Τελευταίο καλοκαίρι (Murina) Poster ΠόστερΤελευταίο καλοκαίρι
της Antoneta Alamat Kusijanovic. Με τους Gracija Filipovic, Leon Lucev, Danica Curcic, Cliff Curtis, Jonas Smulders.


Μύραινα η Ελένη ή αλλιώς, σμέρνα
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Ή που θα καμακωθεί ή που θα απελευθερωθεί...

Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία που σκηνοθετεί η γεννημένη στο Ντουμπρόβνικ της Κροατίας στις 27 Σεπτεμβρίου του 1985, Antoneta Alamat Kusijanovic, η οποία πλέον κατοικοεδρεύει στη Νέα Υόρκη. Στη φιλμογραφία της συμπεριλαμβάνονται κι άλλες πέντε μικρού μήκους ταινίες, οι οποίες έχουν μαζέψει βραβεία από διάφορα φεστιβάλ.

Τελευταίο καλοκαίρι (Murina) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία Murina έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ των Καννών, τον Ιούλιο του 2021, όπου συμμετείχε στο παράλληλο του επίσημου προγράμματος τμήμα «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών». Τιμήθηκε με τη Χρυσή Κάμερα ως η καλύτερη πρώτη μεγάλου μήκους ταινία, ανάμεσα σε όλες όσες εμφανίστηκαν στα διάφορα διαγωνιστικά τμήματα του φεστιβάλ. Μεταξύ των executive producers της ταινίας βλέπουμε και το όνομα του Martin Scorsese.

Η υπόθεση: Ένα μικρό νησάκι της Κροατίας στην Αδριατική με πεντακάθαρα νερά αποτελεί παράδεισο για τους λίγους τουρίστες που το επισκέπτονται. Εκεί ζει η έφηβη Γιούλια μαζί με τον καταπιεστικό πατέρα της, Άντε, και την όμορφη μητέρα της, Νέλα. Για εκείνη, για τη Γιούλια, κάθε άλλο παρά παράδεισος είναι το μέρος όπου ζει. Νιώθει πραγματικά ελεύθερη μόνον όταν φοράει το ολόσωμο μαγιό της κι όταν βρίσκεται μέσα στη θάλασσα. Κατά τα άλλα, η κατάσταση μυρίζει μπαρούτι και είναι σαν την ηρεμία πριν την καταιγίδα. Ο Άντε γίνεται παραπάνω απ’ ότι συνήθως νευρικός καθώς είναι να φιλοξενήσει στο νησί έναν φίλο του – παλιό αφεντικό του – τον Χαβιέ. 

Ο Χαβιέ έχει λεφτά και φίλους με λεφτά και ο Άντε θέλει όσο τίποτε άλλο να τον πείσει να αγοράσει μια έκταση που του ανήκει στο νησί, για να χτίσει ξενοδοχείο. Με τα λεφτά που θα πάρει, σχεδιάζει να μετακομίσει με την οικογένειά του στο Ζάγκρεμπ και να ζήσουν όλοι μαζί μια καλύτερη ζωή, όπως νομίζει. Σίγουρα καλύτερη για τον ίδιο, όπως και να έχει. Η πίεση που νιώθει η Γιούλια γίνεται μη διαχειρίσιμη, επαναστατεί εναντίον του πατέρα της ανοιχτά πλέον, κατηγορεί τη μητέρα της για την παθητικότητά της και βλέπει τον Χαβιέ ως το εισιτήριο για την ελευθερία της. Μέσα σε ένα σαββατοκύριακο πολλά πράγματα δεν θα είναι ποτέ ξανά τα ίδια...

Η άποψή μας: Αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο σε τούτο το πολύ ενδιαφέρον ντεμπούτο της Βαλκάνιας σκηνοθέτιδας, είναι η σιγουριά της. Η εμπιστοσύνη στο υλικό της, στο σενάριό της, στους ηθοποιούς της. Βρίσκει τον τρόπο να διαχειριστεί κατά πως πρέπει τα επιμέρους στοιχεία και να συνθέσει μια ταινία, που έχει πολλά και ενδιαφέροντα να πει. Σαφώς και πρόκειται για μια ταινία ενηλικίωσης, δεν μπορεί κανείς να το αρνηθεί αυτό, τσεκάροντας την ταινία στο πρώτο της επίπεδο. Η Γιούλια μεγαλώνει και βρίσκεται σε εκείνο το άβολο μεταίχμιο όπου είναι ακόμα παιδί – 16 χρονών – αλλά πλέον και γυναίκα: το κορμί της δεν μπορεί να κρύψει τη σωματική ωρίμανση. 

Γι' αυτό και ο πατέρας της αντιδρά: «γιατί κυκλοφορείς γυμνή;» της λέει, ενώ η Γιούλια φοράει το ολόσωμο μαγιό της. Μικρή λεπτομέρεια: το ένα από τα δύο μαγιό, το λευκό, έχει μια μικρή τρυπούλα, χαμηλά στο μηρό, που από τη μια μας λέει το πόσο πολύ το έχει χρησιμοποιήσει η Γιούλια και από την άλλη αποκαλύπτει και την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς της. Η Γιούλια μεταμορφώνεται σε γυναίκα λοιπόν και ο Άντε, ο πατέρας – αφέντης, αδυνατεί να αποδεχτεί το γεγονός. Μια ζωή ήταν ο κύρης του σπιτιού, η γυναίκα του υπάκουε σε κάθε του κατευθυντήρια γραμμή και το ίδιο περίμενε πως θα συνεχίσει να κάνει η κόρη του. Δύσκολα. 

Δείτε πχ τη σκηνή του δείπνου με τους υψηλούς καλεσμένους. Ο Άντε πιέζει την Γιούλια να απαγγείλει ένα ποίημα. Εκείνη δεν θέλει. Ο Άντε την πιέζει παραπάνω. Κι εκείνη τελικά το λέει το ποίημα. Στα κροατικά, έχοντας ακροατήριο αγγλόφωνο. Και παραλείπει επί τούτου ένα τμήμα του ποιήματος, που μιλάει για τον πατέρα. Χα! Άσο ημίχρονο, δύο τελικό. Όσο η κόντρα τους μεγαλώνει τόσο ο Άντε χρησιμοποιεί μεγαλύτερες προσβολές και μεγαλύτερες «τιμωρίες» - κι όσο μεγαλύτερες είναι οι τιμωρίες, τόσο περισσότερο αντιδρά η Γιούλια και προσπαθεί να ξεφύγει από τον ασφυκτικό κλοιό. Από την παράξενη «φυλακή» της. Πάντα βρίσκει τον τρόπο. Θα καταφέρει όμως εντέλει να... ξεφύγει; Χμ... 

Η Γιούλια κατηγορεί και τη μητέρα της, τη Νέλα. Την κατηγορεί πως επέτρεψε στον Άντε να κάνει παιχνίδι μόνος του. Την κατηγορεί για παθητικότητα. Την κατηγορεί ότι ποτέ δεν άρπαξε την ευκαιρία να ξεφύγει. Κι όταν μαθαίνει πως ανάμεσα στη Νέλα και τον Χαβιέ υπήρξε παλιότερα ερωτικό ενδιαφέρον, δεν αφήνει την πληροφορία ανεκμετάλλευτη. Όμως, είναι και η ίδια μπερδεμένη. Και παιδί και γυναίκα, έχει την αφέλεια να πιστεύει πως ο Χαβιέ μπορεί να αποτελέσει το κλειδί για να αποδράσει. 

Η πλάκα είναι πως η σκηνοθέτιδα, αυτήν την ιστορία ενηλικίωσης κατά πρώτον και γυναικείας αυτοδιάθεσης κατά δεύτερον, την καταγράφει ως υπόκωφο... θρίλερ. Περιμένεις ανά πάσα στιγμή να γίνει έκρηξη και γαία πυρί μιχθήτω! Κι ενώ ας πούμε η ταινία έχει μια αύρα από «Γυμνοί στον ήλιο» ή στα αμερικανικότερα «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ», αυτό επιτυγχάνεται... muted. Δεν βλέπεις ποτέ τον καυτό ήλιο και τα συνεπακόλουθά του: όχι, το καλοκαίρι της ταινίας έχει τον ήλιο σαν σε φίλτρο. Έχει κάνει τρομερή δουλειά στη διεύθυνση φωτογραφίας της ταινίας η Hélène Louvart, η ίδια που έχει φωτογραφήσει το «Xenia» του Πάνου Κούτρα, η ίδια που προσέγγισε το ελληνικό καλοκαίρι στη «Χαμένη κόρη» της Maggie Gyllenhaal, με τον ίδιο τρόπο που προσέγγισε το κροατικό καλοκαίρι εδώ. 

Όμορφη ταινία, με μπόλικους συμβολισμούς, που οφείλει τον πρωτότυπο τίτλο της στη σμέρνα. Ένα ψάρι, που μοιάζει με χέλι και με φίδι, που σπάνια επιτίθεται στους εχθρούς της, καθώς κρύβεται μέσα σε κοιλότητες βράχων, που έχει τεράστιο στόμα αναλογικά με το σώμα της, με πολύ ισχυρά δόντια, τα οποία χρησιμοποιεί για να δαγκώσει όταν βρίσκεται σε κίνδυνο...

Τελευταίο καλοκαίρι (Murina) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 28 Ιουλίου 2022 από την Neo Films!
Περισσότερα... »

Άιφελ (Eiffel) Poster ΠόστερΆιφελ
του Martin Bourboulon. Με τους Romain Duris, Emma Mackey, Pierre Deladonchamps, Armande Boulanger, Bruno Raffaelli, Alexandre Steiger, Andranic Manet.

A! For Adrienne!
του zerVo (@moviesltd)

Υψωμένος 330 μέτρα πάνω από από το καταπράσινο Πεδίο του Άρεως, αγναντεύει αγέρωχος από άκρους εις άκρο της Πόλης του Φωτός, προκαλώντας ακόμη και τον πιο απομακρυσμένο επισκέπτη της πρωτεύουσας να θαρρεί την εντυπωσιακή του μόστρα, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας. Αναμφισβήτητα το πιο αναγνωρίσιμο τοπόσημο των Παρισίων, αλλά και της Γαλλίας ολόκληρης, ο ατσάλινος Πύργος που στήθηκε στην καρδιά της μητρόπολης στα τέλη του 19ου αιώνα, αποτελεί έμβλημα ισχύος για τους τρικολόρ, που για πολλές δεκαετίες μπορούν να υπερηφανεύονται, πως έφτασαν κοντύτερα στον ουρανό από κάθε άλλο στον κόσμο. Αυτή εδώ είναι η ιστορία ή μάλλον καλύτερα ο ερωτικός καημός του εμπνευστή και δημιουργού του.

Άιφελ (Eiffel) Quad Poster
Παρίσι 1885. Έχοντας μόλις ολοκληρώσει την συνεργασία του στην δημιουργία του Αγάλματος της Ελευθερίας, δώρου ανεκτίμητης αξίας του λαού της Γαλλίας προς τις φίλιες Ηνωμένες Πολιτείες, ο φημισμένος αρχιμηχανικός Γουστάβος Άιφελ, βρίσκεται μπροστά στην μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του. Καθώς θα ζητηθεί η συνδρομή του για την κατασκευή ενός γιγαντιαίου, όσο και πανάκριβού, κτιρίου που θα υψώνεται πάνω από το Παρίσι, που θα πρέπει να είναι έτοιμο για την Διεθνή Έκθεση του 1889, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των εκατό χρόνων από την μεγάλη Επανάσταση.

Ο προβληματισμός του τεχνικού γύρω από το πως θα πρέπει να ανεγερθεί ο πύργος θα είναι μεγάλος. Ακόμη μεγαλύτερο θα τον κάνει η έλλειψη πόρων, αφού οι χρηματοδότες δεν μοιάζουν και τόσο ζεστοί για να πριμοδοτήσουν το υπεράνω πάσης φιλοδοξίας έργο. Δύσκολη θέση για τον Άιφελ, που θα γίνει ακόμη δυσμενέστερη, όταν εντελώς αναπάντεχα θα εμφανιστεί μπροστά του, η γυναίκα εκείνη που σημάδεψε ολάκερη την νιότη του. Η όμορφη Αντριέν Μπουρζέ, που πριν καιρό του την στέρησαν οι γονείς της από σύζυγο, λόγω της ταπεινής του καταγωγής.

Αυτό ακριβώς είναι και το σημείο που εκκινεί η παράλληλη αφηγηματική ράγα, που μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο, ώστε να γίνουμε μάρτυρες της πρώτης συνάντησης του Γουστάβου και της ελκυστικής ερωμένης του. Την περίοδο που έχει αναλάβει την δημιουργία της σωτήριας για την αγροτική περιοχή πεζογέφυρας του Μπορντό, ελπίζοντας πως το όνομα του θα αποκτήσει το κύρος εκείνο που χρειάζεται, για να πείσει ως ικανός και αξιόλογος γαμπρός, τον άτεγκτο πατέρα της αγαπημένης του. Κι αν οι κατασκευαστικές επιτυχίες θα μπουν σε μια τάξη για τον χαρισματικό μηχανικό, δεν θα συμβεί το ίδιο και με την προσωπική του ζωή, αφού Εκείνη γρήγορα θα αποτελέσει ανάμνηση παλιά, στέφοντας τον ηττημένο στην μάχη της διεκδίκησης της.

Συνεπώς εμπρός μας δεν έχουμε μια ταινία, όπως θα περίμενε κανείς, γύρω από το πως οργανώθηκε και στήθηκε το μεγαλεπήβολο πλάνο του ουρανομήκους Τουρ. Αλλά ένα κοινότυπο μελόδραμα, που παρακολουθεί από πάρα πολύ κοντά το ρομάντζο ανάμεσα σε δύο νέους του τότε, μεσήλικες του τώρα, το οποίο και στις δύο τους χρονικές εκφάνσεις οδηγείται με μαθηματική ακρίβεια στο αδιέξοδο. Τσακίζοντας αυτό και μόνο τον ψυχισμό και την θετική ενέργεια του Άιφελ, στον δρόμο προς την δημιουργική δόξα, εν αντιθέσει με τα πιο ρηχά, μα δεδομένα πιο σημαντικά για την δουλειά του κριτήρια: Την πενιχρή χρηματοδότηση, την έλλειψη οικοδομικών υλικών, την γκρίνια των εργατών, την λοιδορία των ορθολογικών δημοσιογράφων και λογοτεχνών. Που λογικά περνούν σε δεύτερη μοίρα, μπροστά στο ασίγαστο πάθος, που αναβιώνει ενόσω οι εραστές σμίγουν και πάλι, υποκύπτοντας  στην αδυναμία τους. 

Στην πραγματικότητα το μοναδικό εύρημα στην συνεργασία των σεναριογράφων με τον ταγμένο στην ακαδημαϊκή αφήγηση σκηνοθέτη Martin Bourboulon, έχει να κάνει με το γράμμα Α, που με λιγάκι πιο φαντασία φέρνει στο μυαλό η εικόνα του Πύργου και φυσικά ορίζει το αρχικό του ονόματος, της για πάντα λατρεμένης Αντριέν. Η καλλιτεχνική διεύθυνση είναι το λιγότερο αξιοπρεπής, άλλωστε θα ήταν κομματάκι παράξενο για μια φραντσέζικη υπερπαραγωγή, να μην τα πάει άρτια στον τομέα αυτό που φαντάζει ως το ατού της. Θετικότατη εντύπωση δημιουργούν επίσης, οι κατασκευασμένες στους υπολογιστές εναέριες λήψεις από ψηλά, που προσδίδουν ένα άλλο κύρος στο πρότζεκτ, προκαλώντας τον πρέποντα ίλιγγο, ως απάντηση στο ερώτημα πως στην ευχή ανέβηκαν εκεί πάνω οι ακροβάτες κτίστες.

Μην μας παρασύρει όμως το τι θα επιθυμούσαμε να δούμε από μια καλοστημένη ταινία εποχής. Με αφορμή την ανέγερση του σιδερένιου trade mark, η παραγωγή μας σερβίρει παρά τη θέληση μας, ένα στυλιζαρισμένο Άρλεκιν, από αυτά που η αλήθεια είναι, πως κάνουν τις ευαίσθητες σινεφίλ καρδιές να ξεχνιούνται. Ειδικά όταν το ντουέτο ορίζεται από ένα τόσο γοητευτικής χημείας ανδρόγυνο, μιας και ο Romain Duris με άνεση φορά το κοστούμι του πανέτοιμου να βαδίσει στα ουράνια για την αγάπη του Eiffel, την ώρα που η αποκάλυψη Emma Mackey, υπέροχη, φωτεινή και με αέρινη αύρα, ζωγραφίζει το αντικείμενο του πόθου. Εννοείται όχι ότι αναμέναμε, από το πολυδιαφημισμένο πρότζεκτ της Pathé, όχι όμως πως δεν αρμόζει για μια ανέμελη βόλτα δροσιάς στα θερινά...

Άιφελ (Eiffel) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 28 Ιουλίου 2022 από την Rosebud 21!
Περισσότερα... »

Μυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη (OSS 117: Alerte Rouge en Afrique Noire) Poster ΠόστερΜυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη
του Nicolas Bedos. Με τους Jean Dujardin, Pierre Niney, Fatou N'Diaye, Natacha Lindinger, Wladimir Yordanoff, Gilles Cohen, Habib Dembélé.

Τέρμα OSS εδώ!
του zerVo (@moviesltd)

Η Γαλλική Αποικιακή Αυτοκρατορία, γνώρισε δύο πολύ σημαντικές περιόδους άνθισης, την Πρώτη στα μέσα του 16ου αιώνα και την Δεύτερη, ακόμη μεγαλύτερη σε έκταση, που έφτασε στην κορύφωση της, την περίοδο του Μεσοπολέμου. Είναι χαρακτηριστικό πως τα εδάφη που ανήκαν ως αποικίες στην Γαλλία, λίγο πριν το ξέσπασμα του WWII, ξεπερνούσαν τα 13 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα, περίπου το ένα δέκατο του χερσαίου συνόλου της Γης. Εκτεινόμενη μάλιστα και στις πέντε ηπείρους, αποτελούμενη από τις σημαντικού πλούτου νήσους της Καραϊβικής (Μαρτινίκα, Γουαδελούπη), ολόκληρη την ράχη της Ασιατικής Ινδοκίνας, την Πολυνησία και την Καληδονία στους αντίποδες, αλλά και το σύνολο σχεδόν της Βόρειας και Κεντροδυτικής Αφρικής, από την Αλγερία και την Τυνησία, ίσαμε το Σουδάν, το Μάλι, την Γκαμπόν και την μεγαλόνησο της Μαδαγασκάρης!

Μυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη (OSS 117: Alerte Rouge en Afrique Noire) Quad Poster
Αρχή της δεκαετίας του 80, περίοδος κορύφωσης του ψυχρού πολέμου, ενόσω οι Σοβιετικοί έχουν εισβάλλει στο Αφγανιστάν. Αποφασισμένη να προβεί σε μια κίνηση ανανέωσης του έμψυχου δυναμικού της, η Γαλλική Υπηρεσία Πληροφοριών, θα ρίξει νέο κατασκοπικό αίμα στην πιάτσα, υποβαθμίζοντας κατά κάποιο τρόπο την μαχιμότητα των πιο σιτεμένων ηλικιακά στελεχών της. Κάπως έτσι θα πάρει την άγουσα για το υπαλληλίκι γραφείου, ο θρυλικός Ιμπέρ Μπονισέρ Ντε Λα Μπαθ, που με τον υπηρεσιακό κωδικό OSS 117, μόλις επέστρεψε από την πιο πρόσφατη, γεμάτη ρίσκο αποστολή του στην Μέση Ανατολή.

Η κατάσταση όμως στις πρώην αποικίες της Μαύρης Ηπείρου έχει αγριέψει. Και η ανάγκη της SDECE για πεπειραμένους στο πεδίο της δράσης πράκτορες, θα επαναφέρει τον 117 στο προσκήνιο. Προκειμένου να ταξιδέψει στα φλεγόμενα εδάφη της Αφρικής, εκεί που ο, φίλιος της Γαλλικής Κυβέρνησης, Πρόεδρος Κούτζο Μπάμπα, κινδυνεύει να χάσει την πρωτοκαθεδρία, χάρη στην λαϊκή εξέγερση των Παρτιζάνων, που υποστηρίζονται μυστικά από τους Κομμουνιστές. Υπόθεση που μοιάζει παιχνιδάκι για τον υπερφίαλο Μπαθ, αν και γνωρίζει καλά πως οι αντιξοότητες που τον περιμένουν δεν θα είναι εύκολα ξεπεράσιμες.

Ένα ταξίδι (σε χώρα που λογικά δεν αναφέρεται ποτέ με το όνομα της) βγαλμένο από τον παλιό καλό καιρό για τον παροπλισμένο στα υπόγεια, πίσω από ένα βαρύ PC, πρώην υπερκατάσκοπο. Που οφείλει να ζυγίσει την κατάσταση σωστά και να δράσει με την γνωστή του αφελή, αγαθή, μα και γκαφαδόρα λογική, συνεργαζόμενος με τον κατά πολλά έτη νεότερο του agent OSS 1001. Που και περισσότερες αντοχές διαθέτει και πιο σωστά εκπαιδευμένος είναι, μα διαθέτει και στην φαρέτρα του, πολύ πιο εξελιγμένα και σύγχρονα όπλα, από εκείνα τα προϊστορικά που φέρει ο μπαγιατεμένος...

Παρότι είχαμε εκτιμήσει πως το κινηματογραφικό πρότζεκτ του OSS έχει περάσει στην ιστορία, καθώς η πρώτη ταινία της σειράς κυκλοφόρησε στα 2006 και η δεύτερη στα 2008, εντούτοις η παραγωγή φρόντισε να μας διαψεύσει επιστρέφοντας με καινούργιο επεισόδιο 14 ολάκερα χρόνια μετά το πιο πρόσφατο. Φροντίζοντας όχι μόνο να διατηρήσει αναλλοίωτο το ύφος του κεντρικού ήρωα, προσομοιασμένο όσο περισσότερο γίνεται στην μόστρα του πρώτου και κλασικού Τζέιμς Μποντ, αλλά να το διανθίσει με ακόμη παραπάνω πολιτικά ανορθόδοξες παρεμβολές καθιστώντας τον στα μάτια του κοινού θεατή, όχι απλά ασυμπαθή, αλλά σχεδόν αχώνευτο!

Άρα πλέον ο 117 δεν περιφέρεται απλώς ένθεν κακείθεν για χάρη γούστου και σάτιρας, που και βέβαια έχει όρια, πιάνοντας όποιον στημένο κώλο βρεθεί στο διάβα του ή εκτοξεύοντας αστειάκια σεξιστικά και ρατσιστικά δέλτα κατηγορίας, με ύφος χιλίων Κονκισταδόρων Δον Ζουάν. Αλλά υπερτονίζεται και ο συντηρητικός του κομπασμός, μια Γκολική - Ντ'Εστενική κληρονομιά, ελάχιστες ώρες πριν ορίσει η Αλλαγή Μιτεράν, σε έναν συσχετισμό διεθνώς πολιτικο-οικονομικό, που έχει γραφεί για πλάκα, δίχως όμως να το αντιλαμβάνεται κανείς το αστείο. Η αλήθεια είναι πως τσιμπήθηκα όχι λίγες φορές στην παρακολούθηση του χαλαρότατης διάθεσης spy parody, για να καταλάβω αν όλα όσα βλέπω συμβαίνουν στ' αλήθεια. Μα γίνεται ανέκδοτο που μέσα του να περιλαμβάνει την έκφραση #metoo? Όσο κι αν πολλάκις μπόλικες καταγγέλλουσες έχουν ξεπεράσει τα όρια της ακραίας υπερβολής, ενάντια σε εκείνους που τις πρόσβαλλαν. Φαουλάρα!

Και να πεις πως ήταν η μοναδική φλόπα, σε ένα σενάριο κραυγαλέα γραμμένο στο γόνατο, που δεν κατανοείς πότε κάνει καλαμπούρι, πότε ειρωνεύεται και πότε παίζει το παιχνίδι των αντιθέσεων, προφανώς για να περάσει με εσφαλμένο τρόπο τα κοινωνικά του μηνύματα. Στο διαρκές πινγκ πονγκ ανάμεσα στον σινιαρισμένο πράκτορα και όσους τον περιβάλλουν, δεν γίνεται ποτέ σαφής ο λόγος που ο 117 επέστρεψε στο πανί. Δια χειρός μάλιστα ενός αξιοπρεπούς ντιρέκτορα, όπως ο Bedos, που πήρε το ρίσκο κι έχασε παταγωδώς, να προχωρήσει την μορφή του χωρατατζή Μποντ / Τζόνη Ίνγκλις, μερικά βήματα παραπέρα, από εκεί που τα άφησε ο εμπνευστής του, μα διακριτά, ελάχιστος τιμητής του, Hazanavicius. Θαυμάζεις ή περιγελάς? Εκτιμάς ή αποστρέφεσαι? Σοφός ή μπούρδας, τελικά?

Δεν χρειάζεται να το κουράσουμε παραπάνω, η απάντηση κάνει μπαμ από το τα πρώτα δευτερόλεπτα του Brocolliκού intro, των τίτλων έναρξης και της εισόδου του OSS στα γραφεία της υπηρεσίας, για να συναντήσει τον Μ, την Μάνιπένι και τον διάδοχο του (Pierre Niney). Τραγωδία που βαρύνει ολοσχερώς την καριέρα ενός τιμημένου με την υπέρτατη φιλμική διάκριση ερμηνευτή και έχει αποδώσει μπόλικες αξιόλογες ερμηνείες, ακόμη κι αν δεν κατάφερε ποτέ να ξεφύγει από τα (όχι και τόσο) στενά όρια της πατρίδας του. Ο Αρτίστας Dujardin μόλις πάτησε τα πενήντα, ουχί τα συντάξιμα ογδόντα, για να τσαλαπατά την λάμψη ενός ολάκερου Όσκαρ, με τέτοιου είδους αδιανόητες και δυσνόητες σαχλαμάρες...

Μυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη (OSS 117: Alerte Rouge en Afrique Noire) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 28 Ιουλίου 2022 από την Odeon!
Περισσότερα... »

Η Πανσιόν (Maison de Retraite) Poster ΠόστερΗ Πανσιόν
του Thomas Gilou. Με τους Kev Adams, Gérard Depardieu, Daniel Prévost, Mylène Demongeot, Jean-Luc Bideau, Marthe Villalonga, Firmine Richard, Liliane Rovère, Marianne Garcia.

Γεροντάκια έτοιμα για όλα!
του zerVo (@moviesltd)

Κοινωνικό ζήτημα και μάλιστα φλέγον είναι. Αλλά πέφτει στην παγίδα του "έλα μωρέ δεν βαριέσαι", τι να την βγάλουν τα απόμαχα και ανήμπορα παππούδια σε μια αδειανή γκαρσονιέρα ξοδεύοντας τον ύστατο καιρό τους, τι να εσωκλειστούν στο γηροκομείο, που εκεί τουλάχιστον θα βρουν κι ένα πιάτο φαί. Δεν είναι έτσι, ακριβώς, αν και εφόσον υπάρχουν απόγονοι, που οφείλουν να λειτουργήσουν ανταποδοτικά στο δικό τους μεγάλωμα, μην εγκαταλείποντας τα γερόντια στην τύχη τους. Από την άλλη μεριά, οι ιδιωτικοί οίκοι ευγηρίας του χιλιάρικου το μήνα, ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια, υποσχόμενοι, σε όσους εύπορους επιθυμούν να απαλλαγούν από το βραχνά, πως θα προσφέρουν μια αξιοπρεπή αν μη τι άλλο διαβίωση στους ηλικιωμένους. Αν πάρουμε παράδειγμα από το πρόσφατο σκάνδαλο Orpea, πάντως, μεγάλο ρίσκο μοιάζει κι αυτό το παρκάρισμα ψυχών.

Η Πανσιόν (Maison de Retraite) Quad Poster
Αλητάκος, κανάγιας, απείθαρχος και τεμπελάκος, ο τριαντάχρονος Μιλάν, δεν μπορεί να στεριώσει σε καμία από τις δουλειές που του προτείνουν κατά καιρούς. Ειδικά η τελευταία ως ταμίας σε μπακάλικο, θα αποδειχτεί καταστροφική, καθώς ερχόμενος σε ρήξη με πελάτισσα γιαγιάκα που αντιπαθεί σφόδρα, θα ξεπεράσει τα όρια, ερχόμενος αντιμέτωπος με τον Νόμο. Που δεν θα τον στείλει στην φυλακή, αλλά θα απαιτήσει την τιμωρία του, στέλνοντας τον για κοινωφελή εργασία στην πολυτελή πανσιόν για γεροντάκια Μιμόζα. Δίνοντας του την εντύπωση πως θα ήταν προτιμότερο για εκείνον, να περνούσε το κατώφλι της στενής!

Αφού από την πρώτη κιόλας στιγμή στο γηροκομείο, θα βρεθεί στο στόχαστρο των διψασμένων για εκδίκηση, από όσα έχουν ακούσει για το ποιόν του, τροφίμων, που θα ορκιστούν να του κάνουν τον βίο αβίωτο. Μέχρι την ώρα που θα κατανοήσουν, πως πίσω από το βαριεστημένο και ενοχλητικό πρόσωπο του αδόκιμου φροντιστή, κρύβεται μια βασανισμένη ύπαρξη, που δεν έχει γνωρίσει ποτέ την στοργή και την αγάπη, αφού ως ορφανός από τα μικράτα του, μεγάλωσε στο αφιλόξενο ίδρυμα. και τότε τα πάντα θα πάρουν μια άλλη τροπή...

Συνεπώς η συμμορία των ογδονταβάλε, που την συνθέτουν ένας βετεράνος προπονητής πυγμαχίας (Depardieu), μια καταθλιπτική αισθητικός (Demongeot), μια μαγείρισσα από τις νησιωτικές αποικίες, ένας γκέι θεατρολόγος, μια σύμβουλος σχέσεων κι ένα ερωτευμένο ζευγαράκι, που ο ανήρ του (Provost) πάσχει από αλτσχάιμερ, μονομιάς θα αλλάξει στάση και συμπεριφορά. Και θα πάρει υπό την εποπτεία του τον φουκαριάρη Μιλάν, που όλα, μα όλα στην ζωή του πηγαίνουν από το κακόστο χειρότερο. Κι επειδή μιλάμε για φραντσέζικο σινεμά, η χάρη παίρνει αντίχαρη και οι γέροντες θα σωθούν με την σειρά τους από ένα δεινό που ούτε καν είχαν προβλέψει.

Με αφορμή γνωμικό του Groucho Marx, που ακούγεται και διαβάζεται μερικές φορές στην χρονική πορεία του έργου - "Μέσα σε κάθε γέρο κρύβεται ένας νέος, που αναρωτιέται τι έχει συμβεί..." - ο πεπειραμένος κινηματογραφιστής Thomas Gilou στήνει μια συγκινητικής ύφανσης κομεντί, που δεν ξεφεύγει ούτε πόντο όμως από τα τετριμμένα. Κυρίως τα χιουμοριστικά, που έχουν να κάνουν κατά κύριο λόγο με την αδυναμία του κεντρικού ήρωα (ένας αξιόλογος κωμικός, μέχρις όμως εκεί ο Kev Adams) να ορθοποδήσει και να μην καταλήξει στον πεζοδρόμιο, αλλά και με κάποιους ιδιαίτερους περιφερειακούς χαρακτήρες, με τους οποίους το, δεν το λες και ευρηματικό, σενάριο, αστειεύεται.

Κατά τα άλλα πάντως, το 90λεπτο του Maison de Retraite κυλά εύθυμα για όποιον αποδεχτεί την αναληθοφάνεια της πλοκής, που έχει και σαν στόχο της να δημοσιοποιήσει σε κάποιο βαθμό τα ζητήματα που όλοι μας γνωρίζουμε υφίστανται σε αυτού του είδους τις δομές φιλοξενίας: Έλλειψη προσωπικού, ελαττωματικός εξοπλισμός, περιορισμένη σίτιση, ανελευθερίες. Υπάρχουν πιστεύω λύσεις πιο ανθρωπινές, που δεν υποβαθμίζουν την αξιοπρέπεια των γερόντων. Χρειάζεται κοινή προσπάθεια, είναι κομματάκι άδικη, όσο κι αν η κουβέντα μοιάζει πολύ βαριά, αυτού του είδους η "αιχμαλωσία"...

Η Πανσιόν (Maison de Retraite) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 28 Ιουλίου 2022 από την Tanweer!
Περισσότερα... »

Spencer Poster ΠόστερSpencer
του Pablo Larraín. Με τους Kristen Stewart, Timothy Spall, Jack Farthing, Sean Harris, Sally Hawkins.


Lady Die-ana
του gaRis (@takisgaris)

Η μακαριστή Lady Di είναι μια καθαγιασμένη φιγούρα στα μάτια των Βρεταννών, μια Spencer που δεν υπέκυψε μπροστά στα σκήπτρα της μοναρχίας, ένα feminist - fashion - gay icon που πολέμησε το AIDS όσο και τις προσωπικές της ψυχοσωματικές διαταραχές, καταπνίγοντας την ταυτότητά της, μεγαλώνοντας τους γιους ενός πρίγκηπα που ποτέ δεν (την) αγάπησε. Ο θάνατός της, πρόωρα και άδοξα, την 31η Αυγούστου 1997, σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα - απόρροια ενός ούλτιμου, ανελέητου κυνηγητού με τους παπαράτσι, δημιούργησε ένα θρύλο - κηλίδα στο βιβλίο της δυναστείας των Windsor και της κορακοζώητης ElizabethII. Ενθυμούμαι τα γεγονότα καθότι ευρισκόμενος στις γειτονικές Κάτω Χώρες εκείνη τη χρονική περίοδο. Μεγάλο μπαμ και κοπετός για τους ομοίως βασιλόφρονες Ολλανδούς. “Goodbye Norma Jean” και “you lived your life like a Candle in the Wind” να αφιερώνει ο κολλητός Elton John, στη νέα βερσιόν του τραγουδιού που είχε γράψει παλαιότερα για την εξίσου τραγική θεά MarylinMonroe.

Spencer Quad Poster
Ο Pablo Larrain, γεννημένος στο Σαντιάγο της Χιλής από πολιτική οικογένεια, έδειξε ικανότητες με το προ 6ετίας Jackie, αναμοχλεύοντας την αμερικανική τραγωδία της δολοφονίας του JFK. Να πω την αμαρτία μου, ανήκω στην περήφανη μειονότητα του σιναφιού που έπληξε με την πομπώδη σοβαροφάνεια, έφριξε με την κομπιουτερίστικη ταυτοπροσωπία, της υποψηφίας εννοείται, Natalie Portman (την οποία χάρηκα ακομπλεξάριστη να διασκεδάζει στο Thor: Love & Thunder προχθές στο σινεμά) και εντέλει στυλ, πολύ στυλ και ολίγη από έτερον, δατς ιτ. 

Ευτυχώς, στο Spencer, συνεπικουρούμενος σεναριακώς από τον Steven Knight (Dirty Pretty Things), ο Larrain έχει ξεκαθαρίσει νωρίς το τοπίο. Δεν το πάει για biopic, μπολιάζει κλασσάτα κουστούμια και μπρούχαχα προντάξιον ντηζάιν σε σκοτεινό φωτογραφικά φόντο και παρουσιάζει τη Lady-Die, δηλαδή μια παραπαίουσα, θνησιγενή Νταγιάνα, ασφυκτικά απομονωμένη με τις φοβίες, τις κρίσεις πανικού, τις μυριάδες απαγορεύσεις βάσει Πρωτοκόλλου. 

Sandringham estate στο Norfolk, England. Παραμονή Χριστουγέννων, αρχές 90s και μια 10ετία χαμένη κοντά (μα όχι δίπλα) στον ατακτούλη Κάρολο. Μόνη χαρά οι βασιλομπόμπιρες William - Harry και τα ανέμελα παιχνίδια μαζί τους. Ο Χιλιανός μοστράρει ταμπλόιντ ατάκες και χιστριονικά ξεσπάσματα που δίνουν ώθηση στα πανιά της Kristen Stewart να σκορπίσει ψυχανεμίσματα της Lady Di ως woman under the influence, πασπαλισμένα με χρυσάφι. 

Ερμηνεία ζωής για την K-Stew που έχει αφήσει στο χρονοντούλαπο την Twilight απαρχή και σχεδόν πήρε (με τη φόρα της περσινής Μόστρα) φέτος το θρόνο από την πιο γνώριμη στα όσκαρς Jessica Chastain. Αδυνατώ να παραλείψω τo φοβερό ντουέτο Timothy Spall - Sally Hawkins που προσδίδει πιστότητα, κύρος και αυθεντικότητα στο καστ. 

Το Spencer θα απογοητεύσει τους ηρακλειδείς του στέμματος, αυτούς ντε που κόβουν καρωτίδα για το The Crown όμως ο Pablo σφυρίζει αδιάφορα: Η Λαίδη του, η Princes of Wales, ήταν ένα αερικό που πέρασε σίφουνας από την πνιγηρή πεζότητα της Βασιλικής φαμελιάς, εύθραυστη πορσελάνη στα χέρια των λαϊκών μαζών που από την μεγάλη λατρεία την έκανε σκόνη και θρύψαλα, όπως ορίζει η ειμαρμένη των ειδώλων που διατηρούνται αγέραστα στη συλλογική μνήμη.

Spencer Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 21 Ιουλίου 2022 από την Spentzos Films!
Περισσότερα... »

Η Χαμένη Σκηνή (Yi miao zhong / One Second) Poster ΠόστερΗ Χαμένη Σκηνή
του Yimou Zhang. Με τους Yi Zhang, Haocun Liu, Wei Fan, Xiaochuan Li, Shaobo Zhang.


Σινεμά ο Παράδεισος...
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Πάρε την μπομπίνα και τρέξε!

Αυτή είναι η 22η μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθετεί μόνος του (χωρίς συνσκηνοθέτη δηλαδή) ο γεννημένος στις 14 Νοεμβρίου 1951 στη... μικρή πόλη (γύρω στα 12 εκατομμύρια κατοίκους) Σιάν, στην επαρχία Σαανσί της Κίνας, σκηνοθέτης. Στην Κίνα το επίθετο μπαίνει πάντα μπροστά από το όνομα, εμείς όμως στην Ελλάδα (κι όλος ο δυτικός κόσμος γενικά) τον γνωρίζει ως Zhang Yimou. Ο Zhang Yimou θεωρείται (και είναι) ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Πέμπτης Γενιάς του Κινέζικου Κινηματογράφου, μαζί με σκηνοθέτες όπως οι Chen Kaige, Zhang Junzhao και Tian Zhuangzhuang. Αυτή είναι η 18η ταινία από όλες όσες έχει σκηνοθετήσει, η οποία προβάλλεται εμπορικά στη χώρα μας, ξεκινώντας από την πρώτη του, το «Κόκκινοι αγροί» του 1988! Οπότε, λογικά, είναι ένας από τους πλέον πολυπροβλημένους σκηνοθέτες στην Ελλάδα – ίσως μόνον οι Pedro Almodovar και Woody Allen να τον περνάνε με τον αριθμό των ταινιών τους που είχαν εμπορική διανομή στη χώρα μας!

Η Χαμένη Σκηνή (Yi miao zhong / One Second) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία ήταν να κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βερολίνου τον Φεβρουάριο του 2019. Η συμμετοχή της ακυρώθηκε όμως την τελευταία στιγμή. Επισήμως, η εξήγηση που δόθηκε στον κόσμο ήταν ότι η προβολή ακυρώθηκε λόγω «τεχνικών προβλημάτων». Σύμφωνα με φήμες, Η Χαμένη Σκηνή εντέλει λογοκρίθηκε από τους κρατικούς μηχανισμούς της Κίνας, καθώς είχε σοβαρές πιθανότητες να αποσπάσει ένα μεγάλο βραβείο και υπήρξε ανησυχία σχετικά με την προβολή που θα έπαιρνε σε αυτή την περίπτωση, μια ταινία που αντανακλούσε -στην πρώτη της τουλάχιστον εκδοχή- τη φτώχεια που έφερε η Πολιτιστική Επανάσταση στην Κίνα. Γυρίστηκαν νέες σκηνές, το φιλμ μονταρίστηκε εκ νέου και η νέα εκδοχή βγήκε στην Κίνα στα τέλη Νοεμβρίου του 2020. Εκτός Κίνας, τη διεθνή της πρεμιέρα η ταινία την πραγματοποίησε τον Σεπτέμβριο του 2021 στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, όπου η ταινία σήμανε την επίσημη έναρξη του φεστιβάλ.

Η υπόθεση: 1975, Κίνα. Ένας πολιτικός κρατούμενος σε στρατόπεδο εργασίας αποδρά και περιπλανιέται στην απομονωμένη βορειοδυτική Κίνα. Βρισκόμαστε στο τέλος της Πολιτιστικής Επανάστασης και ο κινηματογράφος είναι ένα από τα ελάχιστα ερεθίσματα τέχνης για τα πλήθη. Ο κατάδικος έχει έναν και μόνο στόχο: να δει τα Επίκαιρα, που συνοδεύουν την προβολή της ταινίας προπαγάνδας «Ηρωικοί γιοι και κόρες». Κάποιος του έχει δώσει την πληροφορία πως στα Επίκαιρα εμφανίζεται η κόρη του, με την οποία έχει αποξενωθεί εδώ και πολύ καιρό. Ο δρόμος του θα διασταυρωθεί με εκείνον ενός ορφανού κοριτσιού, της Λιου, που έχει βάλει στόχο να κλέψει μια μπομπίνα με φιλμ, για τους δικούς της σκοπούς. 

Ο κατάδικος πιστεύει πως η Λιου κλέβει την μπομπίνα που έχει μέσα τις σκηνές από τα Επίκαιρα. Θα την κυνηγήσει, η μπομπίνα θα αλλάξει πολλές φορές κατοχή και με τα πολλά, οι δυο τους θα βρεθούν σε ένα χωριό, όπου είναι προγραμματισμένη η επόμενη προβολή της ταινίας – και κατά συνέπεια, και των Επίκαιρων. Ο τοπικός προβολατζής έχει το προσωνύμιο «Κύριος Σινεμά» και λατρεύεται ως σταρ του... κινηματογράφου από τους συγχωριανούς του. Θα μπορέσουν οι τρεις αυτοί άνθρωποι να καταφέρουν αυτό που ο καθένας επιθυμεί περισσότερο;

Η άποψή μας: Ξεκινάμε από το... τέλος: το φινάλε της ταινίας, τόσο αυτό καθαυτό, όσο κι εκείνο το τμήμα του όπου πέφτουν τα ζενερίκ, ενώ παράλληλα βλέπουμε σκηνές της πρωταγωνίστριας να τραγουδάει το τραγούδι των τίτλων και τον Yimou σε b - roll, να δίνει οδηγίες μεταξύ των άλλων, δείχνουν το μέγεθος της επέμβασης και των αλλαγών επί της αρχικής ταινίας. Και μια αμηχανία. Και μια βιασύνη. Θα έχει αξία να δούμε κάποια στιγμή το director’s cut τούτης της ταινίας. Όμως, όπως και να έχει, τούτο το γεγονός δεν είναι παρά minor detail που λένε κι εδώ στα ξένα και δεν μπορεί να χαλάσει τη γενικότερη εικόνα. 

Που, ενώ υπάρχουν κι άλλα… minor details (θα τα αναφέρουμε παρακάτω), μένει ανεξίτηλα χαραγμένη στη Μνήμη του θεατή ως μια υπέροχη ερωτική αποστολή του Δημιουργού προς το ίδιο το Σινεμά! Και μάλιστα το παλιό σινεμά, το οργανικό, εκείνο όπου οι εικόνες προέκυπταν σε 24 καρέ το δευτερόλεπτο, καταγεγραμμένες σε φιλμ. Όχι το ψηφιακό σινεμά, το σινεμά του σήμερα, που επειδή είναι φτηνό, από τη μία είναι πιο δημοκρατικό (ο καθένας μπορεί να γυρίσει μια ταινία και να τη μοντάρει έχοντας βασικές γνώσεις, χρησιμοποιώντας το κινητό του πχ) από την άλλη όμως δεν είναι απτό, δεν είναι χειροπιαστό κι ακριβώς επειδή είναι φτηνό, μπορεί να καταντήσει ευτελές. 

Ένας φόρος τιμής στο παλιό σινεμά είναι λοιπόν τούτη η ταινία. Σε κυριολεκτικό, πρώτο επίπεδο, ο Yimou μας προσφέρει υπέροχες εικόνες ακριβώς πάνω σε αυτόν τον τομέα. Το πως το φιλμ της μίας μπομπίνας, που φθείρεται όταν ο χαζούλης γιος του «κυρίου Σινεμά» την αφήνει ανοικτή κι εκείνο κυλιέται στον κακοτράχαλο δρόμο, αποκαθίσταται, οδηγεί σε υπέροχες σκηνές ανθολογίας. Το πώς δημιουργείται αποσταγμένο νερό, το πώς απλώνεται το φιλμ για να καθαριστεί με τη χρήση αυτού του νερού, το πώς καθαρίζεται με τρυφερές κινήσεις, είναι απλά θεσπέσιο. Όπως θεσπέσια είναι και η σκηνή που ο κύριος Σινεμά φτιάχνει τη λούπα, προκειμένου ο κατάδικος να βλέπει, συνεχόμενα, την αποτύπωση της κόρης του στο σελιλόιντ, επί της μεγάλης οθόνης. 

Αμ η μεγάλη οθόνη; Το τεράστιο πανί που στήνεται και πάνω του η μηχανή προβολής μεγεθύνει την εικόνα από τα καρεδάκια, προσφέροντας στους θεατές μια larger than life αποτύπωση; Θεατές – απλοί άνθρωποι, που στην ταινία κάθονται και μπροστά αλλά και πίσω από την οθόνη, μιας που η τεράστια αίθουσα δεν αρκεί για να τους χωρέσει όλους! Τι υπέροχες σκηνές, τι όμορφες εικόνες, τι τρομερή αναπαράσταση του ότι το σινεμά ήταν, είναι και θα είναι – σε πείσμα των διάφορων τηλεοπτικών πλατφορμών από τη μια και του γιγαντωμένου ατομικισμού ως χαρακτηριστικό των σύγχρονων κοινωνιών από την άλλη – η απολαυστικότερη συλλογική εμπειρία που μπορεί να προσφέρει ανθρώπινη εφεύρεση! 

Έχουμε όμως και μέσω των βασικών πρωταγωνιστών και μια ιχνηλάτηση των κυρίαρχων συμπεριφορών και των τύπων των ανθρώπων, ανάλογα με την «συμπεριφορά» τους απέναντι στον κινηματογράφο. Λειτουργούν δηλαδή και ως σύμβολα. Η πραγματίστρια Λου θέλει λίγα μέτρα φιλμ για εντελώς πρακτικούς λόγους: θέλει το σινεμά ως ύλη. Ο ιδεαλιστής κατάδικος θέλει τη μπομπίνα με τα Επίκαιρα: θέλει το σινεμά ως ψευδαίσθηση καθώς βλέποντας την κόρη του αποτυπωμένη εκεί, νιώθει ότι κατά μία έννοια συνδέεται εκ νέου μαζί της. Ο κύριος Σινεμά είναι το... σινεμά από μέσα: είναι ο go-between, εκείνος που ξέρει τα πάντα για μία σωστή προβολή, που ξέρει τι πρέπει να γίνει όταν «καεί» το φιλμ, ο εργάτης του σινεμά, που αγαπά αυτό που κάνει για το ίδιο το μέσο αλλά και για την αγάπη που παίρνει από τον κόσμο μέσω του μέσου. Είναι και ο γιος του κυρίου Σινεμά: στη δική του περίπτωση το σινεμά τον... χάζεψε! Μπορείτε να κάνετε τις αναγωγές σας... 

Η πλοκή που χρησιμοποιεί ο Yimou για να στήσει όλη αυτή την ερωτική εξομολόγηση είναι αδύναμη και περιορίζεται στα βασικά. Στο αρχικό πρώτο τρίτο, η ταινία διαθέτει στοιχεία κωμωδίας αλά Buster Keaton, καθώς η μπομπίνα αλλάζει συνεχώς χέρια, τύπου ο κλέψας του κλέψαντος. Λίγοι διάλογοι, εξαιρετική διεύθυνση φωτογραφίας, ο άνθρωπος μέσα στο απέραντο, αχανές τοπίο της κινεζικής ενδοχώρας και το κορίτσι – χαμίνι, να μοιάζει με τον... Πίπη της Αλίκης Βουγιουκλάκη με το μαλλί – θάμνο. Ας είναι. Αααα, πριν προχωρήσω παρακάτω, να ξεκαθαρίσω τι σόι πράμα είναι τα Επίκαιρα. Τα παλιά τα χρόνια, πριν την έλευση της τηλεόρασης, πριν την προβολή μιας ταινίας, προβάλλονταν τα Επίκαιρα, ήτοι, ρεπορτάζ τύπου ειδήσεων. Εννοείται πως πλέον έχουν εξαφανισθεί. 

Πριν 30 χρόνια, πάντως, θυμάμαι την μετεξέλιξη των Επίκαιρων, που ήταν πληρωμένα ρεπορτάζ πχ της γερμανικής κυβέρνησης... Κλείνει η παρένθεση. Τα... νουντλς και πάλι έχουν γαργαλιστικό ενδιαφέρον σε ταινία του Yimou, η σχέση του καταδίκου με την Λου (έστω, προβλέψιμα) είναι εν δυνάμει σχέση πατέρα – κόρης και η έρημος, η ατελείωτη έρημος, που περικυκλώνει το χωριό, είναι και μια λοξή αναφορά στον Θόδωρο Αγγελόπουλο («Η σκόνη του Χρόνου»), στον Antonioni («Η κόκκινη έρημος») και μια... πιο ευθεία: χωρίς σινεμά, έρημος η ζωή μας... Ένα δευτερόλεπτο σε μια ταινία μπορεί να είναι αρκετό για να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου. Που αν απομονωθεί και παίζει σε λούπα, αυτό το δευτερόλεπτο μπορεί να γίνει πολλά δευτερόλεπτα, λεπτά, ώρες. 

Δυο καρεδάκια είναι αρκετά για να κουβαλήσουν τη Μνήμη – και τι ωραία που χάνεται αυτή στην κλεψύδρα με την άμμο της ζωής; Το Σινεμά δεν μπορεί παρά να συνεχίσει να είναι μια οπτική ψευδαίσθηση που προκαλείται από τα παιχνίδια του φωτός. Μπορεί να προσφέρει αμέτρητες συγκινήσεις, να γεμίσει τον θεατή με απίστευτα συναισθήματα, να αποτελέσει ένα υπέροχο εργαλείο φυγής από την πραγματικότητα. Αρκεί να καταλάβουμε οι πιο... βαρεμένοι από εμάς, πως το Σινεμά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την Πραγματικότητα. Μα τι λέω: το Σινεμά είναι η Πραγματικότητα. Change my mind!

Η Χαμένη Σκηνή (Yi miao zhong / One Second) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 7 Ιουλίου 2022 από την Cinobo!
Περισσότερα... »

Η Χαμένη Κόρη (The Lost Daughter) Poster ΠόστερΗ Χαμένη Κόρη
της Maggie Gyllenhaal. Με τους Olivia Colman, Dakota Johnson, Jessie Buckley, Paul Mescal, Dagmara Domińczyk, Jack Farthing, Oliver Jackson-Cohen, Peter Sarsgaard, Ed Harris.


Oh Maggie
του gaRis (@takisgaris)

Όου Maggie Gyllenhaal! Αποπούθε να κινήσω και πως να σταματήσω να γράφω για την κατά ποιητική κυριολεξία αιθέρια ύπαρξη, αυτή την καλλιτεχνάρα που αθόρυβα μα σταθερά, δικαιώνει απερίφραστα τον τίτλο της βασίλισσας του οίκου των Gyllenhaals (σόρρυ Jake αλλά...). Παιδούλα στην καρακαλτιά Donnie Darko, σαγηνευτικά αγνή στο αλησμόνητο Secretary, μεστή και βαθιά ως ύπαρξη στo Crazy Heart ως το δωτανά το Kindergarten Teacher. Δηλωμένη φεμινίστρια, με τη θελκτικότερη σεταμέ έννοια, παίρνει τα ρίσκα της και ένα μικρό μπάτζετ από το Netflix για να γυρίσει το The Lost Daughter, καταμεσίς της πανδημίας, αλιεύοντας μαργαρίτες γυναικείας πεθυμιάς κι ενοχής στις παραλίες των Σπετσών. 

Η Χαμένη Κόρη (The Lost Daughter) Quad Poster
Διασκευάζοντας η ίδια την ομότιτλη νουβέλα της Elena Ferrante στα 2006, έχει κάνει μια υπέροχη έναρξη στις περσινές Κάννες, όπου νίκησε στην κατηγορία σεναρίου, που μετατράπηκε σε υποψηφιότητα στα όσκαρς, μαζί με τις βασικές ερμηνεύτριές της Olivia Coleman και Jessie Buckley που ενσαρκώνουν τη Λέντα Καρούσο, από τα 20 κάτι μέχρι τα 48 της σε ένα αέναο ταξίδι αναμόχλευσης παθών, ενοχής και καταπιεσμένης οργής. Μπορεί να τα φταίει η πατριαρχία. ‘Η νάναι σάμπως η μητρότητα που μπαίνει φραγμός στην ηρεμία και την αυτο-εκπλήρωση σας, ω γυναίκες;

Η Λέντα (Olivia Coleman), έχει στείλει τις μεγαλωμένες κόρες της στον Κάναδα, πεσκέσι στον πρώην σύζυγο και αποδρά στα γκρηκ άιλαντς με βαλίτσα γεμάτη βιβλία. Φλάσμπακ ακαριαία μπρος-πίσω στον πάλαι ποτέ έγγαμο βίο -κόλαση με δυο μικρά (ως Jessie Buckley), μια γερή μοιχεία με τον (σύζυγο και πατέρα δυο κορών της Μάγκι εκτός οθόνης) Peter Sarsgaard, η εγκατάλειψη της οικογενειακής εστίας, τα ψέματα, η γεμάτη τύψεις αρπαχτή της ηδονής. 

Η Λέντα είναι μια Κάρεν της ακροθαλασσιάς, λίγο ατσούμπαλη, λίγο αδρή, ίσως και ψιλοκακίστρω να την έλεγες. Μιαν ολιά φλερτάκι με τον ελληνοποιημένο επιστάτη της πανσιόν Ed Harris. Εκτεταμένη παρατήρηση της Dakota Johnson με τα δικά της μικρά, με τις ίδιες αγωνίες και εμμονές. Λίγα συμβαίνουν -περισσότερα υπονοούνται. Όσο η συμβατική ηθική υποχωρεί, τόσο οι άμυνες πέφτουν και ανασύρεται στην επιφάνεια μια ατόφια γυναικεία θωριά. Μια ζωντανή λαχτάρα για χαρά χωρίς την αυτο-ακύρωση του ρόλου της μάνας κατά το κοινωνικό προτσές ναούμε. Με εκφραστική λιτότητα σε επίπεδα ανέχειας στο προντάκσιον ντηζάιν, το The Lost Daughter είναι μια ταινία που δεν την περιμένεις από το Netflix. 

Φωτογραφία και μουσική κινούνται σε μούντι ατραπούς καθώς το μοντάζ λεπιδιάζει εκφράσεις και αναθυμιάσεις εικόνων που δένονται και ανατέμνονται σε μονοπάτια Chabrol ή ωρίμου Ozon, με μια λαγαρότητα τελευταίας κοπής Almodovar (δίχως τον ύστερο πολιτικό του ακτιβισμό). Η Coleman, ασύγκριτη στο να παραδίδει μαθήματα αναπάντεχα απροσποίητης εσωτερικότητας, σχεδόν χάνει την παράσταση από τη Buckley που σαρώνει το εκράν με την αγωνιώδη της ενέργεια. 

Η Gyllenhaal, δεν προδίδει τη διπλή της ηρωίδα, δεν την κριτικάρει, ούτε τη δικαιώνει. Στέκεται φρουρός, σε μια για κάποιους ίσως στρυφνή μπορεί και πικρή μαρτυρία ζωής μιας γυναίκας που παρολίγον αποτυγχάνει ως μάνα, γυρεύοντας να υπηρετήσει τα μοιραία θέλω της. Εντέλει, Η Χαμένη Κόρη μοιάζει να είναι η διάψευση της μεσόκοπης θηλυκότητας, το παγωμένο κάδρο κλεισίματος ενός γενετήσιου κύκλου, που αφήνει το μέλλον έωλο, ρευστό, βαθύ και άγνωστο. Σα τη θάλασσα.

Η Χαμένη Κόρη (The Lost Daughter) Rating


Στις δικές μας αίθουσες? Στις 30 Ιουνίου 2022 από την Spentzos Films!
Περισσότερα... »

Αγέλη Προβάτων (Pack of Sheep) Poster ΠόστερΑγέλη Προβάτων
του Δημήτρη Κανελλόπουλου. Με τους Δημήτρη Λάλο, Άρη Σερβετάλη, Γιάννη Βασιλώττο, Λευτέρη Πολυχρόνη, Δημήτρη Λιόλιο, Δημήτρη Ξανθόπουλο, Κίμωνα Κουρή, Βιβή Πέτση, Δήμητρα Κούζα, Armando Dauti, Κατερίνα Ρουσιάκη.


"Να δούμε ποιος, ποιος, ποιος θα φαγωθεί, οεοε, οεοε"
του Θόδωρου Γιαχουστίδη (@PAOK1969)

Όξω ρε κριάρια...

Ο Δημήτρης Κανελλόπουλος γεννήθηκε στην Αρκαδία. Σπούδασε κινηματογράφο, ενώ έχει εργαστεί ως ηχολήπτης σ’ έναν σημαντικό αριθμό ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους και ντοκιμαντέρ. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει πέντε ταινίες μικρού μήκους, οι οποίες συμμετείχαν σε πολλά διεθνή φεστιβάλ ταινιών. Η ταινία Αγέλη Προβάτων είναι η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία.

Αγέλη Προβάτων (Pack of Sheep) Poster Πόστερ Wallpaper
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περασμένο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπου συμμετείχε στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα και τιμήθηκε με το βραβείο κοινού. Ήταν υποψήφια για 10 βραβεία Ίρις, κερδίζοντας τελικά εκείνο για καλύτερο β’ ανδρικό ρόλο, για την ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη. Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας γυρίστηκε στην Τρίπολη και στο δάσος της Φολόης. Πρόκειται για συμπαραγωγή Ελλάδας, Σερβίας και Αλβανίας, με την σκηνοθέτιδα Ελίνα Ψύκου να έχει credit παραγωγού.

Η υπόθεση: Ο Θανάσης είναι ένας σαραντάρης, που ζει στην Τρίπολη. Είναι παντρεμένος, έχει έναν πιτσιρικά γιο, κι ένα φυτώριο, που τον έχει βάλει για τα καλά «μέσα». Για να διατηρήσει ζωντανή την επιχείρησή του αναγκάζεται να δανειστεί από τον τοκογλύφο Στέλιο, ο οποίος κάποια στιγμή, αρχίζει να πιέζει ολοένα και περισσότερο για να πάρει πίσω τα χρήματά του – εννοείται με υψηλότατο τόκο. Όταν σε μια επίσκεψη του Στέλιου στο φυτώριο του Θανάση ο τελευταίος τον ξεφτιλίζει, ο τοκογλύφος αποφασίζει να πάρει πιο δραστικά μέτρα. Με τη βοήθεια ενός φίλου του από την Αθήνα, προσλαμβάνει δυο κακοποιούς, τον Σωτήρη και τον Παραδείση, προκειμένου να πιέσουν με κάθε τρόπο τον Θανάση, ώστε να επιστρέψει τα χρήματα. 

Ο Θανάσης ψάχνει τρόπο να αμυνθεί. Στην απόγνωσή του θα μιλήσει με τον Αποστόλη, με τον οποίο τον ενώνουν πολλά πράγματα. Ο Αποστόλης, που έχει παντοπωλείο, χρωστάει επίσης πολλά χρήματα στον Στέλιο. Εντέλει, οι δυο τους καταλαβαίνουν πως στον κύκλο τους υπάρχουν πολλοί επαγγελματίες, που όλοι χρωστάνε στον ίδιο τοκογλύφο. Ο Θανάσης προτείνει το προφανές: η ισχύς εν τη ενώσει. Όμως, αυτό που αρχικά φαινόταν ως ένας ειρηνικός τρόπος για να αντιμετωπιστεί ο κοινός εχθρός, γρήγορα θα ξεφύγει από κάθε έλεγχο...

Η άποψή μας: Άλλο η αγέλη κι άλλο το κοπάδι. Και τα δύο είναι οργανωμένες - κατά το μάλλον ή ήττον - ομάδες ζώων από το ίδιο είδος. Μόνο που αγέλη δημιουργούν θηρευτές, ζώα που κυνηγούν, ζώα που έχουν μια κάποια αυτονομία, που μπορούν να καταστρώσουν σχέδια για να πετύχουν το σκοπό τους. Μιλάμε για αγέλη λύκων. Κοπάδι δημιουργούν ζώα... θύματα, ζώα που δείχνουν να μην έχουν ατομικό ένστικτο, που βολεύονται μέσα στο πλήθος, που ακολουθούν τον τσοπάνο ή το τσοπανόσκυλο εκεί που θα τα οδηγήσει: στην ασφάλεια της φυλακής τους. 

Αν υπάρχει ένα πράγμα (ίσως το μοναδικό...) που πέτυχε ο Δημήτρης Κανελλόπουλος, που χτύπησε διάνα που λένε σε τούτη την ταινία, είναι ο τίτλος της: αγέλη προβάτων. Τι γίνεται λοιπόν όταν τα πρόβατα αποφασίσουν να το παίξουν... λύκοι; Προφανώς, αποκτούν τα χαρακτηριστικά του λύκου. Με μανιχαϊστικούς όρους, από πλάσματα «καλά κ' αγαθά» γίνονται μοβόρα, κακά, ψυχρά κι ανάποδα. Παύουν όμως να είναι πρόβατα; Άχου, τι να πω κι εγώ, σάματης ξέρω; 

Στην ταινία μας. Ο Κανελλόπουλος καλά το σκέφτηκε το πράμα: θα γυρίσω μια ταινία – σκέφτηκε – όπου θα βάλω τα πρόβατα να γίνονται λύκοι. Να χαρώ εγώ. Σαν φιλόδοξος, λίγο αλαζόνας, λίγο «θα σας δείξω εγώ» μάγειρας, πήρε «υλικά» που προφανώς του άρεσαν και σκέφτηκε να... μην ακολουθήσει καμία συνταγή για να προσφέρει στο κοινό του μια γκουρμεδιά δικής του one of εκτέλεσης. Κρίμα όμως, το τελικό αποτέλεσμα δεν τον δικαίωσε. Λίγος Οικονομίδης (κυρίως στην εκφορά του λόγου και στην ένταση των ντεσιμπέλ κάποιες φορές – όχι, γαμωσταυρίδια δεν διαθέτει η ταινία), λίγο... γκρικέστερν (κατά το γουέστερν) σε ότι αφορά τη λογική του «Μια χούφτα δολάρια» (εστιάζουμε στον τίτλο παιδιά, όχι στην ουσία, ναι;), λίγο νεονουάρ καθώς κανείς ήρωας ή/ και αντιήρωας δεν είναι απόλυτα καλός ή απόλυτα κακός, αλλά όλοι κινούνται σε ηθικά γκρίζες περιοχές κι έτοιμο το φαγάκι. 

Μόνο που έχουν γίνει επιλογές, που λειτουργούν εναντίον της ταινίας. Πολλές υποπλοκές, κάποιες εκτός τόπου και χρόνου (όπως το... κέρατο που τρώει ο Αποστόλης), δεν βοηθάνε καθώς και «βαραίνουν» την κυρίως πλοκή αχρείαστα και φορτώνουν υπερβολικά τον θεατή, που ψάχνει πυξίδα για να πιάσει το αφηγηματικό νήμα. Το μοντάζ δεν βοηθάει επίσης: οι σκηνές «κρεμάνε», ο ρυθμός είναι προβληματικός, η ταινία φαίνεται να διαρκεί περισσότερο από όσο διαρκεί πραγματικά. Κι ενώ ο περιεκτικός τίτλος τα λέει όλα, το σενάριο της ταινίας (αυτή η μάστιγα στις περισσότερες ελληνικές ταινίες) φλυαρεί και δεν αποσαφηνίζει επακριβώς τις προθέσεις του δημιουργού. 

Αμ το άλλο; Η ταινία ουσιαστικά δεν έχει φινάλε. Εκτός κι αν ο σκηνοθέτης σκέφτεται να γυρίσει ένα «Αγέλη προβάτων 2» κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον, για να δούμε πώς καταλήγει όλη αυτή η ιστορία. Γιατί το «βάλτε φωτιά, κάψτε καλά» του ήρωα που υποδύεται ο Σερβετάλλης, πέρα από το γεγονός ότι ανήκει σε μια εντελώς άλλη ταινία, δεν δίνει καμία λύση. Δεν υπάρχει φινάλε, κάθαρση, πώς το λένε. Μένουν, η πολύ ενδιαφέρουσα κινηματογράφηση, η ικανότητα του σκηνοθέτη να ξέρει πού να τοποθετήσει την κάμερα και να στήσει σωστά κινηματογραφικά πλάνα, η πραγματικά εξαιρετικά διεύθυνση φωτογραφίας και το καστ ως επιλογή. Όχι ως ερμηνείες, καθώς κι εδώ υπάρχει αστοχία υλικού. Ελπίζουμε στη δεύτερη προσπάθειά του σε μεγάλου μήκους ταινία ο Κανελλόπουλος να διαθέτει καλό σενάριο. Γιατί την κινηματογραφική ματιά τη διαθέτει. Οψόμεθα.

Αγέλη Προβάτων (Pack of Sheep) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 23 Ιουνίου 2022 από την Cinobo!
Περισσότερα... »