviesltd)

Άνετα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως απάντηση στο καίριο ερώτημα, τι στην ευχή ανθρώποι είναι ετούτοι που αραδιάζονται κατά χιλιάδες καθημερινά από τα καρυδότσουφλα των γειτόνων δουλεμπόρων στα νησιά του Αιγαίου, που λειτουργούν ουσιαστικά σαν γεφύρια προώθησης τους σε αυτό το σίχαμα που ονομάζουμε Ευρώπη. Το οποίο για εκείνους λειτουργεί εντελώς διαφορετικά στην ψυχοσύνθεση, στην λογική, στον τρόπο σκέψης τους, μιας και φαντάζει με τόπο παραδεισένιο και λαμπρό, που δεν έχει την παραμικρή σχέση με την κόλαση που μέχρι τα χθες βίωναν στον τόπο τους. Στην πατρίδα τους δηλαδή, που θα διάλεγαν μονομιάς να επανέλθουν, αν και εφόσον οι συνθήκες τους το επέτρεπαν και έσβηνε ολοσχερώς η φλόγα του πολέμου. Η βασική μου ένσταση δηλαδή με την εγχώρια μαρκίζα του φιλμ. Οι φουκαριάρηδες φυσικά και έχουν εστία, που ακόμη και καταματωμένη και κατακερματισμένη τους καρτερεί. Το όνειρο τους, είναι εκείνο που μαραζώνει και διαλύεται μόλις δουν που ακριβώς πάτησαν το πόδι τους, υποτίθεται για να σωθούν...

Dheepan: Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα (Dheepan) Wallpaper
Πολεμώντας στο πλευρό των ανταρτών, των ηττημένων της εμφύλιας διαμάχης στην πολύπαθη Κεΰλάνη, Τίγρεων Ταμίλ, ο Σιβαντάσαν, έχοντας απολέσει σύζυγο και θυγατέρες, θα πάρει την γεμάτη ρίσκο, αλλά και μοναδική λογική, απόφαση να κάψει τη στολή και να ακολουθήσει το διάβα προς την Γηραιά Ήπειρο, όπως κάνουν αμέτρητοι κυνηγημένοι συμπατριώτες του. Παίρνοντας καινούργια ταυτότητα, ενός ήδη νεκρού στις σφαγές, θα αλλάξει το όνομα του σε Ντιπάν και μαζί με την εξίσου άμοιρη νεαρή Γιαλίνι, αλλά και την εννιάχρονη περιφερόμενη στο στρατόπεδο συγκέντρωσης ορφανή Ιλαγιάλ, θα συνθέσουν μια ψεύτικη τριμελή οικογένεια, που θα ψάξει τις ελάχιστες ελπίδες της στην Γαλλία.

Αφού οι τρεις τους περάσουν ένα μικρό διάστημα στο βαρέλι των εθνοτήτων της πρωτεύουσας, εντέλει θα σταθούν τυχεροί, καθώς εκείνος θα βρει εργασία ως επιστάτης, σε μπλοκ θεόρατων πολυκατοικιών της περιφέρειας κι εκείνη ως οικιακή βοηθός ενός ταλαιπωρημένου εύπορου κυρίου, αποκομίζοντας έσοδα, που θα τους βοηθήσουν να κάνουν ένα καινούργιο ξεκίνημα, έστω και ως κίβδηλη φαμίλια. Η πραγματική ταυτότητα των εργοδοτών της Γιαλίνι, δεν θα αργήσει να αποκαλυφθεί, καθώς ο διαρκώς οπλισμένος και κυκλοθυμικός Μπραχίμ, είναι ο αρχηγός μιας εκ των τοπικών συμμοριών, που παίρνουν μέρος στον πόλεμο για την κυριαρχία της υποβαθμισμένης περιοχής. Μια κατάσταση που στον νου του Ντιπάν θα ξυπνήσει μνήμες του πρόσφατου παρελθόντος και μαζί τα άγρια ένστικτα που γεννήθηκαν στην ψυχή του, στην αφιλόξενη ζούγκλα της Σρι Λάνκα.

Ουσιαστικά δηλαδή παίρνει μπροστά κατά την διάρκεια της αφήγησης ο απαράβατος κανόνας του "το παρελθόν φυγείν αδύνατον", μιας και εκεί ακριβώς που διαφαίνεται στον μακρινό ορίζοντα μια υποψία ηλιαχτίδας, που ενδεχόμενα θα φωτίσει την θολή ματιά του ταλαιπωρημένου Ασιάτη, ξυπνούν τα φαντάσματα και εκείνες οι θύμησες που θα τον μετατρέψουν ξανά σε δολοφόνο - εγκληματία - πολεμιστή. Πάνω που ο ίδιος αρχίζει και γίνεται αποδεκτός, από την στην συντριπτική της πλειοψηφία μικρή σοσιετέ των πολυκατοικιών ως ο φιλήσυχος μάστορας / οδοκαθαριστής / θυρωρός, πάνω που η fake Κυρά του, θα δελεαστεί ακραία από το πεντακοσάρικο μηνιάτικο, που της δίνει ο ντόπιος βαρόνος για να του μαγειρεύει νοστιμιές και να του καθαρίζει το δωμάτιο. Μα για στάσου, κάπου υπάρχει κι ένα παιδί στο στόρι, ούτε καν δέκα χρονώ, που μπορεί να μην πέθανε από το γιαταγάνι στο χωριό του, αλλά πεθαίνει καθημερινά από μαρασμό, ελλείψει αληθινών γονιών, πραγματικών φίλων, ουσιαστικών ανθρώπων που να νοιάζονται για εκείνη. Όπως δεν νοιάστηκε και πολύ η προοπτική του σπουδαίου Jacques Audiard, χάνοντας μια μεγάλη ευκαιρία να μετατοπίσει το μελοδραματικό βάρος της πλοκής του σε αυτή την παιδούλα, αντίθετα από ένα σημείο και κατοπινά την λησμονεί ολοσχερώς, σαν να μην υφίσταται καν στο γενικό κάδρο.

Είναι η στιγμή που το κοινωνικό δράμα, δίνει την σκυτάλη του στον γκανγκστερικό χαμό, τονίζοντας το επιμύθιο προς τους ήρωες του, λέγοντας τους πως πόλεμο άφησαν πίσω τους, πόλεμο θα ξαναβρούν μπροστά τους. Άριστος μαέστρος του ρεαλισμού των εικόνων του, ο Γάλλος δημιουργός, ακολουθεί τα βήματα των πιο πρόσφατων αναλόγου ύφους, αλλά πολύ πιο σφιχτοδεμένων σεναριακά Un Prophete και De Rouille Et D'Os, προσφέροντας πλάνα που ρίχνουν γροθιές στο στομάχι, σίγουρα πολύ μικρότερης έντασης πάντως, από εκείνες που μοίρασαν ο Άραβας φυλακισμένος που εξελίχθηκε σε μέγα μαφιόζο ή το ιδιόμορφο δέσιμο του πρώην εκτελεστή με την τραυματισμένη σωματικά και ψυχικά εκπαιδεύτρια φαλαινών, αντίστοιχα.

Μπορεί στην πλατεία που παρακολουθεί την αγωνία των Ταμίλ στην νέα Γη της Επαγγελίας τους, να επικρατεί μια τάση συμπάθειας προς τα πρόσωπα τους (στην ξεχασμένη πιτσιρίκα δεν υπάρχει απλά τάση, αυτό είναι δεδομένο) ουδείς λησμονεί όμως πως ο Ντιπάν δύναται να μεταβληθεί μονομιάς στο καλά εκπαιδευμένο στους γκουερίλας φονικό όπλο, την ίδια στιγμή που η Γιαλίνι (μια από τις πέντε σπουδαιότερες γυναικείες ερμηνείες της χρονιάς, από την Srinivasan) δεν πείθει στιγμή για το αγαθό των προθέσεων της, ούσα πανέτοιμη να εγκαταλείψει τους πάντες και τα πάντα για να περάσει μόνη της με ελαφρά πηδηματάκια την Μάγχη. Πιθανολογώ πως για την χρονική οικονομία του έργου, στο κοπίδι πρέπει να χάθηκαν επεξηγηματικές σεκάνς, που θα έφεραν τους ήρωες κοντύτερα τόσο μεταξύ τους - ένα ματσάκι μαργαριτούλες, δεν κάνει τόση δουλειά - όσο κυρίως στον θεατή τους.

Ανισότητες και αυξομειώσεις των παλμών που ο Audiard από την απαρχή του καλλιτεχνικού του δρόμου δεν με είχε συνηθισμένο, δίνοντας μου σχεδόν πάντα μια γραμμή εξιστόρησης που δεν απαιτούσε τόση ατέρμονη φαντασία για να κολλήσει με την συνέχεια και την εξέλιξη. Εδώ ενώ τα βήματα έγιναν σωστά και μελετημένα μέχρι το πέρας της πρώτης πράξης, στην δεύτερη έγιναν τέτοια άλματα, που ούτε την αρχική (πριν την πολύ μεγάλη και έξοχα κινηματογραφημένη) έκρηξη του Dheepan δικαιολογούν, ενώ αφήνουν και μια ασάφεια για τους παραστρατιωτικούς που επιστρέφουν από το πουθενά στην ζωή του, την συνθλίβουν και - επίσης - χάνονται μετά δευτερολέπτων.

Για πες: Ο Φραντσέζος στήνοντας τόσο ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων του κοινού του, είναι λογικό σε κάποιες στιγμές να περνά την κάμερα από κάτω του, μην καλύπτοντας τις. Ασυζητητί ο ασήκωτος Χρυσός Φοίνικας των πιο πρόσφατων Καννών, δεν καθρεφτίζεται στην ποιότητα του φιλμ, που είναι μεν αξιόλογο, μα όχι καλύτερο άλλων του Κονκόρσο. Και σαφέστατα όχι καλύτερο του συνόλου της φιλμογραφίας του Audiard, που στην προσωπική μου ματιά θεωρείται ως ο μέγιστος της σύγχρονης τρικολόρ φιλμικής βιομηχανίας, εξού και ο βαρύγδουπος Παλμ Ντορ, που του δόθηκε εκτιμώ πιότερο για την τεράστια προσφορά του στην Έβδομη Τέχνη, παρά για την παρούσα μελέτη της ψυχής των κατατρεγμένων από όλους μεταναστών.

Dheepan: Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα (Dheepan) Rating




Στις δικές μας αίθουσες? Στις 19 Νοεμβρίου 2015 από την Seven / Spentzos
Περισσότερα... »

Σύμπτωμα (Symptom) PosterΣύμπτωμα
του Άγγελου Φραντζή. Με τους Κάτια Γκουλιώνη, Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, Μισέλ Βάλεϊ, Ελένη Βεργέτη, Γιάννη Νικολαϊδη


She Devil!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Να πάρει ο διάολος να πάρει...

Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι πλέον μπορούμε να δούμε ελληνικές ταινίες είδους, χωρίς να προσπαθούμε να κρυφτούμε από ντροπή και χωρίς να χασκογελάμε. Είναι κι αυτό μια κατάκτηση. Αν κρίνουμε από αυτά που είδαμε στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που τελείωσε πριν λίγες μέρες, το επίπεδο των πρόσφατων ελληνικών ταινιών είναι ανεβασμένο. Κι αυτό όσο να πεις είναι παρήγορο σε μια άθλια, καταθλιπτική και άγρια περιρρέουσα ατμόσφαιρα.

Σύμπτωμα (Symptom) Wallpaper
Αυτή είναι η 4η μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί ο Άγγελος Φραντζής και είναι φανερό πως έχει διανύσει πολύ μεγάλη απόσταση από την πρώτη του, το «Polaroid» (2000). Ήδη βέβαια από τη δεύτερη ταινία του, το πολύ όμορφο «Το όνειρο του σκύλου» (2005) έδειχνε να τον ελκύει το σινεμά του φανταστικού, ένα σινεμά που συνήθως οι σκηνοθέτες μας οι οποίοι ασχολούνται μαζί του τα κάνουν μαντάρα! Η επόμενή του ταινία ήταν το πειραματικό «Μέσα στο δάσος» (2010), την οποία γύρισε εξολοκλήρου με μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή! Και ακολουθώντας το patern της μίας ταινίας ανά πέντε χρόνια έσκασε μύτη φέτος το «Σύμπτωμα». Πάντως, για την επόμενη ταινία του, τη διεθνή συμπαραγωγή «Virus» στην οποία χρήματα βάζουν η Ελλάδα, η Γαλλία και η Λετονία, δεν θα χρειαστεί κατά πως φαίνεται να περιμένουμε πέντε χρόνια, μιας που τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν τον ερχόμενο χειμώνα στη Λετονία και τη Ρωσία με πρωταγωνιστές την Κάτια Γκουλιώνη, τον Ανδρέα Κωνσταντίνου και ξένους ηθοποιούς.

Η υπόθεση: Ένα χειμώνα, σ’ ένα απομονωμένο νησί κάνει την εμφάνισή του ένα πλάσμα με δερμάτινο μπουφάν και μάτια που λαμπυρίζουν στο σκοτάδι. Όποιος έρχεται σε επαφή μαζί του χάνει τα λογικά του. Οι κάτοικοι ζητούν τη βοήθεια μιας παράξενης κοπέλας που μοιάζει να είναι η μόνη που μπορεί να τα βάλει μαζί του. Προκειμένου να δυναμώσει την πίστη της, εκείνη οδηγείται σε πράξεις όλο και πιο ακραίες, που μοιάζουν να κρύβουν μια μυστική σχέση μαζί του.

Η άποψή μας: Ομολογώ πως δεν έχω τις αισθητικές και τεχνικές γνώσεις για να αποκρυπτογραφήσω τούτο το φιλμικό γρίφο. Μια ταινία που μου άρεσε οπτικά πάρα πολύ αλλά από την οποία δεν κατάλαβα Χριστό! Ό,τι κατάλαβα θα προσπαθήσω να το μοιραστώ εδώ μαζί σας. Συνεπικουρούμενος από μια δήλωση του ίδιου του σκηνοθέτη: «Το ''Σύμπτωμα'' είναι μια ταινία για όλα όσα νομίζουμε ότι είναι ο διάβολος… μια ποιητική έρευνα πάνω στην σκοτεινή και ανοίκεια πλευρά της ύπαρξης. Ένα φιλμ φανταστικού κινηματογράφου, με καρδιά μελοδράματος, που βυθίζεται στον υποσυνείδητο κόσμο μιας γυναίκας για να αγγίξει το σύμπτωμα της άγριας σύγκρουσης ανάμεσα στην ενόρμηση και την ηθική». Εγώ θα ήθελα να έχω ένα λεξικό, κάποιους κώδικες, για να νιώθω, να καταλαβαίνω, να εξηγώ. Όπως συμβαίνει με τον ήχο που παίζει στη φλογέρα ένας από τους ηθοποιούς της ταινίας. Βγάζει έναν χαρακτηριστικό ήχο: «Κίνδυνος», λέει. Βγάζει άλλον χαρακτηριστικό ήχο: «Ήσυχα», λέει. Βγάζει και τρίτο χαρακτηριστικό ήχο: «Κάτι συμβαίνει», εξηγεί.

Ανάλογα με τον ήχο της φλογέρας, λοιπόν, οι συγχωριανοί του συγκεκριμένου ανθρώπου καταλαβαίνουν τι γίνεται αναφορικά με τις δραστηριότητες αυτού του παράξενου πλάσματος, του διαβόλου εν πάση περιπτώσει. Ο θεατής δεν έχει τέτοιο βοήθημα λοιπόν. Φευ! Ο διάβολος πηδάει το βουνό. Ο διάβολος αναγκάζει μια γυναίκα να ξεγυμνωθεί εν μέσω κοπαδιού προβάτων (χωρίς πλάκα, εξαιρετική σκηνή, που σε ταράζει χωρίς να καταλαβαίνεις για ποιον λόγο ακριβώς). Ο διάβολος αναγκάζει άλλη γυναίκα να κατουρήσει αντίθετα στον άνεμο. Ο διάβολος μοιάζει λίγο με τον κουνελάνθρωπο στο «Donnie Darko». Γενικώς, η ταινία, βαριά σε συμβολισμούς, με παρέπεμψε σε μια στιγμή στο σινεμά του Apichatpong Weerasethakul, χωρίς τις πολιτικές αναφορές.

Σπουδαία ατμόσφαιρα, το χειμωνιάτικο τοπίο της Αμοργού και της Τήνου (όπου έγινε το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων) λειτουργεί εξαιρετικά, ελάχιστοι διάλογοι και ξαφνικά, στο μέσον της ταινίας, ένα γαμήλιο πάρτι με πολλούς συνδαιτημόνες και πολύ, πάρα πολύ λόγο! Αυτός που παντρεύεται είναι ο Μαρκουλάκης. Πολλά συζητιούνται στη συγκεκριμένη κουβέντα για την ηθική, το καλό κτλ κτλ. Εντέλει, ο Μαρκουλάκης φιλάει κρυφά την παράξενη κοπέλα, που είναι καλεσμένη στο γάμο και η γυναίκα την οποία είχε παντρευτεί, αυτοκτονεί! Για να πάμε μετά πάλι σε weird mode. Και ιδού, η παράξενη κοπέλα να πλησιάζει τον διάβολο! Και το συγκεντρωμένο πλήθος, έξω από ένα νταμάρι, αρχίζει να πετροβολά το παράξενο πλάσμα. Και το σκοτώνει. Ναι, αλλά τι σκοτώνει; Είπαμε, εξαιρετική ατμόσφαιρα, αισθητική τελειότητα, κυριαρχία του σκηνοθέτη στα αισθητικά του μέσα, αλλά αν καταλάβετε κάτι παραπάνω, σας παρακαλώ, εξηγείστε το και σε μένα.

Σύμπτωμα (Symptom) Rating




Στις δικές μας αίθουσες? Στις 19 Νοεμβρίου 2015 στην Ταινιοθήκη
Περισσότερα... »

Το παραμύθι των παραμυθιών (Tale of Tales) PosterΤο παραμύθι των παραμυθιών
του Matteo Garrone. Με τους Salma Hayek, Vincent Cassel, Toby Jones, John C. Reilly, Shirley Henderson, Stacy Martin, Bebe Cave, Alba Rohrwacher


Σόδομα και... Γόμορα
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Και ζήσαν αυτοί καλά;

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ταυτίσει την έννοια του παραμυθιού στην κινηματογραφική του εκδοχή με τις ταινίες κινουμένων σχεδίων της Ντίσνεϊ. Όπου, προφανώς, πολλά κακά συμβαίνουν μέχρι τη δικαίωση των «καλών» στο φινάλε αλλά τίποτε δεν πλησιάζει τον ρεαλισμό. Ήθελε να τον ξορκίσει τον ρεαλισμό ο Ντίσνεϊ, ήθελε το κακό να είναι γραφικό χωρίς να είναι έντονο, χωρίς να τρομάζει τα παιδιά – θεατές των ταινιών του. Ήθελε το κακό καρικατούρα και πάντα μα πάντα να υπάρχει happy end. Ε, λοιπόν, τα πράγματα είχαν πολύ διαφορετική αφετηρία και πορεία μέχρι τον τερματισμό...

Το παραμύθι των παραμυθιών (Tale of Tales) Wallpaper
Αν ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν μπορεί να θεωρηθεί βασιλιάς των παραμυθιών «θετικού προσήμου», οι Γερμανοί Αδελφοί Γκριμ είχαν διαφορετική προσέγγιση στο θέμα, εντελώς σκοτεινή, καθόλου οπτιμιστική, μπολιασμένη με τους αρχέγονους φόβους του ανθρώπινου είδους. Ε, λοιπόν, οι Γκριμ τον Τζιαμπατίστα Μπαζίλε είχαν ως θεό τους και εμπνευστή τους! Ο Μπαζίλε (1570 - 1632) ήταν ακαδημαϊκός, αυλικός και στρατιώτης. Άντλησε ιδέες και ιστορίες από την προφορική παράδοσης της Κρήτης και της Βενετίας. Με την καταγραφή 50 παραμυθιών, δημιούργησε ένα σημαντικότατο μνημείο του γραπτού λόγου, το «Παραμύθι των παραμυθιών». Με θαυμάσια χρήση της γλώσσας, καθώς κι ένα στιλ που αναμιγνύει μαγικά τον ερωτισμό και τη βία, το κομψό και το γκροτέσκο, ο συγγραφέας τοποθετεί σε ένα εντυπωσιακό καμβά ένα καταπληκτικό φάσμα χαρακτήρων, από τέρατα και μάγους μέχρι βασιλιάδες και μαγεμένα ζώα. Όμως, ακόμη και αυτά τα υπερφυσικά πλάσματα αποκαλύπτονται με έναν τρόπο νατουραλιστικό, αφού, για τον Μπαζίλε, το φόντο για τις ιστορίες του είναι ένας κόσμος προσεγγίσιμος, στον οποίο εισβάλλουν θαυματουργά ή και τερατώδη στοιχεία. Το «Παραμύθι των Παραμυθιών» είναι το πρώτο έργο που αποτελείται αποκλειστικά από παραμύθια, ενώ ο Μπαζίλε ήταν ο πρώτος συγγραφέας που πέτυχε να αναπαραγάγει στην εντέλεια τους τοπικούς προφορικούς επιτονισμούς. Από αυτά τα 50 παραμύθια ο Matteo Garrone, στην πρώτη του αγγλόφωνη ταινία, επέλεξε τρία και τα μετέφερε στη μεγάλη οθόνη.

Η υπόθεση: Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχαν τρία σπουδαία βασίλεια που γειτνιάζανε. Σε κάθε ένα από αυτά, οι βασιλείς κινούσαν τα νήματα, παλεύοντας ταυτόχρονα με τους ανομολόγητους πόθους τους.

Η Βασίλισσα του Longtrellis θέλει, πάνω και πέρα από κάθε τι, ένα δικό της παιδί. Μαθαίνοντας ότι ο μόνος τρόπος να μείνει επιτέλους έγκυος είναι να φάει την καρδιά ενός θαλάσσιου τέρατος, παροτρύνει τον Βασιλιά της να το σκοτώσει για χάρη της. Η επιθυμία της θα γίνει πραγματικότητα, όχι όμως χωρίς το αντίστοιχο τίμημα…

Ο Βασιλιάς του Strongcliff κυβερνάται από την ηδυπάθεια του, παραδομένος στις ανεξέλεγκτες ορμές του. Μία μυστηριώδης φωνή που έρχεται μέσα από ένα σπίτι, θα του τραβήξει την προσοχή, όμως όσο εκείνος ερωτεύεται τη γυναίκα που κρύβεται στην άλλη μεριά του τοίχου, τόσο εκείνη διστάζει να του αποκαλυφθεί. Συμφωνεί μόνο να τον επισκεφθεί ένα βράδυ στο παλάτι. Αλλά υπό έναν όρο: όλα τα κεριά να παραμείνουν σβηστά και οι δυο τους να βρεθούν στο απόλυτο σκοτάδι.

Τέλος, ο Βασιλιάς του Highhills αναπτύσσει μια αφύσικη εμμονή με έναν ψύλλο, ο οποίος σιγά-σιγά γιγαντώνεται. Όταν έρθει η στιγμή της επιλογής συζύγου για την όμορφη νεαρή κόρη του, ο Βασιλιάς αποφασίζει να την παντρέψει με όποιον απαντήσει σε ένα ιδιόμορφο γρίφο. Εκείνος, όμως, που απαντά σωστά, σοκάρει με την εμφάνισή του...

Η άποψή μας: Με αυτήν την ταινία ο Ιταλός σκηνοθέτης Matteo Garrone έλαβε μέρος για τρίτη φορά στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ των Καννών. Εντάξει, αυτό δεν λέει κάτι το ιδιαίτερο αν δεν συμπληρώσουμε πως ο Garrone έχει σκηνοθετήσει τρεις ταινίες όλες κι όλες! Ήτοι, όλες του οι ταινίες διαγωνίστηκαν στις Κάννες! Μάλιστα, οι προηγούμενες δύο τιμήθηκαν – και οι δύο – με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής! Τόσο το «Gomorra» του 2008 (σημείωση: ήμουν κι εγώ παρών σε εκείνο το φεστιβάλ – κλαψ, λυγμ) όσο και το «Reality» του 2012 (το οποίο, σημειωτέον, δεν προβλήθηκε στις ελληνικές αίθουσες).

Ο 47χρονος σκηνοθέτης λοιπόν δημιουργεί ένα γκροτέσκο, μεσαιωνικό και αναγεννησιακό ταυτόχρονα κόσμο για να μας διηγηθεί τις υπέροχες – οπτικά – ιστορίες του. Και τονίζουμε το «οπτικά» γιατί κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί τα υψηλής αισθητικής πλάνα του που παραπέμπουν σε πίνακες ζωγραφικής. Είτε μιλάμε για έναν βασιλιά που βουτάει με σκάφανδρο στη θάλασσα προκειμένου να σκοτώσει ένα τέρας. Είτε μιλάμε για μια βασίλισσα που ψάχνει τον πολυαγαπημένο της γιο σε έναν λαβύρινθο. Είτε μιλάμε για μια κοπέλα που την κυνηγάει ο ευμεγέθης σύζυγός της – δράκος μέσα σε ρεματιές και λαγκάδια. Είτε μιλάμε για κάποιον σχοινοβάτη που ισορροπεί πάνω από τα κεφάλια των πρωταγωνιστών. Είτε μιλάμε για έναν πύργο από τις άκρες του οποίου άνετα κάποιος μπορεί να αυτοκτονήσει. Οι εικόνες του Garrone μένουν στο νου, το μετείκασμα σε ακολουθεί πολύ ώρα αφού έχεις φύγει από την αίθουσα. Και το κόκκινο, πόσο κόκκινο και έντονο και κυρίαρχο: από την καρδιά του τέρατος, από το φόρεμα της βασίλισσας, από το αίμα που αναβλύζει από την πηγή στο δέντρο. Κοστούμια, τοποθεσίες, σκηνικά, όλα υψηλής αισθητικής. Όπως και η μουσική που χαϊδεύει τα αυτιά σε σύμπνοια με τα οπτικά ερεθίσματα. Κι έρχεται το αλήτικο «ναι, αλλά...».

Αν χρειάζεται ηθικό δίδαγμα (όπως συνήθως συμβαίνει με τα παραμύθια) ποιο είναι αυτό; Του αρκεί του σκηνοθέτη να μας αφηγείται εντυπωσιακές ιστορίες που μένουν ως εικόνες στο νου ή θέλει και κάτι να μας πει παραπάνω; Χμ, δύσκολα. Εντάξει, κάποιος θα μπορούσε να χαρακτηρίσει την ταινία... γυναικεία (και όχι φεμινιστική, υπάρχει διαφορά), μιας που καθεμιά από τις ιστορίες αφηγείται κάτι που εμείς οι σωβινιστές άνδρες χαρακτηρίζουμε θηλυκές εμμονές: παιδί, νεότητα, χειραφέτηση. Η Salma Hayek κάνει τα πάντα για να αποκτήσει παιδί και μετά προβαίνει στην υπέρτατη θυσία για χάρη του. Η Stacy Martin από τη στιγμή που γίνεται νέα και όμορφη δεν θέλει να έχει πια καμία σχέση με την γραία, πολυαγαπημένη της αδελφή. Και η Bebe Cave μέχρι που θα δολοφονήσει προκειμένου να γλυτώσει από τον σύζυγο με τον οποίο την πάντρεψε ο πατέρας της παρά τη θέλησή της. Τεςπα, μια χαρά ταινία είναι η συγκεκριμένη, θα σας... παραμυθιάσει για τα καλά χωρίς να χάνει την επαφή της με την πραγματικότητα και προφανώς απευθύνεται σε μεγάλα παιδιά – τα μικρά παιδιά μπορούν πάντοτε να επιλέξουν κάποια χολιγουντιανή παραγωγή κινουμένων σχεδίων...

Το παραμύθι των παραμυθιών (Tale of Tales) Rating




Στις δικές μας αίθουσες? Στις 19 Νοεμβρίου 2015 από την Odeon
Περισσότερα... »

Ryan Gosling
Για καιρό το όνομα του έπαιζε δυνατά ως ένα από τα επικρατέστερα για να συνθέσουν το καστ μιας από τις πλέον αναμενόμενες κινηματογραφικές συνέχειες και εντέλει οι φήμες αποδείχτηκε πως είχαν βάση. Ο λόγος για τον σούπερ αστέρα Ryan Gosling, που και επίσημα πλέον αποτελεί μέλος της ερμηνευτικής ομάδας του Blade Runner 2, την παραγωγή του οποίου υποστηρίζει με θέρμη ο σκηνοθέτης του ορίτζιναλ, Ridley Scott. Ο Αμερικάνος ηθοποιός θα βρεθεί έτσι δίπλα στον Harrison Ford, που επιστρέφει σε έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς ρόλους της τεράστιας καριέρας του, στο φιλμ που την σκηνοθεσία του έχει αναλάβει ο σπουδαίος Denis Villeneuve, δημιουργός των Incendies, Prisoners, Enemy και του πρόσφατου Sicario. Δεδομένα στο σίκουελ της μυθικής κινηματογραφικής μεταφοράς του έργου του Philip Dick, θέση ήδη έχει πάρει ο βετεράνος και 12 φορές υποψήφιος για Όσκαρ διευθυντής φωτογραφίας Roger Deakins (από το The Shawshank Redemption ίσαμε το No Country For Old Men και το Skyfall) ενώ το φιλόδοξο ετούτο πλάνο της Warner Bros αναμένεται να προσεγγίσει τις αίθουσες, άγνωστο με ποιον ακριβώς τίτλο, στα μέσα του 2017. 

Ryan Gosling Blade Runner 2
Περισσότερα... »

Memento Remake
Μπορεί το όνομα του ακόμη να μην είναι από τα πιο διαδεδομένα, χαίρει όμως ιδιαίτερης εκτίμησης στις σινεφίλ κοινότητες, χάρη στο μέχρι στιγμής έργο του, που έχει αναγνωριστεί ακόμη κι από τον μέγα Martin Scorsese, ο οποίος ανέλαβε και την παραγωγή της πιο πρόσφατης ταινίας του με τον τίτλο High Rise. Ο σκηνοθέτης Ben Wheatley. χάρη σε ένα από τα καλύτερα θρίλερς της δεκαετίας όπως το Kill List, σε μια από τις πιο ιδιόμορφες ιστορίες αγάπης σαν του Sightseers και λόγω του ασπρόμαυρου δράματος εποχής γύρω από τον Βρετανικό Εμφύλιο στο A Field In England, έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο ελπιδοφόρους δημιουργούς της γενιάς του. Τόσο ώστε να μοιάζει σαν μια ιδανική επιλογή για την περίπτωση του ριμέικ της ονομαστής ταινίας του Henri Georges Clouzot, The Wages Of Fear, από το 1953. Το Μεροκάματο του Τρόμου, που ήδη είχε αποκτήσει μια πρώτη αγγλόφωνη διασκευή στα 1978 από τον William Friedkin, με τον τίτλο Sorcerer και αποτελεί μεταφορά στην μεγάλη οθόνη της νουβέλας του Georges Arnaud, παρουσιάζει την γεμάτη τρόμο πορεία τεσσάρων ετερόκλητων τυχοδιωκτών, που στην καυτή μεξικάνικη έρημο, καλούνται να μεταφέρουν δύο νταλίκες φορτωμένες με νιτρογλυκερίνη, υλικό που απαιτείται για να σβήσει η φωτιά που έχει αρπάξει πετρελαιοπηγή αμερικάνικων συμφερόντων. Εκτός από το γεγονός πως ο χαρισματικός Εγγλέζος κινηματογραφιστής ανέλαβε να συγγράψει σενάριο και να κρατήσει την μπαγκέτα του διευθυντή, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε ποιοι θα συνθέσουν το καστ και κυρίως ποιος θα πάρει την θέση του ενός και μοναδικού Yves Montand, που εδώ έδωσε μια από τις πλέον αξιομνημόνευτες ερμηνείες της σπουδαίας καριέρας του.

Memento Remake
Περισσότερα... »