Το Μυστικό στα Μάτια τους

του Juan José Campanella. Με τους Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino, Guillermo Francella

_rgentin_! _rgentin_!
του zerVo

Ένα από τα συνήθη προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μοντέρνα φιλμ νουάρ, είναι πως στην απόπειρα τους να αποδώσουν ένα εντυπωσιακό ανατρεπτικό φινάλε, μακρηγορούν, με συνέπεια να χάνουν το στοιχείο του αιφνιδιασμού και της έκπληξης. Τις περισσότερες φορές το ζήτημα αποφέρει καταστροφικά αποτελέσματα, ειδικά αν δεν είσαι Scorsese για να σώσεις τα προσχήματα. Υπάρχουν όμως και κάποιες - λιγοστές - φορές, που αυτό το παρατράβηγμα του τέλους, δημιουργεί στη ματιά του θεατή, μια μυστηριώδη περιδίνηση γύρω από την οθόνη, ώστε να μην μπορεί να απαγκιστρωθεί από πάνω της, ούτε όταν πέσουν οριστικά οι τίτλοι τέλους. Δυστυχώς για το καλό μας Χόλιγουντ, αυτό το φαινόμενο, σπάνια φέρει την υπογραφή του και ακόμη σπανιότερα ομιλεί την αγγλική γλώσσα. Όπως συνέβη στην περίπτωση του The Secret In Their Eyes, την πιο πρόσφατη κινηματογραφική πρόταση από την χώρα της πάμπας...

Κοντά τριάντα χρόνια έχουν περάσει κι όμως από το μυαλό του βοηθού εισαγγελέα Εσπόσιτο, οι μνήμες της υπόθεσης δολοφονίας μιας καλλονής στα προάστια του Μπουένος Άιρες, δεν έχουν σβήσει ακόμη. Στην απόπειρα του να καταγράψει τις εμπειρίες του σε μια νουβέλα, ο συνταξιούχος ανακριτής, θα αντιληφθεί πως το τραγικό συμβάν και τα συνεπακόλουθά του, δεν έχει λησμονηθεί από κανέναν εξ όσων το βίωσαν... Αφετηρία της αλυσιδωτής αντίδρασης, που στοίχειωσε τις ζωές τόσων ανθρώπων, ένα κοινό έγκλημα και η επιμονή του εκπροσώπου του νόμου να αποκαλύψει την αλήθεια, που κρύβεται πίσω του. Μια ίντριγκα πολυεπίπεδη όμως, που εκτός από το μοιραίο πάθος που απαιτεί για να εκκινήσει, στην εξέλιξη της περιλαμβάνει παρανομία, διαφθορά, μίσος, εκδίκηση και έρωτα. Όσο κι αν σου φαντάζει παράξενο, το τελευταίο στοιχείο είναι και το κυρίαρχο στο αινιγματικό αυτό αργεντινέζικο φιλμικό παζλ.

Χρονικά η εξέλιξη της υπόθεσης, λαμβάνει χώρα σε δύο φάσεις. Χθες, μέσα της δεκαετίας του 70, που με ζεστό το αίμα του φονικού, οι διωκτικές αρχές ψάχνουν εναγωνίως τον εγκληματία και σήμερα, τώρα, που η πικρή μοίρα, σμίγει ξανά όλους εκείνους τους χαρακτήρες που πήραν μέρος στην διαδικασία. Ανάμεσα στις δύο στιγμές υπάρχει το σκοτάδι, το χάος, το τίποτα, η μπότα της χούντας, που παρέσυρε τα πάντα στην καταστροφή και τον βούρκο. Αυτή είναι η πολιτική χροιά της άποψης του Campanella. Η πατρίδα, η Αργεντινή σε πρώτο πλάνο, να βρίσκεται σε κατάσταση πολιορκίας από την κυβερνητική αστάθεια και τους στρατηγούς - σημαία του παρακράτους να διαφαίνονται ως σωτήρες στον ορίζοντα. Η χώρα ξύπνησε ένα ευχάριστο πρωινό αντικρίζοντας τον γαλανό ουρανό και χαιρετίζοντας τον λαό που την λατρεύει, αγνοώντας τον κίνδυνο που ελοχεύει, από εκείνους τους ανύπαρκτους που φθονούν την ομορφιά της. Αυτούς που αφού την βιάσουν, θα εγκαταλείψουν το άψυχο κορμί της να κείτεται βάναυσα χτυπημένο στο παρκέ. Συννεφιά! Μέχρι την αποκατάσταση του νεκρού, ο ήλιος της μπιανκοσελέστε είναι μελαγχολικός και θλιμμένος, η αισιοδοξία δεν λείπει όμως. Ακόμη και αν χρειαστεί να περάσουν δεκαετίες η λάμψη θα αντικαταστήσει την παγωνιά και το κράτος θα ορθοποδήσει.

Για να στηρίξει την αλληγορία, το φιλμ χρησιμοποιεί μια υπέροχη αστυνομική ιστορία, που κινείται κατά κύριο λόγο στους διαδρόμους και τα πλημμυρισμένα από μυριάδες έγγραφα του δικαστικού μεγάρου. Υποχρεωμένος να σεβαστεί την ιεραρχία, που δεν τον φέρνει στο ψηλότερο σημείο της, ο αντι-εισαγγελέας προκειμένου να βρει την άκρη του νήματος, καλείται να παρακάμψει τόσο τις ανασφάλειες της άκαμπτης νεαρότερης προϊσταμένης, όσο και τις αλλοπρόσαλλες εντολές της διοίκησης. Με πείσμα ωθούμενο από το παγερό βλέμα του κεραυνοβολημένου συζύγου, ο (όχι ακόμη) δόκτορ Εσπόσιτο έχοντας μοναδικό του στήριγμα ένα μέθυσο γραμματέα, δίχως την παραμικρή πληροφορία, καλείται να εντοπίσει τον δολοφόνο μέσα στα εκατομμύρια του πληθυσμού της πρωτεύουσας. Ιστορία βγαλμένη από τα ποιοτικότερα επεισόδια των περιπετειών του Σέρλοκ και του Γουότσον, που δεν τελειώνει όμως με την αποκάλυψη του εγκληματία και τον εγκλεισμό του στην φυλακή, αντίθετα σε εκείνο το σημείο της μόλις αρχίζει...

Για πες: Η τρίτη συνιστώσα του Μυστικού Στα Μάτια Τους, αφορά έρωτα δύο ανθρώπων, που δεν τόλμησαν να τον ομολογήσουν ποτέ. Ίσως να μην είχαν το κουράγιο, την δύναμη ή την ψυχή, ίσως να τους έλειπε η στιγμή, το μομέντουμ. Εκείνη πιτσιρίκα και άβγαλτη πτυχιούχος του Κορνέλ, από εύπορη και πολιτικά ισχυρή φαμίλια, αναλαμβάνει την εποπτεία του εγκληματολογικού, εκείνος μεσήλικας, γοητευτικός, έξυπνος αλλά και ευέξαπτος. Από την πρώτη τους συνάντηση οι ματιές τους ενώθηκαν, μα τα λόγια δεν βγήκαν ποτέ. Εξαιρετικό δέσιμο και χημεία που συνθέτουν ο εκπληκτικός Ricardo Darin, η αλησμόνητη μορφή του Nueve Reinas και η πολυτάλαντη Soledad Villamil, με την ακαταμάχητη γοητεία, που θυμίζει Anne Bancroft στα καλύτερα της. Περιστοιχισμένοι από ένα εξαιρετικό καστ οι δυο τους, δίνουν έναν ιδιόμορφο τόνο - είτε σαν νέοι τότε, είτε σαν βετεράνοι τώρα - με το ιδιαίτερο ειδύλλιο τους στο θρίλερ, αναπτύσσοντας μια ξεχωριστή διάσταση στο θέμα. Κατάσταση που θα μπορούσε να αποπροσανατολίσει τον θεατή αν ο μαέστρος Juan Jose Campanella, δεν διαχειριζόταν έξοχα τις τρεις πτυχές της δημιουργίας του. Είτε μέσω των, σε υψηλό βαθμό, απρόβλεπτων τουίστ, είτε μέσω των μελοδραματικών κορυφώσεων με την συνοδεία της μελαγχολίας του πανταχού παρόντος πιάνου, είτε τέλος μέσω των εμπνευσμένων σκηνών έντασης, όπως εκείνης της καταδίωξης στο κατάμεστο ποδοσφαιρικό στάδιο, που αριστοτεχνικά δοσμένη, παίρνει τον τίτλο της ανθολογικής. Η παρουσία του El Secreto De Sus Ojos, ανάμεσα στις πέντε καλύτερες κατά τεκμήριο μη αγγλόφωνες παραγωγές της χρονιάς, όπως τις καθόρισε η Αμερικάνικη Ακαδημία τεχνών, είναι απλά το επιστέγασμα της αξίας του. Μην σταθείς στην βράβευση ή την υποψηφιότητα. Δες παραπέρα. Αυτό σου ζητάει το πανάξιο από όλες τις απόψεις φιλμ από την αρχή του. Να παρασυρθείς στην δίνη της αστυνομικής ίντριγκας, να διδαχθείς την ιστορία της μακρινής αγαπημένης χώρας και να καταλάβεις πόσο κόστισε στις ψυχές των απλών πολιτών της, η βύθιση στον Μεσαίωνα του αλλόκοτου στρατιωτικού νόμου...




Στις δικές μας αίθουσες στις 22 Απριλίου 2010, από την Filmtrade

3 σχόλια:

ΠΟΤΑΚΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ είπε...

Από πάντα το Αργεντίνικο σινεμά με γοήτευε . Θες οι μουσικές του , τα χρώματα του , η υποκουλτούρα του , οι καθάριοι χαρακτήρες του , η γλώσσα… Ποιος δε λάτρεψε τις 9 βασίλισσες ? Ποιο ήταν αλήθεια το μυστικό συστατικό που έκανε τότε εκείνη την ταινία να μας μαγέψει? Μήπως το ευρηματικό σενάριο ? Το σκληρό της χιούμορ ? η μήπως οι εξαιρετικοί χαρακτήρες της? Εγώ εντόπισα αρκετά πράγματα αλλά το βασικότερο όλως πιστεύω πως ήταν ο 53χρονος πλέον πρωταγωνιστής της . Το Όνομα αυτού Ricardo Darin , η ιδιότητα του να μαγνητίζει με πρωτόγνωρο τρόπο το βλέμμα του θεατή . Έχει κάτι πάνω του , στον τρόπο που παίζει που σπάνια συναντάς στις μέρες μας απ τους θεωρητικά μεγάλους πρωταγωνιστές του Hollywood . Έκτοτε τον παρακολουθώ ανελλιπώς . Η ταινία τούτη που μάλιστα απέσπασε και το ξενόγλωσσο Oscar βασίζεται πέραν του καλογραμμένου σεναρίου της και την γενικότερα όμορφη αισθητή της και πάλι στην μοναδικότητα αυτή του πρωταγωνιστή της που εκπέμπει μια αγρία κι αινιγματική ηρεμία.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα αστυνομικό θρίλερ που όμως δεν στηρίζεται στην καταιγιστική δράση , ούτε σε λουτρά αίματος . Ένα θρίλερ που θα του άρμοζε καλύτερα ο όρος Χιτσκοκικό η φιλμ νουαρ . Το έξυπνο και καλοδουλεμένο σενάριο της θα μπορούσε στα χέρια ενός χολιγουντιανού σκηνοθέτη να αποτελέσει μια ακόμα ανιαρή ταινία σαν τόσες και τόσες άλλες. Κι όμως εδώ ο Juan Jose Campanella το εκμεταλλεύεται στο έπακρο και με άσσο στο μανίκι τον Ricardo Darin κάνει θαύματα . Δεν είναι αλώστε η πρώτη φορά που οι δυο Αργεντίνοι συνεργάζονται . Τους έχουμε πετύχει και στην πρώτη ταινία του Campanella με τίτλο Ο Γιος της Νύφης
Η μοναδική μου ένσταση στο κακό μακιγιάζ που χαλά κάπως το αισθητικό αποτέλεσμα

Η ιστορία μας μεταφέρει στο Μπουένος Άιρες του 1974. Ο αστυνομικός ερευνητής Μπενχαμίν Εσπόζιτο αναλαμβάνει να διαλευκάνει το φόνο μιας νεαρής κοπέλας με τη βοήθεια της εντυπωσιακής και σαγηνευτικής προϊσταμένης του Ιρένε. Μια ερεύνα που θα τον φέρει αντιμέτωπο με τις μυστικές υπηρεσίες του κράτους και μ ένα επικίνδυνο ο μυστικό κάτι που θα τον αναγκάσει ν απομακρυνθεί απ την υπόθεση αλλά και απ τη χώρα . Χρόνια αργότερα επιστρέφει για να γράψει ένα βιβλίο με θέμα την υπόθεση αυτή του παρελθόντος που έκλεισε άδοξα .

γεια σου Γιώργο αδερφέ μου :)

zerVo είπε...

Γεια σου Καρντάς!

Αυτό το φιλμάκι φιλάρα μου έπρεπε να το έχουμε δει παρέα...

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραία ταινία όντως, κρίμα που δεν την είδα στο σινεμά να μπορώ να γράψω περισσότερα... ολόκληρο Oscar κατάφερε να πάρει από το πουθενα, δεν είναι τυχαίο...

JohnnyD

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική