Φύγαμε (Onward) Poster ΠόστερΦύγαμε
του Dan Scanlon. Με τις φωνές των Tom Holland, Chris Pratt, Julia Louis-Dreyfus, Octavia Spencer, Ali Wong, John Ratzenberger, Lena Waithe, Mel Rodgriguez, Tracey Ullman, George Psarras.


You can do magic!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου

Αυτή είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί ο γεννημένος στις 21 Ιουνίου του 1976 στο Μίτσιγκαν των ΗΠΑ, Dan Scanlon. Οι δύο προηγούμενες ταινίες του είναι το mocumentary «Tracy» (2009) και η ταινία κινουμένων σχεδίων Μπαμπούλες πανεπιστημίου (Monsters University, 2013).

Φύγαμε (Onward) Poster Πόστερ Wallpaper
Αυτή είναι η 22η μεγάλου μήκους ταινία της Pixar. Είναι η πέμπτη της ταινία στην οποία δεν εμφανίζονται καθόλου άνθρωποι. Μετά τον Καλόσαυρο και το Coco είναι η πρώτη ταινία της που δεν είναι σίκουελ. Τέλος, αυτή είναι η πρώτη ταινία της Pixar στην οποία δεν είχε οποιουδήποτε τύπου ανάμιξη ο John Lasseter, μετά την αποπομπή του ουσιαστικά από CEO του τμήματος κινουμένων σχεδίων της Ντίσνεϊ.

Η υπόθεση: Ο Ίαν Λάιτφουτ είναι ένα ξωτικό. Είναι γλυκός, καλοπροαίρετος, υπομονετικός, αλλά του λείπει η αυτοπεποίθηση και μερικές φορές τον κυριεύει η νευρικότητά του. Α, και παραείναι ρεαλιστής. Ζει μαζί με τη μητέρα του, την Λόρελ, και τον μεγαλύτερο αδελφό του, τον Μπάρλεϊ, που ως χαρακτήρας είναι το ακριβώς αντίθετο από τον Ίαν: είναι χαοτικός, ατίθασος, κάθε άλλο παρά νομοταγής, προτιμά το παρελθόν από το παρόν και πιστεύει βαθιά στην μαγεία. Αυτό που λείπει περισσότερο από τον Ίαν είναι ο πατέρας του, τον οποίο δεν γνώρισε ποτέ, μιας που πέθανε πριν εκείνος γεννηθεί. Μια μέρα πριν από τα 16α γενέθλιά του, η μητέρα του, βλέποντας τον Ίαν κάπως στεναχωρημένο, αποφασίζει να του δώσει ένα σπέσιαλ δώρο.

Πρόκειται για ένα σημείωμα που του είχε αφήσει ο πατέρας του – το περιεχόμενο δεν το γνώριζε η ίδια. Με μεγάλη του έκπληξη ο Ίαν, αλλά και ο Μπάρλεϊ και η μητέρα τους, διαπιστώνουν πως πρόκειται για μαγικό ξόρκι! Με τη βοήθεια ενός μαγικού ραβδιού κι ενός μαγικού πετραδιού το ξόρκι υποτίθεται ότι μπορεί να «αναστήσει» τον πατέρα του για ένα ολόκληρο 24ωρο! Ο Ίαν έχει αμφιβολίες, ο Μπάρλεϊ όμως ενθουσιάζεται! Δοκιμάζουν τον ξόρκι και καταφέρνουν το αδύνατον αλλά μόνον κατά το... ήμισυ! Ναι, ο πατέρας τους επιστρέφει από τους νεκρούς αλλά από... τη μέση και κάτω! Μόνο τα πόδια του! Ο Μπάρλεϊ είναι πεπεισμένος πως αν βρουν το πιο σπάνιο ανάλογο πετράδι, θα μπορέσουν να επαναφέρουν τον πατέρα τους ολόκληρο! Έχουν λιγότερες από 24 ώρες για να τα καταφέρουν! Θα φέρουν εις πέρας την ιερή αποστολή τους;

Η άποψή μας: Κυριολεκτικά, Onward σημαίνει «προς τα εμπρός». Εμένα τώρα, γιατί όλο αυτό μου έκανε «προς τα πίσω»; Τα παλιά τα χρόνια υπήρχε μαγεία και σήμερα ήρθε η... τεχνολογία και η μαγεία εξαφανίστηκε; Τα παλιά τα χρόνια τις έκαιγαν τις μάγισσες μωρέ. Αυτή η ωραιοποιημένη nostalgia χωρίς πατήματα, ιδίως όταν αμπαλάρεται με ύποπτα ιδεολογικά σχήματα, με κάνει και κλωτσάω. Ή ίσως όταν είδα την ταινία απλά να είχα ξυπνήσει στραβά! Όλα είναι πιθανά. Αλλά ρε παιδιά, όχι, δεν πείστηκα. Δεν γέλασα, δεν αιφνιδιάστηκα, άντε λίγο (στο τέλος) συγκινήθηκα, αλλά όχι επειδή το κατάφερε η ίδια η ταινία οργανικά αυτό, αλλά επειδή έκανα δικούς μου συσχετισμούς, κάτι που δεν μπορεί να προσμετρηθεί στα θετικά της. Νιώθω αναλογιζόμενος τη θέαση της ταινίας, πως εν πολλοίς είχα να αντιμετωπίσω ένα τέρας του... Φρανκενστάιν σε μορφή φιλμ κινουμένων σχεδίων.

Η πολυπολιτισμικότητα της κοινωνίας που παρουσιάζει η ταινία παραπέμπει στη Ζωούπολη (Zootopia). Απλά, αντί για ζώα (σαρκοφάγα και φυτοφάγα) έχουμε ξωτικά, νεράιδες, μονόκερους, τρολ και... κενταύρους. Το σενάριο θαρρείς και βασίστηκε σε παιχνιδιάρικη animation προβολή του «Dungeons and Dragons», που με ευχαρίστηση θα έβλεπε ο Σέλντον από το «Big Bang Theory», αλλά όχι εγώ: δεν έχω παίξει ποτέ μου «Dungeons and Dragons». Η ιδέα του «κρύβω τον πατέρα μου, ο οποίος έχει μόνο πόδια, κοτσάροντας ένα ψεύτικο σώμα» μου θύμισε - έντονα όμως - το «Τρελό σαββατοκύριακο στου Μπέρνι», μια πολύ αστεία (έτσι τη θυμάμαι τουλάχιστον) κωμωδία από το πολύ μακρινί 1990! Πάρε και λίγο προχωρημενιά ασορτί με τους... μοντέρνους καιρούς – λεσβία αστυνομικός λοιπόν σε ταινία κινουμένων σχεδίων της Pixar – Marvel, φάε τη σκόνη τους – oh wait, και οι δύο για την Ντίσνεϊ βγάζετε φραγκάκια, ε;

Δεν ψήθηκα ρε γαμώτο. Όντας μια ταινία «αναζήτησης», το όλον είχε – αναγκαστικά – και ολίγον τι επεισοδιακό χαρακτήρα. Άλλα επεισόδια λειτουργούσαν κι άλλα όχι. Πχ, οι νεράιδες, που παρουσιάζονται ως φετιχιστές των δερμάτινων λιλιπούτειοι born to be wild, ε, δεν με έκαναν να γελάσω, όπως ήταν ο στόχος. Να πω την μαύρη αλήθεια, η μόνη σκηνή στην οποία πραγματικά γέλασα ήταν εκείνη με το κάνιστρο της βενζίνης και το ξόρκι μεγέθυνσης που εξελίχθηκε σε «αγάπη μου, συρρίκνωσα τον αδελφό μου». Ναι ρε φίλε, αστείο. Άντε και λίγο με το εύρημα του δολοφονικού ζελέ! Εντέλει, αυτή η ωδή στον μεγάλο αδελφό πετυχαίνει τον στόχο της σε ότι αφορά το πιο ενήλικο κοινό: η σκηνή στο ηλιοβασίλεμα, αφού έχει επιτευχθεί ο στόχος κι έχει νικηθεί ο δράκος, είναι σπουδαία. Και χωρίς λόγια: έτσι όπως πρέπει. Μετά από ταινίες όπως το Coco και το Sing έχω γίνει πιο δύσκολος απέναντι στα κινούμενα σχέδια. Έχω καλομάθει. Από την άλλη, όλα τα παραπάνω τα γράφει ένας πικραμένος (μουάχαχαχαχαχα) 50άρης.

Κάτι μου λέει πως τα πιτσιρίκια θα έχουν εντελώς διαφορετική γνώμη από τη δική μου. Κι εκεί όπου η μυθική manticore, με σώμα λιονταριού, ουρά σκορπιού και φτερά δράκου, θα τα πάρει στο κρανίο και θα «ξυπνήσει», θα γουστάρουν τρελά. Εδώ ήρθαμε, πάμε να φύγουμε...

Φύγαμε (Onward) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Feelgood Ent.!
Περισσότερα... »

Σκοτεινά Νερά (Dark Waters) Poster ΠόστερΣκοτεινά Νερά
του Todd Haynes. Με τους Mark Ruffalo, Anne Hathaway, Bill Camp, Tim Robbins, Victor Garber, Mare Winningham, William Jackson Harper, Bill Pullman, Louisa Krause.


Θυσία στο βωμό του χρήματος
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

«Αμερικάνοι να δηλητηριάζουν Αμερικάνους;».

Αυτή είναι η όγδοη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθετεί ο γεννημένος στις 2 Ιανουαρίου του 1961 στο Λος Άντζελες Αμερικανός Todd Haynes. Αναλυτικά, η έως τώρα φιλμογραφία του έχει ως εξής: «Poison» (1991) – αυτή είναι η μοναδική του ταινία που δεν βρήκε κινηματογραφική διανομή στη χώρα μας, «Safe» (1995), «Velvet Goldmine» (1998), «Ο παράδεισος είναι μακριά» (Far from Heaven, 2002), «I'm Not There» (2007), «Carol» (2015) και «Το δωμάτιο των θαυμάτων» (Wonderstruck, 2017). Στις τέσσερις από τις οχτώ ταινίες του βασικό (και σχεδόν πάντα πρωταγωνιστικό) ρόλο παίζει η Julianne Moore. Στα προσεχή του σχέδια υπάρχει μια ταινία μυθοπλασίας για την τραγουδίστρια Peggy Lee ενώ ολοκλήρωσε τα γυρίσματα για το ντοκιμαντέρ του με θέμα τον Lou Reed και τους Velvet Underground.

Σκοτεινά Νερά (Dark Waters) Poster Πόστερ Wallpaper
Το σενάριο της ταινίας Σκοτεινά Νερά (Dark Waters) βασίζεται σε άρθρο των New York Times υπογεγραμμένο από τον Nathaniel Rich με τίτλο «The Lawyer Who Became DuPont's Worst Nightmare». Βασίζεται στην αληθινή ιστορία του δικηγόρου Rob Bilott, ο οποίος τα έβαλε με την πολυεθνική DuPont. Ο Bilott κάνει cameo εμφάνιση στην ταινία, όπως και η γυναίκα του αλλά κι άλλα πρόσωπα τα οποία αναφέρονται στο φιλμ. Η παραγωγή της ταινίας είναι του Mark Ruffalo.

Η υπόθεση: 1998. Ο Ρομπ Μπίλοτ είναι δικηγόρος με ειδίκευση σε θέματα περιβάλλοντος και εκπροσωπεί μεγάλες εταιρίες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στο χώρο των χημικών και των φαρμακευτικών προϊόντων. Η καριέρα του βρίσκεται στην καλύτερη φάση της: μόλις προτάθηκε κι έγινε συνέταιρος στο δικηγορικό γραφείο όπου εργάζεται. Η γυναίκα του είναι υποστηρικτική σε ότι κι αν κάνει, έχουν ένα παιδάκι (θα αποκτήσουν κι άλλα), όλα βαίνουν καλώς. Μια μέρα τον επισκέπτεται στο δικηγορικό γραφείο ο Γουίλμπουρ Τέναντ, αγρότης, γνωστός της γιαγιάς του Ρομπ, ο οποίος υποστηρίζει πως έχει αποδείξεις ότι η εταιρία – κολοσσός DuPont, που έχει εργοστάσιο στην περιοχή του, δηλητηριάζει το περιβάλλον με αποτέλεσμα να αποψιλωθεί ολόκληρο σχεδόν το κοπάδι του από αγελάδες: σχεδόν διακόσιες.

Ο Ρομπ προσπαθεί να αποφύγει την υπόθεση. Με βαριά καρδιά αποφασίζει να επισκεφτεί το μέρος, να δει τη γιαγιά του και να κάνει αυτοψία από κοντά. Αυτά που βλέπει, τον σοκάρουν. Αναλαμβάνει να ξεκαθαρίσει την υπόθεση και να βοηθήσει τον Γουίλμπουρ να βρει το δίκιο του. Αυτή είναι η αρχή μόνο μιας δεκαπενταετούς διαμάχης, που θα θέσει σε δοκιμασία όχι μόνο την καριέρα του, αλλά και την υγεία του και τις οικογενειακές του σχέσεις.

Η άποψή μας: «Το σύστημα είναι ελεγχόμενο. Θέλουν να πιστεύουμε ότι θα μας προστατεύσει, αλλά αυτό είναι ψέμα. Εμείς προστατεύουμε τους εαυτούς μας. Εμείς. Κανένας άλλος. Ούτε οι εταιρείες, ούτε οι επιστήμονες, ούτε η κυβέρνηση. Εμείς». Το «Dark Waters» λοιπόν είναι η τελευταία ταινία του Todd Haynes. Παραγωγός και πρωταγωνιστής της είναι ο Mark Ruffalo. Το σενάριο βασίζεται σε αληθινά γεγονότα: δικηγόρος μηνύει την γιγαντιαία εταιρία DuPont κατηγορώντας την πως εγνωσμένα και επί χρόνια δηλητηρίαζε το νερό μιας ολόκληρης περιοχής με χημικά, τα οποία προκαλούν σειρά από αρρώστιες, μεταξύ των οποίων και καρκίνο... Τα καλά νέα: ο Haynes συνέρχεται από τον όλεθρο του «Wonderstruck».

Και η ταινία είναι κατά πως πρέπει καταγγελτική: μετά τη θέασή της θα θέλετε να μάθετε όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα για το PFOA - C-8. Και θα πετάξετε (ω, ναι) οτιδήποτε έχετε στην κατοχή σας στο σπίτι σας από Teflon! Τα κακά νέα: την ταινία θα μπορούσε να τη γυρίσει ο οποιοσδήποτε. Δεν υπάρχει η αισθητική ματιά του Haynes πουθενά. Κι ενώ η γενική ιδέα πίσω από την ταινία είναι θαρραλέα και χρήσιμη στην εποχή μας, ότι δηλαδή για να υπάρξει αλλαγή χρειάζεται απλά ένας άνθρωπος να τα βάλει με θεούς και δαίμονες, η ιδεολογική κατακλείδα της ταινίας... παλαντζάρει. Εννοείται: να μην εμπιστευόμαστε τις εταιρίες. Εννοείται, να μην εμπιστευόμαστε τις κυβερνήσεις. Αλλά να μην εμπιστευόμαστε την επιστήμη;

Και η αλήθεια βρίσκεται μέσα μας; Μόνοι μας θα προστατεύσουμε τους εαυτούς μας; Αυτοάμυνα; Και ποιοι «εμείς» θα προστατεύσουμε τους εαυτούς μας; Πχ, «εμείς» που πιστεύουμε στο πόσο απαραίτητος είναι ο εμβολιασμός κατά των ασθενειών ή «εμείς» του αντιεμβολιαστικού κινήματος; Για πες... Το ξέσπασμα του Tim Robbins (υποδύεται το αφεντικό του Ruffalo) μέσα στην ταινία φαίνεται λαϊκίστικο και ψεύτικο. Τσιμπιέσαι για να δεις αν βλέπεις κακή ταινία ή... κακό όνειρο! Και δεν νομίζω να είναι πρόβλημα ερμηνείας του Robbins: ποτέ δεν ήταν σπουδαίος ηθοποιός αλλά έλα τώρα. Τέτοιες ήταν οι σκηνοθετικές επιταγές που έλαβε. Θα ήθελες πολύ να πιστέψεις ότι ο Haynes προσπαθεί να ειρωνευτεί εκείνη τη στιγμή αλλά δυστυχώς, όχι. Και σου βγάζει έναν λόγο ο δικός σου, για το πόσο καλές και ανθρώπινες (!!!) θα έπρεπε να είναι οι εταιρίες (!!!) που παθαίνεις σοκ!

Εντάξει, πιάνομαι από μια στιγμή θα μου πείτε. Αλλά εντέλει, πέρα από καλές προθέσεις και μερικές πολύ χρήσιμες πληροφορίες, η ταινία έχει αρκετά προβλήματα. Και ρυθμού. Και μη αισθητής ταυτότητας του δημιουργού της. Και... μοντάζ: καθώς ο Haynes προσπαθεί να χωρέσει τόσα πολλά γεγονότα σε μια ταινία δύο ωρών, κοτσάρει μια εναρκτήρια σκηνή που δεν προσφέρει τίποτε στην οικονομία της ταινίας και εντέλει φαίνεται τελείως ξεκάρφωτη και ασύνδετη. Και ναι, ωραία τα λες Todd μου, οι μεγάλες εταιρίες είναι ο εχθρός, αλλά βρε άνθρωπέ μου, πες τα πράγματα ακόμα περισσότερο με το όνομά τους, ευκρινέστατα, μην κωλώνεις: ο καπιταλισμός είναι ο εχθρός. Αυτός στον οποίο εταιρίες για να βγάλουν περισσότερα χρήματα ή για να μην μειωθούν τα κέρδη τους, συνειδητά κάνουν κακό σε ανθρώπους, σε πολλούς ανθρώπους, ακόμα και σε εργαζομένους τους.

Οι οποίοι, προκειμένου να έχουν δουλειά, δέχονται τα πάντα και εχθρεύονται όλους όσοι προσπαθούν να αποκαλύψουν την αλήθεια, η οποία είναι άβολη. Και αυτοί που μπορούν να τον κερδίσουν τον συγκεκριμένο εχθρό είμαστε όντως «εμείς» αλλά όχι μονήρεις, παρά μόνον μέσα από συλλογικότητες, σωματεία, συνδικάτα. Και βάζει κι έναν σωρό μελοδραματισμό μέσα ο σκηνοθέτης, εντελώς αχρείαστο, πράγματα με τα οποία δεν μας είχε συνηθίσει. Κρίμα, πολύ κρίμα. Ιδίως για τον Ruffalo, που πίστεψε πολύ στο πρότζεκτ, λογικά ο ίδιος προσέλαβε τον Haynes για σκηνοθέτη της ταινίας, παθιάστηκε μαζί της: πριν την προβολή της ταινίας εδώ στην Αγγλία, προβάλλεται βιντεοσκοπημένο μήνυμα του καλού ηθοποιού που προτρέπει όσους δουν την ταινία να διαδώσουν την απαγόρευση του PFOA - C-8 συνολικά.

Είπαμε, τίμιες προθέσεις και καλό υλικό δεν δίνουν πάντα και μια σπουδαία ταινία. Να το πω αλλιώς με μια φράση - κατακλείδα: ο Soderbergh είχε κάνει πολύ καλύτερη δουλειά στο ανάλογης λογικής «Erin Brockovich» μπόλικα χρόνια πριν.

Σκοτεινά Νερά (Dark Waters) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Spentzos Films!
Περισσότερα... »

Το Βαμμένο Πουλί (The Painted Bird) PosterΤο Βαμμένο Πουλί
του Václav Marhoul. Με τους Nina Šunevič, Stellan Skarsgård, Udo Kier, Harvey Keitel, Jitka Čvančarová, Julian Sands, Ala Sakalova, Aleksei Kravchenko, Barry Pepper, Petr Kotlár.


Oh (little Jewish) Boy
του gaRis (@takisgaris)

Είναι Μανχάταν και είναι 1965. Εβραιόπουλο πολωνικής καταγωγής ο Jerzy Kosinski συγγράφει το «αυτοβιογραφικό» The Painted Bird, ένα από τα πλέον διάσημα βιβλία περί το Ολοκαύτωμα. Παιδί, κάπου στην Ανατολική Ευρώπη (μάλλον Πολωνία), αφήνεται σε μια θειά από τους γονείς για να γλυτώσει από τους Ναζί. Όταν εκείνη αποβιώσει, το Παιδί δίχως όνομα θα περιπλανηθεί, μέσα από απανωτές κακουχίες, βάναυσους πρωτογονισμούς, αποτρόπαια πάθια και λυσσαλέα πλήθη στην ύπαιθρο, όπου η μάζα μιλά μια σλαβική τύπου εσπεράντο και τα ήθη έχουν αποπατώσει προ καιρού κι ένεκα του πολέμου: μάγισσες, νυμφομανείς, αιμομιξίες, παιδοφιλίες, κτηνοβασίες, βιασμοί και δολοφονίες, η παρα-Φύση τιμωρός κι η ανθρωπιά είδος σε αποδρομή. Το Παιδί, μια αγγελική μορφή, θα περάσει του λιναριού τα πάθη και λίγο πριν καθαγιασθεί ως μάρτυρας θα ενσκήψει στην κτηνωδία ως μόνη ατραπό προς την επιβίωση.

Το Βαμμένο Πουλί (The Painted Bird) Quad Poster
Τώρα τι τα θες, παραμύθα μεγάλη πούλησε ο Jerzy όπως αποδείχθηκε αργότερα, ενώ ο Roman Polanski δε θέλησε να συνδράμει στη δημιουργία της κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου, παρότι η δική του ζωή υπήρξε πολύ πιο κοντά στα μυθιστορούμενα. Ο Τσέχος Václav Marhoul, του σχετικής πολεμικής θεματολογίας Tobruk (2008) αναλαμβάνει το εγχείρημα, έχοντας ένα μικρό στρατό ιντερνάσιοναλ άκτορς: Stellan Skarsgard, Harvey Keitel, Udo Kier, Barry Pepper, Julian Sands, καστ εντελώς εντός φαταλιστικού, νοσηρού και τραγικού κλίματος.

Μια ταινία που δεν υπολογίζει διόλου το γυναικείο φύλο και λειτουργεί ηδονοβλεπτικά, ως πρόγονος torture porn, εις βάρος μάλιστα ενός προεφήβου - αγοριού, το ασήκωτο βάρος ενός ρόλου τον οποίο στωικά (κι όχι εντελώς πειστικά) καλείται να φέρει ο πρωτοεμφανιζόμενος Petr Kotlar. To Painted Bird, παρότι πήρε το τιμητικό UNICEF Award στην περσινή Μόστρα, έχει φτιαχτεί για να διχάσει, να σοκάρει και να βάλει Ες-Ες, Κόκκινο Στρατό και το εξαθλιωμένο χωριατοπόπολο σε ένα καζάνι νατουραλιστικού σαδισμού.

Επόμενο λοιπόν ήταν να σημειωθούν μαζικές αποχωρήσεις κατά τη φεστιβαλική προβολή της ταινίας κι άλλο τόσο αναμενόμενο να βαρέσει μύγες εισπρακτικά όπου προβληθεί. Κι όμως, εδώ υπάρχουν σημαντικές αρετές, που παραπέμπουν σε Σαλό (Παζολίνι), Αντρέι Ρουμπλιέφ (Ταρκόφσκι) ή στο Come and See (Klimov). Χορταστική ασπρόμαυρη φωτογραφία σε 35mm και οργάνωση παραγωγής μεγαλοπρεπής μέσα στην εξουθενωτική φτώχεια που περιγράφει, είναι διαβατήρια που ώθησαν το πρότζεκτ μέχρι την εννιάδα των όσκαρ (Best International Film).

Ο Marhoul ξέρει σινεμά, το σπρώχνει μέχρι εκεί που παραπέρα απλά γίνεται χυδαίο, δεν ωραιοποιεί και δεν τσιγκλά συναίσθημα, απόδειξη πως χρησιμοποιεί μόνο φυσικούς ήχους και καθόλου μουσική επένδυση. Χώρια που στο τέλος δείχνει να υποχωρεί κλείνοντας με μια αισιόδοξη νότα για τον μικρό αρχικαραβασανισθέντα ήρωά του, εκεί που το πολωνέζικο Corpus Christi δε μάσησε και μπήκε αυτό εντέλει στην 5άδα του (εγώ έτσι το ξέρω) ξενόγλωσσου.

Το The Painted Bird δεν αφυπνίζει απλά, σε τσιτώνει κιόλας. Εξοργιστικό μέχρις υπερβολής αλλά και χαλαρό στην επεισοδιακή του δομή (με 169 λεπτά να χτυπούν αλύπητα το καρφί με το σφυρί ενώ θα μπορούσε άνετα να έκλεινε την ιστορία μια ώρα αρχύτερα), είναι μια εμπειρία για εξειδικευμένο κοινό, παρότι θα μπορούσε να πάρει μαθήματα εξοικείωσης με το μέηνστρημ από τον Πιανίστα (2002) του (μάντεψε) Πολάνσκι. Αφηγηματική οικονομία και ευθυτενές πολιτικό σχόλιο είναι δυο λόγοι για τους οποίους ο Marhoul δεν πέτυχε ολοσχερώς να παραδώσει το επικό πολεμικό φιλμ επιβίωσης που είχε στο μυαλό του, ενδεχομένως αφήνοντας μια γεύση ανικανοποίητου στους λίγους τολμηρούς που θα ακολουθήσουν μέχρι την τελική σεκάνς για να μάθουν το όνομα του Παιδιού, το οποίο σα βαμμένο πουλί χάθηκε στο σμήνος της ανθρώπινης κακίας που εφόρμησε να του κατασπαράξει την αθωότητα.

Το Βαμμένο Πουλί (The Painted Bird) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Weird Wave!
Περισσότερα... »

Ο Φύλακας (Sorkhpust / The Warden) - Trailer / Τρέιλερ PosterΙσόβια δεσμά! Βραβείο καλύτερης ταινίας από το Ιρανικό Κέντρο Κινηματογράφου για το 2019 απέσπασε η ταινία Ο Φύλακας (Sorkhpust / The Warden) που σκηνοθετεί ο Nima Javidi. Δεκαετία του 1960, Ιράν επί τελευταίου Σάχη. Στη μέση του πουθενά, σε μια φυλακή που εκκενώνεται για να κατεδαφιστεί, ο ταγματάρχης Γιαχέντ κορδώνεται για την επικείμενη προαγωγή του. Σύντομα ωστόσο θα δει τα γαλόνια του να κινδυνεύουν, όταν ένας θανατοποινίτης κρατούμενος εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Στο παράδοξο ανθρωποκυνηγητό που ακολουθεί, ο Γιαχέντ γοητεύεται από μια κοινωνική λειτουργό, η οποία συμμετέχει στην έρευνα, πεπεισμένη όμως πως ο καταζητούμενος είναι αθώος. Ένα αγωνιώδες θρίλερ με φόντο τον καφκικό λαβύρινθο μιας άδειας φυλακής, όπου η παντοδυναμία της εξουσίας απομυθοποιείται και, όσο περνούν οι ώρες, καταρρέει.

Ο Φύλακας (Sorkhpoust / The Warden) - Trailer / Τρέιλερ Movie

Πρωταγωνιστούν οι Navid Mohammadzadeh, Parinaz Izadyar, Setareh Pesyani.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Neo Films!

Περισσότερα... »

Ο Δρόμος της Επιστροφής (The Way Back) - Trailer / Τρέιλερ PosterΚάθε απώλεια είναι μια νέα μάχη! Κοινωνικό δράμα με φόντο το δημοφιλές σπορ της καλαθοσφαίρισης είναι το φιλμ Ο Δρόμος της Επιστροφής (The Way Back). Ο Τζακ είχε μπροστά του μια ζωή γεμάτη υποσχέσεις. Στο γυμνάσιο ήταν το παιδί - φαινόμενο στο μπάσκετ, όταν ξαφνικά, για άγνωστους λόγους, αποσύρεται από τα πάντα, καταστρέφοντας το μέλλον του. Τον παίρνει η κάτω βόλτα, βιώνει μία ανυπολόγιστη απώλεια και «βυθίζεται» στο αλκοόλ, γεγονός που του κοστίζει το γάμο του και κάθε ελπίδα για μια καλύτερη ζωή. Όταν του ζητείται να προπονήσει την ομάδα μπάσκετ του πανεπιστημίου του - που έχει πέσει πολύ σε σχέση με τις ένδοξες εποχές του- αποδέχεται την πρόταση, εκπλήσσοντας περισσότερο απ’ όλους τον εαυτό του. Καθώς οι παίκτες δένουν μεταξύ τους ως ομάδα και πετυχαίνουν τη μία νίκη μετά την άλλη, ο Τζακ αισθάνεται ότι ίσως έχει βρει τελικά ένα λόγο για να αντιμετωπίσει τους δαίμονές του. Όμως, θα είναι αυτό αρκετό για να γεμίσει το κενό του, να θεραπεύσει τις βαθιές πληγές του παρελθόντος και να τον οδηγήσει στο δρόμο προς τη λύτρωση;

Ο Δρόμος της Επιστροφής (The Way Back) - Trailer / Τρέιλερ Movie

Oκάτοχος δύο Όσκαρ Ben Affleck (Argo) επιστρέφει με μία ανθρωποκεντρική ταινία εξιλέωσης και δεύτερων ευκαιριών. Στην τολμηρή αυτή επιλογή του ηθοποιού, που αντηχεί την προσωπική του διαδρομή, τους δαίμονες του και τη μάχη του με τον αλκοολισμό, ο μοναχικός πρωταγωνιστής μοιάζει παραιτημένος, μέχρι που ξαναβρίσκει το νόημα της ζωής, αναλαμβάνοντας να προπονήσει την ομάδα μπάσκετ του σχολείου του. Το συγκινητικό αθλητικό δράμα με τις εξαιρετικές ερμηνείες σκηνοθετεί ο εξαιρετικός Gavin O'Connor (Ο Λογιστής).

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Tanweer!

Περισσότερα... »

Σκοτεινά Νερά (Dark Waters) - Trailer / Τρέιλερ PosterΗ αλήθεια έρχεται πάντα στο φως! Κοινωνικό δράμα είναι η αμερικάνικη ταινία Σκοτεινά Νερά (Dark Waters) που σκηνοθετεί ο Todd Haynes σε σενάριο των Mario Correa και Matthew Michael Carnahan. Ο Ρομπ είναι μεγαλοδικηγόρος με ειδίκευση σε θέματα Περιβάλλοντος και εκπροσωπεί μεγάλες φαρμακευτικές εταιρίες. Η καριέρα του βρίσκεται στην καλύτερη φάση της όταν δύο αγρότες έρχονται σε επαφή μαζί του και ισχυρίζονται ότι ένα παράρτημα της εταιρίας DuPont αποβάλλει τοξικά απόβλητα στον τοπικό ποταμό με αποτέλεσμα την καταστροφή των γεωργικών εκτάσεων και τον θάνατο εκατοντάδων ζώων. Με σκοπό να τους βοηθήσει και να ανακαλύψει την αλήθεια συντάσσει μια επιστολή διαμαρτυρίας που σηματοδοτεί την έναρξη μιας δεκαπενταετούς διαμάχης που θα θέσει σε δοκιμασία όχι μόνο την καριέρα του, αλλά και την υγεία του και τις οικογενειακές του σχέσεις.

Σκοτεινά Νερά (Dark Waters) - Trailer / Τρέιλερ Movie

Πρωταγωνιστούν οι Mark Ruffalo, Anne Hathaway, Tim Robbins, Bill Pullman, Bill Camp, Victor Garber.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Spentzos Films!

Περισσότερα... »

Το Βαμμένο Πουλί (The Painted Bird) - Trailer / Τρέιλερ PosterΤο πιο δυνατό φως λάμπει στο πιο βαθύ σκοτάδι! Βραβείο UNICEF, 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, Επίσημη Συμμετοχή, Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο 2019, Επίσημη Πρόταση της Τσεχίας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας 2020. Ο Τσέχος σκηνοθέτης Václav Marhoul, υπογράφει την κινηματογραφική μεταφορά του κλασικού μυθιστορήματος Το Βαμμένο Πουλί (The Painted Bird) του Jerzy Kosiński. Ένα καθηλωτικό οδοιπορικό στη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης υπόστασης αλλά και στην ελπίδα που επιμένει. Ανατολική Ευρώπη, τέλη Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα παιδί – δίχως όνομα – προσπαθεί να επιβιώσει μόνο του στην ύπαιθρο, ταξιδεύοντας από χωριό σε χωριό. Αντιμετωπίζει τις πιο σκληρές δοκιμασίες, διατηρώντας όμως την ελπίδα ζωντανή, σε μια αδυσώπητη εποχή.

Το Βαμμένο Πουλί (The Painted Bird) - Trailer / Τρέιλερ Movie

Πρωταγωνιστούν οι Nina Šunevič, Stellan Skarsgård, Udo Kier, Harvey Keitel, Jitka Čvančarová, Julian Sands, Ala Sakalova, Aleksei Kravchenko, Barry Pepper και ο μικρός Petr Kotlár.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Weird Wave!

Περισσότερα... »

Φύγαμε (Onward) - Trailer / Τρέιλερ PosterΈνα πρωτόγνωρο σύμπαν! Μία πρωτότυπη περιπέτεια από την Pixar φέρνει τη μαγεία στη μεγάλη οθόνη και στη ζωή δύο νεαρών ξωτικών που ζουν μία απρόβλεπτη, συγκινητική και ξεκαρδιστική περιπέτεια χάρη σε ένα ξόρκι που πήγε στραβά. Σε ένα σύγχρονο παράλληλο σύμπαν,όπου τίποτα δεν είναι όπως το ξέρουμε, συναντάμε ξωτικά-έφηβους, μονόκερους - χαμίνια, δράκους - κατοικίδια, Κενταύρους - αστυνόμους και πολλά άλλα μυθικά, αξέχαστα πλάσματα. Τη συναρπαστική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων Φύγαμε (Onward) σκηνοθετεί ο ταλαντούχος Dan Scanlon (Μπαμπούλες Πανεπιστημίου) που συνυπογράφει το σενάριο. Δύο αδέλφια-ξωτικά έχουν την ευκαιρία να φέρουν τον πατέρα τους ξανά στη ζωή για μία μέρα χάρη σε ένα μαγικό ραβδί και ένα ξόρκι που έχει αφήσει πίσω για τα παιδιά του. Έτσι, ξεκινάει μία απίθανη περιπέτεια που τους αποκαλύπτει ότι υπάρχει ακόμα μαγεία εκεί έξω.

Φύγαμε (Onward) - Trailer / Τρέιλερ Movie

Ακούγονται οι φωνές των Tom Holland, Chris Pratt, Julia Louis-Dreyfus, Kyle Bornheimer, Octavia Spencer, Mel Rodriguez, Lena Waithe, Ali Wong, Tracey Ullman, Wilmer Valderrama, Grey Griffin.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Feelgood Ent.!

Περισσότερα... »

Μετά το Γάμο (After the Wedding) - Trailer / Τρέιλερ PosterΚάθε οικογένεια έχει ένα μυστικό! Ριμέικ της ομώνυμης δανέζικης ταινίας Efter Brylluppet της Suzanne Bier, η οποία είχε διεκδικήσει το 2007 το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας είναι το φιλμ Μετά το Γάμο (After the Wedding), που σκηνοθετεί ο Burt Freubdlich (The Rebound).Στα περίχωρα της ερειπωμένης, αρχαίας πόλης της Καλκούτα βρίσκεται ένα ορφανοτροφείο. Η Ίζαμπελ έχει δουλέψει σκληρά για να φροντίζει τα παιδιά που ζουν εκεί. Όντας σε απελπιστική οικονομική ανάγκη για να κρατήσει το ορφανοτροφείο σε λειτουργία, έχει φαινομενικά βρει τον τέλειο ευεργέτη και πρέπει να ταξιδέψει στην Νέα Υόρκη για να συναντήσει την γυναίκα που προθυμοποιήθηκε να την βοηθήσει.

Μετά το Γάμο (After the Wedding) - Trailer / Τρέιλερ Movie

Με την βραβευμένη με Όσκαρ Julianne Moore και την τέσσερις φορές υποψήφια για Όσκαρ Michelle Williams.

Στις δικές μας αίθουσες? Στις 5 Μαρτίου 2020 από την Odeon!

Περισσότερα... »

Brahms: The Boy II PosterBrahms: The Boy II
του William Brent Bell. Με τους Katie Holmes, Owain Yeoman, Christopher Convery, Ralph Ineson, Anjali Jay, Oliver Rice, Natalie Moon, Daphne Hoskins, Joely Collins.


Σας κοιμίζει ο Μπραμς?
του zerVo (@moviesltd)

Με τις ευλογίες της Lakeshore, ένα κόστος μετριούλι γύρω στο δεκάρικο και με υπαρκτή την φόρα από την μεγάλη επιτυχία της ανταγωνίστριας Annabelle, έκανε την εμφάνιση του μια τετραετία περίπου πριν, το πρώτο The Boy. Φιλόδοξη παραγωγή, που εντέλει σχεδόν εξαπλασίασε την δαπάνη του σε τζίρους, αποτελώντας μια εύκολη μπάζα για το αξιοπρεπές, αν μη τι άλλο, στούντιο. Η συνέχεια και βέβαια ήταν αναμενόμενη, καθώς έτσι έκριναν οι υπεύθυνοι, πιστεύοντας πως θα καπαρώσουν τα ίδια ποσά στα ταμεία. Με την μόνη διαφορά πως δεν έπραξαν και τίποτα στο να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του κοσμάκη, παρά μόνον να επαναλάβουν σχεδόν με ακρίβεια τα πεπραγμένα του ορίτζιναλ. Αποτέλεσμα κινηματογραφικό? Βαρετό! Συμπέρασμα ταμειακό? Φλοπ!

Brahms: The Boy II Quad Poster
Η επίθεση που δέχθηκε από εισβολέα, επίδοξο ληστή, μέσα στο ίδιο της το σπίτι, θα προκαλέσει ψυχολογικό σοκ στην συνεσταλμένη Λίζα, κυρίως όμως στον μοναχογιό της, Τζουντ, που μήνες μετά το βίαιο συμβάν, δεν έχει βγάλει ούτε μισή λέξη από το στόμα. Μπροστά στο φάσμα της κατάπτωσης, ο εργασιομανής πάτερ φαμίλιας Σον, θα πάρει την δύσκολη απόφαση της μετακόμισης, σε έναν καινούργιο τόπο, μακριά από το άγχος της Λόνδρας, μέσα στο δάσος και τον καθαρό αέρα.

Εκεί που ο μικρούλης κάπως θα αναζωογονηθεί και θα βρει και πάλι το κέφι του, γεγονός που κατά βάση στηρίζεται στο εύρημα του, τον Μπραμς, μια εκφραστική πορσελάνινη κούκλα, που τον βοηθά να συνεννοείται με τους οικείους του. Σταδιακά η σχέση του νεαρού αγοριού με το άψυχο κουκλάκι θα αποκτήσει ένα δέσιμο μυστηριώδες και ανεξήγητο, σε βαθμό που να προκαλέσει σύγχυση στους γονείς του. Ίσως διότι δεν γνωρίζουν, την μεταφυσικά δραστηριότητα που κρύβεται πίσω από το ανατριχιαστικά αληθινής όψης παιχνίδι.

Κατάρα ανατριχιαστική, που θα γνωστοποιηθεί στους ενήλικους - τουλάχιστον - του στόρι, από τον πανταχού παρόντα και μονίμως με μια καραμπίνα ανά χείρας, επιστάτη της περιοχής που βρίσκεται και το χαμηλόφωτο σπίτι. Γεγονός που άμεσα θα οδηγήσει τους δύσμοιρους γονιούς να δράσουν και να αποκόψουν την σχέση του κανακάρη τους με το κουκλί του σατανά, προτού εκείνο κυριαρχήσει ολοκληρωτικά στην ψυχή του και την καταστρέψει ολοσχερώς.

Μια κουβέντα μόνο να πω, που αφορά στο είδος του αγγλόφωνου, ατμοσφαιρικού τρόμου. Μισό αιώνα παρακολουθώ σινεμά, τέτοια σεζόν τραυματική για το genre δεν μου έχει ματατύχει, καθώς φαίνεται πως όλες οι νέες, πομπώδους μαρκίζας μάλιστα, παραγωγές, συναγωνίζονται η μία την άλλη για τον τίτλο της χειρότερης. Κι εκεί που πιστεύεις πως το χρυσούν μετάλλιο απονεμήθηκε στο ριμπούτ του The Grudge, έρχεται το The Turning για να πάρει τα σκήπτρα. Τα οποία με την σειρά του, ανακτά, δικαίως, η απόλυτη φοβιστική σαχλαμάρα, που υπογράφει σκηνοθετικά ο ίδιος υπαίτιος και για την πρώτη φορά, William Brent Bell.

Διότι στην πραγματικότητα το The Boy II, όχι απλά ορίζει την κορύφωση της βαριεστημάρας, των όλων όσων επαναλαμβανόμενων μας έχει προσφέρει ο κινηματογράφος τρόμου τον τελευταίο καιρό, αλλά το πράττει με τέτοιο στόμφο, που νομίζει πως είναι και εφάμιλλο της Λάμψης. Μηδενική πλοκή, ανύπαρκτη εξέλιξη, κοψοχολιάσματα ούτε με το σταγονόμετρο και το μόνο που απομένει είναι εκείνη η ριμάδα η ατμόσφαιρα, λες και η επίτευξη της, ορίζει το ήμισυ του παντός.

Ελλείψει σοβαρού σεναρίου, οι βασικοί ήρωες της (ας την πούμε) πλοκής, δείχνουν από την μεριά τους τόσο μπερδεμένοι, σχεδόν βασανισμένοι για το πως πρέπει να αποδώσουν τους ρόλους τους. Όχι και το καλύτερο δυνατό καμ μπακ δηλαδή για την ιδιαίτερα ζορισμένη και στην προσωπική της ζωή, Katie Holmes, που αναζητά την επιτυχία με το κιάλι, με τους οιωνούς να μην είναι με το μέρος της. Κακοφωτισμένη και κακοχτενισμένη, η ex mrs Cruise, μοιάζει να πέφτει στην παγίδα της ασάφειας ενός σκριπτ που δεν διαθέτει το παραμικρό ενδιαφέρον. Και πολύ λογικά οδηγεί τον Brahms στον πάτο του κάδου ανακύκλωσης, ως μη λειτουργικό και ελάχιστα ελκυστικό, τουλάχιστον ικανό να κρατήσει την πλατεία ξύπνια για ένα 90λεπτο.

Brahms: The Boy II Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 27 Φεβρουαρίου 2020 από την Odeon!
Περισσότερα... »

Έμμα (Emma) Poster ΠόστερΟι Μητέρες Μας
του César Díaz. Με τους Armando Espitia, Emma Dib, Aurelia Caal, Julio Serrano Echeverría, Victor Moreira.


Mothers of the disappeared
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

«Για να ζήσει κανείς σε αυτήν τη χώρα πρέπει να είναι τρελός ή μεθυσμένος»...

Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθετεί ο γεννημένος στις 20 Σεπτεμβρίου του 1978 στην Πόλη της Γουατεμάλας (πρωτεύουσας της Γουατεμάλας) César Díaz. Στη φιλμογραφία του ως σκηνοθέτη συναντάμε και δύο μεσαίου μήκους ντοκιμαντέρ. Έχει δουλέψει και ως μοντέρ, μεταξύ των άλλων στην ταινία «Ηφαίστειο» (Ixcanul, 2015) του συμπατριώτη του Jayro Bustamante, η οποία προβλήθηκε και στη χώρα μας.

Οι Μητέρες Μας (Nuestras Madres) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία Οι Μητέρες Μας (Nuestras Madres) έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περασμένο φεστιβάλ των Καννών, όπου έλαβε μέρος στο παράλληλο διαγωνιστικό πρόγραμμα της Εβδομάδας της Κριτικής. Τιμήθηκε με τη Χρυσή Κάμερα του φεστιβάλ (βραβείο που απονέμει επιτροπή για την καλύτερη πρώτη ταινία, ανάμεσα στις ταινίες οι οποίες συμμετέχουν σε όλα τα τμήματα του φεστιβάλ), ενώ κέρδισε και το βραβείο της Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques (SACD) στο συγκεκριμένο τμήμα. Αποτέλεσε τέλος την επίσημη πρόταση του Βελγίου για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, μιας που η χώρα ήταν συμπαραγωγός του φιλμ.

Η υπόθεση: Γουατεμάλα, 2018. Τα μάτια όλης της χώρας είναι καρφωμένα στην επικείμενη δίκη των στρατιωτικών, που τη δεκαετία του '80 είχαν ξεκινήσει εμφύλιο πόλεμο και διέπραξαν ουκ ολίγες θηριωδίες, με μαζικές εκτελέσεις και βιασμούς μεταξύ των άλλων. Ο Ερνέστο είναι ένας νεαρός ανθρωπολόγος, που εργάζεται στο Ιατροδικαστικό Ινστιτούτο για την ταυτοποίηση αγνοουμένων. Δουλειά του είναι ουσιαστικά να δίνει «ταυτότητα» στα λείψανα των νεκρών που βρίσκονται συνεχώς σε διάφορους μαζικούς τάφους.

Η επίσκεψη μιας γηραιάς ιθαγενούς κυρίας, που ψάχνει να βρει τα απομεινάρια του αγαπημένου της συζύγου, θα τον ταρακουνήσει, καθώς μέσω μιας φωτογραφίας – ενδεχομένως – να του δίνει στοιχεία για την εύρεση του τάφου και του δικού του πατέρα, που ήταν αντάρτης και δολοφονήθηκε από τους στρατιωτικούς. Ενάντια στη θέληση της μητέρας του, αφοσιώνεται σε αυτή την υπόθεση, ψάχνοντας για την αλήθεια. Μια αλήθεια που ενδεχομένως να μην είναι έτσι ακριβώς όπως την περίμενε...

Η άποψή μας: Θα ήθελα αρχικά εδώ να παραθέσω ένα κομμάτι από το σημείωμα του σκηνοθέτη: «Ο εμφύλιος στη Γουατεμάλα δεν είναι πολύ γνωστός και δεν ξέρω γιατί. Η χώρα ήταν πρωτοπόρα στην ήπειρο σε πολλούς τομείς, με μία από τις πρώτες αγροτικές μεταρρυθμίσεις και με ένα από τα πρώτα Νόμπελ Λογοτεχνίας. Είναι επίσης ο τόπος για μία από τις πρώτες επιχειρήσεις της CIA. Η πρώτη αμερικάνικη εισβολή έγινε το 1954, εγκαθιστώντας στρατιωτική δικτατορία. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήλεγχαν το εμπόριο μπανάνας, έφτιαξαν το σιδηροδρομικό δίκτυο και το δίκτυο ηλεκτρισμού ώστε να μεταφέρουν τις μπανάνες. Μια μέρα, το επαναστατικό κίνημα αντίστασης ζήτησε την απαλλοτρίωση όλων όσων είχαν πάρει οι Αμερικάνοι. Εκείνοι απάντησαν στέλνοντας αεροπλάνα, τοποθετώντας έναν δικτάτορα στην εξουσία, και προκαλώντας έναν εμφύλιο πόλεμο που κράτησε μέχρι το 1996. Το αποτέλεσμα ήταν 200.000 νεκροί, 45.000 αγνοούμενοι, μια καταγεγραμμένη γενοκτονία, γύρω από την οποία δεν γνωρίζουμε πολλά.

Πιστεύω ότι αν οι 200.000 νεκροί δεν ήταν Ινδιάνοι, αλλά λευκοί, ο κόσμος θα είχε μιλήσει περισσότερο για αυτά τα γεγονότα». 200 χιλιάδες νεκροί! Η Γενοκτονία της Γουατεμάλας είναι γνωστή και ως η Γενοκτονία των Μάγιας αλλά και ως το Σιωπηρό Ολοκαύτωμα! Κι όμως, ελάχιστα γνωρίζει η ανθρωπότητα για όλα αυτά. Όπως σημειώνει στο ίδιο σημείωμα ο σκηνοθέτης, «υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα 1% από τους αγνοούμενους έχει αναγνωριστεί, μετά από 20 χρόνια ερευνών». Τρομερό και συγκλονιστικό και αδιανόητο ταυτόχρονα. Και θεώρησα χρήσιμο να τα παραθέσω όλα αυτά ως χρήσιμες πληροφορίες για τον θεατή, επειδή στην ταινία δεν γίνεται καμία ιδιαίτερη αναφορά. Δεν μας «πληροφορεί» για όλα αυτά ο σκηνοθέτης στην ταινία του. Ούτε για το ότι το πραξικόπημα ήταν αμερικανοκίνητο. Κι αυτό το γεγονός είναι μία (μάλλον η βασικότερη) αδυναμία τούτου του φιλμ.

Προσωπικά μιλώντας, η ταινία μου άρεσε. Μου άρεσε πολύ. Μου άρεσε η ηρεμία της και η ανθρωπιά της. Μου άρεσε η φιλοσοφία της και η ματιά της. Ταινία στην οποία ακούγεται η Τρίτη Διεθνής – και μάλιστα σε σκηνή εορτασμού... γενεθλίων – είναι πολύ κοντά στο να με κερδίσει έτσι κι αλλιώς. Κατά μία έννοια θα μπορούσε κάποιος να πει ότι τούτη η ταινία έχει αρκετές ομοιότητες με το «Μέσα από τις φλόγες» του Denis Villeneuve, μια δεκαετία πίσω. Οι τόνοι όμως εδώ είναι πολύ πιο... ντοκιμαντερίστικοι. Ο σκηνοθέτης δεν πηγαίνει το πράγμα ούτε προς την πλευρά της αρχαίας τραγωδίας ούτε προς την πλευρά του βαριού μελοδράματος. Δεν προσπαθεί να «εκμεταλλευτεί» το θέμα του.

Η πραγματική ταυτότητα του νεαρού Ερνέστο κάνει αντίστιξη με την πραγματική ταυτότητα ολόκληρης της χώρας. Η μουσική είναι πολύ όμορφη, η σκηνή με τις Ινδιάνες μητέρες που περνάνε ως πορτρέτα, η μία μετά την άλλη, μπροστά στον φακό του σκηνοθέτη, είναι τρομερή και είναι η κορυφαία σε συναισθηματικό αντίκτυπο, οι ανατροπές (εντάξει, ανατροπή) δεν είναι δύσκολο να προβλεφθεί αν βλέπεις σινεμά περισσότερο από μια φορά τον μήνα, και πάλι όμως η ταινία λειτουργεί. Και με το παραπάνω. Και σε κερδίζει. «Θέλω να μάθω» ο γιος. «Δεν θέλω να θυμάμαι» η μάνα. Και η γνώση και η θύμηση, γεμάτες πόνο. Πάντως, όσο κι αν πονάω, πρέπει να γνωρίζουμε: όλοι. Το βλέμμα των ιθαγενών γυναικών της ταινίας – καμία τους δεν είναι επαγγελματίας ηθοποιός – το επιβάλλει αυτό.

Οι Μητέρες Μας (Nuestras Madres) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 27 Φεβρουαρίου 2020 από την One From The Heart!
Περισσότερα... »

Έμμα (Emma) Poster ΠόστερΈμμα
της Autumn de Wilde. Με τους Anya Taylor-Joy, Johnny Flynn, Mia Goth, Bill Nighy, Miranda Hart, Josh O’Connor, Amber Anderson, Callum Turner, Tanya Reynolds, Rupert Graves, Gemma Whelan, Connor Swindells.


Η προξενήτρα!
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Ο βήχας, ο έρωτας και το χρήμα δεν κρύβονται, μουάχαχαχαχαχα

Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί η γεννημένη στις 21 Οκτωβρίου του 1970 στο Γούντστοκ Αμερικανίδα Autumn de Wilde. Ο πατέρας της, Jerry de Wilde, είναι φωτογράφος, γνωστός κυρίως για φωτογραφίες του Jimmy Hendrix αλλά και του Monterey Pop Festival. Η Autumn έμαθε την τέχνη της φωτογραφίας από τον πατέρα της (ο οποίος είναι αυτοδίδακτος!) και η φωτογραφία είναι και για εκείνην ο βασικός επαγγελματικός προσανατολισμός. Έχει φωτογραφήσει εξώφυλλα για CD καλλιτεχνών όπως: Elliott Smith, She & Him, The Raconteurs, The White Stripes, Fiona Apple, Beck, Wilco και άλλοι, ενώ έχει γυρίσει βιντεοκλίπ για όλους αυτούς και άλλους όπως: The Decemberists, Spoon, Rilo Kiley, Ryan Adams, Sonic Youth, Florence and the Machine και Death Cab for Cutie.

Έμμα (Emma) Poster Πόστερ Wallpaper
Το Έμμα (Emma) δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1815 και ήταν το τέταρτο βιβλίο που έγραψε η Jane Austen. Ενώ η ίδια είχε ήδη γράψει το «Λογική και Ευαισθησία» (Sense and Sensibility), και το «Περηφάνια και Προκατάληψη» (Pride and Prejudice) πολλοί θεωρούν ακόμα και σήμερα ότι το «Έμμα» είναι το αριστούργημά της. Παραδόξως, η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου έγινε... αρκετά ελεύθερα το 1995 με την ταινία «Το κορίτσι του Μπέβερλι Χιλς» (Clueless) με τη δράση να μεταφέρεται στις ΗΠΑ, σε ένα highschool της εποχής, με την Alicia Silverstone να κάνει το ξεπέταγμά της, μετά από μια σειρά συμμετοχών σε βιντεοκλίπ των Aerosmith! Έναν χρόνο μετά ήρθε μια πιο by the book κινηματογραφική μεταφορά, με την Gwyneth Paltrow στον ομώνυμο ρόλο, τους Toni Collette και Ewan McGregor σε βασικούς ρόλους, στις αρχές των καριερών τους όλοι, σε μια παραγωγής της... Miramax του αμαρτωλού Weinstein (θα έχετε ακούσει πως ο Brad Pitt, αγόρι τότε της Gwyneth, του είχε πει να την αφήσει ήσυχη), σκηνοθεσία Douglas McGrath και τίτλο, βεβαίως, «Έμμα».

Η υπόθεση: Η 20χρονη Έμμα Γούντχαουζ είναι γοητευτική, έξυπνη και... πλούσια. Ζει μαζί με τον πατέρα της (η μητέρα της έχει πεθάνει) στο υπέροχο σπίτι τους σε μια μικρή, σχεδόν βαρετή πόλη της Αγγλίας. Αγαπημένο χόμπι της Έμμα είναι να ενορχηστρώνει τους γάμους και τους έρωτες των άλλων και να το κάνει με επιτυχία - συνήθως. Τελευταίο της πετυχημένο προξενιό, εκείνο με το οποίο οδηγεί στον γάμο την αγαπημένη της γκουβερνάντα με έναν πλούσιο χήρο της περιοχής, τον κύριο Γουέστον. Στο μεταξύ, η Έμμα έχει πάρει υπό την προστασία της την νεαρή και αφελή Χάριετ, την οποία προορίζει για τον τοπικό εφημέριο κ. Έλτον, αν και η Χάριετ στρέφει τη ματιά της σε έναν αγρότη, τον Μάρτιν.

Η Έμμα εξακολουθεί να προωθεί την ιδέα του Έλτον στην Χάριετ, χωρίς να έχει ιδέα ότι ο ίδιος έχει μάτια μόνο για την Έμμα. Από κοντά της βρίσκεται ολοένα και συχνότερα ο Τζορτζ Νάιτλι, πλούσιος τζέντλεμαν, με ισχυρή την αίσθηση του δικαίου μέσα του, του οποίου ο αδελφός παντρεύτηκε την μεγαλύτερη αδελφή της Έμμα. Η Έμμα δεν δείχνει ιδιαίτερη ζέση να συνδεθεί ρομαντικά με κάποιον, αν και της αρέσει να μαθαίνει νέα για τον Φρανκ Τσόρτσιλ, γιο του κυρίου Γουέστον, τον οποίο δεν έχει γνωρίσει ποτέ από κοντά. Στο κάδρο μπαίνει και η Τζέιν, λατρεμένη ανιψιά της κουτσομπόλας γεροντοκόρης κυρίας Μπέιτς. Όσο τα ερωτικά μπερδέματα μεγαλώνουν και τα συναισθηματικά μπλεξίματα πυκνώνουν, οι κακές γλώσσες δίνουν και παίρνουν και τα κωμικά μπλεξίματα προκαλούν κοινωνικό κουτσομπολιό και αφόρητους μπελάδες. Το θέμα είναι το εξής: θα καταφέρει η Έμμα να ωριμάσει; Και να γνωρίσει τον έρωτα;

Η άποψή μας: Παλιότερα, οι ταινίες εποχής δεν ήταν του γούστου μου. Βαριόμουνα στην ιδέα να βλέπω ανθρώπους που δεν ζουν στο σήμερα, με ρούχα που δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που φοράμε σήμερα, να μιλάνε με οξφορδιανά αγγλικά (καθώς, κατά βάση, οι ταινίες εποχής που καταναλώνουμε παγκοσμίως, έχουν ως επίκεντρο δράσης τους την Μεγάλη Βρετανία) και να καταπιέζουν τα συναισθήματά τους – ιδίως τα ερωτικά τους – εξαιτίας της συντηρητικής κοινωνίας εκείνων των... εποχών. Αυτά όλα άλλαξαν από τη στιγμή που είδα τα «Απομεινάρια μιας μέρας» του James Ivory, 27 χρόνια πίσω (γουάου, πάντα τρομάζω πόσο γρήγορα έχουν περάσει τα χρόνια)!

Εκεί λοιπόν ένιωσα ότι ναι, μπορεί να υπάρξει σαφέστατα αντίστιξη με την εκάστοτε σύγχρονη εποχή και κυρίως, ναι, μια ταινία εποχής μπορεί να είναι συνταρακτική! Ακόμα και σήμερα, οι ταινίες εποχής δεν είναι το πλέον αγαπημένο μου είδος (στον πάτο της λίστας μου, πάντως, με τα λιγότερο αγαπημένα κινηματογραφικά είδη βρίσκονται τα ντοκιμαντέρ, μετά τα μιούζικαλ και μετά οι ταινίες τρόμου της σειράς). Αλλά, ναι, και πάλι, μπορώ να δω μια ταινία εποχής και να πάθω πλάκα – όπως συνέβη με το «Πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται» - και να δω μια άλλη ταινία εποχής και να περάσω καλά, χωρίς να μιλάμε για κάτι το ιδιαίτερο.

Τέτοια περίπτωση είναι η «Έμμα». Η συγκεκριμένη «Έμμα». Που – ευτυχώς ή δυστυχώς – δεν πιάνεται από το οστενικό κείμενο για να μας δώσει μια μεταμοντερνιά. Καθόλου. Η ταινία κάνει τα αναμενόμενα, με πολύ ευχάριστο και με υψηλά στάνταρ παραγωγής τρόπο. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς μιας που στην παραγωγή βρίσκεται η Working Title, μανούλα σε κάτι τέτοια. Οπότε, έχουμε να κάνουμε με μια ρομαντική κομεντί (!!!) – στην Αγγλία για να καταλάβετε, η ταινία βγήκε στις αίθουσες στις 14 Φεβρουαρίου, ωσάν μια καθαρά αγιοβαλεντίνικη πρόταση – με υπέροχη δουλειά στην καλλιτεχνική διεύθυνση, τα ντεκόρ, τα κουστούμια, τη φωτογραφία, το μοντάζ, στα πάντα.

Το κείμενο είναι έξυπνο και αστείο, η σκηνοθεσία πράττει τα δέοντα και οι ηθοποιοί υπηρετούν με κέφι τις επιταγές που τους δίνονται. Για την εποχή που βγήκε το βιβλίο, η ηρωίδα του, η Έμμα, μπορεί να ήταν και μια τίνι τρόπω χειραφετημένη γυναίκα, μιας που για το μεγαλύτερο μέρος του δεν πίστευε πως η ευτυχία και η ολοκλήρωσή της θα μπορούσε να γίνει μέσω ενός γάμου. Αλλά, ας μην το πάμε τόσο μακριά, εξάλλου δεν νομίζω πως ενδιέφερε τους παραγωγούς τούτης της ταινίας να δείξουν κάτι τέτοιο. Ένα κεφάτο πορτρέτο μιας καλότροπης και με καλές προθέσεις κοπέλας παρακολουθούμε, η οποία υποκύπτει σε μια σειρά από σφάλματα εξαιτίας του εγωισμού της και της αλαζονείας της.

Αυτά της τα λάθη, όμως, την βοηθούν καθώς μπαίνει σε μια διαδικασία ωρίμανσης και βελτίωσης. Στο τέλος, όλα θα γίνουν κατά πως πρέπει, όλα θα τακτοποιηθούν και... κάθε κατεργάρης στον πάγκο του. Καλά περνάς, δεν κόβεις φλέβα, δυο – τρεις σκηνές έχουν πολύ πλάκα, αυτά. Μου κάνει εντύπωση πάντως το γεγονός κάτι τόσο επιδεικτικά αγγλικό να έχει γίνει ουσιαστικά ταινία τρεις φορές και στις τρεις με Αμερικάνους σκηνοθέτες και στις τρεις με Αμερικανίδες στον βασικό, πρωταγωνιστικό ρόλο! Εδώ, την Έμμα υποδύεται η Anya Taylor-Joy, που στην καταγωγή της έχει λίγο Αγγλία και λίγο Σκωτία αλλά είναι γέννημα – θρέμμα Αμερικανίδα. Την ανακαλύψαμε στην ταινία «Η μάγισσα» του Robert Eggers (της φήμης του πρόσφατου «Φάρου»), έκανε βήματα μπροστά με τα σιαμαλανικά «Ο διχασμένος» και «Glass» και λογικά θα μας απασχολεί πολύ συχνά από εδώ κι εμπρός μιας και είναι μόλις 24 ετών.

Όλο το υπόλοιπο καστ είναι γεμάτο Βρετανούς – αποκλειστικά. Από τον αγαπημένο παλαίουρα Bill Nighy, που υποδύεται τον πατέρα της Έμμα, μέχρι νέα φυντάνια που προέκυψαν από τον ανεξάρτητο βρετανικό κινηματογράφο (ο Johnny Flynn – Τζορτζ Νάιτλι στην ταινία – έδωσε τρομερή ερμηνεία στο «Κτήνος», ο Josh O'Connor – Μίστερ Έλτον στην ταινία – ήταν εξαιρετικός στο «Του Θεού η χώρα») μέχρι άλλα νέα φυντάνια, με φήμη από συμμετοχή στο «Sex Education» του Netflix – και ομιλώ για τους Tanya Reynolds και Connor Swindells. Πιο αγαπημένη όλων, η ψηλή αρτσούμπαλη Miranda Hart στο ρόλο της κουτσομπόλας Μις Μπέιτς – αν βρείτε ποτέ την τηλεοπτική σειρά «Miranda» στην οποία πρωταγωνιστούσε, να την δείτε, θα κατουρηθείτε στα γέλια.

Αυτά λοιπόν για την «Έμμα». Τελεία. Χωρίς παύλα.

Έμμα (Emma) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 27 Φεβρουαρίου 2020 από την Tulip Ent.!
Περισσότερα... »